ER KOMT NU TOCH SCHOT IN LEIDSE SCHOUWBURGPLANNEN SNELFIX FILMS NA VIJF JAAR ONDERHANDELEN Binnenkort een definitief besluit over bouw op het Schuttersveld Officiële publikaties ■r* jfciapporsfais Rondom de veemarkt STEMMING IETS LEVENDIGER VAN DEZE WEEK: back ie anger"triest van Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 12 maart 1960 Tweede blad no. 2999S Zoals bekend verleende de Leidse raad indertijd een krediet van f. 15.000 voor het ontwerpen van een schetsplan van een Schouwburg, overeenkomstig het rapport van de Gemeentelijke commissie van advies voor de bouw van een Schouwburg. Sindsdien zijn bijna vijf jaar verlopen. Een periode, waarin achter de gemeentelijke schermen talrijke onderhandelingen zijn gevoerd om tot de verwezenlijking van de bouwplannen te komen. Thans vernemen wij uit zeer goede bron, dat in een der eerstvolgende zittingen van de Leidse raad, t.w. 21 maart of 11 april a.s., een voorstel aan de orde komt tot de bouw van een Schouwburg op het Schuttersveld. Met grote en kleine zaal en een foyi er Zijn wij wel ingelicht, dan voorziet deze bouw, naar een ontwerp van het Architectenbureau Postma, te Deven ter, in een grote zaal met volledige toneelaccommodatie, welke plaats biedt aan ruim 800 personen. Voorts een kleine zaal, eveneens met een zij het meer bescheiden toneelaccommodatie, een foyer, een ruime toegangshal en royale wandelgangen, die in de pauze van een voorstelling bij gelijktijdig ge bruik van beide zalen als koffiekamer dienst zouden kunnen doen en tenslotte een café-restauramt. Tijdens diverse besprekingen met name in de Commissie van Advies is uitvoerig gesproken over de inrichting van de grote zaal. Het ging hierbij om de vraag welke ook leeft in de toneel wereld of over moet worden gegaan tot de bouw van een rangentheater, in de geest zoals dit ook in de oude schouw burg nog aanwezig is, of een zaalbouw met één, zo nodig twee balkons aan de achterzijde van de zaal. Tot dit laatste is thans besloten, waarbij echter voor op is gesteld, dat de zaal zal moeten vol doen aan hoge eisen van intimiteit, dat de bouw een sterke verbondenheid tus sen de toneelspelers en het auditorium mogelijk moet maken, dat de zaal geen slechte plaatsen moet bevatten en dat de afstand tussen de voorzijde van het toneel en de achterwand van de zaal een lengte van circa 20 meter niet mag overschrijden. GEEN SCHERM Bij de indeling van de bouw is ook nog een ogenblik de vraag overwogen of het wenselijk zou zijn een schouwburg te bouwen met één grote zaal, die door het aanbrengen van een scherm tevens zou kunnen worden verkleind tot een kleine zaal. Aan de hand van tal van ontvan gen adviezen heeft men deze gedachte al spoedig laten varen. Een dergelijke op lossing zou in hoge mate afbreuk doen aan de akoestiek en in dit opzióht zijn wij met de huidige schouwburg zeer ver wend. SCHUTTERSVELD Aangezien in het bestaande centrum van onze nagenoeg pleinloze stad geen enkel terrein of plaats is aan te wijzen waar een schouwburg op verantwoorde wijze kan worden gebouwd, is de aan dacht direct reeds gevallen op het Schuttersveld, komende uit de richting van molen „De Valk" aan de rechter zijde. De volgende overwegingen hebben hierbij een rol gespeeld: 1. De schouw burg moet centraal gelegen zijn, d.w.z. zo dicht mogelijk bij het centrum van de WIJZIGING GESLOTENVERKLARING RIJNKADE Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter openbare kennis, dat de Gemeenteraad heeft besloten de gesloten- verklaring van de Rijnkade, voor zover ge legen tussen Zijlsingel en Oosterstraat, voor alle motorrijtuigen en voor alle wa gens in de richting van de Oosterstraat in dier voege te wijzigen, dat deze gesloten verklaring zal gelden tussen een punt, 58 nieter van de Zijlsingel, en de Oosterstraat. Een afschrift van dit besluit is gezonden aan de Hoofdingenieur-Directeur van de Rijkswaterstaat in Zuid-Holland, aan de door de Minister van Verkeer en Water staat aangewezen verenigingen, beharti ging van verkeersbelangen ten doel heb bende. en aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. ,->>e- stad en bij het centrum van het gebied, waaruit de bezoekers van de schouwburg komen. In de eerste plaats is dit de ge meente Oegstgeest. 2. Belangrijk is voorts een ligging aan, of in de onmid dellijke nabijheid van, de bestaande ver voersmiddelen, tram, autobus, en (in mindere mate) trein. 3. In de onmiddel lijke omgeving moet een ruime parkeer gelegenheid zijn voor hen die met hun auto's de schouwburg bezoeken. 4. Ook aan de achterzijde moet de schouwburg gemakkelijk bereikbaar zijn voor de ver voersmiddelen, waarmede de toneelattri buten worden aan- en afgevoerd. WAAROM EEN NIEUWE SCHOUWBURG Hoewel de huidige schouwburg aan de Oude Vest in akoestisch opzicht een ju weeltje is en herinneringen opwekt aan de oude hofstadtheaters, achtten B. en W., daartoe voorgelicht door de gemeen telijke adviescommissie, het thans niet meer verantwoord om nieuwbouw nog langer uit te stellen. De positie van Lei den als centrumgemeente, de brandge vaarlijke situatie van het bestaande ge bouw en de te gebrekkige toneel accom modatie de Nederlandse Opera waagt zich niet aan opvoeringen te Leiden leggen aan deze overwegingen ten grond slag. Heeft het „Oude Vestje" een eerbied waardige geschiedenis het gebouw is in 1705 door de bekende toneelspeler en directeur Jac. van Rijndorp gesticht ook de eerste nieuwbouwplannen dateren uit 'n ver verleden. Opeenvolgende colle ges van B. en W. hebben zich er mee bezig gehouden. Reeds in 1929 achtte de toenmalige burgemeester de toestand van de schouwburg zo brandgevaarlijk, dat hij met sluiting dreigde, indien niet onmid dellijk de nodige maatregelen werden ge troffen ter vermindering van het brand gevaar. Wel werd toen met financiële steun van de gemeente de nog bestaan de kachelverwarming door een centrale verwarming vervangen, doch de toestand bleef ver beneden hetgeen verantwoord moest worden geacht. Hoewel het vraagstuk van de Leidse Schouwburg met deze voorziening geens zins was opgelost, veroorzaakten de na 1929 ingetreden crisisjaren en de daarop volgende bezettingstijd gans andere zorgen en bleef het derhalve rusten. Reeds kort na de oorlog is het toen malige college van Burgemeester en Wet houders zich weer met het schouwburg- vraagstuk bezig gaan houden. Ook dat college was van mening, dat de be staande schouwburg hoe goede dien sten zij ook aan de Leidse gemeenschap heeft bewezen en nog bewijst niet meer kon voorzien in de behoefte aan schouwburgruimte in onze stad. Het ge bouw is dermate verouderd, de ruimte, welke het biedt, is zo beperkt, de outil lage zo onvoldoende voor de toneeleisen, die thans worden gesteld, en niet in het minst, de risico's, welke met het oog op het brandgevaar meebrengt, zijn van dien aard, dat het duidelijk was, dat een radicale vernieuwing noodzakelijk zou zijn binnen niet te lange tijd. De finan- cierings-moeilijkheden van de openbare lichamen, welke enkele jaren geleden echter tot gevolg gehad, dat de overwe ging van dit vraagstuk voorlopig moest worden opgeschort. Toen echter tegen het einde van 1952 van de zijde van de brandweer met klem van redenen werd gerapporteerd, dat het brandgevaar in de bestaande schouwburg zo groot was, dat zonder ingrijpende voorzieningen het gebruik van het gebouw niet meer ver antwoord was te achten, is het vraag stuk opnieuw acuut geworden. Teneinde de schouwburg nog enkele jaren de commandant van de brand weer wenste tot eind 1958 te gaan te kunen gebruiken, werd een krediet van f. 45.000 beschikbaar gesteld, voor welk bedrag de meest noodzakelijke voorzie ningen, vooral t.o.v. de brandveiligheid, Wat verdwijnen gaatHet intieme interieur van de huidige scshouwburg, in akoestisch opzicht een juweeltje. werden getroffen. Nadat daarna nog maals enkele veiligheidsmaatregelen wa ren genomen, is deze vijf-jarige periode wederom enkele jaren geprolongeerd. Zeer binnenkort zijn nu echter defini tieve bouwplannen te verwachten. Dat onze stad het zonder een behoor lijk geoutilleerde schouwburg niet kan stellen, staat wel vast. Het maatschap pelijk leven in deze tijd is niet denkbaar zonder een dergelijke schouwburg. Spe ciaal na de oorlog is de belangstelling voor en de behoefte aan goed toneel (in de ruimste zin) bij de Leidse bevolking verheugend sterk toegenomen, een feit, waarvoor wij voor een niet gering deel dank kunnen brengen aan de werkzaam heid van de stichting K. en O. De algemene vergadering der Verenigde Naties VIRO KWAM BIJEEN Voor de leden van de Vereniging voor Internationale Rechtsorde afdeling Lei- den-Oegstgeest hield de heer J. Meijer, hoofd Directie Internationale Organisa ties van het ministerie van Buitenlandse Zaken, gisteravond in het gebouw van de Nationale Levensverzekering Bank aan het Rapenburg een inleiding over de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Na het begroetingswoord van mevrouw P. H. SmitsWitvliet, die de voorzitter wegens ziekte verving, ver kreeg de heer Meijer het woord. Allereerst probeerde hij door cijfers een indruk te geven van deze gigantische vergadering, welke haar zetel heeft in New York en waar 82 landen door 2000 gedelegeerden worden vertegenwoordigd. Spreker ging verder uitvoerig in op de 'organisatorische structuren, welke in de V.N. zijn ondergebracht. Hij schetste de V.N. als een organisatie, welke de gehele wereld bestrijkt, en een toneel is van ge meenschappelijk beleid. Het is de enige conferentie, waar men ook vertegen woordigers van landen achter het IJze ren Gordijn regelmatig kan ontmoeten. Dit maakt de V.N. tot een belangrijke observatiepost voor de politiek aan beide zijden van het ijzeren gordijn. De dis cussies in de Algemene Vergadering, welke bijna nooit tot een goed x-esultaat leiden, zijn een weerspiegeling van de politieke verhoudingen in de wereld. Naast deze Algemene Vergadering zijn nog een groot aantal andere organen bij de V.N. ondergebracht, zoals de Veilig heidsraad en de Economische en Sociale Raad, van welke laatste 18 landen lid zijn. Verder zijn 4 regionale economische commissies ingesteld. De andere gespe cialiseerde organisaties achtte de heer Meijer voldoende bekend. Telkens be staan zij weer uit 82 landen. Sinds een jaar of drie is er ook een Internationale Atoomorganisatie in Wenen gevestigd. Zeer opmerkelijk vond spreker de plot selinge opkomst van Afrika. Dit jaar zullen in ieder geval nog 4 Afrikaanse landen tot de V.N. toetreden. Een frap pant voorbeeld van de enorme ontwik keling in Afrika noemde de heer Meijer het verschijnsel, dat de Belgische rege ring drie jaar geleden de zelfstandig wording van Kongo schatte op 20 jaar, terwijl nu vastsftaat dat Kongo reeds in juni van dit jaar een zelfstan dige staat zal zijn. De heer Meijer besprak vervolgens in vogelvlucht de verschillende commissies in de V.N., waarna zich een interessan te discussie ontspon. J. RIJNBENDE «Tfoefe Coiffotes HOGE WOERD 21 TEL.20560 (Van een deskundige medewerker) Er is in de afgelopen week toch wel duidelijk een beetje meer leven gekomen in de rundveehandel. Voornamelijk de eindmarkten, met na me Leiden, Leeuwarden en Zwolle gaven een wat levendiger stemming te zien. De aanvoeren waren niet zo ruim voor het begin van de Lentemaand en het zachtere weer droeg er toe bij, dat de goede melkkoeien meer in trek waren, terwijl de weidekoeien zelfs aanzienlijk gtrager werden verhandeld. Direct wel tegen niet zoveel hoger prijzen, maar er was toch wel gauw een f20 tot f25 per stuk meer te bedingen voor een geschik te koe of vaars dan de laatste weken het geval was. Voor de mindere kwaliteiten bleef het in de kooplust, nog erg kalm. doch het aanbod werd toch uiteindelijk geplaatst en de prijzen gingen vooral niet lager. Ook in de slachtveesector ging het in de loop van deze week wat beter en trokken de prijzen voor de betere en prima kwaliteiten wat aan. Ook dit was op de agn. .magere markt' van enige gunstige invloed. Ten aanzien van het jonge fok vee was de kooplust matig, doch er viel toch ook een tikje meer leven te bespeuren. Er loopt momenteel al heel wat jong goed buiten, hetgeen niet te verwonderen is, want het weiland heeft van de winter zeer weinig geleden en er is dus voor de beesten wat te gtrazen. Ook oudere bees ten, die kalfdragend zijn, kan men al in het land zien. Het ligt voor de hand, dat zulks de veehouders zeer welkom is, want hooi en krachtvoeder zijn duur. De veitte kaiverenmarkten waren ruim bezet, waardoor de handel een even stroever verloop had en de prijzen voor al voor de tussen- en mindere kwalitei ten met 10 tot 15 cent per kg naar be neden gingen. Prima kwaliteit was er niet veel en deze bleef duur. In de top zelfs voor enkele tot f. 3.50 per kg levend gewicht toe. doch verder liepen onze noteringen in hoofdzaak tussen f. 2.- en f. 3.- naar mate de klasse en het gewicht. De lich tere kalveren krijgen momenteel te veel concurrentie van de nuchtere kalveren, die deze week weer volop te koop wa ren en nliet meer zo duur zijn. De wol veemarkt was wederom even schaars bezet; alles kon zeer vlot en tot wat hogere prijzen worden opgenomen. De moeilijkheden met het transport -naar, of beter gezegd in Frankrijk, schij nen dus hierop nog geen nadelige in vloed te hebben. Strubbelingen zijn al zo dikwijls voorgekomen met de vlees- export naar Frankrijk, doch het waait meestal nogal gemakkelijk over en 20 is het nu waarschijnlijk ook weer. De uitvoercijfers blijven tenminste tot heden toe vrijwel constant. De varkens- markt was in de afgelopen week nog weinig fleurig. Voor de soorten boven een levend gewicht van 120 kg liepen de prijzen vrijwel overal nog met enkele centen per kg terug. De Utrechtse beurs was ook voor deze soorten zeer zwak ge stemd. De paardenmarkt was met enige vraag voor levende en geslachte export naar Frankrijk en België, even williger en stevig prijshoudend. Brandweerstempeltocht OVER AFSTANDEN VAN 10, 15 EN 25 KM Teneinde het contact tussen overheids personeel en bui-gerij te verstevigen heeft ed Brandweerpersoneelsvereniging „De Vlam" het initiatief tot een brandweer stempeltocht genomen. Aan deze op zaterdag 23 april te houden wandelmars, kunnen zowel militairen als gemeente en Rijkspolitie, brandweer, B.B. en bur gerverenigingen deelnemen. Er zal een parcours van 10, 15 en 25 km worden uitgezet. Het ligt in de bedoeling om deze stempeltocht ieder jaar te houden. Het secretariaat is gevestigd aan de Brandweerkazerne, vanwaar ook de start zal plaats vinden. Iedere deelnemer aan de tocht ontvangt een draagmedaille, terwijl ook tal van groepsprijzen be schikbaar worden gesteld. Ferry te Hongkong Levendige avonturen in kleurrijke omgeving Lido De Rank Organisatie heeft kosten noch moeite voor deze grootse avonturenfilm willen sparen. Een film groep uit Londen werd voor enkele maanden naar Hongkong gestuurd. Im mers, slechte ter plaatse zou men de bijzondere sfeer en het kleurrijke leven van deze oosterse metropolis juist kun nen treffen. Er werd een flink, oud schip op de kop getikt en in handen van vakmensen gegeven. Deze maakten er nog een acceptabele veerboot van. Een veerboot, die in het verhaal een uiterst belangrijke rol speelt. Aan het einde van de geschiedenis spreekt een van de hoofdrolvertolkers, Curt Jur- gens, zelfs over een driehoeksverhou ding tussen hem, zijn opponent, de im posante Orson Welles, en „Vette Annie", zoals de weinig spectaculaire vertaling van de Chinese naam van het schip Fa Tsan luidt. Orson Welles is op deze veerboot de kapitein. Een man met een niet al te hoogdravend verleden, die op niet al te smetteloze wijze aan het schip is gekomen, maar ook een man, die nu als hoogste gezagdrager op dat kleine stukje varende grond buiten zijn schoe nen van verwaandheid loopt. En het is hem een enorme grief, dat hij op zijn schip een uitgewezen landloper moet vervoeren (Curt Jurgens), een aan de drank verslaafd geraakte aristocraat, die nergens meer welkom is. Ook niet aan de andere kant van de veerlijn en daar ook Hongkong hem niet meer wil binnenlaten, is hij gedwongen aan boord van het schip te blijven. Een levens grote haat bloeit op tussen die twee mannen, twee sterk contrasterende per soonlijkheden. Geen wonder, dat tussen dit acteursgeweld de charmante Sylvia Syms een beetje in het niet verzinkt .Zij moet voor het romantische tintje zor gen. Zij is het lieftallige onderwijzeresje, dat steeds met haar leerlingetjes met de veerboot op en neer moet, zich sterk aangetrokken voelt tot de haveloze be- stemmingloze zwerver en een beroep poogt te doen op zijn betere-ik. Van zelfsprekend beleven het schip en zijn passagiers enkele wilde avonturen. Zij worden achtereenvolgens geteisterd door een ontploffing, een tyfoon en een pira- tenoverval. Gelegenheid genoeg dus voor levendige en spannende scènes. Een kans, die regisseur Lewis Gilbert niet ongebruikt voorbij heeft laten gaan. Op een breed doek en in sprekende kleuren zet hij een attractieve hoeveelheid avonturen voor. Alles bij elkaar: een groots gemonteerde, met vakmanschap en gevoel voor details en humor ge maakte avonturenfilm. The king and I Bijzondere film Casino In „The king and I" speelt Yul Brynner een van zijn glansrollen, Een van de vele. Alleen om Yul Bryn ner al, die met zijn sterke persoonlijk heid het doek beheerst en om het feit, dat hij voornemens is de film vaarwel tp zeggen, is een bezoek aan dit theater ten voile de moeite waard. Het verhaal is bovendien zo roman tisch, zo sprookjesachtig, dat men bijna niet kan aannemen, dat het op authen tieke gegevens berust. En toch is dat echt waar. Die romantische, sprookjes- >ll!lllilllllllllllllllllllilli!lllllll!llll!llllllll!lllll!lllllilll!lllilili'!lil!|IHI!:!,"'<"l!lli!lllllllllllllllllllll!llllllllllll!l derstreept door de kleuren en decors. Omdat de filim vervaardigd werd naar aanleiding van het grote succes, dat de Broadway Show „The king and I" had, is 'het wel duidelijk, dat het show-ele ment zeer sterk vertegenwoordigd is. Een show echter, die niet bombastisch niet koel Amerikaans met kitseh- effecten, maar juist groots, intigrerend en suggestief. Het verhaal is wat het gegeven be treft grappig, de uitwerking roman tisch. Een romantiek, die tot veie ont roerende scenes leidt, waarvan de slot- scene wel het hoogtepunt vormt. Dat juist deze slotscène ontroerend is, is een van de grote verdiensten van deze film. Want hoe gemakkelijk had zij senti menteel kunnen worden, waardoor de film haar doel voorbijgestreefd zou zijn. Een Engelse weduwe (een innemende rol van Deborah Kerr) gaat met haar zoontje naar het hof van Siam om de kinderen van koning Mongkut aan het hof les te geven en iets van de Euro pese „beschaving" bij te brengen. Zij weigert zich te onderwerpen aan de wil van de trotse koning, die aan de ene kant zijn rijk wil moderniseren en. zo zou men het tegenwoordig zeggen, ,meer westers' wil maken en aan de andere kant star vast blijft houden aan slaver nij en andere middeleeuwse toestanden. Dit leidt tot conflicten. Conflicten, die er niet gemakkelijker op worden als zowel „the king" als „I" sympathie voor elkaar gaan koesteren, maar door hun ingeboren trots wel verplicht zijn zich gereserveerd te gedragen ten opzichte van elkaar. Hun opvoeding, hun tradi ties, hun opvattingen, wijken bovendien te veel van elkaar af. Maar één ding hebben zij gemeen: een grote mate van menselijkheid verborgen achter een masker van trots. Een film, die tot wisselende gemoeds- uitingen noopt en vaak vertederd door de vele levenswijsheden, die zo harmo nisch in het verhaal verweven zijn. En eeuwig zingen de bossen Gulbranssens trilogie geprolongeerd Trianon Het filmdrama naar het beroemde boek van de Noorse schrijver Gulbranssen trekt veel belangstelling. Tegen de achtergrond van het impo sante landschap met zijn bergen, fjor den, meren en bossen in voortreffe lijke Agfacolor speelt de strijd zich af tussen een tweetal families, de een van adel, maar steeds verder aan lager wal gerakend, de ander in groeiende rijkdom, doch zonder het geluk, dat de oude Dag daarin meent te kunnen vin den. Zoals wij de vorige maal reeds schreven: het is naar Nederlandse smaak allemaal nogal pathetisch, het geen waarschijnlijk de reden is, dat deze filrp zoveel toeschouwers trekt. Wij Nederlanders staan niet gauw „op onze tenen", maar we vinden het toch wel interessant om anderen „heldhaftig" te zien doen! Gevaarlijk blond Journalist ontmaskert narcotica-handelaars Luxor Een Zweedse film zonder veel typisch-Zweedse kenmerken, be halve dan de blondjes, die de Ameri kaanse journalist Harry bij zijn onder- zoek naar de Zweedse zeden en gewoon- achtige sfeer wordt nog eens extra on-* ten ln groten getale ontmoet, Harry is niet van gisteren, want hü ontdekt al spoedig, dat de knappe zangeres striptease-danseres Mona slachtoffer is van het gebruik van verdovende midde len, die haar manager Max haar ter be schikking stelt. Harry rust niet eerder voordat hij de bende narcotica-hande laars, die hij achter Max en zijn du bieuze vrienden vermoedt, op het spoor is. Tenslotte stelt hij de politie van zijn ontdekking op de hoogte en dan is het met Max en zijn handlangers spoedig afgelopen. Nu ja, spoedig eigenlijk niet, want voordat de politie dank zij Harry de laatste klap kan uitdelen, heeft er zich heel wat afgespeeld. De Zweedse filmproducenten hebben kennelijk wel eens een Amerikaanse, Engelse of Franse film op dit gebied gezien: bijzonder origineel is het verhaal niet en de uit werking evenmin. Maar de Zweden ver staan wel de kunst de spanning tot het uiterste op te voeren. Harry weert zich in de stijl van Eddie Constantine, al ziet het er meermalen hachelijk voor hem uit. Gelukkig krijgt hij op die kri tieke ogenblikken de hulp van een van de vele blondjes, zodat hij wel gehavend, maar nog steeds in levenden lijve ten slotte in een taxi kan springen, die be stuurd wordt door nóg een blondje. We houden het dus op: weinig origineel, maar spannend amusement, waarbij de toeschouwer hier en daar een kijkje krijgt in de wereld van het Stockholmse „vermaak". Ministers Beerman en Lampe naar West De minister van Justitie mr. A. S. W. Beerman, en de gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen in ons land de heer W. F .M. Lampe, zijn gister avond van Schiphol vertrokken voor een reis naar de West. Om kwart voor elf stapten de beide bewindslieden in het KLM-toestel naar New York, vanwaar zij naar de Antillen zullen doorreizen. Minister Beerman maakt de reis op uitnodiging van de Antilliaanse regering. Ongeveer negen dagen zal hij op het eilandengebied verblijven om besprekin gen te voeren met zijn ambtgenoot mr. J. Isa. Een van de voornaamste punten, die ter sprake zullen komen noemde minister Beerman bij zijn vertrek op Schiphol de integratie van de rechter lijke macht. „Ik hoopzo zei de minis ter, „dat het mogelijk zal zijn een ster kere binding tussen de rechterlijke machten van Nederland en de Antillen te bewerkstelligen". Voor minister Lampe geldt het bezoek aan de Antillen als een routinebezoek. „Het is reeds 16 maanden geleden", al dus de gevolmachtigd minister, „dat ik in mijn gebiedsdeel ben geweest, en mijn wens om meer contacten te leggen tus sen de Antillen is zich steeds meer aan het realiseren". Advertentie Lijm zonder klemmen met van Ceta-Bever Man of the West Adembenemende spanning Rex Er draait deze week weer eens een heerlijke spannende film in het thea ter aan de Haarlemmerstraat. In „Man of the West" kan de liefhebber van fluitende kogels en meedogenloze ban dieten weer volop aan zijn trekken ko men. Ditmaal spelen echter geen cow boys met rinkelende sporen en zwaaien de lasso's, maar een stelletje luguber uitziende schurken, de hoofdrol. Com pleet met trein- en bankovervallen. En natuurlijk is ook het vrouwelijk schoon weer ten volle het aanzien waard. Gary Cooper, die zich weer eens aan het wild-west genre wijdt, speelt de rol van Link Jones, een gewezen bandiet die een beter leven is begonnen. Hij is in opdracht van de mensen uit zijn dorp op zoek naar een onderwijzeres. De trein waarin hij reist wordt overvallen, doch de overval slaagt maar ten dele, omdat Jones met een heer en een dame, de zangeres Billie Ellis, weet te ontsnap pen. Jones herinnert zich uit zijn jeugd een hut, welke in deze omgeving moet staan en welgemoed begeeft het drietal zich op pad. Het komt temidden van de vroegere vrienden van Link terecht. Om het eigen vege lijf te redden stemt Jones toe mee te werken aan een bank overval. Na een tocht, die het grootste gedeelte van de film in beslag neemt, en gedurende welke men kan genieten van spannende tweegevechten, komen zij bij de stad, waar de overval plaats moet vinden. Daar wordt dan een stevig robbertje gevochten. Er vallen heel wat slachtoffers. Link Jones en het meisje zijn de enige overlevenden, zoals het bij een goede film, waarin het recht moet zegevieren, behoort. Ëen adembenemend spannende film, waarnaar de toeschouwer van het begin tot het eind geboeid zal blijven kijken en waarin men Gary Cooper kan be wonderen in de creatie van een verbeten cowboy, die een zware innerlijke strijd moet voeren om niet voor de tweede maal op het slechte pad te raken. Waarheen de verbittering voeren kan Studio Ze zijn er, tegenwoordig, overal: de „angry young man" (de verbitterde jonge mannen). Verbitterd op en over alles, door de vele onzekerheden en onrechtvaardigheden, die leven en maatschappij met zich mee brengen. En zij vragen zich nimmer af, of de schuld misschien ook bij henzèlf ligt De schrijver John Osborne behoort tot hen. Hij gaf in zijn toneelstuk „Look back in anger" („Omzien in wrok") hiervan 'n meedogenloos, triest en mistroostig beeld. Even triest en mistroostig, niet alleen door de tragische inhoud, maar ook door de naargeestige, intussen prachtige opnamen, is de realistische verfilming, met Richard Burton, Claire Bloom en Mary Ure in de hoofdrollen. Een tragisch beeld van eenzame men sen in een harde wereld. Hij zonder God en gebod, zij, eerst aan hem overgeleverd, dan de weg naar huis terugvindend en zich tenslotte toch weer naar hem toewendend, omdat zij inner lijk niet anders k&n. Waarheen zal de verbittering, dit leven zonder enig idealisme, waaraan vele jongeren van thans zich willoos overgeven, voeren? Géén antwoord Richard Burton, met zijn koele, wrede 9gen, is de verbitterde, onberekenbare jongeman. Heen en weer geslingerd tus sen zijn wanhopig-negatieve levenshou ding, reeds daterend uit de oorlog en zijn felle, zinnelijke hartstocht voor zijn jonge vrouw. Die levenshouding brengt haar tot vertwijfeling. De geïrriteerde sfeer tussen beiden is geladen, vooral ook door het feit, dat zij uit verschillen de milieus stammen. Er ontstaat een onhoudbare toestand, vooral ook wan neer er een andere vrouw in hun woning komt. Zij vlucht terug naar haar ouders. Haar man werpt zich in een nieuwe passie Hoe hij uiteindelijk de weg naar zijn eigen vrouw terug vindt nadat hun kindje dood geboren is laat deze film zien. De binding, lichamelijk zowel als gees telijk na het ondervonden leed overbrugt de ellende. Die binding is onherroepelijk, onontkoombaar. De film geeft echter geen antwoord op de dwingende vraag, hoe het in de toekomst met beiden zal gaan. Het leven gaat immers verder? WÜ hopen, dat de Kefde, die deze jonge mensen elkaar toedragen, naar een uitweg zal leiden. Maar overtuigd daar van zün wjj niet. Want het leven voortzetten in zulk een poel van diepe verwordenheid, i slechts voor de allersterksten weggeb?.' En dat deze mensen „sterk" i)ji daarvan heeft deze meesterlijk door Tony Richardson geregisseerde film on allerminst overtuigd. Als wrok, verbittering en haat in het mensenleven domineren, is de toekoms' uitzichtloos.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 3