OESTUIN Novum in filmannalen: acteren onder hypnose HAYLEY MILLS Doe-het-zelf-cursus Moederlijke trots, maar ook anast over succes van 15-jarige dochter: ons vvekeli praatje Terwille van Freud... Zaterdag 11 november 1961 Pagina 2 Vier films „Hayley heeft alweer vier films gemaakt. Vier films, het is gewoon niet te geloven. En plotseling, als het ware van de ene dag op de andere is Hayley volwassen gewor den. Ze is een beroeps artieste ge worden. Want daarvan hangt het succes van de film en het. werk van de rond 85 man, die aan de ze rolprent hun krachten gegeven hebben, af. Ik weet dat, bewust of onbewust. Maar Hayley voelt het ook. Ze is zich bewust van haar verantwoordelijkheid. Voor haar is de zorgeloze jeugd voorbij. Zeker, wanneer zij werkt". Moeder Mills vervolgde: „Het is maar heel gelukkig, dat Hayley een kind is, dat in haar vrije tijd weer zichzelf kan zijn. Daar ben ik blij om en eigenlijk bewonder ik dat ook in haar. Het bewijst my, dat Haar man is een bekend en gevierd filmacteur. Haar oudste dochter, on langs getrouwd, is van huis uit toneelspeelster, maar heeft on langs een niet onverdienstelijk debuut in een film gemaakt. Haar jongste dochter kan men op 15-jarige leeftijd al zien als een filmberoemdheid. De vrouw, die wij bedoelen kan niemand anders zijn dan Mary Hayley Bell oftewel mrs. John Mills, de moeder in een beroemd Brits filmgezin. Heel oppervlakkig gezien lijkt het erg prettig zo'n moe der te zijn, maar zoals steeds heeft ook deze medaille een keerzijde. „Het is een heerlijk gevoel te we ten, dat je kinderen intelligent, goed en voldoening gevend werk doen en dat zy succes oogsten. En wanneer je kind op 15-jarige leef tijd al een eind op weg is naar internationale faam, dan is dat ge voel nog intensiever. Maar iedere moeder zal zich wat bedroefd voe len, wanneer ze haar dochter een volwassen wereld ziet binnengaan met alle problemen daaraan ver bonden en ze bemerkt, dat haar dochter sneller moet opgroeien dan de andere kinderen van haar leef tijd", zo heeft Mary Hayley Bell dezer dagen zelf geschreven. „Mijn Hayley heeft al veel van haar kin derlijkheid verloren. Ze heeft nu reeds het recht verloren vrij van verantwoordelijkheid te zijn en het recht om zich te gedragen als an dere kinderen van haar leeftijd. Dat betreur ik als moeder heel, heel erg". Zo vele zorgen de meeste amateurs bij het ontwikkelen van hun films aan samenstelling en behandeling van de ontwikkelaar besteden, zo weinig aandacht schenken zü aan het fixeerbad. Nu is dat wel verklaarbaar, maar niettemin kan het onaangename gevolgen hebben. Verklaarbaar, omdat het fixeerbad een vloeistof is, die in zijn werking weinig invloed meer heeft op het reeds in de ontwikkelaar gevormde beeld. Een wat langere behande- lingstijd, een iets lagere pf hogere temperatuur, een sterkere of zwakkere concentratie van de vloeistof zün factoren, die bij de ontwikkelaar van zeer grote invloed zijn op het resultaat, maar die bü het fixeerbad in de praktyk geen verschil in uitwerking hebben. Zorg voor het fixeerbad! Die „soepeljieid" van het fixeer bad begint eigenlijk al met de sa menstelling zelf. Of u een 15.20 of zelfs 30 oplossing gebruikt, maakt weinig verschil uit. Alleen. zal de fixeertijd bij een wat slappere op lossing iets langer duren. Beneden de 5 moeten we liever niet gaan en boven de 30 wordt de tijd voor het fixeren vrij wat langer, ondanks de sterkere concentratie. Bovendien ontstaat bü te sterke fixeeroplossing de kans op blaas- vorming in de gelatine-laag van de film. En het zal een ieder duijlelük zijn, dat zoiets vrü nare gevolgen heeft bü het afdrukken of vergro ten. In zeer veel gevallen gebruikt de amateur de in blik of plastic ver pakte chemicaliën, die hü alleen maar in water behoeft op te lossea Maar toch, wie de hele inhoud van het busje met een nonchalant ge baar in zün litertje water plompt, kan tot de onaangename ontdek king komen, dat het poederachtige fixeerzout een klont vormt, die bij na zo hard als beton wordt en vrü- wel onoplosbaar is. Strooi onder voortdurend roeren het poeder in het water en pas op voor klonters. Dit verpakte poeder is watervrü fixeerzout. In vakkringen wordt veel gebruik gemaakt van de kris tallen, die met een zondagse naam natriumthiosulfaat heten. Natuur- lük kunnen ook amateurs die ge bruiken. Die kristallen zün glan zend helder en makkelük in water op te lossen. Maar een oplossing hiervan alléén is voor het fixeren niet aan te bevelen. Men heeft dan zoals dat heet, een neutraal fixeer bad. De resten van ontwikkelaar, die bü het fixeren van een film vrü wel altüd in het fixeerbad te rechtkomen, oxyderen echter spoe dig en dan bestaat kans op vlek ken. Om nu die vlekken te vermü- den, kunt u beter het fixeerbad aanzuren. Pas op. dat is vooral geen scheutje azün er aan toevoe gen, zoals u dat bü het stopbad doet. Want dan zou u al gauw merken, dat uw fixeerbad een neer slag gaat vertonen (zwavel), terwül uw neus onaangenaam getroffen wordt door de prikkeling van zwa- veldioxyde, een gas, dat uit het fixeerbad ontsnapt. Nee, dit aanzuren kunt u alleen doen, wanneer u van tevoren een flinke dosis natriumsulfiet aan de neutrale fixeeroplossing hebt toe gevoegd. Maar omdat fixeerzout een vrü goedkope stof is, behoeft u al die alchemistische proeven echt niet te nemen. Bovendien kunt u in een liter normaal zuur-fixeer- bad minstens twaalf films (rol- en kleinbeeldfilms) behandelen. De laatste jaren in het gebruik van snelfixeerzout is een hoeveel heid ammoniumzout toegevoegd. Het proces verloopt dan veel snel ler. Wat gebeurt er nu eigeniyk, wan neer uw film, die pas ontwikkeld is, in het fixeerbad stopt? Misschien klinkt het wel erg ge leerd, maar toch is het een feit, dat dan een zeer samengesteld che misch proces begint. Het lichtge voelige zilver, dat iedere film bevat, is bü de opname slechts voor een deel belicht en dus ook maar par tieel ontwikkeld. Schaduwen bij de opname zijn bijvoorbeeld vrüwel niet gezwart, zo dat nog veel „magdelyk" zilver in de gelatinelaag van de film aan wezig is. Dat moet er nog uit, omdat het negatief anders na enige ty'd op die plaatsen helemaal zou verkleu ren. Bovendien zou geen afdruk mogelük zün, omdat deze zilverlaag ondoorzichtig is. De roomkleurige laag van zilverdeeltjes kan alleen verwüderd worden door oplossing van 't overtollige zilver. Dat gebeurt chemisch gezien niet in één keer, maar in drie fasen. Is er zeer wei nig fixeerzout in het bad aanwezig, dan denkt u misschien dat het pro ces erg lang gaat duren, maar dat toch na verloop van desnoods een uur of langer de behandeling wel tot een goed einde zal komen. Dat is niet juist. Voor een volledige op lossing van de restanten zilver is veel fixeerzout nodig. Omdat een te slap of een uitgeput bad niet voldoende „fut" heeft om de laat ste fase te beëindigen. Er ontstaan dan tussenverbindingen, die onop losbaar zijn en wat erger is onoplosbaar blijven! Ziet u, dat dus ook aan uw fixeer bad de nodige zorg moet worden besteed? ze ondanks de opgeblazenheid van de showbusiness en ondanks haar verantwoordelijkheden heel goed begrijpt, hoe belangrijk het is gewoon te zijn in het normale le ven". Twaalf jaar „Hoe goed herinner ik mü nog haar allereerste film. Het was Tiger Bay. Hayley was toen twaalf. Voor haar was het een grapje een spel letje. Maar Hayley maakte er naam mee en de sneeuwbal was aan het rollen gegaan. Drie jaar later stond ze al in haar vierde film „Whistle down the wind", een geschiedenis naar een boek, dat ik drie jaar ge leden zelf schreef. De film werd geproduceerd door een vriend van onze film Richard Attenborough en geregisseerd door een andere vriend, Bryan Forbes. Maar ditmaal was Hayley al niet meer de jongste. In zeker opzicht was ze een vete raan onder de kinderen. Ze speelt namelyk met nog twee kinderen, die nog nooit een camera gezien hadden voor zü aan deze film be gonnen. Daardoor werd de verant- woordelükheid voor Hayley des te groter. Van de wüze,waarop zü de andere kinderen kon meetrekken, hing het succes van de opnamen af. En deze last heeft Hayley ken- nelük zwaar gedrukt". ren. Ze vindt het prettig, als men sen vriendelük tegen haar zün. Maar dat moet niet gebeuren om de glans, die van haar „sterdom" afstraalt. Ik geloof trouwens ook niet, dat het haar kan schelen of ze aan de top blüft. Ze vindt pe teren heel aardig, maar het ic r haar niet belangrijker d- iaar liefde voor dieren, d"r -n of paardrijden, dan r jol gaan of thuis zün op boerderij in Sussex". „Som ik dan ook wel eens will°" Hayley net als ieder a schoolkind was. Vooral komt dat gevoel bü mü boven, wanneer mün echtgenoot John in het bui tenland werkt, mijn oudste doch ter Juliet met haar toneelgroep er gens door Engeland zwerft en myn zoon Jonathan op kostschool is. En op die momenten heb ik al tüd een zware strijd met mezelf te voeren om te besluiten bü wie ik nu eigenhjk moet zün. Maar toch, in mün hart, ben ik blü en trots, dat Hayley zo'n succesvol actrice is geworden en nog belangrij ker dit heeft gepresteerd zonder een onaangenaam, aanstellerig we zentje te worden. Zulke kinderen worden maar al te gemakkebjk over het paard getild, maar gelukkig is dit met Hayley niet het geval. En ik hoop, dat het nooit zal gebeu ren". Niet belangrijk Voordelen „Ik vind dat heel jammer, want ik weet, dat ze er niet van houdt anders te zün dan andere kinde- „Bovendien er zün nog andere voordelen. Een leven als zij nu leidt, vereist discipline, vooral per- soonlüke discipline. Het soort s beheersing, dat zelfs volwasse» soms moeilyk kunnen opbrecj Ook leert zü verdraagzaami, kennen en doet zü veel men*, kennis op. En vergeet niet, dat) één deugd is, zonder welke f, enkele goede filmacteur of acf| het kan stellen: geduld. Soms nj Hayley vele uren wachten n haar aanwezigheid voor de eau. gewenst is. Maar nooit is ze geduldig of verveelt ze zich. A!j weet ze wel iemand te vinden, 5 wie ze een praatje kan maken, 1 tenslotte is ze verstandig geq om alle lof, die over haar wq uitgezwaaid, met een flinke ko> zout te nemen. In feite heefy een hartgrondige hekel aan pui citeit. Ze haat al die poespas", „Haar toekomst? Het is myn rigste wens, dat ze gelukkig t trouwen. En als het zover komti ik haar adviseren hetzelfde te d( als ik eens heb gedaan: haar <j rière op te geven als haar n zyn brood goed kan verdienen Moeder Mills en dochter Hayley genieten van een rustpauze tijdens de opnamen voor de film Whistle down the wind". Advertentie De Amerikaanse regisseur John Huston heeft dezer dagen in Wenen de laatste opnamen gemaakt voor zijn film, die de korte, maar veelzeggende titel FREUD" zal dragen. Reeds geruime tijd geleden heeft Huston, die naam heeft gemaakt met knappe films zoals „The asphalt jungle", „African Queen" en Moby Dick, bijna plechtig beloofd, dat hij zou trachten het leven van prof. dr. Sigmund Freud, de grondleg ger van de psycho-analyse, tot in de kleinste bijzonderheden nauwgezet weer te geven op het witte doek. Dit is geen holle frase geweest. Dat kan men onder meer afleiden uit het feit, dat de gehypnotiseerde mensen, die Huston in zijnf ilm laat verschijnen, ook werkelijk on der hypnose zün gebracht. Hetgeen mensen, die Huston in zijn film geschiedenis, het gebeurde nooit eerder. „Niets gaat boven het optreden van iemand, die onder hypnose is gebracht", zo verklaarde een enthousiaste regisseur, toen zijn ge heim eenmaal uitgelekt was. „Per sonen, die zich in staat van hypnose bevinden, acteren niet, ze zün echt". Grote invloed In het kader van de verfilming van Freuds levensgeschiedenis heeft Huston ook de experimenten in her innering gebracht, die de beroemde seerde mensen kregen andere i men. Volgens regisseur Huston) hij voor deze opnamen slechts ïj kelyk onder hypnose verkerq personen gebruiken. „Indien a een acteur een geldstuk overhaul en hem zegt, dat het een stull is, zal hü een goede vertoning* zijn reactie geven. Maar wanij men het geldstuk geeft aan ieny die tevoren onder hypnose is jr bracht en hem dan hetzelfde* telt, wordt het inderdaad ijs. ziet als het waren het water opj vloer druipen Zo langzamerhand moet men rekening gaan houden met echt winterweer; flinke nachtvorsten kan men verwachten. De meeste groenten zijn beslist niet win terhard en men moet ze dus bütijds bergen. Bladgroenten kunnen meestal heel weinig ver dragen; winterandüvie ook niet en die moet men dus nu in de eerste plaats ruimen. Ze kan in gemaakt worden en men kan ze ook in de diepvrieskelders bren gen; dan kan men nog lang over verse andijvie beschikken. Rode kool ziet er wel sterk uit, doch is ook beslist niet win terhard. Die kan men nu het best met stronk en al uit de grond opnemen. Als men de bui tenste bladeren wegneemt, kan men ze onderste boven op een Groenten uit eigen tuin luchtige, droge en vorstvrije plaats ophangen. Witte kool is evenmin winterhard. Als men er nog over heeft van de in maak, moet men ze nu ook ber gen; ze kunnen zonder stron ken worden opgenomen en het buitenste blad, dat men toch niet eet, kan opgeruimd worden. De kolen kan men geruime tijd in een vorstvrije schuur of in de kelder bewaren. Winterwortels kunnen wel een paar graden vorst hebben, doch nu moeten ze toch echt uit de grond. Men dient ze zo voor zichtig mogelük te rooien; dus beschadig de wortels niet. Als ze zon- en winddroog zyn kun nen ze in kisten met wit zand bewaard worden: eerst op de bodem een laag zand en daarop (Foto Turkenburg) de wortels. Vervolgens zand en wortels tot de kist vol is en die moet dan op een vorstvrüe, doch vooral koele en droge plaats ko men. Op dezelfde manier kan men krootjes opnemen en be waren; ze kunnen ook aan ho pen in de tuin bewaard wor den; dat zijn dan de zogenaam de winterkuilen, die men latei- met grond en ruigte moet af dekken. Spruitkool kan men nu wel plukken, maar men kan ze ook rustig laten staan; die zün wel bestand tegen vorst. Ook de groene savoyekool kan flinke vorst verdragen, doch de gele soorten niet en die mag men dus ook niet te lang meer laten staan. G. Kromdük De negentienjarige Susannah York speelt de rol van een j( patiëntje van prof. dr. Sigmund Freud. Volgens regisseur Huston zal het Engelse meisje haar weg in de filmwereld vinden. Op de foto neemt zij met Huston nog even het draaibi door. Geen font De gehypnotiseerde perse hebben hun rollen geleerd ot hypnose. Ze herinneren zich niets meer van, toen zij door artsen werden bügebracht. „Zü hebben geen regel, woord verkeerd gezegd", grijt John Huston. En hü schert „Misschien zou het goed zün, w neer alle filmsterren gehypnotisf werden. Dan zouden mijn dien: overbodig worden. Ze kunnen t aanwijzingen toch niet meer ren". De laatste opnamen voor Hust film werden gemaakt in een 0; wijk van Wenen, waar overdag boeren hun landbouwproduï naar de markt brengen. De cine ten hadden de klok echter te' gezet en het bonte tafereel offi toverd in een stadstoneel tijden; eeuwwisseling, toen de jonge baarde Freud trachtte te bewiji dat een hystericus niet een cl de duivel bezeten, maar een g*1 tesziek mens is. De titelrol in de film vertolkt door Montgomery 0 Zün medespelers waren de 19-i rige Britse actrice Susannah die het volgens Huston ver brengen —Larry Parks en Sui Kohner. 19de eeuwse Franse dr. Charcot heeft verricht. Hoewel deze ervan beschuldigd werd zich in te laten met „zwarte kunst", heeft hij toch een grote invloed gehad op de jon ge Freud. Daarom heeft John Hus ton er niet achteloos aan willen voorbygaan. En voor deze opnamen moest een aantal personen onder hypnose gebracht worden. De betreffende opnamen zün achter goedbewaakte deuren ge maakt, alle medewerkers was een strikte geheimhouding opgelegd en zo kon het gebeuren, dat alles al lang achter de rug was alvorens er iets van bekend werd. Enkele Amerikaanse artsen en acht voor het doel uitgekozen „hyp- nose-objecten" van een bekend Amerikaans psychiatrisch instituut, die medewerking hadden verleend aan deze scènes, zaten toen alweer hoog en droog in de Verenigde Sta ten. Anoniem Namen zün er niet bekend ge maakt. Ze waren niet van Hustons lippen te branden. Hij wilde slechts zeggen, dat de leden van de groep jonge artsen of psycho-analisten waren of jongemannen, die deze studierichting hadden gekozen. Zelfs in de studio zün deze artsen anoniem gebleven. De gehypnoti-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 16