Tokio's massaspel: minderheid van nu demonstreert Japan van morgen Belgisch Kongo begon heden groot avontuur als „Republiek Kongo"'.... Schreeuw van wrokangst en ideologische honger is een teken aan de wand voor Verenigde Staten Onafhankelijkheidsfeesten van vandaag hadden typisch Belgisch kleurtje: wielerwedstrijden Harde politiek had tot „nieuw Algerije" in Afrika geleid Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 30 juni 1960 Derde blad no. 30086 MacArthurs erfgenamen communisten..?? (Van onze Reisredacteur W. L. Brugsma) Tokio, juni De lauwe wind joeg de laatste regendruppels uit de schemering. Twintig boed dhistische monniken sloegen met kromme stokjes op hun tamboerijnen, waarop geschreven stond „Loop voor de vrede" en „Geen Hirosjima meer". Door de modernste produkten van de Japanse elektronica, draagbare transistorluidsprekertjes, gilden de hoge stemmen van agitators. Boven de hoofden van de massa zwaaide rode vlaggen met elegante Japanse karakters aan lange, dunne bamboestokken. Op de maat van het lawaai kronkelde langzaam en dreigend een dikke slang van hossende, slagzinnen scanderende manifestan ten naar de gebarricadeerde ingang van premier Kisji's residentie. Achter het prikkeldraad zetten de politiemannen hun blauwe helmen op. De kop van de slang, tienduizend opgewonden studenten lang, zwaaide tastend langs het hek, nog dertig meternog twintignog tien. Fotografen uit alle werelddelen poetsten de laatste stofjes van hun lenzen voor wat de „plaat van het jaar" moest worden: een tierende menigte ging een trillende Kisji uit zijn huis slepen en aan een boom opkno pen, de razende climax van een maand massale demonstraties de volksraad tegen het verdrag is geen communistische organisatie. Studenten van Zengakoeren en communisten heb ben dezer dagen onderling een flinke kloppartij geleverd. De besturen der deelnemende orga nisaties zijn het op vele punten hevig met elkaar oneens. Zeker ook vormen de manifestanten slechts een minder heid van het Japanse volk. Maar dan. wat voor een minderheid! Zou het Amerika geen plezier doen, inplaats van zichzelf verrijkende con servatieve politici steunend op een ach terlijke boerenstand, eens een keer de steden, de jeugd, de universiteiten, de geschoolde arbeiders, de intellectuelen en kunstenaars al vormen zij slechts een minderheid vóór de Amerikaanse politiek te zien demonstreren? Het Ja pan van morgen inplaats van dat van gisteren? Die vraag stellen is haar beantwoor den. Tegenover de uitdagende wereld omspannende ideologie van het commu nisme groeit in de ogen van die groe pen en niet alleen in Tokio een scheef beeld van Amerika: een kolos, die zijn rijkdom wil beschermen meteen gordel van atoombommen, huurlingen en politieke lakeien, wiens enige ideo logie blijkt te bestaan uit de wens zijn genoeglijk bestaan nog een eindweegs voort, te zetten. Dat algemene beeld wordt hier ver sterkt door specifiek-Japanse factoren: panische angst voor oorlog, intellectuele anarchie, die losbarstte toen Japan uit het stijve harnas van militarisme, na tionalisme en imperialisme brak. Al die Geen woedende revolutie, maar een goed geregisseerd massaspel; de deelnemers trekken ordelijk over de Ginza-boulevard naar het sta tion. drijfveren hebben zich gemanifesteerd in de jongste schreeuw van protest, waarvan de internationale consequen ties veel ernstiger waren dan de schreeuw zelf, die door sensationele berichtgeving is opgeschroefd. Maar voor ongerustheid is nog geen reden: dit was voor de Japanse oppositie slechts een proefbank. De massaspelen zullen zich herhalen, steeds groter en uitge breider. Tot de dag waarop het spel bittere ernst wordt! (Van onze Brusselse correspondent) Carel Briels kon er nog wat van leren! Maar er gebeurde niets van dat alles. De slang rook even aan de barricades en zigzagde toen weer terug. Ten eerste was Kisji niet thuis en de manifestanten wisten dat. Ten tweede vallen lynchings buiten de regels van de Japanse manifestaties, die geen opstand, maar een schijngevecht zijn. een massaspel, waar Carel Briels nog wat van zou kunnen leren. En zolang men de deelnemers niet provoceert door de heer Hagerty, perschef ener concurrerende onderneming, in hun midden los te laten of extreem-rechtse elementen met vrachtwagens op hen te laten inrijden, blijft het een nogal vreedzaam spel. Het spel heeft uiteenlopende recensies gekregen. Washington noemde het „de ondemocratische terreuracties van een minderheid, het door een handvol communisten opgezweept straatgepeupel". Moskou juichte: „de heldhaftige uiting van de Japanse volkswoede tegen de imperialistische kliek en zijn lakei Kisji". Welnu, zó eenvoudig is het niet, er was geen sprake van volkswoede en ook niet van gepeupel. Wat waren de „demo's", zoals de demonstraties hier kortheidshalve heten dan wèl? Pacifist, neutralist De deelnemers: de student Isjibasji, de spoorwegarbeider Sato, de leraar Jamamoto of de actrice Sjinoboe, krij gen een oproep van de Zengakoeren, de vakbond Sohyo of de Federatie van Ac teurs, die meedeelt, dat het bestuur een motie heeft aangenomen tegen Kisji en het nieuwe veiligligheidsverdrag met de VS en of men maar zo goed wil zijn zich 's middags om 3 uur te vervoegen op het verzamelpunt bij station X of park IJ. De terugreis zal 's avonds om 10 uur gezamenlijk worden aanvaard. Student Isjibasji, kameraad Sato, me neer Jamamoto en mejuffrouw Sjino boe hebben weliswaar het nieuwe ver drag nooit gelezen, maar zij zijn zoals de meeste Japanse intellectuelen en ge schoolde arbeiders, uitgesproken paci fist en neutralist, een beetje anti-Ame rikaans, een tikje vagelijk pro-Russisch. Zij zijn de emotionele produkten van generaal MacArthurs administratie, die een anti-oorlogsclausule in de Japanse grondwet schreef, een sterke vakbewe ging en een vrije pers stichtte, de eco nomische macht brak van de „Zaibat- soe", de familiekartels, die hij als oor logsmisdadigers voor de tribunalen bracht, de politie ontmachtte en een onderwijsvernieuwing doorvoerde die progressieve lees min of meer Mar xistische docenten achter de lesse naars zette. BETEUTERD Vandaag, nu deze voortvarende maat- cgelen niet meer allemaal in Ameri- ka's globale beleid passen, kijkt Ame- rika's ambassadeur, Douglas MacArthur II, beteuterd naar de erfenis van zijn oom. Want de naoorlogse Japanse ge neratie is trouwelijk afkerig gebleven van de conservatieve kapitalisten, die zoals Kisji uit de gevangenis weer op de ministerzetels zijn teruggekeerd. Zij blijven tegen militaire voorbereidin gen. Zij zyn op een vage en romanti sche manier links en progressief, ergens tussen Roosevelt en Marx in. Bovendien zijn zij loyale leden van hun organisa ties en al onderschrijven zij lang niet allemaal voor 100 procent de heethoof dige moties, zij willen ook niet graag voor reactionair worden uitgescholden en dus doen zij mee. Zij wapenen zich met een pakje boterhammen om te eten, een boek om onderweg te lezen en een vlag om mee te zwaaien. Dan, voordat zij het weten, ondergaan zij een opwin dende sensatie. Zij zijn niet meer al leen. maar onderdeel van een geweldige massa, die demonstreert om „de demo cratie te redden in Japan en de vrede te bewaren in de wereld". Wat deert hen het feit, dat Japan in het nieuwe verdrag groter onafhankelijkheid van de V.S. krijgt dan Amerika's westelijke NAVO-partners? Wat betekent Kisji's enorme parlementaire meerderheid, die paar honderd afgevaardigden tegenover de honderdduizenden manifestanten, die Japans voorhoede zijn? Niets, zo meent die voorhoede, en draaft ordelijk mee in de rij, waarvan de ene helft „Weg met en de an dere „Kisji" roept, zodat iedereen adem kan sparen. Ieder heeft zijn rol, ieder host op zijn beurt en op de aangegeven plaats, op afstand door de regisseurs in de luidsprekerwagens bestuurd, bijge- voed door studenten die broodjes uit delen, tenslotte wuivend en lachend over I een breed front terugmareheren l over de boulevard, waar de politie het ver- keer stopzet, naar de stations. Daar le vert men hoofddoeken en armbanden in bij de secretaris, rolt de vlaggen op en keert „moe. maar voldaan", zoals zeker in het verenigingsblad zal staan, naar huis. Men heeft met Japanse dis cipline gedemonstreerd voor de Japanse anarchie. REGISSEURS Dat waren de deelnemers, wie zijn de regisseurs? „Agenten van Peking en Moskou", zegt Washington. ..De werke lijke vertegenwoordigers van het Ja panse volk", meent Moskou En daarin hebben ',n bvitp'ivn^c recensenten Zelfs liet Japan van eergisteren manifesteerde mee: boeddhistische monniken trommelden en zongen eentonige gebeden voor het huis van premier Kisji. zowaar allebei ten dele gelijk. Er waren communistische agenten bij, geenszins geheime overigens, zoals de voorzitter van de partij, Sahzo Nozaka. De leiding van de studentenbond Zengakoeren is uiterst links, omvat een communistische minderheidsvleugel en een Trotzkistisch- anarchistische meerderheidsgroep. De vakbond Sohyo is links-socialistisch, maar zelfs de Amerikanen durven zijn leider, Akiro Iwai, niet een communist noemen. Hij is socialist en neutralist, precies zoals zwaargewicht Inejiro Asa- noema, een locomotief van een man, die voorzitter is van de socialistische partij. Waar kwamen de gelden vandaan, die deze „communistische samenzwering" financierden? Manifesterende vakbondsleiders en parlementariërs kregen vijf gulden per dag onkostenvergoeding, de deelnemers kregen op z'n hoogst een treinretourtje en twee broodjes, meer meestal niets. Misschien is het waar, dat geblok keerde recettes van Russische ballet- en muziekensembles hun weg naar kassa's der demonstraties hebben gevonden. Maar vast staat dat de Amerikanen en premier Kisji is overigens begrijpelijke verbittering onbewijsbare beschuldigin gen hebben gelanceerd inzake financie ring en organisatie door Moskou en Peking. KLOPPARTIJ Zeker hebben de manifestanten in de kaart van h<-t rode blok gespeeld, maar Het Japan van morgen. Het is ongetwijfeld met een brok in de keel, dat de Belgen men voelt het duidelijk aan de reacties van de gewone man in de straat van daag de onafhankelijkheid van Kongo beleven. Koning Boudewijn. die een ware passie heeft voor de Afrikaanse vraagstukken, is dinsdag avond om tien uur met zijn militair vliegtuig naar Kongo vertrokken. Hiermee valt het doek over meer dan 75 jaren Belgisch beschavingswerk in Centraal-Afrika. Op 4 januari 1959, dus amper anderhalf jaar geleden, brak de opstand in Leopoldstad uit, een opstand, waaraan naar het oordeel van vele Belgen op het politieke vlak een te grote betekenis werd De rooms-katholieke kerk, welke in België zo'n machtige positie heeft, was overigens veel vroeger dan de verschillende Belgische regeringen begonnen met de ontvoogding van de inlanders. Reeds jaren geleden werden Belgische bisschoppen in Kongo door zwarte bisschoppen vervangen en deze lyn werd door Paus Pius XII en door de huidige Paus van Rome volkomen gesteund. Wat zou daarentegen het resultaat van een „harde" politiek zijn geweest? Alleen een nieuw Algerije in Centraal-Afrika, in een land, dat 80 maal groter is dan België, met een bevolking van amper 120.000 niet-Afrikanen, temidden van 13.5 miljoen inlanders. De Belgen zouden zeker dit risico vreselijk hebben gevon den en toen er een ogenblik sprake was van massale troepenverschepingen verschenen op de muren in de grote steden de slogans van de socialistische „Jonge Wacht": „Geen soldaten naar Kongo!" Maar het was symptomatisch, dat alle soldaten aan wie vrijwillige dienst in Kongo werd gevraagd spontaan naar Kongo zijn vertrokken. mier Patrice Loemoemba laten vermoe den, dat het althans in de eerste jaren een vrij positieve en vruchtbare samen werking zal zijn, die zich tussen België en Kongo zal gaan ontwikkelen. De koersen van de Kongolese aandelen ter beurze van Brussel zijn de laatste dagen sprongsgewijze gestegen en de meeste kopers krijgen slechts een zeer beperkt aantal van de door hen bestelde Kongo lese aandelen. Maar in Afrika verandert alles gauw van gezicht. Vandaag vriend, morgen vijand Voorlopig schijnen de 10.000 Belgische ambtenaren, de 18.000 agenten van de grote Belgische of Europese bedrijven en de 3000 zendelingen van de zo verdien stelijke protestantse en rooms-katholieke missies in Kongo verder te kunnen wer ken. Voornamelijk de onderwijskrachten die grotendeels door zending en missie worden geleverd, wordt verzocht hun taak voort te zetten, verder ook de ge neesheren, de technici en de bedrijfslei ders voor zover ze zich onder het kolo niale regime niet gehaat hebben ge maakt, hetgeen voor een kleine minder heid onder hen zeker het geval is. Een groots feest Vrolijk of niet, Kongo wordt onafhan kelijk! Hedenochtend begon het onafhanke- lijkheidsfeest met een plechtig „Te Deum", een rooms-katholieke ere-dienst in de kathedraal van Leopoldstad en tij dens deze kerkdienst werd een bood schap van de Paus van Rome voorgele zen door de Kongolese bisschop van Leopoldstad, mgr. Maloela. Om elf uur werd in het voormalige pa leis van de gouverneur-generaal, thans het Kongolese parlement, de onafhan kelijkheid geproclameerd. Om half een zaten Koning Boudewijn, de Belgische ministers, het Kongolese staatshoofd en de Kongolese ministers aan bij een groot diner en om drie uur vond een groot mi litair défilé plaats onder leiding van de Belgische generaal Janssens, die reeds in de dienst van de Kongolese regering is overgegaan. De onafhankelijkheids- j feesten krijgen ook een typisch Belgisch kleurtje: zoals in België is ook in Kongo I de wielersport populair geworden en er I vindt tussen de renners van de zes pro- vincies een grote snelheidswedstrijd plaats. Een optocht van historische I toegekend en die zeker geen aanleiding behoefde te zijn tot de regeringsverklaring waarin aan de Kongo de onafhankelijkheid werd beloofd, waar het toch duidelijk is, dat Kongo nog niet rijp is voor de politieke democratie, noch voor zelfbe stuur. Toch zijn de meer verlichte geesten in België en men mag zeggen vrijwel alle Belgische leidende kringen van kerk, staat en de grote culturele en economische organisaties zijn van oordeel, dat de gevolgde politiek de juiste weg is, ook wanneer men van oordeel kan zijn, dat de etappes van de onafhankelijkheid sedert januari 1959 te snel wer den afgelegd. Stamtivisten naar liet schijnt ten einde Hoe het ook zij, Kongo kende een die pe politieke crisis en de stamtwisten de den een ogenblik vrezen dat Kongo, zo als het ten tijde van de Belgische Ko ning Leopold II het geval was (in 1880), opnieuw uiteen zou vallen in honderden kleine staatjes zonder gezag en vrijwel permanent tegen elkaar vechtend. Die politieke crisis schijnt thans voorbij. De centrale regering van premier Loe moemba schijnt de situatie te beheersen. Er zijn in de jongste dagen nog ongere geldheden voorgekomen maar bloedige stammentwisten zijn er niet meer ge weest. Thans, bij het afkondigen van de on afhankelijkheid rijst spontaan de vraag: „Wat wordt er van Kongo?" In Belgi sche regeringskringen worden drie voor uitzichten gemaakt: 1) Het Belgisch- Kongolees staatsverdrag wordt onderte kend. Men verwacht die ondertekening vandaag, op de dag van de onafhanke lijkheid zelve. België schenkt Kongo, zo als het in het verdrag wordt voorzien, jaarlijks een bedrag van circa 200 mil joen gulden om de Belgische ambtena ren in Kongo te betalen, het onderwijs der Belgische kinderen, het universitair onderwijs in de twee Kongolese universi- I teiten zowel voor de Belgen, buitenlan ders als Kongolezen, het wetenschappe lijk onderzoek, etc. Het is een speciale begroting die ieder jaar door het Belgi sche parlement zal moeten worden goed gekeurd. Wanneer Kongo die financiële steun aanvaardt zullen de Belgisch-Kon- golese betrekkingen normaal verlopen. 2) De tweede ontwikkeling zou die kunnen zijn van een moeilijk verlopende samenwerking, met ups en downs, met opstanden van Kongolese stammen te gen het centraal gezag, waartegen de door Belgische officieren gecommandeer de gewapende macht zou dienen op te treden, met alle nadelige psychologische gevolgen van dien. 39». Een derde en nog slechtere ont wikkeling zou Kongo kunnen leiden in het vaarwater van de anti-Westerse po litiek en dan zou natuurlijk het ergste moeten worden gevreesd, net zoals in Indonesië. De jongste verklaringen van staats hoofd Joseph Kasavoeboe en van pre- 1 juli I960: Belgisch Kongo onaf hankelijk praalwagens en een gardenparty voor 1500 genodigden besluiten de dag. Gelukwens Het is dus een groots feest geworden. Als besluit van een beschouwing over de Kongolese onafhankelijkheid schreef de Brusselse „Soir", België's grootste krant, onder meer het volgende: „De eerste daden van het Kongolese parlement hebben het bewijs gebracht van de wijsheid van de Kongolese repu bliek. De wensen van alle Belgen gaan naar het welslagen van de enorme en moeilijke taak die het jonge Kongolese volk wacht. De jonge republiek van Kon go zal voortaan haar plaats hebben on der de vrije volkeren. Zij zal democrati sche instellingen hebben, ofschoon Kon- eo niet de tijd heeft gehad om de leer tijd van de democratie mee te maken. Zoals een vooraanstaand lid van de ron de-tafelconferentie heeft gezegd: een groot avontuur begint. De toekomst wel ke wij gelukkig dienen te wensen in het belang der beide naties is op het ogen blik niet te voorzien. Het is te vroeg om in alle sereniteit te oordelen. Het oor deel. zal door de geschiedenis worden geveld".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9