ELIZABETH TAYLOR j OPNAME IN STEREO IN TUIN origine öarao! teven van Marco p0i0 LUPINEN KAMER EN ZATERDAG 4 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 „CLEOPATRA" VARIA Vergeefs Maar al haar inspanningen waren vergeefs. De filmmaatschappij hield haar aan haar contract en dus moest Elizabeth Taylor haar Cleopatra-kos- tuum weer aantrekken. Bovendien zal Liz, zoals zij in de wandeling wordt genoemd, het hele maal niet leuk gevonden hebben, toen zij ineens in haar streven steun kreeg van Lloyd's of London. Want die steun was niet zo erg vleiend. Lloyd's of London weet ongetwij feld zowat alles over verzekeringen. Op dat gebied is deze maatschappij een autoriteit. Maar 20Th Century Fox zat toch verbijsterd tegen de brief aan te kij ken, waarin haar door Lloyd's gesug gereerd werd Marilyn Monroe maar de rol van Cleopatra te laten spelen inplaats van Elizabeth Taylor. Het enige nJ. wat Liz en Marilyn gemeen hebben is hun bovenmaat <maat 38), maar voor het overige Liz is een brunette, evenals de be roemde koningin uit de oudheid, Ma rilyn een blondine. De prijs Een woordvoerder van de filmmaat schappij, die sinds de opnamen van de film over Cleopatra begonnen met allerlei tegenslagen te kampen heeft gehad men herinnert zich wellicht nog het rumoer rond Liz'ontsto ken kies deelde mede. dat Lloyd's Liz Taylors vervanging wenst, omdat zij ziek was geworden. Dat was de prijs die de filmmaatschappij zou moeten betalen voor de volledige verzekering van de risico's, verbonden aan de filmopnamen van „Cleopatra". Behalve Marilyn Mon roe noemde Lloyd's ook de namen van drie an dere actrices, voor wie zij de risico's wel wilden dra gen. Het zijn de blonde Kim Novak, de roodharige Shirley Mac lain en de minder bekende Italiaan se Rossana Podesta, een brunette. Maar de directeur van 20Th Century Fox, Spy- ros Skouras, dacht er niet aan de eisen van Lloyd's in te willigen. Een schoenmaker dient zich hij zijn leest te houden. Lloyd's mag alles van verzekeringen weten, dat is nog geen garantie, dat ze ook maar het flauwste be nul heeft van filmma ken. De heer Skouras is van mening, dat van alle sterren van wereld formaat, alleen Liz de schoonheid en het voor de rol vereiste acteer talent bezit en boven dien het publiek weet te trekken. Waarover ongetwijfeld velen met hem van mening zullen verschillen. Wij ook! Maar de filmprodu cent Walter Wanger stond vanzelfsprekend achter hem. Zijn com mentaar: „Geen Liz, geen Cleo". Duurder Lloyd's zijsprong op filmwegen kwam. toen 20Th Century Fox voor bereidingen ging treffen om de ze ventig makelaars, die Lloyd's of Lon den vormen, aan te spreken voor een bedrag van 2.250.000 dollar, die de maatschappij zou hebben verloren door Liz' ziekte. Lloyd's heeft toegezegd 1.300.000 dollar te zullen betalen. „Cleopatra" was aanvankelijk be groot op vijf miljoen dollar, maar gaat nu minstens 8 miljoen kosten. De filmmaatschappij is er echter zeker van het meervoudige terug te krijgen, wanneer Elizabeth Taylor de titelrol speelt. „Ze is de grootste ster ter wereld en elke film, die zij maakt is een succes. Zij is in uitstekende vorm en is nooit beter geweest." zegt producer Wanger niet zonder overdrijving. Ook het Britse blad „Daily Mail" was het niet met hem eens. Het schreef, dat Elizabeth te dik was geworden voor een dergelijke rol. De filmster heeft het blad zelfs aangesproken in rech ten, toen het gemeld had, dat men de opnamen had moeten opschorten om haar gelegenheid te geven te ver mageren. Deze bewering is het blad dan ook duur te staan gekomen. Niet alleen heeft het veron tschudigingen moeten aanbieden, het heeft ook „een aanzienlijk bedrag voor schade en on kosten" als deel van het onderling vergelijk moeten betalen. Maar met al dat geharrewar krijgt de film heel wat reclame. De Italiaanse brunette, Rossana Podesta, een van de drie filmactrices, aan wie Lloyd's of London de voorkeur geeft boven Elizabeth T aylor. beleefde tot nu toe niet veel vreugde aan „Elizabeth kan weer lachen" zetten wij destijds boven deze foto, genomen kort nadat Liz haar handtekening had gezet onder het contract voor een miljoen dollar met 20Th Century Fox. Lachend werden handen geschud. Het lachen is Elizabeth Taylor inmiddels wel vergaan. Ze heeft weinig plezier beleefd aan haar Cleopatra- vertolking en zou maar wat graag een streep door het contract halen. Met veel tam-tam is des tijds tussen 20Th Century Fox en de actrice Elizabeth Taylor een contract afgesloten, waarbij de maatschappij op zich nam een miljoen dollar uit te betalen aan Elizabeth, wanneer zij zich ter- wille van de vertolking van Cleopatra" in ezelinnemelk zou willen baden en andere benodigde houdingen voor de camera zou willen aannemen. Een gewoon mens kijkt hemelhoog tegen zo'n salarisje op. Een miljoen dollar, een kapitaal bedrag. Toch heeft Elizabeth Taylor kortgeleden heel in tensieve pogingen ondernomen om on der het contract maar vooral de rol van Cleopatra uit te komen. Ze voelde er niet veel meer voor, zo werd gezegd. Regisseur Rouben Mamoulian was van de set weggelopen en hij had kennelijk het enthousiasme van mevrouw Fisher-Taylor meegenomen. Voorts was zij ook van mening, dat de zaken niet gingen, zoals zij behoor den te gaan. Vrij vertaald: dat de zaken niet gingen, zoals zij wenste, dat ze zouden gaan. Zou dit opschrift niet boven een fotobabbeltje staan, maar zo maar ergens als kopje van een ander artikel of als blikvanger in een advertentie, dan denkeu minstens negen van de tien lezers onmiddellijk aan een geluids-opname met dat speciale effect, waarbij je bijvoorbeeld de paukenist vier meter verder weg en een halve etage hoger hoort zitten dan de violisten. Maar aan fotografie zouden zeer weinigen denken, omdat* fotografische opnamen in stereo lange tijd zó in het vergeetboek zijn geraakt, dat men zich niet meer bewust is, dat die mogelijk heid ook bestaat en in feite al veel ouder is dan de ruimtelijke geluidsweergave. Het Griekse woord stereo betekent „ruimtelijk" en zelfs voordat de foto grafie was uitgevonden, bezat men al een apparaat, waarmee stereokopieën bekeken werden. Dat waren tekenin gen, welke indruk gaven, dat er tussen datgene wat in het platte vlak stond afgebeeld, onderlinge afstand bestond, waardoor een indruk van diepte werd gegeven. Zo'n tekening werkt zeer plastisch en ergens in een Frans mu seum bevindt zich een al uit ongeveer 1600 stammende dubbel-tekening, waarop een jongeman staat afgebeeld, die op speciale manier bekeken, vol- a komen vrij van de achtergrond komt en de beschouwer de indruk geeft, dat hij aanstonds een paar stappen naar voren zal komen om een praatje f te gaan maken. f Twee jaar na de vinding van de fotografie werden al fotografische ste il reo-opnamen gemaakt door het foto- j) toestel een eindje te verplaatsen. a Mocht u dit een beetje vreemd vinden, a dan moet u bedenken, dat de ruimte- l\jke indruk van iets ontstaat, doordat we met twee ogen kijken, die elk een v aparte en een onderling iets verschil- f lende beeldindruk doorgeven naar onze f hersenen. i Het beeld van het linkeroog in com- j) binatie met het rechteroog-beeld geeft i een impressie van diepte en wanneer a men nu door middel van een foto- toestel de werking van de ogen imi- teert en beide, ook onderling iets ver- f schillende opnamen, tegelijkertijd be- f kijkt, dan ontstaat precies dezelfde gewaarwording. f Net zoals in 1841 al stereo-opnamen met een camera met één lens werden a gemaakt, kan een ieder dit met zijn pin-pn fAfnfnflcfnl Anl' Hnon eigen fototoestel ook doen. J Wanneer n.l. het fototoestel na een J opname volkomen horizontaal en zon- r der enige verdraaiing over een afstand f van plm 6 cm wordt verplaatst voor een tweede opname en de beide stan di den worden afgedrukt, kan men, door jj gelijktijdige beschouwing van de foto's a naast elkaar een plastisch beeld zien. a Ter vergemakkelijking plaatst men Blijvende bron van nieuws Het monster van Loch Ness beperkt zijn „optreden" niet tot het vakantie seizoen. Dat het gedurende die periode meer in het nieuws komt, vindt zijn oorzaak in het feit, dat de streek dan drukker wordt bezocht. De laatste keer, dat „Nessie" werd gezien was in decem ber en wel liefst door 50 mensen tege lijk. n.l. de leerlingen van de middel bare school te Fort Augustus. Eerst kwam er één bult boven water, aldus hun verhalen, toen nog één, daarna iets dat er uitzag als een hoofd gevolgd door nog een bult en tenslotte een lichaams deel dat als staart werd beschreven. Het personeel, dat in de kantine van de school werkzaam was. werd erbij ge haald en zü waren nog net op tijd om één bult waar te nemen. De meeste indruk maakte de geweldige deining, die het beest Veroorzaakte toen het aan de oppervlakte kwam. Enkele dagen daar voor zouden ook andere bewoners van Fort Augustus het monster hebben ge zien en ook zij maakten opmerkingen over de geweldige deining. een rechtopstaand kartonnetje tussen beide opnamen in, zodat het linkeroog alleen de „linker"-opname en het rechteroog uitsluitend de „rechtse" fo to kan zien. Uiteraard zijn stereo-opnamen op deze wijze gemaakt, alleen mogelijk van niet-bewegende onderwerpen, om dat bij de minste beweging dubbele omtrekken in het stereoscopische beeld ontstaan. Misschien herinneren velen zich nog de eerste visuele hulpmiddelen, welke bij het onderwijs werden gebruikt. Ste reo-kijkers op school met afbeeldingen uit alle landen der wereld zijn reeds lang vervangen door film-strook-pro- jectors of filmapparaten. Maar als kind was het een sensatie om op de imitatie-rotsen van de die rentuin een steenbok te zien staan, waarvan je de dikte en grootte van de horens haast kon tasten en de grie zelig grote diepte te kunnen schatten waar hij op het punt stond overheen te springen. Wanneer we weten, dat ongeveer 100 jaar geleden een collectie van meer dan 600.000 verschillende opnamen uit alle delen van de wereld te koop waren en in de familiekring het bekijken van stereobeelden een „hobby" was zoals het kienspel, beseffen we welk een vlucht de stereo-fotografie genomen had. Deze opnamen waren echter ge maakt met speciale stereo-camera's, waarop twee lenzen waren gemonteerd. Het grote probleem bij deze toestellen was om de sluiters op precies hetzelfde ogenblik te laten werken. Want een bewegend onderwerp, dat met de ene lens een fractie van een séconde later of langer werd belicht, gaf een af wijking, die storend werkte bij het ruimtelijk bekijken. Prachtige uitvoe ringen van stereokijkers, die sterk ver grootten, werden in de handel ge bracht, om bijvoorbeeld ook hele to neelvoorstellingen, opera's enz. te be kijken. Dit alles is vrijwel verdwenen, maarhet is zoals zovele vindingen in een andere vorm teruggekomen. Want naast de speciale kleinbeeld-ste- reocamera's zijn er voorzetstukken voor deze vorm van fotografie gekomen, waarop we later nog eens terugko men. Misschien is het wel interessant voor wie meende dat de stereo-opna men in de fotografie tot het verleden behoorden te horen, dat ook thans van vrijwel alle plekjes ter wereld kleuren opnamen in drie dimensies bestaan en dat in feite een speciale fotografische 3-D-industrie bestaat. Het hoger onderwijs o.a. profiteert van een atlas van het menselijk li chaam, waarin ruimtelijk de organen, zenuw- en bloedbanen voor de jonge medicus in een serie van 180 stereo dia's in kleuren te bestuderen zijn. Over de moderne stereo-fotografie echter de volgende keer meer. D '11a in de vierde film over Lupinen zijn zeer mooie over blijvende tuinplanten, waarvan men veel plezier kan hebben. Ze zijn volkomen winterhard en het is dus niet nodig ze tegen het invallen van de winter af te dekken. Men kan de planten nu bestellen en direct na ontvangst op de voor hen bestemde plaats poten. Er zijn allerlei soorten, doch als men eens iets aparts yvenst, moet men de Russell- hybriden bestellen; die komen in prachtige tinten voor. Vooral de zalmkleuren en de purperen tinten met zilveren weerschijn zullen u voldoen. Deze Russell - hybriden kan men ook zelf van zaad opkweken, doch dan dient mend it bij een solide firma te bestellen anders krijgt men zeker niet het goede zaad. Dan kan men in mei al in de volle grond van de tuin zaaien. Een hoekje van een halve vierkante meter is wel voldoende. Na op komst moet men de plantjes op een apart bedje verplanten. Ze kunnen op een onderlinge af stand van ongeveer vijftien cen timeter komen. Laat in de herfst kan men ze dan op de voor hen bestemde plaats in de border poten. Lupinen moeten wel een zeer voedzame grondsoort hebben. Men zal dus wel wat oude mest moeten onderspitten; verse stal mest mag men in geen geval gebruiken. Als de grond vol doende humusrijk is, kan men ook heel goede resultaten be reiken met de bekende tuin- en gazonkorrelmestsoorten. Per vierkante meter heeft men dan voldoende aan ongeveer dertig gram. Lupinen moeten ook een zonnig plekje hebben. Men kan ze niet alleen voort- kweken door middel van zaaien, doch ook door scheuren. Dat biedt het voordeel, dat men de zelfde kleuren terug krijgt. Dan kan men nu til wel doen en liefst dan maar zo spoedig mogelijk. Het zijn niet alleen heel mooie tuinplanten, doch ook als snij bloemen voldoen ze best. De kleurige bloemen komen het best tot hun recht indien alle tinten door elkaar geschikt worden. G. Kromdijk. Lupinen ongeveer van 1252 tot 1324. In een Genuese gevangenis heeft hij eens zijn avonturen te boek gesteld. Reeds 35 jaar geleden maakte Hol lywood dankbaar gebruik van zijn geschriften. Gary Cooper speelde in die film de hoofdrol. Daarna volgde een Franse rolprent met Luis Ma riano in de hoofdrol en ook in Ita lië heeft men enkele kilometers cel luloid gewijd aan deze avonturier. Nu hebben producer Raoul Levy en regisseur Christian Jacque er hun schouders weer eens onder ge zet. Voor de titelrol hebben zij de Franse filmacteur Alain Delon, de verloofde van Romy Schneider, ge contracteerd. Voor de rol van de wulpse Chine se keizerin, die een harem van mannen tot haar beschikking had, heeft producer Levy het oog op Bri gitte Bardot laten vallen. Hü kent haar nog van vroeger, want Levy was de eerste producent, die films van haar op de markt bracht. Hoe wel zü niet zo bijster vriendelijk uit elkaar zijn gegaan, hoopt Levy toch, dat zijn beroep op de oude re laties niet vergeefs zal klinken en dat Brigitte de rol zal accepteren. De keizerin in kwestie was een van de opmerkelüke vrouwen in de ge schiedenis. Er komen nog andere dreunen de namen op de lijst van mede werkenden te staan. Jean Marais b.v. zal de rol van de vader van Marco Polo spelen, terwijl dc kans groot is. dat Yul Brunner op het doek te zien zal zijn als de Mon goolse aanvoerder Koebla Khan. Uit alles blijkt wel, dat de beide makers een spektakelstuk van de eerste orde op het oog hebben. Na dat men in Venetië is begonnen, wil men de camera's meeslepen naar Turkije, Irak, Iran, Pakistan, India, Thailand en Hong Kong. Levy en Christian Jacque hopen vurig, dat zij van de autoriteiten van de Chinese Volksrepubliek toe stemming zullen krjjgen om ook in Peking te filmen. BRIGITTE BARDOT wulpse keizerin In de komende zomermaanden zullen de camera's in Venetië be ginnen te snorren voor de film, wel ke over het leven van Marco Polo wordt gemaakt. Deze avontuurlijke Venetiaanse wereldreiziger leefde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18