Claude Bessy steekt thans
Zizi Jeanmaire naar kroon
Communisten hebben
vervalsingsfabriek
„LA BELLE DE PARIS"
BAYER
ASPIRIN
Nu Engels pseudo-kabinetstuk
in Sovjet-Unie gepubliceerd
Bronchi letten
Russen veroveren niet alleen
ruimte maar ook circuspubliek
Opgericht 1 maart 1860
Woensdag 22 februari 1961
Vierde blad no. 30287
Engeland heeft de. Sovjet-Unie beschuldigd van de vervalsing i.e.
het openbaar maken van een document, dat een Engels kabinetstuk
heet te zijn en publikatie daarvan in de Russische pers. Zij doet een
beroep op de Russische regering te verklaren, dat het document geen
kabinetstuk is. Het document, dat deze maand in een brochure „De
grote samenzwering tegen Afrika" werd gepubliceerd, moet aantonen,
dat Engeland streeft naar invloed in de federatie van Afrikaanse vak
bonden, om de belangrijkste sectoren van de economie van de
Afrikaanse landen te kunnen controleren en Amerikaanse invloed in
Afrika tegen te gaan.
De federatie heeft ontkend de hand te hebben gehad in de openbaarmaking.
Een woordvoerder van de Engelse regering noemde het document „een belachelijke
vervalsing".
In de vrijdag overhandigde nota betreurt de Engelse regering, dat het Russische
persagentschap Tass en het partijorgaan „Prawda" dit document hebben gepubli
ceerd op een wijze die suggereert dat het een kabinetstuk is.
Schriftvervalsers
nooit zonder werk
Overigens illustreert dti voorval tref
fend de wijze waarop de communistische
propaganda zich van vervalsingen be
dient.
De communisten stellen zich niet er
mee tevreden leugenachtige berichten
te verspreiden, zij willen die ook nog
staven met valse documenten en papie
ren, van liefdesbrieven tot „geheime"
orders van de Amerikaanse minister van
Buitenlandse Zaken toe.
Valse munters en schriftvervalsers
zijn in het Oostelijke blok nooit zonder
werk. Zij kunnen altijd in dienst van
de regering komen, en mochten zij een
veroordeling achter de rug hebben, des
te beter.
De voornaamste fabriek van verval
singen staat in Hoheschönhausen ,een
voorstad van Oost-Berljjn. Daar werken
Russische, Oostdultse en andere beroeps
vervalsers samen om leugens zo groot als
Bitier en Göring die plachten te ver
spreiden, te staven met vervalste paple
ren. In sommige opzichten is de com
munistische propaganda duizendmaal
effectiever dan die van de nazi's. De
techniek van de nazi-propaganda was
te doorzichtig, de methoden te afschu
welijk.
Maar de communistische propaganda
wordt door velen in Oost-Europa, in
de neutrale landen en zelfs door som
mige in de Westelijke wereld voor zoete
koek aangenomen.
Het Westen begon ongeveer drie Jaar
geleden aandacht aan deze „fabriek"
te schenken.
geheime agenten. Hohenschönhausen
voorziet hen van geboorte-acten, pas
poorten en andere papieren, nodig om
zich een andere dan de ware inden-
titelt aan te meten.
Slecht of niet, de vervalsingen doen
hun werk. Zolang de valsheid der „do
cumenten" nog niet is aangetoond, we
ten de communisten ermee verdeeldheid
in het Westen te zaaien, onderhandelin
gen over geschillen te bemoeilijken en
verwarring in het andere kamp te stich
ten.
Zelfs als de vervalsing reeds is ont
dekt, dan nog blijven de leugens gedu
rende enige tijd hangen.
Niets is te onbelangrijk om vervalst
te worden als het Westen er maar door
in moeilijkheden kan worden gebracht.
Twee jaar geleden ontdekte de Wcst-
duitse legerleiding dat de Oostberiynse
fabriek van vervalsingen „liefdesbrie
ven" naar het adres van getrouwde sol
daten verstuurde. De bedoeling was dat
deze brieven door de vrouwen zouden
worden geopend en de soldaten moei
lijkheden thuis zouden krijgen.
Fotokopie
In juni 1958 hadden de communis
ten een fotokopei va neen memorandum
verspreid, dat volgens hen, door John
Foster Dulles naar Amerikaanse diplo
maten in het buitenland was gezonden.
In dit „memorandum" gaf de Ameri
kaanse minister de diplomaten de op
dracht een „vertragingstactiek" toe te
passen om een topconferentie
houden.
tegen te
Ongeveer tegelijkertijd deed een „ge-
hemi" rapport dat door Nelson Rocke
feller zou zijn opgesteld, de ronde. In
dit rapport besprak Rockefeller uitvoe
rig de moeilijkheden van de VS in
Zuid-Amerika.
Het Amerikaanse ministerie van Bui
tenlandse Zaken verklaarde dat het
.memorandum" en het „rapport" slech
te vervalsingen waren en dat geen van
beide documenten ooit bestaan hadden.
Een ander voorbeeld van vervalsing
was een belofte van hulp die admiraal
Laurence Frost, chef van de Ameri
kaanse marine-inlichtingendienst, aan
de rebellen in Indonesië zou hebben ge
daan.
De Amerikaanse ambassadeur in Kon
go, Clare Timberlake, was nog zo'n
slachtoffer van het communistische pro-
paganda-wapen. De communistische pro
paganda-machine liet namelyk een
brief circuleren, die afkomstig zou zijn
uit Washington en waarin de ambassa
deur werd opgedragen de oppositie tegen
Patrice Loemoemba te organiseren.
Identiteitsbewijzen
Maar andere vervalsingen zijn niet
to slecht, zoals identiteitsbewijzen voor
en nu ook
kinder-
-ASPIRIN
aangename smaak
aan kinderen aangepaste
dosering
veiligheidssluiting'
VÉtfïi/ e krachtig
e beproefd
geneemniddflen veilig
BAYER ASPIRIN
in élk gezin „gezien"!
Noorwegen wil spionage langs
de kust voorkomen
De Noorse regering neemt maatregelen
om systematische spionage langs de
Noorse kust te voorkomen, zo heeft de
Noorse minister van Defensie, Nils Han-
dal, in het Storting meegedeeld.
Volgens persberichten zouden treilers
en andere visserschepen van de Sovjet-
Unie, Polen en Oost-Duitsland misbruik
maken van de traditionele door Noor
wegen toegestane rechten om bij storm
weer in Noorse havens te schuilen, me
dische hulp te verkrijgen etc. Deze vis
sersvaartuigen zouden jaren lang syste
matisch spionage bedreven hebben en
met behulp van elektronische instru
menten nauwkeurige metingen van de
kustlijn en de diepte van de kustwateren
hebben verricht. Een zeer uitgebreid on
derzoek door militaire autoriteiten en
politie heeft uitgemaakt, dat buitenland
se mogendheden grote interesse tonen
voor de verdedigingsinstallaties langs de
Noorse kust en in andere delen van het
land.
(Van onze Parijse correspondent)
In het raam van de reorganisatie van het Franse kunstleven die de
minister voor Cultuur André Malraux twee jaar geleden ter hand nam.
heeft de Opéra-Comique die Parijs' tweede officiële en gesubsidieerde
muziektheater is (na de Grand Opéra), zijn draai kennelijk nog niet
helemaal gevonden. Het was de bedoeling dat alle groots opgezette
werken geleidelijk aan van Opéra-Comique naar de grote Opéra zouden
worden overgeheveldwaar de outillage en de hele atmosfeer zich ook
wel beter lenen voor dat soort monstervertoningen in de superlatieve
stijlV er schillende beroemde stukken en trekpleisters als Carmen en
Tosca hebben die gang naar het paleis van Gamier ook al gemaakt
en de vraag was dus hoe die verliezen op het repertoire van de Opéra-
Comique te compenseren.
In de Rotterdamse Ahoyhal gaf
het Russische Staatscircus ..Mos
kou" zijn Nederlandse première. De
meesterclown Popof in actie.
Produktschap Siergewassen
VERGOEDINGSREGELING
WORDT GEHANDHAAFD
Het bestuur van het Produktschap
voor Siergewassen heeft besloten, de
vergoedingsregeling voor Bloembollen,
die wegens aantasting door het tulpe-
stengelaaltje vernietigd moeten worden,
voor het seizoen 1961 maximaal 3 pro
cent van de binnenlandse minimum
prijzen bedragen. Vorig jaar was zjj
een procent.
Over het seizoen 1960 is aan vergoe
dingen bjjna f303.000 uitgekeerd. Van
de geinde heffingen is nog overgeble
ven f 9000 voor de vroege tulpen en
f 106.000 voor andere tulpen. Deze be
dragen zullen nu gebruikt worden voor
de vergoedingsregeling van het komende
seizoen.
Besproken werd een brief van de
Kon. Alg. Ver. voor Bloembollencultuur
over de regeling voor gevallen waarbij
bloembollenkwekers een grotere opper
vlakte beplanten dan waarop zij vol-
5ens hun teeltvergunning recht heb-
en. Vroeger werden dergelijke geval
len door de justitie geseponeerd, als de
oogst van het te veel geteelde ter ver
nietiging werd ingeleverd. Vorig jaar is
daaraan een einde gekomen: er werden
boetes opgelegd, maar geen bollen meer
Morgen aankomst
s.s. Zuiderkruis
Morgen wordt het s.s. „Zuiderkruis**
van de N.V. Stoomvaart Maatschappij
Nederland onvoorziene omstandig
heden voorbehouden in de Amster
damse haven verwacht. Onder de 775
passagiers bevinden zich ongeveer 600
spijtoptanten uit Indonesië, die te Soe-
rabaja en Tandjong Priok zijn inge
scheept. Voor kapitein K. Harder, onder
wiens commando het schip de reis
maakte, betekent de aankomst in Am
sterdam het einde van zijn loopbaan,
want kapitein Harder zal op deze dag
de maatschappij met pensioen gaan ver
laten.
Hoestdronk in tabletvorm.95ct
vernietigd. Van exportzijde had men na
melijk, gezien de schaarste aan bloem
bollen voor de export, erop aangedron
gen geen bollen meer te vernietigen. De
vereniging wil nu graag de oude rege
ling terughebben zij heeft in haar brief
verzocht, daarover overleg te plegen met
de desbetreffende officieren van ju
stitie. De vereniging heeft er o.m. be
zwaar tegen, dat de te veel geteelde
bloembollen aan de markt komen, ter
wijl de opgelegde boetes niet aan het
bloembollenvak ten goede komen.
Het produktschapsbestuur wil echter
voorlopig niet aan het verzoek der ver
eniging voldoen. Als het aanbod van
bloembollen groter is geworden wil het
de zaak pas nader onder ogen zien.
(Van een onzer
redacteuren)
Sinds gisteravond we
ten wij, dat de Russen
niet alleen de ruimte
hebben veroverd, maar
bovenal de harten van
het circusminnende pu
bliek. Zelden, heel zel
den hebben wij een pu
bliek gezien, zó laaiend
van enthousiasme, zó
vol lof, zó gul met ova
ties en applaus. De
meer dan uitverkochte
Ahoy-hal in Rotterdam
(er waren te veel plaat
sen verkocht, zodat
sommigen aanvankelijk
op de trappen moesten
zitten) daverde ervan.
Het Sovjetrussisch
Staatscircus „Moskou"
brachtdan ook een
programma, dat niet
alleen op een zeer hoog
peil stond, uitblonk
door originaliteit en
ondanks de grote dis
cipline een hartverwar
mende spontaneïteit
vertoonde, maar ook in
een zo'n hoog tempo
werd opgeschoteld, dat
de stukken eraf vlogen.
En vooral: er zullen ter
wereld niet veel circussen
zijn, die een zo eigen, zo
aparte stijl hebben als het
circus „Moskou".
Het vuurwerk voor de
pauze lag in het laatste
nummer besloten. Ali-Bek
en zijn kozakken. Ras-ar
tiesten van de bovenste
plank. In een daverend
tempo, met laaiend en
thousiasme, durf en bra-
vour gaven deze kozakken,
van wie er twee nauwe
lijks ouder dan twaalf
Jaar zijn, een staaltje
dressuur te zien, waarbij
de fijnproevers de tongen
aflikten. Liggend, zittend,
staand, kortom in de
meest moeilijke standen
daverden zij op hun vuri
ge paardjes door de piste.
Geblinddoekt slingerden
zij zich tussen de benen
van hun paarden door,
getweeën eveneens. En
ook deinsden zij er niet
voor terug om met vlijm
scherpe zwaarden tussen
de tanden de dolste ca
priolen op hun in felle
galop voortspurtende
paarden uit te halen. Met
een dolle charge met ge
trokken sabels, waarmee
met feilloze zekerheid
twijgen doormidden wer
den gehakt en sponsen
van borden af werden ge
prikt, werd dit nummer
besloten.
Dit temperamentvolle
nummer werd door een
loeiend en stampend pu
bliek, dat het rood van de
opwinding nog op de
wangen had, hooglijk ge
waardeerd.
Van een grote mate van
beheersing getuigde het
nummer van de Polown-
jows. Luchtacrobatiek aan
een 8 meter hoge perche,
balancerend op... een
voorhoofd. Verbluffend in
één woord. De Kanaginls
toonden zich springers
van de bovenste plank
Een achterwaartse sprong
van de wip, waarbij de
springer luchtigjes met
zijn voeten op de schou
ders van drie op elkaar
gestapelde mannen be
landde bracht de handen
van de toeschouwers ook
al langdurig op elkaar.
De jonglerende Chro-
mows lieten eveneens
goed werk zien. Werk ech
ter, dat men minstens net
zo goed in andere beken
de circussen kan aan
schouwen. Het effect, dat
zij bereikten door met
brandende fakkels te
jongleren was echter
enorm.
Het eerste nummer, dat
op het programma stond
vermeld, zweemde Ietwat
naar propaganda. Hier
mee werd gezinspeeld op
de successen, die de Rus
sen met de ruimtevaart
boeken. Licin en Sinja-
kowskaja haalden toeren
uit aan een rondvliegende
raket.
De clowns lieten een
soort veredelde slapstick
zien met fraaie vonds
ten. Opvallend was. dat
zij weinig schreeuwden,
maar veel suggereerden
door een voortreffelijke
mimiek en een al even
goede voordracht.
Na de pauze stond hèt
nummer op het program
ma. Leeuwen, die op de
ruggen van paarden door
de piste dravenEen
staaltje dressuur van Ta
mara en Alexander Bus-
la jew.
Zeker, af en toe mis
lukte er wel eens wat, zo
als bij de finale-sprong
van de superieur sprin
gende Kanaginls. Maar
d~t kwam omdat de eisen,
die aan deze artlesten-in-
dienst-van-de-staat wor
den gesteld zo ontzaglijk
hoog liggen, dat een ama
teur er nauwelijks van
durft te dromen eenmaal
het peil van deze circus
mensen te bereiken....
RUIM TWEEDUIZEND
SCHEPEN IN 1960 TE
WATER GELATEN
Blijkens het jaaroverzicht van Lloyd's
Register of Shipping omtrent de te
water gelaten schepen over de gehele
wereld in 1960, zijn in dat Jaar 2020
schepen te water gelaten met een totale
tonnage van 8.356.444 ton (geen gegevens
zijn beschikbaar van communistisch
China, Oost-Duitsland en de Sovjet-
Unie). In vergelijking met 1959 trad een
daling in van 389.260 ton, terwijl dat
jaar 1808 schepen te water werden ge
laten.
Van het totaal werd 20.7 procent ge
bouwd in Japan, 15.9 procent in Enge
land en Noord-Ierland en 13.1 procent
in West-Duitsland.
In Nederland zijn in 1960 in totaal 188
schepen te water gelaten van tezamen
566.993 ton, dit is 40.504 ton minder dan
in 1959. Van het totale aantal te water
gelaten schepen waren 7 stoomschepen
van tezamen 139.455 ton en 181 motor
schepen van tezamen 427.538 ton.
Onder het totale aantal van 188 in
Nederland te water gelaten schepen
bevonden zich 17 tankschepen van te
zamen 240.411 ton en 2 ertsschepen van
tezamen 28.450 ton. Voor registratie in
het buitenland waren bestemd 88 sche
pen van tezamen 235.165 ton.
Van de totale over de gehele wereld
in 1960 te water gelaten tonnage waren
335 schepen van tezamen 3.648.800 ton
tankschepen, hetgeen in vergelijking met
1959 een vermindering betekent van
726.453 ton. Tankschepen maakten in
1960 44 procent van de wereldproduktie
uit tegen 50 procent in 1959.
Ambassadeur in Thailand
Bij K.fo. is mr. A. F. Calkoen, ambte
naar van de buitenlandse dienst der der
de klasse, benoemd tot buitengewoon en
gevolmachtigd ambassadeur in Thailand
en tevens tot buitengewoon gezant en
gevolmachtigd minister in het Konink
rijk Cambodja.
De Noorse luchtvaartmaatschappij
Braathens SAFE, heeft een vierde Friend
ship toll Fokker besteld. Op het ogenblik
vliegt Braathens met twee van deze Ne
derlandse vliegtuigen op geregelde lijn
diensten van Oslo naar Krlstlaansand,
Stavanger, Bergen. Alesund en Trond-
helm. In maart van het vorig Jaar be
stelde de maatschappij een derde F 27 en
thans een vierde, in Noorwegen bezit de
Friendship, die men „Luftbussen" noemt,
een grote populariteit, aldus de Fokker-
Fabrieken.
het is de bekwame filmcomponist Geor
ges van Parijs die de muziek heeft
geschreven. Als librettisten worden de
namen van choreograaf Etscheverry en
van de toneelschrijver Louis Ducreux
vermeld. (Maar eigenlijk zijn niet meer
dan wat zeepbellen uit hun handen ge
komen). Het verhaaltje is uiterst mager,
doch blijkbaar op maat geschreven voor
de jonge karakterdanseres Claude Bes
sy die zich hier dan nu ook ontpopt
als ster-ln-opkomst die bijna op één
lijn gesteld kan worden met Zlzl Jean
maire (die ook ln de Opéra begonnen
is) en als „Leading lady" voor de plan
ken van revue of muslc-hall plaats zou
kunnen nemen.
De plot? Een arm, maar heel mooi
ateliernaaistertje wordt 't hof gemaakt
door twee rivalen: een rijpe bankier
en een Jeugdige rijknecht. En terwijl
zijzelf nummer twee verkiest, verplicht
haar moeder haar de hand van de eerste
te aanvaarden. Ze maakt ais zijn gezel
lin nu een briljante carrière in galant
Parijs, maar droef gestemd wegens num
mer twee. Wanneer ze met nummer één
een nachtelijk uitje doorbrengt in de
beroemde tent van Maxim's, ontwaart
zs daar nummer twee die intussen tot
aankomend kelner is opgeklommen en
die haar bedienen zal; en hoe raadt
ge 't nummer twee wordt dan haar
nummer één. Apotheose. Koor der kel
ners. Aftocht van 't innig gelukkige
paar.
Oe behoeft het complete oeuvre van de
librettisten Halévy en Meilhac niet woor
delijk uit het hoofd te kennen om ln
die handeling en sterker nog in de
geest van deze Parijse schone, de trek
ken van Offenbachs „La vie parisienne"
te herkennen. Dezelfde briljante en
„mondaine" belichting van een over
eenkomstig avontuur dat zich op gelijke
wijze ontknoopt. Wanneer men de par
tituur van Offenbach die de laatste
jaren trouwens een treffende renaissan
ce beleeft voor de dag had gehaald,
dan zou men van een letterlijke „re
make" hebben kunnen spreken. Hoe de
opzet nu omschreven dient te worden,
is minder gemakkelijk vast te stellen.
Zo hier en daar schenen componist
en regisseur de „belle époque" een feest
neus op te zetten, maar over de hele
linie had men de geest van die periode
met haar cake-walks, french cancans,
polka's èn haar galanterieën en senti-
mentaliteiten, leek 't, toch wel willen
respecteren.
Van Parijs die van Nederlandse af
komst is, toont zich hier opnieuw de
routinier die bij geen enkele situatie zijn
handen in het haar hoeft te verstoppen,
terwijl hij daarenboven zyn naam met
ere draagt. Want als componist heeft
hij de Parijse folklore wel in zijn zak.
Hij doet zo hier en daar by het jong
leren met motieven wel eens denken
aan Francis Poulenc, minus evenwel
diens humor en pikanterie en persoon
lijke gratie waardoor hij als Gavroche
of zelfs als Goujat toch steeds
nog „heer" weet te blijven. Enfin, geen
muziek dus van de allerhoogste plank,
waar een operettecomponist zich on
gestraft niettemin toch ook best van be
dienen mag.
Het grote uitroepteken dient men ach
ter de naam van Claude Bessy te plaat
sen die met haar lange, slanke benen
en armen de nerveuze beweeglijkheid
van een libelle evenaart, en ln haar
mimiek en gestes de incarnatie is van
de charmes, de esprit en de ontembare
vitaliteit van de Parijse mldinette-op-
haar voordeligst.
Zij mag de Opéra-Comique dankbaar
zijn voor de kostbare gelegenheid die
haar hier geboden werd als „belle de
Paris", in haar speciale en grote mo-
geiykheden te schitteren.
Of die erkenteiykheid wederzyds zal
zyn, kan achteraf al betwyfeld worden.
Bij de generale repetitie, en dus nog
vóór de première hadden Amerikaanse
film- en televisieproducers voor de nieu
we ster al een brug van dollarbiljetten
tot New York en Hollywood geconstru
eerd. En zodra Claude Bessy die gouden
brug zal hebben overschreden, kan de
directie van de Opéra-Comique haar
nieuwe repertoire-aanwinst wel weer op
bergen omdat haar vertolking van de
solodansrol nu Juist de voornaamste zo
niet enige rechtvaardiging van deze
,,'uallet-opera-buffa" is geweest.
Hukle in Kamer
aan prof. Romme
(Van onze parlementaire redacteur)
In de Tweede Kamer heeft de voor-
ritter gistermiddag mededeling gedaan
van het ontslag van prof. Romme als
kamerlid.
Dr. Kortenhorst noemde het afscheid
een ernstig verlies voor het parlement.
Met gevoelens van weemoed herdacht
hij de man, die een voorbeeld van Uver
was en gestalte heeft gegeven aan de
Nederlandse politiek.
Hij was een sieraad van de Kamer.
De parlementaire arbeid was hem lief.
Hij beoefende de kunst van de politièk
»ls een meester op alle wapenen. Hem
heden dank te brengen zal de Kamer
*ls een ereplicht beschouwen. De beste
wensen vergezellen hem op zyn verdere
levensweg.
Namens de regering sloot minister
Luns zich by de woorden van de voor
ster aan. Hy noemde prof. Romme by
uitstek ervaren. Er is een hiaat gescha
pen, dat moeiiyk kan worden gevuld. De
regering hoopt, dat het hem gegeven zal
fijn nog vele jaren zyn kwaliteiten
dienstbaar te maken aan land en volk.
Helde redevoeringen werden onder
streept door applaus.
EEG wenst opheldering over
Borgward
De E.E.G.-commissie heeft aan het
Westduitse ministerie van Economische
Zaken opheldering gevraagd over de
maatregelen, welke Bremen heeft geno
men ten gunste van de firma Borgward.
Naar verluidt houdt het verzoek van
de E.E.G.-commissie verband met de ar
tikelen 92 en 93 van het E.E.G.-verdrag
over het aan een onderzoek onderwerpen
ran de door ledenlanden verstrekte
steun.
Het plan nu was het tweede theater in
het byzonder te reserveren voor nieuwe
werken (die tot dusver en sedert de
cennia erg in de verdrukking waren
gebleven) om zo tevens te pogen het
operapubliek dat in Frankryk nu ook
niet bepaald tot de verlichte kringen
behoort, langzaam aan over de brug
te krygen en te wennen aan het feit dat
de muzikale klok sinds Puccini, Masse
net en Leoncavallo toch niet helemaal
stil is blyven staan.
Een paar maanden geleden had de
directie 't zowaar aangedurfd Dallapi-
cola's meesterwerk „Vol de nuit" bin
nen te loodsen, een opera die ook al weer
zo'n kwarteeuw geleden werd geschreven
maar waarop de componist dan toch
maar het dodekafonische systeem had
toegepast. Vermoedelijk is niet alleen
het publiek maar ook de directie van de
ze koene daad achteraf toch wel wat
geschrokken, en in elk geval werd met
de jongste première fluks heel wat stap
pen terug gedaan om weer in het ver
trouwelijke klimaat van het Parijs van
de „belle époque", dus omstreeks de
laatste eeuwwisseling, te belanden.
De aanwinst draagt de titel „La bel
le de Paris" (de schone van Parüs) en