KRIS-KRAS
TE PAS EN
TE ONPAS
Jeugd helpt de tent
overeind te houden
II da iertaai is
welsprekender
dan woorden
Zelfverzekerd
DE WERELD EEN
DANSFEEST
Opgewonden
Opgericht 1 maart 1860
Zaterdag 26 augustus 1961
Vijfde blad no. 30436
KEES
uithoudingsvermogen
Bent u nog „vrij" en heeft u be
langstelling voor een donker-
ogige Spaanse? Let dan op
haar waaier. Dat is nog steeds
haar romantische telegraaf.
De waaiertaai stamt uit een voor Span
je nog niet eens zo ver verleden,
toen jonge meisjes alleen nog maar
zeer streng gechaperonneerd gezien
verden. maar over het algemeen in
'het geheel niet in het openbaar ver
schenen. Zelfs toen hadden de meis
jes hun methode om met de jon
gens te flirten.
Hoewel zü dank zü de bemoeienis
van de chaperonne op aanzienlijke
afstand bleef van de heren, zond
de senorita met koel hoofd haar
boodschappen over, door betekenis
volle bewegingen met haar fraai ge
borduurde waaiertje.
Voor de bewonderaar is het spel
direct uit, wanneer zij driftig wap
pert met het instrumentje. Dat bete
kent zoveel als „hoepel op". Maar
hoopgevender was het als zij haar
gesloten waaier van de ene zijde
van haar gezicht naar de andere
bewoog.Kijk naar me, bewonder
me, verlang naar me".
Of als zij de gesloten waaier tegen
haar wang drukt (en dan al of niet
opent): „Ik moet met Je praten.
Zo spoedig mogelijk. Het is belang
rijk".
Als ze de waaier dichtklapt en tegen
haar kinnetje drukt is het: „Ik zou
Je graag ontmoeten en met Je pra
ten, maar ik kan niet".
Het hart van de Jongeman zal onge
twijfeld luid gaan bonzen als zij
haar waaier sluit en er mee door
het haar strijkt:
„Denk altijd aan mij. want lk denk
steeds aan Jou". Met dit laatste ge
baar zal het waaiertje verder niet
meer In staat zijn koelte te brengen.
„Intelligentiepillen" zijn wellicht de
toekomstige oplossing voor ouders
die tobben met zittenblijvende kin
deren. In een - natuurlijk - Ameri
kaans tijdschrift voor geneeskunde
is onlangs melding gemaakt van een
experiment met een nieuw genees
middel. dat bij meer dan de helft
van 400 kinderen het intelligenlie-
qutient (IQ) en hun opmerkingsgave
had verhoogd. Het blad waarschuwde
echter tegen een te groot optimisme.
Bü het gebruik van .intelligentie-
pillen" zou „in 50 procent van de
gevallen een vooruitgang te bespeu
ren kunnen zijn, maar een werke
lijke verbetering zou beperkt kunnen
blijven tot 1 op 10 of 1 op 20."
Een agent van de gemeentepolitie in
Madrid heeft de jaarlijkse beminne-
lijkheidsprijs ontvangen. Waarom?
De goede man heeft in de tien jaar
dat hy agent is slechts eenmaal een
overtreder op de bon geslingerd. „De
politie is mijn beste kameraad", zingt
de Madrileense jeugd dan ook, als zij
deze agent ziet aankomen.
Een Amerikaanse dominee die on
langs op een avond twintig minuten
in een nachtclub in Hollywood had
gepreekt, vertelde dat hij de daarop
volgende zondag onder zijn gehoor in
de St.-Thomaskerk in het filmdorado
veel nachtcubbezoekers had gezien.
Ds. Malcolm Boyd (van de Episco
paalse Kerk), die de bijnaam „Es
pressopriester" kreeg omdat hij
placht op te treden onder de beatniks
in hun stamcafé's, ontmoette in de
nachtclub onder anderen Marle
(,The Body") McDonald en de croo
ners Fabian en Frankie Avalon. „Ik
heb niet zozeer gepreekt als wel ge
woon met hen verkeerd", zei Boyd.
Hü ontkende dat hij door zijn onge
wone optreden de aandacht had wil
len trekken. „Het was een zeer ern
stig experiment in evangelisatie", zei
hij.
De grote sterren in Hollywood zijn
niet langer tevreden met salarissen
van een half miljoen dollar vooreen
film. Zij vragen nu enorme sommen
extra voor elke week die de filmop
namen langer duren dan tevoren was
geraamd. Zo zal Liz Taylor 55.000
dollar per week „overwerk" krijgen
als de opnamen voor de film „Cleo
patra" meer dan vier maanden in
beslag nemen.
Romy Schneider zal in de film
„Laine des ferchaux" de tegenspeel
ster zijn van haar verloofde Alain
Delon. De film is gebaseerd op een
boek van Georges Simenon.
In het circus „MARIA EN JOSE,
evoluties op de strak gespannen draad".
In de wagen van vader en moeder Hen
driks, familie van Toni Boltini, twee
meisjes van 12 en 9 jaar. Maria, be
weeglijk, druk, vrolijk, praatgraag. José,
erg stil, erg jong. Maria ziet er ouder
uit dan ze is, maar heeft de spontani
teit van een kind.
Bang
Ze staat al zeven Jaar op de
draad. „Steeds leer ik iets nieuws
erbij". Evenals iedereen zoekt zij
het hogerop. Eén keer heeft ze het
al geprobeerd. Op de hoogdraad.
„Toen was ik verschrikkelijk bang".
En wat ze doet als ze niet optreedt?
„Oefenen, lang uitslapen, accor
deon spelen, balletlessen, naar
school gaan en bij de artiesten
zitten".
„MADEMOISELLE JOSETTE in per
fect antipode". Zo heet het in het pro
grammablad. Met haar gerekt, lenig
figuurtje ziet ze er inderdaad als een
Franijaise uit. Maar ze is een echte
Hollandse teenager. Veertien-jarige
dochter van „de baas", die op tournee
haast nooit repeteert, graag plaatjes
draait en graag bij Maria en José zit.
„Soms gaat het mis", zegt ze. „Vooral
als er belangrijke heren onder het pu
bliek zijn, zoals die sjeik, dan ben ik
wat zenuwachtig".
artieste. Haar naam verraadt haar na
tionaliteit: Duitse. Alleen als het nood
zakelijk is oefent ze. Het circusleven
bevalt haar uitstekend. Ze kent ook
niets anders. Ook zij is opgewonden als
er „hoge pieten" zijn.
Hoog boven het publiek in haar zelf
genaaide kostuumpje is zij zelfverze
kerder dan in een gesprek met een
journalist.
Totnutoe zijn er nog geen onge
lukken gebeurd. Ze klopt het haas
tig af. „Toi, toi, toi", zo heet het in
circus-jargon. Circusmensen zijn
een beetje bijgelovig. Wilde dieren
horen bij een circus. Katten niet.
In haar vrije tijd zingt ze graag. Rex
Gildo is haar favoriet.
De zelfverzekerde 29-jarige King
Everest, die pas een contract heeft
gesloten met het grote Amerikaan
se circus „Ringling Bross" vertelt
enkele minuten voor zijn optreden
over zijn „loopbaan". Een loopbaan
die hü voor een groot deel op zün
handen doorbrengt. Hü is de man,
die op z'n handen büna alles kan.
Van een skischans glüden, schaat
sen, trappen lopen. „Alleen slapen
niet", zegt hü lachend. Voor zün
grote nummer heeft hü vier jaar
geoefend.
MARIA en JOSÉ
accordeon spelen
JOSETTE
plaatjes draaien
Belangrijk
De 24-jarige André Schweizer is vol
gens de artiesten de belangrijkste man
in het circus. Toch treedt hij niet zelf
op. Hü zorgt voor de requisieten. Hij
was te laat om op te kunnen treden in
zyn eigen Spaanse groep „Los Delica-
tos". Hij neemt 't allemaal blijmoedig
op. Studeert een nieuw nummer in en
geeft tussen de bedrijven door Maria
en José les.
Kees Koning (22) uit Amsterdam is
geen circusartiest. Toch kan hü niet
worden gemist bü Toni Boltini. Enkele
maanden geleden nog pupil van een
leraar aan het conservatorium. Nu
saxofonist en klarinettist in het circus
orkest, stoelensjouwer en chauffeur.
Zün eerste vaste werk betekent geld
verdienen om naar het buitenland te
kunnen en om verder te studeren.
Of ie veel gekke ervaringen heeft
opgedaan? „Dagelüks".
Wat zün plannen voor de toekomst
zün?" „Plannen heeft iedereen".
Of hij in een circusorkest iets
kan leren? „Uithoudingsvermogen
als nergens en een aardige leesrou
tine".
Zij allen zorgen, dat de tent
van Boltini „overeind blijft staan".
ANDRÉ
belangrijkste man
Circus
IN HET CIRCUS. Onder het allesonthullende felwitte
De jeugd heeft de naam dol op dan
sen te zün. maar de danswoede van
Richard Know les uit Plymouth (En
geland) en zün vrouw Dolly is toch
wel uniek. Richard is 79 jaar. De
zer dagen heeft hü in zün achtertuin
tje een privé-balzaal in gebruik geno
men.
Zün vrouw Dolly vertelde, dat haar
man eerst verbaasd was geweest, toen
zü hem zei, dat zü zo graag een bal
zaal in de tuin wilde hebben. Tenslot
te had Richard ingezien, dat hü net
zoveel van dansen hield als zün vrouw;
en daarom had hü zün baan als be-
drüfsleider bü een vleesfabriek er aan
gegeven en was hij begonnen met tim
meren en metselen.
De balzaal kostte 6000 pond (onge
veer 60.000 gulden). Er hangen terra
cotta gordünen en de muren zün blauw
geschilderd. Een modern interieur dus.
„Mün man is een krasse baas op de
dansvloer", vertelde Dolly, „en wat
mü betreft, ik ben veel jonger, ik ben
pas 60".
licht van de listig opgestelde schijnwerpers. Als ogen in de
nok van de tent. Kostuums: fonkelendkleurigsprookjes
achtig. Artiesten: gracieusbevalligzelfverzekerdstoer.
Opzwependemeeslependeslepende muziek. De Hoog
geacht publiek*-man als een verkoper op het Waterloo-
BUITEN HET CIRCUS. Sla
perige kinderen, vermoeide arties
ten in de schemerige stilte van de
woonwagens. Met een half oor
luisterend naar de vlagen muziek
uit de tent. Gespannen. Om straks
weer op te treden. Af geschminkte
bleke gezichten. Spijkerbroeken,
slobbertruien, opengeknoopte tu
nieken, haastig aangeschoten bad
mantels. Een haastige kop koffie,
een slok bier, even naar de TV
kijken. Een sigaretje.
EN DAN WEER Klaar
voor de finale.
In het circus blijf je lang jong,
maar zie je er vroeg oud uit. Eft
er werken heel wat tieners in het
circus. Ze werken hard, trainen
veel en gaan ook nog naar school.
Steeds weer een andere school. In
steeds weer een andere plaats.
Josette trekt met het circus het
hele land door. „Maar voor aard
rijkskunde heb ik een slecht cij
fer"
Een van de meest spectaculaire num
mers is dat van de „Seven Eagles
Troupe", evenwichtskunstenaars op de
draad in de nok van de tent. Telgen
van een roemrük geslacht. Sinds 1473
op de draad
De 16-jarige Ute Stey. In een woon
wagen geboren en al vüf jaar „top"-
KING EVEREST
f, loop "baan a
UTE
toi. toi. toi