dan de.... Niets is veranderlijker Het vliegend platform flÉ^" f Ai|JfA hoogtepunt van 16de UOUQSG yliZGll: eeuwse glasschilderkunst ZATERDAG 11 JUNI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Uniek spel van licht en kleur Schoonheid ligt vlakbij Hoe werkt het De oudste glasschilderingen, die Nederland bezit, dateren uit de 16de eeuw. Dat juist de Sint-Janskerk te Gouda met 62 glazen uit deze periode omge toverd is tot een tempel van licht en kleur, is niet toevallig. In 1552 brandde de, toen nog katholieke kerk, geheel af. On middellijk werd met de herop bouw een begin gemaakt en te vens werd alles in het werk gesteld om het heiligdom op te sieren met gebrandschilderde ramen. Toende kerk in her vormde handen overging, zette men dit werk voort. Uit de eer ste periode stammen ongeveer 40 glazen. Het verval van de glasschil derkunst, dat reeds in de 17de eeuw begint, deed de glazen er niet beter op worden. Vernie lingen door stormen en derge lijke konden niet meer hersteld worden. Het duurde tot 1901 eer de glazen tegelijk met het kerkgebouw geheel wer den gerestaureerd door het •atelier ,,'t Prinsenhof" te Delft onder de bekwame leiding van ir. J. L. Schouten. Mr. A. A. J. Rijksen, voor zitter van de Stichting Fonds Goudse Glazen, welke stichting thans over dit kostelijke bezit waakt en de studie en bekend making van de schilderijen be vordert, vertelde ons, dat deze restauratie van 1901 tot 1936 zo vakkundig kon geschieden, om dat van vrijwel alle glazen de .cartons", de werktekeningen op ware grootte, bewaard zijn gebleven. Dit eveneens unieke bezit is thans in de safe van een bank veilig opgeborgen. Ook de 20ste eeuw is tussen de glazen in de St.-Janskerk te Gouda vertegenwoordigd. Toen ons land in 1945 van de onderdrukking bevrijd werd, werd de behoefte gevoeld om de blijdschap hierover in een glasschildering tot uitdrukking te brengen. Rechts van de hoofdingang, slechts enkele meters verwij derd van een ander bevrij dingsglas", namelijk ,,Het Ont zet van Leiden", heeft het een plaats gekregen. Het was de Limburgse gla zenier Charles Eyck, die de op dracht hiertoe kreeg. Het resul taat van zijn werk is een waar monument geworden van een der donkerste perioden uit onze geschiedenis. Beelden van neersuizende vliegtuigen, razzia's, de ellende van de concentratiekampen, de jodenvervolging, bombardemen ten en verwoestingen omzomen dit glas, waar in het midden een triomfantelijke stoet door breekt, juichende kinderen, in- gelukkige mensen en boven dit alles uit het fiere rood, wit en blauw. Charles Eyck is zijn plaats tussen zijn 16de eeuwse colle ga's ten volle waard. Een detail van glas 25. Willem van Oranjede Vader des Vader lands, staart u fronsend aan. Slechts de afscheidingen van het lood verraden, dat dit geen schilderij is. (Fotot Stichting Fonds Goudse Glazen) Oh nee, denkt U nietdat wij in deze regels de reisbureaus en reis- verenigingen concurrentie willen gaan aandoen, of dat wij U willen afraden om uw voorgenomen vakantiereis uit te voeren. Wij trekken er zelf ook veel te graag op uit om nieuwe ste den en landen te ontdekken. Maar tóch vragen wij ons wel eens af of het niet een beetje mode is geworden, dat reizen naar een plaats, welke zo ver mogelijk van Amster dam, van Utrecht of van Groningen verwijderd is. Zoeken we rust of ont spanning? Zoeken we avontuur en ontdekking? Of zoeken we alleen maar kilometers? Nogmaals, we misgunnen niemand zijn plezier, maar vraagt u zelf nu eens aan de Nederlanders, die in de Sint-Goedele in Brussel Nederlan ders spreken bij voorkeur over de „Saint Gudule"! de gebrandschil derde ramen staan te bewonderen of ze ooit in hun leven de „Goudse gla zen" hebben gezien. In negen van de tien gevallen krijgt U een ontkennend antwoord en U moet zelfs niet ver- (Speciale berichtgeving) Voordat, over enkele maanden, de lucht weer vol is van wegtrek kende v's, heeft uit ons landje een andere „grote trek" plaatsgehad. De tijd is immers aangebroken, dat we ons bij tienduizenden langs de douane spoeden op zoek naar rust en ontspanning. Weer is daar de tijd, dat men voor de kathedraal van Chartres naast, tientallen Nederlandse auto's, motoren en fietsen, warempel ook nog een enkele Franse ziet staan; de tijd dat we aan een andere Nederlander in Ravenna de weg vragen of dat in Las Palmas de Wereldomroep door een draagbare radio schetttert. wonderd kijken als men U vraagt: „Goudse glazen? Is dat net zoiets als Leerdammer glazen?" En toch hoeven we om rust en ont spanning te zoeken of om te kunnen genieten van de meesterwerken van onze voorouders niet honderden of zelfs duizenden kilometers af te leggen. W ereltlberoemd WAAR de spoor- en autowegen uit het westen samenvloeien tot een machtige verkeersader naar het oosten ligt Gouda. Het is een van die typische stadjes van ons land, die hier en zelfs ver buiten onze grenzen geen introductie nodig hebben. Het middeleeuwse stadhuis en de Waag, daterend uit 1667 zün reeds het richtpunt van duizenden fotolen zen geweest. De kaarsen en püpen van Gouda zijn wereldberoemd, om van de kaas uit deze stad maar niet eens te spreken. Maar Gouda heeft nog meer be roemdheden binnen haar poorten. Vlak achter het stadhuis, bijna ge heel ingebouwd, ligt de St.-Janskerk. De bóeren-kathedraal" heeft men de vroeger katholieke, thans her vormde kerk eens gekscherend ge noemd. Toch klinkt in deze kenschets een stille bewondering voor dit mach tige, laat-gotische bouwwerk, waarbij de renaissance echter en' dikwijls met twee ogen om de hoek komt kijken. De St.-Jan behoort tot de grootste kerken van Europa. Dit is echter niet de reden waarom wij thans aandacht aan deze kerk be steden. De St.-Jan toont ons het hoogtepunt van de 16de eeuwse,glasschilderkunst in Europa. Niet minder dan 64 (tot 10 meter hoge) ramen vullen de ronde bogen; slechts een enkel glas, zoals bijvoorbeeld het Bevrijdingsglas 1940- '45, is van later datum. Spel van kleur en lielit DE warmte van de middag gaat over in een plotselinge koelte zodra men het kerkgebouw bin nengaat. Slechts een ogenblik voelt men zich verloren in de machtige ruimte. Dan springt het licht van alle kanten op U af, in duizend scha keringen, een bonte werveling van kleuren. De zon schittert achter de ramen en doet de figuren leven, de bomen ruisen en de rivieren stromen. Een plotselinge wolk verdonkert het water van de Jordaan in glas 15. Sprakeloos ondergaat men de ge schiedenis van het Oude en Nieuwe Testament, zoals de glazeniers on der wie de gebroeders Wouter en Dirck Crabeth uit Gouda de belang rijksten zijn die voor ons in glas getekend hebben. Maar ook de vader landse historie gaat leven en met de gids in uw hand beleeft men het Ont zet van Leiden of de inneming van Damiate. Het is ondoenlijk om gedetailleerd De zon speelt door het gekleurde glas en tovert de boerenkathe- draal' om tot een spel van licht en kleur. Deze doorkijk in een van de zijbeuken toont slechts enkele van de in totaal 64 glazen. (Fotoi Rijksdienst voor de Monumentenzorg) op de glazen in te gaan. Of moeten we zeggen onmogelijk? De emotie, die dit samenspel van glas, kleur en licht juist bij de leek oproept, is niet weer te geven. Welk een spanning en ont zetting, welk een moed en tegelijk afgrijzen spreken uit het gelaat van Judith in het glas „Judith onthoofdt Holofernes". Of zie glas 13, dat de „twaalfjarige Jezus in de tempel" voorstelt. Het is of het perspectief van de St.-Jan zich voortzet in de bogen van de tempel, of de kerk ach ter het glas niet eindigt, maar over gaat in een imposante ruimte, waarin de gelijkenis van de pilaren met die van de St.-Jan opvallend is. De stoere kop van Prins Willem van Oranje in glas 25 staart U fron send aan, de wenkbrauwen een wei nig opgetrokken- Het is haast onbe grijpelijk wat de glazenier, in dit ge val Dirck Verheyen, met „gekleurd glas" heeft gepresteerd. Wij zeiden het reeds, om te kunnen genieten van de meesterwerken van onze voorouders, behoeven we geen duizenden kilometers af te leggen. DE modegrillen kunnen niet zó gek bedacht worden, de vrouw vindt ze altijd aannemelijk. En omdat het oog tenslotte aan alles went, sput tert de man niet tegen, wan neer ze hem vraagt zich het allernieuwste snufje te mogen aanschaffen. Zo komt 't ,dat in een mini mum van tijd telkens weer een nieuwe mode, die velen een financieel voordeel en de vrou wen een financieel nadeel want mee-doen aan de mode kost haar altijd geld bezorgt, de wereld verovert. In bliksemtempo rollen de nieuwste vindingen de winkels uit. De vrouw tooit er zich mee met de charme, die haar siert en die de man met vreugde naar zijn beurs doet tasten. Het invoeren van een nieuwe mode is altijd een speculatie, die de ontwerper geen wind eieren legt, omdat geen enkele vrouw bij de andere achter wil blijven en dus niet rust, voor dat ook zij verkregen heeft, wat haar seksegenote blijkbaar zo aantrekkelijk maakt. WIE zo omtrent de eeuw wisseling nog zijn ogen te goed deed aan lange rokken, komt tegenwoordig be drogen uit. Die rokjes van nu. al of niet getooid met een petty-coat om ze spreidzamer en koketter te maken, zouden indertijd mis staan hebben, maar omdat niets veranderlijker is dan de mense lijke smaak, staan ze op 't ogen blik midden in de belangstel ling. Er schijnt, na de lange-rok- kenmode van vroeger, aan de korte-rokkenmode van tegen woordig geen einde te komen; de dames in Canada dragen deze zomer het parmantig uit staande rokje zelfs al tien een- Plotseling worden dan weer de lange of allerlangste rokken op de markt gesmeten en nieuwe pioniersters staan on middellijk glimlachend klaar ze te introduceren om nieuwe aan dacht op te vragen. En bij al deze puur-vrouwe- lijke wisselvalligheid is het meestal de man, die het gelag betalen moet. Zou het dóarom misschien zijn, dat de mannenmode in het algemeen maar aan zo weinig verandering onderhevig is? Uitgezonderd dan natuurlijk die van de beroemde „topman nen", die U van de advertentie kolommen zo fier en zo bemoe digend toeknikken FANTASIO. NIETS is in deze eeuwig- veranderlijke wereld ver anderlijker dan 't eeuwig- vrouwelijke. Althans uiterlijk. Daar zorgen de mode-experts in hun onveranderlijke bezorgd heid voor het modebewustzijn van hun cliëntèle wel voor. Deze zijn de enigen, door wie Hare Majesteit „de Vrouw" zich graag de wet laat voor schrijven: hun macht is nauwe lijks te meten! Want niet zodra schrijven zij voor, wat door hen in slapeloze nachten is uitgebroed om de eigen „huizen" en die van an deren tot welstand te brengen, of de vrouw volgt slaafs op, wat zij decreteren: de velerlei „lijnen" V-, H- of „zak" die als op slag het mannenoog verblinden, zijn er de illustere voorbeelden van. timeter korter dan in de laat ste tijd gebruikelijk, waarmee de knie-barrière glansrijk door broken is. Natuurlijk hebben zü op 't ogenblik nog veel be kijks, maar binnenkort is er geen mens meer, die er zich aan stoort, omdat wat eenmaal „massaal" werd, de aantrek kingskracht van het individuele gaat missen. Zo zal de modieuze modecir kel steeds voortgang vinden: wanneer iedereen het „korte - rokje - met - tien centimeter - boven - de - knie" gaat dragen, is de aardigheid voor de pio niersters er allang af. gosregeling platform! motor landingsgestel] 1 luchtstroom| "ff--' T"-F"-m Het toestel bestaat uit een frame, waaraan een motor is bevestigd die twee propellers aandrijft. Het aandrijven van één propeller oefent op de mo tor (dus op de romp) een tegengesteld gerichte kracht (reactiekoppel) uit, die de romp terug tracht te draaien. Door twee pro pellers te gebruiken die tegengesteld draaien, heffen de beide reactiekoppels el kaar op. De propellers worden vaak omsloten door een ring, om de luchtstroom te richten en te compri meren (ducted fan). tegengesteld draaiende propellers !stort| landing] |af remmen stilstaandj nnenj 1 stilstoa Iachteruitl I 1 Het vliegend platform is bijzonder geschikt om snel een overzicht te krijgen op een bepaal-1 de plaats, b.v. voor de politie bij een verkeers- knooppunt. jtech-v.dijk De besturing geschiedt door het ver plaatsen van het zwaartepunt. De piloot doet dit door voor-of achterover te hellen. Door zijwaarts te hellen zal het toestel links of rechts gaan vlie gen. Door het gyroskopisch effect van de draaiende propellers wordt een ze kere stabiliteit verkregen. Door meer motoren in te bouwen kan het toestel dienst doen als snel ver voersmiddel over een terrein waar geen A-egen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 16