Een of twee mannetjes? Tweede biennale nog sterker (.'oor abstracten gedomineerd V fLstitrMenflityer ZATERDAG 14 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Parijs: rendez-vous jonge schilderkunst In Nederlandse inzending ook figuratieven vertegenivoordigd HOE WERKT HET? Terwjjl de ,abstracten" hier een soort schilderkunstig Esperanto spre ken welke Indruk nog versterkt wordt doordat de organisatoren van de expositie de nationale inzendingen maar zeer ten dele als eenheden res pecteerden door ze vaak te versprei den over het geheel komen eigen tradities en folkloristische trekken daarentegen nog wel tot uiting in lan den die nog maar sinds kort in de internationale uitwissellngscircu- Iatie werden opgenomen. Zo kan men hier een Japanner nog makkelijk van een Libanees onder scheiden, terwyl die „volkseigen" ele menten bü de schilders uit de Wes telijke cultuurzones vrijwel overal ver dwenen of tenminste zijn opgelost. En dat nationale gezicht dat toch wel de verfrissende kleur aan zo'n mondiale ontmoeting moet geven, kan men eveneens nog duidelijk herkennen bij de inzendingen der Centraaleuropese landen, waar, zoals men weet, de ab stracte kunst dan ook in een kwade reuk staat. Niet dat we die censuur en vrijheidsbeknotting in artistieke aan gelegenheden willen prijzen of aan bevelen, integendeel. Maar wel mag worden gezegd dat zo'n probleemloos Bulgaars landschapje, zo'n impressio nistische Pool of zo'n Hongaarse na tuurgetrouwe bloemenstruik toch wel- Martial Raysse naast zijn Compositie" waarin hij zomerse strand- herinneringen verwerkte. kome rustpunten vormen in deze kol kende maalstroom van kunst en pseudo-kunst vaarin de onbevangen bezoeker zich hier gesmeten voeit als hulpeloze drenkeling. Frankrtfk, dat een royaal deel van de ruimte voor zichzelf reserveerde, is met twee grote afdelingen voor de dag gekomen. Ook hier weer hetzelfde schisma, ,dat nu vooral wel door een generatiegrens wordt bepaald. De „ou derwetse" schilderijen waarvan een enorm doek met trieste gladiatoren van Bernard Buffet die nog net de 35 jaren niet bereikt heeft de clou levert, werden door een „gemengde" jury uitgekozen, terwijl critici van on der de kardinale leeftijdsgrens de an dere sectie stoffeerden waar het dwin gende wachtwoord dan ook weer non- figuratief bleek te luiden. En Nederland? De „algemene com missaris" Jan van Heel prijst zeif de vaderlandse inzending aan met de ver zekering dat door zijn keuze een waarheidsgetrouwe afspiegeling ge- den wordt van de schilderkunstige ontwikkeling en van „het avontuur van de avant-garde" in ons land. i"n elk geval is het evenwicht tussen de beide kampen hier kwantitatief wel eerlijk afgewogen. Want van de negen in zendingen behoren er vier tot d? ab stracte richting (onder wie Verdijk zich het volledigst aan de Appel-in vloed ontworsteld schijnt te hebben), drie tot de figuratieven (van wie Snij der met zijn decoratieve tractoren en locomotieven wat aan Fernand Leger herinnert) en twee beeldhouwers (Boe- kenoogen en Pelgrom) die als brug of overgangsfiguren fungeren. Doch ook die eventueel typisch- Nederlandse karaktertrekken wel ke de commissaris in deze bijdragen heeft herkend, gaan in de baaierd wel volledig te loor daar ook hun groeps verband werd doorbroken. De eindindruk van deze tweede biennale, mag intussen luiden dat die jonge schildersgeneratie uit vijftig verschillende landen stellig een beeld geeft van haar tijd dat met zijn cha os, ontreddering, tegenstellingen en panische spanningen zich nog lang niet in „pure schoonheid" heeft uitge kristalliseerd, doch waarin de bezoe ker helaas ook zijn wereld toch wel herkennen moet. en zegt, dat ieder mens zijn dubbelganger heeft. Dat kan Uw eigenwaan kwetsen, maar toch moet U er rekening mee houden de precies- op-U-Lij kende man (of vrouw) op zekere dag te ontmoeten. Vermoedelijk heeft U 't niet eens in de gaten, wanneer hij (of zij) U tegenkomt. De meeste mensen hebben immers een totaal verkeerde kijk op zichzelf en zien dus niet, wat anderen wel zien: de sprekende gelijkenis. Is 't U nooit overkomen, dat U voor een èinder werd gehou den? Dat kan voor U heel flatteus of heel vervelend zijn. Heeft U veel weg van een he vig bewonderde filmster, dan hoort U fluisteren: „Kijk, daar heb je nu (vul maar in)". Ziet U eruit als een berucht misdadiger dan doet U 't beste, om maar zo snel mogelijk van 't toneel te verdwijnen. De politie mag geen kans krij gen U te arresteren. De mensen stoten elkaar aan en zeggen: „Daar heb je die en die". Ze kijken dikwijls oppervlak kiger dan U denkt en zo komen de vergissingen in de wereld. „Man, ik heb Je daar en daar gezien" en hoe je ook het tegen deel beweert, t helpt geen zier. Ze hebben je gezien en daar mee basta. Daar helpt geen moedertje lief aan Nu zat daar dat mannetje heel gemoedereerd voor de étalageruit. Hij had geen flauw vermoeden van een „dubbelganger". Nooit van gehoord! En toch zat die naast hem. Vlak op z'n hielen. Hetzelfde petje, dezelfde bril, dezelfde snor, dezelfde kiel, de zelfde stok. De dubbelganger had er blijk baar plezier in, iedereen in ho peloze verwarring te brengen. Het mannetje zelf bleef er rustig onder, eenvoudig omdat hij. dat andere mannetje niet zag. Zo zaten daar die twee op hun bankje. De een heeft er gezeten, zo lang de ander er zat. Uw dubbelganger doet immers altijd wat U doet. U kunt dat prettig vinden of niet, 't is nu eenmaal zo. Kijk dus goed en nuchter uit uit of hij op dit momenit niet naast U zit. En krijg dan niet de schrik van Uw leven! FANTASIO. meer vermogen te epateren, doch waardoor heel wat jonge kunstenaars niettemin zelf op een dood spoor wor den gebracht. En zo durf ik me dan ook de (reactionaire) vraag te stellen of de 25-jarige Fransman Martial Raysse nu echt zelf overtuigd kan zijn van de juistheid van de weg die hij is ingeslagen met zijn „Compositie" wel ke hij vervaardigde met behulp van een strandstoel, een parasol, een re clame-affiche voor zonnebrandolie en wat tubes en potjes met zomerse kos- metica. En vermoedelijk had ook de schepper van dat andere kunstwerk dat uit een volgestouwde vitrine met de inhoud van een vuilnisvat bestaat, eveneens méér sensatie verwacht dan hem tot dusver op deze expositie ten deel mocht vallen. Even buiten deze experimentele sec tor van buitenissigheden waarmee vergeefs gevist wordt naar een schan daaltje dat tegenwoordig niet meer onder ieders bereik blijkt te liggen, is dan de afdeling met de samengelas- te gasbuizen en de constructies die uit fragmenten aan elkaar getimmerde planken bestaan en die als uitingen van kunst al wel officieel zijn aan vaard. Het eindpunt van een ontwik keling die niet alleen het voorwerp maar ook het onderwerp steeds ver der als inspiratiebron elimineerde, schijnt tenslotte wel bereikt te zijn in een aantal zéér forse doeken die van boven tot beneden en van links tot rechts met consequent één en de zelfde dieprode, kanariegele, bruine, of zwarte kleur werden volgeverfd. Pierre van Soests „Ruiter", een der Nederlandse bijdragen aan de Parijse biennale. (Van onze Parijse correspondent Frank Onnen) Achthonderd schilderijen, plastieken en kunstboeken die uit vijftig verschillende landen van kunstenaars tussen de 20 en 35 jaar af komstig zijn, vormen tezamen de inventaris van de tweede ..Biennale de Paris''Net als de eerste keer, twee jaar geleden, hebben ook thans op uitnodiging van de Franse regering in al die landen ..algemene commisarissen hoge ambtenaren, schilders, critici of kunsthistorici weer een keuze gemaakt uit de produktie van hun jongere landgenoten, en de som van die selecties is nu dan dus bijeengebracht in het Parijse museum voor moderne kunst. poliseerd. Maar wel is't onmiskenbaar dat een zeker avant-gardisme natuur lijkerwijs tot uitwassen leidt die wel iswaar vandaag zèlft, de bourgeois niet Algemene maatstaven werden, zo ze al waren geformuleerd, dus hoogstens met de „tweede hand" toegepast, een methode die in elk geval dit voordeel had dat door het ontbreken van één centrale jury nu redelijke garanties werden geboden dat de verschillende geestelijke families in de internationa le wereld van de schilderkunst ook gelijke kansen maakten. Dat ondanks die gelijkberechtigdheid de abstracten deze monsterverzameling toch wel zeer duidelijk beheersen, toont dus nroef- ondervindelijk aan dat zij de wind der historie steeds krachtiger in de zeilen hebben. Een feit dat trouwens twee jaren geleden al door minister André Mal- raux, die ook als kenner der schilder kunst aller tijden en landen een gro te reputatie heeft, werd opgemerkt toen hij zei dat de toekomst de non- figuratieven toebehoorde. Niettemin zijn er op deze biennale toch ook wel sterke tegenwinden te signaleren. Zo laat de Franse (figuratieve) schilder Lor jou die deze degens al wel eerder tot voor het gerecht kruis te. bU de poorten van het museum door geestverwanten een briesend vlugschrift verspreiden waarin hij Malraux een „scharrelaar in glorie" noemt, en passant nog wat museum directeuren en critici een veeg uit de pan geeft, en de abstracte schilder- kunst tenslotte slechts capabel ver klaart „de ezels te doen blaken, de apen te doen kwijlen en de kippen te doen bezwijmen". Dat die afbakening tussen „abstrac ten" en „figurantenaltijd samenvalt met de grenzen tussen „behoud" en „vooruitgang" moge op het eerste oog een praktische werkhypothese lijken, die na één wandeling langs deze on afzienbare wanden met doeken niet temin toch wel veel aan betrouwDaar- heid blijkt in te boeten. De weinige openbaringen die opduiken uit dit oer woud of labyrinth van schilderkunst manifesteren zich, ofschoon ook spo radisch, toch nog wel iets veelvuldi- ger bij de traditioneel-gerichPe kun stenaars. Misschien omdat zij minder aan frustratie lijden en daardoor een stapje voor hebben om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen en te demonstreren? Natuurlijk wordt het talent nooit door één school of richting gemono- lnzending op de Franse „figu ratieve" afdeling: „Winter" van R. Morit. flitsbuis controle lampje ontstekings- bobine grote condensator schakelaar voor opladen gelijknchter vibrator I TECH. v. DIJK De elektronenflitser is een gas ontladingslamp voor de fotografie waarin gedurende zeer korte tijd een zeer lichtsterke ontlading (flits) plaats vindt. 'Het apparaat bestaat uit: ten eerste de reflector met de flitslamp,en ten tweede het accu gedeelte. Het eerste is aan de ca- mera bevestigd. buis gevuld met edelgas hulp elektrode De gasontladingsbuis (flitslamp) bestaat uit een spiraalvormig gewonden buis gevuld met edel gas (b.v. xenon). Door een hulp- elektrode wordt bij zeer hoge spanning het gas in de buis ge leidend gemaakt, zodat de grote condensator zich door de buis kan ontladen. Dit duurt ca 1/750 tot 1/1000 seconde. Voor wetenschap pelijk werk zijn opnamen van een miljoenste seconde mogelijk. glazen ballon voor bescherming sluitercontact ontstekingscondensator De grote condensator zamelt de energie op voor één ont lading (flits). De capaciteit,dj. de hoeveelheid energie voor een ontlading, wordt vermeld in Watt seconden.(b.v.30-120). Het-tweede gedeelte bevat ineen plastic kastje de batterijtjes of de accu. De stroom daarvan wordt door een vibrator of transistor omgezet in wisselstroom. Deze wordt in een transformator om gezet in een hoge spanning b.v 500 tot 2500 Volt. Een geüjkrichter maakt er weer gelijkstroom van waarmee de grote condensator telkens gela den wordt. I transformator 1 Een groot voordeel van de elektronenflits is dal de gas ontladingsbuis meerdere ke ren gebruikt kan worden, dit in tegenstelling tot de gewone (chemische) flitslamp, die na één keer onbruikbaar is. 10 sec. opladen (kieine stroom). 1/1000sec. ont laden (stroom lOOOOxzo groot)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20