EINDE VAN ALLES mWÊÈM „De laatste oever", een schokkende film over gevaar van atoomoorlog Contant geld op het juiste a moment De Twentsche Bank 5^8 Hp ESSO PETROLEUM Huiveringivekkend beeld van de vereenzaming der laatste menselijke wezens in Australië Film minder gedetailleerd dan boek, maar even suggestief OPEN OOG VOOR KANS OP FILMS 'tssq)^. voor oliehaard Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 12 november 1960 Derde blad no. 30201 Trianon Op beklemmende wijze heeft de bekende Amerikaanse filmproducent-regisseur Stanley Kramers in dit aangrijpende filmwerk gestalte gegeven aan de voornaamste elementen van Nevil Shute's schokkende roman ,,On the Beach", een titel, die uitstekend vertaald werd als ,,De laatste oever". Die laatste oever is de zuidoost-kust van Australië. Daar, in Sydney en Melbourne en aanvankelijk ook nog in Brisbane, wonen de laatste mensen, die deze aarde, na een verschrik kelijke atoomoorlog op het noordelijk halfrond, nog bevolken Datum: januari 1964Langzaam sluipt het gif van de radio-actieve straling over de evenaar zuidwaarts en onverbiddelijk zal het alle leven uitroeien. Die laatste miljoenen wéten dat, al zijn er velen, die toch nog een vage hoop koesteren. Nog maar enkele maanden resten die ongelukkigen in de grote Australische steden en haar omgeving. En als de enige overlevenden van het noorden: de bemanning van de Ameri kaanse onderzeeër Sawfish, onder commando van Dwight Towers (Gregory Peck), in de haven van Melbourne zijn aangekomen, weten ook zij, dat dit een plek is, waar zij voor slechts korte tijd respijt kun nen vinden voor de naderbij sluipende dood Schreeuw tegen het risico, dat gehele mensheid bedreigt Wie het boek van de onlangs over leden auteur Nevil Shute heeft gele zen, zal diep onder de indruk zijn ge komen van de sobere wijze, waarop hij de reacties tekent van enkele personen uit 't restant van de mens heid. Wat doen ze, hoe denken ze, hoe aanvaarden ze de collectieve on dergang van het leven op aarde? Huiveringwekkend is de wijze, waar op Shute, in alle eenvoud, de ver eenzaming schetst van die laatste menselijke wezens aan de kusten van Australië. En de vraag rees of het mogelijk ivas die onverbloemde waarschuwing tegen de misdaad van een atoomoorlog in filmtaal over te brengen. In het algemeen gesproken is het bijna onmogelijke taak een film, die naar een boek gemaakt is, zuiver te be oordelen nadat men dat boek reeds ge lezen heeft. De lezer heeft zich een beeld gevormd van de wereld, waarin de schrijver hem binnenvoert en aangezien ieder mens zijn of haar eigen achter grond heeft en bepaalde gegevens min of meer op eigen wijze verwerkt, zijn er theoretisch van hetzelfde boek evenveel onderling afwijkende exem plaren als er lezers zijn! Daarbij komt, dat de film zijn zeer eigen taal heeft. Dit leidt er onvermij delijk toe. dat de stof een zekere bewer king moet ondergaan, dat de onderdelen opnieuw gegroepeerd worden, dat er in grediënten worden weggelaten of an dere noodzakelijk eraan toegevoegd wor. den. Vooral bij een onderwerp als dit beschikt de auteur over veel meer mo gelijkheden dan de regisseur Shute heeft door tal van korte gesprekken een bepaalde kleur weten te geven aan de situaties, waarin die laatste mensen in Melbourne in zijn roman verkeerden. Alleen reeds om des tijds wille kon dit alles niet in de film verwerkt worden. Men kan zich dus voorstellen, dat de film voor ons. na het lezen van het boek, een teleurstelling was. Althans, enige maanden geleden, toen wij dit werk elders zagen. Dat was op een ogenblik, dat lezen en zien en dus: eigen beeld en beeld van de regisseur zeer dicht bij elkaar lagen. Ons aanvankelijk oordeel, dat zozeer in het nadeel van de film was, hebben wy gisteren grondig moeten herzien. Nu immers waren de indrukken van het boek vervaagd. Als filmische „bewer king" van „On the beach" verdient „De laatste oever" de hoogste lof. Op zijn eigen wijze heeft Stanley Kramers de geweldige suggestie, die van het werk van Nevil Shute uitgaat, op het cellu loid vorm gegeven. Ook deze film is een luide schreeuw tegen het gevaar, dat de mensheid bedreigt. Zeker, een grotesk toneel als het uitzoeken van speelgoed voor kinderen, van wie de vader weet dat zij (in Amerika) allang niet meer in leven zijn, komt in deze film niet voor, maar hoe ontroerend is de toe voeging van het samenzijn van de ad miraal met zijn secretaresse, die hem tot het laatste trouw blijft. Wat de film tekort komt in detailiering der ka rakters, wint zij door strenge handha ving van de grote lijn, die naar het be nauwende hoogtepunt toestuwt, als er niets meer is overgebleven dan een lege stad met lege straten en wat dwarre lend papier Gregory Peck en A va Gardner n „De laatste oeverresp. als commandant Towers en zijn vrien din Moira Davidson. Steeds eenzamer wordt het: een van de laatste beelden is dat van een kleine groep luisterenden naar een samen komst in de openlucht van het Leger des Heils. Een spandoek hangt boven het hoofd van de officier, die een waar schuwend woord spreekt. Op dat doek staat veelbetekenend: „There is still time, brother", er is nog tijd, broeder... Er is nog tijd... dit manende woord klinkt luide op uit dit werk, dat de mensheid confronteert met de afschu welijke gevaren, welke haar bedreigen! De Havenmeid Eartha en Sammy in melodrama CASINO Eartha Kitt en Sammy Davis jr., die beiden de laatste tijd nog al in het nieuws staan - Eartha omdat zij op haar shows in Londen zulke dure japonnen draagt en Sammy wegens zijn aanstaand huwelijk met de blonde Zweedse filmster May Britt - spelen de hoofdrollen in „De Havenmeid". Het merkwaardige van deze film, kennelijk het produkt van een kleine en onbeken de onderneming, is dat alle rollen van enige betekenis door negers en kleur lingen worden vertolkt, maar na vijf minuten valt ook dat niet meer op. „De Havenmeid" verschilt in zoverre van de „trottoirfilms" waarmee de markt wordt overstroomd, dat het uiter aard melodramatische gegeven op wat spitsvondiger en meer aannemelijke wijze is uitgewerkt. De vier hoofdfiguren zijn even duidelijk als ongecompliceerd: een lang niet slecht meisje dat door toe doen van haar niet-begrijpende vader op het verkeerde pad is geraakt, de vader zelf die een godsdienstfanaticus en een dronkaard is, de jongeman die het meis je haar zonden vergeeft, met haar trouwt en dan ook daarna nog edel moedig een misstap van haar duldt, en tenslotte de jongeman die het meisje steeds weer terugtrekt in het „leventje van-plezier". Wij weten van Eartha dat zij goed zingt - maar we horen het in deze film niet. We weten dat Sammy een geboren danser is - daarvan krijgen we wel iets te zien. Maar als filmacteurs bereiken beiden geen grote hoogte. Alleen enkele bijrollen worden treffend vertolkt <de moeder, de op geld beluste zwager). Doch men mist in dit gezelschap een ac teur van formaat als bij voorbeeld Sid ney Poitier. Het spookhuis op de heuvel Griezelaars voor REX En toch trekt het altijd maar weer. Dat spoken, dat heerlijke grieze len. Die wilde Indianen en woeste cow boys zijn ook niet altijd alles. „Het spookhuis op de heuvel" geeft de griezelaars volop waar voor hun geld. En tenslotte is het ook weer niet alles spoken wat de klok slaat. Er moeten ook doden vallen. En niet door onzicht bare spookhanden. Neen, de spoken die nen maar als enscenering. Er zit iets heel anders achter; de volmaakte moord. Voor dat echter goed en wel dui delijk is geworden, zyn er al heel wat vreemde dingen gebeurd. Er vallen zo maar kroonluchters van het plafond, deuren gaa nvanzelf open en dicht, het licht floept plotseling uit. En dat is dan nog maar het begin. Het is daar in dat vervallen landhuis op de heuvel niet pluis. Stuk voor stuk krijgen de psychia ter, piloot, journaliste en de typiste de angst van hun leven. Breekt hen het angstzweet uit. Gaat hun hart wild te keer. Stokt hun de adem bijna voor goed in de keel. Regisseur William Castle heeft dit alles voor de griezelaars tot een aangenaam anderhalf uur ver pozen aan elkaar gesmeed. Wilde aardbeien Voor de vijfde week! STUDIO Deze voortreffelijke film van de Zweedse regisseur Ingmar Berg man prijst als het ware zichzelf aan: ook deze week kan men dit werk nog in Studio-theater gaan zien. Na hetgeen er eerder te dezer plaatse over dit werk is geschreven, behoeven wij daaraan geen prijzende woorden toe te voegen. Vooraf een uitstekende kleurenfilm over j het leven van de beroemde Zweedse I bioloog Linnaeus, die zo nauw met het I wetenschappelijk leven in Leiden ver- I bonden is geweest. (Van een onzer redacteuren) Is zelfmoord van de mensheid moge lijk met de moderne kernwapens? De film „On the Beach" hoe boeiend ook toch niet zo beklemmend en menselijk aanvaardbaar als de novelle van Nevil Shute waarnaar zij is gemaakt sug gereert op deze vraag een onomwonden bevestigend antwoord. Van andere zijden wordt dit antwoord met kracht bestre den als een fatalistische visie, die elk streven om te redden wat er nog te red den valt in geval van een werkelijke kernwapen-catastrofe bij voorbaat zou verlammen. Wij willen naar aanleiding van de ver toning van deze film in Leiden een enkel VAN DEZE WEEK IIIIIIUIIIillllllll!llllllllll!lllllllllllllilllllüUllllllllllillllllllllilU!IUII!lilllllillMII>llllll!llllllllllUIIIIÜUHIUIIII Er is nog tijd Het filmverhaal kan in het kort als volgt samengevat worden. Als commandant van de laatste Ame rikaanse onderzeeër maakt Dwight To wers in Melbourne kennis met de Australische verbindingsofficier Peter Holmes, en diens gezin, dat verder be staat uit het jonge vrouwtje Mary en hun kleine baby Verder spelen een rol: de atoomgeleerde Julian Osborn (Pred Astaire) en een vriendin van het gezin Holmes. Moira Davidson (Ava Gard ner). Moira tracht, aanvankelijk tever geefs. de leegheid van haar bestaan in derhaast te vullen met een diepe gene genheid voor Towers, die zich echter niet aan de idee-fixe kan ontworstelen, dat zijn vrouw en kinderen in Connec ticut toch nog in leven zijn... Maar als de Sawfish met een speciale opdracht uitvaart en op een tocht van twee maanden de kusten van Amerika ver kent, begint ook de commandant te be grijpen, dat hij zich aan een illusie heeft overgegeven. De reden voor die tocht was gelegen in de ontvangst van vreemde seinen, nietszeggende morse tekens... Zou er toch nog leven zijn op het noordelijk halfrond? Een speciaal geklede marine-officier gaat aan wal in San Diego. de plaats waar die seinen vandaan komen. De ontdekking die hij doet. zou humoristisch zijn als de om standigheden niet zo tragisch waren... Als de Sawfish eenmaal terug is, resten nog slechts enkele maanden. En ieder besteedt die naar de ingeving van zijn of haar hart. Moira heeft een korte ro mance met commandant Towers, Julian ziet zijn droom werkelijkheid worden: een gewonnen autorace en Peter en Mary die enige tijd van elkaar ver vreemd leken te zijn. omdat Peter zijn vrouw de pillen gegeven had. die het leven van haar en hun kind op pijnloze wijze konden beëindigen vinden de weg terug naar de herinnering aan de eerste tijd van hun warme liefde. Terreur Nare geschiedenis LIDO Hoewel wordt beweerd, dat het verhaal van „The purple gang" op ware gegevens berust, moet het ons toch van het hart, dat het vaak bijzon der onwaarschijnlijk is. Vooral de ont knoping is nogal zwak. Het camerawerk is bovendien erg conventioneel. Erger lijk zijn ook de holle „ethische" frasen, die door middel van langdradige dialo gen op het doek worden geslingerd. Op die manier tracht men de film een op voedend tintje te geven, terwijl hij toch duidelijk is afgestemd op de sensatie zucht van het bioscooppubliek. Vandaar waarschijnlijk ook de Nederlandse titel „Terreur". Hoewel wij nog maar weinig goeds van deze film hebben verteld, moeten wij erkennen, dat hij niet van de nodige spanning gespeend is. Die spanning vloeit voort uit de acties, die twee con currerende benden tijdens de „droogleg ging" in Detroit ondernemen. Zij terro riseren de stad en weten allerlei orga nisaties hun „bescherming" op te drin gen. De politie staat voor een schier on mogelijke taak, omdat geen bewijzen tegen de overwegend jeugdige gangsters kunnen worden aangevoerd. Interessant is het in deze film te er varen, dat men ook in de „gay twen ties" met een nogal moeilijk te ontwar ren jeugdprobleem bleek te worstelen. Een probleem, dat zo laat de film ons zien alleen maar hard kan worden aangepakt. Het gaat het geboefte net zo lang naar den vleze tot er uit sentiments overwegingen een verrader in hun mid den opduikt. Na enkele fikse moordpar tijen weet de politie de beide benden op te rollen. Maar voordat dit is gebeurd, ratelen de machinegeweren en knallen de revolvers om er akelig van te worden. Het acteren komt met uitzondering van de vertolking van „Honey Boy" niet bo-en de middelmaat uit. verantwoord en veilig verkregen door een Persoonlijke Lening Zelfs bij een goed vast inkomen is het nog lang niet altijd gemakkelijk om voldoende geld opzij te leggen voor de onverwachte of onverwacht hoge uitgaven die in ieder huisgezin toch kunnen voorkomen. E^n „Persoonlijke Lening" bij De Twentsche Bank biedt U de mogelijkheid om over contant geld te beschikken in bedragen van f 500,- tot f 4.000,-. Daarbij geldt de unieke regeling dat bij overlijden alle nog niet opeisbare aflossings-bedragen worden kwijtgescholden. Bij al onze kantoren zal men U gaarne alle inlichtingen verstrekken over Persoonlijke Leningen. U kunt ook de P.L.-folder aan vragen bij De Twentsche Bank, afdeling BN, Postbus 407, Amsterdam. 160 kantoren in Nederland woord zeggen. Wy voelen ons bepaald niet bevoegd, een in detail wetenschap pelijk verantwoord bewijs te leveren van de zelfmoordmogelijkheden van de mens heid op dit moment. Zonder nauwkeurig te weten, welke spookachtige nachtmer ries zijn en worden uitgebroed in de westelijke en oostelijke werkplaatsen van Mars staat echter voor ieder serieus onderzoeker, die ook maar in bescheiden mate op de hoogte is van de theoretische mogelijkheden tot vernietiging van het leven op aarde, vast dat de mensen de wapens tot volledige zelfvernietiging al thans op papier meer dan overvloedig voorhanden hebben. De situatie is zo, dat met de „klas sieke" atoombom een volledige uitroeiing van het aardse leven (misschien op plan tengroei en een deel van de waterfauna na) mogelijk is bij een overvloedig ge bruik. En onder overvloedig gebruik van de ongecompliceerde A-bom moet dan beschouwd worden het exploderen van enkele tienduizenden bommendie waarschijnlijk voorradig zijn. De schrikwekkender H-bom heeft een minder catastrofale uitwerking op het voortbestaan van h?t leven: de diep zwarte ellende wordt by het exploderen van een gelijk aantal H-bommen on voorstelbaar apocalytischer, doch de kansen op behoud van het leven, in hoe primitieve vorm dan ook, zijn bij een H- bomstryd groter dan by een A-bommen uitgevochten conflict. Er bestaan echter theoretisch (en mis schien ook reeds in praktijk????) -veel afschuwelijker wapens, die echter nim mer beproefd zijn of kunnen worden, zo als de kobaltbom: een doodgewone „simpele" A-bom met een kobaltschil, die by de explosie tot pulver geslagen de atmosfeer voor een lange reeks van ja ren kan vergiftigen met een langzaam dodende materie. Het is mogelijk, door het doen explo deren van slechts enkele honderdtallen van dergelijke bommen (die met een handomdraai te vervaardigen zijn uit gewone A-bommen die bij tienduizenden voorradig zijn) het leven op aarde uit te roeien. Er zijn talloze andere mogelijk heden, die door de ontwikkeling van techniek, medische wetenschap en chemie binnen het bereik van de mens liggen, maar wij willen ons beperken tot de mogelijkheid, welke in de sfeer ligt van de suppositie van Nevil Shute by de schepping van zyn novelle of roman (hoe weinig deze benamingen ook toe passelijk zijn op de afzichtelijke, ver bijsterende sfeer van zyn werk). Er is tegen de film gefulmineerd. Deze film zou paniek zaaien waar alleen on rust gerechtvaardigd was. Er zou een catastrofe in geschilderd worden, die niet binnen de mogelykheden lag. Deze kritiek is volkomen onjuist. Begrijpelyk is zy overigens wel, maar begrijpelijkheid is ieta anders dan recht- Freddy und die Melodie der Nacht Twee jeugdidolen in één film LUXOR Platenmiljonair Freddy Quinn in één film tezamen met een andere favoriet van de Duitse jeugd n.l. de charmante teenager Heidi Bruhl. Met zon bekend duo in de hoofdrollen ljjkt het succes bij voorbaat verzekerd, want de bewonderaars van deze sterren zullen niet zo nauw kijken, wanneer het gaat om de artistieke waarde van de film. Dat is trouwens maar goed ook. want nergens kunnen wij regiseur Schleif betrappen op enige oorspronke lijkheid. Zowel in het verhaaltje zelf als in de filmische uitwerking ervan bewandelt hij voornamelijk totaal plat getrapte paden, waarbij hij meer getuigt van grote handigheid dan van vakbe kwaamheid. Freddy, die wy liever horen als zan ger dan zien als acteur, speelt de rol van een erg brave taxichauffeur, die in aanraking komt met een even braaf studentje in moderne talen (Heidi Bruhl), dat echter om haar studiekosten te kunnen voldoen bloemen moet ver kopen in bars. Maar voor Freddy zyn geliefde heeft kunnen veroveren, heeft hij heel wat te stellen met het zoontje van haar hospita (de onverwoestbare Grethe Weiser» en zyn louche vriendje. Dit edele tweetal heeft een nogal vaag kraakje pogen te plegen en in zyn angst om weg te komen schiet het een taxi chauffeur neer. Dat is voor Freddy aan leiding om de jacht te openen. Dat een en ander vry onwezenlijk aandoet, soms zelf kinderlijk naief. daarom hebben de makers zich kennelyk minder bekom merd. Hoofdzaak voor hen was Freddy te laten zien en horen. Maar met dat laatste zyn ze niet eens erg royaal ge weest. Freddy's volle bariton klinkt maar tweemaal door de bioscoopruimte en van een duetje met Heidi is helemaal niets gekomen. Ze zingt geen noot vaardiging. In sterke mate is de actie tegen de aanvaardbaarheid van de film in het openbaar b.v. in perscommuni- qué's gevoerd door de BB, die bevreesd was voor een fatalisme, dat deze orga nisatie ten dode zou opschryven. De BB geeft met deze houding blyk van een bijzonder onwezenlijke instel ling. De film immers (en het boek in nog sterkere mate) stelt dat zelfs onder de doem van onvermijdelijke ondergang de werkelyk goed willende mensen tot het laatst bereid zyn te zoeken naar een uit komst: niet voor zichzelf, maar voor het leven. Dat zy zichzelf willen offeren om „te redden wat er te redden valt". Wan neer in een diep ernstige zaak als deze de angst (als slechte raadgeefster) voor de eigen groep, voor het bereiken van het eigen doel, een groter rol gaat spe len dan de werkelijkheidszin, dan is de essentie van de waarschuwing, welke door Nevil Shute ook via deze film ge geven wordt, niet verstaan. Een dergelyke bedenkelyk onwezen- lyke geestesinstelling bleek onlangs by de BB te bestaan, toen de BB'ers die een week lang onder gesimuleerde oor logsomstandigheden in een bunker wa ren geïsoleerd geweest, by hun verlos sing verklaarden, dat „de stemming uit stekend was gebleven". Dat is rondweg een schande öf een getuigschrift van onbenulligheid. Deze proef was waarde loos, wanneer de mensen, die er aan deelnamen, niet van de eerste tot de laatste seconde in vertwyfeling zyn ge weest. Het „spelletje" (want meer bleek het niet te zyn) is wel met wat tè grote lichtzinnigheid opgevat, wy zyn bang, dat een dergelyke geestesinstelling ook geleid heeft tot de kreet: deze film zaait onnodig paniek. Het gaat de BB blyk- baar niet om zelfverloochening in een wereld vol rampspoed maar om zelf rechtvaardiging en bewys van eigen voor- treffeiykheid in een wereld, waarin deze artikelen nog vry goedkoop zyn. Waar mee wy overigens niets ten nadele wil len zeggen van de zeer vele goede BB'ers, die persooniyk grote offers brengen voor een zaak, die zij ten behoeve van ande ren steunen. De opofferingsgezindheid van de BB-ers doet ons vermoeden, dat er een verschil bestaat tussen hen en „de BB". Wy van onze kant hopen van harte, dat ontelbaren de film „On the beach" zullen zien en er van zullen leren: leren begrypen, hoe gevaarlyk de mens met zichzelf speelt, hoe dicht de mensheid loopt langs het randje van de afgrond. de haardolie met het hoogste rendement Isso) méér warmte mlncfer roet zuinig P. M. PERQUIN HOGE MORSWEG 78, OEGSTGEEST - TEL. 21584 b.g.g. 21351 Maar leren ook (en dat is een van de hoofdthema's van de film) hoe de mens zelfs in het onvermydeiyke, misschien zelfs Juist in het onvermydelyke zyn grootheid toont. In de film komt minder dan in het boek tot uiting, dat de in het verhaal geschilderde fatale catastrofemis schien een vergissing was. Ondergang door een vergissing is mo gelijk. Dat is waarschijnlijk het ergste van de situatie waarin wy leven. Laten wy in Godes naam dan onze ogen niet sluiten op grond van de ver gissing, dat een zelfmoord van de mens heid onmogelyk zou zyn. Wy zien met verlangen uit naar een film (het grote massacommunicatiemiddel van vandaag) waarin aan dit afzichtelyke aspect van een zelfvernietiging-per-ongeluk de volir aandacht wordt besteed. Het is zelden, dat wy van ganser hart een film aanbevelen uit andere motu ven dan artistieke of recreatieve: va harte doen wy het voor deze film: u het oogpunt van realiteitszin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9