Meneer Hoogbier en het grote avontuur DE AANVAL WORDT DE NIEUWE MODE INGEZET! SiOKEN ■=tiM=W=» BRONNLEY ONS MENU ZATERDAG 5 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand IN TWINTIG SILHOUETTEN Verhaal voor de kleintjes VAN DE WEEK MET JOKE HUIDVERZORGINGSZEEP 1.so Kleine Annemieke strooit er de sui ker by en ik zal het goed door elkaar roeren. Hadden jullie liever schijfjes banaan? Dan dat een andere keer. Daór gaat binnenkort het legioen huisvrouwen weer! Met borstels en bezems, met allerhand reinigingsmiddelen, met verven en kwasten gaan ze aan de gang, om huis en hof te schrobben, te poetsen en te witten, zodat alles er in het voorjaar weer prima-pruimp jes uit ziet. Wat is 't toch, dat iedere rechtgeaarde huisvrouw in ons land als een oerdrang in het voorjaar bezielt? Is het een afreageren van allerlei on lustgevoelens. dat haar plotse ling obsedeert? Of is het, dat het „Hollands binnenhuisje van oudsher de eretitel van „kraakzindelijk" draagt en deze tot in lengte van dagen dra gen moet? Hoe het zij: wanneer de len te komt, wordt alles „gekeerd" en kan de huisvader wel uit wandelen gaanMen dulat hem node, daar waar de ka mers een grote beurt krijgen en het door kolen gevoede win terstof energiek wordt wegge vaagd, opdat alles weer het lachende aanzien krijgt, waar in de rechtgeaarde huisvrouw zich verlustigt. Het is beter uit de buurt te blijven, wanneer de verwoede voorjaarsschoon maak-bezetenheid haar intrede in het huis heeft gedaan. Van top tot teen komen de kamers aan de beurt en de man vindt geen rustige plek meer om zich behagelyk uit te strekken, zo als dat na gedane arbeid past. De vrouwelijke energie is op dit punt onuitblusbaar: zij is er een voorbeeld van, hoe het „zwakke" geslacht in sommi ge opzichten ijzersterk kan zijn. Wanneer de man, zo op het eerste gezicht denkt, dat zyn woning er keurig netjes uit ziet zonder al dat schuren Wat we nodig hebben? Een fles yoghurt, 2 banaden of 2 appels, 1 ons witte basterdsuiker en een grove rasp. Hier is een schaal. Zo dit ls al les. 1 en Kok, schillen jullie de ap pels. En jij Jan, schenkt de yoghurt wel even in de schaal, hè? Goed la ten uitlekken hoor! Ziezo, nu de appels erboven geraspt. Parijs, maart 1960 Voorjaarsmode 1960 omvat niet al leen vele en verschillende details, maai vooral ook diverse en zeer verschillen de silhouetten. Er is recht, er is getail leerd, er is breed, er is smal, er zijn sil houetten met een taille-op-zijn-plaats, er zijn er zonder taille en in verschil lende soorten. Kortom, er is voor allen wat en de meest karakteristieke sil houetten van de jongste mode ziet u (hier in schets gebradh. 1. Recht en smal is het silhouet van Jacques Helm's chenille mantel, die het zonder knoopsluiting moet stellen. Details klepzakiken net ondier de borst, truime, driekwart mouwen met smalle manchet. 2. Rond als een paddestoel van boven en naar onderen breder wordend gelijk de steun van diezelfde paddestoel is hetsiihouet van Nina's Ricci's witte wollen voorjaarsmanel, die korte, bolle capemouwen heeft. Details: dubbele knoopsluiting boven maag en breed, ondiep decolleté met smalle kraag. 3. Heel breed in de sohouders, smal onder de buste en bol en breed rond de heupen is Diors gebloemde organdi middagmantel. Details: de heel brede driekwart mouwen, de rond kraagloae hals. |j - aIééI Het is, ook voor de harde werkers, beslist niet nodig om dagelijks enor me hoeveelheden vet te gebruiken. Ons Nederlandse menu is wel heel erg rijk aan vet, wat niet door onze broodmaaltijden komt (want zo dik smeren we onze boterhammen niet!) maar veeleer gezocht moet worden in een overmatig gebruik van vet bij de bereiding van de warme maal- tyd. We wensen nu eenmaal zo'n echt vette jus by onze aardappelen en vergeten daarbü vaak dat we ons lichaam daarmee geen dienst bewij zen. Wanneer we ertoe zouden ko men geregeld eens de vette jus te vervangen door een minstens even smakeiyke kerry- mosterd-, peterse lie of andere gekruide saus zou dat betekenen, een geringer vetgebruik en daardoor betere gezondheidstoe stand. Maandag: stamppot rauwe raapste len met gebakken uitjes en spek saus, karnemelkpudding. Dinsdag: gebakken bloemkool, aard appelen, kaasragoüt, warme ap pelpudding. Woensdag: bloemkoolsoep, gebakken lever, bieten, aardappelpurée. Donderdag: boerenomelet, rauw ge bakken aardappelen, yoghurt met vruchten. Vrydag: gebakken hersenen of gebak ken paling (pommes frites, sla, ci troensaus), drie in de pan (erwten in de week zetten). Zaterdag: erwtensoep, Jan in de zak. Zondag: kop bouillon met kaasrotjes, blinde vinken, lof, aardappelen, keizerinnerüst. Recept: Keizerinneryst: Een halve liter melk, 40 gr. ryst, vanille stokje, 6 blaadjes gelatine, 75 gr. suiker, 100 gr. geconfijte vruchtjes, V*. 1. slag room, 1 dl. marasquin. Van melk, ryst en 't vanillestok je een bry koken (de korrels moe ten mooi gezwollen en heel zyn). Het vanillestokje eruit halen, van het vuur af de geweekte, goed uitgeknepen ge latine erin oplossen, de suiker en de in stukjes gesneden vruchtjes erdoor roeren, laten bekoelen en door de styfgeslagen room en marasquin scheppen. De vorm met ongeklont ei wit bestryken en de massa hierin overbrengen zodra ze drillig begint te worden. Na het storten garneren met slagroom en vruchtjes. Jan in de zak: 150 gr. bloem, 10 gr. gist, 1 ei, 10 gr. suiker, 1 dl. lauwe melk, iets zout, 75 gr. krenten, rozynen en sukade. De gist met de suiker roeren, een kuiltje in de bloem maken, de gist hierin schenken, het losgeklopte ei, de melk en het zout toevoegen, alles goed dooreenmengen en beslaan tot zich luchtblazen gaan vormen. De gewassen krenten, enz. toevoegen en het deeg toegedekt op een lauw war me plaats laten ryzen. Het gerezen deeg in een, in warm water uitge spoelde en met bloem besloven, doek binden, zó dat er voldoende ruimte overblyft voor het ryzen en 3 uur in een pan met ruim kokend water (met op de bodem een schoteltje om aanbranden te voorkomen) laten ko ken. De doek verwyderen, de koek even uit laten dampen en met een stevig draadje in plakken snyden. Opdienen met stroopsaus of bruine basterdsuiker. Elke morgen om elf uur dronk meneer Hoogbier koffie met mevrouw Hoogbier. Elke morgen, en om elf uur precies. „Koffie?" vroeg mevrouw Hoogbier. „Ja graag", zei meneer Hoogbier en hy vouwde het ochtendblad dicht, want hy wist dat mevrouw Hoogbier niet wilde, dat hy tydens het koffie drinken. Op de kleine koffietafel in de salon stond de porseleinen koffiekan, met twee porseleinen kopjes, een porselei nen suikerpot en een zilveren melkkan. Vóór die koffietafel zat mevrouw Hoogbier en zodra meneer Hoogbier er achter zat, schonk zy de koffie in. Eerder niet. „Hoeveel?" vroeg zy terwyl zy een scheutje room uit de zilveren melkkan in het porseleinen kopje van meneer Hoogbier goot. „Zoveel!", zei meneer Hoogbier dadelyk, dat zei hy elke morgen. Ver volgens schonk mevrouw Hoogbier zichzelf koffie in, en dan keek ze peinzend naar meneer Hoogbier en vroeg hem of er nog nieuws in de krant stond. „Nee", zei meneer Hoogbier en dat zei hy onveranderlyk „nee, hetzelfde als gisteren: ontevreden heid en relletjes en ongelukken". En hy maakte elke morgen weer een gebaar alsof hy naar de krant wou grypen. Maar de verwytende ogen van mevrouw Hoogbier weer hielden hem hiervan iedere mor gen opnieuw. Na het tweede kopje koffie „hoeveel?" vroeg mevrouw Hoog bier, „zoveel", zei meneer Hoogbier na dat tweede kopje koffie stond meneer Hoogbier op en ging weer in de erker zitten, met de krant. En als mevrouw Hoogbier de koffiekopjes naar de keuken had gebracht, nam ze de plaats in de gebloemde stoel tegen- 17. De Eiffeltorenlijm In het cocktail - genre by Bob Bugnand. Details: het fcuniekeffeot van het lange, gladde lyf. waaronder een 'brede, gebouildonneerde strook uitkomt, het zeer ondiepe, brede decolleté mot korte schouderbandjes en de grote strik onder de taille. 16. De "tournure, gracieus, maar be paald niet van deze tyd, is het thema van Maggy Rouff's creaties. In een van haar geklede japonnetjes gaat de tournure gepaard met een strókenrok, die aan de voorkant gedrapeerd is. Details: de ronde aansluitende hals zonder kraag, die wel van deze tyd is en de zwarte en witte satijnen streep- stof, die net zo antiek aandoet als de tournure zelf. 19 en 20. De avondjapon is dit sei zoen zelden een klassieke styIjapon, zelden heel wyd. Silhouetten variëren zeer, maar vele 'bezitten een rok van matige wydte, die bovendien dikwyis aan de voorkant korter is dan op de rug. By Dior hebben die rokken vaak een sleep, die soms puntig, soms „vier kant" afgesneden is. Een detail, dat zeker niet als laatste de aandacht trekt ln die ongelijk afgesneden avondtoilet ten, is de voering van andere kleur die, gezien van voor, duidelyk aan 'het licht komt. J. V. over hem. Ze keek naar buiten, naar de stille rustige laan. „Daar gaat mevrouw Opvelde", zei mevrouw Hoogbier, en ze knikte: „dèg mevrouw Opvelde!" Meneer Hoogbier groette niet: hy was boven de krant in slaap gevallen. Mevrouw Hoogbier en meneer Hoog bier waren samen oud geworden. Mevrouw Hoogbier en meneer Hoog bier dronken samen 's middags thee elke middag om vier uur, om vier uur precies. Dan was de kleine koffietafel kleine theetafel geworden, met een grote stenen theepot in het midden, en met een schaaltje koek jes er naast. Mevrouw Hoogbier droeg nu een andere japon dan in de ochtend- men mevrouw Hoogbier droeg nu wat zy haar „theejapon" noemde („Theejapon? Soepjurk!" had meneer Hoogbier eens gezegd toen mevrouw Hoogbier in een nieuw toilet aan de theetafel verscheen. Mevrouw Hoog bier had die jurk daarna wekenlang niet willen dragenen ze had drie da gen lang niet tegen meneer Hoog bier gesproken). Meneer en mevrouw Hoogbier spraken trouwens toch wei nig tegen elkaar wat moesten ze elkaar, na al die jaren, nu nog ver tellen? Ze dronken zwygend thee. Meneer Hoogbier keek van de palm in de koperen pot naar de hoed van me vrouw Hoogbier tydens theetyd droeg mevrouw Hoogbier een hoed, dat was al jaren dezelfde hoed, en meneer Hoogbier vond het al jaren een malle gewoonte wie droeg er nu een hoed als ze in haar eigen salon zat thee te drinken? Mevrouw Hoogbier, ja, maar ver der geen mens. Meneer Hoogbier dacht aan zyn oom die in Zuid-Afrika had gevoch ten, hy dacht aan een neef die op een trots schip de wereldzeeën be voer, hy dacht aan zyn vader, die generaal was geweest, vroeger, in Indië. Meneer Hoogbier was gepensi oneerd ambtenaar by de post. Zyn verleden bestond uit mevrouw Hoog bier en veertig jaren postkantoorl Dat was veel en het was ook wei nig, vond meneer Hoogbier. En hy dacht aan Afrika, aan Indië, aan de wereldzeeën. En op een morgen, na zyn tweede kopje koffie, ging hy niet in de erker zitten, zoals gewoonlyk, maar hy trok zyn jas aan, de jas die hy al zeven jaar bezat, en hy zei tegen mevrouw Hoogbier: „Ik heb hoofd- pyn ik ga een eindje om". Mevrouw Hoogbier knikte dat het goed was, en zy ging alleen in de erker zitten, op de gebloemde stoel, en zy groette mevrouw Neerdal die met haar hondje voorby het huis liep. Mevrouw Neerdal woonde aan het eind van de laan, zy ging drie keer per dag met het hondje uit, men kon er de pendule op gelyk zetten. Meneer Hoogbier kwam die mid dag niet thuis om thee te drinken. Mevrouw Hoogbier dronk alleen thee, in haar theejapon en met haar hoed op. Ze was wel verbaasd over me neer Hoogbier's afwezigheid, maar niet ongerust. Meneer Hoogbier was niet iemand die in zeven sloten te gelijk liep meneer Hoogbier was een voorzichtig mens. Meneer Hoog bier zat in de trein, meneer Hoog bier gedachtig aan zyn vechtende en varende familieleden wilde op avontuur uit. Maar waar moet een gepensioneerd ambtenaar by de post met veertig jaren trouwe dienst het avontuur nog vinden? Wy weten het niet. Me neer Hoogbier wist het ook niet. Hy vond het nergens. Hy zocht het in verschillende Amsterdamse restau rants waar de koffie lang niet zo lekker was als by mevrouw Hoog- en boenen komt hy al spoe dig tot de ontdekking, dat dit een schromelyke vergissing moet zyn. Hem wordt wel aan het verstand gebracht, dat het niet alles goud is wat er ogen- schynlyk blinkt: één veeg met de vinger over de vensterbank en die vinger is zwart als roet. Het staat dus vast, dat alles na de wintermaanden tot in het diepst vervuild is en dat het volkomen logisch is, wanneer met alle macht de aanval op die vervuiling wordt ingezet. De man legt zich volkomen apatisch by de gang van za ken neer. Hy laat het huis voor wat het is, in het volledige Dewustzyn, dat het zonder hem eerder schoon zal zyn dan mèt hem. Hy troost zich althans met die gedachte, een gedach te. die hij bovendien graag hul digt. omdat zy hem van „mee helpen" vry stelt. Wie zou het de man kwalyk nemen Hoe goed en hoe rustig, dat „vader" er zich niet mee be moeit. Alles is nu tienmaal vlugger klaar gekomen! Enwer- keiyk: na urenlange omzwer vingen thuiskomend, merkt va der, dat zyn initiatief om uit te gaan, een prachtig initiatief geweest is. Het huis geurt naar boenwas, alles fonkelt in schit terende pracht, ligt vlekkeloos voor zyn verbaasde ogen uit gespreid. zyn huis is werke- lyk een „wonderhuis" gewor den, waarin het heeriyk toeven voor hem is. Totdat de eerste as van sigaar, sigaret of uit de pyp omlaag dwarrelt, wat het eerste sein voor nieuwe veront reiniging in zich sluitDat is een zwaar moment voor hem. Nóg zwaarder voor zyn vrouw. Als ze 't tenminste heeft ge zien FANTASIO. bier en ook keek hy in de drukke Amsterdamse straten om zich heen maar hy zag nergens een avon tuur. Hy ging met de tram naar de ha vens en keek met iets van verlangen en ook iets met geheime vreeg naar de grote boten die waardig op het water lagen. Doch toen 'n speelst matroos hem 'n jolig ,,ha ouwe!" toeriep maakte meneer Hoogbier zich uit de voe ten. Hy dacht aan de stille rustige laan met mevrouw Hoogbier en de zingende lysters, en mevrouw Opvel de en mevrouw Neerdal. En wat deed méneer Hoogbier? Juist. Hy nam de trein terug. En hy keerde, keurig op tyd voor het avondboter ham, weer in het huis by mevrouw Hoogbier. „Hoeveel sneetjes wil je?" vroeg mevrouw Hoogbier: dat vroeg ze iede re avond en iedere avond zei me neer Hoogbier: „Drie, graag". Maar vanavond zei hy: ,,Vyf, graag" want zyn reisje had hem hongerig gemaakt. En hy zei ook dat hij een oude kennis had ontmoet, en dat hy de tyd had vergeten en dat het hem speet. Mevrouw Hoogbier knikte zonder iets te zeggen en me neer Hoogbier was haar daar dank baar voor. Hy was bly weer thuis te zyn. M. F. B 1S -i6 77 4. Uiterst breed en „vierkant" is het silhouet van de zevenachtste, mohair- jas in zwart en wit, die eveneens uit Diors voorjaamsoollectae afkomstig is. Details: de .kraag" van rafelrandje, de rand franje die op heuphoogte rondom de jas is gelegd en de driekwart mou wen die een zeer lage „oksel" hebben. 5. Slank, smal, liohitelyk getailleerd aan de voorkant en niet op de rug, zyn de tailleurs van Pierre Cardin, die al tijd een vry lang jasje hebben en een rechte rok. Details van dit model: de geappliceerde stofcein'tuur die lager dan de taille is geplaatst en met een platte strilk is gegarneerd, de vijfzesde mouwen, en de soepele, bedrukte na tuurzijden blouse-over-de -rokdie ge heel recht en enkele centimeters kor ter dan het jasje is. 6. Een Biffeltorenlyn by Bob Bug nand, een Eiffel toren mot schouders en armen weliswaar. Details: de Eiffel- torenrok, die glad en breed uitstaat over styve petticoats, het tailleur jasje, dat van boven naar onderen wyder wordt, de zoom van de mouwen, die zich op gelyke hoogte bevindt als de zoom van het korte jasje.de dubbele knoopsluiting waarvan de bovenste knoop niet te sluiten is, en het ondiepe decolleté van de mantelpak japon, dat in de halsopening van het jasje zicht baar is. 7. Recht van kimonoschouder tot zoom een silhouet van Dior, geïl lustreerd door een pakje met zuiver recht, tweederde jasje. Details: de in geweven rand van de stof die in het jasje en langs de zoom van de rok als garnering verweikit werd, de ronde, kraagiloze hals van jasje en bijbeho rende japon, de driekwart mouwen van het jasje en de ontbrekende mou wen van de japon, die getailleerd is en een leren ceintuur om het middel draagt. 8. Een Dior-silhouet, dat aan dat van figuur 3 geparenteerd is: een soort kegeLs'i'lhouet, dat zijn grootste omvang aan de zoom en zijn kleinste precies onder de buste heeft, zodat er van een •taille geen sprake is. In Diors zwart- en-witte deux-pièces staan blouse en rok glad uit. Details :de kleine bijbeho rende stola van hetzelfde tweedachtige maberiaal, de zwarte wolfranje, die sto la en blousezoom garneert, en de ron de, kraagloze hals. 9. Recht toe. recht aan in sweater- stijl. Details van deze deux-pièces van Dior: de V-hals, de driekwart mouwen, de valse steekzakjes, de knoopsluiting op de schouders. i<3 io 10. Een silhouet met authentieke bus te, taille en heupen: dat van Patou. Als voorbeeld een japon met bijbeho rend jakje van 'bedrukte natuurzyde. Details: driekwart mouwen, hoge hals met sjerpkraag. 11. Een prinsessensilhouet, dat de taille le heel vry laat. Het typeert onder andere een impinmé japon van Car- ven, waarvan de matig wyde rok glad uitstaat. Details: halflange mouwen met manchetboord, een rechtopstaande smalle boord kraag om ondiep decolleté. 12. De driekwart tuniek. By Maggy Rouff is hy breed en van de taille af gerimpeld, in een bedrukt zijden mid dagjaponnetje. Details: halve mouwen, een ronde, kraagloze "halsopening, een brede, stijve stof ceintuur. 13. Het brede getailleerde maagstuk is Leitmotiv in Patou's collectie. Het komt in alle modellen, van och tend tot avond voor. De modieuze de tails van dit wollen japonnetje met maagstuk :het gebrek aan mouwen, het brede, ondiepe decolleté. 14. Het zandlopersailhouet in een witte wollen japon van Bob Bugnand met taille onder het middel. Details: de boothals met .schouderbanden" over de bovenarm, de styf en glad uit staandie rok, de laag geplaatste stof- ceinüuur en de enige zak, die rechts voor een plaats op de rok vond. 15. Een 'bloesende-tunieklyn,. die ka rakteristiek is voor vele van Diors nieuwste creaties en zowel in ensem bles als in één-delige creaties toepas sing vind't.Afgebeeld is een tweedelig middaggeheel van genopte zyde. De tails: de driekwart mouwen met lage oksel, die strikjes, die de knopen ver vangen. 16. De „zak" anno I960. Recht op de rug, even getailleerd van voor en zwart by Dior. Details: een diep, rond rugdecolleté, dat door een diwarsband mot strik wordt onderbroken. YOGHURT MET APPEL OF BA NAAN Zullen we maar weer een toetje maken? Dan hoeft mam het niet te doen en het is heel gemakkehjk, dit keer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 15