Camera maakte Cecil Beaton beroemd Merscli: dekolossale' Engelse hof fotograaf deed ook verdienstelijk oorlogsiverk Protestantse geestelijke verzorging zoekt het vooral in vrije discussie Jeiigdtekeniiigeii brachten f. 1200.— per stuk op! NIET BIJ KUCH ALLEEN-II K V Vele kerkelijke schotjes worden in leger doorbroken Zaterdag 20 januari 1962 Pagina 4 Acht jaar oud was Cecil Beaton, toen zijn foto's reeds in ruime kring bewondering wekten. Achttien jaar later vond ieder Amerikaans dol larprinsesje het een eer door hem te worden gefotogra feerd. Wijlen koning George VI benoemde hem tot hoffo- tograaf. En Sir Winston Churchill stond Cecil Beaton precies één minuut toe voor het maken van een portret foto! Een foto van Cecil Beaton tijdens de tweede Wereldoor log, toen hij als fotograaf werkzaam was bij de Royal Air Force. (Bijzondere medewerking) Een levendige fantasie en artisticiteit kenmerken Cecil Beaton reeds als peuter. Hij en zijn zusjes speelden vaak in de grote tuin van het ouderlijk huis. Gewone kinderspelletjes. Zo nu en dan gebeurde het tijdens dat spel, dat Cecil de meisjes liet op treden als „publiek" bij de voorstellingen van zijn speelgoed theater. Wie waren zijn acteurs en actrices? Uit allerhande tijd schriften had hij bekende figuren geknipt. Zij deden dienst als „gezelschap" en Cecil Beaton dirigeerde zijn „troep" uitstekend, want het meisjespubliek keek ademloos toe. Toen viel aller aandacht op hem en was zijn naam voor goed ge maakt. Na de tentoonstelling pu bliceerde hij een boek, dat hij het De tweede schrede op het artis tieke pad kon Cecil zetten, toen hij op zijn achtste ver jaardag een fototoestel kreeg van zijn ouders. Onmiddellijk begon hij opnamen te maken. De „toverdoos" boeide hem. En zijn foto's boeiden allen, die ze te zien kregen. Cecil bepaalde zich niet tot het fotogra feren van bestaande mensen en dingen. Zijn verbeeldingskracht was daarvoor te groot. Hjj schakelde zijn zusjes en haar vriendinnetjes in als modellen. Hij verzamelde ta felkleden dekens, kleding sjaals en hoeden. Daarmede doste hij de meisjes uit. En dan nam hij foto's van ze. Hoe exotischer de „model len gekleed waren, des te meer ge noot de jeugdige fotograaf. Studenten-fotograaf Toen Cecil later als student naar Cambridge ging, vond zijn fotogra fisch talent spoedig erkenning in de kring van zijn medestudenten. Het was welhaast vanzelfsprekend, dat zij hem benoemden tot de of ficiële fotograaf van het Studen tentoneelgezelschap. Zó goed waren zijn „kiekjes" dat enige van zijn foto's een plaats kregen op een te Londen gehouden tentoonstelling van bijzondere foto's. Reeds voor spelde menigeen hem een grote toe komst als kunstenaar, doch zijn va der, een houthandelaar, had ande re plannen. Na volbrachte studie kreeg Cecil 'n plaatsje op het kan toor van zfjn vader. De jongeman, die schilder en toneelontwerper wil de worden, hield het echter niet langer dan een paar maanden uit op een kantoorkruk. De handel was niets voor hem. Hij besloot om zich geheel te wijden aan de fotografi sche kunst. Weer waren het zijn zusters, die als modellen fungeerden. Zü. Po seerden vaak voor hem en wisten ook haar vriendinnen te bewegen om zich door Cecil te laten toto- graferen. De jonge fotograaf kwam MPv in trek Alles .Boek der Schoonheid' noemde. Het bevatte een reeks portretten van de sterren der Londense society, die hij in de loop der jaren had vereeu wigd op de gevoelige plaat. Elk de zer foto's gold als een blijk van goede smaak en kunstzinnigheid. Cecil Beaton was „un homme ar rivé". Amerika en Rusland NA zijn Londense succes vertrok Beaton naar Amerika. In New York lachte men aanvankelijk een beetje om zijn ouderwetse camera, maar al spoedig was hij zó bekend, dat de dollarprinsesjes en andere Ame rikaanse schoonheden het een on derscheiding achtten, als de Engels man haar wilde fotograferen. Daar, in New York. verkocht hij ook een aantal van zijn jeugdtekeningen. De opbrengst was heel goed, ongeveer f. 1200.- per stuk. Hollywood stond vervolgens op zijn program. Het was Anita Loos, de schrijfster van het omstreeks 1930 veel gelezen boek „Blondjes genieten de voorkeur", die hem tot gids diende in Filmland. Evenals de Newijorkse dollarprinsesjes lie ten de sterren van het Witte Doek zich graag door Beaton fotografe ren. Toch bezweek hij niet voor de verleidingen van Hollywood, ja, hij toonde zelfs een afkeer van de film. Hij wilde werken voor het toneel. Zijn grote kans kreeg hij in 1936 toen Charles B. Cochran hem ver zocht, de décors en kostuums voor een nieuwe revue („Follow the Sun") te ontwerpen. De wijze, waarop hij zich van deze opdracht kweet, trok de aandacht van de di rectie van het Russische Ballet van Monte Carlo, die hem vroeg, de dé cors en kostuums voor een nieuw balletstuk van David Lichnine voor zjjn rekening te willen nemen. Mis schien bracht deze opdracht hem er toe een reis te maken naar Rus land. Daar moedigde men zijn lust tot fotograferen niet aan, maar toch slaagde Beaton er in om eni ge foto's te maken en naar West- Europa te brengen. Opdrachten van betekenis PRINSES Louise, hertogin van ArgyilL. zelf kunstenares, was de eerste van koninklijken bloede, die zich door Beaton liet fotograferen. Na haar kwamen (wijlen) de hertog van Kent en diens bekoorlijke ga de prinses Marina. Beaton was de man, die de laatste foto's van de hertog van Kent maakte ongeveer een week vóór diens tragische dood bij een vliegongeluk. Vlak vóór het uitbreken van de tweede wereldoor log ontving Beaton een uitnodiging om het koninklijk gezin in Buc kingham Palace te fotograferen. Hij slaagde er in om ce vorstelijke waardigheid van de koning, de ko ningin en de beide prinsessen te treffen zonder iets tekort te doen aan hun menselijkheid. Sedertdien heeft hij veel „koninklijke" foto's gemaakt. Tal van andere door hem ge maakte portretten verkregen even eens grote bekendheid. Hij fotogra feerde de meeste vooraanstaande figuren uit de oorlogsjaren. Ook Sir Winston Churchill, die hem precies één minuut toestond om het kunst stuk te volbrengen. Toch slaagde Beaton. Hij legde voorts de eerste bommenschade in Londen vast op de plaat. Hij maakte opnamen van getroffen Londense kerken. Hij „be trapte" de brandweer, uitgeputte burgers in schuilkelders, overwerkte verpleegsters in noodhospitalen. Een zijner foto's koos het Rode Kruis uit voor de reclameplaten. Het was een foto van een gewond kind. Naar het Oosten IN de oorlogsjaren bezocht hij in opdracht van het Luchtvaartmi nisterie tal van vliegvelden en ver telde hij aan de wereld het ver haal van de „Slag om Engeland", „The Battle of Britain", de gigan tische strijd tussen de Duitse en de Engelse luchtmacht. Hij ging ook naar het Midden-Oosten, waar hij, behalve oorlogsfoto's, opnamen maakte van de Sjah van Perzië en de koning van Irak (gezeten op de gouden troon). Van het Mid den-Oosten ging hij naar India en Pakistan. Ook in deze landen foto grafeerde hij volop. Zijn camera was klein en miste (natuurlijk) veel van de kwaliteiten, die een goede camera tegenwoordig heeft. „Van het ogenblik af, dat mijn vliegtuig landde", zei hij eens, „wist ik echter, dat ik niet zou worden teleurgesteld". Die landing was het begin van een reeks bijzonder fraaie foto's. Interessant zijn ook de op namen, die hij enige tijd later tij dens een viermaandelijks verblijf in China m&akte. Toneel en filn Toch bleef hjj verlangen naar het toneel. Hij wilde toneelontwer per worden en ook wel eens een po ging als acteur doen. Beide wensen gingen in vervulling. Hij ontmoette John Gielgud, een bekend acteur en theaterdirecteur. Gielgud nodig de hem uit, de ontwerpen te ma ken voor een nieuwe opvoering van (Oscar Wilde's stuk» „Lady Winder mere's Fan". Textiel was nog op de bon en daarom verzamelde Beaton (net als in zijn prille jeugd) oude gordijnen, spreien en tafelkleden voor de kostuums. In Amerika ver scheen het stuk ook op het program en wel met Cecil Beaton in de rol van Cecil Graham. Daar, in New York, bewoog Sir Alexander Korda hem, terug te keren naar Londen om de décors en kostuiums te ont werpen voor een verfilming van Oscar Wilde's „An ideal husband". Cecil Beaton is thans een beken de man in de toneelwereld. Als fo tograaf (koning George VI be noemde hem tot hoffotograaf) is hij beroemd en neemt hij een zeer bijzondere positie in. Door hem te worden gefotografeerd geldt als een even grote eer als te worden gepor tretteerd door een beroemd portret schilder. In zyn Londense atelier liggen tientallen dikke boeken met kranteknipsels over hem en zyn werk. Hü begon op achtjarige leef tijd en werd dank zy zyn camera- instinct een beroemd en gevierd kunstenaar. Een charmante foto van Koningin Elizabeth genomen in Buckingham Palace. (Van onze speciale verslaggever) ..Weerzinwekkend!" „Niet om aan te horen!'" „Ik was blij, dat het afge lopen was!" Dergelijke openhartige uit spraken hoorden wij onlangs uit de mond van een paar ver se kadetten van de Ko ninklijke Militaire Academie en het waren beslist geen re acties op de beweringen van een van hun jaargenoten. Zij spuiden eenvoudig hun kritiek op het doorwrochte betoog dat een zeergeleerd theoloog juist had afgestoken. Hun leger- predikant moedigde de jon gens daarbij eerder aan dan dat hij ze van al te boute uit latingen weerhield. Sport kan ik best waarderen, maar 't moet liever niet de spuigaten uitlopen Wat ik laatst heb meegemaakt, overtreft alles! Begrijp zelf niet, hoe ik 't doorstaan heb. De herinnering eraan spookt voort in mijn armzalig brein. Dat v/as een sport. U weet wel, wat ik bedoel: niets meer of niets minder dan „gewichtheffen"! Kolossaal wat die mannen presteerden. Intussen laat Mersch me niet los. Bewondering voor een krachtmens als hij kan en mag niet achterwege blijven. Jarenlang heeft hij getraind om tot zulk een prestatie te ko men. Hij mag anderen tot voor beeld zijn in alles, wat een lichaam sterk kan maken. Een lichaam dat tegen een stootje kan en een stootje kan geven, als wijlen Hercules. Een man van de „daad", die laat zien, waartoe bundeling van spieren in staat is. Eerlijk gezegd: dat „tillen" ligt me persoonlijk niet. Met een paar kilo-tj es is 't bij mij wel bekeken. En als je er naar kijkt, krijgt een zwak mens er bepaald een minderwaardigheidscomplex van. Vandaar, dat die Mersch me in m'n droom nog altijd vervolgt. FANTASIO hierdoor zeer „in trek wees er op. dat hij als kunstenaar zou slagen. Echt „ontdekt werd hij 'chter pas enige jaren na de eerste wereldoorlog. Als reactie op de som bere en moeilijke oorlogsjaren was er een hausse in bals, feesten en andere luchtige samenkomsten. Het societv-leven draaide op hoge toe- en. Men zocht ontspanning, men treefde naar het niet-alledaagse. ^ecil Beaton kwam de uitgaande .vereld in dit opzicht tegemoet. Hij fotografeerde de jonge vrouwen op zen „nieuwe" manier, die afweek van het conventionele portret. Lady N verscheen 'op de gevoelige plaat gehuld in een warreling van speel- Toedballonnetjes; Miss P. terwijl zij zich een doortocht baande door een rapieren scherm. Kortom, Cecil Beaton vond steeds een pose of een iécor, dat boeide en hem nieuwe opdrachten bezorgde. IN 1930 Beaton was toen 26 jaar oud organiseerde hij in een bekende Londense tentoonstellings zaal een expositie van zijn werk ent u Mersch (Lux. 32 j.)? Hij dreunde de wankele Stadsgehoorzaal binnen en bestond 't om in drie beurten 345 kg boven zijn dikke hoofd te brengen. Eigenlijk een peuleschil, want het wereldrecord staat op 537 M; kg. Geen „kunst en genoegen" maar bittere ernst. Met z'n buik als een bierpul en z'n armen als kartouw er. ging hij het ijzeren monster, de halter, te lijf en het geweldige ding schoot plotseling als een raket omhoog. Even kostte 't moeite; de kleur van z'ngezicht liep op van zacht-roze naar blauw paars, maar deze kleurentrans- formatie mocht niet hinder©.1, ofschoon ik dacht De toer was volbracht en daa: komt 't- in de sport altijd op aar. ersch, ja die Mersch Met al z'n gemoedelijk heid zou ik hem toch lie ver niet op een donker paadj tegen komen. Je weet 't nooit. Z'n ijzern vuist kan ineens naar de ver keerde kant uitschieten, zonde dat hij er overigens iets mee be doelt. Wanneer hij met z'n 233 pon tegen me aan zou botse-n. zo er geen Geesink zijnde - niets van me overblijven. Zo n ontmoeting stel ik dus lit ver uit. Deze spontaniteit in de omgang tussen militairen en hun geestelijke verzorgers, zoals wij die waarna men op een conferentie van eer ste-jaarsleerlingen van de KMA op het protestantse vormingscentrum „Beukbergen" bij Huis ter Heide, is kenmerkend voor de moderne ma nier, waarop kerkgenootschappen en andere levensbeschouwelijke or ganisaties dit werk aanpakken. Er wordt daarbij niet geschroomd de jonge dienstplichtige dadelijk met z'n neus op een paar netelige vraagstukken te drukken, waarmee hij in dienst te maken krijgt. aangepast aan het zogenoemde „fil- ler-systeem" van het Nederlandse leger, waarbij de soldaat, naar ge lang zijn opleiding vordert, elke twee maanden bij een ander onder deel dient. Dat brengt mee, dat hij steeds met andere legerpredikanten te maken krijgt. Om toch unifor miteit isi de te behandelen onder werpen uit de bijbel te bereiken is een „zestien-maandenplan", opge steld, dat erop is gebaseerd, dat el ke veertien dagen door ieder van de bijna honderd legerpredikanten de zelfde tekst op het wekelijks uurtje „geestelijke verzorging" wordt be- Genuanceerd Men schuwt bij de protestantse geestelijke vorming de stof, die tot een botsing der meningen aanlei ding kan geven, dus niet. Hoe staat het bijvoorbeeld met de behande ling van zo'n onderwerp als com munisme, vatbaar voor heel wat woordenstrijd en misverstand? Als de predikanten de lijn volgen van het college, dat zij tijdens de in- structieweken hebben gehoord, to nen zij Marx als een door de so ciale liefdeloosheid van zijn tijd be wogen geest en treft hun kritiek vooral de ontmenselijking van de communistische samenleving. Er wordt dus naar een genuanceerd beeld gestreefd hoewel lang niet zeker is dat elke legerpredikant in staat is dat overeenkomstig te ver tolken en niet naar een afschil dering in zwart-wit. Wat dat be treft bestaat er dus wel eens ver schil met ae van militaire zijde ge geven voorlichting op dat punt. Het onderwerp, dat de legerpre dikanten in de eerste twee maan den, wanneer de rekruten zich nog in de depots bevinden, dadelijk bij de kop nemen, is dat van de kame raadschap. En het tweede probleem, dat de hoofden en harten in zo'n jonge mannen-gemeenschap bezig 'houdt wordt direct daarop aan de orde gesteld: de seksualiteit. Uiteraard wordt er eveneens een bespreking gewijd aan de plaats van de bijbel in het leven. Trou wens: een deel van de protestantse rekruten komt al niet geheel on voorbereid in dienst. De Gerefor meerde Kerk en soms ook de Her vormde houden zogenoemde rekru- tendagen, waar de dienstplichtigen al enigszins wegwijs worden ge maakt. Ze krijgen veel goede raad mee in een handboekje, dat ze van de Gereformeerde Kerk gratis en bij de Hervormde tegen betaling ontvangen. Tijdens de voortgezette opleiding worden het oorlogsvraagstuk en het communisme besproken, terwijl er tevens iets gedaan wordt aan de vorming van een wat kritischer kijkend bioscooppubliek. Zestien-maanden Het bureau van de hoofdlegerpre- dikant heeft voorts de ver deling van de godsdienstige stof handeld. De miltairen kunn dat woord bovendien terugvinden in het veertiendaagse blad „Reveille" dat in een oplaag van dertig- tot veertigduizend exemplaren wordt verspreid. En omdat de legerpredi kanten op hun standplaatsen meestal niet de beschikking over hun vakliteratuur hebben, wordt er van Den Haag uit een syllabus ver zonden, die zij als handleiding voor hun tweewekelijks praatje kunnen gebruiken. In de tussenliggende we ken wordt daaraan dan een nabe spreking gewijd. Geen kerkdienst Het is niet de bedoeling, dat het uur geestelijke verzorging op een kerkdienst of op catechesatie gaat lijken. De legerpredikant ds. Die- kerhof zei ons: „Als 't mij lag zou ik bidden en zingen verbieden. Dat maakt degenen, die geen band met een kerkgenootschap hebben tot buitengeslotenen. Voor de jongens die van huis uit gewend zijn aan het lezen uit de bijbel, bidden en zingen, is er 's avonds in elke ka zerne een dagsluiting". De discussie blijkt dus ook voor de geestelijke verzorging een onont beerlijk hulpmiddel bij het contact met een generatie, die verlangt zelf aan het woord te komen. Vandaar, dat men tijdens de conferenties in de vormingscentra steeds tijd voor de discussie tekort komt. Eenheid Een van de merkwaardigste ont dekkingen, welke men bij de pro testantse geestelijke verzorging doet, is de betreffelijkheid van de kerkelijke scheidslijnen. Voor de zielzorg der militairen werken alle protestantse kerkge nootschappen samen in één orga nisatie en het is vaak een hele toer om achter het. groene uniform het kerkelijke kleurtje van zo'n zie- leherder te herkennen. Niet zelden schrijft de argeloze bezoeker in ge dachten al vrijzinnig achter de naam van een hele vlo.tte legerdo- minee tot toevallig blijkt dat de man in het dagelijkse leven het eti ket gereformeerd of christelijk-ge- reformeerd voert. Dat laatste is bijvoorbeeld het ge val met de K.M.A.-dominee Van Pagee. die in de tijd dat hij op de militaire kaderschool te Weert werkte, reeds zo de aandacht trok van de chef van de generale staf, generaal Lefèvre de Montigny, dal deze hem in de gelegenheid stelde zijn gedachten over de vorming van militair leiderschap te Hilversum te verwezenlijken. Het was ds. Van Pagee, die duidelijk maakte dat het leger het enige bedrijf ter wereld is dat constant met het jongste personeel werkt, zodat de aller nieuwste sociale structuren steeds het eerst in hel leger onderkend kunnen worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 18