worstelt met materiële en artistieke problemen Weer een nieuwe Hitchcock: „Psycho'" René Clair heeft in Amerika orgineel denkbeeld gevonden Hoe werkt het ZATERDAG 5 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 ■Wi Wilt u die andere twaalf nog eens in mÈMM de herinnering roepen. Het waren Mfflj Downhill"„Blackmail"„Murder", BgBjg Champagne„Rebecca"Suspi- cion", „Saboteur"Lifeboat", „Spéll- mm bound", „Notorious", „Rope" en de UJ rij wordt besloten met wellicht de knapste film, welke Hitchcock ooit ^18 maakte „Vertigo". De trouwe liefhebbers van de Hitch- cock-films zitten altijd vol spanning te machten tot de meester zélf op het ■égT* I doek geweest is. In al zijn films komt flpPl hij even, om de rolprent als het ware persoonlijk te signeren. Heel kort, in HHBH een flits, nauwelijks zichtbaar. Maar hij is er steeds, deze beroemde figu- pnggHI rant. In Psychowe vertellen het nu maar reeds zal men goed moe- 19 ten opletten, wanneer Janet Leigh uit haar kantoor komt rennen, nadat zij daar 1,0.000 dollar heeft gestolen. k VB Hitchcock komt daar juist aanwan- l|k M delen en kijkt met een afkeurende ÉfökJS bZifc (hij kent tenslotte het verhaal!) mÈÈMm naar mejuffrouio Leigh, die snel de benen neemt. .jMm Toen men de regisseur vroeg of de censuur wel zou toestaan, dat hij in Hgg|j||| een scène van Psychoeen opname van Janet Leigh onder de douche liet JHHfl zien, merkte Hitchcock op, dat hij deze opname wilde maken door het jflfrgr* stromende water heen en zo ver wilde gaan als de druk het zou veroorloven. Bedoelt u daarmede de druk van het water", vroeg iemand verbaasd. „Neen", zei Hitchcock droog: „de I bloeddruk!". Master of suspense" Alfred Hitch cock is alweer druk bezig het nieuwe portie spanning gereed te maken, dat hij de bioscoopbezoekers wil voor zetten. Deze film zal Psychoheten en in de hoofdrollen spelen Anthony Per kins, Vera Miles, John Gavin en Janet Leigh. Het scenario werd geschreven door Joseph Stefano, met wie Hitchcock een contract van vier jaar heeft afge sloten. Indertijd schreef deze Stefano ook het scenario van de film „De zwarte orchidee", waarmede vooral Sophia Ioren destijds in Venetië triom fen vierde. hi „Psycho" zal een kleine rol ver tolkt worden door Hitchcocks dochter Patricia. Dit is voor het eerst sinds tien jaar (in „Strangers on a train") dat Pat weer onder de regie van haar vader zal spélen. Ze is in de film secretaresse en vriendin van Janet Leigh. Voorts heeft Hitchcock ook Don Ross gecontracteerd voor een rol. Overigens bewijst Hitchcock met deze film wel, dat hij niet bijgelovig is, want het wordt zijn dertiende rol prent met een titel van één woord. Boven: een karakteristiek plaatje van de meester van de spanning, Alfred Hitchcock. Midden: een scène, die nauwelyks aan Hitchcock doet denken, maar juist door zyn romantische inslag een waarlyke taak kan hebben by de con trasten, waarmee Hitchcock zo graag en goed werkt. Het zyn John Gavin en Vera Miles. Onder: twee andere hoofdrolvertol kers. Rechts de jonge, veelbelovende Anthony Perkins, hier in gesprek met de charmante Janet Leigh. Hoe een levensgevaarlijk effect levensecht wordt opgenomen. (Van onze Parijse correspondent) Ook in Frankrijk worstelt men nog altijd met de televisie. Een dubbele worsteling. Er is ten eerste de vraag hoe het vele en nood zakelijke geld te vinden om in de ontwikkeling van dit nieuwe medium de fase te bereiken, waarin de kinderziekten eindelijk helemaal ge nezen zullen zijn. En het andere probleem, van artistieke aard, luidt: waar liggen de grenzen van overeenkomst en verschil met toneel, film en ook pers en in welk raam kan de televisie ongestraft voor het eig enkarakter toch bij die andere uitingsvormen leentjebuur blijven spelen? Men mag het aantal Franse t.v.-kijkers vandaag schatten op bijna twee miljoen. Dat is veel in vergelijking met een jong verleden toen men opvallend sociaal verschijnsel overigens de televisiemasten voornamelijk ontwaren kon in de woonwijken van de beter-gestelde arbeidersklasse, en speciaal ook in de mijnstreken. Programma's staan op redelijk niveau De Franse burger, die een zekere culturele ambitie of pretentie! nastreeft, heeft zich nog maar sinds enkele jaren tot de televisie bekeerd. Maar naast de Verenigde Staten, waar nu zestig miljoen t.v.-apparaten zijn geïnstalleerd, staat Frankrijk natuur lijk toch nog maar in zijn kinder schoenen. Niettemin wordt die tele visie ook hier na geleidelijk aan, ook cultureel gesproken, au serieux geno men. Een figuur als Frangois Mauriac acht het niet meer beneden zijn gees telijke waardigheid in een der Franse weekbladen een regelmatige t.v.-ru- briek onder zijn hoede te nemen. In vergelijking met andere landen visie ook hier nu geleidelijk aan, ook zeker op een zeer behoorlijk plan. Ik mag persoonlijk niet zeggen de pro gramma's dagelijks te volgen, maar een voorstelling als van „De drie musketiers" die ik onlangs mocht aan schouwen, of zo'n maandelijkse uit zending als „Cinq colonnes a la lune" een journalistieke vakterm voor: kop over hele breedte op de eerste pa gina die door de hoofdredacteur van France-Soir, Pierre Lazareff, als een dagblad met hoofdartikelen, inter views en reportages wordt opgezet en voorbereid, getuigen ontegenzeglijk van het veelal geslaagde streven de televisie in een originele en toch wel doordachte richting te stuwen. Ingespannen arbeid Ook het oppertoezicht over de tele visie werd, toen De Gaulle de leiding van de Franse staat op zich had ge nomen, al vrij spoedig aan een nieuwe functionaris toevertrouwd waardoor, evenals bij de radio, de onafhankelijk heid, vooral in de sector van het nieuws en de politiek, nóg wat verder zou worden ingedamd. Maar de nieuwe directeur, Albert Ollivier, met wie we kortgeleden een uitvoerig gesprek over zijn werk en plannen mochten voeren, is zonder twijfel een man, die over een degelijke culturele bagage en dus ook een redelijk brede kijk beschikt, zodat verwacht kan worden dat de Franse televisie zal voortgaan op de ingeslagen weg. Een weg die op den duur zal moeten leiden naar een eigen gezicht. Een ge zicht, dat dan al trekken met de film, het toneel en zelfs de pers gemeen mag hebben, maar niettemin een per soonlijk karakter zal vertonen. Zo De knoop is echter nog altijd niet doorgehakt, doch de kansen lijken be scheiden, dat juist die cultui'ele ambi ties waardoor in Frankrijk televisie en radio zich in vrij gunstige zin onder scheiden, zullen worden opgeofferd of althans in de weegschaal geworpen ten behoeve van een wat ruimere financiële bewegingsvrijheid. Juist op dit stuk of knelpunt heeft nu de beroemde filmregisseur en oud journalist René Clair een paar inte ressante suggesties gedaan. René Clair heeft in Amerika de televisieverhou dingen grondig bestudeerd en een aan tal conclusies getrokken, waarop hij zijn .voorstellen baseert. De winst in publieke belangstelling van de televisie ten koste van bioscoop én pers is in Amerika zomin als in Frankrijk meer te ontkennen. Dat het grootste Franse dagblad, France-Soir, nog steeds niet de oplage (van twee mil joen) van zijn vooroorlogse voorzaat Paris-Soir heeft bereikt, valt zonder twijfel op rekening van de televisie te schrijven. Een overeenkomstig feit valt ook ten opzichte van het bioscoop wezen te constateren. Die ontwikke ling valt niet tegen te houden en het is, volgens René Clair, daarom bijzon der gewenst dat de televisie zo spoe dig mogelijk in staat wordt gesteld zowel financieel als cultureel haar taak als eigen medium te vervullen. geeft men zich nu al veel moeite klas sieke en moderne toneelstukken met een televisie-oog en -geest te benade ren, en aan zo'n speciale prestige-uit- zending gaan dan ook maanden van ingespannen arbeid en intieme samen werking tussen technici en t.v.-regis- seurs, acteurs en actrice vooraf. Op zoek naar evenwicht In dat licht nu ziet René Clair een mogelijkheid in de Amerikaanse „toll- televisie". Net als by de radiodistribu tie, abonneert men zich op een tele visienet waarvan de uitzendingen uw t.v.-toestel via kabels bereiken. In het toestel is echter een automaat ver werkt, waarin men een muntstuk moet werpen om in staat te worden gesteld één bepaalde uitzending te aanschou wen. Men betaalt dus, net als in een theater, een bioscoop of een concert zaal, zijn entree voor een voorstelling, film of uitvoering, waardoor het finan ciële evenwicht tussen prestatie en kosten of opbrengst veel zuiver der kan worden afgestemd. Op die basis zou René Clair ook persoonlijk bereid zijn televisieprogramma's voor te bereiden, waarvoor hij de verzoeken tot dusver in Frankrijk altijd stelsel matig heeft afgewezen, omdat hy met de huidige financiële, en vooral artis tieke condities niet akkoord kan gaan. René Clair is een groot kunstenaar, die met zijn benen echter altijd stevig op de grond heeft gestaan, en om die redenen leek het ons dat zijn denk beelden met betrekking tot de toe komst en de ontwikkelingsmogelijk heden van de televisie óók buiten Frankryk de aandacht ruimschoots verdienen. Albert Ollivier, directeur der Franse televisie. HET PLAATSEN VAN EEN DERGELIJKE TOREN IS NIET EENVOUDIG. HET GEVAARTE WORDT IN TWEE DELEN, DE TOREN EN HET PLATFORM, NAAR DE PLAATS VAN BE- STEMMING GESLEEPT.... TUSSEN DE POTEN VAN DE TOREN IS EEN CA BINE SCHARNIEREND OPGEHANGEN, WAARIN ZICH DE BEMANNING MET INSTRUMENTEN EN REGELKRANEN VOOR HET ZINKEN BEVINDEN. |toren| cabine blijft recht hangen |platform"| |radarbereik| |radareiland| \U\llvvv1 yi •fc- 1 U\' V.y..~r ..'.'/IJlil' VER BUITEN DE AMERIKAANSE KUST ZIJN RADARTORENS IN ZEE GEPLAATST VANWAAR VIJANDELIJKE VLIEGTUIGEN OF PROJECTIELEN TIJDIG WAARGE- NOMEN KUNNEN WORDEN. OP DE PLAATS VAN BESTEMMING LAAT MEN DE TOREN OVEREIND KANTELEN DOOR EERST DE VOE TEN VAN DE ONDERSTE POTEN TE LATEN ZINKEN, DAN DEZE POTEN ZELF EN TENSLOTTE DE DERDE POOT. DE TOREN BESTAAT UIT EEN GERAAMTE VAN DRIE HOLLE POTEN, VERBONDEN DOOR EEN BUIZEN-CONSTRUCTIE EN VOOR HET TRANSPORT VER STEVIGD MET VERBINDINGS STUKKEN^. NU WORDEN HIJSKABELS BE VESTIGD EN HET PLATFORM OPGEHESEN TOT 23 METER BOVEN WATER EN DE LOSSE VERBINDINGSSTUKKEN VERWIJ DERD. VANUIT DE BETONFABRIEK OP HET PLATFORM WORDEN DE POTEN VOLGESTORT MET BETON. los verbindingsstuk! RENÉ CLAIR Bij deze verovering van een eigen t.v.-karakter zouden de vorderingen zeker nog veel groter kunnen zijn in dien, zoals directeur Ollivier óók op merkte, de staat wat scheutiger over de brug wilde komen. De hoop is al sinds lang op een tweede net geves tigd, maar voorlopig zal het daar nog wel niet van kunnen komen. De tele visie vormt samen met de radio een staatsbedrijf, dat gefinancierd wordt door een deel van de opbreng sten van kijk- en luistergelden. Ook in Frankrijk wordt al jaren getwist over de voors en tegens van een com merciële opzet, waardoor het budget door de baten van reclame-uitzendin gen sterk verhoogd zou kunnen wor den. NU WORDT HET PLATFORM VOORZICHTIG ZO TUSSEN DE POTEN VAN DE TOREN GE SLEEPT, DAT DEZE IN UITSPA RINGEN VAN HET PLATFORM PASSEN. Ibetonfabnekl WANNEER DE TOREN RECHTSTANDIG IN HET WATER DRIJFT MET EEN DIEPGANG VAN 50 METER, WORDT HIJ NAUWKEURIG OP ZIJN PLAATS GETROKKEN EN LAAT MEN HEM ZAKKEN TOT OP DE £60 ME TER DIEPE ROTSBODEM. NA HET VERWIJDEREN VAN HET HULPMATERIAAL EN HET INSTAL LEREN VAN DE RADAR APPARATEN KAN HET EILAND ZIJN BESCHER- MENDE TAAK GAAN VERRICHTEN. |tech-vdijk|. Eeen speciale t.v.-voorstelling van Dumas' „De Drie Musketiers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 16