FILMS FONS RADEMAKERS TROF MET „HET MES" BIJNA HET HART Een fascinerende uitstalling van acteertalent door filmveteranen DeTwentsche Bank klm, Sabena en Swiss Air vrezen moeilijkheden in de Ver. Stateu VAN DEZE WEEK Knappedelicate filmmaar men mist ontroering van het echte Zal wind erven' Pearl Harbour - Hirosjima procent rente Uw geld bewaren tot max. f. 25.000.^ op een depositoboekje bij De Twentsche Bank is gemakkelijk en tentegevend. U kunt de bedragen ook pet giro storten. Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 4 maart 1961 Derde blad no. 30296 Naar novelle van Hugo Claus Reitze van der Linden en Marie- Louise Videc in een bewogen scène van Fons Rademakers nieuwste speelfilm „Het Mes". (Van een onzer redacteuren) Lido Fons Rademakers heeft met Hugo Claus' zeer scherp gesle pen „Mes" gespeelden hij heeft niet kunnen voorkomen, dat hij er zich af en toe mee in de vin gers heeft gesneden. Hetgeen overigens geenszins wil zeggen, dat wij geen waardering kunnen opbrengen voor zijn derde speelfilm. Integendeel, opnieuw t- en voor ons gevoel ditmaal nog meer dan in zijn voorgaande produkties heeft deze cineast, die de Neder landse film eindelijk een volwassen gestalte heeft gegeven, bewezen een filmer te zijn, die de meeste van de hen ten dienste staande middelen in ieder geval vakkundig, soms geraffineerd en een enkele maal zelfs artistiek kan hanteren. Maar niet alle snaren van de filmviool weet hij even goed te bespelen. Zo blijven wij bij Fons Rademakers de ontroering van het waarachtig menselijke en de inten sieve warmte van het levensechte node missen. Er is een stijgende lijn te ontdekken in Fons Rademakers' werk. Het aantal waarlijk zwakke plekken in „Het Mes" j is ongetwijfeld minder dan in zijn twee voorlopers Het begin is wat traag, het einde een beetje gerekt maar dat wil I men wel vergeten. Ander vlak Onze bezwaren liggen op een ander- vlak. Een vrouw, die .lieve jongen" te gen een kind zegt, is nog geen liefheb bende moeder. Een jongetje dat wat we zenloos langs een spoorlijn loopt, is nog geen knaapje dat ten prooi is aan ma teloze wanhoop. En een meisje, dat zegt: „Ik durf niet", is daarom alleen nog niet bang. Dergelijke gevoelens moeten van hun wezen afstralen. Eerst dan kunnen filmbeelden worden tot een spie gel van menselijke emoties. Zulks treft temeer bij de verfilming van een zo sterk emotioneel verhaal als de Vlaamse auteur Hugo Claus in zijn novelle heeft neergelegd. De geschiedenis van het ontwakende wasdom in een kind. Een vaderloos dertienjarig jongetje dat zich met een op een missietentoonstel ling gestolen mes wil verdedigen tegen het onbegrip van de ouderen om hem heen, die verstrikt zijn geraakt in eigen problemen, en de daaruit voortvloeien de verwarringen in zijn kinderziel. Zijn groeiende onzekerheid wordt on draaglijk als hü kort nadat hij op een zwoele avond een eerste blik heeft geworpen in een voor hem nog onbegrij pelijke volwassen wereld zijn moeder vernederd ziet liggen aan de voeten van de schreeuwende huisleraar Oscar, die hij niet als een tweede vader wil accep teren. En al die opgekropte gevoelens barsten los als hij met opgeheven mes zijn moeder wil aanvallen Rademakers laat het jongetje al die schokkende momenten nog eens doorle ven als hij op weg is naar de kost school, waar hij later eens zal beseffen, dat dit de breuk was tussen zijn jeugd en volwassenheid. Merkiuaardig genoeg zullen geen van twee „hun" film in open bare vertoning mogen zien. Beide filmkeuringen hebben de rolprent hoewel „cultureel" toch ook „boven de 18" gekeurd. Ongetwijfeld com mercieel teleurstellend voor de N.V. Nederlandse Filmproductie Maat schappij, maar men kan er begrip voor hebben. De delicate puberteits- problemen, die in de film behandeld worden, zullen door de te jonge jeugd niet zo gemakkelijk goed be grepen kunnen worden. Overigens heeft Fons Rademakers de beste resultaten met de gemakke lijk plooibare Reitze van der Linden kunnen bereiken. Hoewel niet altijd even sterk, kon Reitze over het alge meen wel overtuigen als het onder de druk der omstandigheden nogal labiele jongetje. Heel wat stugger en te kinderlijk acteert de blonde Ma rie-Louise als het boerenvriendin- netje Toni, dat ondanks alle bele venissen toch echt kind blijft. Getroffen De volwassen rollen werden in han den gelegd van Ellen Vogel en de Bel gische acteur Paul Cammermans. Met deze laatste had Rademakers het ge- troffen. Deze kon zich losmaken van zlJ i zijn toneelervaring en bracht een le vendig genuanceerde bon-vivant Oscar op het witte doek. Ellen Vogel zagen wij nu voor de tweede maal in een speel film en weer stelde deze grote actrice ons eigenlijk teleur. Voor ons bleef zij te toneelmatig. Nadrukkelijke gebaren en te sprekende mimiek, die het over het voetlicht goed doen, kunnen het te gengestelde van het- beoogde effect be reiken, wanneer zij van zo dichtbij worden geregistreerd door het alziend oog van de camera. Zonder iets te willen afdoen van haar onweerlegbaar talent als toneliste, heeft ze ons tot nu toe niet kunnen overtuigen van navenante gaven als filmactrice. In de bijrollen werden wij vooral ge troffen door de prachtige huishoudster, die Hetty Beck bracht, en de wonderlij ke waarzegster, zoals die alleen door El- ly van Stekelenburg gespeeld kan wor den. AI met al: ondanks onze bezwaren, hulde voor het duo Fons Rademakers- Hugo Claus. Hulde voor hun moed en kunde, voor het boeiende scenario en de indringende wijze, waarop het in beeld is gebracht. Zij geven het vertrou wen. dat de Nederlandse filmindustrie voorgoed heeft gebroken met het lach- of-ik-schiet-produkt. Zij durven en kunnen een volwassen film maken. Dubbel jammer, dat hun filmisch „Mes" net niet scherp genoeg was om ook het hart te raken Uiterste Het pleit voor Rademakers, dat hij zo'n gevoelvolle historie in filmbeelden heeft, willen navertellen, maar het laat zich gemakkelijk begrijpen, dat dit het uiterste vergt van de filmmaker en zijn medewerkers. Van die medewerkers wil len wij allereerst noemen Eddy van der Enden, die als verantwoordelijk man voor de fotografie vele boeiende beelden heeft geschapen. Han Rust, die deze beelden treffend heeft gemonteerd en voorts Pim Jacobs, die zorg droeg voor een fascinerende muzikale achtergrond. De jeugdige hoofdrollen in deze dra matische tilm worden gespeeld door de twee „ontdekkingen" van Fons Rade makers: de veertienjarige leraarszoon Reitze van der Linden uit Amsterdam en de dertienjarige Marie-Louise Vi dec uit Brunssum. CASINO Na „The defiant ones", welke het rassenonderscheid tot ba sis had, en „On the beach", ivaarin het gevaar .werd behandeld van een alle leven vernietigende atoomoor log, heeft producent-regisseur Stan ley Kramer in „Inherit the wind" zal ivind erven") opnieuw een belangwekkend onderwerp aan gesneden n.l. de vrijheid van ge dachten en het recht om te dwalen. Daartoe heeft hij een filmische re constructie gemaakt van een pro ces, dat in de gloeiendhete zomer van 1925 in Dayton, Tennessee, werd gevoerd. Een juridische strijd, welke als het „Apen-proces" niet alleen in Amerika dagenlang nieuws voor de voorpagina's van de kranten leverde. Clarence Darrow verdedigde daarbij dc onderwijzer John T. Scopes, die terechtstond wegens het onderwij- Op de foto links Spencer Tracy en rechts Fredric March. zen van Dariuins evolutietheorie, hetgeen als wetsovertreding gold in staten, ivaar de Fundamentalisten en hun aanhangers in de meerder heid waren. Het fundamentalisme in de Ver enigde Staten legde zich vooral in de eerste wereldoorlog met kracht toe op de bestrijding van het libe ralisme, niet alleen in de kerken en de theologie, maar ook in het on derwijs. Zij zagen in het Darwinis me een aantasting van Gods Woorjl. Een van de grote voorvechters was de driemaal verslagen presidents kandidaat William Jennings Bryan, die toen als aanklager met de ver oordeling van John T. Scopes een De grote bedrieger Nog een week Trianon „De grote bedrieger" blijft nog minstens een week in het theater aan de Breestraat bivakkeren. Hetgeen niemand zal verbazen, die deze kostelijke komedie heeft gezien. Toni Curtis speelt een prachtige rol als de begaafde Fer dinand Waldo Demara, die in vroeger jaren er 'n sport van maakte in de huid van briljante tijdgenoten te kruipen. De man moet nog in leven zijn, al weet niemand waar en onder welke naam. Toni Curtis brengt deze avonturier op het witte doek tot nieuw leven. En men kan er weer zien: de werkelijkheid kan vreemder zijn dan de wildste fan tasie. De vijand kwam 's nachts Tien mariniers en „The Saints" Rex ,X>f vijand kwam 's nachts" is een oorlogsfilm, maar bepaald geen film-tegen-de-oorlog. Tien Amerikaanse mariniers moeten in het winterse Korea een strategisch belangrijke boerderij be zet houden; waarom die boerderij stra tegisch zo belangrijk is, wordt de toe schouwer niet duidelijk, .maar in ieder geval worden de barre verschrikkingen die de mariniers daar moeten doorstaan op pakkend-romantische wijze getekend. En daarbij speelt het dixielanddeuntje „The Saints" een belangrijke rol: de mariniers die toevallig geen wacht heb ben draaien het plaatje; als een van de mariniers een been wordt geamputeerd en de morfine op is, vraagt de patiënt om „The Saints; en de film eindigt met een scène waarin een marinier op de maat van „The Saints" vrolijk tientallen Chineesjes neerknalt. Het rassenpro bleem is er met de haren bijgesleept: een neger-sergeant, die het bevel over het groepje heeft gekregen, moet eerst tonen wat een flinke jongen hij wel is, I voordat hij door zijn blanke onderge- schikten wordt geaccepteerd. Alan Ladd en Sidney Poitier blijven in deze film beneden hun capaciteiten, vooral de laatste. Ingemar Johansson schenkt ons de overtuiging, dat hij als bokser beter geslaagd is dan als marinier. De ballade van een soldaat Meesterwerk Studio „De ballade van een sol daat" is geprolongeerd en dat verdient deze voortreffelijke Russische film vol komen. Hier kan men spreken van een meesterwerk, gespeend van elke com munistische propaganda, dat op waar achtige wijze een trieste, maar bepaald niet melodramatische episode uit het leven van een frontsoldaat uitbeeldt, waarin de oorlogsfeiten in het geheel niet ter zake doen. De techniek van deze naar het melancholieke neigende film is knap, het spel van de hoofdrolspelers uitstekend. Monumentale film uit authentieke archieven Luxor Deze indrukwekkende docu mentaire, door Perry Wolff op knappe wijze samengesteld uit Amerikaanse en Japanse filmarchieven, geeft een beeld van de ontzagwekkende worsteling in de Stille Oceaan gedurende de tweede wereldoorlog. Het begint met de geheime voorbereidingen in het land van de Rijzende Zon voor een onverwachte overval op het Amerikaanse vlootcen- trum Pearl Harbour. Begunstigd door mist sluipen de Japanse schepen naar hun prooi. Een gemakkelijke prooi, want het is verbazingwekkend wat de Ameri kanen aan waarschuwingen over hun kant hebben laten gaan! In zeer korte tijd werd, op 7 december 1941, een einde gemaakt aan de machtige Stille Oceaan vloot van de Verenigde Staten en daar mee lag geheel Z.O. Azië open voor een Japanse invasie. Maar de Amerikanen hadden wel een schrikwekkende nederlaag geleden, doch twee jaar later waren zij terug! Ten koste van niet minder dan driehonderd duizend jonge mensenlevens slaagden zij erin van de ene eilandengroep naar de andere te springen, totdat tenslotte het Japanse eilandenrijk zelf binnen hun bereik lag. Met zware slagen mokerde de Amerikaanse luchtmacht op de grote steden van Nippon. Tevergeefs! Want de vijand was bezield van een mentaliteit, die men in het Westen niet kende: geen soldaat gaf zich over en ook de bevol king liet zich door de militairen ophit sen tot een staat van fanatisme, waar mee de Amerikanen de grootste moeite hadden. Zelfs de verschrikkelijke brand van Tokio, die in één nacht een miljoen inwoners van de Japanse hoofdstad Advertentie. 160 kantoren in Nederland dakloos maakte en meer slachtoffers eiste dan later de bom op Hirosjima, Japanners grepen naar een middel uit deed hen niet buigen. Integendeel, de de veertiende eeuw in gemoderniseerde vorm: zij stuurden zelfmoord-piloten naar de Amerikaanse vloot, die in de buurt van Japan kruiste, waardoor een groot aantal Amerikaanse schepen naar de bodem van de zee ging. Amerikaanse deskundigen berekenden, dat het nog een miljoen man zou kosten om Japan tot overgave te dwingen. In die toestand greep Washington naar de bommen op Hirosjima en Nagasaki. En ook daarvan ziet men aangrijpende beelden in dit werk. Deze film is een realistisch oorlogs verslag, niet alleen omdat men bijv. de ene jager na de andere op een zwaar beschadigd Amerikaans vliegdekschip bij binnenkomst ziet verongelukken, maar vooral omdat de toeschouwer een sterke indruk krijgt van het fanatisme van de vijand, die liever sterft dan zich over te A.A.-CONFERENTIE IN BANDOENG? Het vaste secretariaat voor Afrikaans- Aziatische solidariteit heeft op alle na tionale comité's een beroep gedaan de vierde bijeenkomst van de Raad voor Afrikaans-Aziatische solidariteit van 10 tot 14 april 1961 in Bandoeng te houden. geven. Deze authentieke reportage maakt, beter dan welk boek ook, duide lijk waarom president Truman besloot tot gebruik van de atoombommen tegen Japanse steden. In al zijn gruwelijkheid ontrolt zich hier de heroïsche strijd in de Stille Oceaan tussen twee verbeten tegenstanders. De Amerikanen wonnen, maar de film eindigt terecht met de waarschuwing, dat de mensheid een zelfmoordwapen had gevonden. voorbeeld wilde stellen. Hij werd in wordt gestreden. Dayton vereerd als een groot man en zijn spectaculaire aanwezigheid droeg ertoe bij, dat dit negen dagen durende proces in een kermissfeer werd getrokken. Het is te begrijpen, dat dit proces om meer draaide dan om de persoon van John R. Scopes. Het was een gigantische botsing van meningen, gepersonifieerd in de fi guren van de felle en kundige aan klager en de briljante verdediger. Evenzeer is te begrijpen, dat deze strijd wel juridisch imposant was, maar door zijn toch wel statisch karakter filmisch geen overdadige mogelijkheden bood. Dat Stanley Kramer er ondanks een zekere traagheid toch in geslaagd is een boeiende, zelfs fascinerende film van te maken, heeft hij natuurlijk in de eerste plaats te danken aan zijn eigen talenten, maar daarnaast even zeer aan de grote capaciteiten van zijn hoofdrolvertolkers: de film- veteranen Fredric March als Matthew Harrison Brady (de figuur van Wil liam Jennings Bryan) en Spencer Tracy als Henry Drummond, de rol, die geinspireerd is op de figuur van Clarence Darrow. Zij geven een in drukwekkende uitstalling van groots acteertalent. Zij geven elkaar in dat opzicht geen duimbreed toe, zodat men zou kunnen stellen, dat hun stille strijd evenzeer onbeslist bleef als destijds de rechtzaak: Scopes werd veroordeeld tot 100 dollar boe te, welke hij nooit betaalde. Het Ho ger Gerechtshof seponeerde de zaak. In de andere rollen zien wij Gene Kelly-de-veelzijdige als een prach tige cynische journalist, de jonge ac teur Dick York als de verdachte en Donna Anderson in een gevoelige rol van de domineesdochter, die on danks de „verdoeming" door haar vader trouw blijft aan haar ver loofde, over wiens hoofd het gevecht Europese luchtvaartmaatschappijen zien donkere wolken aan Amerikaanse horizon (Van onze Amerikaanse correspondent) Amerika's grote luchtvaartmaatschappijen gaan maar door met hun streven om het de KLM, Sabena en Swiss Air moeilijk te maken. Thans is gebleken, dat men de uitgifte van nieuwe landingsvergunningen overweegt, die alleen verstrekt zouden worden indien zowel dienst regeling als vervoerspatroon door de Amerikaanse beugel kunnen. Zou men dit vervoerspatroon als criterium gaan invoeren, dan zou men de maatschappijen der kleine landen gaan lastig vallen over de zogenaam de zesde vrijheid; en het is volkomen begrijpelijk, dat genoemde Europese maatschappijen alsmede B.O.A.C. en Lufthansa gealarmeerd zijn. De C.A.B. (Civil Aviation Board) heeft onlangs een voorlopig verhoor laten houden over het plan om de uitgifte van nieuwe landingsvergunningen af hankelijk te stellen van de dienstrege ling en het vervoerspatroon der betrok ken maatschappijen. Het ligt in de be doeling om alle landingsvergunningen, ook de bestaande, in die geest te her zien. Men behoeft waarlijk niet te vragen waar dit plan vandaan komt: het is nauwelijks een geheim, dat de grote Amerikaanse maatschappijen belangrij ke invloed hebben in de CAB Wat bedoelt men met dat vreemde woord „vervoerspatroon"? Vooral dit, dat men weten wil wat de herkomst en bestemming is van de reizigers, die di verse maatschappijen vervoeren. Totnu- toe hebben maatschappijen als de KLM volgehouden, dat dit vervoerspatroon een interne zaak was, waar de CAB geen controle op behoorde te hebben. Men heeft tot dusverre geweigerd cij fers hieromtrent over te leggen. Door-vervoer De Amerikanen zouden vooral willen nagaan, hoeveel passagiers die de KLM (om daarbij te blijven» vervoert tussen New York en Amsterdam, werkelijk Ne derland als reisdoel of als land van her komst hebben. Men wil namelijk tegen gaan, dat de KLM veel door-vervoer krijgt, hetzij van New York via Amster dam naar bijvoorbeeld Moskou of Bag dad. of van zeg maar Tel Aviv of Praag via Amsterdam naar New York. Zulk door-vervoer rekent men ir. Ne derlandse kring tot de „zesde vrijheid" en indien het percentage van zesde-vrij- heidreizigers beneden de vijftig blijft, acht men zich niet schuldig aan eniger lei overtreding. De moeilijkheid is echter, dat er nooit „the ugly Panamerican' een geoorloofd percentage voor deze rei zigers is vastgesteld en indien de CAB het vervoerspatroon als criterium kon gaan gebruiken bij het verlenen van vergunningen, dan kon dit lichaam bij voorbeeld wel gaan vaststellen, dat bij voorbeeld zeventig of vijfenzeventig pro cent van de reizigers tussen New York en Amsterdam hun einddoel of herkomst in Nederland behoorden te hebben Beginstadium De actie is nog slechts in het begin stadium. Vóór 24 maart kunnen de par tijen schriftelijk hun standpunten be kend maken en daarna krijgen zij tot 12 april de tijd om op eikaars argumen ten te antwoorden. Pas daarna komt een officieel verhoor en op grond daar van kan een nieuw besluit over lan dingsvergunningen loskomen. Dit uitstel behoeft echter geen afstel te brengen en de West-Europeanen zien duidelijk enige donkere wolken aan de Ameri kaanse horizon. De advocaat van de Britten heeft reeds bij het voorlopige verhoor te ken nen gegeven, dat Engeland het plan in strijd acht met de in 1946 tussen Enge land en Amerika gesloten overeenkomst van Bermuda. Gedrieën zijn de ambas sadeurs van Denemarken, Zweden en Noorwegen naar het State Department getrokken om te protesteren tegen het plan. KLM, Lufthansa en Sabena heb ben de zaak in studie genomen, maar toch al reeds verklaard, dat het plan in strjjd is met de bilaterale overeenkom sten tussen Amerika en hun landen. Vooral Pan American World Airways (kortweg Panamerican genoemd) is de grote tegenstander van de Europese maatschappijen. Met een toespeling op het bekende boek „The ugly American" spreekt men in Europese kring wel van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 5