Noorwegen koestert zijn boerentradities Gelukkig is het landdat zijn verleden eert Opnieuw een Witte Droom 99 Interieur van een oude boerderij in T elemark Oost-N oorwegen Zelfs de meest progressieve Noren schatten thans de erfenis hunner vaderen hoog. Ook zij beseffen en erkennen, dat juist de tradities stabiliserend hebben gewerkt in de achter ons liggen de periode van snelle, soms zelfs zeer snelle sociale veranderingen en ontplooiing. willen zU de muziek en dansen van vroeger metterdaad bewaren. Zo telt „Noregs Ungdomslag" meer dan twaalfduizend dansende leden! Bij die dansfestijnen kan het levendig toe gaan, vooral als de muziek ontlokt wordt aan een bijzonder type viool, dat vooral in Hardanger beroemd is en menige Zigeunerviolist zou doen wa tertanden. De nationale klederdrachten worden thans ook bij officiële gelegen heden gedragen. De jonge meisjes van Oslo dragen veelal een „bunad", een rok geïnspireerd op de oude kleder drachten: Blauw van kleur en versierd met modern aandoende bloempatro- nen. Oslo is eigenlijk een echte immi- grantenstad, want meer dan 60% der ruim 400.000 inwoners zijn nieuwkomers in de eerste generatie. Er zijn thans circa 60 verenigingen die stuk voor stuk een eigen district vertegenwoordi gen in Oslo ter bevordering van de boerentradities. Ja, men zegt zelfs gekscherend, dat de stedelingen meer hart hebben voor het oude boerenleven dan de boeren zelf. Hoe dit zij, voor de landjeugd, die in Oslo komt wonen, zijn die verenigingen belangrijk. De geschiedenis dier clubs heeft Bjarne Guttormsen vastgelegd in een boek, dat hij tot titel gaf „Noorwegen in Oslo". De oudste dier clubs is „Nord- laendingernes Forening", in 1862 opge richt door immigranten uit de streken benoorden de Poolcirkel. „Telelaget", die Telemarken vertegenwoordigt, is meer dan 70 jaar oud, terwijl ,Fani- tullen" (genaamd naar een fascine rende melodie uit Hallingdal) eveneens de respectabele leeftijd van 70 jaar heeft. GEDURENDE de oorlog staakten die clubs het jeugdwerk, maar na 1945 werd het met veel en thousiasme weer opgenomen. Nieuwe verenigingen ontstonden en zelfs de Lappen uit Finmarken hebben nu een eigen club in Oslo. Ook in de grote provinciesteden, zoals Bergen, Trond- heim en Drammen, vindt men derge lijke verenigingen. Vrijwel al deze verenigingen zijn neutraal geweest in de politieke zin des woords. Doch in tijden van ingrijpende veranderingen vallen neutraliteit en conservatisme wel eens samen. Toen de Noorse arbeidersbeweging nog een strijdorganisatie was, waren haar jon geren tegenstanders van het traditio nalisme. Thans bestaat die tegenstel ling niet meer. Thans is de stabiele, democratische meerderheid in Noor wegen geen bedreiging meer voor de traditie. Integendeel, iedereen schat thans de erfenis der vaderen hoog. Men erkent, dat juist de tradities sta biliserend hebben gewerkt in de achter ons liggende tijden van snelle sociale ontplooiing, en dat zU terecht als een bron van nationale kracht mogen gel den. VARIA Waterverbruik van mens en dier Een mens heeft een dagelijkse be hoefte aan vocht van ca 3 liter. Een schaap neemt per dag ongeveer evenveel vocht op, doch een paard van middel matige grootte heeft reeds een behoefte van 30-60 liter. Rundvee «koeien» ge bruikt naast droog voer ca 50-60 liter water per dag. Zoals te begrijpen is, stijgt de behoefte aan vocht sterk bi) een hogere produktie. I Twee wuivende sportcoryfeeën op een plaatje. De voormalige Oostenrijkse skikampioen T oni Sailer en het Duitse kunstrijdster- tje Ina Bauer. De sportliefhebbers zullen zich nog wel herinneren, hoe Ina op aandrang van haar vader zich dit jaar terugtrok uit de Europese kampioenschappen, toen na de verplichte figuren bleek dat haar achterstand op onze Sjouke Dijkstra te groot was om weg te werken. Maar de enorme investering van rijke papa Bauer bleek toch rendement te gaan af werpen. want Duitse filmmakers stonden onmiddellijk te wapperen met aantrekkelijke contracten. En de roodharige Ina slikte haar ama teurteleurstelling weg. tekende een van die papiertjes en werd dus filmster. Op het vliegveld van Berlijn ontmoette zij Toni Sailer, die ook een belangrijk partijtje gaat mee- blazen in de eerste film van Ina. Het wordt een nieuwe versie van ..De Witte Droom", waarin Olly Holzmann en Maxi en Ernst Baier jaren geleden triomfen hebben ge vierd. Indertijd was het een groots gemonteerde showfilm met talrijke massale ijsscènes. Die zullen ook in die nieuwe film wel weer op het witte doek gebracht worden. En de hoofdfiguur in die scènes is dan de pittige roodharige Ina Bauer. Stedelingen boerser dan plattelanders Honderd jaar geleden vond 70°/o der Noorse bevolking een bestaan In de landbouwThans bedraagt dit percentage nog geen 25 meer. De voornaamste inkomstenbronnen zijn heden ten dage de scheepvaart, de mijnbouw, de visserijhet toerisme, het boswezen en de industrie. Ook in de agrarische gebieden dringt de machine, de mechanisering van het bedrijf gestadig verder door. Oude gebruiken en oude methoden verdwijnenmaar in het moderne Noorwegen leven de tradities uit de „boerenperiode" zijner geschiedenis nog krachtig. Trouwens zo heel lang geleden is het niet. dat het ..boerentijdvak" werd afgesloten. Vroeger dus tot in het begin onzer eeuw waren de bergketenen in het grote, dun-bevolkte land scheidsmuren tussen de diverse streken. De moderne verkeersmiddelen slechtten die muren, maar zij hadden toen al lang genoeg bestaan om tussen de verschillende gebieden grote verschillen in gebruiken, kleding en taal te doen ontstaan. Er zijn voorbeelden te geven van zeer grote verschillen tussen twee dalen, die slechts door een enkele berg ge scheiden zijn, maar die berg was ook beslist „onoverwinnelijk"Thans is het, cultureel gezien, een voordeel, dat er vrij veel van die bergen zijn, want zij waren de oorzaak, dat het beeld der Noorse tradities rijk geschakeerd en veelzijdig kon worden. Ontstaan en begin TOEN na de Napoleontische oor logen de staatkundige eenheid t tussen Noorwegen en Denemarken verbroken werd en de nationale idee in Noorwegen gestalte verkreeg in een eigen Noorse staat, heette het, dat de boeren de nationale erfenis door de eeuwen heen (Noorwegen ging om streeks 1450 in het Deense staatsver band op) gehoed hadden tegen de vreemde overheersers. Zij, dus de boe ren (zei men) hadden de kracht en het nodige onafhankelijkheidsbesef om een nieuw Noorwegen op te bouwen. Dat eerste Noorse romanticisme was meer van idealisme dan van werke lijkheidszin doortrokken. De schilders beeldden de boeren in hun kleurige kledy uit bij de kerk of tijdens volks dansen, maar vrijwel nooit tijdens het werk. De schilderij, die toen het groot ste succes boekte, was de ,3ruiloft in Hardanger". Gude, een bekend kunst schilder, schilderde het berg- en fjor denlandschap, terwijl de beroemde Tideman de boot vulde met mooi uit gedoste boeren. Later schreef Andreas Munch een gedicht over hetzelfde onderwerp. De componist Halvdan Kjerulf probeerde zijn krachten even eens op het thema. Onder de schrij vers, die veel gelezen proza schreven over het geïdealiseerde boerenleven, moet vooral Björnstjerne Björnson worden genoemd. Uit de rijen der boeren zelf echter kwamen schrijvers voort, die een realistischer beeld gaven. Sommigen hadden zelfs de moed om in hun eigen dialect te schrijven. Niette min komt de romantici de eer toe, de boerentradities en het boerenleven op de voorgrond der belangstelling te heb ben gebracht. ER schuilt een zeker ironie in het feit, dat het aloude boerenleven gedoemd was te verdwijnen Juist toen het (her) ontdekt werd. Wegen en spoorwegen openden de afgelegen da len en districten. De vlucht van het land naar de stad begon. De Noorse hoofdstad telde in 1860 ongeveer 60.000 bij de eeuwwisseling ongeveer 227.000 zielen. De tradities bleven echter be staan. Het belang ervan zag men al vroegtijdig in. Reeds in de jaren zestig der 19e eeuw ontstonden in de stad en op het land verenigingen met het doel. de oude muizek, dansen, kledij en wat dies meer zij in ere te houden. Oude kerken en boerderijen werden gered van de ondergang. Thans staan er bijna 150 houten bouwwerken in het Bygdöy Openluchtmuseum bij Oslo. In dit museum vindt men ook grote col lecties meubels, klederdrachten, gereed schappen en andere voorwerpen. Soort gelijke musea en verzamelingen zijn de trots van menige Noorse provinciestad. Zo is het openluchtmuseum te Lille- hammer bijzonder belangwekkend. Telemark is het district, waar de tra ditie nog het krachtigst leeft, maar ook in Hardanger en Rogaland zowel als elders kan men nog boerenbruilof ten in klederdracht zien zonder dat er toeristen in de buurt zijn. Verenigingen DE organisatie „Noregs Ungdom slag" in 1896 opgericht om de vele jeugdverenigingen, die ijver den voor het behoud der oude gewoon ten en tradities, te coördineren is nu de grootste niet-politieke jeugdvereni ging. Zij telt meer dan 60.000 leden, verdeeld over ruim 1350 aangesloten clubs. Van meet aan af heeft „Noregs Ungdomslag" de bevordering van het „landsmaol" voorgestaan, dus van de neo-Noorse taal, die zijn grondslag vindt in de dialecten. Een andere ver eniging, die hetzelfde doel nastreeft, de „Bydgelagsforbundet", is neutraal in de taalkwestie. Naast deze beide grote is er nog een aantal kleine ver enigingen met een soortgelijk doel. Alle Voorjaar in N oord-N oorwegen Oud houten kerkje in Borgund West-Noorwegen)dat de ver gelijking oproept met een Chinese T empel. En de praktijk? HOEVEEL van al dat oude zal blij ven bestaan en hoelang? Wan neer zal het tijdstip zijn aange broken, dat alles belandt in de musea? Die vragen mogen wat droefgeestig stemmen, niet mag worden voorbijge zien, dat de ontdekking van de waarde en het hoeden der oude tradities reeds veel voor Noorwegen deden. Zij schie pen namelijk een aparte Noorse stijl! Die tradities zijn een drijvende kracht, een inspirerende factor geweest zowel in de kunst als in het leven van alle dag. Alom komt men in Noorwegen die specif iek-Noorse stijl tegen: In de kunst, in de meubels, in het zilver, in de kleding, ja, in wat al niet. Het stadhuis van Oslo is een goed voorbeeld van de verwerking der oude tradities ten behoeve van het heden. Men heeft de torens van dat gebouw te zwaar, te log genoemd. Welnu, het zijn geen Gothische en geen Byzantijnse torens, het zijn Noorse torens. Wie de Noorse bergtoppen heeft gezien, her kent en begrijpt die torens! De muur schilderingen geven taferelen en episo den weer uit het Noorse leven en de Noorse geschiedenis. En Dagfin We- renkiold's gekleurde decoraties der loggia's zijn een voortzetting van het werk der oude boeren-meesters. Maar dan op gedurfde-moderne manier! Wie ziet, hoe diep in het Noorse leven de oude tradities geworteld zijn, mag met recht zeggen: Gelukkig het land, dat zijn verleden begrijpt en eert! (NIVANO NADRUK VERBODEN)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 15