H.B.S.-vragen LOK-LOKZET ONS MENU Kom er ACHT-er Rune RanAem GLYCA f roLo Wat U over BONT weten moet VAN DE WEEK Kom or achtor KERSTNUMMER LEIDSCH DAGBLAD Spiegeltje, spiegeltje aan de wand U bent jong of van rijpere leeftijd, coquet of niet, maar U bent vrouw. En houdt dus van bont. En om die reden alleen al zou U er best wat meer over willen wettn. Hoe herken je de verschillende soorten, waar komen ze vandaan en van welk dier zijn ze afkomstig, vraagt U zich af wanneer voor etalages de uitgestalde pelswerken bestudeert. U bezit een bont jasje en U vraagt zich af hoe U het nu eigenlijk het best behandelen kunt. Of U gaat zich binnenkort een jasje aanschaffen en duizend vragen komen er in U op. Nu zou het helemaal geen luxe zijn op die duizend vragen antwoord te geven, als het niet betekende dat we er deze rubriek dan tot Kerstmis 1962 aan zouden moeten wijden. We bepalen ons dus noodgedwongen tot enkele algemene wetenswaardigheden, waaraan we volgende week een overzicht van enkele bontsoorten toevoegen. De prijs Niets zo uiteenlopend als de prij zen van bont. Ze passen waarlijk elke beurs, één vossepootje kost een kleinigheid; voor een of enkele tientjes koop je een mol of een (bepaald soort) lamsvelletje, enkele briefjes van honderd kopen een be- vervel (van 55 tot 80 cm lang), een zeeotterhuid (80 cm), een nerts vel (50 cm) of een nertssjaaltje van twee minder dure huidjes, of een jasje van Toscaans of beverlam. En voor de meer gespekte beurzen zijn er te kust en te keur prijzen van vier of vijf cijfers of zelfs zes voor één van de twintig vijfen twintig echte chinchilla mantels, die op deze aardbodem voorkomen. De prijs wordt beïnvloed door de schaarste van de dieren (de huid van wilde dieren is doorgaans aan zienlijk prijziger dan die van ge fokte), en ook de gaafheid van de huid, de kwaliteit van het haar, de tekening van het bont en de kleur bepalende prijs. Het vakkundig sor teren, het bewerken en verwerken van het bont, het model en de af werking daarvan helpen alle mee de prijs van een pelswerk op te voe ren. Geen wonder dus dat de prijs van twee bontjassen van dezelfde soort hemel en aarde kan verschil len, zonder dat dat prijsverschil als zuiver winst in de zak van de winkelier verdwijnt. En begrijpelijk dat we het bij elke voorkomende ge legenheid herhalen: koop uw bont in een goede, bona fide zaak, al lig gen de prijzen daar ook hoger dan in de winkel ernaast. Wacht u voor pelswerken van „sensationeel lage prijs": u koopt er misschien wel een sensationeel slecht pelswerk voor, maar nimmer een goed. Vellen en trucjes De afmeting van de huiden ver schilt met de bontsoort. Een panter vel is uiteraard aanzienlijk groter dan een konijnevel. En een prima vel bestaat altijd uit één stuk, is niet gelapt met ingezette stukjes waarmee dunne plekken of gaten in de oorspronkelijke vacht gerepa reerd zijn. De beste (en bijgevolg de duurste) jassen worden uit „hele vellen" gemaakt. Deze wetenschap kan u, zij het slechts bij benadering, een idee geven omtrent de kwaliteit van een pelswerk. Ziet u een mou- ton of geschoren lam jas, die als een legkaart van kleine stukjes is, dan weet u dat u met snippers van schaaps- of lamsvacht te doen heeft. In een moljasje verwacht u uiteraard een groot aantal aan el kaar gezette velletjes (het zijn er zo'n vierhonderd van 12 bij 6 cm), doch bestaat de jas uit talloze aan- eengezette reepjes of blokjes van enkele centimeters, dan is het dui delijk dat de jas niet van eerste kwaliteit is. Houdt de grootte van het dier, dat het bont leverde, voor ogen en u heeft een leiddraad waar u zich bij uw keus aan kunt vast klampen. De term „hele vellen" sluit echter niet uit, dat er van de oor spronkelijke vachten niets versne den is. In een goede jas worden al leen de goede delen van een goede vacht verwerkt en bij sommige soorten is dat alleen de rug (bisam- rug), bij andere rug en flanken (bever), bij weer andere de buik (bisam, nutria), terwijl bij panter en dergelijke vrijwel het hele vel wordt gebruikt. Een jas van snip pers werd dus uit afvalstukjes ge maakt. Soms wordt, te goeder trouw of niet, ook het tegenovergestelde toegepast: de verwerkte vellen zijn groter dan ze zouden moeten zijn. Inplaats van bijvoorbeeld alleen de rughuid te gebruiken, worden ook de flanken, die minder mooi of minder sterk zijn, meeverwerkt. Het resultaat kan een beverjas zijn met zeer bredelichte strepen (het lich tere bont van flanken en buik)een persianerjas met afwisselend heel vaste en veel lossere krul of een nertsjas met brede banen, waartus sen de naden, omgeven door korte, platliggende haren, als het ware open staan. Met dergelijke metho den bezuinigt de bontwerker een derde op elke huid en vindt de klant een bever-, persianer of nertsjas die zogenaamd (en zichtbaar) voor delig geprijsd is. Ook op het sorte ren van de huiden (een secuur werkje als het goed wordt gedaan), op het aan elkaar zetten van de vellen en op de coupe van het mo del kan bezuinigd worden, ten voor dele of ten nadele van de leek. De bontwerker beschikt over talloze trucjes, eerlijke en oneerlijke. (Daarom nogmaals: koop bij een bona fide bontwerker of een goede speciaalzaak wanneer u op goed bont uitbent!) Het is geen unicum dat tweedehands vellen tussen nieu we worden verwerkt of dat een zo genaamd nieuwe bontjas een ver maakte en opgeknapte oude is, om van een slechte opmaak, die in de eerste regenbui wegwast, nog maar niet eens te spreken. Imitaties Imitaties zijn en blijven imita ties, ze zijn nooit het echte en in bont evenaren ze het echte nooit. Dit wil echter nog niet zeggen, dat ze zonder meer minderwaardig zou den zijn. We mogen dan geen sym pathie hebben voor de opgespoten en zichtbaar onnatuurlijke strepen op biberette en konijnbont waarop de een of andere ingenieuze wreedaard ocelotvlekken heeft ge schilderd. mag ons hoogstens ver vullen met een mengeling van af schuw en medelijden, maar we kunnen rustig bewondering hebben voor die fraaie seal jas (seal rasé of seal electrique), die toch niets BIJ DE FOTO'S 1. Bever, een bontsoort die niet aangeprezen behoeft te worden. Een beverjas is diepbruin indien alleen de ruggen worden gebruikt, maar vertoont een streepeffect ln bruin, dat geleidelijk naar grysbei- ge overgaat, wanneer een groter deel van de huiden in de jas is verwerkt. Hoe smaller de lichte streep, hoe duurder de jas. Korte bever mantel van Revillon, Parijs. 2. Een nertsmantel kost een ka pitaal, maar nertsbont is zó mooi en zó ryk dat één of twee velletjes (ongeveer 50 bij 12 cm en geprijsd tussen 100 en 300 gulden) al een zeer bijzonder effect geven, indien verwerkt tot een hoedje, een losse col of een klein sjaaltje. Het hoedje van wilde nerts is van Brosseau. b. Witte nerts is het toppunt van kostbaarheid, niet alleen omdat het uiterst kostbaar is, maar boven dien omdat het zeer luxueus en voor de galaavond is. (Balmain). anders is dan geverfd konijn. Bont- imitaties waarvoor echt bont het uitgangspunt is, worden met een dubbelnaam aangeduid en die dub belnaam geeft de leek een idee met welk bont ze te doen heeft. Het eerste deel van de naam duidt de imitatie aan, het tweede deel de bontsoort, die voor de imitatie dien de. Zo is nerts-murmel murmelbont, dat men een nertsaspect heeft wil len geven: beverlam is lamsbont, dat bever tracht te imiteren, nerts- blsam, bisambont, dat duurder wil lijken dan het van oorsprong is. En zilvervos-opossum, een opossum die zich een zilvervosallure tracht aan te meten, compleet met witgepunte kroonharen. Zobelfeh, ook wel sa- belfeh ,is eekhoornbont (in de han del „feh" genoemd) dat op het kost bare sabelbont (van de zeldzame sabelmarter) wil lijken. Het zwarte seal electrique is elektrisch gescho ren (vandaar de naam) en veredeld konijnebont. Onze bridgerubriek Laten we eens veronderstellen, dat er een Hogere Bridge School (HBS) zou bestaan en dat u daarvoor een toelatings-examentje moet doen. U krijgt dan de onder staande 10 vragen voorgelegd probeer ze eens op te lossen! Voor experts is dit gesneden koek, maar u moet toch opletten datEnfin kijkt u maar neem papier en pot lood en noteer eerste de antwoor den, alvorens naar het onderstaan de antwoordlijst je te kijken. In alle onderstaande situaties bent u zuid. 1. West 1 harten, noord (uw part ner) doubleert, oost 2 harten, u (zuid) past. west past noord doubleert wéér. Vraag; Is het in principe de be doeling dat u dit doublet inlaat, of dat u het uitneemt? 2. Zuid 1 schoppen, west past, noord 1 Sansatout. Vraag: Hoeveel punten belooft, volgens moderne biedsystemen, dit 1 Sansatoutbod minimaal? (Telling Aas is 4, Heer is 3, Vrouw is 2, Boer is 1) 3. Zuid 1 schoppen west past noord 2 klaveren oost past. Vraag: Mag u volgens moderne biedtechniek passen? 4. Zuid pas west pas noord 1 schoppen oost pas zuid 2 klaveren west pas. Vraag: Mag noord volgens mo derne biedtechniek, thans pas sen? 5. Zuid 1 ruiten west pas noord 1 harten oost pas zuid 2 Sansatout. Vraag: Hoeveel punten moet dit 2 SA-sprongbod ongeveer aan geven? 6. Zuid 1 ruiten west 1 harten noord 2 schoppen oost pas zuid 3 ruiten west 3 har- Naturel of geverfd Geverfd bont is niet noodzakelijk inferieur bont. Talloze bontsoorten worden geverfd, en niet alleen ten behoeve van een imitatie, noch al leen in de goedkopere of naam loze bontsoorten met kat of konijn als stamvader. Zwart persianer bij voorbeeld is altijd geverfd, geen twee natuurlijk zwarte pe'rsianer- vellen zijn van dezelfde tint en het natuurlijke zwart is zelden mooi. Soorten, die niet geverfd worden, zijn er vooral, doch niet alleen, in de hogere prijsklassen. Ze variëren van het astronomische geprijsde chinchilla, het kostbare nerts, alle gevlekte soorten als luipaard, oce lot, civet, etc.tot konijn dat 't wit altijd naturel is, maar soms ook in zijn grijze variëteiten ongeverfd wordt gelaten. Ook opossum, bever, lynx, bisam, petit-gris, mol, zee hond en de meeste vossen (behalve de zwarte) ziet u in hun natuurlijke kleur. Indien ze worden geverfd dienen ze voor een imitatie of voor een modefantasietje dat zich onder zijn eigen naam voorstelt. Zo is er bijvoorbeeld zandwitte (gebleekte) bever en dieprood, warmblauw of donkergroen molbont, en zelfs heb ben we in onze loopbaan lila ge- verde nerts aanschouwd. Vijanden Bont, van het fragiele mol tot het onverslijtbare luipaard, heeft zijn niet te onderschatten vijan den. Regen en vocht pletten het bont en ontnemen het zijn glans. (Droog een overhoopt nat gewor den bontjas nooit bij kachel of radiateur, draag hem niet voordat hij volkomen droog is en borstel of kam hem evenmin voordien). Sneeuw ontkleurt. Zon brandt, ont kleurt, geeft een rode schijn en of doet lange haren krullen. Warmte droogt de leerhuid uit en breekt de haren. En bont, vooral ongeverfd bont, is een feestdis voor de mot. Sommige soorten, zoals bisam en petit-gris, zijn meer gevoelig voor mot dan andere, doch alle pelswer ken moeten zorgvuldig voor mot worden behoed. J.V. ten noord pas oost pas. Vraag: Mag zuid thans passen? 7. West 1 klaveren noord 1 schoppen oost 1 Sans Atout zuid pas west 3 klaveren noord pas oost 3 SA zuid pas west pas noord doublet allen passen. Zuid heeft: Sch. 10 4. Ha. V B 10 9 8. Ru. 9 6 5, KI. 4 3. Vraag: Moet zuid met sohoppen of met harten uitkomen? 8. Noord (partner), opent 1 Sans atout (ong. 16 pnt.), oost pas. Zuid heeft: Sch. B 10 3, Ha. 7 5. Ru. H V 8 6 5 4. KI. V 8. Vraag: Wat moet zuid bieden? 9. Noord (partner) opent met 2 Sansatout oost pas. Vraag: Mag zuid thans passen, of is 2 Sans een mancheforcing? 10. West 1 harten, noord, 1 schop pen oost doubleert. Zuid heeft: Sch 9 8 Ha. 6, Ru A 7 6 5 4 3. KI. 8 6 4 2. Vraag: Wat moet zuid bieden? Uitsluitend de volgende antwoor den kunnen als goed worden be schouwd: 1. Zuid moet uitnemen; 2. 6 punten (5 is ook goed)3. Neen 4. Ja omdat zuid al eerder ge past heeft; 5. 18 punten (1718—19 is ook goed)6. Neen partners 2 schoppens was forcing tot een man che. of tot een gunstig strafdou- blet: 1- Met schoppen noord dou bleert op zijn kracht, niet op de uwe; 8. 3 Sansatout tonen van ruiten is nutteloos; 9. Zuid mag passen.. 10. pas 2 ruiten is slecht. En uw cyfers voor het examen? 10 goed is meesterlijk; 9 uitste kend; 8 redelijk; 7 herexamen doen 6 net gezakt; 5 en minder is matig en nog minder matig! H. W. Filarski. De drie echte „eetdagen" in deze week vragen van de huisvrouw heel wat organisatietalent om met zo weinig mogelijk moeite lekkere en feestelijke gerechten te kiezen, te bedenken wat hiervoor ingekocht en voorbereid moet worden, maar ook om op de feestdagen zelf door een juiste werkindeling te bereiken dat ze de tyd die ze in de keuken moet doorbrengen tot een minimum be perkt. Misschien kunnen de hier onder genoemde gerechten haar daarbij behulpzaam zijn 1 ZONDAG: kalfstong met roomsaus, dop erwtjes, aardappelen; fruit. MAANDAG le kerstdag: hamhoorntjes; rijstsoep Ninon; kip met gemengde compote, aard appelen; kaasdessertschotel. DINSDAG 2e kerstdag: grapefruit; kippesoep; Gordon bleu met brussels lof, aardappel koekjes; ijstaart. WOENSDAG: gevulde andijviekropjes, aardap pelen; yoghurt. DONDERDAG: omelet spinazie, aardappelpuree; fruit. VRIJDAG: stamppot zuurkool, spek of stamppotbieten met gebakken uien en kaas, vanillevla met ge droogde pruimen. ZATERDAG: erwtensoep; drie in de pan. HAMHOORNTJES Niet te dunne plakken ham worden bedekt met een mengsel HOE WERKT HET? Voor het maken van een gewone foto moet men belichten, ontwikkelen en fixeren voor het negatief en dat alles Bij de belichting speelt zich in het lichtgevoelige zilverzout een reeks elektronische reacties af met als resultaat de vorming van„ zilver- kiemen" op de belichte plaat. Nog onbelicht, en dus nog lichtgevoelig zil verzout wordt bij het fixeren oplosbaar ge maakt en weggespoeld. I Bij de 10-seconden camera wordt eerst ook een latent beeld van zilverkiemen gevormd. Dit wordt tegelijk behandeld met ontwikkel-en fixeerstof. Het onbe lichte zilverzout wordt nu niet wegge spoeld, maar laat men intrekken in met zilverkiemen bedekt positiefpapier. Zo heeft een persfotograaf in 10 seconden een foto ge reed om geclicheerd of tele grafisch overgeseind te worden. Daarop ontstaat dan een beeld dat niet meer ont wikkeld of gefixeerd be hoeft te worden. Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel van kleine dobbelsteentjes kaas, klein gesneden vruchten uit blik, gehakte noten en wat mayonaise, kwark of Monchou (het mengsel mag gerust enkele uren te voren worden gemaakt) en opgerold tot hoorntjes die dan b.v. met enkele noten worden versierd. Een heerlijk fris, niet bezwarend koud voorge recht. RIJSTSOEP NINON In 3/4 liter kippebouillon wordt 100 gr rijst gaar gekookt. Van het vuur af wordt er 1 dl slagroom (niet stijfgeslagen) doorgeklopt en de soep zo nodig met wat zout en peper op smaak afgemaakt. Zodra de soep in borden of koppen is over gedaan worden er nog wat gehakte cashewnoten over gestrooid. KAASDESSERTSCHOTEL Hoewel in ons land nog minder bekend kan een kaasdessertschotel toch een uitstekend sluitstuk zijn voor een goed diner. En vooral waar ons eigen land nu ook kaassoorten met een smeltend zuivel produceert die bij uitstek geschikt zijn om als dessertkaas gebruikt te worden, kunnen degenen die door de hogere prijs van de buitenlandse kaas daarvan weerhouden werden ,zich nu zo'n kaasdessertschotel wel ver oorloven. Op een grote schaal worden al lerlei kaassoorten geschikt, zoals stukjes leidse-, goudse- en edammer kaas, maar ook Kernhemse kaas, Bluefort, St.-Paulin en Monchou. Er tussen of op een aparte schotel komen crackers, beschuitjes, toost, roggebrood, ryebread en boterbal letjes. Alléén helpt direct! DR. E. J. SWAAB'S VERENIGDE FABRIEKEN Onze damrubriek «- In het beginstadium van het damspel bemerkte men spoedig, dat het mogelijk was om naast het praktisch gespeelde spel de par tij standen te maken, die geheel zelfstandig waren en niet in de party voorgekomen, doch uit fan tasie geboren waren. Deze compo sities, die de mogelykheden van het spel zeer goed demonstreerden en het ideaal belichaamden waarnaar men in de party moest streven, ont vingen van lieverlede de algemene naam van problemen (in 't „oude" Holland ook wel „zetten"). Zeer lane hebben de problemen als openings- en middenspelsttua- ties een apart leven geleid, zonder dat er veel meer verband met de party bestond, dan de onmiddeliyk uit te voeren combinatie. Totdat nog niet zoveel Jaren ge leden de ontbrekende schakel ge vonden werd die een regelmatige verbinding met de party bracht, n.l. de lokzet. De lokzet was een aan de party verwante situatie, waarin men evenals in de party een positiezet deed. met de achtergedachte, dat de partner wellicht de gehele diepte situatie ervan niet doorgerekend had. Deze winst-nemende te kun nen behalen en denkende dat de tegenspeler een zwak moment had, trapte in de opgezette val en ging, glorieryk voor de tegenspeler, ten gronde. De lokzet heeft zich in haar nog zo korte bestaan verheven tot een kunst dde er zyn mag. Als de monstratie geven wy hier de mooi ste die wellicht ooit werd gecompo neerd, n.l. die van de Rotterdam mer Idzerda, die het algemeen ge geven bovendien verdubbelde, n.l. tot „lok-lokzet". Wit sohept nJ. de ijnogelykheid dat zwart een ver keerde lokzet doet. gaat door op in en wint, daar hy alles nog dieper berekend heeft! Men spele de ont leding van no 1. maar eens na: 4943 lokt tot 38 als verkeerde lok zet. 34—29, 39x30 (ad lib), 28—23, 38—33 32x5! Denkt nu te winnen met 34 of 3540, 25 of 24—30. 15—20, 4—9. 22—28, 21—26, 16x49. Maar wit nu: 42—38 (49x46) 36—31, 26x37, 47—41, enz. De al-oiide opsluiting van Manoury. of beter uit de aller oudste Spaan se uitgave van 1550, zoals enige ja ren terue gebleken is. Een geniale prestatie van Idzerda. Ook de an dere zyn de moei'te waard. No I P. IDZERDA Z.: 1. 3. 9, 12. 13, 15. 17. 21 26 W 28/31, 34, 37. 39. 42. 43.' Lokzet. No III P. MAHN 1 2 3 4 5 i Z.: 7. 10/19, 22, 23. W.: 25/27, 30. 31. 33, 35 36. 38. 43, 48. 49. Lokzet. No IV J. v. d. Berg 1 2 3 4 5 'MJÈUÊUÊLB a a O O s 9 J3 *3 U j J S IS H PS Z.: i, 4, 9, 10. 15/19, 21/25. W.- 28, 32/34, 36/39, 42. 47/49. Lok-lokzet. 44. 45. Z.: 8/13, 20. 23 25. 26 W 27. 30. 32/34. 36/38. 45,49. Lokzet. 1. kraagje pasjurk 2 gesp pasjurk 3. huis op schildery 4. oog van vrouw 5 extra spel in mon 6. kluwen op de grond 7. zakje op overhemd 8. deurmat Is kleiner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 25