Uitbreiding van telefooncentrale FILMS VAN DEZE WEEK Werk van ruim zes ton is eind 1962 gereed getuigt van een „Faja Lobbi vurige liefde voor Suriname DELFTSE GEDENKSTEEN VOOR LEIDSE PROF. SNELLIUS „Mein Kam pPherinnering aan brok schokkende werkelijkheid Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 3 december 1960 Tweede blad no. 30219 Aan Breestraat breken en bouwen Het zal nog enkele jaren duren om precies te zijn twee jaar maar dan is de „Leidse" telefoondienst up-to-date en zal deze dienst een nog groter service kunnen bieden. Het soms lange wachten op een telefoonaansluiting behoort dan tot het verleden. Sinds gisteren het plaatsen van een schutting voor de percelen Breestraat 20 en 22 is voor deze telefoondienst een periode van nieuwbouw en uitbreiding ingeluid. Reeds te lang was de telefooncentrale, thans nog gevestigd aan de Boommarkt, in een te nauwe behuizing gevestigd. Terwijl reeds een belangrijk deel van de administratie, het magazijn en de buitendienst naar een nieuw gebouw in de omgeving van Groen- oord zijn overgebracht en in Oegst- geest een eigen wijkcentrale is ge bouwd, zal met deze nieuwbouw, waartoe beide -panden in de Bree straat worden afgebroken een royale ruimte ontstaan, zoaardoor de ser vice niet onbelangrijk ivordt uitge breid. Na een periode van breken, waarmede gisteren in feite een aanvang is ge maakt. breekt de tijd van opbouw aan. D°ze nieuwbouw, welke geheel is voor bereid door de Rijksgebouwendienst en een uitgave vergt van ruim f 600.000, is in handen van de Aannemersmaat- schappij v/h. J. v. d. Wal te Den Haag. In nauwe samenwerking met de Monumenten- en Welstandscommissie de huidige panden hebben echter niet zulk een historische waarde zijn de plannen opgemaakt, uitgewerkt en ten slotte goedgekeurd. Hoewel, zoals gezegd, de panden niet zulk een historische waarde hebben, is bij de uitwerking van de plannen terdege gelet op de omge- Show van pluimvee en konijnen Hedenavond en morgen houdt de Leidse Pluimvee en Konijnensportver eniging (LPKV) in de foyer van de Stadsgehoorzaal haar jaarlijkse show van hoenders, konijnen, sierduiven en cavia's in alle variaties. Hierbij komt een afzonderlijke show van Chinchilla's, edelpelsdieren, inge zonden door de heer J. F. de Graaf met 13 stuks, waaronder dieren van top klasse, welke nog nimmer in Nederland werden ingezonden. De tentoonstelling staat in het teken van de vrijetijdsbesteding en verkreeg de volledige medewerking van het ge meentebestuur. Er zijn plm. 200 inzen dingen, verdeeld over 52 inzendingen van pluimvee en sierduiven. alsmede een 150-tal van konijnen in 32 diverse rassen. Keurmeesters zijn de heren: B. Wer- mer. Delft, konijnen; W. v. d. Bent. Kat wijk, konijnen en J. Nikkels, Enschede, pluimvee en sierduiven. De opening van de tentoonstelling vindt hedenavond om 7.30 uur plaats. ving waarin ze moeten passen. De nieuwbouw ofschoon het nieuwbouw blijftzal niet detoneren met de belen dende percelen, t.w. het pand van de N.V. Koningsveld en Zn. en het kadas ter. De nieuwe panden, welke zullen cor responderen op het huidige gebouw aan de Boommarkt, krijgen, voor wat het front betreft, een enigszins huiselijke indeling. De in dit front gedachte ra men en hoge deuren, ontvangen straks een weinig functionele betekenis. Be langrijker is, wat zich achter deze gevel, welke op het eerste gezicht uit twee „woonhuizen" uiteenvalt, bevindt en dat zal een moderne apparatuur zijn. Het Breken en bouwen aan de Bree straat. Twee panden aan de Bree straat moeten plaats maken voor uitbreiding van de Leidse telefoon centrale. (Foto L.D./Holvast) gebrek aan automaten is er immers de oorzaak van. dat in Leiden vrijwel geen nieuwe telefoonnumers uitgégeven kun nen worden. Dit behoort over enkele jaren tot het verleden. Evenzo het soms, met name in de spitsuren, lange wach ten op de zoemtoon, waarna pas ccn verbinding tot stand komt. De gisteren aan de Breestraat ge plaatste schutting men is er nog maar nauwelijks mede begonnen (zie foto) luidt een periode van uitbrei ding van de Leidse telefooncentrale in en zal in deze omgeving een geheel nieuw, zij het aangepast aan de huidige bebouwing, stadsbeeld doen ontstaan. In deze nieuwbouw, welke in de eerste plaats gericht is op de uitbouw van het Leidse telefoonnet, is tevens ruimte ge reserveerd voor de administratieve af deling en een kantine voor het perso neel. Trianon Zelden heeft een film een zo welluidende en treffende naam meegekregen als ,.Faja Lob- bi". Vurige liefde" betekenen deze twee woorden letterlijk; en van een Bijeenkomsten in Stadhuis en liet Arbeidsbureau Het landmeetkundig gezelschap Snel_ !ius van de Delftse studenten heeft gis- eren een reeds veel te lang uitgestelde aide gebracht aan een van de grond- igers van de landmeetkunde, de Leidse ïoogleraar Willibrord Snel van Rooyen e naar de geest van zijn tijd met de aam Snellius de historie der exacte etenschappen is ingegaan. Snellius eft dit jaar 345 jaar geleden voor het -t de techniek toegepast van de aterwaartse insnijding" in de land- tkunde. Dat was voor het gezelschap adlius aanleiding om bij de viering an het vierde lustrum deze Leidse ge- 'rde te huldigen, hetgeen geschiedde oor een bijeenkomst in het stadhuis aar loco-burgemeester wethouder J. C. n Schaik als gastheer getuigde van ijn onbetwiste beheersing van de ken- omtrent levensloop en betekenis van 'nellius en daarna tijdens een korte ^htigheid in het Gewestelijk Arbeids- treau, waar een gedenksteen onthuld >rd op de plaats waar Snellius een van n meest markante prestaties heeft ge- verd. Hier stond indertijd zijn woning, die helaas tijdens de buskruitramp van 1807 met veel andere woningen verwoest werd. De afgevaardigden van het gezelschap „Snellius" kwamen eerst in het Leidse stadhuis bijeen, waar zij werden ont vangen door de loco-burgemeester J. C. van Schaik. Deze bijeenkomst werd ook bijgewoond door rectores-magnifici van de Leidse Universiteit en de Delftse Technische Hogeschool en de president curator van de Leidse Universiteit. De loco-burgemeester gaf 'n kort over zicht van 't leven van Snellius. De voor zitter van 't jubilerende gezelschap, de heer M. Tienstra, bood wethouder Van Schaik daarna het gedenkboek aan. dat in verband met het lustrum is uitgege ven. Tijdens deze bijeenkomst in het Leidse stadhuis gaf de heer N. D. Haasbroek, lector in de landmeetkunde aan de Delftse Technische Hogeschool, een voordracht over de betekenis van het werk van Snellius. Hierna begaf het gezelschap zich naar het Gewestelijk Arbeidsbureau. Dit gebouw staat op de plaats, waar Snellius indertijd heeft gewoond. In een der lokalen van dit bureau werd «en gedenksteen onthuld, die door het gezelschap Snellius aan de Leidse Universiteit werd aangeboden. De ont hulling geschiedde door de president- curator dr. J. E. baron de Vos van I Steenwijk. Fascinerende documentaire vat hoof dzaken van benauwende periode voorbeeldig samen Lido In bewogen beelden toont deze fascinerende film die benauwen de periode uit de jongste geschiedenis: Hitiers opkomst, terreur en ondergang. Er flitsen beelden voorbij van de omstandigheden, waarin hij voor menigeen een redder in de nood was, van de geheime krachten op de achtergrond, die ten onrechte dachten deze afschuwelijke mens te kunnen temmen, van de manipulaties, die hem in staat stelden de laatste tegenstand te breken, van de monsterachtige misdaden, waaraan zijn medestanders zich in zijn geest en op zijn bevel te buiten gingen, van de overwinningsroes van de Duitse legers, gevolgd door nederlaag, verminking en doodEn 25 miljoen soldaten en 24 miljoen burgers van wie zes miljoen joden in de kampen en gaskamers schijnen dan tenslotte helemaal alleen door de Führer te zijn vernietigd, want in het proces in Neurenberg wijzen de kopstukken, die hem eerst door dik en dun volgden, de aanklacht met verontwaardiging af Vooral de jeugd mag dit werk beslist niet verzuimen Vooral de jeugd mag niet verzuimen deze documentaire te gaan zien, omdat zovele gebeurtenissen uit deze tijd niet begrijpelijk zijn zonder deze achtergrond. Het is een grote verdienste van deze film, dat de essentiële feiten uit het recente verleden van het hart van Euro pa hier op overzichtelijke en zakelijke wijze uitgestald zijn, gegroepeerd rond die figuur uit de afgrond met zijn dui velse makkers, die in hun ziekelijke droom van een duizendjarig Duits rijk alles wat op hun weg kwam zonder een grein van menselijkheid vernietigden. Slechts een enkele maal hanteert de re gisseur het wapen van de ironie: als men in het begin de schreeuwende ti ran hoort zeggen, dat er één woord is, dat het Derde Rijk niet kent, namelijk capitulatie. Diezefde zinsnede wordt la ter herhaald, als de Duitse legers van Von Paulus bij Stalingrad ten onder zijn gegaan, de Britten definitief de macht in de lucht hebben verworven en de strijd te land zich naar Duitse bo dem verplaatstMaar voor het ove rige spreken de feiten geheel voor zich zelf. Dit werk bestaat eigenlijk uit een snoer van filmische „citaten" uit de overvloed van documentair materiaal, dat er - ondanks de geheimzinnigheid, waarmee de nazi's hun vuigste misdrij ven plachten te omringen - gelukkig toch nog is. Vandaar dat men vaak to nelen ziet, waarvan niemand had ge dacht, dat die ooit in beeld waren ge bracht. Vooral de schokkende taferelen uit het getto in Warschau, waar de jodtn uit geheel Polen waren bijeen gedreven en waar honger, ziekten en vurige liefde getuigt deze film voortdurend, de liefde namelijk die de Nederlander Herman van der Horst Suriname het land en zijn inwoners, zijn flora en fauna en niet in de laatste plaats het film ambacht toedraagt. Niet zonder reden spreken we hier van film„ambacht". Want ook in dit, zijn eerste grote werk hoewel niet zoals „Het schot is te boord" en „Houen zo" een documentaire in de zin van een vrij zuivere registratie van opeenvolgen de gebeurtenissen of van een informa tief beeldend document laat Van der Horst zich kennen als iemand die het filmen nog als een ambacht beschouwt en die hoogstens knipoogt naar het „l'art pour l'art". Want al kun je „Faja Lobbi" bezwaarlijk een documentaire noemen en geeft Van der Horst hierin wel een hyper-persoonlijke visie van wat hij in Suriname mocht zien, de toe schouwer krijgt in ieder geval een tref fende indruk van het land en zijn volk, zij het dat die indruk niet van eenzijdig heid is vrij te pleiten. Want wie Suriname kent zo „vurig" als Van der Horst het ons toont gaat er heus niet toe. Het zij hem vergeven. „Faja Lobbi" moge geen documentaire zijn, het is meer dan dat: een filmisch gedicht, dat niet het manco heeft van temporaine litteraire gedichten die voor j de meeste mensen een hoge graad van onverstaanbaarheid hebben bereikt. „Faja Lobbi" is een gedicht door het geraffineerde samenspel van beeld, kleur en klank, door de bezieling die de ma ker er in heeft gelegd en welke men uit elk detail proeft. Suriname moet voor een filmer als Van der Horst, die altijd op zoek is naar het unieke in het alledaagse, en dorado zijn geweest. Het landschap met als do minanten het oerwoud, voortdurend vol leven, en de rivieren met de talloze stroomversnellingen. De bevolking: In dianen, bosnegers, Creolen, mulatten, Hindoestani, Chinezen, Libanezen, enz. De verscheidenheid van culturen, van godsdiensten. Vooral twee bevolkings groepen schijnen hem in het bijzonder te hebben geboeid: de indianen, de pau pers van Suriname, en de bosnegers. De eersten zijn in zichzelf gekeerde mensen, wier grauwe bestaan triest aandoet en die 's avonds bij het kampvuur eentonige liederen aanheffen en ingetogen dansen uitvoeren. De bosnegers daarentegen lei den een veel kleuriger bestaan, hun mu ziek is uiterst levendig en hun dansen zijn dat niet minder. Van der Horst laat deze tegenstelling bijzonder evident uit komen. Herman van der Horst laat ons in kort bestek veel zien. heel veel zelfs. „Faja Lobbi" is een werveling van beelden en het ritme wordt nog opge voerd door talrijke soms bijzonder 1 fraai gevonden beeldassociaties. Wie 1 „Faja Lobbi" ziet en Suriname niet kent I krijgt neiging in een vliegtuig te stap pen. Wie Suriname wel kent, zal heim wee krijgen naar de verscheidenheid, die in ons regenlandje ondanks zijn grote aantal hokjes en zuilen ver te zoeken is. De maniak Een echte Hitchcock Casino „De maniak" is een van de oudere films van Alfred Hitchcock, „the master of suspense". Ook in deze film toont hij zich een meester van de span ning. Een spanning, die zich ontlaadt in een verrassende ontknoping. En zoals ge bruikelijk in Hitchcocks films speelt die ontknoping zich af op een plaats, waar men die niet zou verwachten: een ker misterrein. Schijnbaar een even absurde plaats als het vrijheidsbeeld in „Sabo teur". Hitchcock roept de spanning i'n deze film voornamelijk op door snel wisselen de suggestieve beelden. Het verhaal is wel interessant. Het zit alleen vol onwaarschijnlijkheden, maar dat neemt men op de koop toe bij een Hitchcock. Een beroemde tennisspeler ontmoet in de trein een psychopathische nietsnut, die al jaren een plannetje verzint om zijn vader uit de weg te ruimen. De ten nisspeler staat op het punt van zijn vrouw te gaan scheiden. De „maniak" stelt voor de vrouw van de tennisspeler te vermoorden. Als tegenprestatie moet de tennisser zijn vader liquideren. De vrouw van de tennisser wordt inderdaad vermoord Haar man wordt ervan verdacht. Hitchcock zorgt ervoor, dat de tennis ser zo sterk onder verdenking komt te staan, dat arrestatie onvermijdelijk schijnt. Maar dan toont hij zich de meester, die uit het kluwen, die onont warbaar scheen draad voor draad te voorschijn tovert. onvoorstelbare armoede al duizen den slachtoffers hadden gemaakt voordat de overlevenden naar de moordkampen moesten ,zijn bij ons weten nog niet eerder in een andere documentaire film ingelast. Wat men daarover ziet, doet de haren ten berge rijzen. Dus maar niet gaan en bij de thee, de koek en de warme kachel blijven? Neen, want het is in de eerste plaats dwaas de ogen te sluiten voor de vreselijke vergrijpen jegens de mensheid, waartoe een volk van grote denkers, dichters en musici als het Duitse in zeer korte tijd kon vervallen, en in de tweede plaats is het onmogelijk een bij be nadering zuiver oordeel over de hui dige èn toekomstige politieke toe stand in Europa uit te spreken als men niet weet wat eraan vooraf is gegaan. Gelukkig was de eerste voor stelling van gisteravond druk be zocht. Moge dit in de komende da gen - en als het kan: weken - zo blijven. Deze film is voor een ieder, die zijn of haar verantwoordelijk heid beseft en zeker voor de jeugd, een werk dat men gezien moet heb ben! Drama in (le spiegel (Crack in the mirror) Luxor Een zéér sterke speel- en karakterfilm wordt geboden in Richard O. Fleischers nieuwste film ..Crack in the mirror" Drama in de spiegel"). Daarin treden drie sterren op in dubbelrollen: de altijd imponerende Orson Welles als de oudere arbeider Hagolin en de ou dere. briljante advocaat Lamorcière, Juliette Greco als de jeugdige vrouw van beiden en Bradford Dillman in de rol van de jeugdige arbeider en de jonge advocaat, in beide gevallen de minnaar van de vrouw. Een tweedubbel „driehoeksspel" dus. Twee op elkaar gelijkende, parallel lo pende intriges, zich afspelend in totaal verschillende milieus, waarbij de hoofd personen door een speling van het lot toch ingrijpend contact vinden. Een Orson Welles trekt alle registers van zijn fameus en veelzijdig talent open! Als bruut wordt hij op afzichte lijke wijze door zijn jeugdige vrouw ver moord. met behulp van haar vriend, met wie zij een nieuw leven beginnen wil. Als advocaat, die eveneens door zijn vrouw, die in zijn assistent haar „amant" vond, bedrogen wordt, weet hij, wanneer hem de schellen van de ogen zijn ge vallen, als wraak in een felle aanklacht de gerechtvaardigde straf te verkrijgen voor haar, wier man werd afgeslacht. Juliette Greco, eveneens actrice van groot formaat tegenover hem: vrouw uit de Parijse achterbuurt met animale in stincten, tevens luxieuse echtgenote van de gevierde advocaat. En ten derde Bradford Dillman. Hij is de jonge ar beider, die zich in het misdadige kom- plot liet betrekken. Ook is hij de eer zuchtige jonge pleitbezorger, wiens enor- De dood rijdt mee Politie-te-paard op zoek naar bandiet Rex De Texas Rangers, politieman nen te paard, zijn niet voor een kleintje vervaard. Zij kunnen schieten als de beste en wee de bandiet, die zij op het spoor zijn. Behalve één: Jim Flood Flood is een bandiet, die zijn belagers net altijd iets te vlug af is. Hem krijgen die Rangers nu net niet. De moorden gaan door ,de plunderingen nemen hancl over hand toe. Het is allemaal Floods werk. Tot er een groentje zich aandient bii de Rangers-compagnie: Seven Jones is zijn naam. Zijn broer Two is als Ran ger om het leven gekomen en daarom voelt de jonge Sevena zich tot dit ambt geroepen. Om even op die vreemde na men Two en Seven terug te komen. Va der Jones had kennelijk zoveel kinderen, dat hij ze maar van een nummer voor zag.... Dat groentje blijkt natuurlijk he lemaal niet zo groen te zijn. Hij weet Flood te pakken te krijgen. Maar nu moet hij naar Texas gebracht worden en dat valt beslist niet mee. Seven moet zijn gevangene tegen de woede en geldzucht ter staat een grote beloning op Floods hoofd) van vele cowboys beschermen. EnFlood was ook zeer geliefd bij de Westerse schonen. Ook daar moet hij een oogje op houden. Seven Jones arri veert met zijn gevangene op de plaats van bestemming en dan blijken de moei lijkheden uit de weg te zijn geruimd. Het schandaal van Clochemerle Fernandel zaait problemen en oogst kostelijke stormen Studio De auteur Gabriel Chevallier is verantwoordelijk voor de wereldver maardheid voor dat typisch Franse lan delijke dorpje Clochemerle. Immers hij ontwierp het en hij was de man, die het in rep en roer bracht door er een uri noir te plaatsen. Maar de wilde tafe relen, die zich toen afspeelden, behoren nu tot het verleden. De weerklank, die zij echter alom hebben gevonden, smeek te als het ware om nieuwe verwikkelin gen, die hij creëerde in zijn roman „Clo chemerle Babylone". Het was bijna even vanzelfsprekend, dat deze nieuwe roer selen ook tot het witte doek zouden doordringen. Wie zijn plezier daaraan wil beleven, kan deze week in het kleine theatertje aan de Steenstraat terecht. Hij ziet het plaatsje opnieuw in rep en roer gebracht en de aanleiding tot dat kostelijke kabaal is ditmaal een volsla gen, maar sympathieke nietsnut in de persoon van Fernandel. Zyn uitgebreid arsenaal van komische en mimische ta lenten kan hij benutten in de rol van die sympathieke leegloper, die - wanneer hij officieel tot werkloze is benoemd eerst een verguisde persoonlijkheid wordt: „hij parasiteert op onze centen". Als hij er zich dan toe zet weer populair te wor den slaagt hij er wonderwel in. De vrou wen vechten om hem: „Wie moet anders die klusjes bij ons thuis opknappen". Maar ja, als dan de offerblokken in de kerk worden leegggehaald, dan komt er maar één man als verdachte in aan merking, de veel omstreden klaploper Tistin. Het laat zich begrijpen, dat alles wel weer in de normale banen terecht komt, maar inmiddels heeft de kleine gemeenschap van Clochemerle weer heel wat woelige dagen meegemaakt en de bioscoopbezoekers hebben die van heel nabij mogen meebeleven. Zij volgen de lange slungelachtige gestalte van de be paald niet mooie Fernandel, overal waar hij gaat, waar hij moeilijkheden zaait en stormen oogst. Dat alles is ondanks zijn absurditeit begrijpelijk. Moeilijker is de reden te peilen, waarom ze zo fel vech ten om de gunsten van deze toch niet meer zo jonge figuur. Maar dat zal een ieder, die dit vrolijke, intieme en gezel lige filmpje ziet, gaarne voor lief nemen. In Clochemerle schijnt nu eenmaal alles mogelijk. me ambitie voor hem méér betekent dan zijn liefde voor de vrouw van zijn chef Geheel geabsorbeerd door de idee vrij spraak voor de misdadigster te verkla gen en daarin bijna slagend, ziet hij op het allerlaaste ogenblik zijn opzet en zijn carrière vernietigd door de zoveel oudere en wijzere man, wiens leven hij reeds vernietigd had. Deze film boeit zowel door de interes sante, kundige regie, het sfeerscheppend vermogen en het suggestieve spel der hoofdfiguren in hun contrasterende rol len. De regisseur behaalde overigens reeds grote successen met de films: „Tweeduizend mijl onder de zeespiegel", "The Vikings", "Violet Saterday" en "Compulsion". Een bosneger „duwt" zijn boot tegen de stroomversnellingen in de rivier op. Het is een scène uit een van de boeiendste gedeelten van de film „Faja Lobbi".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 3