Presenteer Philip Morris Films van deze week in Leiden Leids opgravingswerk in Egypte verrijkte Museum van Oudheden 125 Gero-casselte Ds. P. J. Mackaay is in hart en nieren een zendingsman SENSATIONELE FILM OVER RASSENDISCRIMINATIE Expositie belicht artistieke naast archaelogische waarde Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 2 december 1961 Tweede blad no. 30519 In de jaren 1957 tot 1959 werden door het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden opgravingen verricht in Egyptische graf velden nabij Aboe Roash. Van het omvangrijke materiaal, dat hier aan het licht werd gebracht, kon dank zij een royale geste van Egypte een grote collectie aan het bezit van het museum worden toegevoegd. De laatste twee jaren is men doende geweest, de nieuwe aanwinsten te conserveren voorzover nodig in beter toonbare staat te brengen, te registreren en anderszins te bewerken. Nu deze werkzaamheden zijn beëindigd, en de collectie defini tief aan de Egyptische afdeling van het museum is toegevoegd, rCn bijzonder interessante expositie samengebracht, welke gistermiddag door prof. dr. N. J. Bakhuizen van den Brink als voorzitter van de stichting Z.W.O. (welke stichting de opgra vingen financieel mogelijk maakte) werd geopend. Daarmee werd niet alleen de vierde educatieve tentoonstelling van het museum ingeleid, maar ook een openlijke verantwoor ding afgelegd over de wijze, waarop het museum zich van de in 1957 opgenomen zware taak heeft gekweten. De expositie geeft een rechtvaardiging voor honderd procent in antwoord op deze verantwoording. Twee accenten Van 5000 jaar her De expositie onder de titel „Neder landse opgravingen in Egypte" toont de bezoeker overduidelijk, dat de or ganisatoren en uitvoerders van de expeditie en de bewerking van het materiaal met vlag en wimpel zijn geslaagd in hun opdracht. De opgravingen hebben vooral veel materiaal aan het licht gebracht uit de eerste dynastieën, omstreeks 3000 jaar voor het begin van onze jaar telling aan het licht gebracht uit verschillende typen graven van uit eenlopende grootte, deèls vroeger reeds gedeeltelijk geplunderd voor het overige in ongeschonden toe stand aantetroffen. Het grootste deel van de aanwinsten bestaat uit aar dewerk- en stenen vazen, die met de doden in de graven werden meegege ven, maar ook omvat het andere gebruiks- en siervoorwerpen van dikwyls verrassende aesthetische schoonheid naast archaeologisch-we- tenschappelijke waarde. Het is niet mogelijk, op korte ter mijn in woorden ten volle eer te doen aan wat hier geboden wordt. Wij willen ons derhalve in dit arti kel beperken tot een globale indruk, om later meer gedetailleerd op de expositie terug te komen. Levend beeld Zoals ook de vorige educatieve ten toonstellingen van het museum in de afgelopen jaren (over huis en huis raad in de Griekse en Romeinse oud heid, het panorama van de Neder landse prehistorie, en vierhonderd jaar Romeinse bezetting) werd de expositie van het in Egypte verwor ven materiaal opgebouwd op aan wijzingen van de heer A. Vermeu len, die als „lay-out-man" op expo- sitiegebied hiervoor door het museum werd aangezocht. Hij is er in ge slaagd. het vergaarde materiaal als een levend beeld van de bron van de rijke Egyptische beschaving te arrangeren. Vanzelfsprekend is de tentoonstel ling in de eerste plaats te danken aan de veldwerkers, de huidige di recteur prof. dr. A. Klasens en znjj echtgenote en het lid van de tech nische staf van het museum de heer F. G. van Veen, die de opgravingen leidden, maar voor de wijze waarop het verkregen materiaal werd ge- consérveerd en gerestaureerd en de manier waarop het thans wordt ge presenteerd is tevens grote dank ver schuldigd aan de gehele staf van het museum en aan de „vormgever" van de tentoonstelling wiens naam wij reeds noemden. De werkploeg bezig bij de op gravingen op het grafveld 400". Op de voorgrond enige reeds geborgen kostbaarheden. Rechts op de foto prof. Klasens. die de expeditie leidde. Uit het tentoongestelde materiaal spreken sterk twee eigenschappen van de Egyptische cultuur: ongeë venaard gevoel voor schoonheid en de lust om in de bewerking van weerbarstig materiaal een techni sche prestatie te leveren. Het d's mede aan de royaliteit van de Egyptische autoriteiten te dan ken, dat een zo gevarieerde en rijke omvangrijke collectie mee naar Ne derland kon worden genomen. Deze vrijgevigheid (terecht beschouwt Egypte alle bodemvondsten als na- Zoekt U een van f 40.— of f 400.—. v. d. WATER. Haarl.straat 207 heeft het. De Gero.specialist. In de woestijn De tentoonstelling is ingericht als een „wandeling" door de Egyptische woestijn, verlucht met foto's over het opgrav'ngswerk, het landschap, de enrourage in bredere zin, en door bepaalde montage-effecten zeer rea listische voorgestelde omstandighe den waaronder het opgravingswerk werd verricht. Vanzelfsprekend vormen de tallo ze stukken van de 1300 „nummers", die naar het Leidse museum moch ten worden gebracht, de kern van de expositie. Egypte zelf heeft slechts honderd nummers van het opgegra ven materiaal geclaimd: vanzelfspre kend de meest waardevolle unica, maar toch bepaald niet de grote hap uit het rijke materiaal, dat is ont worsteld aan de zand- en steenwoe stijn. Nu Nubië Gistermiddag heeft de voorzitter van ZWO, welke organisatie finan cieel deze eerste zelfstandige Neder landse archaeologische opgraving in het Nabije Oosten mogelijk maakte, prof. dr. N. J. Bakhuizen van den Brink (die tevens Leids theologisch hoogleraar is) de tentoonstelling of ficieel geopend. Hij sprak zijn vreugde uit over het Leidse initiatief en de activiteit van het museum, en hoopte dat deze ge volgd zou kunnen worden door Ne derlandse opgravinfsexpedities naar de Nubische woestijn, waar onver vangbare kunstschatten worden be dreigd door de economisch noodza kelijk bouw van een stuwdam. Daar door zal een stuwmeer van 500 km lengte ontstaan, dat duizenden ja ren oude overblijfselen van de grote Egyptische culturen dreigt te ver zwelgen. De Unesco heeft verschillen de activiteiten ontwikkeld, om hier te redden wat er te redden valt, en de verwachting is gerechtvaardigd, dat het resultaat daarvan toe te jui chen is en dat Nederland daarin een belangrijk aandeel kan hebben. De openingsplechtigheid werd on der meer bijgewoond door de chargé d'affaires van de Verenigde Arabi sche Republiek. De tentoonstelling zal geopend blij- Iven tot 25 februari. Kwart eeuw in dienst der kerk „Heel de wereld Gods akker" Nu al weer twaalf-en-een-half jaar is ds. P. J. Mackaay, die woensdag zes december het feit herdenkt, dat hij voor 25 jaar in de landelijke ge meente Westerhaar (O.) bevestigd werd als predikant der Ned. Herv. Kerk, zeer nauw betrokken bij alle zendingsactiviteiten van deze kerk. Hij weet deze activiteiten niet alleen te stimuleren, doch in zijn kwaliteit als secretaris van de Raad voor de Zending, speciaal belast met de binnen landse aangelegenheden, ook menige nieuwe bron aan te boren. Ds. Mackaay, die in hart en nieren een zendingsman is, en zich geheel en al aan de zending geelt, denkt slechts internatio naal, waarbij er hij hem geen on derscheid is in blank of bruin. Een neger uit Nigeria is hem even lief als een van de kerk ver dwaalde blanke. Heel de wereld ziet hij als Gods akker, toaarbij het zijn vaste overtuiging is, dat er voor de kerk in alle ivindstre- ken der aarde nog geweldige kan sen liggen. Daarbij stelt hij zich op het standpunt, dat slechts een kerk, welke waarlijk zending drijft ook waarlijk kerk is. Kerk emen ding gaan hand in hand. Ds. Mackaay, van wiens hand reeds vele artikelen in ons blad versche- enn. werd op 28 mei 1913 uit een on derwijzersgezin' te Ouddorp op Goeree geboren. Hij bezocht eerst het hervormd lyceum te Amsterdam en studeerde daarna verder theologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Nadat de heer Mackaay in 1935 door het provinciaal kerkbestuur van Utrecht was toegelaten tot de evan geliebediening in de Ned. Herv. Kerk en hij van 16 september 1935 tot 1 november 1936 eerst ruim dertien maanden te Driebergen werkzaam was geweest als hulpprediker, werd hij op 6 december 1936 bevestigd als eerste predikant van de in augustus 1935 gestiohfte hervormde gemeente Westerhaar in de burgerlijke ge meente Vriezenveen. Op 29 januari 1939 verwisselde de jubilaris deze gemeente met die van Nieuw Am sterdam in de classis Emmen, van waar hij op 21 november 1943 naar Casino ,.Ik zal spuwen op jullie graf" (J'irai cracher sur vos tombes) is in de eerste plaats een harde film, vaak schokkend, zel den aangrijpend. Bij het zien er- ran kan men zich trouwens moei lijk aan de indruk onttrekken, dat dit de voornaamste bedoeling van de Nouvelle Vague-regis- seur Michel Gast is geweest: zijn toeschouwers de ene sensatie na de andere te bezorgen. Dat hij het probleem van de rassendis criminatie in Amerika als middel daartoe heeft gedegradeerd, maakt zijn film in hoge mate aanvechtbaar. Zwijgend heldendom Boven middelmaat Luxor Voor vele Amerikanen kwam de mededeling, dat ook zij be trokken zouden worden in het- oor logsgeweld, dat op het continent was ontstaan, als een onverwachte slag. Het leven van één van deze solda ten. een rijke katoenplanter, is het hoofdmotief van de film „Zwijgend Heldendom". Een groep Amerikaan se soldaten wordt ingezet bij de ver overing van een eilandje in de Stille Oceaan op de Japanners. In felle kleuren toont de film de bittere rea liteit van een oorlog met conventio nele wapens. Op nuchtere en zake lijke wijze is deze episode uit het leven van de katoenplanter tegen de achtergrond van geweldige gevech ten weergegeven. Door vele op het juiste moment gekozen flashes-back krijgt het verhaal van de aan zenuw aanvallen lijdende soldaat gestalte. Een verhaal, dat door de vele vreem de nevenfiguren, zoals de geestes zieke kapitein, die. omdat hij be vreesd is voor sluipschutters door zijn manschappen met Waco wenst te worden aangesproken, nog inte ressanter wordt. E enoorlogsfilm. die zeker boven de middelmaat in dit genre uitsteekt. „La Notte" Natuurlijk geprolongeerd Studio Natuurlijk is „La Notte" geprolongeerd. Wij hadden niet an ders verwacht. Met deze film heeft de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni een ware cinematografi sche schoonheid geproduceerd. De kracht van zijn werk ligt niet in de actie van het verhaal. Integendeel. in feite gaat de geschiedenis mank i aan gebrek aan actie. Maar dat ge mis wordt naar ons gevoel geheel opgevangen door de weergaloze wijze, waarop Antonioni de emoties en ge voelens van de mensen in het drama het plotseling uiteenvallen van een huwelijk in beeld heeft ge bracht. Dialoog en geluid zijn tot een minimum beperkt. Antonioni vertelt zijn verhaal slechts met prachtig gecomponeerde beelden in een lo gische opeenvolging. Op zeer be heerste wijze worden de hoofdrollen Moreau en die van Haarlem vertrok. Deze zijn derde en laatste gemeente clien 'e ds Mackaay tot 28 maart 1949. toen hij in verband met zijn benoeming tot één van de secretarissen van de Raad van de Zending van de Ned. Herv. Kerk in de Leidse Pieterskerk door dr. K. J. Brouwer werd beves- De twee hoofdpersonen uit ,.Ik zal spuwen op jullie graf" Christian Marquand als Joe Grant en Antonella Lualdi als zijn beminde. Van een zuivere probleemstelling of een ook maar enigszins de werkelijk heid benaderend verhaal is geenveVtoikt door Jeanne sprake, zo zwart-wit zijn de situaties Marcello Mastroianm rond de hoofdpersoon, de blanke ne- j MarceI1° Mastroianni. ger Joe Grant, getekend. Niet alleen |I!II||||||||||||||||||||||||!I||||!|||||||||||||||||||||||| zijn vrijwel alle blanken in deze film kortzichtige en stompzinnige bruten j waar zij één lijn trekken tegenover de negers, hun hele doen en laten is dermate onwaarschijnlijk, dat men gerust van een vertekening mag spreken. Dat de film desondanks buiten gewoon boeiend is, pleit voor het vak manschap van Michel Gast, die trou wens in Christian Marquand een voortreffelijke vertolker van de hoofdrol vond. Gast heeft een be klemmende sfeer weten op te roepen en zelfs tussen het moorddadige be gin (de lynchpartij van een neger» en het gewelddadige einde (de dood van de hoofdpersoon en zijn beminde) nog ruimte gevonden voor een serie humoristische vondsten, misschien alleen maar terwille van het con trast. De muziek van Alain Goraguer in het idioom, waarvan het Modern Jazz Quartet het patent heeft, is zeer suggestief. De hel van Tarawa Oorlogsverschrikking REX De naam van het kleine koraaleiland Tarawa in de Grote of Stille Oceaan staat met pikzwarte letters geschreven in de historie van het Amerikaanse Korps Mariniers. Bij de landing, die in de Tweede Wereldoorlog op deze nietige atol werd uitgevoerd, leden de mariniers verschrikkelijke verliezen. Duizenden en duizenden jongemannen vonden daar de dood door het heftige ver weer van de Japanse bezetting. Dit ondanks het feit, dat er op elke vierkante meter van dit eiland een bom was gevallen Daar de filmmakers gretig gebruik maken van vele oorlogsfragmenten, lag het voor de hand. dat ook dit bloedige wapenfeit van de Ameri kaanse mariniers eens aan bod zou komen. Regisseur Paul Wendkos heeft zich, daarbij niet bepaald tot een strakke weergave van de opzich- zelf reeds schokkende feiten, maar heeft er kennelijk terwille van de verkoopbaarheid van zijn filmpro- dukt een romantisch tintje aan gegeven. Maar desondanks zijn de verschrikkingen van deze door onaf zienbaar water omgeven „hel" dui delijk op het witte doek gekomen. De hoofdrollen in deze oorlogsfilm wor den vertolkt door Kerwin Mathews, Julie Adams en Ray Danton. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Lemmy Caution en verdovende middelen Eddie Constantine in volle actie Trianon De films met Eddie Constantine blijven veler belangstel ling trekken, al denken sommige 4.95 5.90 Onberispeliik bovenal DAS Is er een beter, passender St Nico- laascadeau denk baar? Zo'n perfekt zittende das krijgt iedere man graag. Trevira dassen - met plezier gegeven - met vreugde ont vangen. Ze zijn er in verrassende va riatie van treffende dessins. Zie onze grote sortering. 7.90 r..„.... Illllllllllllllllllllllllllllllllllll liefhebbers van dit genre met een zeker heimwee terug aan vroegere produkties. waarin zijn kracht en telkens weer verbluffend ingrijpen meer in het middelpunt stonden. In nieuwer werk. ook in deze Frans-Ita liaanse co-produktie. speelt Eddie natuurlijk de hoofdrol, maar de „seks" is al evenmin vergeten. Het is tegenwoordig niiet meer Eddie pur", zeals voorheen toen de toeschouwer als het tyare werd uitgenodigd Eddie volkomen au serieux te nemen. In deze film wordt soms de indruk ge wekt. dat de regisseur een loopje neemt met het verhaal, in dit geval in de nogal belachelijke figuur van een Italiaanse inspecteur van poli tic. Micacci, die in opdracht van Interpol in Rome. een gangster en handelaar in verdovende middelen, Esposito (Eddie!), uit Parijs naar de Italiaanse hoofdstad moet brengen. Micacci behoort bepaald niet tot de sümsten, lijkt het. Maar achteraf blijkt hij toah niet zo dom te zijn als Esposito aanvankelijk heeft ge dacht. En die blijkt trouwens een heel andere figuur te zijn dan waar voor de anderen hem hebben gehou den. De Parijse commissaris behoeft dan ook tenslotte maar het net over de „vangst" dicht te trekken. Zoals gezegd: Eddie is weer volop in actie en al zal de toeschouwer in het be gin wat vreemd staan tegenover de ietwat spottende, met seks geladen sfeer van dit filmwerk, tenslotte blijkt onze held toch weer de grote man, die een stuk van de onderwe reld oprolt. De gemaskerde contra Scotland Yard Edgar Wallace in beeld Verantwoording tcerd rechtvaardiging Advertentie The cigarette of Quality and Prestige STUKS Lido Wie wel eens een detec tiveroman van de Engelse schrijver Edgar Wallace in handen heeft ge had, weet dat hij kan rekenen op een spannend verhaal en een geraf fineerde intrige. Naar zijn boek „The Four Just Men" is ook de bekende televisie-filmserie „Strijd tegen het onrecht" vervaardigd. Men heeft nu weer eens een van zijn boeken op het witte doek gebracht, waarin veel van de spanning van het boek be waard is gebleven. Veel, maar niet alles. „De gemaskerde contra Scot land Yard" beslist niet het beste werk van Wadi ace heeft een ener verend. veelbelovend begin, maar komt dan in een wat langdradig mid denstuk dat een beetje vreemd en weinig aanvaardbaar in elkaar zit. De gemaskerde is Iemand, die zich als kikvors vermomt en van wie niemand gezicht of naam kent. Hij en zijn bende zijn experts in in braak- annex moordpartijen. Scot land Yard tast aanvankelijk geheel in het duister. De „Paul Vlaanderen- achtige" ontmaskering is bijzonder spannend en maakt bijna alles weer goed. Het stuk wordt door Duitse acteurs nieu onverdienstelijk gebracht hoe wel zij in de uitbeelding van de typische „Engelse figuren" wel wat overdreven te werk gaan. tionaa! bezit, zodat de expeditie geen enkel recht op meebrengen van materiaal kon doen gelden» recht vaardigt de hoop. dat van Leidse zij de ook in de toekomst nog eigen ar- chaeologisch veldwerk in dit gebied verwacht kan worden. tigd als predikant in Algemene Dienst. Lemelerconvent BREESTRAAT 114 B IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM Na zijn bevestiging heeft het nog vier jaar geduurd 28 oktober 1953 voordat ds. Mackaay zich met zijn gezin in Oegstgeest, centrum van zijn arbeid, kon vestigen. Ds. Mackaay, die woensdag a.s. een kwart eeuw in dienst der kerk is, was één der op richters van het in kerkelijke krin gen zo bekende „Lemelerconvent". De grondslag hiertoe werd gelegd in zijn eerste gemeente Westerhaar al waar de „Club van zeven" (uitslui tend predikanten) vooral in de oor logsjaren uitgroeide tot een hecht en degelijk contact. Vanuit Wester haar later geprolongeerd in Nieuw Amsterdam werden tal van ille gale contacten met predikanten ge legd. Zo werden oa, van hieruit de toen in Duitsland verboden geschrif ten van Karl Bartih in het Duitse Rijk verspreid. Naast kerk- en zendingspredikant, was ds. Mackaay in zijn „Nieuw- Amsterdamse tijd" ook ziekenhuis predikant. Gedurende vier jaar ging hij in het Diaconessenhuis te Emmen één dag per week van bed tot bed. Ds. Mackaay, die dit zilveren ambtsjubileum in alle stilte wenst te laten voorbijgaan: „niet ik ben iets. maar God is alles", vervult ver schillende bestuursfuncties. Zo is hij o.a. lid van het moderamen van de Nederlandse Zendingsraad en tevens van de Zendingsstudieraad; voor zitter van de adviescommissie voor protestantse uitzendingen van de Wereldomroep en gedelegeerde voor het leervioariaat- Als zodanig heeft hij reeds vijfhonderd stagekandida- ten een plaats als leervicaris be zorgd. Enthousist schaker In de weinige vrije tijd, welke hem wordt gelaten, heeft ds. Maekaay sleehts één hobby: hij is een enthou siast sehaker en ook voorzitter van het Leids Schaakgenootschap. Geveilde percelen Ten overstaan van notaris N. W. Holtkamp te Leiden. Woonihuis met erf Nieuwe Rijn 96 in bod: f7.200, koper C. J L. Cos- ter te Wassenaar ,q.q. voor: f7.206. Winkelhal met afz. bovenwoning en erf Oostdwarsgracht 9/9a in bod: f C.000.koper: L. van Wijk te Lei den. q.q. voor: f6.850. Woonhuis met erf Herengracht 23 in bod: f8.700.is uit de hand ver kocht. Notaris mr. S. M. Brandenberg te Leiden. Huis en erf Haverstraat 47 in bod: f 1.140.koper: H. D. van Welzert te Oegstgc ,t. q.q. voor: f 1.210— Huis en erf Haverstraat 71 in bod: f 1.760.koper: J. Marks te Leiden, q.q. voor: f 1.880.— Ds. P. J. Mackaay

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3