Leidse kerkdag - 1500 bezoekers - stond in teken van saamhorigheid Ds. P. J. Mackaay: „pionnen op 's werelds schaakbord" Elke vluchteling is een oproep tot saamhorigheid" Kerkelijk Leven Opgericht 1 maart 1860 Dinsdag 7 juni 1960 Tweede blad no. 30066 De Varaflame regelaar - direct de goede vlamhoogte Met bet exclusieve Varaflame systeem kiest u de vlam hoogte die n wenst door een lichte draai aan de regelaar. Alleen Ronson - 's werelds modernste gasaansteker - heeft Varaflame regeling. Ronson Varaflame gasaanstekers zijn verkrijgbaar bij juweliers, speciaalzaken en de betere sigarenmagazijnen. Reeds vanaf 29,25. In 5 seconden gevuld met de Ronson Varaflame Butane Multi-fill THE INTERNATIONAL STANDARD OF EXCELLENCE Hervormd Nederland, dus ook hervormd Leiden en dan in classi caal verband stond gisteren in het teken van de kerkdag. In Emmel- oord en in Zeist, in Leeuwarden en Stadskanaal, in Oosterland en Laag Zuthem werden deze kerkdagen gehouden. Reeds in 1953 begon de classis Winsum het experiment om een eigen vorm te vinden voor wat in het kerkelijk leven van Duitsland een grote betekenis had ge kregen. Deze eerste poging werd een jaar later overgenomen door een drietal classis in Noord-Holland. Resultaat: vijftien kerkdagen in 1955 en zes-en-twintig, w.o. ook Leiden, in 1958. Dit jaar stonden deze kerkdagen in het teken van de saamhorigheid, waarbij men uitging van de gedachte „we horen bij elkaar, omdat we samen mogen horen naar het Woord van de Heer, die in het Hoge priesterlijk gebed bad: dat zij allen één zijn." Afrikanen en Aziaten zijn onze broeders Dit allen één zijn hebben gisteren in Leiden circa 1500 jongeren en ouderen beleden. Terwijl de jongeren in een jeugddienst in de Oosterkerk bijeen kwamen, vond de officiële opening van deze kerkdag in de Pieterskerk plaats. Hier waren ongeveer duizend ouderen bijeen, o.w. véle predikanten en ambts dragers uit de classis Leiden. Ook de burgemeester, jhr. mr. F. H. van Kin schot, gaf hier van zijn belangstelling blijk. Ds. P. J. Mackaay, die in deze dienst, wélke door het Ikor werd uit gezonden, voorging, wees er in een uit voerige toespraak o.m. op, dat dit één zijn over de kerkmuren heenrijkt. In Christus horen blanken, bruinen en zwarten bij elkaar. Een eenheid, wélke eveneens zeer centraal werd gesteld in de deze dag uitgereikte open brief van H.K.H. Prinses Wilhelmina en ge richt tot alle kerkgangers. Ds. Mackaay, die aandacht schonk aan de ontmoeting van Philippus en de kamerling uit Morenland op de weg van Jeruzalem naar Gaza (Handelin gen 8 2640) zeide dat het bij deze ontmoeting en dit is in de Hande- lingenbrief overal zo in de eerste plaats ging om de Heilige Geest. Let ten wij, aldus spreker b.v. op het leven van een Petrus, een Paulus en een Open brief Prinses Wilhelmina Beginnen bij het Begin In een open brief heeft H.K.H. Prinses Wilhelmina zich gisteren tot alle kerkdaggangers gericht. Deze brief luidt als volgt: Ik wens U een gezegende samen komst toe: met veel belangstel ling hoop ik kennis te nemen van Uw besprekingen en van de slotsommen, waartoe Gij gekomen zijt. Na onze gebedsdag die een gebedsdag was voor allen, die in Christus geloven waarop wij God vroegen: „verenig allen, die Christus belijden tot de éénheid gelijk Hij die toil en stél hen tot een licht, dat de wereld de weg wijst naar de ware vrede op aar de'/ hebben wij diep onze eenheid in Christus beleefd en onze ver broedering met alle rassen en mensen. Ik tioijfél niet of Gij zult het als Uw roeping beschouwen, zowel op die eenheid als op die verbonden heid van mens tot mens over onze gehele aardbol voort te bouwen. Reeds reiken de jongeren over de muren van verdeeldheid elkan der de hand en met hen ook vele ouderen. In onze tijd met zijn véle en in gewikkelde vraagstukken lijkt een terugkeer tot het Oorspronkelijke, een beginnen bij het Begin de aan gewezen weg. Ik las eens een woord, dat mij daarna nimmer losliet: „wij moe ten persoonlijk tot Christus gaan". Wij moeten dit doen zoals wij zijn (zonder geestelijke opsmuk en met onze fouten en ons schuldbesefen Hem leren kennen en niet Hem omgaan zoals Hij i s. (Niet zoals wij gaarne zouden willen dat Hij is). Want Christus zoals Hij wer kelijk is, is God, zoals God wer kelijk is. „Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien". Dit is geen beeld spraak, maar een onomstotelijk feit, de Waarheid. Christus zoals Hij is kunnen wij allen ervaren, als wij ons open stéllen voor Hem. Dan groeit ge lijk een mosterdzaadje ons ver trouwen in Hem, tot dit vertrou wen alle zorgen, bekommernis en verdriet overschaduwt. Waar Gij gaat of staat midden in het leven van iedere dag: doe de zon die U innerlijk verlicht schijnen voor de mensen. Vaak maken mensen elkaar ver wijten; Christus doet dit nooit. Hij roept ons toe: zondig niet meer, neem Uw kruis op en volg Mij. Door ons open te stéllen voor Hem ontstaat gebedsleven, een levensgemeenschap met Hem. Zijn liefde tot ons wekt wederliefde tot Hem. Uit deze beide putten wij de kracht voor het pogen, iedere dag opnieuw, om zo te leven en zo te handelen gelijk Hij het ons voor houdt. Wij danken God, dat wij allen, van de kleine kinderen tot de oud stens van ons, het Leven in Chris tus grijpen kunnen. Philippus, dan zijn zij niet anders dan pionnen, die over het grote schaak bord, dat wereld heet, geschoven wor den. De speler, die achter dit schaak bord zit, is de Heilige Geest. Europa was de eerste stelling, welke genomen moest worden, maar daarna gingen de gedachte van deze Geest ook uit naar de rest van de wereld. Naar o.a. Afrika en Azië. Zo is ook de kamerling uit Morenland een representant van een zwart werelddeel. Ds. Mackaay, die dan uitvoerig stil stond bij de ontmoeting van Philippus met de kamerling, waarbij deze eerste als een pion naar voren werd gescho ven, merkte o.m. op, dat deze kamer ling de eerste Afrikaan was, waarvan wordt verteld, dat hij gedoopt werd. Vervolgens wees spreker er op. dat ook de gekleurde volkeren bij ons horen. Afrikanen en Aziaten zijn onze broe ders. Hoewel het evangelie het eerst in Europa werd verkondigd, mag dit ons niet brengen tot blanke verwaandheid. Integendeel: in Christus zijn wij allen één! Wij zijn geroepen tot één avond maal. Aan het einde van zfjn overdenking deed ds. Mackaay een ernstige oproep uitgaan om hartelijk mee te leven met het werk der zending en de interker kelijke hulpverlening. Met het zingen van Gezang 130 ,,God is getrouw, zijn plannen falen niet", werd deze dienst, waaraan het Her vormd Kerkkoor uit Voorschoten en het koor der Chr. Kweekschool te Lei den medewerkten, gesloten. Saamhorigheid Later op de morgen sprak in de Pie terskerk dr. Th. C. Frederikse uit Was senaar over het onderwerp „Saamhorig heid". Deze begon met er op te wijzen, dat het op het Pinksterfeest, een feest van volheid en overvloed, niet alleen gaat om innerlijke zaken. Meer dan ooit staan wy op deze dag gezamenlijk in de realiteit van Gods heiligheid. Wij moeten, aldus spreker, oppassen voor de verstandelijke verschraling van ons christen-zijn. Het is n.l. deze ver schraling, welke het overdadige wonder van Pinksteren schendt. De geest van Pinksteren schept een overweldigende nieuwe werkelijkheid, waarin wij allen staan voor Gods aangezicht. Wij horen in de kerk bij elkaar op de wijze der vergeving. Het elkaar nemen zoals wü zün is dat niet het wonder van Chris tus' Kerk? Het is uit den boze om in de kerk te komen uitsluitend op grond van gelykgerichte belangstelling. Het speet dr. Frederikse in dit verband de geref. kerk te moeten zien als een vereniging van mensen, die op een en dezelfde po litieke party stemmen en die op een en dezelfde radiogids geabonneerd zyn. Het is een verheugend verschijnsel, aldus spreker ,dat onze hervormde kerk niet geheel „waterdicht" is en dat het er wel eens kan tochten. Be halve deze saamhorigheid op de wijze van de vergeving is er ook de saam horigheid op de wijze van het woord. Hoe merkbaar is niet de spanning in de kerk wanneer de predikant zün preek gaat houden! Dat is wat men noemt de noblesse van het protestantisme. Van groot belang is niet alleen de preek, maar ook het met elkaar spreken in de kerk. De beweging van het gesprek in de verschillende kerken is van niet te onderschatten betekenis. Wij zijn ver der ook in de kerk op de wijze van de dienst, de diaconie. De diaconie van 50 jaar geleden is niet meer de diaconie van vandaag, maar in ieder geval dienst. Wat nu van de kerk gevraagd wordt is niet uitsluitend geld en goederen voor de behoeftigen, maar vooral ook begrip voor de naaste. De ander ontmoeten en be grijpen dat is eigenlijk de dienst van de diaconie. Tenslotte wees dr. Frederikse op het feit, dat wij juist op het Pink sterfeest bij elkaar horen op de wüze van de blydschap en de lofzegging. Niets is gevaarlijker voor de kerk als het zure humorloze christendom. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllll Telegram aan Prinses Wilhelmina Namens alle deelnemers aan de Leidse kerkdag is gisteren het vol gende telegram aan Prinses Wil helmina verzonden: Deelnemers aan Kerkdag-Leiden danken Uwe Koninklyke Hoogheid voor Uwe ons gemeenschappelyk en ieder persoonlyk appellerende boodschap. Door in saamhorigheid te horen naar Christus, onze Heer, hopen wü de wereld tot het begin van Zyn weg, van licht tot licht te brengen. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Na afloop van dit referaat was er ge legenheid tot het schriftelük stellen van vragen. Ds. Kloek, die de spreker ook met enkele woorden had ingeleid, sloot na de beantwoording van de vragen deze morgenbijeenkomst. VOOR DE JEUGD WAS ER VEEL AFWISSELING De jeugd van de Classis Leiden van 12 tot 16 jaar vertrok om half tien van het Pieterskerkhof onder aanvoe ring van het tamboer- en pijperkorps „Kunst en Genoegen" naar de Ooster kerk, waar een jeugddienst werd bij gewoond. Ds. E. Saraber uit Voorschoten, die in deze dienst voorging, sprak over „Spraakverwarring. Saamhorigheid". Ds. Saraber zag in de twee bijbelge deelten over de toren van Babel en het Pinksterfeest in Jeruzalem een grote overeenkomst, alleen in omgekeerde volgorde. Het eerste verhaal is een spre kend voorbeeld van de menselijke hoog moed, hetgeen uitloopt op misverstand en spraakverwarring. Hoe de bouwers van de toren elkaar hebben verloren en vreemden voor elkaar zün geworden. Dit voorbeeld heeft betrekking op mensen van deze tüd. Van de mensen, die toch zoveel kunnen, doch elkaar geen liefde en vrede kunnen geven. In het Pinksterverhaal ontmoeten mensen, die velerlei talen spreken, el kaar in Jeruzalem. Ook in de tempel des Heren heerst spraakverwarring. Doch door de uitstorting van de Hei lige Geest worden de discipelen van Jezus in staat gesteld ieder in zijn eigen taal de samengestroomde Joden te ver tellen van hun leermeester en de goed heid van God. Dan zijn de joden niet langer vreemden voor elkaar. Nu ver staan zü. hetgeen hen wordt verteld. Dat is Gods bedoeling, aldus ds. Saraber. De mensen moeten elkaar begrijpen en leren waarderen. Zo is uit deze spraakverwar ring saamhorigheid gegroeid. Ds. Sara ber hoopte, dat ook in het spel van de kinderen, die saamhorigheid aanwezig zou mogen zün, opdat wij allen begrij pen dat God ons heeft teruggenomen als kinderen van één Vader. Na deze korte kerkdienst vertrokken de kinderen naar het sportpark „Room burg" aan de Van Vollenhovenkade, waar K. en G. een figuurmars uitvoer den. Hier werd tevens de lunch gebruikt, ALLEENIMPORT EN SERVICE AFD: WILLIAM RIKKERS HANDELSONDERNEMING N.K, Ulllliii uiHINi BEURS DAMRAK AMSTERDAM waarna een sportdemonstratie door de Chr. Gymnastiekvereniging „DOS" plaats vond. In het verdere verloop van de middag werden onderlinge wedstrij den in groepsverband gehouden. De Jonge Kerkers in de leef tüd van 17 tot 35 jaar gebruikten in de foyer van de Stadsgehoorzaal een gemeenschappe- lüke lunch. Onder leiding van Aafje Top uit Amsterdam werd daarna een creatief spel, geinspireerd op het begrip saam horigheid, opgevoerd. Daarna werden een tweetal films .Rode ballon" en „Witte Manen" gedraaid. In „Den Burcht"' vond een kinder- dienst plaats onder leiding van mevrouw Jansma, waarna de jeugd van 6 tot 11 jaar kon genieten van een poppenkast- programma door de heer Van Noorden- de uit Sassenheim. Tegen vüf uur verzamelden alle jeugd groepen zich weer in de Pieterskerk waar de sluiting van deze kerkdag plaats vond. Middagsamen komst kerkdag Ook een kleurling maakt aanspraak op deze saamhorigheid Te twee uur opende ds. P. Kloek, de voorzitter van de Kerkedagcommissie, in, de Stadsgehoorzaal de middagvergadering, waarin de commissie de saamhorigheid buiten de eigen kring tot uitdrukking wilde laten komen door de aandacht te richten op de mens, die gevlucht uit de onvrijheid zoekt naar een nieuwe verbondenheid en in de tweede plaats op de mens, die ondanks andere huidskleur aanspraak maakt op deze saamhorigheid. Ds. G. Hamoen van Oud-Alblas, die vijftien maanden in Berlün werkte, waar de stroom vluchtelingen van Oost naar West doorheen gaat, behandelde het eerste onderwerp. Wü in het Westen, aldus ving ds. Ha moen aan, vinden het een normale toe stand, dat wij in vrijheid leven, maar het bü bel woord „In de wereld hebt gü verdrukking" doet ons onszelf afvragen welke toestand nu eigenlük normaal ge noemd moet worden. Het overdenken van deze tekst brengt ons tot het besef, dat de problemen van de vluchtelingen en de rassen ons allen aangaan. Wü we ten ons in Christus met hen verbonden en onze hulp zal dan niet voortspruiten uit een soort verhevenheid van „Wij zün in staat hen te helpen", maar uit de lief de en geheel naast hen staande. Ds. Hamoen vroeg zijn hoorders zich eens in te denken wat de vluchtelingen missen als zij alles verlaten. Daar komt nog bü. dat de vlucht doorgaans plotse ling moet worden begonnen als volko men onverwacht blijkt, dat men vluch ten moet. Spreker gaf enkele voorbeel den. Een der vluchtelingen was verraden om een onschuldig grapje bü het kaart spel, een woordspeling van Pique (schop pen) met Piek (de president) werd hem noodlottig. Dat men de medemens niet meer kan vertrouwen kwetst nog het meest. „Ik was toch je vriend om je te kunnen verraden". Ds. Hamoen meende dat het Westen de tegenstelling Oost-West te veel in zwart-wit contrast ziet. In de rode zee is interesseloosheid en liefdeloosheid, maar zijn deze eigenschappen er ook niet bij ons? Denken wü maar aan de Am bonezen. Spreker toonde met voorbeelden aan dat het kamp voor de vluchtelingen bü het Duitse broedervolk, zelfs bij de pre dikanten onbekend is. Ook hier dus in teresseloosheid. Op zün best spreekt men over vluchtelingen anders dan over zi geuners. Geen wonder dat de vluchtelin gen de verbondenheid, die zü in het Westen zoeken, daar niet vinden. De staat doet wel zeer veel voor de vluchtelingen, maar de liefde ontbreekt daarby. Het is de Kerk die de hulp biedt welke nodig is, met woorden die daden zijn. Het doel is niet bekeerlingen te maken, maar om de mensen opnieuw vertrouwen te schenken en te bewyzen, dat hulp mogelijk is. De vluchteling ontmoet in West-Duits- land overal muren. De ergste muur is die van het egoïsme, culminerend in de anti- vluchtelingenpartü- Deze is thans zelfs in een andere partij opgenomen! West- Duitsland is het land van het Wirt- schaftswunder, maar de vluchteling telt er niet mede en kan er moeilük aan de slag komen. Wat het communisme betreft, hier tegenover past naar sprekers mening geen angst. Door ons geestelük weerbaar te maken zullen wü sterker staan; want de communistische ideologie, het para- düs op aarde, kan men niet uitroeien met wapenen. Elke vluchteling, zo besloot ds. Ha moen, is een oproep tot saamhorigheid en tot verbondheid in Christus, die aller dienaar is en met ons en voor ons heeft geleden. Deze verbondenheid geeft ons uitzicht in deze wereld. In de wereld hebt gü verdrukking, maar hebt goede moed, want ik heb de wereld overwon nen. Het leven in de kerk in Ghana Vervolgens betrad mevrouw Busia, de echtgenote van de alhier benoemde prof. Busia uit Ghana het podium. Zij vertel de het een een ander over het leven van de mensen in haar geboorteland en bracht daarmede het tweede aspect der saamhoorigheid aan de orde. De eerste contacten van Ghana met Europa dateren uit de 15e eeuw. De Spanjaarden bouwden er reeds in 1402 een kasteel. Vooral de Hollanders dreven veel handel op Ghana, waarbü Europese goederen werden geruild voor slaven. De Hollandse jenever werd reeds vroeg in gevoerd om gebruikt te worden bü reli gieuze plechtigheden. Ghana is een land dat zich in de laat ste eeuw snel ontwikkeld heeft. Na de spoorwegen zün er vliegvelden aangelegd en beschikt het land tevens over uitste kende havens. Het zou er trouwens niet buiten kunnen, want het exporteert 40 van de wereldproduktie aan cacao. Ghana was meer dan honderd jaar een Engelse kolonie. Aan het Britse be stuur dankt het land zün besef van waardigheid en vrüheid, die de grondslag zün geworden van de onafhankelükheid. De christelüke zending werkt er sedert de 18e eeuw en de kerk heeft er een grote invloed op de bevolking. De zending Na afloop van de morgendienst in de Pieterskerk werd alle aanwe zigen het waren er bijna duizend in het koor der kerk een kop koffie aangeboden. Ds. P. J. Mackaay in gesprek met enkele kerkdagbezoeksters. tPoto LJX/Hotvast) NED. HERV. KERK Beroepen te Hoevelaken P. J. P. La- mens te Kamerik; te W(jk bij Heusden J. den Hoed te Tholen: te Splikenlsse M. G. L. den Boer te Chaam. Bedankt voor Veen J. C. Schuurman te Bleskens- graaf. GEREF. KERKEN Beroepen te Bowness-Montgomery (Al berta, Canada) (Chr. Ref. Church) C. Padmos te Geesteren-Gelselaar; te Schie dam (vac. E. J. Oomkes) G. Heijermans te Nüverdal. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Almelo P. van der Werf, kand. te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN (Vrügemaakt) Beroepen te Capelle a .d. IJssel J. RU- neveld te Bunschoten-Spakenburg. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Haamstede-Kerkwerve J. H. Carlier te Zutphen en J. van Doorn te Tholen. bracht er niet alleen het evangelie maar bouwde er ook ziekenhuizen en stichtte er scholen en ambachtsonderwüs. De kerk dankt haar invloed in Ghana zeker niet aan het aantal christenen, want dat is een minderheid van 15 pro cent, maar ze heeft de kracht van de jeugd (van 14 tot 40 jaar). De 15% die zich tot de christenen willen rekenen, zün ervan overtuigd, dat ze een opdracht hebben en daardoor is de invloed op het leven veel groter dan hun gering per centage zou doen vermoeden. Het merk waardige is ook aldus vervolgde mevr. Busia dat de leider in de politiek en in de handel in de kringen van de ker ken worden gevonden. Onderwüs en evangelieverkondiging zün in Ghana nauw met elkaar verbon den en dit maakt onze opdracht om ons geloof in het dagelüs leven uit te beel den belangrük. Velen kunnen niet lezen, maar kunnen desondanks grote stukken uit de bübel vertellen of teksten aan halen. Een zondag is een drukbezette dag en dat is nodig, want de fakkel moet bran dend gehouden worden. De diensten du ren drie vier uur. Er wordt in het Engels gesproken met vertalingen in de plaatselüke talen. Christen zijn en christen worden Mevrouw Busia wees tenslotte op het verschil van het christen-zyn büv. in Nederland, dat als een traditie van ouders en voorouders is overgeleverd met het christen-worden in haar land, dat als een zeer bewuste keus moet worden gezien. De christen biyft dan nog om ringd door heidenen en moet tegenover dezen actief een getuige van Christus zyn. Ook zü die buiten de kerk staan, zün er van overtuigd, dat God een taak voor hen heeft en hen er voor geschikt zal maken, zodat zij voor de vervolmaking van zün werk gekozen kunnen worden Hoopvol gaat de kerk in Ghana de toe komst tegemoet. Ds. Kloek dankte de sprekers van deze middag en ds. F. N. J. Ouwehand voor de vlotte vertaling van de in de Engelse taal gehouden lezing van mevr. Busia.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 3