WAT VINDT U VAN DE Wanneer de natuur zich met de eer ste voorzichtige krokusjes gaat opma ken voor haar lentetooi, hebben de modekoningen hun werk er reeds op zitten. Eerlijk gezegd hebben wij nooit goed begrepen, hoe deze mode koningen hun werk doen: lichte fan- tasiën met veel zon en kleur creëren terwijl de mensheid bibberend om de kachel zit of dik in de wol over het ijs scheert, of anderzijds min of meer stemmige zware en warme kleding- wonderen componeren, terwijl de ove rige miljoenen in de zon liggen te braden met zó weinig aan dat er met de beste wil van de hele zonnige wereld geen -modelijn in te onderken nen valt. Misschien komt het ook wel door deze contrasten, dat de scheppingen van de grote lieren in Parijs, Londen en andere modecentra nu en dan wat ongeloofwaardig aan doen. Wij willen daarover op deze plaats niet ai te veel meer zeggen, want we willen ons bepaald niet de verontwaardiging van de vrouwelijke helft van de samen leving op de hals halen. Wij laten dus het oordeel over deze nieuwe lente- mode aan de lezeressen over en raden de lezers aan er min of meer zwij gend voorzichtig naar te kijken: dan weten ze tenminste wddr ze binnen kort een goed deel van hun inkomen aan zullen moeten opofferen, en ze kunnen wellicht vast een beetje wen nen De bovenste rij foto's toont van links naar rechts de volgende toiletten. Geheel links Rencontres" van Dior, een ensemble van mantel, jurk en vest, respectievelijk van zwart-witte tweed en zwarte kant. Daarnaast ,,991" van Cardin, een lange avond jurk van gedrapeerde zijde in groen met laag uitgesneden rug. Vervolgens een korte avondjurk uit de collectie Larouche, gemaakt van chiffon met een dessin in lichtblauw en lichtroze. De pompoenrok sluit harmonisch aan op de lijn van het lange lijfje. Ver volgens als vierde model een korte avondjurk die doet denken aan het charleston-tijdperk, vervaardigd uit rood satijn en een weefsel van zijde en nylon. De rok is bedrukt met een rood-wit bloemmotief. De vijfde foto in deze serie toont „Alouette" van Jacques Heim, een middagjurk van blauwe Alaskine in de „Efféltoren- lijn". Geheel rechts op deze rij ten slotte de avondjurk met de even lange naam als lengte van tulestroken, waaruit zij is vervaardigd: ,,La ga zette de bon ton". De kleur is licht blauw. De ceintuur draagt een grote witte roos. Op de halve hoogte van de pagina links een wolk van lichtgroene tule van Louis Feraud, een charmante creatie, die de lente uitstraalt. Rechts naast de tekst een ensemble van ruwe wollen stof met een Schots dessin en een hoed uit dezelfde stof. Dit is nog maals een creatie van Pierre Cardin. Geheel rechts op halve hoogte van de pagina een radijskleurig mantelpakje van wollen stof, vervaardigd door Maggy Rouff. Op de onderste rij links „Ali Baba'' van Jacqueline Godard, uit ruwe warme stof vervaardigd met een drie kwart jasje over een geplooide rok. Daarnaast een zeer afwijkend model van Claude Rivière, een middagtoilet van bedrukte zijde. Tenslotte geheel rechts onderaan de pagina een man- tel van het huis Dior van iets meer dan driekwart lengte, uitgevoerd in roze tint.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9