HET SCHIKKEN VAN
BLOEMEN
Doe-het-zelf-cursus
„SllclLlL/E Ml FYS* SPECCKJE*
L»IDE BAK HOT EILEOKIMIIDIDEIL*
Tweemaal Stella
ZATERDAG 21 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2
„KNEEPJES"
Kom er achter
HOLLYWOOD VERTELT:
-
Zodra iemand veronderstelt, dat er voor het vervaardigen of klaar
maken van iets op welk terrein dan ook -wel eens meer dan een
simpele behandeling volgens een bepaald recept nodig zal zijn, gaat hij
filosoferen over „kneepjes".
Voor hem zijn die kneepjes de zo zeer geheim gehouden bijzondere
ingrepen, die de kenner toepast.
In boeken en tijdschriften snuffelt hij naar bijzondere recepten en
probeert quaSi-argeloos oude „rotten" uft te horen. Hij prijst zich
bovenmate gelukkig, wanneer hij meent hier of daar een of ander foefje
te hebben opgeduikeld of een kenner te hebben verleid tot vertrouwe
lijke ontboezemingen. Dan pas gaat hij zich een ingewijde voelen.
In de amateur-fotografie is er vroe
ger inderdaad een periode geweest,
waarin bij het ontwikkelen en vergro
ten een soort geheime code bestond.
Er vond een vorm van ervarings-ruil
plaats. Wie een bijzonder ontwikke-
laartje had gebrouwen, was alleen be
reid het geheim daarvan prijs te ge
ven aan een ander, wanneer deze ook
met iets aparts op de proppen kwam.
Zelfs in club-verband kwam dit euvel
voor.
Gelukkig is de opvatting daarom
trent geheel veranderd. Niemand, die
deel uitmaakt van een enthousiaste fo
to-club, zal het in zijn hoofd halen om
angstvallig te zwijgen over zijn resul
taten op fotogebied. Integendeel. Er
varingen prettige en onprettige
worden met elkaar uitgewisseld, kor
te voordrachten en mededelingen,
werkavonden of artikelen in 't club-or
gaan hebben alle ten doel de pas-be
ginnende 't nodige bij te brengen en de
ervaren amateur op een nog hoger plan
te brengen. En dat wordt niet bereikt
door het alleen maar toepassen van
uitzonderlijke middeltjes. Wie alleen
maar denkt, dat „kneepjes" voldoen
de zijn om de beste resultaten te berei
ken, zit er volkomen naast.
Natuurlijk bestaan er, net als in de
echte keuken, ook in de fotografie wel
eens afwijkende en bijzondere recep
ten en kunnen enkele druppels van
een of andere stof een gunstige invloed
uitoefenen. Maar nooit kunnen slechte
opnamen tot prachtige foto's ontwik
keld worden door een of ander spe
ciaal brouwsel. Ervaring betekent veel
meer dan blijven zoeken naar het won
dermiddel,
Ontwikkel dus uw film normaal.
Neem de voorschriften, welke voor ver
schillende soorten cntwrikkelaar ver
schillend zijn, goed ter harte. Probeer
niet zo niaar willekeurig een voorge
schreven tijd te verlengen of een be
paald bad te verdunnen. Want het
resultaat zou een totaal bedorven film
kunnen zijn. Wie experimenteren wil,
moet dit doen met stukjes proeffilm,
zodat bij mislukking geen waardevolle
opnamen verloren gaan. Wilt u bij
voorbeeld eens weten, wat een dubbe
le of driedubbele belichting voor ef
fect geeft, neem dan eerst de opna
me met een belichtingstijd, waarvan
u vrijwel zeker bent, dat het de juiste
is. Maar dan eens opzettelijk een sterk
onder- of sterk overbelichte opname.
Op deze wijze zult u ervaren, dat
de z.g. belichtingsspeelruimte van de
huidige films zeer groot is. Onder die
belichtingsspeelruimte verstaan we de
speling in de belichtingstijden, die een
film nog kan verwerken. Doet u dit
by een langzame film, d.i. een film
met vrij geringe lichtgevoeligheid bij
voorbeeld 14 Din graden dan zult u
merken, dat de negatieven bij onder
belichting al gauw erg „dun" worden,
zodat in de schaduwen vrijwel geen
tekening ontstaat. Een afdruk of ver
groting, van zo'n dun negatief kenmerkt
zich door een vrij grote tegenstelling
in zwart en wit. De schaduwen worden
zeer donker, de details zijn er uit ver
dwenen. Men kan de boomstam zien,
maar niet de schors onderscheiden. We
herkennen wel het kledingsstuk, maar
niet de stof. Zo'n laaggevoelige film
neigt bij overbelichting daarentegen
al gauw tot een zwaar (d.i. donker)
negatief. De contrasten verflauwen dan
en de sprankeling van licht is op de
foto niet meer te vinden.
Films van gemiddelde lichtgevoelig
heid hebben een groter belichtings
speelruimte. (gevoeligheid van 17-21
Din graden.).
Tegenwoordig zijn ook de hoogge-
voelige films zeer gezocht. 2127 Din
graden). By moeilijke lichtsomstan-
digheden geven ze toch nog uitstekende
resultaten, omdat de geringste hoe
veelheid licht al geregistreerd wordt.
Daarbij moeten we echter wel beden
ken, dat deze films in het algemeen
iets „zachter" zijn. Daaronder ver
staan we dat de lichtcontrasten bij de
opname iets verminderd worden. Hoe
we dat bij het vergroten of afdrukken
weer kunnen herstellen, horen we la
ter.
Uit deze differentiatie van films
zal u misschien ook duidelijk worden,
dat de ontwikkeling van deze verschil
lende soorten niet geheel dezelfde kan
zijn.
Wie een universele ontwikkelaar ge
bruikt d.i. een ontwikkelaar, die voor
algemene doeleinden behoorlijke resul
taten levert moet een „snelle" film
langer ontwikkelen dan een minder
gevoelige film. Beter is om inplaats
van een universele ontwikkelaar een
soort manusje-voor-alles - een speciale
te kiezen. En even wenselijk als het
is om niet van het ene merk film
op het andere te springen, even stand
vastig moet u zijn bij het gebruik van
een bepaalde ontwikkelaar. Leer een
bepaalde film goed kennen door er uit
sluitend en regelmatig mee om tegaan,
maar doe dat ook met een eenmaal ge
kozen ontwikkelaar.
Rolfilm-gebruikers behoeven zich in
het algemeen in verband met het for
maat (6x6 of 6x9 en in de laatste tijd
ook 4x4) niet zo ongerust te maken
over de fijne korrel van de negatie
ven, maar kleinbeeldwerkers en dia
komen er hoe langer hoe meer heb
ben wel degelijk te maken met de
fijnheid van de korrel.
Waarover de volgende keer meer.
doch dat men dit veel beter
's morgens vroeg of laat tegen
de avond kan doen.
G. Kromdijk
Blonde Stella in Man Trap"
opgelepeld, dan vragen wij ons af,
welke geest die voor haar of hem ver
zonnen zal hebben.
En wanneer wij dan lezen, dat
mejuffrouw Stella Stevens haar leven
van de ene dag op de andere zag
veranderen, omdat zij inplaats van
donker blond was geworden, dan plooi
en onze lippen zich alweer in een
begrijpende glimlach. We weten dan
wel, dat een of andere publiciteitsman
op zoek geweest is naar een ver
haaltje om dit sterretje nog eens in
de schijnwerpers der belangstelling te
krijgen.
Unieke plaats
Want u moet van ons aannemen,
dat deze mejuffrouw Stella Stevens
in Hollywood echt niet de eerste de
beste is. Bij Paramount neemt ze zelfs
een unieke plaats in. Ze is de enige
ster, die naar waarheid kan verklaren,
dat ze een lang contract met deze grote
maatschappij heeft. Met de verplich
ting drie films per jaar te draaien.
En daarbij moet men bedenken, dat
het niet zo erg goed in Hollywood gaat.
De tijden zijn moeilijk voor de grote
filmbonzen.
1. dak van huis
2. pet motorrijder
3. horloge ligt andersom op straat
4. ketting in etalagekast
5. putje op straat
6. oog man achter ruit
7. tanden politieagent
8. puntmuts van heks.
Over het schikken en ver-
sorgen van bloemen hebben we
al eens eerder iets verteld. Spe
ciaal in de late herfst kan men
zulke aardige stukjes maken en
met behulp van enkele late
chrysanten geven we u er hier
een voorbeeld van. Als u de foto
bekijkt, ziet u dat er evenwicht
bestaat; dat de lange rietsiga
ren het bovenin prima doen; zy
zorgen voor de verticale lijn en
als de grotere ronde bloemen
Dovenin zouden zitten, zou dit
echt niet zo goed tot zijn recht
komen. De grote kalebassen, die
onder in het bakje liggen, geven
het stukje voldoende evenwicht
en dan mogen er ook wel enkele
bestakjes bij. In eigen tuin kan
men nu volop van die gezellige
bestakjes en takjes met gekleur
de bladeren plukken. U hebt er
echt niet zo veel van nodig; hier
en daar een takje tussen de-
bloemen is al voldoende. Een
donkerkleurig eikeblad (soms is
bet helemaal rood) doet het ook
altijd goed tussen de bronskleu
rige chrysanten en vooral die
zal men nu uit eigen tuin kun
nen plukken. Van chrysanten
kunt u veel en lang plezier heb
ben, doch dan dient men ze ook
goed te verzorgen; de vrij hou
tige stengels dient men van
onderen met een scherp mesje
een eindje open te splijten. Men
moet ze ook niet zo maar in kaal
water zetten; ook snijbloemen
hebben voedsel nodig. Dit sny-
bloemenvoedsel kunt u isi elke
bloemenzaak en bij de zaad-
handel bestellen. De bloemen
zullen veel langer fris blijven;
de bloemknoppen zullen ook veel
beter openkomen en het water
zal niet onaangenaam gaan
geuren. Dat zyn allemaal voor
delen, die u zich niet moet laten
ontgaan.
Bloemen verzorgen is een
prettig werkje; van het schik
ken er van krijgt men op den
duur ook wel slag. En als men
»r iets handiger in wil worden;
gr worden tegenwoordig en spe
ciaal voor de dames ook lessen
gegeven in het schikken en ver
zorgen van bloemen. Dat kost
u niet veel en u zult er veel
kunnen leren. Men zal u op
het evenwicht in een bloemstuk-
je wijzen, doch men zal u ook
leren welke kleuren wel en welke
elkaar minder goed verdragen
en welke bloemsoorten diep en
ondiep in het water moeten
staan. Men zal u er ook op wij
zen, dat bloemen bij voorkeur
niet midden overdag in de felle
zon gesneden moeten worden,
HET HERFSTSTUK.'E
ofte wel
De tyd is voorby, dat ze driftig
liepen te wapperen met verleidelijke
contracten naar alle meisjes met mooie
maten en guitige gezichtjes. De dure
filmjongens die heus nog geen bo
terhammetje minder behoeven te eten
kijken vandaag de dag wel even be-
zonderingen rekenen,
ter uit voor zij hun handtekening zet
ten naast die van een of andere ver
leidelijke jongedame. Dun kunnen
we onze Stella Stevens wel tot de uit-
Onopvallend
Wanner we nu deze Stella Stevens
wat beter proberen te leren kennen,
komen we het verhaaltje tegen, waar
over wij het zoeven al hadden. Vol
gens dit lieve onschuldige sprookje
was er eens een wél aardig, maar heel
onopvallend meisje. Dit meisje u
snapt het al, het was onze Stella
was een nogal sturs, wat verlegen en
eenzelvig kind. Misschien was dat wel
een gevolg van haar muiskleurig haar.
Volgens ons sprookje paste haar per
soonlijkheid geheel bij die onbesten
dige haarkleur, zodat onze arme Stella
het helemaal zonder vriendinnen en
vriendjes moest stellen.
Niet dom
Het enige lichtpunt in de tot nu toe
zo trieste historie: ze was niet dom.
Neen, beslist niet! Ze kwam goed
door de scholen heen, wel eenzaam en
eenzelvig, maar met behoorlijke cijfers.
In overeenstemming daarmee besloot
ze haar leven maar te wijden aan het
lenigen van de menselijke nood: ze
ging voor arts studeren. Maar tijdens
die studie kwam de prins om de scho
ne prinses wakker te kussen. Het ging
wat moderner. Een ondernemende re
gisseur haalde het in zyn hoofd om
William Inges „Bus stop" op de plan
ken te zetten en hij hield in Stella's
universiteit auditie. Misschien herin
nert men zich nog de heupwiegenda
wijze, waarop Marilyn Monroe de kei*
nerin uit dit verhaal op het witte doeH
zette. De vrouwelijke hoofdrol is dus
een blondje. Om als „lelijk eendje"
een gooi te kunnen doen naar deze
hoofdrol, moest Stella Stevens haaf
muiskleurige haardos in een bak me®
peroxide stoppen. Het was natuurlijk
geen vergeefse moeite. Want de regis*
seur begreep zijn taak als „prins" in
dit moderne sprookje en liet netjes zijr»
keus vallen op de nu blonde Stella, dié
zich plotseling ook verder als eei|
sierlyke zwaan ontpopte. En vanzelf*
sprekend kwam er toen een speurde^
van Hollywood langs om de happy*
ending compleet te maken.
De grootste dag
Nu nóg houdt Stella vol, dat dit
sprookje geschreven is naar de werke*
lijkheid. Dat de dag, waarop zy blond
werd, de grootste was van haar le
ven. Dat ze toen een heel ander meis*
je is geworden. Dat ze daarna vrien
den aan de lopende band heeft kunnen
vinden, dat ze alle filmregisseurs om
haar welgevormde vingers kon win*
den en dat ze en passant een beken*
de filmster is geworden. „Het was een
voortreffelijke investering, die fles
bleekmiddel!", beweert ze lachend .Om
het verhaal nog authentieker te doen
lijken, wordt er dan achter aan ver
teld, dat aanvankelijk de zaken in
Hollywood niet gingen zoals Stella dat
graag wilde. Ze zou zelfs op het punt
gestaan hebben om van het „zwaantje"
weer terug te keren naar het „eendje",
maar toen kreeg ze een rol in „The
blue angel". Weg waren de plannen
om het haar weer de normale kleur
te laten krijgen. Daarna werd haar
zelfvertrouwen voorgoed gestut, toen
ze de belangrijke rol van Appassionata
von Climax kreeg in de wonderlijke
musical „Lil Abner" naar een bekend
stripverhaal in Amerikaanse dagbladen
Speling van het lot: voor deze rol
moest Stella een rode pruik op de blond
gemaakte van oorsprong muiskleurige
krullen zetten
En „Li'l Abner" was het definitieve
keerpunt. Sindsdien is het hard ge
gaan. In ,Man Trap" speelt zy een
wonderlijk wezentje, dat aan de alcohol
verslaafd is, en in John Cassavetes
„Too late blues" brengt zy naast Bobby
Darin een meisje op het doek, dat het
leven verder niet meer aandurft. Rol
len, die wel het een en ander van een
actrice eisen. En dan ook die vertrou
wen geven, dat Stella Stevens toch
iets meer meebrengt dan mooie verha
len, blonde krullen en gelukkige uit*
gevalen maten. Al geloven we dan
niet in sprookjes, dan kunnen we ten
minste in iets anders geloven.
Roodharige Stella Stevens in „Li l Abner
(Van een onzer redacteuren)
Publiciteit hierpubliciteit
daarpubliciteit, waar ook
maar mogelijk.
Publiciteit is immers de levens
adem van vele mensen, die in
Hollywood met het predikaat
„filmartiest" rondlopen.
In vele gevallen kan men slechts
gissen, wat er van hen geworden
zou zijn, wanneer ze op die be
wuste „goede" (of was het
kwade?) dag niet in aanraking
gekomen waren met die handige
publiciteitsman.
Vanzelfsprekend zijn er ook in
Hollywood voldoende talenten
aanwezig, die door hun natuur
lijke aanleg, werklust en vakken
nis de top van de filmartistieke
ladder hebben kunnen bereiken.
Ook in het doorgangshuis Holly
wood zijn sterren aan te wijzen,
die de slopende tand des tijds en
de grillige stormen van de gunst
van het bioscooppubliek met glans
hebben doorstaan, hetgeen voor
ons steeds een bewijs is, dat hun
faam een veel hechtere basis heeft
gehad dan de roem, die de ene
dag komt om de andere dag weer
even snel weg te vliegen. En zo
verslijt Hollywood toch de mees
ten
In vele gevallen kan slechts tijd
de waarde van populariteit en de duur
zaamheid van roem bepalen. Tyd is
eigenlyk de enige betrouwbare graad
meter. Want zelfs de knapste en er-
varendste vakman kan mistasten, waar
het de publieke smaak betreft.
Het publiek is snel in zijn sympathie
maar ook snel in het vergeten. Het wil
graag bejubelen, maar even graag trap
pen. Het is hard in zyn oordeel, onbe
trouwbaar in zijn liefde en grillig in
zyn verlangen.
Maar het is toch wel gemakkelijk
te beinvloeden. Het is eenvoudig te be
spelen voor een handige publiciteits
man. HU kent de voorkeur voor het
extreme, de hang naar het romanti
sche, het verlangen naar het dwaze, de
extase voor het sensationele, de uit
bundigheid voor het emotionele en wat
niet al meer. Hy weet, dat het instru
ment, dat hy bespeelt gevoelig is, maar
hy weet ook, dat het dankbaar kan zijn.
Vele publiciteitsmensen hebben van
hun kenis van „het publiek" een ver
antwoord gebruik gemaakt, maar he
laas niet allen. En juist hun leugen
en hun bedrog hebben datzelfde „pu
bliek" u, hij, zy en ik argwa
nend gemaakt.
Met wat zout
Wanneer wij verhaaltjes krijgen op
gedist, dan slikken we die vaak met
een korreltje zout, dat er volgens ons
by moet zitten. Wanneer we een of
andere diepzinnige gedachte, geuit
door een filmacteur of -actrice krijgen
Advertentie