Nieuwe kerkvorst zeer menselijk man, vol fijne liumor en niet ijdel I Wat is de ware zin van het kardinaalsschap 't IS ALTIJD WEER VOOR WOL WOENSDAG 30 MAART I960 In gesprek met mgr. B. Alfrink (Van onze Romeinse corresponden „Waar maken jullie je toch zo druk over. We hebben toch kardi nalen bij de vleet," zei de elfjarige dochter van een r.-k. collega tegen haar ouders, die, zodra bekend werd, dat de aartsbischop van Utrecht door de Paus tot kardinaal zou worden benoemd, opgewonden naar links en rechts begonnen te telefoneren om het heugelijke nieuws aan al hun vrienden en kennissen mee te delen. De reactie van het kind was „Romeins", die van de ouders echt Nederlands. Inderdaad, in Rome hebben we zoveel kardinalen, dat we ons er zo erg over opwinden. Maar in Nederland staan de zaken er anders voor. Bernardus kardinaal Alfrink zal de vijfde Nederlander zijn, xoien ooit deze eer deelachtig werd. Het is niet moei lijk het rijtje even op te sommen. De eerste was Adriaen Florisz., die, al was hij geboortig uit Utrecht, toch nooit bisschop van die stad is geweest. Hij werd in 1517 kardinaal met de titel van de H.H. Johannes en Paulus, een bijzonder mooie middeleeuwse titel kerk thans van kardinaal Spellman op de Celiusberg en werd op 9 januari 1922 tot Paus gekozen. Hij heeft maar één kardinaal benoemd, zijn secreta ris, een Nederlander, kardinaal Encke- voirt. Daarna moeten we een heel lange tijd wachten tot we komen aan kardinaal Van Rossum, die wij in Rome nog hebben gekend en die als „de rode paus" aan het hoofd stond van de „Propaganda Fide". Dat was dus een echte curie-kardinaal, wiens banden met Nederland gering waren. Dan volgt kort na de laatste oorlog de aartsbisschop van Utrecht kardi naal De Jong en thans zijn opvolger kardinaal Alfrink. Bij mgr. Alfrink op bezoek We hebben het genoegen gehad dezer dagen samen met de andere vertegen woordigers van de Nederlandse pers de gasten te ztfn van de nieuwe kardinaal. Als enige niet-katholiek in dat gezel schap heeft zulk een bezoek voor ons natuurlijk een andere betekenis dan voor de katholieke collega's. Wij hebben de kerkvorst leren kennen als een zeer menselijk man, vol fijne humor, ge speend van alle ijdelheid en met open oog voor de sociale noden van onze tijd. Men kan het alleen maar toejuichen, dat zulk een man voortaan tot de raads lieden van de Paus zal behoren, ook al zal hij, geen curie-kardinaal zijnde, na tuurlijk slechts zelden aan de consisto ries in Rome kunnen deelnemen. Wat is een kardinaal Vooral onder niet-katholieken heerst er nogal eens verwarring over het be grip kardinaal. Dat woord, teruggaande op het Latijnse „cardo" (hoofdstraat), betekent voornaamste, eerste. Maar men zou zich vergissen als men dacht, dat een kardinaal hoger was dan een bis schop. Dit is beslist niet het geval. Het gaat om twee geheel verschillende zaken. De hiërarchie van de R.-K. Kerk is I nogal ingewikkeld, maar het staat toch wel vast, dat kardinaal een titel is van andere soort dan bisschop. Zoals men weet wordt een priester gewijd (door een bisschop). De bisschopswijding, die alleen met goedvinden van de Paus kan worden verleend, staat hoger dan de priesterwijding. Hoger nu dan de bis schopswijding bestaat niet. Als men het precies wil zeggegn, dan is ook de Paus slechts Paus omdat hij bisschop is van Rome. Kardinaal daarentegen is, althans oorspronkelijk, eer een wereldlijke dan een geestelijke functie. De eerste keer, dat wij het woord tegenkomen, is in de tijd van Paus Silvester en bij het kerk- concilie van Nicea in het jaar 325. Toen, in de tijd van Constantijn de Grote, was Rome nog een heel grote stad, de hoofd stad van het onmetelijke Romeinse kei zerrijk. Vandaar dat de bisschop van Rome (de kerk was toen juist uit de catacomben aan het daglicht getreden) een zeker aantal helpers en raadgevers had: de „voornaamste priesters (pres byter cardinalis) en zij waren de pries ters van de oude „titelkerken". Er zijn ook vaak kardinalen geweest, die niet tot priester waren gewijd. Zij hadden slechts de lagere wijding tot diaken en waren dus leken. Rome was namelijk verdeeld in zeven, later in achttien, wijken voor de armenzorg. Aan het hoofd van elk dier „diaconieën" stond een hoofd-diaken, een „diaconus cardinalis". Zo hebben wij al heel vroeg kardinaalpriesters, die zich vooral bezig houden met de juridische zaken en uit spraak deden in geschillen tussen gees telijken onderling en kardinaals-diake nen, die aan het hoofd stonden van de armenzorg. Later kwam daar nog een derde categorie bij, die van de kar dinaals-bisschoppen van de kleine stadjes in de onmiddellijke nabijheid van Rome gelegen, die de Paus moesten helpen bij het uitoefenen van zijn gees telijk ambt. Tegenwoordig kent men geen kardina len, die niet de priesterwijding hebben ontvangen, en ook de kardinaals-diake nen zijn allen priester. Maar het feit, dat kardinaal Alfrink bisschop, zelfs aartsbisschop is, maakt hem nog niet tot een kardinaalbisschop. Integendeel, hij is een kardinaalpriester. De kar dinaalbisschoppen, in de regel Italianen, staan aan het hoofd van de zeer kleine bisdommen vlak bij Rome, als Ostia, Frascati, Albano, enz. Zij zijn steeds curiekardinalen, dat wil zeggen dat zy aan het hoofd staan van een congrega tie, hetgeen vergeleken kan worden met een ministerie in een niet-geestelijke staat. De aartsbisschop van Ostia is steeds deken van het H. College. In onze dagen is dat de Franse kardinaal Tis- serant. Paus sluit en opent mond van kardinaal Maar al is een kardinaal niet „ho ger" dan een bisschop, hij is toch iets anders en hij is ook veel meer. Onmid dellijk na de plechtigheid, die morgen plaats vindt in de Sint-Pieterskerk (en die door de televisie, ook in Nederland, wordt uitgezonden) komen de kardina len in geheim consistorie, onder voor zitterschap van de Paus byeen in het Vaticaan (wat zich in de Sint-Pieter afspeelt heet openbaar consistorie). De Taus zal dan officieel de „monden der nieuwe kardinalen sluiten en daarna openen". Dit is een oude formule, die inhoudt dat van dat ogenblik af deze heren gerechtigd zyn de consistories bij te wonen en de uitdrukkelijke plicht hebben het stilzwijgen te bewaren over alles wat daar behandeld wordt, maar ook dat zij hun mond mogen openen, dus mogen spreken in het bijzijn van de Paus, hem raad geven en hun oordeel uitspreken over de zaken die ter sprake komen. Dit is de ware zin van het kar dinaalschap. Zij vormen tezamen een groep, een „college", dat de Paus van raad dient, de zaken der kerk onder voorzitterschap van de Paus beheert en door hetwelk en uit welks midden te zijner tijd de nieuwe Paus wordt gekozen. Zo bekeken is het dus een bijzonder hoge waardigheid, zo hoog dat in de periode van „sede va cante" (de periode die gaat van de dood van een Paus tot de keuze van zijn opvolger) iedere kardinaal een souve- rein vorst is, of juister hun college wordt in die periode souverein en re geert de kerk. Het is voor Nederland en in het bij zonder natuurlijk voor het aartsbisdom Utrecht een bijzonder hoge eer, dat zijne eminentie Bernardus Alfrink door de Paus waardig is gekeurd van dit hoge college deel uit te maken. Eeuwen lang waren er nooit meer dan 70 kardinalen. Men noemde dit het .plenum" van het H. College. En daar er 75 titelkerken zijn, waren er dus al tijd enkele titels „vrij". Johannes XXIII, een der meest voortvarende pausen, die de kerk ooit heeft gekend, heeft begre pen dat de behoeften der kerk thans veel groter zijn dan in de 16de of 17de eeuw. Het aantal rooms-katholieken is ruim tien maal zo groot en geheel nieuwe werelddelen zijn aan „het rijk der kerk" toegevoegd. Vandaar dat de Paus het aantal kardinalen heeft ver- De nieuwe kerkvorst mgr. B. ALFRINK meerderd. Het zijn er nu 85. „Titelker ken", zo genoemd omdat in de vroegste tijden de gelovigen daar bijeenkwamen „sub tituls" en dus onder de bescher ming stonden van een patriciër, die tot het christendom was overgegaan, zijn er niet meer voldoende. Vandaar dat de nieuwe kardinalen een „titel" ontvan gen van een of andere parochiekerk, meestal in een nieuwe wijk van Rome. Minister Beerman uit de West terug „Het is mij niet met zoveel woorden gezegd, maar wel heb ik de indruk, dat men in Suriname extra kritisch staat tegenover alles, waarvan men meent, dat het wellicht de autonomie van het land zou kunnen aantasten", aldus de minister van Justitie, mr. A. C. W. Beerman, die gisteravond van zijn reis naar de West op Schiphol is terugge keerd. Hij werd op de luchthaven be groet door de secretaris-generaal van zijn ministerie, mr. J. C. Tentink, en ztfn vrouw en kinderen. „Persoonlyk ben ik er van overtuigd", aldus minister Beerman, „dat voor onze Rijksdelen in de West met hun nog jonge samenleving een rechtspraak met een zo groot mogelijke onafhankelijkheid van vitaal belang is in verband met het snelle tempo van de ontwikkeling, op al lerlei terreinen. Wil men buitenlandse industrieën aantrekken dan zullen die een zo groot mogelijke rechtszekerheid willen hebben. En die zou door invoering van de cassatie-rechtspraak bevorderd worden. Cruys Voorbergh met solotoneel in Londen (Van onze Haagse redactie) De Haagse acteur Cruys Voorbergh zal van 19 september af 14 dagen in het Pembroke Theatre in Croydon (een van de Londense Arenaschouwburgen) op treden met Hans Keuls' „Lady Barkers last appearance". Cruys Voorbergh zal zich in verband met dit Engelse optreden voor het ko mend seizoen niet meer aan „theater" verbinden. Hij speelt bij het Arnhemse gezelschap o.a. in „Mama San" en „De kleine vossen". Voorbergh kreeg enthousiaste reacties tot in het buitenland toe na zijn televisie-uitzending van Keuls' thriller komedie. Daar de Engelse taal hem geen bijzondere moeilijkheden oplevert, resul teerde daaruit een uitnodiging in Lon den te komen spelen. Als zijn eerste op treden in de Engelse hoofdstad een suc ces wordt, zal Voorbergh op gaan treden in West-End, hetgeen dan waarschijn lijk betekent, dat het Nederlandse pu bliek hem jaren niet zal zien optreden. -:wv In zekere zin is dit een terugkeren tot de oudste traditie, want de eerste kar dinaalpriesters waren inderdaad Ro meinse pastoors, die aan het hoofd stonden van belangrijke kerken. Dat zeggen 12.000 B.G.-deelnemers. Zij wonen in een eigen huis. Zij hebben zekerheid dat de huurverhoging hen niet raakt, dat ze nooit méér hoeven te betalen dan vooraf is overeengekomen. Zij hebben zekerheid dat ze 'aan zichzelf betalen: iedere betaling voor 't huis helpt mee, dat huis verder onbelast bezit te maken. Zij hebben zekerheid dat ze een prima huis be zitten, tot de laatste cent waar voor hun geld. Kies óók de zekerheid van het eigen B.G.-huis! BON Ik wil graag alles weten over bet bouwen en sparen met B.G. i 00 plaats Zenden aan Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, Javastraat 7, Assen. Laat B.G. u - net als die 12.000 vóór u - helpen, bij de keuze van een bouwplan, bij de hele paperassenboel, bij de controle van trijs en kwaliteit, bij de financiering en vaak is dat immers nog nodig) bij 't vooraf sparen van het nodige eigen geld Zet nog vandaag de eerste stap naar dw zeker heid, naar üw B.G.-huis: zend de bon in voor vrijblijvende inlichtingen 1 N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten de veilige weg naar het eigen huis Bijkantoren in Haarlem, Den Haag, Goes, Zutphen en Assen. memstts&e^. In zo'n kleutermaat zijn de schattigste pakjes en truitjes zó gebreid. En juist voor kinde ren is wollen kleding ideaal. Wol beschermt tegen de wisselvallig heden van ons klimaat. Zelfgebreide kinderkleding is sterk, zit prettig en staat altijd leuk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 10