HET GAZON IN DE TUIN zonder loneeldecoralies Zanger en danseres in een film zonder zang en dans Stalen voor „Antigone" van Sophocles ZATERDAG 15 APRIL WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 VOORKOM BLADAFVAL Het Burgtheater breeht wet de traditie \<t 0nó ómaiydm koekfé Dertigduizend maal vergroot in de huiskamer! Houdt de bladeren gezond en glanzend De geschiedenis van de „show business" is bezaaid met verhalen van clowns, die Hamlet wilden spelen. Sommigen deden het inderdaad de meesten gelukikig niet Ook vandaag de dag komen dergelijke artistieke dromen na tuurlijk nog voor. Maar ze lijleen minder talrijk te worden. Het aantal actrices en acteurs, dat naar het extreme reikt, schijnt steeds minder be worden. Is het nuchterheid? Kennen zij hun be perktheden? Gezien de nog steeds mateloze ijdelheid van de mens lijkt ons dat een voorbarige conclusie. Maar men heeft rekening te houden met een steeds kritischer publiek. Hetgeen allemaal nog niet wil zeg gen, dat een ieder in dit bewogen we reldje van de show ook inderdaad daar staat, waar men geneigd zou zijn hein of haar te plaatsen. Want ook in het recente verleden zijn genoeg voorbeelden te vinden van meer dan goed betaalde zangers of zan geressen, die plotseling de mond sloten om over te stappen naar andere fa cetten van het showleven. Hoog onderscheiden dramatische ac teurs voelden zich plotseling geroepen een platenalbum vol te zingen. Gerenommeerde dansers en danse ressen zeiden de dienst van Terpsicho re vaarwel om het als acteur of ac trice te gaan proberen. Een zeer sprekend voorbeeld zagen wij kortgeleden op het beeldscherm. Daar zagen wij de ACTEUR Jean- Claude Pascal als ZANGER het Euro visie Songfestival winnen. Tahia Elg, eens de charmante pri ma-ballerina van Finland, filmt nu met succes in Engeland en Amerika. Trouwens, uit de danswereld zijn vele filmactrices voortgekomen. Overstag In Hollywood zij<n vele beroemdhe den overstag gegeaan. Het klassieke voorbeeld is Frank Sinatra. Eens als zanger het idool van duizenden en duizenden. Toen het leek, dat zijn ster langzaam achter de horizon zou ver dwijnen. kwam hij terug als drama tisch acteur in de film „From here to eternityEn zonder nu te willen be weren, dat Sinatra een uitzonderlijk bekwaam karakterspeler is geworden, moeten wij toch wel constateren, dat zijn filmwerk succes heeft gehad. Wanneer men Fred Astaire zegt, denkt men aan dansen. Deze 60-jarige is door zijn filmcarrière gedanst, be halve in zijn twee laatste films. Noch in „On the beach" noch in „The pleasure of his company" danst Fred Astaire. hij is alleen acteurs. Zo zouden we kunnen doorgaan. Er zou een indrukwekkend lijstje te maken zijn van dergelijke drastische omwentelingen. Daarop zouden we dan ook de namen tegenkomen van Dean Martin en Shirley MacLaine, die we binnenkort tezamen kunnen zien in een Amerikaanse filmkomedie „All in a night's work". Maar van geen van beiden kan men althans in deze film ontdekken, hoe zij hun carrière be gonnen zijn. Zanger-komiek Dean Martin wandelde Hollywood eens binnen als een zanger en als partner in het gooi en smijtwerk van de komiek Jerry Lewis. In „All in a night's work" neuriet hij zelfs geen noot en zo hij al een beetje gek doet, status gunstig begroet in de luchtige komedie „Who was the lady", de mu zikale komedie Bells are ringing" en de triller „Ocean's eleven". Japanse sfeer Het is een vreemde gewaarwording even binnen te stappen in de kleedka mer van de sympathieke, weinig for mele Shirley MacLaine. Voor het bin nengaan moet men de schoenen uit doen, anders loopt men de kans door de rystmatten te gaan, die op de vloer van deze geheel Japans aangeklede ruimte te liggen. De charmante roodha rige heeft van haar kleedkamer een du plicaat van een Japans theehuisje ge maakt om zo herinnerd te worden aan haar huis in Tokio, waar haar echtge noot Steve Parker filmproducent is. Haar volgende film „The Geisha" zal daar opgenomen worden. Al de tijd. die zij nu over heeft, gebruikt ze om zich voor te bereiden op haar rol als geisha. Zij oefent in de traditionele gebaren en probeert gewoon te raken aan het dragen van de bruine lenzen, die bij de opnamen de kleur van haar blauwe ogen zullen moeten verbergen. „In al de jaren, die ik daar heb door gebracht, heb ik nog nooit een Japans meisje met blauwe ogen gezien en ik ben niet van plan de eerste te worden", legt zij uit. „Vreemd" huwelijk Shirley vertelde, dat sinds haar man vijf jaar geleden in Japan begon te werken, zij voor de helft van de tijd gescheiden hebben moeten leven. „Tenminste, wat de afstand betreft, maar bijna iedere avond bellen we elkaar op", vervolgde zij. Shirley is niet al te dramatisch over deze langdurige scheidingen. „Iedere keer, dat we elkaar werkelijk zien, is als nieuwe wittebroodsweken. Het is elke keer weer nieuw. Er is dan zoveel te praten en zo veel te bespre ken". Als er dan ook mensen zijn, die zo'n huwelijks als „vreemd" betitelen is haar vaste opmerking: „Je zal het zo vreemd hebben". L)e voormalige zanger-komiek Deun Martin en de ex-danseres Shirley MacLaine, zoals zij op het witte doek zullen verschijnen in de Amerikaanse filmkomedie „All in a night's work", waarin noch ge zongen, noch gedanst zal worden. dan is dat alleen maar dienstbaar in zijn streven het hart van een meisje te veroveren. Dat meisje is vanzelfsprekend de pit tige Shirley MacLaine. Voor ze naar Hollywood kwam danste ze als naam loze in een balletgroep op Broadway. Haar enige greep naar roem kon zij doen, toen de ster van de show haar enkel verzwikte en Shirley haar plaats mocht innemen. Maar Shirleys lange benen, waarvan iemand eens gezegd heeft, dat zij „bij haar schouders lij ken te beginnen", worden in „All in a night's work" voor niets anders ge bruikt dan voor lopen. Niet, dat men bezwaar zal maken tegen hun creaties. De vrolijke Shir ley uit de musical „Can-can" en de ontroerende Shirley uit de gevoelige komedie „The Apartment" is ons heel wat dierbaarder dan het onbekende Braodwaydanseresje van weleer. Voor de zanger-komiek Dean Mar tin hebben wij nooit zo'n hoge waar dering kunnen opbrengen. De critici hebben hem daarentegen zijn acteur- (Van onze Weense correspondent Een van de weinige hedendaagse Oostenrijkse kuntenaarsdie in het buitenland en vooral in Amerika een goede naam heeft, is professor Wotruba, een man die met zijn zeer geprononceerde moderne op vattingen een grote invloed uitoefent op zijn studenten. Het Burg theater heeft deze kunstenaar, die eigenlijk beeldhouwer is, uigenodigd om het decor voor de nieuwe enscenering van de klassieke „Antigone" te ontwerpen. Het resultaat bestaat uitsluitend uit ijzeren staven, stan gen en platen die aan elkaar zijn gelast en die langwerpige geome trische figuren vormen. De oorspronkelijke, originele schets van Wotruba voor het decor. Voor deze constructie wist Wotruba zelfs de enthousiaste medewerking te verkrijgen van de grote Verenigde IJzer- en Staalfabrieken in Linz, waar deze toneelachtergrond reeds is ver vaardigd. De kunstenaar is er diep van over tuigd dat deze stalen lijnen en vormen Advertentie 'XZL3. Kunstmest voor Kamerplanten 65°/o - 100 grs. 65 ets. Hoe belangrijk ook het mechanische deel van een smalfilmcamera mag zijn, de beelden van de film worden gevormd door de lens. Vooral ook omdat de afmetingen van elke opname zo ongelooflijk klein zijn en het witte scherm, waarop de film vertoond wordt, zo'n enorm aantal malen groter, moeten de kwaliteiten van het objectief buitengewoon goed zijn. Misschien kunnen een paar cijfers U een indruk geven hoe sterk elk beeldje vergroot wordt, voor het op een normaal „huiskamerscherm" zichtbaar is. De oppervlakte van elk filmbeeldje is royaal genomen twintig vierkante millimeter (breedte 5, lengte 4 mm). Een scherm voor normaal gebruik (75 x 100 cm) heeft een projectie-oppervlakte van 750.000 mm2. Een klein deelsommetje leert ons dus, dat de oppervlakte van elk beeldje tussen de dertig en veertigduizendmaal vergroot moet worden! Maar dat houdt ook in, dat elk foutje, elke minimale onscherpte zo sterk vergroot weer gegeven wordt, dat dit storend moet werken. Op een fototoestel in het 6x6 for maat bijvoorbeeld, kan men een heel eenvoudig lensje aantreffen, dat on danks de lensfouten, die aan zo'n sim pel objectief kleven, toch nog redelijk, soms zelfs verrassend scherpe foto's kan geven. By smalfilmcamara's moeten de eisen hoger gesteld worden. Objectie ven van filmcamera's zyn dan ook altyd vry gecompliceerd en uiterst nauwkeurig geconstrueerd .In de tyd, dat de „coating" van lenzen pas was uitgevonden en er dus nog veel oude re objectieven waren, die achteraf van zo'n anti-reflex-laag konden worden voorzien tegenwoordig wordt by de fabricage deze laag er al opgebracht werden objectieven van smalfilm camera's niet aangenomen om behan deld te worden. Hy uit elkaar nemen en weer in elkaar zetten van deze uiterst precies gemonteerde lenzen bracht te veel risico's met zich mee. Nu zyn samengestelde objectieven altyd duurder dan eenvoudige. Geluk kig maar, dat opname-lenzen van smalfilmapparaten erg klein zyn. want daardoor biyven de fabricagekosten toch nog binnen zeer normale perken. De lichtsterkte van ciné-lenzen (is smalfilm-lenzen) is altijd vry groot. Een filmtoestel met een lens f is 2.7 behoort tegenwoordig niet meer tot de lichtsterke objectieven, terwyi een f is 1,9 al vry gewoon wordt. Zoals u mogeiyk al weet. be tekent een grotere lichtsterkte, dat de lens een grotere opening heeft, waar door ook wanneer de lichtomstan digheden minder gunstig zyn toch gefilmd kan worden. En wel om de simpele reden dat door een groot „raam" meer licht naar binnen kan vallen dan door een klein. Die lichtsterkte heeft echter niets met de kwaliteit van het objectief te maken. Een groot raam kan immers wel van een slecht soort vensterglas gemaakt zyn. Al valt er dan ook veel licht naar binnen, wanneer men er door naar buiten kykt, bestaat de kans dat de kaarsrechte lantaarnpaal een flinke knik vertoont door de on effenheid van 't glas. In wezen zou dit met optisch glas van 'n mindere soort ook ongeveer zo kunnen zijn. De merk- lenzen van gerenommeerde firma's ver tonen echter vrywel geen fouten. En wat alle normale ciné-lenzen gemeen hebben: ze beelden, zodra de lensope ning maar even door middel van het diafragma iets kleiner wordt gemaakt, een zeer groot gebied in de diepte van het opnameveld haarscherp af. De scherpte-diepte is zoals we dat uit drukken zeer groot. Vandaar dat men op veel smalfilmcamera's z.g. fix- focus lenzen vindt. Dat zyn geen by- zonder soort lenzen; alleen is hierby de afstandsinstelling overbodig ge maakt. Bij de fabricage is die af standsinstelling n.l. gefixeerd op plm. 2,,4 3 meter. Men hoeft en kan daar zelfs niets aan veranderen. Die gemid delde afstand van plm. 2 m. is juist de instelling, waarby elk motief op een afstand van 1 meter tot aan oneindig (horizon) scherp wordt op genomen. Voor de filmer, die het zich gemakkelyk wil maken, dus wel een goede oplossing: over de juiste af stand van heen en weer drentelende kinderen of van het draaiende rad van avontuur tot aan de camera be staat voor hem geen hoofdbrekens meer. Alles immers, dat verder dan plm. 1 'a me^er van hem verwyderd is, kan hyi opnemen; de film wordt toch scherp I In tegenstelling tot de fix-focus len zen staat de instelbare objectieven. Meestal zyn deze wat lichtsterker. Juist door die grotere lensopening te kenen ze dan alleen scherp, wanneer ze (met volle opening) op de afstand van onderwerp tot camera zyn in gesteld. Die vermelding: „met volle opening" is noodzakeiyk, want de bezitter van een instelbare lens kan van zyn ob jectief ook een fix-focus lens maken, door deze in te stellen op plus minus maken, door deze in te stellen op plm. 2Vx meter en het diafragma op 2,8 te draaien. Dan bestaan er voor hem dus ook geen afstands-problemen meer. Maarmeestal wil hy dit juist niet. Want gaat hy een paar scène's op kor te afstand b.v. van spelende poesjes in de tuin opnemen en wil hij de volle aandacht op die diertjes geconcen treerd zien, dan filmt hy met een wat groter lensopening en stelt de af stand juist in. De achtergrond wordt dan wazig; die komt niet meer haar scherp in het beeld. In plaats van een nadeel, zoals sommigen misschien zouden oordelen, is dit een groot voor deel. Want nu komen de poesebees ten helemaal „los" van de achter grond. Wanneer deze achtergrond b.v. het kippenhok met "n paar durkdoende kippen zou zyn, wordt het effect van het spel der poesen volkomen be dorven. Is de achtergrond echter ver doezeld, dan zyn de beelden plastischer en krijgt de toeschouwer de indruk van byna „ruimteiyk" te kunnen zien. Maar omdat er over de lenzen van smalfilmcamera's nog veel meer te ver tellen valt, besteden we er de volgende week nog maar eens een praatje aan. de beste achtergrond vormen voor de harde medogenloze en „yzeren wereld", waarin het bekende drama van Sop hocles zich afspeelt. De traditionele illusionsistische de cors zyn volgens hem eerder ge schikt om de aandacht af te leiden, terwijl zyn stalen constructies in hun onverbiddelyke abstractheid de beste symbolen zouden zyn om de onver- mydelyke en yzeren wetten van het noodlot en de onverzetteiykheid van de menselyke hartstochten uit te beel den. Om de aandacht hierop te con centreren wordt dus een achtergrond geconstrueerd, die geen plaats meer overlaat aan de illusie of de fantasie. De kleur is echter niet staalblauw, zoals men zou verwachten, doch goud bruin, waarop dan de belichting magi sche effecten weet te toveren. Voor het Burgtheater met zyn be kende voorliefde voor traditie en bo venal voor sprookjesachtige decors be tekent het inschakelen van Wotruba iets geheel nieuws. Het is een groot experiment en in deze omgeving zelfs epn waagstuk; maar nadat de schilder Kokoschka hier reeds enkele keren een kans heeft gekregen, is het niet uitge sloten dat het experiment furore zal maken. In alle geval heeft de regisseur Sell- ner, die zyn sporen wel degeiyik heeft verdiend, zijn grote tevredenheid over deze decors uitgesproken. Volgens Sell- ner komt de mens in zyn noodlot en met zyn persoonlyke passies op deze abstracte zakelyke achtergrond veel sterker tot uitdrukking met heel zyn subjectiviteit. De meeste spelers zyn enthousiast, wat heel veel wil zeggen in het con servatieve Wenen. De nieuwe directie onder leiding van Haussermann, die al meer experimenten heeft gewaagd, is vol vertrouwen in het publiek. Over het gazon is wel zo het een en ander te zeggen. Het is het meest belangrijke onderdeel van een tuin, doch by de meeste mensen is dat niet zo. Die me nen: gras groeit overal wel. Ze ker, doch men dient terdege re kening te houden met de samen stelling van de grond en ook met de te bezaaien oppervlakte. Dit wil zeggen: ligt de te bezaaien plaats in de volle zon of is het een schaduwplekje? Het zit na- meiyk zo: in de zaadhandel kimt u 'n mengsel bestellen voor de volle zon. doch ook voor een schaduw-rijke plaats en ook voor droge en natte grondsoorten, voor sportvelden en voor schrale grondsoorten. Een mengsel moet ook goed zyn; dus niet alleen ge schikt voor die plaats, doch ook voor de prijs van goedkoop gras- aad zult u meestal weinig plezier hebben. U moet rekenen op on geveer 7 gulden per kilo. Dat lijkt misschien erg veel, doch u hebt er immers niet zo veel van nodig. Per honderd vierk. me ter kunt u volstaan met twee en en halve kilo; voor grote terrei nen kunt u met nog minder toe Over het algemeen wordt gras veel te dicht gezaaid, gras moet kunnen uitgroeien. De mussen unnen wel eens lastig zyn, voor al in de stad. Men kan ze weren oor droge menie voor het zaaien door het zaad te mengenze zul len het dan wel met rust laten. Nu kan men nog wel een gazon aanleggen, doch houdt er voor al rekening mee, dat de grond prima bewerkt en bemest moet worden. Dikwyis spit men een gezaaid gazon na enkele jaren opnieuw om. Dat moet niet. U dient het niet alleen op de juiste manier aan te leggen, doch het moet ook goed verzorgd worden. Hoe ouder een gazon wordt, r s te mooier kan het ook zijn, doch dan moet men regelmatig maaien en dient men ook op de normale wijze te bemesten. By de eerste aanleg kan men er een flinke laag oude stalmest onder spitten, doch later kan men het wel met de bekende roze tuin- en gazon- korrelmest af. Dat gaat prima. Het staat heus niet zo mooi als de gazons de hele winter onder een vette laag bagger liggen nog afgezien van het werk dat men er aan heeft. Het nut, dat men met een vracht bagger in de grond brengt, is maar zeer ge ring. G. KROMDIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20