MOEDIGE MENSEN KIEZEN MORELE HERBEWAPENING De oorzaak is van morele aard De eniqe revolutie van Tuur uit de hemel President Qundros verwelkomt P toe geweldige vloedgolf De werkelijke keus in Afrika Er mannen voor nodig ledereen moet deze film zien Geen neutraliteit - een keus J Advertentie) Radiorede van dr. Frank N. D. Buchman op de wereldconferentie voor Morele Herbewapening te Caux in Zwitserland Deze rede werd op 2 juni door de AVRO over Hilversum II uitgezonden f\EZE MA A ND viïrïtg jaar geleden hWh elft W/h niïar Oxford, die enige levenswijsheid had opgedaan, die enig begrip had voor de gewoonten van Oost en West en menige dag had doorgebracht met Gandhi in India en Sun Yat-sen ir, China. In de landstreek, die thans Kerala wordt genoemd ontmoette hij een Engelse bisschop, die zei: „U moet naai Oxford gaan. Zij hebben daar de ervaring nodig, die U heb opgedaan." Al die veertig jaren is de overtuiging, die hij naar Oxfor, bracht, steeds onderwerp van levendige discussie geweest Mensen en volken zijn in beweging gebracht door diegenen, dit deze uitdaging verkozen of verwierpen. EEN man uit Oxford, die 25 jaar lang lid van het parlement is geweest en een rol in de oplossing van de kwestie- Cyprus speelde, sprak zich deze week in een openbaar debat uit voor deze overtuiging. Een week tevoren sprak de rector van e college er met klem over, toen hij c.c grootse Afrikaanse film Vrijheid voor een gehoor in Oxford inleidde. Deze mannen en velen met hen zijn van hetzelfde hout gesneden als zij, die in de geschiedenis van Engeland door hun besluit hoge begin selen tot de basis van het nationale leven hebben gemaakt. De titel van de rede, Moedige mensen kiezenis ontleend aan een boek, geschreven door een man uit Oxford, over ditzelfde onderwerp: nl. dat moedige mensen de loop der geschiedenis veranderen. EEN van deze mensen in Oxford was professor Streeter. De boodschap trof deze grote geleerde als een trompet stoot. Zij daagde hem uit en raakte hem. In het stadhuis van Oxford zei hij in aanwezigheid van vele persoonlijk heden uit de universiteit: „Ik heb dit werk gadegeslagen met wat de diplo maten welwillende neutraliteit noemen. Vanavond heb ik een besluit genomen. Deze laatste jaren heeft de wereld situatie steeds meer reden tot neer slachtigheid en wanhoop gegeven. Er is overal veel goede wil, maar niet genoeg om onze ontzaglijke pro blemen op te lossen: oorlog, klassen strijd en economische ineenstorting." Later zei hij: „De moderne samen leving kan alleen door een moreel ontwaken gered worden. Dit kan m Engeland gebeuren. Het zal gebeuren, als degenen, die leiding geven in Engeland, leren van God hun inspiratie te krijgen en door Hem hun koers te laten bepalen. Als Engeland op deze manier bestuurd wordt, zou het de wereld redden." „Ik heb een besluit genomen." Dat is de sleutel. Elf bekende figuren uit Oxford legden de grondslag voor professor Streeters besluit. Onder hen waren: de rector van Balliol, de rector van University College en anderen, die later rectoren van colleges werden. Zij ijverden voor een rechtvaardige behan deling en een eerlijke kans voor deze boodschap. Een vloedgolf van mensen in Oxford werd erdoor kt beweging gezet. Oxford werd in de wereld bekend als drager van een revolutionair geloof. Een andere grote man uit Oxford, de inmiddels overleden markies van (Salis bury, zei in het Hogerhuis: „De oorzaak van de toestand, waarin de wereld verkeert, is niet van economische, maar van morele aard." In zijn woor den klonk de overtuiging van prof. Streeter na, toen hij zei: „Als ik een uitdrukking mag bezigen, die algemeen wordt gebruikt in een grote beweging, die op dit ogenblik zich in dit land en elders verbreidt: wij hebben door God geleide mensen nodig om door God geleide volken en era een nieuwe wereld te krijgen. Alle andere opvattingen, die het economisch herstel Maak er gebruik van. Zij is de boop van de toekomst Zg zal de wereld doen terugkeren tot gezond verstand." De graaf van Athlone, die voor het eerst in 1929 met deze boodschap in aanraking kwam toen hij gouverneur- generaal van Zuid-Afrika was, zei in het begin van de oorlog in een radio rede voor het Britse Gemenebest: „Dc oproep tot Morele Herbewapening is rond om de wereld gegaan en is eer bron van hoop voor miljoenen mannen en vrouwen. Staatshoofden, nationale, stedelijke en industriële persoonlijk heden van alle klassen, geloofsover tuigingen en partijen hebben hierin de genezing voor die diepgewortelde ziekte van de geest verwelkomd, waaraan onze beschaving lijdt. Morele Herbewapening betekent ver andering van hart, betekent die nieuwe geest, die alle menselijke verhoudingen moet bezielen. Het betekent de wfi van God tot voornaamste drijfveer te maken zowel voor iedereen afzonderlijk als voor het gezin en bet volk." eigenlijk ontoereikend om bet kwaad tot in de wortel aan te tasten." Ook hij nam een besluit En hij nodigde de bovengenoemde man iu zijn huis uit om daar de leiders van Engeland te ontmoeten en te bespreken hoe zij gezamenlijk moreel en geestelijk leiding konden geven aan een wereld, die op het punt van ineenstorten stond. Onder de bomen van Hatfield wandelde hij met vrienden, oude en nieuwe, onder wie ook lord Lytton, die later zou zeggen, dat die wandeling een onvergetelijke indruk op hem had gemaakt. IN het oosten van Londen, de baker mat van de Engelse arbeiders beweging, waar Morele Herbewapening van stapel liep, zijn ook moedige mensen, die kiezen. Eén van hen was Tod Sloan, Keir Hardies medestrijder in de havens. Hij schreef: „Chaos kan niet de overhand krijgen, als wij ons voor Morele Herbewapening inzetten, dit beleven en in praktijk brengen. Het is werkelijk een lachende, levende, lief hebbende, gehoorzame bereidheid om God weer de leiding te geven. Voor mij is dit de enige revolutie van belang - de verandering van de menselijke natuur - en het gebeurt." Een ander was Ben TQlett, pionier van havenarbeidersbonden overal ter wereld. Van zijn sterfbed zond hij de volgende boodschap: „Zeg Frank Buch- de strijd voort te zetten. U hebt machtige internationale beweging. NAARMATE de ideologische strijd heviger begon te worden, werd een groeiende menigte door het vuur van deze pioniers gegrepen. Immers alleen mensen, die in vuur en vlam staan voor wat goed en juist is, kunnen in deze tijd ooit hopen mensen te overtuigen, die met een brandende overtuiging het ver keerde najagen. „Vuur uit de hemel", aldus beschreef don Sturzo, patriot en priester uit Italië, Morele Herbewape ning in een boodschap, die hij aan de wereldconferentie in Mackinac zond. Zijn denken bezielde de Christen- Democratische partijen van Italië, Frankrijk en Duitsland, die de wereld drie grote Europeanen hebben ge schonken: minister-president de Gas- peri, minister-president Schuman en bondskanselier Adenauer. Minister-president de Gasperi sprak als zijn overtuiging uit, dat Morele Herbewapening door „de wortels van het kwaad van de wereld aan te pakken het wederzijds begrip tussen mensen en volken teweeg zal brengen, waar alle mensen naar verlangen." Minister-president Schuman schreef: „Morele Herbewapening brengt ons een nieuwe manier van denken, die zich uit in daden. Dit houdt niet een verandering van politiek in. Het gaat om een verandering van mensen. De democratie en haar vrijheden kunnen alleen gered worden door de kwaliteit van leven van hen, die in haar naam spreken." Bondskanselier Adenauer kent de waarde van Morele Herbewapening. Hij zegt, dat het „een onzichtbare, maar doeltreffende rol heeft gespeeld bij het overbruggen van menings verschillen tussen de onderhandelende partijen bij belangrijke internationale overeenkomsten." Deze moedige mannen kozen. Thans dringt een wereldwijd leger voorwaarts op ieder continent. Vier weken geleden kwam een strijd groep van 150 mensen uit 24 landen aan in Brazilië, een van de hoofddoelen van het Kremlin in Zuid-Amerika. Duizenden stroomden naar het Japanse toneelstuk De Tgger, dat het antwoord op de onlusten te Tokio Iaat zien. Nog eens ^duizenden, voor wie er geen plaats was, zagen films, die antwoord geven op de strijd tossen rassen, klassen en ideologieën. De President ontbood deze strijd groep naar de hoofdstad, Brasilia. Aangevoerd door generaal BethJem, oud-ambassadeur van Brazilië in Pakis tan en Bolivië, de man, wiens besluit hen naar zijn continent had doen komen, bracht een moderne groep van mannen en vrouwen met een brandende overtuiging een bezoek by de President De President hoorde de kleinzoon van Mahatma Gandhi spreken; een vroegci Mau-Mau-strijder uit Kenia; een man. die vroeger een van de belangrijkste communistische studentenleiders var. Kerala is geweest; een Amerikaanse onderwijsdeskundige, die door ziji ervaring met Morele Herbewapeninj ertoe gekomen was zijn leven aan he negeronderwijs in Amerika te wijden de zoon van een Amerikaanse ambas sadeur in Brazilië en Peru; een Indiaan: opperhoofd uit West-Canada; eci Nigeriaans nationalist; een lid van de bekende Japanse industriële familie Mitsui; een Fran^aise, die lid van het hoofdbestuur van de socialistische partij en secretaris-generaal van drie miljoen socialistische vrouwen var, Frankrijk is geweest en een Britse schout-bij-nacht, afstammeling van lord Cochrane, die CMi, BiaaUie os Peru hielp bevrijde®» J. Dr. Frank N. D. Buchman, de grondlegger van Morele Herbewapening DE Corriere della Sera, die dit nieuws in Italië publiceerde, schreef: „Pre sident Janio Quadros ontving vandaag een delegatie van Morele Herbewape ning in zijn ambtswoning. Hij ontving hen hartelijk en zei: 'Ik heb het werk van Morele Herbewapening nu reeds enige jaren gevolgd. In ben ervan overtuigd, dat de wereld, zoals bij nu is, niet kan blijven voortbestaan, tenzij mensen het opnemen voor de idealen, waarvoor gij strijdt. De wanorde in de huidige wereld - op het economische, sociale en politieke vlak - is te wijten aan het feit, dat mensen zich niets meer gelegen laten liggen aan geestelijke en morele waarden. Ik heb met diepe bewogenheid naar uw overtuiging ge luisterd. Ik wil u zeggen, dat ik alles wat in mijn vermogen ligt zal doen opdat wij in Brazilië de morele waarden van onze beschaving beter zullen begrijpen.' In antwoord op een uitnodiging om deel te nemen aan de conferentie voor Morele Herbewapening, die 1 juni te Caux, Zwitserland, begonnen is, zei Quadros: 'Ik zal een persoonlijke vertegenwoordiger zenden.' Toen hij vernam, dat het Japanse toneelstuk De Tijger ter beschikking stond, telefoneerde hij de generaal, die aan het hoofd staat van zijn Militaire Huis en zei: 'Doe alles wat nodig is om De Tijger naar Brasilia te brengen. Geef instructies aan de burgemeester om het theater te reserveren, stel transport in de stad ter beschikking cn zorg er bovendien voor, dat ae lucht macht hun ten dienste staat, zodat dit werk in stad na stad in alle bevolkings centra van Brazilië bekend kan worden.'" Generaal Bethlem schrijft in dc pers over de invloed, die van deze strijd groep uitgaat: „Voor de eerste keer ontmoet het communisme op dit continent een positief alternatief en voor het eerst wordt het gedwongen terug te trekken. In Morele Her bewapening heb ik een ware revolutie gevonden. Wij Brazilianen worden voor de uitdaging gesteld deze revolutie zowel aan communisten als aan niet- communisten en anticommunisten door te geven. Velen van ons waren verward tengevolge van onze morele compro missen. Ik heb door verandering klaarheid gekregen. Wij moeten wak ker worden. De ideologische oorlog woedt reeds om ons heen. De weg, die Brazilië inslaat, volgt Zuid-Amerika. De toestand is hoogst ernstig. Een oud minister van buitenlandse zaken heeft mij gezegd: 'Cuba heeft ons op de rand van oorlog gebracht. Morele Her bewapening kan de laatste hoop zijn. Als Brazilië dit aanvaardt, zal de wereld het aanvaarden.' De minister van oorlog zei: *Wij zullen alles doen, wat wij kunnen, om Brazilië tot hoofd kwartier van het antwoord te maken. U hebt in Morele Herbewapening de idee, die zal zegevieren.' In de Katholieke universiteit van Sao Paulo, waaiynaar men zegt, 80% van de studenten pro-Castro zijn, zei een priester-professor: 'Sinds u uw films en toneelstukken hebt vertoond en onze universiteit hebt toegesproken, zijn er geen politieke betogingen meer geweest. Morele Herbewapening wordt overal besproken.' Een missionaris, die uit noord- Brazilië was gekomen, waar de com munisten kleine legers en guerilla- benden in de heuvels trainen, zei: 'Brazilië is er net zo aan toe als Spanje voor de burgeroorlog. Kunt u mijn vrachtauto volladen met uw literatuur, zodat ik die in alle steden langs de Amazone kan verspreiden De eigenaar van een nationale courant zei mij: 'Velen van ons hebben hun geloof verloren. Wij hebben het dank zij Morele Herbewapening weer teruggevonden.' De president-directeur van de grootste krant van Zuid- Amerika zei: 'Morele Herbewapening is niet alleen een idee op mars. Het is een leger op mars. Onze krant staat u ter beschikking. Iedereen moet met deze idee bereikt worden.' „De onontkoombare keus voor Zuid- Amerika," aldus de slotsom van generaal Bethlem, „is Morele Herbewapening of communisme. In deze strijd zullen wij nooit overwinnen, tenzij wjj mensen veranderen. Wij zijn erop uit, een schoonmaak te houden in ons land en in de wereld. Ik heb besloten mijn hele leven voor deze strijd te geven." WBÏÏBÊ&ÊKÊi Een strijdgroep van Morele Herbewapening verlaat het Algemeen Hoofdkwartiei fan de Force Publico (Polit ie troepen) in Sao Paulo, na te zijn ontvangen door di commandant. De groep stond onder leiding van de Braziliaanse generaal H. Bethlem i links) en generaal Inoue uit Japan. Ook aanwezig waren William Pawley V.S.), ■flens vader ambassadeur in Brazilië en Peru is geweest; Rajmohan Gandhi, kleinzoon van Mahatma Gandhi; Ifoghale Amata Nigeriaen Koitsji Morita, voorzitter van de lapatise Internationale Studente,tiiimJeritnJie GENERAAL CARPENTIER uh Frankrijk, dienaar van zijn vader land in menige veldtocht en oud- 'oevelhebber van de Cèntraal-europese landstrijdkrachten in de NAVO, die naar Brazilië vloog om zich bij deze strijdgroep te voegen, richtte het woord ot een massaal gehoor in Rio de laneiro. „Uit het hart van de beste nensen," zei hij, „moet deze geweldige loedgolf van Morele Herbewapening ipweilen die over het communisme al zegevieren. In deze ideologische )orlog moeten wjj het communisme :onfronteren met een andere ideologie :a deze is Morele Herbewapening. Ik ben er ten volle van overtuigd en laarora ben ik hier om een oorlog te oeren. Wij hebben tactiek, strategie en niddelen nodig. Sommige mensen lenken dat een strategie tot stand komt loordat mensen, die de verantwoorde- ijkheid dragen op politiek gebied, de hoofden bij elkaar steken, maar ik geloof dit niet. Ik heb de afgelopen tien jaar in de kranten veel gelezen over mannen, die in Washington, Parijs en andere grote hoofdsteden geconfereerd hebben. Maar bet ant woord zal komen van alle vrije mensen die voor Morele Herbewapening strijden." Arbeiders en militairen vinden op basis van deze ideologie eenheid. Damasio Cardoso, militante leider van havenarbeiders van Rio, zei tegen al zijn mede-arbeiders en hun gezinuen: „„Dc bid God, dat wat in mijn gezin is gebeurd, in elk gezin in de havens zal gebeuren. Wij zijn of vóór God of tegen God. De keus voor ons allen is Morele Herbewapening of commu nisme." De Katholieke priester in de havens, die, voordat Cardoso veranderde, niet de wijk, waarin zeshonderd havenarbeiders en hun gezinnen wonen, kon binnengaan, voegde hieraan toe: „Aan de vruchten zuh ge hen keanen. Morele Herbewape ning is een boom. U kunt haar vruchten zien. Morde Herbewapening is een veel krachtiger wapen geworden dan de militaire wapens van Rusland of Amerika. Het krachtigste wapen is absolute eerlijkheid, reinheid, onzelf zuchtigheid en liefde. Ik wil hier ver klaren dat Morele Herbewapening in mij een vriend, bewonderaar en mede werker heeft" De begaafde kunstenaar Louis By les uit Jamaica, nog geen 150 km van Cuba, spreekt namens velen in Zuid-Amerika en het Caraïbische gebied, wanneer hij zegt: „Wij hebben nog maar weinig tijd." Hij speelt in de film De Bekroning de rol van de overtuigde communist, die gegrepen wordt door het vuur van een betere ideologie. Hij heeft kort geleden deze film aan de leiders van zijn eiland laten zien. Een van de regerings ambtenaren zei: „Dit is geen film. Dit is God. Wij moeten het onmiddellijk aan heel Jamaica laten zien. Het is precies wat wij nodig hebben." om het continent van Afrika te bevrijden en een te maken en te redden. Philip Vundla, die gekozen werd om als woord voerder op te treden voor de 600.000 Afrikanen van Johannesburg en een van de oprichters van de goudmijn- werkersbond is, zegt: „Er heerst grote verbittering m ons land. Zuid-Afrika wordt gebruikt om bet Oosten op basis van huidskleur van bet Westen te scheiden, maar waar het werkelijk om gaat is niet huidskleur, maar karakter. Niet alleen de blanken moeten in Zuid- Afrika veranderen. Wg moeten óók ver anderen. Wij hebben Let nodig en ik wil, dat ieder dit beseft." Vundla verkoos de ideologie, die een heid brengt en verwierp verdeeldheid. Zijn keus kostte hem bijna zijn leven, dat extremisten hem probeerden te ont nemen, maar zijn standvastigheid heeft bij vriend en vijand respect afge dwongen. In Kenia, dat wederom bedreigd wordt met bloedvergieten en chaos, >tond de afdelingssecretaris van een Afrikaanse partij voor de keus tussen wee ideologieën. Hij zei: „Ik bezat een /liegkaartje naar de communistische :onferentie van Afrikaanse leiders. In )laats daarvan ging ik naar de confe- entie voor Morele Herbewapening. Ik wist niet, dat er dergelijke mensen varen, die vastbesloten zijn drastisch if te rekenen met haat, angst en zelf- ucht. Onze leiders zijn naar die andere onferentie gegaan met een kalebas vol net de wateren der vrijheid. De com nunisten hebben er gaten in geprikt er >nze vrijheid stroomt eruit. Morek .derbewapening zal de lekken stoppen :odat ware vrijheid kan blijven voort bestaan. Ik moet het licht van dit ant woord geven aan ons land in duister lis." Een vroegere leidster van de Mau Mau, die acht jaar gevangen heeft ge reten, zei: „Hier is mijn haat tegen dt blanken opgehouden. Wij vrouwen hebben er veel toe bijgedragen, dat ons volk in de verkeerde nctuuig geleid o: werd. wij mo'etëri nu alles geven voor de liCi l 0uW var» het land." Zij vroeg haar kinderen naast haar te komen staan en zei tot ieder van hen: „Ver geef my. Dc ben vol baat geweest en heb jullie in haat opgevoed." Een voormalige districtasecreteris van de Mau-Mau zei: „Verbittering is de ziekte in ons land geweest. Vanuit mijn hart en mijn gezin verspreidde die zich als een vuur, totdat er overal bloed vloeide en chaos heerstê. God geve ons allen nieuwe harten, zodat wij nog op tijd in orde kunnen brengen, wat ver keerd is." kP de recente conferentie voor Afri kaanse staatshoofden te Monrovia werd een speciale voorstelling van De Bekroning met daverend applaus be groet „Wij zijn u dank verschuldigd," zei President Tubman. „Iedereen in het land moet deze film zien." Hij voegde eraan toe: „Ik zal alles wat mogeljjk is in het werk stellen om dr. Buchman deze zomer in Caux te ontmoeten." Twee van de zes bladzijden van het aan de confe rentie gewijde nummer van The Liberian Age brachten het nieuws van Morele Herbewapening en legden er de nadruk op, dat „Afrika verloren kan gaan in het drijfzand van het materialisme van Oost en W^t. Leiders van Afrika ver welkomen Morele Herbewapening, om dat het de hechte grondslag is, waarop een continent vry van haat, vrij van angst en vrij van hebzucht opgebouwd kan worden." President Tubman is het eons met de maharadja van Mysore, die ter gele genheid van een voorstelling van De Bekroning zei: „De enige hoop voor de mensheid is, dat wij geen duim breed wijken vóór de machten van het kwaad, of zij van binnen of van buiten komen. De menselijke natuur is van dien aard, dat het niet vanzelf spreekt, dat in een futloze of onverschillige wereld het goede automatisch over het kwaad zal zegevieren. Het is van het grootste be lang, dat wij dit werk van Morele Her bewapening met onverflauwde ijver voortzetten. De bewapening van morele beginselen is onzichtbaar, maar is weergaloos sterk en het daarbij beho rend leger omvat de hele mensheid of zou die althans moeten omvatten. Laten wij allen, zowel enkelingen als volken, zelf dienst nemen in dit leger." Vanuit Genève, waar het lot van be langrijke delen van het Aziatische en Rangoon door honderd monnf'^T éiT hogere ambtenaren. Zij zijn |uisi ont vangen in Oxford door de rectoren van twee colleges, door de burgemeester van de stad en de voorzitter van de stu dentenvereniging. Men liet hun de kamers in Christ Church zien, waar dit werk veertig jaar geleden is begonnen. Deze woorden komen van een man op zijn 83e veijaardag, die een lang leven in vele delen van de aarde, waar hij mensen ontmoette en leerde kennen, heeft doorgebracht; een man, die in 1915 de eerste van acht bezoeken bracht aan Japan en daar te gast was bij dege nen, die de grondslagen voor het mo derne zaken- en bedrijfsleven van Japan legden: baron Sakatani en burggraaf Shibusawa, wiens kleinzoon, een mi nister van financiën, wiens achterklein zoon en zelfs wiens achter-achterklein zoon deel uitmaken van deze strijd macht. Zij komen deze zomer samen met oud-premier Kisji en andere voor aanstaande Japanners naar Caux om eenheid te smeden tussen de staatslie den van de vrije wereld. Zij zetten het werk voort, waarvan generaal Ho Jing- tsjin, oud-premier van China, zei: „Meer eenheid is tussen de volken van Azië tot stand gebracht op de confe rentie van Morele Herbewapening op de Filippijnen dan in tien jaren van diplomatieke activiteit na de oorlog." Deze woorden komen van een man, die persoonlijk bevriend is geweest met de onderkoningen en gouverneurs van India en met de mannen, die hen bestreden en die beide groepen tot el kaar bracht; die uit eigen waarneming op de hoogte is van de problemen van Afrika sinds 1929 en die ruim vijftig jaren de staatslieden van Europa en Noord- en Zuid-Amerika kent. Hij heeft twee materialistische ideologieën zich zien ontplooien en hij heeft de vernietiging in twee wereldoorlogen, de terugtocht der vrijheid en thans de opmars van een machtig antwoord gezien. VJS/IJ staan voor een wereldrevolutie. Slechts drie mogelijkheden blijven ons. Wij kunnen toegeven en er zijn er, die dat juist willen. Of wij kunnen het uitvechten en dat betekent het risiko van een wereldomvattende zelfmoord. Of wij kunnen een betere ideologie aannemen, die ons de voigende stap vooruit voor de communistische en ook voor de niet- communistische wereld laat zien. Wat Studenten in de rechten van de Katholieke universiteit van Sao Paulo luisteren naar de ideologie van Morek Herbewapening. De belangstelling was zó groot dat colleges moesten worden afgelast. De vice-president van de studentenvereniging zei: „Dit is de ideologie, die wij nodig hebbenEen Katholieke priester (midden) voegde hier aan toe: „Uhebt hier iels gezaaid, dat geweldige vruchten zal voortbrengen. Het is dringend nodig." het Afrikaanse continent op de confe renties over Laos en Algerije besproken wordt, sprak een Zwitsers hoofdredac teur voor een van de krachtigste radio zenders van Europa, die miljoenen mensen aan beide zijden van het IJzeren Gordijn bereikt. Hij zei: „Tussen de verwarring wegens de grote verschei denheid van plaatsen van samenkomst, perskamers, delegatiehoofdkwartieren en politiebewaking bewegen zich de mannen en vrouwen van Morele Her bewapening, die van Caux, hoog boven het meer van Genève, naar beneden zijn gekomen en die met een zeer overtui gend besef van toewijding zowel vriend als vijand hun Pinksterboodschap brengen. Deze spreekt immers ook over het overwinnen van moeilijkheden in de samenkomsten van politici van Oost :n West en haalt de uitspraak van Schuman aan, dat hij alleen in Caux aanmoediging en hoop had gevonden." De idee, die de Boeddhistische landen veet te winnen, kan beslissend zijn voor le toekomst van Azi^ Vooraanstaande icrsoncn uit Japan, Laos, Cambodja, 2uid-Vietnam, Thailand, Birma, Cey- on en India zijn ervan overtuigd, dat vlorele Herbewapening de ideologie net het antwoord is. Het Boeddhisme ial vermoedelijk binnenkort de staats godsdienst van Birma worden. Vijf hoge ibten uit dit land zijn naar Caux ge- comen om te bespreken, hoe de Boed- Jhistische wereld in de ideologische strijd gemobiliseerd kan worden. Deze eerwaarde personages werd uitge leide gedaan op het vliegveld van wjj nooit met enige kans van slagen kunnen doen, is de situatie een beetje oplappen door net te doen alsof de fundamentele geschillen niet bestaan of er niet toe doen en evenmin door te veronderstellen, dat een ideologische uitdaging beantwoord kan worden met uitsluitend economische, politieke of militaire middelen. In de tegenwoordige tijd zijn absolute morele maatstaven niet meer alleen een kwestie van het privé-leven. Zij zijn de voorwaarden voor het voortbestaan van onze landen. Wij moeten het vuil in ons nationale leven, ons politieke leven, ons econo mische leven, ons leven op school en in het gezin wegbranden door een ver andering in mensen. Waar ook mensen een ander mens in hun leven de plaats laten innemen, die alleen aan God toekomt, daar is slavernij begonnen. „Mensen moeten kiezen door God te worden geregeerd of zij veroordelen zichzelf ertoe door tirannen overheerst te worden." In de strijd tussen goed en kwaad be staat geen neutraliteit. Geen land kan op een goedkope manier gered worden. Het zal ons het beste deel van ons leven en de bloem van onze volken kosten om de mensheid te redden. Als w(j helemaal alles voor God inzetten, zullen wij overwinnen. „Dan doet de man van moed zijn keus. Terwijl de lafaard 't vechten staakt, Tot velen volgen zonder vrees 'i Geloof, door hen lol dun verzaakt De ze pagina tcordt evenals de hele actie van Morele Herbewapening gefinancierd door de offers van mensen uit alle lagen van de maatschappij, die vastbesloten zijn om dit aiUwoord aan hun land en de wereld te brengen Giften en verzoeken om inlichtingen kunnen gezonden worden aan: Amaliastraat 10, Den Haag, gironummer 974

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 12