Brand in openb. school Haverstraat Auditief en visueel een belevenis in uren van „brandend" musiceren De originele pepermuntplant! De originele KING pepermunt! ,ImterscÏÏiolaire ontmoeting' met vierentwintig deelnemenden Bralims in grootse herschepping Dean Dixon's directie: Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 19 februari 1960 Tweede blad no. 29979 Advertentie Beker gemeentebestuur voor Meisjes -H.B.S. Degenen, die tot het organiseren van onderlinge „Culturele Ontmoetingen" door representerende leerlingen uit de onderscheidene scholen voor middelbaar onderwijs het initiatief hebben genomen, past erkentelijkheid. In de persoonlijk heidsvorming speelt ook het podium een opvoedende rol. Men leert daar zichzelf waarnemen in de prestatie, die men ten overstaan van vreemden schenkt, zich zelf voornemen zowel in wat men wèl als in wat men niet vermag. Juist dit laatste is zeer heilzaam, des te meer wanneer het wakend oor of oog van een deskundige jury het gepresteerde registreet. Gisteren in het Antonius-Clubhuis ging het om twee secties: muziek en de clamatie. elk met een eigen jury. Aan het hoofd van de bijeenkomst stond Ar- da v. d. Scheer, als presidente van de ter zake in het leven geroepen „Inter- scholaire Contact Commissie". Zij be groette de aanwezige autoriteiten en leerkrachten en vertegenwoordigde in stanties, om vervolgens de heer Iskar Aribo gelegenheid te geven de jury-op vattingen toe te lichten. De manifestatie zelf heette kortweg „IJK.O. 1960", waarbij de spelling van „Cultureel" dus met een K gedacht moet worden. Ook is in beide secties een ver deling tussen junioren en senioren door gevoerd. welke laatsten dan 16 jaar of ouder zijn. In het geheel waren 24 pro gramma-nummers in het geding. Deze prestaties zijn vrijwel alle zoda nig voor het voetlicht gebracht, dat bij na uit elk één of ander boeiend element naar voren trad, Schutterigheid inge treden is en nauwelijks geweest en een remming hier of daar behoefde nergens de sympathie in de spanning van de luisterende en vergelijkende aandacht te breken. In de muziek ging de eerste senior- prijs naar Ada v. d. Bent van het Chr. Lyceum, wegens haar piano-solo in Zam- bre en Generalife van Turina. Zij be schikt over een aanzienlijk gevorderde techniek en weet af van de verhoudin gen en de wetten, die in de muzikale voordracht gelden. Met de kwaliteiten van haar aanslag, haar heldere sonore toongeving en haar karakteriserend ver mogen maakte zij van muziek „Muziek". Tweede werd het duo Rien de Reede, fluit en Reggy Meyler, piano, beide van het Rembrandt Lyceum. De Reede is een bekende figuur uit K. en Gdat hem al enige malen gelegenheid tot solistisch optreden verschafte. Zijn routine, zijn evenwichtige en muzikale speelwijze en BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Maria Marianne ,dr. van J. van der Steen en J Klein; Anna Marijke, dr. van J van Kuijk en T. TIJssen; Cornells Jo hannes ,zn. van P. B. Vink en J. T. van der Post; Robert, zn. van E. Velthuljzen en M ,H. Ringelberg; Erik, zn .van A. Mat- ser en E. N. Schouten, Johnny, zn. van P .Bruggenkamp en P. Groenveld; Ralna- rlus Johannes Antonlus Maria, zn. van R. van der Zee en P. C. Thorn; Arie Zacha- rias, zn. van Z. van Glnhoven en J. M. Burggraaf; Hermanus Petrus, zn. van P. C. van Tellllngen en A. T. Kamper; Jo hannes Wilhelmus Maria, zn. van A. J. Pelgrim en J. M. W. Vervoorn; Johanna Elisabeth, dr. van A .Prins en E, BUkman; Willy, dr. van A. Robbers en W. Rllsdam; Emmy, dr .van A. Robbers en W. Rljsdam; Karlii Cornelia Maria, dr. van C. van Brltsum en A. E. J. H. Bakker; Marga- retha, dr .van C. Schaap en J. Groen. GETROUWD H. Gaasbeek en A. N. Heruer; J. M. Vermond en G. C. Wisse: B. W. Helnen en J. P. van der Mel); J. H. van Ingen en K. L. Grlekspoor; L. H. T. C. van der Wir.lk en C. J. T. Ober; L. Staffeleu en A. Verhoeven; A. Piket en C. J. W. van der Ven; N. C. W. Klulters en J. M. van der Poel; J. H .W. Mak en A. J. Bakker; R. B. Visser en E. van As. OVERLEDEN M. C. van Drlel, 68 Jr.. man; P. Lleon, 3 dagen, zoon; J. B. M .Edlng, 9 Jr., doch ter. zijn overwogen zinsbouw rechtvaardigen de prijs ten volle. Het duo koos een An dante van Mozart. Bij de musicerende junioren viel de eerste prijs de pianiste Marianne Ver- mey van de Meisjes-hbs ten deel we gens haar „Valse Brillante". Vrijwel alle wereldpianisten hebben deze 2de Cho- pin-wals op he trepertoire. „Brillante" is zij niet geworden, dat was ook niet te verwachten, ook was veel niet afgeslepen als bij een briljant behoort, maar deze wals is veeleisend en de vertolking be vatte toch menig verdienstelijk facet. Als tweede trad Loes Janssen van het Agnes Lyceum naar voren, een pianiste die ons met drie moderne dansen van Jurriaan Andriessen deed kennis ma ken. Zij gaf blijk van een goed tech nisch fundament en muzikaliteit valt haar niet te ontzeggen. Er zijn evenwel nog twee muziekpres- taties geweest, buiten mededinging ge bleven, die nochtans gehuldigd zijn. Ten eerste de gemeenschappelijke zang van twee Negro-spirituals door de heer Buurmans en klas 3c der Meisjes-hbs, symbolisch door de Leidse Jeugd Actie met een houten zuil beloond. Dit zin gen behoorde zonder twijfel tot de zeer gave verichtingen van de avond. Ten tweede was er een Brahms-Rapsodie in g, gespeeld door Kees Pinxteren van het Boneventura Lyceum, met grote allure, heldere kracht en gelukkige melodische belijning. Misschien was de linkerhand iets te boud en fors. Voorzitter van de desbetreffende jury was Iskar Aribo, die de beslissingen (waarmee we geheel instemmen) nam tezamen met de dames Bromolow en Stevens-Ridderhof en met de heren Op dam en Stevens. De jury-raad voor de declamatie, be staande uit de docenten in de Neder landse taal, koos Ludy Boekraad, een Agnes-Lyceïste. als senior-eerste voor haar „Idioot in het Bad" van Vasalis. Dit is knap, suggestief en meeslepend voordragen. Tweede-senior werd Irene Smidt van de Meisjes-hbs, gezien het rake sfeertreffen van Jan van Nijlen's „Haven" zeer terecht. Junior 1 zou de gymnasiaste Fenneke Fockema Andreae worden, wegens de rustige zegging van haar Kerstlied van Van Duinkerken, en junior 2 Van van Leeuwen, der Meisjes- hbs, die Lodeisen's „Heel in de Verte" zo treffend schetste. Ook hier bracht de Jury-voorzitter, de heer Visser, nog een prestatie extra naar voren, te weten .Huilen" van Julia Frank, door Anny van Galen van de Chr. Kweekschool. De jury liet deze voortreffelijke prestatie onbekroond, om dat de mogelijkheden van dit meisje een technisch hogere keuze hadden toege laten. Deze beslissing vinden we wrang en scholastiek in het kader van deze jeugd-wedstryd zonder stijve concours classificatie. Annie van Galen bleek de meest begaafde, begiftigd met een plas tische en sterke stem, voorbeschikt om emotie te scheppen, door middel van haar knappe vertellende kunst. Bij de kunstkritiek is het zo gesteld, dat daar de categorieën „goed. echt of waar" zwaarder tellen dan „moeilijk" of „ge makkelijk" Door wethouder Van Schalk is „voor de beste school", In dit geval de Meisjes- hbs, een beker overhandigd vanwege het Gemeentebestuur, die door Andries Kue- nen in ontvangst werd genomen. Door de heer De Wilde is namens K. en O. een vaas aangeboden. De tUd, die de jury-leden nodig hadden voor hun over leg, werd opgevuld door een optreden van "The Teachers Jazz Band". V. Fameus knap spel van Lola Bobeseo De Amerikaanse dirigent Dean Dixon heeft hier auditief zowel als visueel voor K. en O. een verrassend boeiende entrée met het Residen tie-Orkest gemaakt. Verrassend door zijn zuivere en nobele visie op de uitgevoerde werken, door de warmzingende orkestrale klank celli!jof de opval lende doorzichtigheid ervan en door de nog nooit geziene, sterk persoonlijke, zéér aparte dirigeertrant, die ons de ganse avond boeiend in zijn ban hield, Dixon's bewogen muzikaliteit stimuleerde het orkest tot ver boven het normale niveau liggende, meeslepende prestaties, die speciaal in Brahms' .Vierde" hun culminatiepunt bereikten. Eigenlijk is het een onmogelijkheid een karakteristiek te geven van de wijze waarop deze dirigent, in wie van top tot teen de muziek brandt", dit alles bereikt. Zijn soepele, expressieve gebaren flinker- en rechterarm in volkomen har monie .waarin hij het ganse lichaam betrekt, zijn tevens de exactheid zelve. Zijn bewegingen beefden zijn muzikale intenties tot in finesses uit, zij zijn vol komen met zijn inzichten verweven. De muziek vloeit vanzelfsprekend en na tuurlijk uit zijn handen. Soms staan die loodrecht omhoog geheven handen een tijdlang stil. Dixon „laat" dan het orkest spelen en het „speelt",, zoals men het zelden hoort. een eenheid von conceptie, doch ook van stemming, die het geniale k>m- nen en de diepe ernst van de hier vol ledig gerijpte Brahms symboliseerden. Er was, totaal in alle denkbare vol maaktheid, de sfeer van gelatenheid en berusting, maar ook die van be heerste heroïek, waarbij elk orkestraal effect toch in de geestelijke substantie van de grote meester gehuld werd. Uitmondend in de onovertroffen gloed volle Finale, waarin het thema (Bachs' „Nach dir, Herr, verlanget mich") niet minder dan 31 maal imposant ge varieerd wordt. Wij hebben deze symfonie met be wondering voor de schone technische uitvoering sublieme inzetten! en met verwondering over het edele aan voelen ademloos beluisterd, de enorme zeggingskracht als welhaast nooit te voren als een ware zegen ondergaan. Dank zij Dixons' dynamisch interpre tatievermogen, gevat in een onverbre kelijk, biologerend geheel, waarin toch ook het accent bij voortduring gelegd werd op ieder minutieus détail. Het was geen wonder, dat een waar lijk „gegrepen" auditorium na deze grootse en unieke weergave in storm achtige bijval losbarstte en Dixon her haalde malen dankend terugriep. Ook het orkest verdiende die bijval en die dank na het meeslepende spel ten volle! De Roemeense violiste Lola Bebesco, thans concertmeesteres van „Les vio listes de Brxixelles"waarover haar De Noorse componist Harald Saeverud, de violisi Lola Bobeseo en de dirigent Dean Dixon. (Foto L.D./Holvast) man de scepter zwaait en hier welbe kend van haar optreden in vroeger jaren bij de Kunstkring, ivas de soliste in Prokofjof's jeugdwerk, zijn fameus moeilijk vioolconcert in D. gr. t. (van 1913). Zij heeft de violist Berl SenowsJcy, die zijn Europese concert op het laat ste moment moest afzeggen, even fameus knap vervangen. Wat Prokofjef hier voorschrijft, speelt zich voor een groot deel af in de regionen van het haast onspeelbare. Lola Bobeseo bleek echter geheel en al tegen haar onnoemlijk zware opgave opgewassen, met een ongewone brille alle obstakels van het Scherzo over winnend. Bovendien kon men haar prachtige toon beluisteren in het me lodieuze Andantino, wadrvan het thema zijn reprise vindt in het „hemels", sfeervolle laatste deel. Dixon toonde hier ook in alle sober heid zijn verwonderlijke dispositie voor de begeleidingskunst, met een onge woon transparant klinkend orkest. Ook voor de violiste waren de toe juichingen naar volle verdienste uit zonderlijk hartelijk. Interessant was nog de kennisma king met de eendelige „Symfonia Do lorosa" van de Noorse componist Ha rald Saeverud, reminicentie aan de tweede wereldoorlog en opgedragen aan een vriend, die door de vijand ter dood gebracht werd. De componist stoelt nog duidelijk in de laatromantiek, doch weet toch een eigen sfeer te scheppen. Het werk is van breedspra- kerigheid niet vrij, maar de aanvan kelijk wat schraal geïnstrumenteerde, klagende thematiek vindt in de kun dige verwerking een imposante climax, waarin alle orkestrale rijkdom sugges tief gerealiseerd wordt. Opmerkelijk was hier reeds, welk een verrassend gave klank Dixon constant exposeerde en hoe hij deze zelfs in de hevigste fortissimi wist te bewaren. Ook in dit werk bestond er voor de dirigent ruim schoots gelegenheid zijn voorliefde voor geëmotioneerde expressiviteit, zonder in het patetische over te gaan, I te bewijzen. De in de zaal aanwezige 62-jarige componist kon in het succes dat zijn I compositie oogstte, delen. In zijn woord van welkom sprak ds. H. Heule, geref. predikant te Leiden, er zijn vreugde over uit, dat zovelen van hun belangstelling voor het werk van de bijbelverspreiding blijk gaven en ook nu weer de verleiding van een t.v.-avond hadden weerstaan om deze filmavond bij te kunnen wonen. De heer E. J. Brugman, secretaris van het NBG, schetste hierna met een enkel woord het heilzame werk, dat het NBG in nauwe samenwerking met 22 buitenlandse ge nootschappen sinds de oprichting in 1814 heeft verricht. Over de gehele we reld worden ca. 2500 talen gesproken en men heeft reeds bereikt, dat de bijbel, geheel of gedeeltelijk, in 1136 talen wordt verspreid. Dat het NBG hierin een zeer belangrijk aandeel heeft is in ternationaal bekend, aldus spreker, het geen mede moge blijken uit het feit, dat ds. IJ. Schaaf, als afgevaardigde van het NBG vorig jaar naar You-Ande in Kameroen is geweest om als lid van een studiecommissie mede te werken aan de vertaling van de bijbel in de Bamiléké- taal. Dit werk vraagt grote financiële offers; daarom hoopt het NBG op een steeds toenemend ledental, aldus ein digde spreker. „Waar eens de hemel zong" is een film die een actueel beeld geeft van de bijbel in de wereld van nu. Het is geen speelfilm, doch een aaneenschakeling van prachtig gekleurde taferelen uit Palestina met de bevolking in de hoofd rol. Palestina blijft op de verbeelding werken van allen, die de bijbel van harte liefhebben. Hoewel de meeste toeschou wers nooit in het Heilige Land zijn ge weest, verdiepen velen zich toch gaarne in de kennis van dit land. Ze vinden in deze film een visueel beeld van het ge lezen woord. In de opnamen wordt niet verheeld, dat men zich in de 20ste eeuw bevindt, doch op verrassende wijze wordt het nieuwe Israël verweven met het oude; heden en verleden gaan hier onmerkbaar in elkaar over. De toe schouwer gaat zich hierbij betrokken voelen en wel zo, dat de geprojecteerde mensen, landschappen en situaties hem telkens weer doen herinneren aan de dagen van „Jezus' omwandeling op aarde". Men ziet een jongen werken in een timmermanswerkplaats in Nazareth en in de hedendaagse vissers op het meer van Genesareth herkent men de eenvoudige vissers uit wie Jezus de meeste van zijn discipelen recruteerde. Kortom een film, welke een onvergete lijke indruk achterlaat. Filmavond „Het Zonnehuis" Indachtig het succes, dat de Ver. „Het Zonnehuis" het vorige jaar oogstte met een filmavond in de Zuiderkerk, zal een dergelijke propaganda-avond vrijdag as. herhaald worden, ditmaal evenwel in een ander stadsdeel, te weten in Maranatha- kerk en met opening en sluiting, resp. door ds. Van Achterberg en ds. Hèule. Het programma omvat de vertoning van de semi-documentaire film „Zeven stuivers" en de veelbesproken grote speelfilm „Een mens was teveel" van de bekende Nederlandse cineast Rudi Hornecker, welke laatste film door de critici als indrukwekkend wordt bestem peld. De film „Zeven stuivers" is een waar heidsgetrouwe propaganda voor het werk dezer vereniging, welke zich de verple ging van langdurig zieken in een chris telijk milieu ten doel stelt. ACADEMISCHE EXAMENS Aan de Leidse Universiteit is geslaagd voor het doet. examen Ned. recht, de heer D. B. W. Postma te Leiden. Met een warm gespeeld „Wilhel mus", waarin Dixon zyn opmerkelijke dirigeertechnlek al onmiddellijk demon streerde, is dit concert, dat wy graag tot de schoonste in de stroom der ge hoorde, rangschikken, ingezet. Zulks vanzelfsprekend ais eerbetoon aan onze jongste Prinses, wier 13e ver jaardag gevierd werd. Wat dirigent Dixon deze avond pres teerde, doet naar een terugkomst sterk verlangen! H Officiële pnblikaties UITLOTING GELDLENINGEN. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter algemene kennis, dat op 3 maart 1960, aes voormiddags om 9.30 uur in een der vertrekken van het Stad huis zal worden overgegaan tot: a. de uitloting van een bedrag van f 16.000.van de 3% obligatielening 1896, groot f 1.069.000,—; b. de uitloting van een bedrag van f 160.000,van de 3% obligatielening 1947, groot f4.120.000,—; de uitloting van een bedrag van f 160.000,van de 4 1/4% obligatie lening 1952 II, groot f6.400.000,—; d. de uitloting van een bedrag van f90.000,van de 4 1/4% obligatie lening 1952 Hl. groot f3,600.000,—. Lelden, 16 februari 1960. Hedennacht, kort na twee uur, werd de brandweer gealarmeerd voor een brand, welke was uitgebroken in een der lokalen van de openbare lagere school in de Haverstraat. Bij aankomst zag de brandweer, die met groot ma riaal was uitgerukt, zich tegenover een felle vuurhaard geplaatst. Door de brand, welke woedde in het op de eerste verdieping gelegen lokaal van de eerste klas, aa-n drie zijden in te sluiten, slaagde de brandweer er in om uitbreiding te voorkomen. Het lokaal brandde echter geheel uit. De enorme hitte-ontwikkeling was oorzaak, dat van een over de school gelegen perceel vijf ruiten sprongen. Bovendien werden en kele plafonds met een dikke roetlaag bedekt en ontstond er enige brandscha de aan ramen en kapstokken van de naast het lokaal gelegen gang. Vermoedelijk is de brand ontstaan door een defect aan de oliehaard, welke 's nachts blijft doorbranden. Het hoofd van de school, de heer J B. Volkers, woonde de blussingswerkzaamheden, welke onder leiding stonden van de commandant van de brandweer, de heer S. W. Hagedoom, bij. Schooljeugd vrijaf In overleg met de gemeentelijk in specteur van het onderwijs, de heer B. Swanenburg, is de schooljeugd he- De brandweer in actie. Een felle vuurzee, gepaard gaande met een enorme rookontwikkeling, woedde hedennacht in dit klasselokaal. denochtend naar huis gestuurd. Met het oog op de herstelwerkzaamheden, welke enige tijd in beslag zullen ne men, zal de school in een ander ge bouw worden ondergebracht. Vermoe delijk zal a.s. maandag er zijn reeds nieuwe leermiddelen besteld weer met het onderwijs worden begonnen. Alle ouders krijgen hierover bericht. Filmavond Nederlands Bijbelgenootschap „WAAR EENS DE HEMEL ZONG" Teneinde het werk van de bijbelge nootschappen in de wereld bijzonder te accentueren organiseert het Nederlands Bijbelgenootschap in tal van plaatsen van ons land filmavonden, die de bezoe kers een visuele indruk geven van het veelomvattende werk van dit Genoot schap. In dit kader kwamen de leden van de Leidse afdeling met hun intro- ducé's gisteravond in „Het Boshuis" bij een en maakten kennis met de prach tige kleurenfilm „Waar eens de hemel zong" het nieuwste produkt van de cameraman Erik Weymeersch. Lola Bobeseo dankt (Foto L.D./Holvast) Dan weer ontwikkelen zijn gebaren als door een schok voortbewogen, een haast ongeloofwaardige suggestiviteit. Hij schijnt letterlijk met de vinger op een knop te drukken en de muziek wordt U voorgetoverd. Men zou dit wellicht bij anderen als „show" be stempelen. Bij Dixon is daarvan ech ter geen sprake: het is bij hem met ziel en wezen verweven. De weemoed en de mijmerende ver stilling, maar ook de macht en de warme pracht van Brahms „Vierde" zijn onder Dixons' directie tot haast ongekende belevenissen geworden in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 3