AUDREY*:) HEPBURN IN KAMER EN TUIN Klaar, terwijl U niet wacht ZATERDAG 18 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 thans in de frivole kledij van de lichtzinnige Holly Golighty In het land van de schijn, waar over de filmmensen regeren, lijkt alles mogelijk. Even gemakkelijk als Audrey Hepburn destijds in het nonnenha- bijt van de zeer serieuze en diep religieuze zuster Luc voor „The nun's story" stapte, -trekt zij nu de frivole kledij aan van de licht zinnige Holly Oolighty voor een rek mind, moet laten varen als de ware liifde haar vrolijke leventje binnenstapt. Capote heeft waarschijnlijk nooit aan Audrey Hepburn gedacht, toen hij zijn lang kort-verhaal schreef, maar regisseur Blake Edwards achtte haar zeldzaam geschikt voor de rol van Holly in de film. Internationaal georiënteerd, met komedie van goede en slechte ma nieren, welke een geestige blik gunt op onze tijd en zijn moraal en een beschrijving geeft van een onwaarschijnlijke jongedame. Het laatste klinkt wat vreemd natuurlijk, want vélen denken een Hoüy Golighty te kennen. Maar slechts weinigen kennen haar wer kelijk. Slechts weinigen Tcunnen de Audrey in een van de vrolijke scènes uit haar nieuwe komedie breakfast at Tiffany's. nieuwe Amerkaanse komedie, die onder de titel ,fireakfast at Tiffa ny's" het leven zal aanschouwen. Holly Golighty is het luchthartige wezentje, dat ontsproten is aan de brein van de auteur Truman Capo te, die haar in een van zijn korte verhalen in gezelschap van man nen met vette bankrekeningen lus tig liet fladderen door de beste bars. Het is zo'n meisje-van-plezier, dat men overal ter wereld kan te genkomen. Truman Capote beweert dat hij vele meisjes voor ogen heeft gehad, toen hij zijn Holly Goligh ty schiep. Lange meisjes, korte meisjes, roodharige meisjes, blond jes en zwartjes. Uit die veelheid van figuren creëerde hij zijn warmbloedige Holly, die koud be rekend haar heil in vele richtin gen zoekt, maar tenslotte alle be- gevoel voor humor en typisch vrou welijk. Bovendien heeft Audrey vele van deze Holly Golightys ge zien en gesproken in Londen, Pa rijs, Zwitserland, New York en Los Angeles. Zij speelt nu de hoofdrol in een verwarring en de onzekerheid pei len, welke achter zo'n koel mas ker van lichtzinnige berekening schuil kan gaan. In Capotes verhaal is dat voor recht beschoren aan de niet al te produktieve schrijver Paul Varjak George Peppard als de niet al te produktieve auteur, die er ten slotte in slaagt de dolle Holly Go lighty (Audrey Hepburn) te tem men. (gespeeld door George Peppard). Hij onderdrukt zijn gevoelens voor de pittige Holly echter korte tijd ten gunste van een uitermate ele gante juffrouw Patricia Neal, die van haar onmetelijke schatten een deel wil investeren in de jonge schrijver en tevens haar uiterste best doet om enige vreugde aan haar investering te beleven. Ver der duiken er in het verhaal nog een paardendokter en een stotte rend fotomodél op. De eerste wil iets onthullen over Hollys bewogen verleden en de tweede is juist het type, dat Hollen als vriendin zal kiezen. De geschiedenis speelt zich af in New York, maar zoals de titel reeds doet vermoeden komt de 123 jaar oude juwelierszaak van Tif fany er ook in voor. Het specta culairste stuk, dat op de proppen komt is de Tiff any-diamant. De icaarde van meer dan twee mil joen gulden schittert dan de bio scoopbezoekers in kleuren tegemoet Audrey Hepburns garderobe voor deze film werd ontworpen door de Par ij se couturier Hubert de Givan- chy. Hij vloog enkele malen naar Zwitserland voor besprekingen. Daarna nam Audreys echtgenoot Mel Ferrer naar Parijs om de ge hele collectie van De Givanchy te bekijken en een keuze te maken. Hij nam het gekozenen mee naar zijn vrouw. Later werd de kleding overgebracht naar Hollywood en vandaar ging ze door naar New York. Pas toen Audrey in New York was droeg zij voor de eerste maal een stuk uit deze dure col lectie Elke branche kent zo van die speciale vakmopjes, waarin met enig sarcasme een of ander bedrijfseuvel op de hak wordt genomen. Het is vooral de factor „tijd", die in deze grapjes een groot aandeel heeft. Want het niet tijdig klaar zijn van wie moet afleveren of het met- meer-dan-gewone spoed aandringen op levering door wie iets gebrui ken wil. geeft in deze jachtige tijd naast strubbelingen gelukkig toch ook nog wel eens stof tot scherts. Zo in de geest van de opmerking van het mannetje, dat een grote stapel werk op iemands bureau deponeert en verontwaardigd zegt: ..Maar mijnheer, als ik deze spul len nu werkelijk mórgen pas klaar had willen hebben, dan zou ik er toch zeker niet vandaag al mee gekomen zijn! Ook foto-amateurs kennen dat ver langen om iets gauw klaar te zien. De opname, die ze zoëven maakten, zouden ze graag direct al als afdruk Audrey, die bekend staat om de smaakvolle wijze, waarop zij zich weet te kleden, ziet men ergens in de film verschijnen in een cock tailjapon, die zij zelf beschrijft als: ,jZeer brutaal en kostelijk gek als men er in loopt". Zij loopt ook rond in een zeer vrouwelijke japon, volgens haar zelf: „op de grens van het betame lijke". Verder zal men haar zien in een „El Morrocco"-japon, welke vol gens haar „schittert", in een „enorme zwarte strohoed, precies het ding, dat men zou dragen bij een bezoek aan de beruchte ge vangenis Sing Sing" en in een hoed met „een kwak veren". En zo kan men doorgaan. Audrey Hep burn is een wandelende mode show, zoals zij door Breakfast at Tiffany's" dartelt. Audrey bekende, dat zij zenuw achtig was bij de eerste opnamen voor deze film. Geen wonder. Het valt niet mee te spelen voor de ogen van duizenden gapende New- yorkers. Meer dan zestig personen ster ren en personeel vlogen op en neer tussen Hollywood en New York, zolang daar werd gefilmd. Er werd zo hard gewerkt dat Audrey Hepburn maar een avond vrij had om een voorstelling van het Royal Ballet bij te wonen. Patricia Neal had daarom maar haar echtgenoot en drie kinderen mee naar New York genomen. Om hun te laten zien, hoe zij de on deugende dame speelde. Tijdens de schoonmaak zult u ln kasten en misschien in een verborgen hoekje op zolder of in de kelder een aardige, doch lege schaal ontdekken; aanvankelijk zal die wel vol planten gestaan hebben. Nu is het eigenlijk de goede tijd om zo'n schaal of bakje weer eens opnieuw door de bloemist te laten beplanten, doch u kunt het zelf ook wel doen. U moet alleen met enkele factoren rekening houden: er moeten planten in gepoot wor den, die elkander weten te waarderen. Dus geen planten, die de volle zon moeten hebben en andere, die men al vroeg moet beschermen, die liever in een vorstvrij, doch onverwarmd vertrek staan. Bovendien ver langen sommige planten een vochtige atmosfeer, terwijl cac tussen en vetplantjes veel beter groeien in een wat drogere om geving. Met al die dingen moet u echt rekening houden. Bovendien moet men ook voor goede grond zorgen; als zulke bakjes of schaaltjes gevuld wor den met gewone tuingrond, komt er beslist niets van terecht. Er is goede bloemistengrond voor nodig en ook die is voor al le plantensoorten niet gelijk. De cactussen en vetplanten moeten er wat extra metselzand door heen hebben en voor hen is een beetje klei ook wel nuttig. Meer tropische kasplanten hebben iets meer turfmolm nodig en die zal men dus door de grond moeten mengen. Dit bakje is met diverse soor ten beplant. Het is geschikt voor de normaal verwarmde kamer; allemaal planten die wel een beetje warmte kunnen gebrui ken. De sansevieria links op de achtergrond heeft in de winter niet veel water nodig; de bonte Dieffenbachia met aronskelk achtige bladeren, rechts op de achtergrond kan wel water heb ben, doch voor alle planten geldt en speciaal in de winter; lauw water. Geef ze niet het water zo uit de kraan; dat is veel te koud voor hen. In dit bakje heeft men ook nog enkele an dere bonte plantjes gezet; ze verlangen allemaal warmte. Het is ook wel nuttig indien het blad regelmatig besproeid wordt, doch dat moet men dan ook weer met lauw water doen. O. KROMDIJK. willen bezitten. Zes-en-dertlg klein- beeld opnamen op een film vinden ze veel te veel. omdat ze niet dagelijks fotograferen en dus geruime tijd moe ten wachten om de resultaten te kun nen bekijken. Vandaar dat er rolletjes van 20 en zelfs 12 opnamen zijn. Het nieuwste bericht, dat een eind aan de grapjes over het lang uitblij ven van beloofde kiekjes maakt, is wel de vinding waarmee-een ieder, binnen 10 seconden een kant-en-klaar-foto zelf kan maken. t Lijkt een wonderlijke geschiedenis, maar reeds enige tijd is een camera bekend, die in één minuut een foto aflevert. Het is geen vaktoestel, dat met geheimzinnige foefjes of inge bouwde droogapparaatjes werkt, maar een gewoon fototoestel met alleen een bijzondere achterwand, die twee dek sels heeft. Waarvoor dat nodig is, zal aanstonds blijken. De films, die er in gebruikt worden zijn echter wat dikker dan een gewone rolfilm. omdat in de film voor elk van de opnamen apart een pakje chemicaliën is aangebracht. Zodra de opname, hetzij binnen of buiten, is gemaakt, wordt aan de ach terkant van het fototoestel een scha kelaartje omgezet. Daardoor komt een vrij sterke aandrukwals in werking, wanneer de film verder wordt ge transporteerd. Deze wals perst het kleine pakje met chemicaliën open en verspreidt deze uiterst regelmatig over de gevoelige laag, waarop zoëven de opname werd gemaakt. In letterlijk 60 seconden vindt het gehele proces plaats en na die éne minuut kan de voorste klep van de dubbele achter wand geopend worden in vol dag licht om de foto kant en klaar uit het toestel te pakken! Precies één minuut nadat de opname werd ge maakt kan men het resultaat dus al zien. Tal van originele fotografische „stunts" zijn met een dergelijke came ra uitgehaald: bij de opening van be langrijke bijeenkomsten of bij een of ficiële ingebruikstelling is menigmaal een burgemeester of andere functio naris verrast met de foto van de ope ning, die hij verrichtte, voordat hij schaar, troffel of ander „openings in strument" had neergelegd. We schreven nu over de 60 seconden, die moesten verlopen, voordat de che micaliën volledig ingewerkt waren en het beeld hadden doen verschijnen. Maar ook deze vinding heeft zichzelf al weer overtroffen en thans is deze volle minuut teruggebracht tot zegge en schrijven tien seconden. Meen niet, dat deze foto's onbeholpen of ondui delijk, niet houdbaar of van een vreemde kleur zijn. De afdrukken zijn prima gedetailleerd, goed scherp en even houdbaar als andere foto's. Ook moet u niet veronderstellen, dat deze vorm van fotografie alleen maar een spelletje is, dat voor een bepaalde ge legenheid wel eens leuk is. Het zal een ieder duidelijk zijn, dat het o.a. voor de pers zeer belangrijk is om korter dan „a la minute" een opname te be zitten van een of andere gebeurtenis. Niet alleen daarvoor, maar ook bij re clame- en architectenbureaus bij het opnemen van speelfilms, het plaatsen van decors, toneelvoorstellingen enz, worden deze toestellen gebruikt om di rect enige foto's van een bepaald ont werp te bezitten of een bepaalde si tuatie te kunnen beoordelen. Een wel zeer bijzonder gebruik maakte een Amerikaanse firma van deze vinding b.v. een klant, die in twijfel verkeerde of vrouwlief het ene meubel niet mooier zou vinden dan het andere, een paar ter plaarse gemaakte opnamen mee te geven. Misschien dat een wat argwanende lezer zich af vraagt of men dan overal „zo maar" foto's kan maken en niet afhankelijk is van het toch voor elke foto zo nood zakelijk licht. Het antwoord hierop is: In het volkomen duister kan men in derdaad niet fotograferen, maar wat opzienbarend is: de gevoeligheid van de films, die in dit toestel worden ge bruikt is zo ongelofelijk hoog, dat in de huiskamer met de verlichting van een enkele schemerlamp opnamen kunnen worden gemaakt. Uiteraard zonder flitslampjes daar het feit an ders niet zo vermeldenswaard zou zijn. En hoe kan het ook anders het laatste snufje is nog weer een verbe tering: zonder enige ingrijpen van de fotograaf kan een ingebouwd micro oog de lens-opening en sluitertijden vol-automatisch regelen. De schemeri ge huiskamer, maar ook het verblin dend witte sneeuwlandschap, het zon nige strand, zowel bosopnamen op re genachtige dagen worden door deze automatische apparatuur feilloos ge meten en tien seconden nadat de fo tograaf op de knop heeft gedrukt ligt de foto gereed. Zodat in de fotografie nu eens een keer gesproken kan worden van: Klaar terwijl u niet wacht! Een extravagant grote hoed en een zeer bijzonder japonnetje. Zo komt men Audrey tegen in haar nieuwste film, welke grotendeels in New York werd opgenomen. Schaaltje met diverse planten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18