In de grammofoonplatenhandel zit minder muziek dan men wel denkt TROUWDAG WARME LIEFDE OP EEN KILLE Kunstzinnige produktie oorzaak van een commerciële chaos Omzet: 41 miljoen (Van onze reportageredacteur) TT ET Centraal Bureau voor de Statistiek verzamelt sinds kort cijfermateriaal over de grammofoonplatenbranche. Tussen de groothandel en de detaillisten in grammofoonplaten is een discussie gaande over de vraag of de a.s. zomeropruiming weer volgens de tot nu toe in acht genomen regels zal worden gehouden of dat de winke liers vrij zullen worden gelaten in hun keuze van de uit te verkopen platen en de vaststelling der prijzen. Het ministerie van Economische Zaken kijkt scherp toe of de kartel-overeenkomst tussen organisaties van fabrikanten, importeurs en winkeliers niet leidt tot kunstmatig hoog gehouden prijzen. Het platen kopend publiek constateert, dat er van maand tot maand steeds weer nieuwe series tegen aantrekkelijke prijzen worden aangebracht. Het aantal radio- en televisiezaken, dat de grammofaanplatenverkoop afstoot, neemt de laatste tijd toe. Deze losse greep actuele feiten en verschijnselen In de grammofoonpla tenbranche duldt erop, dat er bewe ging zit In de commerciële constellatie van een artikel, waarin gedurende 1960 voor niet minder dan 41 mil joen gulden ln Nederland werd omge zet. Dit Indrukwekkende getal ten spijt ligt het goud in deze branche niet mer op straat. Een paar jaar geleden leek dat wel het geval te zjjn. Het publiek, door de hoogconjunctuur van de ene koopgril naar de andere gedreven, ont dekte na de bromfiets de pas uitge vonden langspeelplaat. Onder die machtige injectie steeg het aantal door de Ned. Ver. van Grammofoonplatendetailhandelaren er kende zaken van 683 in 1955 tot 749 het Jaar daarop en tot 837 in 1957. In 1958 kwamen er niet minder dan 100 handelaren bij en de stroom hield niet op te wassen toen het publiek zijn gunst allang naar de televisie en de fotografie had verplaatst. Aan het ein de van 1959 telde de detaillistenver eniging 975 en op 31 december van het afgelopen Jaar zelfs 1012 leden. Tegelijkertijd nam de perscapaciteit van de in Nederland gevestigde pla- tenfabrieken en het aantal importeurs toe. De Ned. Ver. van grammofoon- platenimporteurs en fabrikanten om vat 18 leden, die tezamen zo'n slordi ge 180 verschillende merken vertegen woordigen. Al die belanghebbenden staan nu voor de moeilijke taak nieuwe belangstelling te wekken voor het mooie speelgoed waarop een deel van het publiek alweer is uitgeluisterd. Natuurlek bedraagt de omzet nog steeds een veelvoud van die vaa voor de oorlog en ook ls de teruggang in het serieuze genre minder groot dan ln het populaire. Niettemin vindt de gemiddelde bezitter van een platen speler het na zestig zwarte schijven welletjes. Degenen die onversaagd hun collectie blijven uitbreiden, zelfs wan neer deze ln de honderden platen loopt vormen een uitzondering. STROOM VAN NIEUWE PLATEN Men kan echter nog zo'n vurig liefhebber van grammofoonpla ten zijn: het bijblijven van het repertoire is een onmogelijkheid ge worden. Het ls ai een krachttoer op de hoogte te blijven van alle opnamen welke er maandelijks op de markt worden geworpen, laat staan dat men financieel bij machte ls zelfs maar een essentieel deel van die produktie te kopen. Dat bezwaar geldt overigens niet uitsluitend voor de consument. Voor de winkeliers wordt het vrijwel onmogelijk een voorraad aan te hou den welke voortdurend bij blijft met de uitgaven der platenmaatschappijen. De grammofoonplatenhandel kent het consignatiesteisei niet, zodat elke nieu we plaat het handelsgeld en elk exem plaar dat onverkocht blijft de liquidi teit aantast. hoort. Het kartel van detaillisten en grossiers denkt daar anders over. De georganiseerde handel mag dus geen platen leveren aan het Zaanse levens- middelenbedrljf. „Goed", heeft de heer Govers gezegd, „dan gaan we die pla ten zélf wel maken." Sinds december zijn er nu acht van die „RR"-pla- ten verschenen, een aantal dat in vergelijking met de produktie van de gespecialiseerde maatschappijen uiter aard niet erg indrukwekkend genoemd kan worden. Drie van die opnamen zijn oorspronkelijke uitgaven, de ove rige werden geprest van in Amerika gekochte banden. De heer Govers geeft toe, dat men in Zaandam van de commerciële re sultaten van de afdeling muziek-in- blik niet onderste-boven is. „Wij heb ben echter ook op dit gebied voet aan de grond willen krijgen met het oog op dt toekomst. Binnen tien jaar zul len er meer dan honderd supermarts zijn. In Amerika behoort de grammo foonplaat, vooral de populaire welke geen tekst en uitleg vereist, tot 't vaste assortiment van de zelfbedienings zaken" .Die redenering past geheel in het straatje van de staatssecretaris van Economische Zaken, wiens ont- werp-vestigingsbesluit voor de grammo foonplatenbranche al drie jaar op het advies van de S.E.R. wacht. De betrok kenen zijn zelf niet rouwig om dat uitstel. De staatssecretaris behoort im mers eveneens tot degenen die menen dat de grammofoonplaat een „wegpak- artikel" is. Een groot deel van de Nederlandse platen- produktie is voor het buitenland bestemd. De secretaris van de detaillisten vereniging, de heer J. van Praag uit Amsterdam, zei daarover: „Voor de platenhandelaar is het altijd rijk en geen geld". Gezien de eisen welke ge steld worden aan de voorraad die voor een beginnende handelaar al gauw naar de f. 5000 klimt en aan de inrichting van een zaak luistercabi nes zijn een voorwaarde voor het ver krijgen van de erkenning kan de winstmarge van 31 voor de detail handel niet overdreven hoog worden genoemd. Men komt er moeilijk achter hoeveel de fabrikant of de importeur aan een plaat verdient. De platen branche loop met haar boekhouding niet bepaald te koop. De grootste twee verkoopmaatschappijen de N.V. Pho nogram, welke de merken Philips, Dec- ca en Fontana exploiteert en de N.V. Bovema, die His Master's Voice, Co lumbia en Capitol en nog een paar kleinere labels vertegenwoordigt noemen uit tactische overwegingen zelfs hun marktaandeel niet en ko men niet verder dan de schoorvoetende erkenning, dat degene die hun geza menlijk aandeel in de omzet op 70 tot 75 schat niet ver mis ls. Dat ook het platen maken een geld verslindende aangelegenheid is hebben de detaillisten ervaren toen zU in het afgelopen najaar twee pro- pagandaplaatjes lieten opnemen en persen. Hier zijn een paar cijfers uit hun afrekening: opnamekosten 40 mil le, auteursrechten 25 mille, persen 75 mille, hoezen 16 mille, labels 3 mille. „MEENEEM- ART! KELEN" Dat het fabriceren van grammo foonplaten een kostbare affaire is heeft ook de heer Govers van de afdeling „supermarts" van Albert Heijn ondervonden. Hij ziet de popu laire en semiklassieke grammofoon plaat als een meeneem-artikel dat ge heel in zijn zelfbedieningswinkels thuis Hy vindt de eisen welke de geor ganiseerde handel aan de vakkennis van aspirant-zelfstandige stelt te zwaar en meent dat het in huls hebben van catalogi belangrijker ls dan re pertoirekennis. Het publiek, dat zelfs in goed bekend staande zaken dikwijls wordt geconfronteerd met een volstrekt onvoldoende bediening door op de gla mour van het vak afgekomen, onbe dreven meisjes, denkt daar waarschijn lijk anders over. De heer Van Praag noemde het gebrek aan geschoold of tenminste belangstellend personeel een van de ernstigste hinderpalen voor het goed functioneren en de ontplooiing van de grammofoonplatenhandel. TEENAGERS: NIEUWE MARKT vele lieftallige, maar over het algemeen zich weinig moeite voor cliënt en het vak gevende meisjes die de muzikale grabbelton van de Nederlandse platenhandel bedie nen passen natuurlijk wel goed bij het teenager-repertoire dat een kenmerk van de hedendaagse grammofoonin dustrie is geworden. Vooral Philips heeft zich op die nieuwe markt, welke ontstaan is door de omstandigheid dat de Jongelui tegenwoordig een royaler zakcentje weten te verwerven dan voor de oorlog gebruikelijk was, ge worpen. Toch ontkent Phonogram's nieuwe directeur, de heer J. Th. van der Meer, dat de platenmaatschappij zelf veel kan doen aan het succes dat men in die sector boekt. „Ik heb nog nooit een vak mee gemaakt waarin de emoties het zo vaak winnen van de zakelijke overwegin- De ve algf de VERRAMSTE" CULTUUR Op de muziek-minnende consu ment maakt de platenhandel een chaotische indruk. Dat komt niet alleen door de veelheid van wer ken welke ln steeds meer versies op de markt komen. Sommige ondernemin gen kammen hun catalogus van tijd tot tijd zo drastisch uit, dat vele met zware dreunen op de publicltelts-tam tam aangekondigde verrijkingen van het platenrepertolre na luttele jaren alweer op z'n best ln de uitverkoop terecht komen en daarna niet meer te krijgen zijn. Het doet een tikje vreemd aan wanneer Philips aan de ene kant z'n taak als nationale Industrie ver richt door het opnemen van werk van Diepenbrock, Pijper of Dresden om die platen, waarvan de verkoop uiteraard een lange aanlooptijd nodig heeft, kort daarop alweer te verramsen. Ook al heeft een enkele individuele muziekliefhebber op die manier wel eens een buitenkansje, men heeft ons bij Phonogram van de noodzaak van een dergelijk beleid, waarmee de Ne derlandse muziek niet wordt gediend, allerminst kunnen overtuigen. Het keuren, kiezen en kopen van gram mofoonplaten is voor de Nederlandse muziekliefhebber trouwens ook moei lijk door het ontbreken van samen vattende catalogie van alle merken. Een enige Jaren geleden onder de titel „Discopedie" ondernomen lofwaardige poging heeft echter niet alleen sohip- breuk geleden door het gebrek aan medewerking van de kant van de han del, die vreesde dat een dergelijke uit gave het publiek nog meer zal doen vragen naar Juist die platen, welke men toevallig niet in voorraad heeft. Ook het aantal kopers van de Discope die bleef beneden de verwachtingen. Een blad als „Luister" geniet eveneens niet de belangstelling welke „The Gra mophone" in Engeland ten deel valt. VOORDELIG GEDULD Is de grammofoonplaat te duur? Vol gens de Consumentenbond wel, maar het is de grief van de platen handel dat die organisatie zich nim mer van alles van de branche op de hoogte heeft gesteld. Wie de platenindustire gedurende een reeks van jaren heeft gevolgd, weet dat vrijwel alle opnamen uit de hoogste prijsklasse (f.22 tot f.24 voor een uur muziek) na verloop van tijd in een goedkopere serie worden inge deeld. Mensen met een bescheiden beurs hebben geleerd geduld te oefe nen. Die sparen hun geld tot de sei zoenopruiming omdat er dan heel wat uitstekende opnamen voor soms be lachelijk lage bedragen van de hand worden gedaan. Fabrikanten, importeurs en detaillisten moeten vaak bijzondere attracties organiseren om platenverkoop te stimuleren. Van links naar rechts: Wim Sonneveld, Margriet de Groot en Johan Kaart, die hun opnamen van My fair lady" persoonlijk aan de man brengen. En dan zijn er de boxers, die leven van de retourzendingen van groot- en kleinhandelaren en soms zelfs van ter recensie gegeven grammofoonpla ten. Toch zijn het niet deze verschijn selen welke de branche verontrusten. Nu de markt zoveel groter is dan voor de oorlog is het logisch dat er rand gebieden ontstaan. Veel meer ls men beducht dat de platenhandel van ho gerhand wordt ondermijnd door een aantasting van de vestigingsregelen. Het gevaar bestaat immers dat de pla tenhandel niet langer als een afzon derlijke branche wordt beschouwd, omdat 80 daarvan als nevenbedrijf van een radio- en televisiezaak wordt uitgeoefend. SANERING NODIG Een sanering van de platenbranche Is onvermijdelijk. zy zal zowel op het front van de fabrikanten en Importeurs als op dat van de de taillisten tot stand moeten komen. De eersten zullen het repertoire ln de breedte dienen te beperken, zy zullen het standpunt moeten verlaten dat de vyfentachtigste versie van het viool concert van Beethoven uit commer cieel oogpunt altyd verklesiyker is dan de eerste opname van dat van Willem Pyper. By het Engelse Eml-concern, dat onder meer de merken His Mas ter's Voice en Columbia uitbrengt, is onlangs een stafvergadering gehouden van de programmachefs van de inter nationale vestigingen. Daar heeft men besloten het aantal uitvoeringen van een werk te beperken tot enkele opnamen welke representa tief geacht kunnen worden voor de stijlopvattingen van de grootste ver tolkers van deze tijd. De Nederlandse vertegenwoordiging van de Emi, de Bovema. deed een dergelijke poging reeds eerder door een onafhankelijke jury van muziekdeskundigen een reeks opnamen te laten selecteren voor een „ViJf-sterrenserie". Uit honderd uit voeringen welke werden uitverkoren zal binnenkort een verdere schifting worden gemaakt. Daar de Jury in haar oordeel eenstemmig is, kan het publiek van de waarde van de aldus gemaakte keuze overtuigd zijn. Die „Vyf-ster- renserie" is daardoor zowel artistiek als commercieel een succes geworden. Bij de detaillisten zal men de risi co's van de grote voorraad kunnen be perken door collectieve inkoop, onge veer op de manier van het centraal boekhuis. Een vergaande samenwer king stuit echter vaak af op allerlei vooroordelen en sentimenten. De or ganisatoren van de collectieve propa- ganda-acties voor de grammofoon plaat weten daarover mee te praten. Tenslotte zal men zich tevens veel moeite dienen te getroosten om meer ze weten te komen over het artikel dat men zelf verkoopt. De winkelier zal byv. samen met zyn personeel de ver schillende uitvoeringen v*n een werk met elkaar moeten vergelijken om zijn klanten beter van advies te kunnen dienen. Zoals de directeur van de Bo vema, de heer1 G. M. Oord jr., nog on langs ln de Muzlek-Mercuur schreef: -Negentig percent van <Je winkeliers beschouwen de grammofoonplaat als een „wegpak-artikel". Juist die opvat ting tast het wezen van deze branche aan. Een bescherming tegen de zuig kracht der zelfbedieningsbedryven verliest dan immers elke zin. Is er iets romantischer dan een Jon ge, stralende voorjaarsbruid? Als het prille groen aan de bomen kleurt en da zon aarzelend probeert warm te zijn, dan ls het tijd voor de liefde. Vele Jonge mensen kunnen het niet nalaten het nieuwe begin in de natuur te vol gen en stappen in de met voorjaars groen versierde huweiyksboot. De trouwdag ls de dag van de bruid, die al maanden van tevoren begint te piekeren hoe zy mooi, Jong en roman tisch gekleed aan de zijde van haar sober uitziende uitverkorene de trap naar het geluk kan opgaan. In negen van de tien gevallen wijkt zij niet af van het schone, hoewel ietwat platge treden pad: zy hult zich in kant. tule. satyn of organza, een wolkachtige sluier voor of opzij van het gezicht, en daar staat dan de bruid, die aller har ten veredert. Mits. de zon schynt en de wind zich voor de gelegenheid heeft terug getrokken. Maar aangezien ons land een regen-en-wind-land by uitstek is, ïykt het beeld van een rillende bruid, blauw van de kou en met duideiyk zichtbaar kippevel, niet geheel on- waarschyniyk. En waarom dan toch koppig volhou den aan de kant-en-tule-traditie0 Wol voor de bruid is werkclyk niet zo dwaas! Een speciaalzaak voor grammofoonplaten vergt een kostbare in richting en apparatuur. gen", zo zegt hy. Wat het teenager repertoire betreft deelt hy de erva ring van zyn Bovema-collega Oord, dat platen waarvan grote verwachtingen werden gekoesterd de eindstreep niet haalden, terwyi de soms tengevolge van een misverstand of uit medeleven met de artiesten uitgebrachte nummers waarin men zelfs geen droog brood zag met de gouden plaat voor een verkoop van 100.000 en meer exem plaren werden bekroond. Niemand in Baarn of Heemstede zal ontkennen dat dergeiyke toptrekkers de kas van de industrie goed spek ken. De winst moet evenwel niet over dreven worden. Een talent dat het op de plaat goed „doet", moet op al lerlei manieren worden gekoesterd en gecoached. Dikwijls begint na het eer ste succes pas een verantwoorde artis tieke vormingvoor rekening van de platenmaatschappy. Bovendien ls de commercieel weinig lucratieve nlt- gave van tal van bRjvende meester werken slechts mogelijk door de tyde- ïyke, maar overrompelende opgang van een „Milord" of een „Remona". Er was eens een meisje dat op een zoele lentedag eing wandelen op een grote stille heide. Moe geworden, vleide zy zich neer in de schaduw van een uitlopende Jeneverbes. Toen zy wakker werd, zag zy vele domme schapen om zich heen en een herder, die op een afstand stond te glimlachen Toen het op trouwen aankwam, wil de het meisje dankbaarheid betuigen aan de schapen en zy koos wol voor haar bruldstollet. Zy had een ruime keus Zy kon wollen kant nemen, dat zo decoratief was, dat het moc*u uiterst eenvoudig kon zijn. zy kon ook van wollen mousseline een eenvoudige over hemdjapon maken, die zy later, wan neer zy met haar herder in een hutje op de hel zou wonen, ook nog eens zou kunnen dragen! Was zy wat ouder geweest, dan zou zy een wollen georgette gekozen heb ben, in een lichte pasteltint, die later als ultgaansjurk dienst zou kunnen doen. Wollen tule. een materiaal, dat in Frankryk zeer geliefd ls, lag eveneens binnen haar bereik, zy zou er by voor beeld een laaguitgesneden japon met een klein, hooggesloten jasje van kun nen maken. Maar omdat zy Jong was en wist dat eenvoud het kenmerk van het ware is. koos zy de fyn.ste witte wol. die er van de vacht van haar ge liefde schaapjes kon worden gemaakt. Het ïyfje kreeg een gedrapeerde hals- ïyn en de rok werd laag aangezet Op de trouwdag had zy het lekker warm en vertederde zy aller harten. En sy leefde lang en gelukkig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 17