FILMS Jonge schilders verplaatsen U in een totaal ontraditionele wereld Eigen facetten en eigen groei komen hier tot openbaring WITTE KRUIS BALLADE VAN 'N SOLDAAT: OPRECHT PESSIMISME IN RUSSISCH MEESTERWERK Tony Curtis als een sympathieke grote bedrieger Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 25 februari 1961 Tweede blad no. 30290 Groep „Atol" exposeert in de Lakenhal Hebben deze composities V iets te zeggen Ge waant U in een totaal andere wereld dan de ..traditionele", wanneer U de gisteravond door wethouder Van Schaik in de Lakenhal geopende tentoonstelling „Atol", bestaande uit werken van een groep jeugdige abstracte kunstenaars, bij wie af en toe nog een vleugje „naturalisme" te ontdekken valt, bezoekt. Die kunstenaars zijn Roger Chailloux, Hans van der Lek. Gerard Verdijk. Aart Verhoog en Henk de Vries, aan elkaar verbonden door een progressieve verwantschap. Die totaal andere wereld dan de gewone waarin wij leven, openbaart zich in expressie, vorm, kleur en toon: zij wordt alweer achterhaald door de allerjongste generatie, bij wie een terugkeer tot het figuratieve merkbaar is. Het is altijd moeilijk te bepalen, in hoeverre het uit een eerlijk, zuiver, innerlijk aanvoelen der dingen geborene een rol speelt in het „moderne", dan wel het streven naar het „meespelen" met de hedendaagse kunst- openbaringen, op het gevaar af voor „conservatief" of „niet-origineel" te worden aangezien. Naar het ons voor komt, is van het eerste bij deze exposanten wel sprake. De directeur van de Lakenhal, de heer Van Wessem, heeft het in zijn inleiden de beschouwing, juist uitgedrukt; deze tijd zoekt naar nieuwe vormen en naar het „experiment". Een tentoonstelling als deze wil de kloof tussen de hedendaagse kunst en het publiek iets minder wijd maken. Wat zyn de oorzaken van die kloof? Vóór alles; gebrek aan belangstelling en daardoor „onbegrip". Het klassiek-renaissantistische schoon heidsideaal verviel. Daarvoor in de plaats kwam de ontdekking van exoti sche samenlevingen met een eigen cul tuurpatroon, de bijzondere belangstelling voor de zieke, gedeformeerde en onaan gepaste mens, het overal groeiende pro test tegen de conventies, de ontwikkeling der fotografie. Er ontstonden nieuwe vormen, men zocht het ontluisterende, het disharmonische, de angst ook speel de een rol, als gevolg van de wereld oorlogen. Een vereenvoudiging van de vormentaal tot aan een pueriel stadium toe, moest de oplossing, de terugkeer tot weer zuivere lucht bieden. Voor de toekomst is een revalidatie tot de herkenbare vorm te verwachten, maar dan verrijkt met de ervaringen van de non-figuratieven, ook een reva lidatie van de techniek, waarbij weer zo weinig mogelijk aan het „toeval" wordt overgelaten. De groep „Atol" toont een aantal be langwekkende en naar wij hopen hoopgevende facetten, waarbij naar ons persoonlijk gevoel het felgekleur de „decoratieve" als het allerbelangrijk ste gesignaleerd mag worden, waarbij het zaak zal blijven, het „échte" van het „onechte" te onderscheiden. In dit alles is ook de voortschrijdende techniek een belangrijke factor: de tech nische uitvindingen scheppen een nieu we vormenwereld, waarbij de fantasie en de dynamiek integrerende en indringen de elementen zijn. Daarnaast is de maatschappelijke vrijheid van de kunste naar veel groter geworden, waarbij zich door de druk der omstandigheden een algemeen gevoel van onbehagen, ook in de literatuur, mede in verband met de oorlogsdreigingen, paart. In die zin moet men het hier tentoon gestelde bezien. Men komt dan onder de indruk van Chailloux' uiterst knappe techniek in zijn etsen, bij Verdijk boeit de uiterlijke vorm minder dan de rela tie van de kleurvlekken, bij Van der Lek wordt het melodisch spel van kleur en vorm tot een esthetisch spel, bij Verhoog zijn er de picturale conflicten en pro blemen, bij De Vries spreekt het ver antwoord spelen met de huid van de verf. Zo heeft ieder der exposanten zijn eigen facet, zyn eigen wereld, zijn eigen groei. En het wordt voor de beschouwer een interessante opgaaf in deze nieuwe we reld, ontegenzeggelijk vol verbeeldings kracht, stoelend ook op primitieve drif ten of uitdrukking gevend aan subjec tieve innerlijke (angst)gevoelens, ver vuld van merkwaardige spanningen of surrealistische effecten, wegwijs te worden. Voor de èèn biedt dit zoeken naar be grip mogelijkheden, voor de ander on mogelijkheden. Wij kunnen ons indenken, dat de èèn zich vol afschuw afwendt. Er zullen daarentegen anderen zijn, die zich magisch aangetrokken voelen tot het geëxposeerde, al is het maar om de Obsederende suggestie van al het De groep „Atol": v.l.n.r.: Hans van der Lek, Gerard Verdijk, Henk de Vries, Aat Verhoog en Roger Chailloux. „nieuwe" zowel in structuur, vorm en kleur dat hier geopenbaard wordt, doch waarvan de „eeuwigheidswaarde" thans op lange na nog niet te beoor delen valt. Wie kennis neemt van de steeds wis selende stromingen, van de vooruitgang en de terugkeer in cirkelgang, wordt huiverig een definitief oordeel uit te spreken. Zo ook in dit geval! De groep „Atol" lykt in zijn streven aan de tijd van heden een expressie te verlenen, waaraan de ernst ten grond slag ligt. De leden geven aan hun crea tief vermogen een uitlaat, die in over eenstemming is met de hen beheersende gevoelens, wat niet zeggen wil, dat men hen daarin volgen of waarderen kan. Het „subjectivisme" heeft hierin zulk een dominerende rol, dat iedereen voor zichzelf zal moeten uitmaken, of deze composities hem iets te zeggen hebben. In ieder geval is het interessant van deze uitingen kennis te nemen. De tentoonstelling, welke tot en met 27 maart te bezichtigen is, werd gister avond door wethouder Van Schaik ge opend. Zowel in zijn woord als in dat van directeur Van Wessem kwam tot uit drukking, dat het verantwoord is, de Leidenaars in contact te brengen met j uitingen als deze, waarin een strijd ge leverd wordt tegen het „traditionalisme". Waarbij wy ons van harte gaarne aan sluiten! H. Veertig jaar Ned. Clir. Vronwenbond Afdeling Leiden viert dinsdag feest Het Is dit jaar veertig jaar geleden, dat ook in Leiden een afdeling van de Ned. Chr. Vrouwenbond werd opge richt. Het waren indertijd de dames Schokking, Goslinga, Punselie en Van Nes. die hiertoe het initiatief namen. Na contact met het hoofdbestuur te hebben opgenomen, was mevr. Breed- veld-v. d. Brink bereid om naar Lei den over te komen om hier te spreken over de betekenis en het doel van de NCVB. Haar uiteenzetting bleef niet zonder succes, want direct gaven zich zestig vrouwen op om tot de nieuwe afdeling toe te treden. Dat was op 29 april 1921. Enkele weken later op 19 mei 1921 was de oprichting van de afdeling een feit. Met mevr. Schokking als presidente namen ook de dames Van Nes, Kouwen- hoven, Groot Enzerink, Koekoek en Van Loo zitting in het eerste bestuur. Het is mej. Van Loo, die al deze veertig jaar, waarvan ruim 20 jaar als bestuurslid, heeft medegemaakt. Nog steeds is zij een actief lid van de Leidse afdeling, welke zij ook geruime tijd als presidente heeft geleid. Hoewel het behandelen van maatschappelijke en sociale vraagstuk ken bij het licht van Gods Woord steeds op de voorgrond heeft gestaan, werden ook tal van andere activiteiten door de Leidse afdeling ontplooid. Zo gaf een moederclub jarenlang voorlichting op het terrein van moeder en kind, interes seerde een zwachtelbond zich voor een zwachtelactie voor de 'bevolking van Su riname en circuleerde lange tijd een leesportefeuille onder de dames. Ook werd een propagandacommissie in het leven geroepen, welke heden ten dage nog nuttige arbeid verricht en werd een zangkoortje gevormd. Reeds vijf jaar na de oprichting stond de afdeling voor een belangrijke representatieve taak; zij trad op als gastvrouwe van de landelijke bondsvergadering. Een organisatie, wel ke perfect verliep en waarvoor de jonge afdeling veel lof werd toegezwaaid. Thans telt de afdeling .waarvan mevr. A. A. v. d. Kwaak-v. d. Berg presidente is. ruim tweehonderd leden. Een aantal dat groter had kunnen zijn, ware het niet, dat op initiatief van de „moeder- vereniginng" twee jaaar geleden een af deling Leiden-ZW. werd opgericht, waardoor vele overschrijvingen plaats vonden. Met veertig jaar in een nabij ver schiet zal aan de dinsdagavond in de foyer van de Stadsgehoorzaal te hou den bijeenkomst een feestelijk tintje worden gegeven. De heer D. van der Kwaak zal de feestrede uitspreken, terwijl de avond verder wordt gevuld met zang, toneel, hersengymnastiek en een overzicht „Veertig jaar NCVB". Lezers schrijven De moord op Marcel Nivard Zeer veel mensen zijn opgeschrikt, over de opheldering, van de moord, op de kleine Marcel Nivard. Weer is er een onnozel ventje het slachtoffer geworden van een gruwelijke misdaad. Het moest ons eigen kind maar eens zijn! Eerst de angstige dagen, van vermissing en dan die gruwelijk harde werkelijkheid: Mar cel is vermoord. En dan de straf van de moordenaar. Natuurlijk zal hij wel weer omringd worden door psychiaters, die er natuurlijk weer een afwijking in zien, zodat hij een aanzienlijke tijd van straf minder krijgt. Wordt het geen tijd, dat ook in ons land de doodstraf weer komt. Zou het niet een beetje afschrikken voor allen, die ook van plan zijn een jongetje te vermoorden? Met dank voor uw plaatsing. W. A. M. B. (verpleger B) Javastraat 36, Oegstgeest Bandrecorders voor blinden Overeenkomstig de richtlijnen van de Stichting Voorziening Technische Hulp middelen aan Blinden in Zuid-Holland, is op Initiatief van de burgemeester, jhr mr. F. H. van Kinschot voor Leiden en Omstreken een actie-comité samenge steld om de nodige gelden bijeen te brengen voor bandrecorders voor blin den. Dit comité is als volgt samengesteld: D. W. Joekes, directeur-secretaris van de N.V. Ned. Rotogravure Maatschappij, voorzitter; H. Bassie, directeur van de Gemeentelijke Werkplaats; J. H. van der Kloot, secretaris Leidse Middenstands Centrale; G. P. Bergers, voorzitter van de Vereniging Blindenzorg; J. J. Ab- spoel, secretaris van de afdeling Leiden van de Ned. Blindenbond; A. J. Monta- nus, voorzitter van de R.-K. Blindenbond afdeling Leiden en Omstreken; J. H. F. Vermond, ambtenaar bij de Dienst voor Sociale Zaken, secretaris-penningmees- ter; A. Korving, voorzitter van de Chr. Blindenbond. In het Provinciaal Comité van aanbe veling hebben o.m. zitting: mr. J. Klaas- sesz, Commissaris der Koningin in Zuid- Holland; mr. W. Drees, Minister van Staat; mgr M. A. Jansen, Bisschop van Rotterdam en ds. H. Schroten, voor zitter Provinciaal Kerkvergadering Z.-H. Het Leidse Actie Comité stelt zich voor om via een circulaire aan de ingezetenen van Leiden en Omstreken bijdragen voor dit doel bijeen te brengen. Verder heeft het comité reeds toezeggingen van en kele gezelligheidsverenigingen om de op brengsten van verschillende evenemen ten aan het fonds ten goede te doen DE eChte, PIJNSTILLER Bij reumatiek, jicht of spierpijn brengt Witte Kruis snel verlichting. In te nemen naar persoonlijke voorkeur: tabletten, poeders of cachets. komen. Voorts zal een beroep worden gedaan op scholen en personeelsvereni gingen voor medewerking, terwijl ge tracht zal worden een uitvoering in de Stadsgehoorzaal te organiseren. Uit de opbrengst van deze activiteiten hoopt het comité vele blinden gelukkig te kunnen maken. De bandrecorders zijn niet alleen voor ontspanning bedoeld, doch ook voor studiedoeleinden. Via gesproken boeken en tijdschriften en op de band opge nomen cursussen kunnen de blinden zich op elk terrein ontwikkelen en ontspan nen. Gelden voor dit doel kunnen worden overgemaakt op postrekening no. 7475 t.n.v. de S(tichting) Vfoorziening T(echnische) Hulpmiddelen aan Blin den in Zuid Holland te 's-Gravenhage, of op no. 529595 t.n.v. de secretaris-pen ningmeester J. H. F. Vermond, Melchior Treublaan 16 te Leiden. Studio Een enkele maal het verschijnsel doet zich de laatste jaren trouwens steeds veelvuldiger voor exporteert Rusland een film die. in afwijking van de normale produkties daar, nu eens niet de commu nistische idealen van de Sovjet-Unie propageert: en niet zelden blijkt juist zo'n film een waar meesterwerk te zijn dat niet onderdoet voor het beste dat aan deze zijde van het ijzeren gordijn op filmgebied wordt gepresteerd. Onder deze noemer valt „Als de kraanvogels overvliegen", die ons lang is bijgebleven als de voortreffelijkste film die we in jaren hadden gezien. En met „De ballade van een soldaat", die deze week in Leiden wordt vertoond, zal het ons, vermoeden wij, niet anders vergaan. Het werkstuk van regisseur Grigori Tsjoechrai - in Cannes vorig jaar tweemaal bekroond - heeft diepe in druk op ons gemaakt, maar op een ander manier dan een film van een Ingmar Bergman dit zou doen. Wil men, evenals wij daartoe geneigd waren, „De ballade van een soldaat" analyseren - en dat komt in dit ge val toch uitsluitend neer op het op sommen van kwaliteiten - dan blijft men tenslotte met een element zitten dat niet zo gauw is thuis te brengen en dat men hoogstens kan aandui den met: typisch Russisch. Dat typisch Russische dat de toe schouwer ook treft in „Als de kraanvo gels overvliegen"; dat element dat men ook terugvindt in de verhalen van b.v. Tsjechow en Gorki en in de muziek van Moessorgski en Prokofjew. Gorki, kenner van zijn land en volk bij uitstek, noem de dit element het volslagen pessimisme van de Rus, die als geen ander in het noodlot gelooft enerin berust. Bepaald opbeurend is „De ballade van een soldaat" dan ook niet. De soldaat Aljosja krijgt bij wijze van beloning voor het onschadelijk maken van twee tanks zes dagen verlof: twee dagen om naar zjjn dorp te reizen, twee dagen om het dak van zijn moeders huisje te repare ren en twee dagen voor de terugreis. t TRIANON Wanneer we Univer sal International kunnen geloven, is het heel goed mogelijk, dat ergens - niemand weet waar - iemand - ni- mand weet wie - naar deze film zit te kijken, zoals een gewoon mens in zijn foto-album zit te bladeren. Want volgens deze maatschappij zou Ferdinand Waldo Demara nog in leven zijn, al weet niemand waar en onder welke naam. Deze Fred De mara was eens de hoofdpersoon van talrijke romantische en spectaculai re artikelen in kranten en tijd schriften. Zijn fantastische geschie denis vormde dankbare stof voor vele scribenten. Volgens de film was hij eens een uitermate begaafde, bijna briljante jon geling met een ongebreidelde fantasie, die zich niet kon passen in het keurs lijf van talloze reglementen en voor schriften. Deze verordeningen maakte het de jonge soldaat Demara ondanks zijn intelligentie en geschiktheid onmo gelijk officier te worden: hij was immers niet verder gekomen dan de tweede klas van de middelbare school. Daar om mat hij zichzelf door middel van vervalsingen meer dan benodigde di ploma's aan. Maar dit bedrog werd ont dekt en om aan de consequenties daar van te ontkomen stal hij de naam en hoedanigheden van een ander. Van het een kwam het ander. Door zijn bruta liteit, zijn bekwaamheden en zijn per soonlijke charme geloofden velen in hem, maar steeds moest hij door min of meer toevallige omstandigheden zyn zichzelf verschafte identiteit opgeven. En dan kroop hij maar weer in de huid van een ander. Achtereenvolgens was hij zo marinier, doctor in de psychologisch, kloosterling by de Trappisten, deskundige op het gebied van het gevangeniswezen en ten slotte officier van gezondheid aan boord van een der schepen van de Koninklij ke Canadese Marine. In deze vele func ties deed hy talloze goede dingen, het meest nog als marine-arts, in welke hoedanigheid hij tal van soms ingewik kelde operaties verrichtte en een groot aantal levens redde. Maar de kruik VAN DEZE WEEK !llll!lllllllllllllllllllllllllllllllll!illlllllllllllllllllllllllllllliniinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIII!!I moest eens barsten. Aan zijn wonder lijke praktijken moet in 1956 een ein de gekomen zijn, maar nog is de le- I gende rond zijn persoon levendig en zouden velen hem in dankbaarheid ge denken. Zijn geschiedenis is niet alleen via artikelen bewaard gebleven, maar ook in boekvorm en nu door middel van de film, waarin Tony Curtis zijn plaats inneemt. Deze glamourboy van Hollywood heeft er een zeer gave creatie van gemaakt. Zijn Fred Demara is men selijk, doorleefd, genuanceerd en sym pathiek. zonder goedkope overdrijving of gemakkelijk effectbejag en waardig in zijn tegenslag. Zo zijn mysterieus voor beeld de film ooit te zien krygt, zal hij vermoedelijk weinig bezwaar maken tegen de wyze, waarop Tony Curtis hem nieuw leven heeft ingeblazen. Wel licht zal hij zich alleen ergeren aan de romantiek rond zyn persoon, die ken nelijk uit de Hollywoodse koker is ge komen. Uit het leven van een zondige vrouw Call girl slaagt erin zich uit „het leven" los te maken LIDO Kan een psychiater een vrouw van lichte zeden ertoe brengen een nieuw bestaan te beginnen, ook al kost het haar onnoemelijk veel moeite zich uit „het leven" los te maken? In deze Amerikaanse film gebaseerd op een wetenschappelijk boek over dit on derwerp geeft dr. Mitchell toe. dat het niet altijd lukt. Want dat hangt af van de kracht van de oude binding en van de wil van het meisje om aan de ellende te ontsnappen. Maar het loont de moeite, want driekwart van de „call girls" (meisjes die per telefoon be reikbaar zijn en veelal in dure flats wonen) maakt een einde aan haar le venDat is ook het geval met een vriendin van Bobbie Williams, de vrou welijke hoofdpersoon in deze waarschu wende film. Die vriendin, Lisa, een ge notzuchtige dochter van een rechter in Tennessee, is dodelijk bevreesd voor ont maskering en springt in haar wanhoop het raam uit. Dit is een van de ge beurtenissen, die Bobbie ertoe brengt haar bezoeken aan dr. Mitchell, met wie zij toevallig in aanraking is gekomen, voort te zetten. Uitvoerig vertelt zy hem over haar vroegere leven en einde- lyk schiet haar te binnen wat haar ertoe gebracht heeft op verzoek van haar vriend en „beschermer", de luie profiteur Larry, haar jonge leven te ver gooien. Die Larry paait haar met trouw beloften, maar zit eeuwig in geldnood. Nog heel lang nadat zij begonnen is zich aan dr. Mitchell toe te vertrouwen, ontbreekt haar de kracht zich aan de fatale invloed van de parasiet op haar jeugd en schoonheid te onttrekken. En als zy de eerste stap heeft gedaan en er zich moeilijkheden voordoen, dreigt zij terug te vallen. Maar dr. Mitchells behandeling heeft haar wilskracht ge staald en tenslotte slaagt zy erin zich van het individu Larry te bevrijden. Deze film, „Girl of the night" zoals de oorspronkelijke titel luidt, onderscheidt zich gunstig van vele andere in dit gen re. Niet alleen omdat het een fotogra fisch knap werk is, waarvan de beelden meermalen muzikaal voortreffelijk ge ïllustreerd zijn, maar vooral omdat elke poging tot misplaatste romantiek ont breekt. In feite is het een zakelijk ver slag van de pogingen van dr. Mitchell het meisje ertoe te brengen zichzelf te ontdekken, waaruit zy dan langzamer hand de kracht put met haar omgeving te breken. Wie het in de eerste plaats te doen is om goedkope sensatie al komen er in deze film, die een uitsteken de tekening van het milieu geeft, tal van sensationele taferelen voor komt juist niet aan zijn trek. Daarvoor staat dit werk, hoe realistisch de uitbeelding ook is, door de uitvoerige verfilming van dr. Mitchells genezingspogingen op een te hoog niveau. Anne Francis en Lloyd Nolan, alsmede John Kerr in de rol van Larry, waren alleszins tegen hun moei lijke taak opgewassen. De herberg van zesde geluk Warm pleidooi voor missiewerk Casino „De herberg van het zesde geluk" verhaalt van een kleine missie post in een van de armste en meest ge- isoleerde delen van China en bovenal van een kleine dappere vrouw, die, hoe wel niet door de missie geaccepteerd, zich voor die missie inzet. Niet door zalvende gebeden, maar door liefde, zelf opoffering en onverzettelijkheid. Zij kwam er als een vreemdeling. Men schuwde haar en begreep haar niet. Maar allengs werd zij een vrouw, die niet meer te missen was. Zij werd meer. De gewaardeerde voetinspectrice van de mandarijn, de beminde van een aanvan kelijk gefrusteerde regeringsinspecteur, die zij leerde tot wat ware liefde kan leiden. En ook in barre tijden als China in oorlog is met Japan en steeds meer terrein verliest blijft zij en redt honder den wezens na een barre tocht door vijandelijk gebied. Een tocht, die sterk doet denken aan de lijdensweg, die vrouwen en kinderen in Birma moesten afleggen tijdens de tweede wereldoorlog, waarvan "A town like Alice" verhaalt. Dan blykt, dat zelfopoffering de mens de grootste bevrediging kan geven en dat liefde tot alles in staat is. Want de weg, die de liefde bewandelt kent geen gevaren. En zelfopoffering is een ge schenk van de allesomvattende liefde. Een ontroerende film, die een niet op zettelijke pleidooi voor het missiewerk inhoudt. En ook al weer wat oudere film, waarvoor men gerust twee uur kan uit trekken. Ook al zijn sommige scènes wat breed uitgesponnen en is de aanloop tot het werkelijke verhaal wat lang. Ingrid Bergman en Curt Jürgens zor gen voor een doorleefde vertolking van de hoofdrollen. „Weit ist der Weg" Freddy zorgt voor een schattig kind Luxor „Weit 1st der Weg" is een in felle kleuren opgenomen film, die ve len een genoeglijk uurtje zal bezorgen. Er komt weliswaar wat valse romantiek in voor, maar een Nurks is hij die daar teveel op let! De grammofoonplaten- miljonair Freddy Quinn speelt er samen met de blonde Ingeborg Schoner en de kleine Nayatara de hoofdrol in. Hy zingt in deze (spannende) amusementsfilm, die zich in het zonnige Brazilië afspeelt, weer een groot aantal gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes. Zingen doet hij overigens beter dan acteren voor de camera's. De titels van de liedjes? Be halve het allernieuwste succesnummer „Weit 1st der Weg" hoort u "La Guitara Brasiliana" "Samba-Fieber" en „La Bo- tella". Wanneer de film begint bevindt Freddy zich in Salvador, de ongekroon de koningin van Brazilie's steden. Hij trekt zich daar het lot aan van een arm weeskind, maar kan het in verband met zijn geringe verdiensten onmogelijk adopteren. Op aandringen van een char mante hoe zou het anders kunnen? Maar de heenreis duurt langer dan twee dagen. Hij helpt een invalide mede strijder die aanvankelijk niet naar zyn vrouw durft terug te keren en mist daar door een trein. Hy heeft op zich geno men om onderweg voor een andere sol daat een pakje voor diens vrouw af te geven. Hij ontmoet een meisje, evenals hijzelf een verstekelinge in een goede rentrein, en tussen hen beiden ontstaat een idylle, maar zij gaan uit elkaar voordat een van hen zich duidelijk heeft durven of kunnen uitspreken. Tenslotte wordt de trein die hem naar zijn dorp zal brengen gebombardeerd. Aljosja overleeft het bombardement. Hij steekt op een vlot een rivier over, lift met een vrachtauto naar zyn dorp en heeft dan nog maar net een paar mi nuten tijd om zijn moeder te omhelzen. Want de heenreis heeft zo lang geduurd, dat hij onmiddellijk terug moet, wil hij zich bijtyds by zijn legeronderdeel voe gen. Het scenario, deels van de hand van regisseur Tsjoechrai, is weerga loos knap in beeld gebracht. Het spel van Wladimir Iwasjow als Aljosja, Zjanna Prochorenko als het meisje Sjoera en Antonina Maximowa als Aljosja's moeder is voortdurend waarachtig, vaak ontroerend. Som mige scènes, zoals het weerzien tus sen de invalide soldaat en zijn vrouw, het bruuske afscheid tussen Aljosja en Sjoera en het weerzien van de soldaat met zijn moeder, zijn aangrijpend. Ook als men verder gaat analyseren, blijft men vol be wondering: voor de fotografie, voor de cameratechniek (in deze film echter niet zo overrompelend en be wust belangrijk" als het geval is in ,Als de kraanvogels overvliegen" en niet in de laatste plaats voor de bij dit onderwerp uitstekend aan sluitende muziek van Michel Siw. Een pessimistische film, zeker, maar toch één die dit verblijdende perspectief opent: dat in Rusland nog zulke films gemaakt kunnen worden. verpleegster besluit de zingende le vensgenieter voor enige tyd naar de nieuwe hoofdstad Brasilia te trekken om daar de handen uit de mouwen te ste ken. Hy moét geld hebben om voor de hulpeloze Janny te kunnen zorgen Maar ja. de goedgelovige Freddy wordt niet een twee drie een ryk man. Hy raakt zelfs betrokken by een smerig zaakje. Toch komt het langverwachte ogen blik, waarop het recht zegeviert en onze Freddy zowel het verpleegstertje als zyn kleine beschermelinge in de armen kan sluiten. Gaat U de film gerust eens zien al was het alleen maar om het schattige kindje! Dinosaurus Griezelig, spannend, sensationeel Rex De schoolboekjes vertellen ervan. .Dinosaurus", land- of zoetwa ter-bewoners van dikwyls reusachtige afmetingen met een verbazend grote romp en vier poten met vyf tenen. Deze kruipende dieren geleken zowel op vogels als zoogdieren. In het Connec- ticutdal in de Verenigde Staten heeft men voetsporen gevonden. Ook in het kryt van Noord-Amerika heeft men dinosauriërs aangetroffen. De grootsten onder deze „monsters" bereiken een lengte van 16 tot 22 meter en een hoogte van 9)4 meter. Deze fantastische dieren dienen als onderwerp voor een spannende, griezelige en aan sensatie ryke rolprent. De dinosauriërs binden de stryd aan met de mens en diens machtige mo derne machines. Het verhaal berust na- tuurlyk op louter fantasie, maar de ver filming ervan is het volle aanzien waard. Het is interessant te zien hoe de film makers de oermonsters tot leven trach ten te brengen. De heldenrollen in dit produkt zyn toebedeeld aan Ward Ramsey, Kristina Hanson en Greg'j Martell.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3