„ALS CHRISTEN BEN IK NIET
TEGEN COMMUNISME, MAAR....
Oostduitse christen leeft in zorgen
Raad Lisse trekt effect van het
streekplan ernstig twijfel
Communisme beknot geestelijke
vrijheid van de mens"
Dok gezonken,
ponton gered
Opnieuw tien jaar geëist in liet
drama Agathastraat te Rotterdam
't NHZ-vervoer in bollenstreek
wordt in motie gekritiseerd
Maar ontdekt ook nieuwe opdracht
ZATERDAG 22 OKTOBER 1960
Dr. M. Niemöller in ons land
Omstreeks het jaar 2000 is scheiding
van kerk en staat in Europa voltrokken
De thans 68-jariqe Duitse pacifist dr. Martin Niemöller, in de oorlog
een van de bekendste Duitse anti-nazi's, thans president van de Evan
gelische Landeskirche in Hessen-Nassau, is gistermiddag per vliegtuig
naar ons land gekomen, 's Avonds hield hij in de Domkerk te Utrecht
een rede ter gelegenheid van het achttiende lustrum van de theologi
sche litteraire studentenvereniging „Excelsior Deo Juvante" van de
Rijksuniversiteit van Utrecht.
Op Schiphol een aantal vragen van journalisten beantwoordende,
zei dr. Niemöller o.a.: „Ik behoor nog steeds tot de christelijke pacifis
ten en ik ben nog steeds een tegenstander van atoombewapening."
Er werd hem in verband met de
dit jaar in Praag gehouden evangeli
sche vredesconferentie gevraagd of
hij niet van mening was. dat men
door met vertegenwoordigers van
communistische landen over vrede te
confereren, de vele onderdrukte
christenen in Rusland een klap in
het gezicht gaf. Zijn antwoord luid
de: „Als christen ben ik niet tegen
het communisme, omdat het een be
paald economisch systeem wil door
voeren, ivant over economische sys
temen kan ik met iedereen ernstig
praten. Evenmin veroordeel ik het
communisme omdat het een klassen
loze maatschappij wil scheppen.
Trouwens, die komt er toch. De ar
beider verburgerlijkt niet, maar de
burger wordt geproletariseerd, om
dat de gemeenschap geen wortels
meer heeft. Theologisch bezien ben
ik in dit opzicht niet tegen het com
munisme. Maar wat doet het com
munisme met de mens?"
In dat opzicht schoot het communis
me volgens dr. Niemöller tekort. De idea
le communist is hij, die precies denkt en
spreekt zoals zijn maatschappij dat van
hem verwacht. Zelf heeft hy geen ver
antwoording meer. „En daar ben ik als
christen tegen", zo vervolgde dr. Nie
möller. „Dat is onmogelijk. God heeft
heeft Adam gevraagd: waar zij gij? en
niet: waar is uw maatschappij?"
Communist en christen
Niet alleen achtte hij het verkeerd, dat
het communisme de geestelijke vrijheid
van de mens beknot, maar bovendien
worden mensen geofferd voor het com
munistische ideaal. „Daarom kan een
christen geen communist zijn," zo ging
hij voort, „maar wanneer een commu
nist ook begrijpt en erkent, dat hij om
dezelfde reden geen christen kan zijn.
dan kunnen wjj wel ernstig met elkaar
praten. Ik heb wel met Horvath (de ex-
minister van godsdienstzaken in Honga
rije) en met Grotewohl gepraat en kon
dat, omdat we elkaar ernstig nemen".
Vastgelopen in de politiek
Voorts kwam dr. Niemöller nog even
terug op de spanningen, die twee jaar
geleden de generale synode van de Evan
gelische Kerken in Duitsland hebben be
roerd, toen er een diepgaand verschil
van mening heerste over de atoombe
wapening. ,Die meningsverschillen zijn
er nog steeds, maar er wordt op hoog ni-
Om precies twintig minuten voor twee
is gistermiddag het droogdok, dat zo
als gemeld op zijn kop in de Noordzee
stond op twee en een halve mijl ten
zuiden van het lichtschip „Texel" ge
zonken. In het dok was een ponton
bevestigd van 27 meter lengte en 15
meter breedte. Op de in dit ponton aan
wezige lucht bleef het dok drijven. Toen
de ponton lossloeg en uit het dok dreef,
zonk het gevaarte. Het loodswezen heeft
een wrakboei bij geplaatst. Het dok
wordt als volledig verloren beschouwd.
De sleepboot „Simson" heeft de ponton
kunnen redden.. Het schip bracht deze
ponton nu naar IJmuiden.
Deskundige van de verzekering, de
eigenaar van het dok en vertegenwoor
digers van het loodswezen hebben de
mogelijkheden van het bergen van het
gevaarlijke obstakel onderzocht.
Het droogdok werd in 1910 gebouwd.
De afmetingen zijn: 93 meter lang, 27
meter breed en 10 meter hoog. Het dok
had een hefvermogen van 5.350 ton.
Ds. Martin Niemöller van de
Duitse Evangelische Kerk is giste
ren in ons land aangekomen voor
het houden van een lezing voor een
Utrechts theologisch studentenge
zelschap. Ds. Niemöller tijdens de
persconferentie, welke hij hield na
aankomst op Schiphol.
veau niet meer over gepraat" zei hji.
Wel geschiedt dat in de wat kleinere
kringen van jongere predikanten. We
zijn in Duitsland evenals elders in de
wereld, ietwat vastgelopen in de politiek.
We bewegen ons net als een tram in vas
te rails en wijken daar niet van. Of de
theologische gesprekken op hoog niveau
over dit onderwerp later opnieuw ge
voerd zullen worden, zal voor een g-oot
deel afhangen van de vraag, wie Otto
Dibelius, de evangelische bisschop van
Berlijn-Brandenbrug, over enkele maan
den zullen opvolgen. Er zullen misschien
vier opvolgers nodig zijn".
Scheiding van kerk en staat
Omstreeks het jaar 2000 zal de schei
ding van kerk en staat in heel Europa
zijn voltrokken. Pas dan kan men spre
ken van het einde van het Constantini-
sche tijdperk, dan zal de kerk de vaak
graag geaccepteerde beschutting van de
overheid missen, maar aan de andere
kant zal zij geheel vrij zijn. Dit zei gis
teravond dr. Niemöller in de Domkerk te
Utrecht tijdens de bijeenkomst van het
theologsch-litterarisch studentengezel
schap „Excelsior" Deo Juvante". Dr. Nie
möller, sprak over „Het beeld van de
kerk in de tweede helft van de twintig
ste eeuw".
Als zeer belangrijke element noemde
hij het einde van de verbinding tussen
troon en altaar, die meer dan 1600 jaar
bestaan heeft. Dit betekent een totaal
nieuwe tijd voor de kerken van West-
Europa. De dan vrije kerken zullen eerst
nog een volkskerkachtig bestaan voeren,
maar toch zullen er vele leden verdwij
nen wanneer blijkt dat het lid zijn van
de kerk niet meer een onvoorwaardelijk
bestanddeel van het staatsburgerschap
I is. De winst zal niet alleen bestaan in
vrijheid en eigen verantwoordelijkheid,
maar ook in het feit, dat de kerken
slechts leden zullen hebben, die er wer
kelijk bij willen horen. Daarmee zullen
de kerken van West-Europa veel gaan
lijken op die van de Verenigde Staten.
Hy noemde het een opvallend ver
schijnsel voor onze tijd dat het gezicht
van de kerk steeds duidelijker oecume
nisch wordt. Omstreeks het jaar 2000
zullen de kerken, die er dan nog zijn,
oecumenische kerken zijn.
Kerkelijke politiek
Veel sterker dan vroeger ziet de kerk
de wereld als taak (Aufgabe). Er is een
zendingsbewustzijn ook buiten de kerke
lijke ruimte. Een groot gevaar signaleer
de dr. Niemöller: de kerk kan alle taken
in de wereld opnemen naar een plan en
een beeld dat zij zichzelf maakt. Zij kan
met andere woorden kerkelijke politiek
j gaan bedrijven, maar zij dient dan niet
te vergeten, dat de arbeider van rond
1850 het aangezicht van de kerk in deze
I vorm zag. Dit is eeen reëel gevaar, zo zei
de kerkleider, omdat de kerk tegen-
I woordig bij de politici in een bijna even
i hoog aanzien staat als ten tijde van
I Constantijn de Grote. De kerk die zich
zo een positie verschaft in een volks
leven, heeft in feite niets gewonnen. Men
spreekt veel van de zogenaamde na-
christelyke epoche in verband met de
teruggang, die de kerken in de eerste
helft van deze eeuw beleefden. In rela
tieve zin zal mea dit moeten beamen:
tegen de bevolkingsexplosie van onze tijd
is geen missionaire activiteit opgewassen.
Nu heeft India nog 2 procent christe
nen, maar dat zal over veertig jaar niet
meer het geval zijn. Een van de vijan
den blijft het communisme, dat optreedt
als wreker voor het geleden onrecht. Te
genover deze vijand kunnen we niet al
leen in de positie van rechter optreden,
zo zei dr. Niemöller. Men dient te erken
nen, dat d$ kerk voorheen niet stond
aan de kant van de verdrukten. Hetgeen
niet betekent, dat de kerk nu niet zou
mogen optreden tegen deze ideologie. In
tegendeel, zij zou zich weer schuldig ma
ken wanneer zij lijdelijk toezag, hoe men
zou worden opgeofferd aan een idool, al
dus besloot dr. Niemöller zijn rede.
Grote belangsteling in Canada
voor Van Gogh
De collectie van 140 schilderijen van
Vincent van Gogh, die op het ogenblik
in het Museum van Schone Kunsten te
Montreal wordt tentoongesteld, onder
vindt zeer grote belangstelling van het
Canadese publiek. De toeloop is zo groot
dat de directie van het museum ge
noodzaakt is de openingstijden te ver
lengen, zodat het publiek op vier dagen
in de week ook 's avonds de tentoon
stelling kan bezoeken. Totnutoe hebben
meer dan 50.000 Canadezen de tentoon
stelling bezocht. Zondag 16 oktober was
een recorddag met 11.490 bezoekers.
De collectie-Van Gogh, die deels per
schip, deels per KLM van Nederland
naar Canada is vervoerd, is eigendom
van ir. V. W. van Gogh en het Kröller-
Möller museum en zal tot 6 november
te Montreal tentoongesteld blijven.
Daarna gaat de collectie nog naar Ot
tawa, Winnipeg en Toronto.
Advertentie)
De procureur-generaal bij het Ge
rechtshof te Amsterdam heeft gister
middag tegen een 31-jarige gedetineerde
chauffeur uit Rotterdam wegens dood
slag in november 1954 op de 39-jarige
administrateur L. P. van Wijnen, de
echtgenoot van de vroegere minnares
van verdachte, tien jaar gevangenisstraf
met aftrek geëeist.. Deze straf had ook
het Gerechtshof in Den Haag voor het
zelfde feit in februari jl. opgelegd. In
cassatie werd de zaak wegens een vorm
fout door de Hone Raad verwezen naar
het Hof te Amsterdam.
In de nacht van 18 op 19 november
1954 werd de administrateur (de kost
baas van verdachte), die uit het raam
van de tweede etage van zijn woning
zou zijn gevallen op een binnenplaatsje
in de St.-Agathastraat te Rotterdam,
dood door de politie gevonden. Pas vier
jaar later kreeg men het vermoeden,
dat het geen ongeval was geweest doch
een misdrijf. In september 1959 veroor
deelde de rechtbank te Rotterdam de
chauffeur tot 12 jaar met aftrek. De
vrouw van het slachtoffer werd door
deze rechtbank van alle rechtsvervol
ging onslagen.
De president, mr. J. Spreij, ondervroeg
w opnieuw de inmiddels hertrouwde echt-
genote van het slachtoffer over haar na
het zgn. ongeval afgelegde verklaring.
„Ik dacht toen aan mijn kind. Nu
achteraf bezien had ik beter alles aan
de politie kunnen vertellen", zeide zij.
Ter sprake kwamen o.a. weer het gillen
van deze getuige en het bonzen op de
deur van de kamer van verdachte.
Daarover merkte de president op „Dat
is toch eigenlijk camouflage geweest.
Eerst werden alle sporen opgeruimd en
daarna werd de man pas uit het raam
gegooid.
„De kroongetuige beschuldigt u ervan,
dat u de man heeft geslagen en het
raam heeft uitgegooid", zei de president
tot verdachte, die antwoordde: „zij
^President: „Welk belang heeft zij
daarbij?"
Verdachte: „Ik weet niet wat er achter
zit".
Zich tot de vrouw richtende zei de
president: „U begrijpt het belang van
uw verklaring. Als net Hof u gelooft
dan gaat deze man voor jaren de kast
in". De vrouw bleef bij haar verklaring
en voegde er nog aan toe: „sluit u mij
maar rustig op. Het interesseert mij
niets meer".
De president zeide nog tot verdachte:
„U ontkent zo bitter veel. Ik geloof ook
niet alles wat u zegt". Daarna merkte
hfj nog op dat de man drie vonnissen
op zijn strafblad heeft staan en ver
minderd toerekenbaar wordt geacht.
Volgens de procureur-generaal was
het motief geweest, dat het „paradijs
achtig bestaan ten einde liep" van ver
dachte. Hij was verliefd op Dina (de
echtgenote van het slachtoffer). Zijn
bestaan werd echter bedreigd door W,
die achter de verhouding was gekomen.
Na een ruzie op de bewuste avond had
hij verdachte aangezegd, dat deze op
staande voet het huis moest verlaten.
Aan het slot van een zeer uitvoerig plei
dooi concludeerde de raadsman, mr. J.
van der Vorm, dat zijns inziens het feit
niet wettig en overtuigend bewezen is.
„Het misdrijf is niet opgehelderd en ver
dachte moet worden vrijgesproken".
Zijn verzoek tot onmiddellijke invrij
heidstelling van zijn cliënt wees het Hof
na in. raadkamer te zijn geweest af.
De raadsman zeide. dat het een meten
met twee maten zou zijn als de vrouw
werd vrijgesproken en verdachte schul
dig zou worden verklaard. Uitspraak 3
november.
Gisteravond kwam de raad in openbare vergadering bijeen. Het belangrijkste
was de bespreking over het uitbreidingsplan de Engel en het streekplan. De
burgemeester presideerde; afwezig was met kennisgeving de heer Beelen.
Voordat met het afwerken van de agenda werd begonnen diende de heer J. de
Koning (KVP) de volgende motie in, waarin bij de N.Z.H.V.M. wordt geprotesteerd
tegen de wijze waarop met de vervoersbelangen van de passagiers wordt omge
sprongen Bij deze maatschappij moet er ten sterkste op worden aangedrongen
om ten spoedigste de verandering ongedaan te maken en weder voor de buslijn
HaarlemDen Haag v.v. opnieuw de dienstregeling in te voeren, zoals deze gold
vóór 9 oktober. Deze motie en dit protest moeten ter kennis van genoemde maat-
schappij en van de Rijksinspecteur van het verkeer in het district Zuid-Holland
te Rotterdam worden gebracht. Op genoemde inspecteur moet een beroep worden
gedaan om de verleende bewilliging alsnog ongedaan te maken, in elk geval
zolang de belangen van de betrokken reizigers zulks noodzakelijk maken.
Door de gedeeltelijke opheffing van
de busroute Haarlem—Den Haag wor
den vele scholieren uit de omliggende
dorpen gedupeerd: de r.-k. b.l.o.-school,
de huishoudscholen, de Rijks Middelbare
Tuinbouwschool, de r.-k. h.bs., de han
delsavondscholen. Vele ingezetenen die
in Voorhout, Noordwijkerhout en Noord-
wijk werkzaam zijn ondervinden dezelfde
moeilijkheden, hetgeen eveneens het ge
val is met mensen uit die plaatsen die
hier hun werk verrichten. De gesigna
leerde bezwaren zullen zioh vooral in
het winterseizoen in sterke mate doen
gevoelen. De raad besloot aldus.
De heer Montagne (AR) sprekende
De kerk in de D.D.R. (slot)
(Van een bijzondere medewerker)
Ogenschijnlijk heeft een kerk in een land waar de overheid een handje wil
helpen om de godsdienst zo snel mogelijk te laten verdwijnen, niet erg veel van
de toekomst te verwachten. Ogenschijnlijk, want de kerk is van nature optimis
tisch. Zij predikt immers een Christus, een Heer, die de wereld reeds overwonnen
heeft!
In Oost-Duitsland komt daar nog iets bij. In alles wordt de bevolking daar
gewezen op Rusland, het voorbeeld van een socialistische staat. Ook de kerk kijkt
naar Rusland. Om te ontdekken, dat de kerk daar na bijna 45 jaar communisti
sche overheersing nog bij lange na niet dood is. AI moet meteen worden toege
geven, dat de Russische kerk sterk naar binnen is gekeerd en zich van nature
onthoudt van alle activiteiten in het leven buiten de kerkmuren.
De kerk in Oost-Duitsland is daarom ondanks alles optimistisch. Ze gaat
bovendien meer en meer beseffen, dat ze een taak heeft in de situatie, waarin
het land verkeert.
gewetensconflict? Temeer daar de kerk
belijdenis en Jugendweihe niet wenst te
verenigingen, niet kin verenigen?
Jeugdopvoecling
is een probleem
In het eerste artikel over de kerk
onder marxistische heerschappij zeiden
we reeds dat de christenen in de Duit
se Democratische Republiek het niet ge
makkelijk hebben. Op velerlei terrein
heerst onzekerheid, heerst angst. Men
is bezorgd over de opvoeding van de
kinderen die een groot deel van de dag
in de invloedssfeer van de overheid ver
keren. Misschien wordt dat aantal uren
nog wel uitgebreid, omdat er plannen
bestaan om de hele-dagschool in te
voeren. Dan is er de zorg inzake het
godsdienstonderricht. In Duitsland wor
den protestantse jongeren al heel vroeg
lid van de kerk. Eigenlijk direct na de
lagere school. Vandaar dat in het oos
ten, waar de binding tussen kerk en staat
heel nauw was vroeger, op alle scholen
godsdienstonderricht werd gegeven. Dat
is nu plotseling niet meer mogelijk. Dat
onderricht mag niet meer dhder de
schooltijd worden gegeven, maar ook niet
direct er na. Er moeten minstens twee
uren verlopen opdat de kinderen kun
nen uitrusten. De kunst is nu maar om
de schooltijd zo lang mogelijk te rekken!
Nog een andere zorg is de communis
tische jeugdbeweging. De overheid heeft
namelijk voor de 14-jarigen (de leef
tijd van de belijdenis!) de „Jugendwei
he" min of meer verplicht gesteld. Men
kèrn er zich aan onttrekken, maar wie
geen socialistische gelofte aflegt, kan
natuurlijk ook met verder studeren. Die
is niet geschikt voor een goede positie
in de maatschappij van morgen. Diens
vader kan ook moeilijk in die maat
schappij promoties maken. Voelt U het
Nieuwe religie
Ja, die regering van de Duitse De
mocratische Republiek speelt het spel
ernstig en handig. Ernstig omdat zij ge
looft in de noodzakelijkheid van haar
maatregelen. Zij ziet de mens nu een
maal als een wezen, dat weer terug moet
naar de oertijd toen alle mensen gelijk
waren. Onafhankelijk van een heer en
meester, onafhankelijk ook van een ho
gere macht. Het is haar bittere ernst
als ze in Berlijn de sectorengrens afsluit
om de gang naar Billy Graham te ver
hinderen! De staat speelt het spel
handig omdat hy inhaakt op traditionele
gewoonten. Het merkwaardige bij dit
alles is dat de staat eigenlijk een nieuwe
religie schiep. Met een soort doopplech
tigheid. de reeds genoemde Jugendweihe,
de socialistische huwelijksviering en be
grafenis, schuldbekentenis en boetedoe
ning voor de partij en schuldvergeving
door de partij. Heel sterk ervaart men
in Oost-Berlijn, die nieuwe religie staande
in een soort kapel op de Russische mi
litaire begraafplaats. In het midden
op een tafel een boek met namen van
gevallenen. Als een bijbel op een altaar.
Langs de wanden, in overigens prachtig
mozaïek, de strijd en het lijden van de
Russische soldaat. Als een kruisgang.
Boven in het gewelf brandt altijd een
lampje achter een doorzichtige Sovjet
ster. De genoemde plechtigheden by
doop en huwelijk verlopen geheel vol
gens kerkelijke styi: met klokgelui en
orgelmuziek, alles via een bandappa
raat.
De Jugendweihe
De „Jugendweihe" was overigens oor
spronkelijk ook een godsdienstige aan
gelegenheid.
In de tijd van het reveil ontstonden
in de kerken liberale tegenstromingen,
als acties tegen het volgens vele te
starre bewind. Eerst was dit een kerke
lijke beweging, later een politieke, nog
later een sociale. Deze z.g. vrije gemeen
ten, die werden gevormd, keerden zich
meer en meer van de kerken af. Ze
schoven de bediening van de sacramen
ten terzijde, vervingen de belijdenis door
een Jugendaufnahme" of „Jugendweihe"
wisten het in 1847 van de toenmalige
vorst gedaan te krijgen dat haar leden
niet langer kerkelijk behoefden te trou
wen (in 1874 werd voor een ieder mo
gelijk alleen voor de burgerlijke stand
te trouwen), kregen in de tijd van de
opkomst van het socialisme een meer
sociaal karakter waarna deze vrije ge
meenten uiteindelijk anti-kerkelijk en
anti-christelijk werden.Een merkwaar
dige ontwikkeling dus. Zo'n „Jugend
weihe", die men hier en daar ook in
West-Duitsland wel kent, verloopt in het
oosten geheel volgens het geijkte pa
troon: massaal, muziekkorpsen, vaandels
spreekkoren. Echt Duits dus.
Opdracht
Dit zijn zo in een notedop de proble
men van de christenen in Oost-Duits
land. Problemen, die diep in het leven
ingrijpen.
Er is echter hier en daar een opmer
kelijke ontwikkeling gaande.Staande in
het geloof willen velen In gesprek raken
en in gesprek blijven met de aanhan
gers van het nieuwe regime. Men wil
hen ervan overtuigen dat de kerk. dat
het geloof, iets anders, meer is dan
wordt gedacht.. Hier en daar bleek het
zelfs al mogelijk gesprekskringen te vor
men, waarin concrete zaken aan de orde
komen. Uitgaande van de situatie, waar
in men thans verkeert, willen deze kerk
leden contacten leggen en behouden,
ook met de partijfunctionarissen. Wil men
positief in de nieuwe situatie staan. En
dan blijkt waar het op hoog niveau
byna niet meer mogelijk is het gesprek
te voeren, omdat de kerk door de over
heid niet meer als gesprekspartner
wordt erkend, dit bij de partijfunctiona
ris thuis wèl mogelijk is. Men ziet, er
wordt daar in het oosten naar nieuwe
wegen gezocht. De kerk wordt door
eigen leden met andere ogen bekeken,
maar wordt ook anders aan de buiten
wereld duidelijk gemaakt.
„We zeggen nee tegen het diepste
wezen van het marxisme, maar ja tegen
voor de prot. chr. federatie, wees op de
overvolle bussen waarin de kinderen
moeten staan en waarin ook de ouderen
overlast ondervinden. De voorzitter vroeg
alle klachten over de bussen bij hem
in te dienen. Hy vertelde de politie op
dracht te hebben gegeven hierop toe te
zien, maar bij controle was alles in orde
De voorzitter heeft dit verzoek ook ge
richt tot de Rijksverkeersinspectie.
Onvoldoende
Bij de behandeling van het uitbrei
dingsplan de Engel, wees de heer Mon
tagne op de onvoldoende voorziening
voor de voetgangers langs de Hereweg.
De heer v. Leeuwen (P. v. d. A vroeg
zich af of de Engel een eigen kern
heeft, of dat het gericht is op het moe
derdorp Lisse of op het vaderdorp Sas-
senheim. „Moeten we wachten tot de
Engel aaneengegroeid is met Lisse?"
vroeg spr. zich af. De uitbreiding is in
derdaad gering. We moeten een kleuter
school houden aan de westelijke kant
van de Hereweg, evenals een gebouw
voor het Wit-Gele Kruis, dan behoort
het zo gevaarlijke oversteken van de zo
druk bereden Hereweg tot het verleden.
De voorzitter antwoordde hierop dat hij
heel goed wist welke zorgen er in de
Engel leven. De woningbouwvereniging
Gezinsbelang zal de vraag onder ogen
moeten zien of in de toekomst ook niet
in Lisse-dorp gebouwd kan worden. „Ik
geloof dat G.S. met een verdere uitbrei
ding van de Engel akkoord zullen gaan,
gezien het streekplan".
De heer De Koning vroeg een logi
sche bebouwing van de Beekbrug naar
de Derde Poellaan. Daar zouden dan de
bejaarden woning en moeten komen en
wel vlak bij de kerk.
De heer Zandvoort van de Planolo
gische dienst antwoorde hierop, dat de
Engel meer ruimte is gegeven. „We heb
ben een terrein voor speeltuin Kinder
vreugd geprojecteerd, een openbaar ge
bouw, een groot plein waar de kinderen
kunnen spelen, een paar winkelhuizen,
waardoor de Engel meer gelegenheid
heeft gekregen om te leven".
Het uitbreidingsplan werd met alge
mene stemmen aangenomen.
Twee uur
Over het streekplan werd ruim 2 uur
gediscussieerd. Het zou ons te ver voe-
de marxist" zo vertelde men ons. ,En
we proberen in de geüniformeerde een
mens te zien voor wie Christus óók ge
storven is".
Begrip gevraagd
Nogmaals, de situatie van de kerken
en de christenen in de Duitse Demo
cratische Republiek is vol angsten, zor
gen en problemen. Maar ook vol nieuwe
ontdekkingen, nieuwe mogelijkheden,
perspectieven, opdrachten. Met ons
medelijden begint men er niet veel. Men
vraagt de kerken in Nederland: bekyk
uw eigen gemeenteleven eens of dat
óók zo vol tradities zit, of men er óók
het zicht op het werkelijk gemeente-
van-Christus-zijn heeft verloren. Of
men er bezig is met het spreken en
denken over de grote dingen die in de
wereld gaande zyn, of dat men genoeg
lijk en knusjes kibbelt over allerlei in
wezen onbelangrijke zaken. Wat men
daar in het oosten van de Nederlandse
kerken vraagt, is begrip te hebben voor
de situatie, waarin ze verkeren, voor de
noodzaak van hun handelen als ze de
marxisten opzoeken, naast hem gaan
staan, met hem mee willen denken. Be
grip voor het feit dat ook in de com
munistische wereld de kerk een opdracht
heeft, dat Christus ook voor de marxis
ten gestorven is.
ren om slechts een summière weergave
te geven van de debatten, weshalve wij
volstaan met de hoofdzaken aan te te
kenen uit het bezwaarschrift dat door
B. en W. gezonden zal worden aan G S
De raad ging akkoord met de indiening
van het voorgestelde bezwaarschrift.
Ten aanzien van de Engel is in het
streekplan noch in de toelichting daarop
duidelijk gemaakt, dat hogere belangen
het niet als dorpsgebied aanwijzen van
deze kern wenselijk maken. De bestem
ming tot agrarisch gebied in het ont
werpplan heeft geen reële betekenis,
aangezien deze bestemming niet kan
worden geëffectueerd. Het is in redelijk
heid niet te verwachten, dat, zelfs op
zeer lange termijn bezien, tot verwijde
ring van ongeveer 300 woningen kan
worden overgegaan, teneinde deze gron
den wederom in agrarisch gebruik te
nemen. Het plan kan derhalve het ge
wenste effect niet sorteren.
Verder wordt in dit bezwaarschrift
melding gemaakt, dat dagelijks 120 kleu
ters 4 maal de Hereweg moeten over
steken, hetgeen al een dodelijk ongeval
tengevolge heeft gehad. Verschillende
geprojecteerde wegen werden onder de
loep genomen, zoals bijvoorbeeld de v.
Lyndenweg. die vooral in de drukke
Keukenhoftijd een verbiding noord-zuid
betekent en die niet in het streekplan
is opgenomen. Het Reigersbos werd ge
noemde mede in verband met de ge
wenste rust door de hier aanwezige be
graafplaatsen. De omleidingsweg weste
lijk van de kom van Lisse zal uit land
bouwkundig oogpunt zeer schadelijk zijn.
Tenslotte is het de vraag of het streek
plan wel genoeg flexabiliteit waarborgt.
De heer Montagne wenste aantekening
dat de prot. chr. fracties tegen het voor
stel subsidiëring Harddraveryvereniging
Lisse en omstreken hebben gestemd;
KVP en PvdA stemden vóór.
Alle verdere voorstellen werden met
algemene stemmen aanvaard.
Kerkelijk Leven
NED. HERV. KERK
Beroepen te Naarden (toez.) J. C. Breg-
man te Bergentheim. Beroepen te 's-Gra-
venhage (wijkgemeente XII) (vac. wyien
H. J. Drost) dr. G. Snijders te Haarlem.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Blacktown (Ref. Church)
H. L. Hovig te Hamilton. Nleuw-Zeeland
voorheen kand. te Groningen.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen te Paramaribo dr. A. Welland
hervormd predikant te Meeden (Gron
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Schevenlngen A. Elshout
te Utrecht
Oecumenische sociale
Academie
PLANNEN VOOK MODERN GEBOUW.
Nederlands „slechtst gehuisveste so
ciale academie", de Haagse (oecume
nische) sociale academie, die gesteund
wordt door alle protestantse kerken en
de Oud-Kath. Kerk, zal een der best ge
outilleerde in het land worden als de
nieuwbouwplannen (geraamde kosten
rond een miljoen) gerealiseerd zullen
zijn. Architeot R. D. Bleeker, deskundige
op het gebied van scholenbouw, zal de
academie een nieuw onderkomen schen
ken in de nieuwe Haagse wyk Maria-
hoeve.
Het gebouw zal een weinig „schools"
karakter hebben, Het gehele complex
wordt gegroepeerd rond een „binnen
hof". Er komt een aula met toneel
ruimte, een conversatiezaal en, over twee
bouwlagen, les- en werkgroeplokalen.
Het directorium van de academie heeft
voor de bouwplannen goedkeuring aan
gevraagd bij het ministerie van O., K.
en W.
VRIJZINNIG PROTESTANTE
INTERNATIONALE ZONDAG.
Morgen wordt in tal van kerken in
ons land in het kader van een vr\j zin
nig protestante internationale week een
vrijzinnig protestante internationale zon
dag gevierd.
Deze viering beoogt de banden tussen
de vrijzinnig protestanten in ons land
en hun geestverwanten elders in de we
reld te versterken en de belangstellin
van Nederlandse vrijzinnige protestar
ten voor de internationale aspecten va;
het vrijzinnig protestantisme -te ver
levendigen.