't Is meer de combinatie
IN DE SIERTUIN
Internationaal acteursgezelschap
rond (film) figuur van La Fayette
Itisso
0nó ómalfjilm koekje
ZATERDAG 20 MEI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 2
VOLOP BLOEMEN
Jean Dréville bouwt aan biografie in beelden
Franse hof wordt ontvangen en daar
hartelijk wordt begroet vooral door
Marie Antoinette (Liselotte Pulver).
Het was voor Dréville geen gemakke
lijke opgave een passend acteur te vin
den voor de rol van zyn hoofdpersoon:
jong, blond, elegant en sympathiek.
Maar de vereiste hoedanigheden trof
hij tenslotte toch aan in de persoon
van Michel le Royer van de Comédie
Frangaise.
Internationaal
Rond dit hoofdtrio heeft Dréville een
internationaal gezelschap geformeerd.
Italië wordt vertegenwoordigd door
Rosanne Schiaffino, die Hertogin van
Simiane zal zijn, Folco Lulli als de
Boursier en Vittorio de Sica als de
Amerikaanse geschiedschrijver Banc
roft. Uit Engeland kwamen Edmund
Pudom als Philéas Deane, de Ameri
kaanse vriend van La Fayette en Jack
Hawkins als generaal Cornwallis. die
de zure pil mag slikken door het jonge
Amerikaanse leger verslagen te wor-
den.
Fenomeen
Nog een fenomeen van het witte
doek vinden we terug in de medespe
lenden nl. de massale figuur van Or
son Welles. Voor de tweede maal in
zijn lange loopbaan speelt hij de rol
van Benjamin Franklin, de Ameri
kaanse staatsman, uitvinder, geleerde
en schrijver (170617901, die nu nog
in zijn vaderland wordt geëerd als de
..eerste Amerikaan" of de „vader aller
Yankees". Deze grote historische per
soonlijkheid speelde Orson Welles voor
de eerste maal in Sacha Guitry's film
„Si Versailles m'était conté' 'en dan nu
voor de tweede keer. Orson Welles
blijkt als vele landgenoten een groot
bewonderaar van Franklin.
„Zeker omdat hij eens zo'n fervente
voorvechter van de Amerikaanse on
afhankelijkheid was", zo vroeg men
hem eens.
„Neen", antwoordde Welles droog en
doodernstig: „Omdat hij de bliksem
afleider heeft uitgevonden".
Deze overbekende acteur-regisseur
eist altijd, dat alle onderdelen van zijn
rol in stijl moet zyn. Het kan hem niet
schelen, waar het vandaan moet ko
men, als het er maar is. De bril, die
hü moest dragen, moest uit de dagen
van Benjamin Franklin zyn. En de
diverse onderdelen van zyn kleding
heeft men van heinde en ver bijeen
moeten slepen om aan de eisen van
Orson Welles te kunnen voldoen: een
pruik uit Parijs, een overjas uit Lon
den en een paar schoenen uit Rome.
En het talent van de machtige Orson
Welles staat er dan wel garant voor,
dat niet alleen de aankleding vrijwel
authentiek is, maar ook de persoon,
die er in schuil gaat.
Advertenitie
en gezonde planten met
Bloemen-mest kegel
Meststoflenmengsel 6-13-18. Ontheffing nr. 513
Kiinstmést 'vóof Kamerplanten 65°/o - 100 grs. 65 ets.
Belangrijk voor elke amateur-smalfilmer is vooral te weten hóe hij nu toch
wel die reeds eerder met zoveel lof vermelde afwisseling (door wijziging van
standpunt en Instelling) moet hanteren. En natuurlijk ook op welke wijze deze
variaties in de film gebruikt dienen te worden. Want om na elke scène van vier,
zes of tien seconden automatisch maar weer over te schakelen naar een andere
motiefgrootte kan geen remedie tegen saaie films zijn. Evenmin als een soort
plichtmatige film-ochtendgymnastiek, waarbij het opnamestandpunt op oog
hoogte verandert In kniebuiging of rekstand.
Laten we nu eerst die wisseling van
standpunt eens wat nader onder de
loep nemen.
Wie ergens, in welke stad of land
streek ook, een straat of landweg filmt,
kan bijvoorbeeld op de hoek van een
kruising zijn camera een aantal secon
den laten snorren om dan naar de
overkant te lopen om opnieuw een
stukje straat te vereeuwigen. Natuur
lijk heeft hij dan van twee verschil
lende standpunten die scène opgeno
men. Nog tè velen menen inderdaad,
dat deze manier van opnemen het ge
hele probleem oplost. Bij een oud
geveltje zullen ze dan ook indachtig
de wjjze lessen van de linkerzijde
af de treden van het fraaie trapge-
veltje keurig en afgepast-langzaam tot
het bordes afdalen om naar de
rechterkant lopend een nieuwe lijn
in het beeld te brengen door nu van
het bordes naar boven te klimmen tot
het uiterste puntje waarvandaan de
eerste opnamen startte.
Zo worden we zeiden het reeds
eerder, maar het moet toch telkens
herhaald worden door tienduizen
den amateurs kilometers film opge
schoten in de veronderstelling, dat zij
toch in ieder geval de betere manier
van opnemen hebben gevonden. Beter
dan dat stokstijf van één punt uit
heen en terug filmen. Maar wanneer
we nu zeggen, dat ook dit nog niet de
juiste oplossing is, mag allicht ver
wacht worden, dat er een betere me
thode aan de hand wordt gedaan.
Om dat nu eens helemaal precies
aan te geven iseen onmogelijk
heid! Want nog sterker dan bij de fo
tografie is filmen niet volgens een
vast schabloon uit te voeren. Stel u
voor, dat het maken van een onder
houdend stukje film over natuur- of
stadsschoon zoiets werd als het klaar
maken van een beproefd bakrecept
met een bepaald aantal eieren, een af
gepaste hoeveelheid boter en een in
juiste verhouding aangegeven portie
bloem! Nee, een „men neme" kan fil
misch nooit een smakelijk produkt op
leveren!
Het geheim om tot een interessant
en boeiend geheel te komen schuilt
voor een groot deel in het kiezen van
de combinatie: standspuntswisseling
met gevarieerde opnamehoek.
Begin bijvoorbeeld eens om inplaats
van dat zo-even genoemde geveltje in
werkelijkheid op te nemen, de grillige
spiegeling ervan in het- oude grachtje
te filmen. Laat dan zonder er een
wilde springerij van te maken het
camera-oog even tastend en langzaam
vooral langzaam naar boven kij
ken. Als er de kans toe is, wordt de
volgende scène genomen van een ge
heel ander en hoog standpunt. Graag
met een totaal veranderde en verras
sende lichtinval.
Filmen is ook durven. En tegenlicht
is er ook voor de smalfilmer! Neem
enkele details van dichtbij op en zo u
naar binnen mag gaan, film die be
werkte eiken deur en laat een helper
aan de achter kant langzaam de deur
openzwaaien, zodat een deel van het
interieur zichtbaar wordt. Neem dus in
gedachten steeds uw toekomstige kij
ker als het ware bij de hand en zeg:
wandel eens mee, nu zal ik je wat la
ten zienMaar rent u filmisch het hele
onderwerp door, dan is de kijker al
achter adem voor u uw tocht beëin
digd heeft.
Voor de beginner is het moeilijk om
een onderwerp als zo'n oud geveltje
direct helemaal te kunnen uitbuiten.
Maar het overgrote deel der smalfil-
mers maakt hun film op vakantie-reis
of op weekeind-uitstapjes. Dan kan
zo'n stukje over een fraai staaltje van
architectuur prachtig ingelast worden.
Maar waarom zouden Leidenaars niet
eens een film kunnen maken wan wat
hun eigen stad aan bezienswaardighe
den biedt? De vreemdeling komt van
verre, fotografeert en neemt films op
om de indruk, die onze oude stad op
hem maakte, vast te kunnen houden.
Wat bezit de filmende inwoner van de
Sleutelstad over zijn eigen woonplaats?
Zoek ze eens op de karakteristieke pa
triciërshuizen hofjes poorten
gedenkstenen, maak een filmische
wandeling door Leiden. Maar
wacht toch nog evenwant
een paar dingen bespraken we nog
niet: wanneer een „close-up", wanneer
een „half-totaal" of een „totaal" ge
nomen moet worden.
Schrik niet van die filmtaal, volgen
de week hopen wij ze u duidelijk te
verklaren.
VOOR U MET VAKANTIE GAAT
Hebt u al gecontroleerd of uw
camera en lens vrij van stof zijn?
Zou u niet liever eerst een
filmpje ais proef opschieten dan
onderweg te merken dat de camera
hapert of helemaal niet functio
neert?
Wijst uw belichtingsmeter nog
juist aan? Laat hem anders liever
even controleren!
Zijn de identiteitspapieren van
uw camera in orde? U kunt er an
ders last mee krijgen aan de grens
als u buitenlands gaat en Neder
land weer binnen komt.
ORSON WELLES
tweede maal Benjamin Franklin
Illllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
In deze tijd van het jaar is
het één grote bloemenweelde. De
vroege bloembollen zijn inmid
dels al weer uitgebloeid en men
doet er verstandig aan de uitge
bloeide resten te verwijderen; ze
mogen namelijk niet tot zaad
vorming komen. Éénjarige zo
merbloemen kan men nu in
eigen tuin zaaien. Van vele soor
ten, die warmte behoeven en dus
eigenlijk onder glas gezaaid moe
ten worden, kan men nu de
Jonge plantjes bij de bloemist
kopen. Die heeft wel op tijd ge
zaaid. Vooral Afrikaantjes of Ta-
getes komen voor tuinversiering
in aanmerking: ze komen in vele
soorten voor, al bewegen de
kleuren zich voornamelijk van
geel naar bruin en oranje. Oran
je is echter een warme kleur;
waarvan men niet gauw te veel
tussen de andere bloemsoorten
kan hebben. Voor de kleine tuin
moet u bij de bloemist vragen
naar de laagbljjvende en dub-
belbloemige Tangerine; dat is
een van de mooiste Afrikanen-
soorten. Zy bloeit de hele zomer
door en stopt er pas mee als de
eerste nachtvorst er in de herfst
een eind aan maakt.
Voor de grotere tuin kan ik
ook de hoogop groeiende soor
ten aanbevelen: men moet dan
vragen naar de Prins van Oran
je; die bloeit met enorme bloe
men: prachtig oranje van kleur.
Ze kunnen wel tot een hoogte
van ongeveer één meter opgroei
en en worden dus bij voorkeur
op de achtergrond in de border
gepoot. Ze kunnen ook een flin
ke omvang bereiken en mogen
dus niet te dicht op elkaar ge
poot worden. Een onderlinge af
stand van veertig centimeter
hebben ze echt wel nodig.
Als men dan toch bij de bloe
mist is, moet men ook eens vra
gen naar wat plantjes van de
Kattesnor (Cleome). Tegenwoor
dig heten ze al weer anders,
maar trekt u er zich niets van
aan. De bloemist kent ze alleen
als Cleome. De grote bloemtros
sen doen een beetje aan die van
de kastanje denken; ze komen
in de kleuren roze en wit en lila
voor en zijn heus zeer de moeite
waard. De kleine plantjes kun
nen wel tot een hoogte van
ruim één meter opgroeien en
worden ook flink breed. Ze moe
ten een onderlinge ruimte van
veertig centimeter hebben en
hebben een zeer zonnig plekje
nodig.
G. KROMDIJK
Afrikaantjes of Tagetes.
Orson Welles als
(voor tweede maal)
Benjamin Franklin
Tweemaal was La Fayette hoofd
van de Par ij se Nationale Garde. De
eerste keer in de emotievolle dagen na
de bestorming van de Bastille, Even
als de hele Franse vrijzinnige partij
weifelde La Fayette tussen radicalis
me en reactie. Tegen zijn wil was hij
een van de leiders van de „Tocht naar
Versailles", waardoor de koninklijke
familie naar Parijs gebracht werd. Een
tijdlang was La Fayette nu een van de
leiders van de Franse bourgeoisie, die
er naar streefden de Revolutie te ma
tigen, maar op den duur door het op
komende radicalisme opzij werden ge
schoven. Dat haalde hem tenslotte
zelfs de haat van de Jacobynen op de
hals. Hij moest vluchten naar de Oos
tenrijkse Nederlanden. In 1800 keerde
hij naar Frankrijk terug, leefde eerst
teruggetrokken op zijn buitengoed te
Lagrange, maar keerde daarna terug
in de Franse politiek.
Opnieuw
In 1830 werd hij weer hoofd van de
Parijse Nationale Garde. Ook toen ge
droeg hij zich weer aarzelend. Hij ver
klaarde persoonlijk republikein te zijn,
maar de constitutionele monarchie
voor Frankrijk de beste regeringsvorm
te vinden. Maar zodra Lodewijk Phi
lips vast in het zadel zat gaf hij La
.Fayette (1831) zijn ontslag, wat voor
deze aanleiding was zich weer bij de
oppositie aan te sluiten. La Fayette
stierf op 77-jarige leeftijd in 1834 te
Parijs, maar geschiedschrijvers hebben
hem dikwijls in de herinnering terug
geroepen. Niet slechts voor zijn aan
deel in de Franse politiek, maar ook
voor zijn gedrag in de Amerikaanse
vrijheidsoorlog, waarin hij als leider
van het Franse hulpkorps zo'n belang
rijke rol speelde.
Biografie
Niet alleen de historici, maar ook
de Franse filmmaker Jean Dréville
werd geinspireerd door La Fayettes
veelomstreden carrière. Zijn nieuwe
film, waarmede hij in Nice nog druk
bezig is, kan men dan ook het beste
omschrijven als een biografie in beeld
van La Fayette. Dréville wil het pu
bliek een vollediger indruk geven van
diens leven en het ook kennis laten
maken met La Fayettes vrouw. Zij zal
gespeel worden door Pacale Audret.
In de weelderige decors van Mau
rice Colasson ,die een uitstekend
beeld geven van het Versailles van
toen alle meubelen, penantspiegels,
blakers en schilderijen zyn authentiek
neemt Dréville de scènes op, waar
bij de nog jonge La Fayette aan het
Het bewogen leven van Marie Joseph Paul Yves Roch Gilbert
Motier markies De La Fayette is voor geschiedschrijvers een nimmer
opdrogende bron van inspiratie geweest.
Desondanks is niet zo heel veel bekend van de persoonlijkheid van deze
wonderlijke weifelaar, die zonder opvallende talenten eerst een held werd in
de Amerikaanse vrijheidsoorlog en daarna ten tijde van de Franse revolutie een
tijdlang de belangrijkste man van Frankrijk was.
Twee grotewat sombere ogen in een smal gezichtje, dat omgeven
is door een weelde van donker haar. Volgens de klassieke normen is
de 24-jarige Pascale Audret niet mooi te noemen. Maar van dit groten
deels in Spanje opgegroeide meisje dat voorbestemd was om danseres te
worden, maar vijf jaar geleden omzwaaide naar toneel en film. gaat
een onweerlegbare grote charme uit. Zij speelde reeds in diverse films
en werkt nu mede aan de verfilmde biografie van La FayettePascale
speelt de vrouw van de befaamde Franse staatsman.