Bij Long Play Bierman maakt de jeugd plezier Frits contracteert bands en jaagt op talenten Dansen keetje flirten roken limonade zuigen eet LADY - KILLERS OM NIET MEE TE TROUWEN Belangrijker Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 4 maart 1961 Vijfde blad no. 30296 Slordig en gezellig zal ze zijn, als ze eenmaal tot huisvrouw is gepro moveerd. Een echtgenote, die nooit het eten op tijd klaar heeft, hij wie het stof duimendik op de schoor steenmantel ligt, maar die voor ieder een goed woord over heeft. Het is niet moeilijk om twintig jaar vooruit te fantaseren, als men Ka rin, vijf jaar oud, in de deuropening ziet staan, groezelig en met een ge broken poppewagen op de rug, met sliertig haar en handjes waar zo de spinazie in wil groeien. En is het eigenlijk niet met alle kinderen in die Leidse straat zo, dat men rustig een kijkje in de toekomst neemt, omdat men toch al kan zien, wat er van al dat grut terecht zal komen? Heem Pieter. Een bullebak van een zesjarige. Staat ieder ogen blik van de dag met een klappertjes pistool of een stok die op een sabel lijkt, tegen een boom of een hond of een auto te dreigen. Hij heeft iets van een Don Quichot, ondanks zijn dikte. Maar het is ook best mogelijk, dat er een schoolmeester in hem steekt, een van het soort dat geen orde kan houden: als dat soort over tien jaar tenminste nog gekweekt wordt. Vervolgens komt Marjoleintje aan de beurt. Mooie naam, mooi kind. Pijpekrullen, korenblauwe ogen. Drieëneenhalf jaar. „Mevrouw Jantje heb lïllike woorde tege de melkboer gesegd". Het komt er alle maal even lief uit. Maar vijf minu ten later ziet men, dat Marjoleintje een nog kleinere krieuwel een vinni ge krab over het gezichtje geeft. La ten we hopen, dat zij nooit afde lingschef in een warenhuis of op een kantoor wordt: wat zou daar naar boven gelikt en naar beneden getrapt worden. Elsje. Zevenjarige dochter van ouders die al van middelbare leef tijd zijn. Dagelijks ziet men, hoe ze de vriendschap van kleinere kleu ters zoekt, om te kunnen moederen, om ook eens een beetje de leeftijd te hebben. Elsje zal vroeg trouwen en beslist een modelechtgenote zijn. Misschien van een pantoffelheld. Wat zit het er al vroeg inAl les is al te zien. Of zou het louter fantasie zijn van: JANTJE VAN LEIDEN Ter gelegenheid van vrijge- zellendag in Amerika, heeft de organisatie van ongehuwde schoonheden van Broadway, .de „bachelorettes", de namen bekendgemaakt van de tien mannen met wie zij het laatst zouden willen trouwen, maar die juist zeer in trek zijn bij de vrouwen. Het zijn: Mario Brando omdat hij onbegrijpelijk is; Elvis Presley draait teveel; Sal Mineo te jong; George Jessel wij zijn allen te oud voor hem; Tony Perkins te slecht ge kleed; Rock Hudson te knap (van uiterlijk); Hugh O'Brien te wispeltu rig; Montgomery Clift te som ber; Cesare Siepi zingt te hard; Desi Arnaz omdat wij zo veel van Lucy houden. Wilde rock-and-roll-klanken maken het praten in „de speelzaal" van het Leidse Volkshuis onmogelijk. Maar dat is niet erg. De meisjes en jongens van de rock- and-roll-groep zijn dan ook niet gekomen om te praten. Zij dansen. Vol overgave. Het zweet gutst hen van het gezicht. Na het dansen limonade zuigen. Dan Elvis Presley, Bill Haily en andere „rocking stars". En weer dansen, sigaretten roken, limonade drinken. Soms een beetje flir ten. Ze hebben plezier met elkaar. Maar als er een vreemdeling binnenkomt, kijken ze 'm wantrouwend aan. Hij is niet „één van hun". En dan voel je de stilte ondanks de wilde rock-and-roll-muziek - je voelt ze kijken. Koel, bijna vijandig, nieuwsgierig, vooral sceptisch. De heer L. P. Bierman (Long Play Bierman zeggen ze wel eens) I is hun leider. Elke zaterdagavond als de club wordt gehouden is hij er ook. Nooit weet hij vooruit hoe- i veel meisjes en jongens er zullen komen. „Soms geloof ik, dat het een beetje verloopt. Misschien komt het wel door de wisseling van de lei ding. De heer Arbouw stond op een reuze goede voet met ze. Hij woonde hier zelfs, had een enorme binding met ze. Ze vertrouwden hem. Het is moeilijk om op heel vertrouwelijke voet met ze te raken. Het is nog moeilijker om ze hier te houden. Ze zoeken de drukte, de gezelligheid. Er zijn in Leiden nog meer van dergelijke gelegenheden, waar ze kunnen rock-and-rollen en waar ze zelfs bier kunnen drinken. Maar of die andere gelegenheden nu zo'n gunstige invloed op ze hebben De heer Bierman praat met z'n meis jes en jongens. Of liever, hij laat ze maar praten. Waarover dan ook. Zo veel mogelijk. Hij wil ze leren kennen. Hoe dan ook. K Rock-and-Roll betekent plezier. Dat z'n meisjes en jongens die andere rock-and-roll-gelegenheden in Leiden bezoeken steekt 'm een beetje. „Of ik er niet voor kan zorgen, dat 't in het Leidse Volkshuis gezelliger is dan waar ook? Ja, zo zou 't inderdaad moeten zyn. Maar hoe? Zeg 't maar. Dan moet de gemeente ons maar meer steunen?" De heer Bierman lacht schamper „De gemeente zegt hij. „We zouden een gezellige, moderne, vrijstaande ruimte moeten hebben, die elke dag open zou moeten zijn. We hebben zelfs contact opgenomen met leiders van soortgelijke clubhuizen in Leiden. Dan kunnen we de problemen bepraten. We zullen lang moeten pra ten, -want er zijn heel wat problemen. We denken er zelfs over om ook juke boxes en gokautomaten aan te schaf fen. De soos, die we donderdags houden en waar ze kunnen dansen tafelten nissen en sjoelen Nou ja, die wordt niet druk bezocht De heer Bierman zegt het niet met zo veel woorden. Hij is het ge wend om niet veel woorden te ge bruiken, maar om te luisteren. Maar als je zelf goed luistert dan blijkt uit de weinige woorden, die Frits Hofenk vertelt van een jongen, die hij graag mag. Een jongen, die op z'n negende jaar een hooiwagen in brand stak en nu een half jaar gevan genisstraf uitzit, omdat hij ge stolen heeft. „Ik heb wel eens geprobeerd hem er van af te brengen. Nam 'm mee naar de rock-and-rollgroep. Z'n vader wil 'm niet meer kennen. Gooit 't eten tegen de muur als ie thuis komt. Z'n vader wil 'm niet helpen. Alleen kan ik het ook niet. En als ie ruzie met z'n vader heeft gehad is er helemaal geen land met 'm te bezeilenvertelt Frits. Maar niemand zal 'm er op aan kijken als Frits straks met deze jongen weer op de rock-and- roll-avonden komt. Ze zullen niet laten merken, dat ie in de gevangenis heeft gezeten. Ook de heer Bierman niet. Ze wil len hem helpen. Nu maar hopen, dat ook de vader wil helpen. Want dat is belang rijker hij gebruikt, dat de donderdagse soosavonden volkomen mislukt zijn. Ze komen niet om te praten, maar om te „rocken". En als dat niet goed genoeg kan gebeuren, zo ge zellig en wild mogelijk, dan gaan ze weg. Geen lieve moeders, die ze tegenhouden. Dan gaan ze naar die drukke tent, waar het zo gezellig is, waar je bier kunt drinken, waar je nog 's wat kunt beleven Zaterdagavond. Er wordt hard op de deur van het Leidse Volkshuis ge bonsd. Er komen een paar jongens, een stuk of wat meisjes binnen. Ze hebben zich flink opgedofd. Eentje lijkt een beetje op James Dean. een ander op B.B. Ze houden van imiteren. Ze doen een beetje stoer. Met een sigaret in hun mond en een sceptisch lachje. Ze geven zich een houding. Ze doen de grote mensen na. De meisjes kijken quasi-ongeinteresseerd naar de jongens, paraderen voor ze. Het zijn voornamelijk werkende meis jes en jongens. Kapsters, verkoopsters, monteurs en bouwvakarbeiders. Hun beroepen zijn verschillend, hun leeftij den, kleding en manier van doen zijn bijna uniform. Ze onderscheiden zich eigenlijk in niets van de middelbare- schooljeugd. En toch zouden ze niet graag samen met ze op willen trek ken. Ook hier clanvorming, standen, schot jes. Ze onderscheiden zich eigeniyk niet eens van de ouderen. Willen alleen de zelfde dingen anders doen dan de oude ren. Zoals ieder mens zoekende blijft naar iets nieuws, iets ideaals. Frits en Eelke zoeken de platen uit. Ze houden hun jas aan. Kijken vluch tig in de zaal. Drentelen wat in de gang. Steken een sigaret op, stoeien met elkaar, kammen hun haar en han- i gen tegen de muren. Na een tydje kij ken ze weer even in de zaal. Betaald hebben ze nog steeds niet. „Dat zijn geen blijvertje", zegt de heer Bierman. „Zo gaat 't elke zaterdagavond. Er zal in de stad wel weer het een en ander te doen zijn. Er is in Leiden ook elke zaterdagavond wat te doen". Het is, I of ze het gehoord hebben. Ze gaan weg. „Het is hier niet druk genoeg", zeggen ze. In de stadsgehoorzaal is een of andere balavond, horen we. Het zaaltje van de rock-and-rollgroep is gezellig ingericht. Met visnetten hoezen van grammofoonplaten, in directe sfeervolle verlichting. En toch gaan ze naar de stadsgehoor zaal, de ongezellige stadsgehoorzaal „Ja, waarom zegt de heer Bier man. „Kun jy het zeggen". Mis schien omdat het weer eens wat anders is, denken we. Misschien. De heer Bierman mag z'n meisjes en jongens wel. „'tZyn zoete, brave jon- Frits, de Rock-and-Roll-kampioen van Leiden. Frits Hofenk, 17 jaar, is al geruime tijd de onbetwiste leider van de rock-and-rollgroep. Een aardige, enthousiaste jongen, die weet wat organiseren is. Hij is de man, die de contacten met de bands legt. Ze beschouwen hem als een vriend. Een vriendschap, die het Leidse Volks huis geld bespaart, omdat die bands voor Frits" wel goedkoper willen spelen. Hij kent ze allemaal. De jongens van de Blue Diamonds, de lumping jewels, Annelies de Graaf, René and his Alligators, de Rocking Sensation Boys. Frits is ook de man, die de program ma's samenstelt. Die telkens opnieuw originele dingen bedenkt, die weet hoe contracten moeten worden opgemaakt, welke hits de top hebben bereikt en welke nooit de top zullen bereiken. Frlts wil binnenkort een talentenjacht op touw zetten, waarbü de Leidse meisjes en jongens een kans krijgen. Hij wil drie sterk concurrerende gram- mofoonplatenmaatschappyen uitnodigen om te voorkomen, dat eventuele talen ten, die wat kunnen gaan betekenen slechts een „zoethoudertje", maar geen echt contract krijgen, opdat de popula riteit van „opgefokte" talenten, van wie veel platen worden verkocht, niet gaat tanen. Ja, Frits weet er echt wel iets vanHy werkte dan ook als ver koper in een bekende Leidse grammo foonplatenzaak. Frits is ook degene, die de jongens van de ,3rulboei" uit IJmuiden weer trachtte over te halen toch naar Leiden te komen om voor de beker te dansen. De jongens uit IJmuiden durfden niet. Ze konden zich niet genoeg voorberei denX>an zullen we Amsterdam maar proberen", zei Frits. Het lukte. De Amsterdammers kwamen. Het rock- and-rollfeest kon doorgaan. Eelke de Jong, 18 jaar, die bin nenkort naar Vlissingen gaat om scheepswerktuigkundige te worden, heeft de verantwoording voor de muziekinstallatie en samen met Frits veel in de melk te brokkelen wat het versieren van de zaal be treft. Eelke vindt het jammer, dat hij binnenkort niet meer de avon den van de rock-and-rollgroep zal kunnen meemaken, omdat hij maar af en toe van Vlissingen naar huis kan. Beide jongens houden er ook een eigen boekhouding op na, die nog klopt ook. Eelke is verzot op rock-and-rollen. „Je kunt zo lekker gek doen en 't. is zo'n fijne ontspanning", vindt hy. Toch houdt hy ook veel van styidansen. Voet ballen heeft hy echter opgegeven om te kunnen rock-and-rollen. Voor hem is rock-and-roll een fcport gens vergeleken by die ik in Delft heb gehad. Kijk, dat schildery. Dat hangt er nog. Dat blijft zelfs hangen. Toen ik hier voor 't eerst kwam, dacht ik dat er een wonder was gebeurd. Een schil dery, dat blyft hangen X Het is even stil. Hijgend en transpi rerend komen ze uit 't zaaltje de gang op. De meisjes gaan naar de spiegel. Bij 't rock-and-rollen raakt jc kapsel in de war. De jongens slenteren wat rond, gaan boven op een kast zitten, hangen tegen de muur, doen zo onverschillig moge lijk. Ze kijken niet naar jou, doen in ieder geval net alsof. Jij bent een vreemdeling. Een jongen en een meisje staan in een stil hoekje. Ze vrijen niet. Kijken elkaar wat aan en zeggen af en toe heel weinig. Op een bank knipt een meisje een jongen z'n haar. Dan barsten de rock-and-roll- klanken weer los. Nina en Frederik, die samen het bekendste calypso-duo van Europa vormen, hebben een zilveren gram mofoonplaat gekregen als het zicht bare bewijs, dat hun plaatje „The little donkey" (Het ezeltje) de 250.000 exemplaren is gepasseerd. Zowel voor Nina en Frederik als voor de grammofoonplatenmaat schappij, is „The little donkey" dus wel een ezeltje-strek-je geworden. Het paar ontving het kostbare plaatje uit handen van de heer Wood, een vertegenwoordiger van de grammofoonplatenfirma, die hun plaatje uitbrengt, die er voor deze gelegenheid een echt ezeltje had bijgehaald als getuige van de over handiging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 15