Ve waterkracht centrale JEAN-LOUIS BARRAULT: Dagje uit naar de Erven Winnetou in Canatha, dorp der Indianen.... ZATERDAG 10 SEPTEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Reservaat vol verveloze huizen met museum en schommelstoelen vijftig jaar maar nog altijd springlevend Van franc - tireur tot directeur van het Theatre de France zonder zich evenwel te verkopen HOE WERKT HET? jhandwiel naald turbine schoepen Istraolbuis] |statorl stroom draden stroaibuisl (Van een bijzondere medewerker) „Yes Sir, ze poseren voor foto's"* zei het mannetje van de excursie bus, „kijkt U maar". Hij toonde een wat verfomfraaid snapschot van een troepje Indianen bij diezelfde bus. Ze stonden er bij als leden van een mannenzangkoor, dat tijdens een dagje uit jolige hoofddeksels op de kruin heeft geplant. Ik kocht een kaartje. „Dat is dan drie dollar, thank you". Daar reden we, van Dominion Square, hartje Montreal, langs lintwormen van boulevards vol bank- en verzekeringsgebouwen. Aan boord veel „beter gesitueerde" dagjesmensen, vooral Amerikaansen, niet meer zo jong, bereid om ieder grapje op het repertoire van de charmeur-chauffeur met schrapend gelach of plichtmatige verbazing te beantwoorden. Een kleine psycholoog, deze chauffeur, terstond ijverend naar hechte klantenbinding. Hij sprak Engels als een Ameri kaan, maar „U moet me verontschuldigen voor m'n Engels, ik ben Frans Canadees", prevelde hij hulpeloos in zijn microfoontje. Hij glimlachte dankbaar, toen het koor van protestkreetjes opklonk. „Thank you", zei hij met veel wit van tanden. Caughnawaga: uitstalling van wanstaltigheden Er vielen niet zoveel muntjes en Chief Poking Fire leidde ons naar een loods van gegolfd plaatijzer vol af beeldingen van grijnzende koppen. Daar konden we binnengaan, maar eerst even langs een kassa van jonge berkestammetjes waar een Indiaanse vertelde, dat het voor volwassenen vijftig cents kostte, inclusief de Pow Wow oftewel de folkloristische dans- show, waarop de Chief en de zijnen ons wilden onthalen. Het dof geluid van de trommels was trouwens al ge ruime tijd via luidsprekers buiten de loods te horen geweest om het hoog geëerd publiek trek te doen krijgen. Neêrlands bloed Uitstalling van vele wanstaltigheden Blij van zin verliet de groep de stad en ging langs de St.-Laurenszeeweg, waarover de leider menig interessant cijfertje te vertellen wist. En toen naar Caughnawaga, het reservaat aan de rivier, waar 3.500 Indianen, „echte Mohawks van de stam der Iroquois" belastingvrij wonen en een vredig be staan leiden, heel wat vrediger dan hun voorouders, die in de tijd der blanke pioniers gevreesde krijgers wa ren en zich een bloedige reputatie vestigden door in 1698 onder de kolo nisten de „slachting van Lachine" aan te richten. Dat is vaderlandse geschiedenis ge worden. Toen we het reservaat binnen reden, langs verveloze houten huizen, voorzien van veranda's in oude stijl en compleet met schommelstoel, ver klaarde de chauffeur: „Chief Poking Fire is bereid samen met u voor foto's te poseren". Dat vonden de Ameri kaansen fijn, ze grepen al naar hun boxjes. De bus stopte bij een ingang van wat een groot lelijk bord aan kondigde als „het enige echte In diaanse dorp met het Indiaanse mu seum van Chief Poking Fire". Met grote waardigheid De Chief stond ons al op te wachten in een bonte nederzetting vol borden, die ons toeriepen, dat we het museum dienden te bezoeken, dat wij er goed aan zouden doen de toekomst te laten voorspellen, dat we geld in een put moesten gooien, dat we snapshots konden maken en souvenirs konden kopen. Maar de Chief, opgesteld als de portier van een groot warenhuis, niet rood, maar bruin van huidskleur even als zijn stamgenoten, speelde zijn spel met grote waardigheid: in een ornaat vol veren en geborduurde banden en VARIA „WOLLETJES" VOOR ADMIRAALS Zo conservatief is men in Britse ma rinekringen niet, of ook daar gaat men met de mode mee. Het nieuwe ceremo niële tenue voor vlagofficieren van de Britse vloot is dan ook weer aan de nieuwste mode aangepast; de hertog van Edinburgh heeft het op de „don- derdaglunch" te Guildhall geïntrodu ceerd: smallere pantalonpijpen en slanker af kledende schouderpartij. Maar de grondstof van het tenue, zui ver wollen doeskin, is dezelfde ge bleven, poespas van dieretanden en kerst boomversierselen ging hij ons voor naar de bron. „In een kring gaan staan", maande chauffeur. „Het is hier", zei plechtig Poking Fire," dat een van mijn voorvaders voor het eerst de blanke ontmoette. Op de vraag van een der kolonisten hoe het hier heette, antwoordde mijn voorvader: „Canatha, hetgeen „dorp der Indianen" betekent. De blanke dacht indertijd dat het de naam van het gehele land was en zo is het ge bleven, Canatha, Canada. En wilt u nu een wens doen bij deze bron? Dan moet u een muntje in de put werpen. Natuurlijk bent u daartoe niet ver plicht, do as you like". Zijn don kere ogen zagen ons uit een rond gelaat trouwhartig aan. Het stamhoofd legde zijn handpal men tegen elkaar, boog diep, rammel de wat met een instrumentje, bestaan de uit twee schildpadschilden met wat 0Cllt0 fJUnffttiakeF steentjes daartussen, liet een vuurtje O en vernieuwer Die herinneringenik zie hem weer terug, zo'n kleine twintig jaar geleden, toen hij op een sportveld bij Parijs een klassiek drama regisseerde en hele scharen figuranten-Jongelin gen opzweepte en meezoog in zijn tomeloos dynamisme Jean-Louis als regisseur heeft niets van de rustige figuur die t van tevoren allemaal haar fijn heeft uitgekiend en nu, gezeten in zijn fauteuil, zijn spelers wijst hoe en waar ze op moeten komen en ver dwijnen en zonder welke lichtval hun verschijning het voordeligste effect produceert. De gestalte, de beweging, het ritme, de contrasten en de scha keringen van kleuren en registers, waarin een toneeltekst tot leven komt, worden door Barrault niet, of ten minste niet primair, van buitenaf en met het oog en oor van de waarnemer of toeschouwer gevonden en bepaald, maar van binnenuit, vanuit de actie. In dat sportpark rende hij, de regis- (Van onze correspondent. Frank Onnen) Op 8 september j.l. Is een bekend Frans kunstenaar vijftig jaar ge worden: Jean-Louis Barrault, thans directeur van het Théatre de France in Parijs. Men moet wel een rotsvast geloof in cijfers hebben om hem deze leeftijd te geven, want met zijn gitzwarte haar op de kop van een Griekse held en zijn soepele gestalte als van een jongeling, sprekend met het vurig enthousiasme van de jeugdneen, dan stelt men zich een vijftiger over het algemeen toch wel even anders voor. Raadpleegt men bovendien de boeken en de eigen herinneringen, dan zou men denken, dat Barrault omtrent tachtig zou moeten zijn, gezien de talloze verrichtingen, die op zijn naam staan. steentjes daartussen, liet een vuurtje smeulen in een houten bak en bad een Indiaans gebed! Ik wens u, bezoekers van verre, veel geluk in deze wereld. Hij zei ook, dat een speciale Pow Wow voor ons zou worden gebracht, niet zo maar een show, zeker niet, maar stamdansen, door traditie overgeleverd. Daarna traden ze aan, de oorlogs dansers als Rode Klauw en Rennende Eland, de luchtigheid van hun vecht- kostuum door blauw katoenen broek jes, met het oog op de Amerikaansen, ietwat in toom gehouden, de lieftallige Witte Maan en Blauwe Bloem met gracieuze, zij het wat vermoeide ron de dansen, terwijl mannen hun trom melconcert vervolgden en nasale zan gen lieten horen en de Chief zijn schildpadschild zwaaide. Ongelofelijk, maar waar, Poking Fire vloeit Neêrlands bloed door d'ade- ren, naar hij later onthulde. Zijn overgrootvader, de roemruchte „great American hunter", was tijdens een grote tentoonstelling omstreeks de ENERGIE UIT WATERKRACHT f DOORSNEDE WATERKRACHT CENTRALE IN LANDEN WAAR MEN OVER STROMEND RIVIERWATER KAN BESCHIKKEN WORDT ELEKTRICITEIT OPGE WEKT IN EEN WATER KRACHTCENTRALE. DAAROM WORDT DAT WATER WEL „WITTE STEENKOOL" GENOEMD. OMDAT DE RIVIER MEESTAL IN HET ENE SEIZOEN ZEER VEEL WATER LEVERT. IN EEN ANDER SEIZOEN WEINIG OF NIETS, IS HET NODIG IN EEN STUWMEER EEN WATER VOOR RAAD AAN TE LEGGEN, ZODAT EEN REGELMATIGE TOEVOER NAAR DE CENTRALE IS VER ZEKERD. DOOR EEN OF MEER STRAAL- BUIZEN WORDT HET WATER TEGEN DE AAN DE OMTREK VAN HET RAD AANGEBRACHTE SCHOEPEN GESPOTEN. DOOR DE KRACHT VAN DE WATER STRAAL WORDT HET RAD IN BEWEGING GEZET EN DRIJFT DE AS VAN DE GENERATOR AAN.... betonnen dam [stuwmeerl •'"persleiding '••Ilnaar turbine generator water turb DOOR HET AFSLUITEN VAN EEN RIVIERDAL TUSSEN TWEE STEILE BERGWANDEN, DOOR EEN BOOGVORMIGE MUUR (STUWDAM), WORDT EEN MEER GEVORMD. generator DE GENERATOR BESTAAT UIT EEN ROTOR EN EEN STATOR. DE ROTOR IS EEN STERKE MAGNEET DIE RONDDRAAIT MET DE ASHET MAGNETISCH VELD VAN DE ROTOR DRAAIT DAN EVENEENS ROND (DRAAI- VELDZODAT IN DE SPOELEN VAN DE STATOR EEN ELEK TRISCHE STROOM WORDT OP- GEWEKT. DE KRACHT VAN DE WATER STRAAL IS TE REGELEN DOOR EEN NAALD, DIE DE UITSTROOMOPENING VAN DE STRAALBUIS MIN OF MEER KAN AFSLUITEN tech-v.dijk rotor seur, badend in het zweet, zelf mee in de kop van de stoet der jongelingen en wanneer men hem vandaag een voorstelling ziet voorbereiden dan blijft hij evenmin langer dan een halve mi nuut op dezelfde plaats. Heldere kijk op traditie Een „homme de théatre" zoals hij zichzelf bij voorkeur noemt van zijn ras en soort was voorbestemd voor de rol van animateur (gangmaker), van motorisch vernieuwer. In die rich ting is de betekenis van Barrault dan ook zo groot geweest, dat hij, samen met een Jean Vilar, in het toneelleven van Parijs als de directe en natuur lijke opvolger kon worden aangewezen van de leden van de groep Dullin, toneel waar deze virtuoze prestatie later trouwens werd herhaald— een betekenis gebleken. In zijn mise en scene voor Anouilh's Mademoiselle Molière heeft Barrault het vorige seizoen nogmaals bewezen hoe hij, met elementen ontleend aan de dans, de muziek en de mime streeft naar een „totaal theater" waarvan, de eeuwen door, componisten, dramatur gen en regisseurs hebben gedroomd. Tenslotte moet op nóg een aspect van zijn activiteit gewezen worden: de stimulansen die hij, de herscheppende theaterman, aan Frankrijks meest vooraanstaande scheppende geesten heeft gegeven. En in 't bijzonder is er geen woord te veel gezegd wanneer men vaststelt dat zonder Jean-Louis Barrault Paul Claudel als dramaturg zich nooit volledig zou hebben uitge sproken of ontplooid. Eigen gezelschap Als leerling van Dullin begonnen werd Jean-Louis Barrault al jong toe gelaten als lid van de officiële Co rn edie-Fran<;aise. Doch toen hij zich hier in zijn bewegingsvrijheid belem merd ging voelen, verliet hy al gauw het huis van Molière, bij welke ge ruchtmakende uittocht hij door zijn vrouw, Madeleine Renaud, en ver scheidene kameraden gevolgd werd, met wie hij een eigen troep oprichtte. Een tro^p waarvan hy, de franc-ti- reur, de ziel vormde en die hij veer tien jaren op eigen risico had geleid, toen hem, vorig jaar, de directie van het Odéon in handen werd gelegd waarmee ook zijn „compagnie" tot officieel gezelschap zou worden ver heven. Jean Louis Barrault met zijn muziekredacteur, de componist Pierre Boulez. Jouvet, Copeau en Baty, die het Franse theater in de jaren tussen de beide oorlogen beheersten. Barrault heeft die erfenis van het „cartel" beheerd met een gezond gevoel van eigenwaarde en een heldere kijk op de zin der traditie. In de aankleding van zijn voorstellingen staat Barrault dichter bij zijn grote voorlopers dan Vilar, die veel sterker door een Pasca- tor en een Brecht beinvloed werd. Barrault wist niettemin een heel nieuw ritme aan zijn vertoningen te geven, een poëtiserend ritme waardoor zijn voorstellingen soms dicht in de buurt van het ballet geraken. Een tweede vernieuwing: Barrault is ac teur geweest die de kunst van de mime nieuwe leven inblies en zo dé uitdruk kingsmiddelen van het toneel vermeer derde en verfijnde. Zjjn solonummer van de trieste Pierrot uit Carné's film Les Enfants du Paradis waarbij vele minuten geen woord wordt gesproken, is daarom* of liever: juist voor het Jean-Louis Barrault heeft zijn er varingen als acteur, regisseur en ani mateur in een drietal geschriften te boek gesteld. Uit zijn „Nouvelles re flexions sur le théatre", dat on langs het licht heeft gezien, moge hier ten besluite een uitspraak worden overgenomen. „Niets moeilijker, niets verdienstelijker, niets uitzonderlijker en niets nobeler dan zich handhaven en voort te duren. Ik bedoel: zich in stand te houden zonder zich te ver kopen". Aan deze richtlijn en dit ideaal heeft Jean-Louis Barrault zich met tertijd, moedig en trouw gehouden. En aangezien zelfs hij op zyn vijftigste jaar toch wel te oud zal zijn geworden om nog eens radicaal van gedragslijn en karakter te veranderen, mag zon der risico worden aangenomen dat hij op deze weg ook in de toekomst tot de belangrijkste en boeiendste figuren van het Franse theater zal blijven behoren. eeuwwisseling in Amsterdam, waar hij tot de Canadese inzending behoorde. Hij liep er tegen een Nederlands meisje aan, trouwde haar en zij heb ben nog lang, gelukkig en met voor spoedig opgroeiende Euro-Indiaantjes in Caughnawaga geleefd. Holle lach Na de Pow-Wow-show hesen Ren nende Eland en zijn broers zich weer in het dagelijks tenue van gestreept truitje en linnen broek, zodat zij in niets meer van Canadezen verschilden en namen Witte Maan en haar zusjes plaats in de souvenirstalletjes om de verkoop van asbakken, pijlen-en-bo gen, mocassins en bordjes met op schrift ter hand te nemen. Een goede zaak, ten minste zo goed als die „great American hunter" misschien destijds al in Volendam heeft gezien!!! „In de bus", riep de chauffeur. De Amerikanen spoedden zich naar de uitgang. Wy lieten nog eenmaal onze blik op deze uitstalling van wanstaltig heden gaan en vergeleken deze beel den met die welke ons uit de boeken onzer prille jeugd vertrouwd zijn ge bleven De beeltenis van Poking Fire vervaagde, die van Winnetou verrees voor ons geestesoog. Hij liet een holle, vreugdeloze lach horen! CHIEF POKING FIFtf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 20