|DITH HEAD J KENT ALLE GEHEIMEN VAN HOLLYWOOD Hervormden van Leiden JEEN ZELDZAME ROOFVOGEL VAN GROOT FORMAAT J gericht 1 maart 1860 Vrijdag 21 oktober 1960 Zesde blad no. 30182 EEN BIJZONDERE VROUW VAN ONZE TIJD jj een torpedobootjager, welks instrumenten juist een onderzeeboot hebben lekt, schoot de filmactrice de portier van Paramount*! kleedateliers voorbij ie trap op naar de tussenverdieping, waar de lift wachtte. Ze liet sdoh boven tegenhouden door de secretaresse, maar stormde de deur binnen, waar in klein kantoor een vrouw met inktzwart kortgeknipt haar en een donkere op, van haar werk opzag. Het was Edith Head, chef-costumière van Para- pt, die de situatie met een enkele oogopslag overzag. „Buik in en schouders Kruit" zei zij, „je houding is zo mogelijk nog erger dan je humeur...." actrice herstelde zich, overwoog of zij haar temperament de vrije loop i maar voor zij tot een besluit was gekomen, sloeg Miss Head een arm om rschouders en leidde haar naar de couch. a vertel me nu maar eens, wat hebben aangedaan" zei zij. Edisnikte deactrice en be- met eens heerlijk uit te huilen le schouder van de vrouw, die geheimen van Hollywood kent Hedda Hopper en Elsa Maxwell aen. ertel het me nu maar" zei Edith toen haar bezoekster was uit- it. «n Voorhees wil me die zwarte niet laten dragen in die film. h stond op en nam de telefoon. zei ze „die zwarte japon je gebruiken. Hij heeft duizend r gekostJa, Marian staat ok opGoed, goed, ik zal het zeggenwelbedankt «gde de telefoon neer. let is in orde", zei ze, „en als oortaan moeilijkheden zijn moet net direct gaan schreeuwen en maken, maar kalm blijven. Met era ment bereik je niet veel, als erop aan komt bezoekster sloeg haar armen om als van Edith. tok je, Edi.zei ze en vertrok stormachtig als zij gekomen was. andere crisis was geruisloos op- in de kleine studio van Edith dat belangrijke centrum van filmbedrijf, waar de begroting van film, de ij delheid der sterren en artistieke talenten nog al eens elkaar plegen te botsen. Edith L zesvoudig winnares van een &r", de hoogste onderscheiding in land, is Hollywoods eerst mode- (Advertentie) per hele liter De geheide Wynand Fockink ZEER OUDE Edith Head studeerde aan twee Amerikaanse universiteiten, voor zij een voet in de studio zette. Zij was lerares in vreemde talen aan een meisjesschool, tot zij ont dekte, dat kostuumtekenen meer in haar lijn lag. Sedert 1938 is zij de enige vrouw ter wereld, die de junctie van chef-ontwerpster bij een grote filmmaatschappij be kleedt. dame. Sedert 1938 is zij chef-ont werpster bij Paramount en ze heeft in die jaren alle sterren van die maat schappij aangekleed, van Clara Bow tot Grace Kelly, in alle denkbare stof fen. Haar studio bevat zes gouden Oscars, haar verzameling minatuur- naaimachines en een hoekje, waar ze altijd verse koffie kan zetten. Die studio is een plekje, waar de sterren komen om hun hart te luchten en hun grieven te uiten. Bij Edith Head kan men zich eens heerlijk laten gaan over alle problemen van een gebro ken hart tot een onhebbelijke regisseur toe en bovendien is zij altijd te vin den voor een koffiepraatje. Haar werk is vakmanschap Tot de vaste gasten bij Edith Head horen Audry Hepburn en Grace Kelly. Zolang deze laatste nog voor de film speelde tenminste. Zolang Audry by Paramount filmde, kwam zy regel matig by Edith Head. Zy was er urenlang, op de couch gehurkt, ter wijl Edith haar kostuums voor Sabrina tekende. Grace Kelly was een andere bezoekster, die Edith Head graag mag. In het publiek is Grace koel en on genaakbaar, maar by Edith schopte zy haar schoenen uit, dronk koffie en at er twee sandwiches meer dan voor haar dieet toegestaan was. Edith Head weet altyd het goede antwoord te vinden. „Journalisten vragen altyd hetzelf de" beklaagde Grace Kelly zich eens by Edi, „ze willen weten waarom man nen zich tot my aangetrokken voe len „Waarom zeg je niet gewoon, „Mis schien wel omdat ik een meisje ben?" zei Edith... Edith houdt van perfectie. Toen zy voor een film een actrice in een vleer- muizenkostuum moest steken, zocht zij alles na wat er over de vleermuizen te vinden was. Het passen vrobjkte zy op met verhalen over deze merk waardige dieren. Haar perfectie komt ook in haar werk tot uitdrukking. Geen nieuwelinge kan by haar komen met wensen en eisen omtrent datgene wat zy gaat dragen. Edith neemt haar blocnote, bekykt de kandidate zorg vuldig en geeft haar oordeel. Een jonge actrice met een zeer knap ge zicht was het daar niet mee eens. „Hoor eens lieve kind," zei Edith, „ik spreek uit ervaring. Er kwam eens iemand by my, voor wie ik de kos tuums moest ontwerpen. Ze had een byzonder opvallend knap gezichtje en we waren het er samen van het be gin af aan over eens, dat we niets moesten doen om de aandacht daar van af te leiden. Misschien heb je wel eens van haar gehoord? Haar naam is Ingrid Bergman Met zulke ervaringen weet Edith Head alle kritiek tot zwygen te bren- Het was al altyd zo, dat de kleedsters van toneel en film alle harts- en andere geheimen van de actrices kenden. Edith Head is een super-kleedster. Zy 's de eerste mode-adviseuze en kostuumontwerpster van Holly wood. Haar werk voor Para mount stelt haar ln staat meer geheimen te kennen dan Hedda Hopper, Louella Parsons en Elsa Maxwell tezamen. Haar kleine studio is een toevluchtsoord voor reien. Het boek, dat Edith Head een tijdje geleden publiceerde is een weergaloze sensatie gewor den, omdat zfj hier voor de eer ste maal de geheimen van film land vertelt, zoals zy werkelijk zyn. gen. Bovendien had zy alweer iemand toegevoegd aan haar lange hjst van bewonderaarsters, die weten, dat Edith altyd geiyk heeft ln haar oordeel. „De goede kleren voor de goede vrouw"zegt Edith Head, „maar on feilbaar ben ik niet. Ik heb ook myn abuizen gemaakt Zy heeft ook vijandinnen. Paillette Goddard by voorbeeld weigert zich door Edith te laten kleden. Ze heeft haar eigen kostuum-ontwerpster. Hert heiligste der heiligen van Edi was Jarenlang verboden voor mannen. Daarop was één uitgezondering: Bing Crosby. Bing is kleurenblind en hy ver trouwde volledig voor alle kleurencom binaties voor zyn kleren op het advies van Edi. „White Christmas" was de eerste film, waarin Edith Head ook de mannen kleedde. Sedertdien zyn Danny Kaye, Dean Martin, Cary Grant, Jerry Lewis en Donald O'Con nor vaste gasten in haar studio. Edith werkt vierentwintig uur per dag, wat niet wegneemt, dat zy toch een goede huisvrouw en echtgenote is voor haar man Wiard Ihnen, die ook al twee Oscars gewonnen heeft als filmarchi tect. Zy houdt veel van rood en geel in huis en van koken. Zij kan niet op haar lauweren rusten Edith Head had diploma's van twee universiteiten, voor zy een voet in de studio zette. Ze was lerares in Engels, Frans en Spaans aan een middel bare school in Hollywood, toen zij ontdekte, dat kostuums ontwerpen meer in haar iyn lag. Ze ging naar een avondschool om het vak te leren en kreeg toen tydeiyk werk by Para mount voor het maken van kostuum- schetsen. In 1938 was zy de eerste vrouw, die ooit chef-ontwerpster van een grote filmstudio werd. Haar eerste Oscar kreeg zij in 1949 voor haar werk in de film „The Heiress". Het jaar daarop kreeg zy er twee. In 1951 kreeg zy een Oscar voor haar kostuums in „A Place in the Sun", en in 1954 twee tegeiyk voor Roman Holiday en Sabrina. Niettemin is zy er zich dagelijks van bewust, dat ze nooit op haar lauweren kan rusten. Ze is altyd aan de volgende film bezig en ze moet jaren vooruit den ken om niet achter te gaan lopen. Zy gaat met een gevoel voor realis me te werk. Voor de kleding van Grace Kelly in de film „De bruggen van Toko-Ri" moest ze er rekening mee houden, wat een luitenantvlieger by de marine verdient, opdat zyn vrouw er niet te kostbaar uit zou zien. Maar omdat die vlieger advo- kaat was kon zy wat hoger gaan in haar berekeningen. Overigens liet men in een van de scènes bij een byzonder fraai-eenvoudig mantelpak je Grace Kelly vertellen, dat zy het zelf gemaakt had.De filmrol is voor Edith Head even belangrijk als voor de hele rest van de studio. Ze moet haar kostuums ontwerpen op een ma nier die pasten by de persoon van de werkelykheid. Edie bekijkt haar types van top tot teen en probeert ze dan terug te brengen tot een type, dat zy kent. Dat lukt haar niet al tyd. Vaak genoeg komen er nieuwe lingen by haar, die zy geheel moet beoordelen en dikwyis ls haar werk toonaangevend voor de verdere car rière van de betreffende actrice. Kle ding kan een actrice maken of breken. Hoewel zy de zaken goed onder de duim heeft, zyn er toch wel eens da gen waarop zy wenste haar meis jesschool nooit te hebben opgegeven. Een van die dagen was toen zy de kostuums gemaakt had voor de film „De Tien Geboden". De dochter van de Farao kwam uit de Nyi met het biezenkistje met Mozes erin in haar armen. Haar doornatte kleding was geheel doorzichtig. Terwyl zy daar zo stond werd Cecil de Mille zo kwaad dat hy onmiddellyk Edith erby liet halen om haar de les te lezen. „Maar ln het draaiboek staat, dat miss Foch alleen maar door het water waadt!" verdedigde Edi zich, „hoe kan ik weten, dat ze zowat kopje onder gaat? Dan had ik de stof wel eerst laten impregneren!" „Dit is mister de Milles idee van waden!" verzekerde men haar. Achter Edith's studio is het atelier, waar de naaimachines zoemen. Daar staan ook de paspoppen, die de namen dragen van beroemde actrices: Miti Gaynor, Mae West, Audry Hepburn en Jane Russell, etc. By voorkeur werkt Edi met de ac trices zelf. Haar vaardigheid in het vinden van oplossingen tegenover het alziend oog van de camera en ter correctie van anatomische tekortko mingen is bewonderenswaardig. Niet alleen tot de studio beperken zich haar kledingadviezen; zy heeft de er varing opgedaan, dat filmactrices zich in haar dagelijks leven het liefst on opvallend kleden met weinig make-up Daarin lagen eens de liefdesperikelen van een aankomende actrice, die een onbeantwoorde liefde koesterde voor een jongeman, zoon van een effec tenmakelaar. „Hy kent je als filmactrice en hy wil met een filmactrice gezien wor den" zei Edith haar, kleedt Je dan ook als zodanig. Het advies droeg vrucht: het meisje trouwde de man van haar hart, is nu de gelukkige moeder van drie kin deren en kan zich weer zo eenvou dig kleden als zy wil, omdat haar man nu de vrouw en moeder in haar ziet en niet de filmactrice. „Je moet er niet uitzien als een klerenhanger" zegt Edi vaak tegen haar clienten, en zorg ervoor, dat je kleren goed zitten, zodat je figuur uitkomt, maar niet teveel. Je moet trachten, een dame te zyn en een vrouw tegehjk Edith Head is ervan overtuigd, dat elke vrouw zich goed kan kleden als zy de moed heeft zich zelf en haar tekortkomingen zo te zien als een an der dat doet. Nu is zy hier wel sterk in het voordeel boven de modiste. De actrices die by haar komen, betalen haar niet; dat doet Paramount. Edith is onafhankeiyk van haar clienten en kan zich de luxe permitteren haar mening to zeggen. Een ander geheim, dat zij ons verried: men moet twee kleurige combinaties by voorkeur ver- myden. Die hebben de neiging de in druk te wekken of er meer van de draagster is, dan er in werkelijkheid ls. Bij voorkeur gebruikt Edith twee of drie tinten van dezelfde kleurfa- milie, by voorbeeld beige en bruin samen. „Het komt er op aan tekortkomin gen te verbergen. Hoe eenvoudiger de lyn en de kleur, des te beter ziet men er uit!" Met haar grote variatie in werk ia ls zy wel instaat een oordeel te vel len over elke man of vrouw, die haar studio komt bezoeken. Een bewezen feit is, dat al deze mensen, wanneer zij zich eerst niet wilden onderwer pen aan dat vonnis, op hun mening terugkeren zodra zy merken, wat Edi voor hen gedaan heeft. Ondanks haar zes Oscars en vele successen, is zy de bescheidenheid in persoon. „In elk modeatelier in New York vindt men betere ontwerpsters dan ik ben" zegt zy, „maar geen van hen zou het een week in Hollywood uithouden zy is een even goede diplomate als ontwerpster. Haar werk is vol be grenzingen. Er zyn niet alleen het budget voor de film en de eisen van de actrices, er is ook nog een regis seur waarmee rekening gehouden moet worden. Die heeft vaak zyn uitgespro ken ideeën over kostuums en houdt ze beslist niet voor zich. Er is de goede smaak, die men in ere moet houden en er is de cameraman die ook zyn eisen stelt, ten aanzien van contrasten. Dan is er de architect, die zyn eigen kleurenschema's in zyn Is in het binnengekomen bedrag ook reeds Uw bijdrage begrepen? Helpt mede de L 200.000,te bereiken 18 okt. I960 f. 125. 000.— f. ïoo.Sim— hoofd koestert en er niet graog af stand van wil doen en tenslotte heeft zy nog haar eigen artistieke ambi ties. Dikwyis moet zy echter zoveel water bij de wijn doen, dat van haar eigen ambities weinig overblyft. Het vermogen zichzelf weg te cij feren is wel het geheim waarom zy het zolang in Hollywood heeft weten uit te houden. Maar tact en vak bekwaamheid zyn toch niet de enige reden van haar popalairiteit onder Hollywoods sterren. Men houdt van haar, omdat zij overal raad op weet en omdat zij de haar toevertrouwde geheimen kan bewaren. Men bewondert haar diplomatieke vaardigheid bij het oplossen van con flicten. En dan zijn er nog een paar bijzondere redenen, waarom men haar graag mag. Edi zet de beste koffie van Holly wood" zegt Danny Kay. „Wat mij ln Edi zo bevalt" zegt Olivia de Haviiland, „is dat zij op het juiste ogenblik een broodje kip weet te produceren, zoais je zelfs in de Derby-Hat niet krijgt!" Is ook rondom Leiden te zien Arenden hebben altyd een grote in vloed op de mens uitgeoefend, vooral als zinnebeeld van macht. Het verwekt nog aljdjd een explosieve reactie als men de buitenkans heeft om een visarend te zien; men vertelt er later uitbundig over aan vrienden en kennissen. Men moet de visarend in de regel zoeken in de buurt van visryke plas sen, meren en vijvers, want daar heeft hy zyn jachtgebied. Kenmerkend voor de visarend zyn: de scherpe beweeglyke ogen; de krach tig gebogen, blauwgryze snavel; de stompe kuiven; de roomkleurige kin; de donkere oogstreep; de bronzen vleu- gels en de zeer krachtige, met ruwe schubben bedekte, blauwgrijze poten, die tot het hielgewricht onbevederd zyn. Enkele malen heb ik de vogel ook ty- dens de visvangst kunnen observeren. Het is een indrukwekkend schouwspel, deze grote roofvogel, die men beter grypvogel kan noemen, boven een meer te zien cirkelen om dan na enige tyd wiekend en spiedend in de lucht stil te hebben gestaan, stootduikend met uitgestrekte grypklauwen in het water te zien duiken. De visarend is in het bezit van een keerteen, die als een speciale aanpas sing gezien moet worden aan zyn by- Kerkelijk Leven NED. HERV. KERK Beroepen te Vrlezenveen (toez.) (vac. W. Blesha&r) P. H. Borgers te Blrdaard - te Hulzen (N.-H.) (vac. L. J. Bloemsma) J. den Besten te Dlrksland. Bedankt voor Wlndesheim J. J. Franck te Plngjum. GEREF. KERKEN Beroepen te Arum P. J. Westerneng, kand. te Edam Beroepen te Melbourne (Victoria) (vac. P. H. Pelleclaan) (Ref. Church) J. P. H. v. d. Bom te Sydney (voorheen te Groningen) te Black- town (Ref. Church) H. W. Kultert, stud, pred. te Amsterdam, die voor dit beroep bedankte. Beroepen te Dordrecht (vac. C. M. van der Loo) C. W. de Vries te De venter te 's-Gravenmoer J. van Drie, kand. te Leusden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lelden Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND Tweetal te Arnemulden T. Dorresteyn te Opheusden en Chr. van de Woestyne te Barneveld te Geldermalsen H. Lig- tenberg te Rotterdam-We6t en dr. C. Steenblok te Gouda. zondere wyze van prooibemachtiging. Na elke duik schudt de vogel in de lucht zyn gevederte; een kenmerkende handeling voor de visarend. Gedurende de herfst houdt de vogel ln ons land zich in de buurt van vis ryke wateren geruime tyd op. Ook rondom Leiden en wel boven de Kager-, Braassemer- en Nieuwkoopse plassen, maar ook boven het gebied der kunstmatige duinmeertjes in Meyendel en eveneens boven het Koninkhjk landgoed Raaphorst te Wassenaar ls de visarend waargenomen. De visarend broedt Jammer genoeg niet in Nederland. Het dichtstbyzynde broedgebied van deze vogel ligt in Noord-Duitsland en wel in Mecklenburg, in een gebied waar veel uitgestrekte visryke plassen zijn en hoogopgaand hout, dat de vo gel nodig heeft om er zyn omvangrijke nest in te bouwen. De visarenden biy ven een eenmaal gekozen broedgebied jarenlang trouw. Met recht zijn het grote vogels te noemen; him vleugelspanning bedraagt ongeveer 1.75 meter. Let U gedurende de maanden okto ber en november eens op een vogel, die er uit ziet als een zeer grote meeuw met duidelyk waarneembare blauwe poten en met geknikte vleugels. Het is zeer goed mogelyk, dat U met de visarend te doen hebt. F. van Ommen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 19