ALS DE
MARGRIETEN
BL9EIEN
Antwerpse auteur ontleende zijn
romans aan de werkelijkheid
7'
Vuur wérk en nog wat
ZATERDAG 8 JULI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 2
Bij gebrek aan fantasie
&nó ómaL}ilmhoelzj&
Tsjips moeder over Elsschot HOE WERKT HET?
SLEEPTREINJ -j weerstand
lichtere
1 duwboot
DUWTREIN
achtersteven
straalbuis|
stroom
normale
roeren
motor
De duwboot heeft vele voordelen boven
de gewone sleepboot. Een sleeptrem
vergt een groot vermogen van de sleep
boot, omdat het schroefwater weerstand
biedt aan de schepen. Voorts is veel per
soneel nodig voor het besturen van de
afzonderlijke schepen.
Op de begrafenis van haar beide
ouders, die vorig jaar een dag na el
kaar overleden, ontmoette zij Simon
Carmiggelt, die haar een brief liet le
zen, welke haar vader zeer kort voor
zijn dood moet hebben geschreven.
De woorden ontroerden haar zo, dat
zij besloot de brieven van haar vader
te verzamelen. Een moeilijk werk
want zij beschikte over niet meer dan
de correspondentie, die haar vader hac!
ontvangen. Kopieën van zijn eigen
brieven maakte hij niet. Een omvang
rijk werk wachtte, dat ook nog lang
niet voltooid is. Maar het zal zeker
de moeite waard zijn, want de brieven
van de schrijver, „die niet fantaseren
kon", hebben vaak een beslist niet ge
ringere waarde dan zijn boeken. Het
langzamerhand grote leger van Els-
schot-vereerders zou zeker bijzonder
ingenomen zyn met de uitgave van
zijn correspondentie. Bovendien heeft
zijn oudste zoon het begin van een
nieuwe roman in zijn bezit, gelijk „De
leeuwentemmer" in brieven geschre
ven, dat men graag zal willen lezen.
„Hij heeft zich willen forceren en
schreef alleen als er noodzaak toe
was. Meermalen hoorde men van hem:
„Ik heb niets meer te zeggen". De
oudste dochter van Elsschot denkt
peinzend na als zij haar vader voor
de geest haalt. „Als hy nog een boek
zou hebben geschreven, zou dat over
de drank of over de angst voor de
dood zijn geweest" zegt zy. „Hy hield
veel van La Fontaine's fabel „La
mort en le bucher". Vader zat in de
reclame. Hy was geen slaaf van zyn
werk. Hy spande zich liefst zo weinig
mogelijk in. Tot zyn huisgenoten zei
■■ÉlÉÉÉÉMÉri^rt^^Hin
De duwboot Is een krachtig
vaartuig voor het voortbe
wegen (auwen) van vast aan
elkaar gekoppelde lichters.
S Zo worden de boten uitgerust met twee
Bij de duwvaart worden de
lichters met spankabels stijf
tegen elkaar getrokken en
vormen zo één geheel met
de duwboot, welke dus zelf
de gehele trein bestuurt.
schroeven elk in een korte straalbuis ter
wijl vóór elke schroef twee roeren wor
den aangebracht. Bij het achteruitslaan
is de boot dan enorm goed manouvreer-
baar, zodat het mogelijk is om, gebruik
makend van de stroom, zelfs vrij scherpe
bochten langzaam .om te drijven" bij de
vaart stroomafwaarts.
De duwboot vraagt eigenlijk een
met te smal of bochtig vaarwater;
maar door verschillende verbe
teringen aan de boten en de tech
niek van het varen wordt dit
nadeel van de duwboot minder
belangrijk.
hy nooit iets. Hy sloot zich op
WILLEM ELSSCHOT
(André de Ridder)
(Van onze Haagse correspondent)
„Ik heb geen fantasie", placht Elsschot te constateren. De boeken die h|j
schreef, zijn gebeurtenissen uit het werkelijke leven, zelfs uit literaire oogmerken
nauwelijks veranderd. De brief, die h(J In 1921 aan zijn zoon Walter schreef in
de roman „De leeuwentemmer" slechts ontdaan van wat typisch Antwerpse uit
drukkingen, terwijl het toen ging om de jongste broer van Walter, terwijl de
boeken „Tsjlp" en „De leeuwentemmer" zich afspelen om de kleinzoon van
Elsschot.
U -£*></**%-tl et-Cfc-
/C «J-v
'iv-w 4/
fy' tJ-c-i-f t>^t j-f-— fcv-*
t^r.r 'ÏJay -i
Wk/-
/o MK CUS ***+- .r-
l'-cc-w •v>' r>s„^« ftcA-a- D v
•<>>«-? /Vl.-* ''-'It-
'7 "7
„Life is stranger than fiction". De
belastingmanipulaties met „Het tank
schip" berusten op waarheid. De fei
ten uit de kortgeleden voor toneel be
werkte roman „Lymen", waarin een
zwendeltydschrift wordt beschreven,
zyn in feite nog verrassender dan la
ter door de schryver werd opgetekend.
De weduwe Lauwereyssen heeft wel
degeiyk bestaan, maar de vermaarde
honderdduizend exemplaren van de
Revue Continentale Illustrée kwamen
kort voor de eerste wereldoorlog by
een moeder-overste, die er haar kloos
ter roerend in beschreven vond.
De vier kinderen In de boeken van
de Antwerpse auteur waren er in wer-
kelykheld zes (een half dozUn vond
de schryver te ingewikkeld). Zijn oud
ste dochter trouwde In de dertiger ja
ren met een Pools student. Tsjip Alias
Jan Maniewskl werd uit dit kort du
rende huweiyk geboren.
Adèle biykt een kleine donkerblon
de charmante vrouw. Mevrouw A.
Kelner-de Ridder heet zy. Als echt
genote van de landbouwattaché van
de Belgische ambassade woont zy te
genwoordig in Wassenaar op de Prin-
senweg 69.
v -k
«4/ J-r c/f
Jfi. t-A V-cff w-
r ->w* éMmt /cxif-
Fotokopie van een brief van Elsschot
aan zijn zoon Walter.
Als de margrieten bloeien is
het toch wel echt zomer. Men
kan volop bloemen snyden en
het is een genot dat te doen.
Toch zal men niet te veel in de
bloemenborder willen snyden en
fcls men het doet, moet men
niet één bepaalde plant hele
maal kaal snyden. Men kan
beter hier en daar een bloem
wegnemen. Witte margrieten
zyn heel mooi als snybloemen;
vooral de enkele, doch ook de
gevuldbloemige zullen u wel vol
doen. Ze komen het best tot
hun recht als ze tezamen met
andere kleurige bloemen ge
schikt worden, vooral in combi
natie met rode klaprozen en
blauwe korenbloemen. U zult er
echter alleen lang plezier van
hebben als ze niet in gewoon
water gezet worden. Los sny-
bloemenvoedsel in het water op;
de bloemen zullen dan zeker en
kele dagen langer fris biyven
en bovendien is men dan af van
het lastige waterverversen en
het water zal ook niet onaan
genaam gaan geuren.
De enkelbloemige Chry
santhemum maximum wordt
door het publiek de echte mar
griet genoemd. Er komen ook
verschillende soorten voor; hoge
en lage en soorten met enorm
grote bloemen. De gevuldbloe
mige Esther Read is ook by zon
der mooi; ze is niet zo sterk
als de gewone enkelbloemige,
doch voldoet toch wel als tuin
plant. Doch dan zal men de
planten tegen het invallen van
de winter met wat ruigte moe
ten oeschermen. Margrieten
kunnen binnen enkele jaren tot
flinke pollen uitgroeien en dan
zullen ze op den duur te veel
ruimte in beslag nemen. Men
moet ze dus laat in de herfat
of vroeg in het voorjaar op
nemen en de crote pollen in
stukken delen; elk deel kan op
nieuw opgeplant worden. Ze
verlangen wel een zonnig plekje
en men zal ook voor voldoende
voedsel moeten zorgen. Het is
nuttig indien wat oude mest
door de grond wordt gespit.
O. KROMDIJK
turbine
Ook worden duwboten wel
uitgerust met stroalvoort-
stuwlng.door water aan te
zuigen en het na versnellen
met kracht uit te stoten.
aanzuig-
opening
7"
strooihuis
De duwtrein kan vaak grotere
ladingen meenemen dan een
sleeptrein. De eerste duwbo
ten verschenen na de eerste
Wereldoorlog op deMissisippi
(VS.) terwijl thans op de Rijn
en andere vaarwateren steeds
meer duwboten in de vaart
komen.
Witte margrieten
zyn kamer op de eerste verdieping en
we wisten nooit of hy met zaken be
zig was of een boek schreef, zyn kin
deren zagen hem zelfs op het gymna
sium als niet meer dan een onbenullig
schryvertje, zo weinig waardering ge
noot hy vroeger. Het gezin De Ridder
merkte vaak pas het verschijnen van
een nieuw boek via de boekhandel.
„Tsjip" gaf aldus een hele opschud
ding. In twee weken had hy het boek
over zyn kleinzoon voltooid. Thuis ver
tegenwoordigde hy het vrouweiyk ele
ment. Hy was een overgevoelig mens.
By een mooi stuk muziek konden de
tranen hem over de kaken stromen.
Het is precies de intense bewogenheid,
die men peilt achter het kwasi-onver-
schillige masker van deze Antwerpe
naar met zoveel typisch Nederlandse
kenmerken, dat hy over ons land
sprak als zyn tweede vaderland.
Vuurwerk heeft voor jong en oud nog altyd de bekoring, die het soms lange
wachten, voordat de eerste pyl de lucht ingaat, ruimschoots vergoedt. Vandaar
dat er altyd opnieuw duizenden met intense aandacht naar dat spel van licht
en knallen staan te kyken en te horen.
Wie echter de moeite neemt om tydens het afsteken niet alleen naar de vurige
en kleurige lijnen te kijken, maar ook naar de mensen om hem heen, zal ont
dekken dat de gezichten steeds opnieuw bijna in volgorde eerst een zekere
afwachting en spanning verraden, daarna een voldoening over de eerste licht
verschijnselen. gevolgd door duidelijk merkbare vaak ook hoorbare bewondering
van het kleurige effect.
Een smalfilmer zou daarom cp het slot-vuurwerk van menig feest een ryke
bron aan inspiratie kunnen vinden.
Helaas bestaan op filmisch gebied
nog niet die mogelijkheden, welke de
amateur-fotograaf ter beschikking
staan. Toch is het mogelyk om een
byzonder interessante kleurenfilm
over vuurwerk te maken. Voor zover
we van voorschriften en voorzorgs
maatregelen kunnen spreken. We zul
len er hier graag enige vermelden,
hoewel iedere smalfilmer uiteraard
een eigen opvatting heeft en van de
hier gegeven suggesties rustig kan af-
wyken.
Om te beginnen; film vuurwerk, als
het maar even kan, niet uit de hand.
Inderdaad is het niet eenvoudig om
tussen een talryk publiek een smal
filmcamera op een hoog statief te
plaatsen. Maar er zyn toch altyd
mits men tydig voor „reservering"
zorgt plaatsjes te vinden, waar rus
tig gefilmd kan worden, zonder kans
op omlopen of omhossen van camera
met. driepoot.
In de tweede plaats: wissel wan
neer u de beschikking hebt over extra
objectieven de normale en tele-lens
eens anders af dan gewoonlyk. Want
veelal wordt na een „totaal" een „clo-
se-up" gegeven van hetzelfde motief,
om als het ware de toeschouwer dich
ter by dezelfde scène te brengen. By
vuurwerk-opnamen maakt u eens ge
bruik van snel-wisselende shots.
Mogen we dat even met een voor
beeld aangeven?
Nadat u een normale scène van een
stygende vuurpyl hebt eemaakt en in
uw zoeker de „ontploffing" van de
kleine lichtpunt tot een grote stralen
de ster hebt zien gebeuren, volgen in
een snelle opeenvolging van vyf of zes
korte scenes tele-opnamen van ver
schillende patronen door het kleurig
licht aan de hemel gemaakt.
Vooral wanneer de kleuren by elke
scène sterk verschillen, ontstaat de im
pressie. wat een prachtig feestvuur!
Nu kunt u niet bepalen hoe de volg
orde van het ontsteken is, zodat u stel
lig deze scènes niet achter elkaar kunt
filmen. Maar daarvoor dient ook uw
inzicht in het kundig „snyden" van de
film. En de man, die in de filmin
dustrie een zeer belangryke plaats in
neemt is de z.g. „cutter", die een hele
speelfilm uit een chaos van doorel-
kaar opgenomen scenes tot een
boeiend geheel moet maken.
U moet dus by vuurwerkopnamen
een goede „cutterziln en pas nadat
de film in stukken is versneden, een
geheel van deze brokjes opbouwen.
Daarom, wanneer u er eens zo
als dat tegenwoordig heet „een hele
lilm tegenaan wilt gooien, gebruikt u
de eerste helft van uw film voor het
opnemen van de grote stukken met di
verse tele-opnamen er by en boven
dien alleen met de normale optiek ver
schillende van die fraaie uiteen bar
stende vuurpylen.
Het tweede deel bestaat dan groten
deels uit tele-opnamen van zulke ster-
delen en waag by het felle
licht van een „briljante waterval van
magnesium-licht" eens wat shots aan
de toeschouwers, die reikhalzend staan
te kyken, aan peuters op de schouders
van papa, aan de mensenmenigte aan
de overkant en de enorme rookwolken.
Ja, de lens zult u \olledig open moe
ten zetten: f - 2.3 - f - 1.8. En wist u
dat een klein deel van de film voor
de tweede keer gebruikt kan worden
om er nog eens een stukje vuurwerk
mee op te nemen, over het reeds opge
nomen gedeelte heen?
Begint u dus de lilm met wat „ge
woon" spuit- en spatwerk, dan kan
wanneer de film helemaal vol is
het spoeltje er voor de tweede keer in
gezet worden en dan rustig een meter
of vyf dubbel opnemc-n. Het effect van
de verschillende door elkaar opgeno
men slangen en slierten van licht en
kleur is verrassend.
Koester nooit de illusie dat de hele
film volledig bruikbaar is. Durf te
knippen en slechte stukken eruit te
halen. Bedenk daarbij, dat twee mi
nuten mooi, kleurig vuurwerk in de
huiskamer even lang is als een half
uur buiten op het veld!
Tenslotte wie zich de luxe van een
zoom-lens kan permitteren, krygt fas
cinerende resultaten wanneer hy deze
byzondere lens eens gebruikt, zoals hy
zelden gebruikt mag worden. Een
zoom-lens is nl. een lens die verschil
lende brandpunten in zich verenigt en
daardoor het effect kan imiteren van
een camera, die op het onderwerp toe-
rydt of ervan afgaat.
Met die zoom-lens kan men dus zon
der zich van z'n plaats te bewegen,
toch langzaam naar het onderwerp
toegaan. Dat komt omdat deze lens als
een „glijdende" verrekyker het onder
werp steeds dichter by kan halen.
Maar wanneer men één of tweemaal
in een film van dit .rijdende-camera"
effect gebruik maakt is dat voldoende.
Voor de rest wordt de zoom-lens ge
bruikt om hem zodanig in te stellen,
dat het onderwerp steeds het beeld
goed vult en overbodige details wegval
len.
By vuurwerk-opnamen is het ech
ter een belevenis om met deze zoom
lens op normale brandpunt-afstand de
naar beneden komende vuurpylen op
te nemen en dan zeer snel op de gloe
iende vuurballetjes als het ware af te
stuiven.
Op het scherm maakt dit de indruk
alsof lichtsterren byna de huiskamer
binnenvliegen!
Maar of u nu over een heel gewone
of een hypermoderne zoom-camera be
schikt, met elk toestel biyft het een
genoegen om het scherm in de hulska
mer eens een keer in een gloed van
gloeiende vuurwerkkleuren te zetten.