PIET PAALTJENS SCHONK EEN GLIMLACH AAN NEDERLAND GUPAi FILMS Hitchcock opnieuw ah meester van spanning5 WITTE KRUIS Predikant-dichter Haverschmidt 125 jaar geleden geboren Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 13 februari 1960 Tweede blad no. 29974 Het meisje der zonde Boeiende episoden in realistisch filmwerk Lido Men herinnert zich nog. dat de blinkende medaille van het Duitse „Wirtschaftswunder" enige jaren gele den plotseling een uiterst onfrisse keer zijde bleek te hebben. Onder geheim zinnige omstandigheden werd een ze kere Rosemarie Nitribit vermoord, een meisje van lichte zeden, dat zich in het bijzonder op het kweken van financieel- krachtige relaties had toegelegd. De dader van de moord werd tot dusver niet gegrepen, al verdacht men iemand, die evenwel, ondanks lange verhoren, steeds zijn onschuld heeft volgehouden. Dit onderwerp, dus rechtstreeks op een actuele gebeurtenis gebaseerd, is al eer der verfilmd, met Nadja Tiller in de hoofdrol. In dit werk van Rapid-film in München viel de rol van Rosemarie toe aan Belinda Lee. die daarvoor althans lichamelijk niet ongeschikt mocht heten. Regisseur Rudolf Jugert is er intussen in geslaagd nog iets meer te maken dan alleen een doorlopende expositie van vrouwelijk schoon. Ontroerend is de ontmoeting, in het begin van haar „car rière", met de bankier Woltikoff, die schatrijk is, maar tot het inzicht is ge komen, dat met geld niet alles te koop is. Rosemarie verzuimt naar deze waar schuwende stem te luisteren. Na Wolti- koffs dood bewandelt zij (of juister: be rijdt zij, want haar connecties krijgt zij dank zij haar ritjes door de stad in een fraaie auto) een zeer brede weg. die onvermijdelijk ten verderve voert. Steeds hoger wordt haar bankrekening, maar steeds eenzamer wordt haar hart. De angst voor dreigend onheil overvalt haar. weer klinken waarschuwende stemmen, maar dan is het reeds te laat en een wurgende hand omknelt haar halsVooral aan het slot stijgt de dramatische spanning tot een hoogte punt. De beklemming in het lege, liefde loze leven van een vrouw, die alleen maar aan geld dacht, wordt steeds ster ker voelbaar. Psychologisch is dit ge deelte bijzonder knap, vooral het nach telijk toneeltje op de brug, waar haar nog een laatste waarschuwing bereikt. Dank zij de episode-Woltikoff en de be nauwende scènes tegen het slot, als de wolken zich boven haar leven beginnen samen te trekken, is deze uiteraard realistische film niet in onbeduidende sensualiteit blijven steken, maar kreeg zij een zekere allure door de schildering van de steeds dichterbij komende onder gang. Blue jeans Jeugd zonder leiding Luxor Een triest en somber relaas van onbegrip tussen ouders en kinderen. De ouders in dit naargeestige verhaal zijn zo verstrikt in hun eigen gedachten, in hun eigen leventje, in hun eigen op vattingen, dat zij geen begrip kunnen opbrengen voor de problemen van de jeugd. Oh, in materiële zin ontbreekt het deze jongeren aan niets. Daar zor gen de ouderen wel voor. Maar voor het overigeZij hebben zelfs geen ver moeden van de stormachtige gevoelens, die bezit hebben genomen van de jeugd. Zy kennen het oerwoud van emoties niet, waarin die jongeren verdwaald dreigen te raken. De jeugd, die onstuit baar voortgestuwd door de nieuwsgie righeid zonder een leidende en begrij pende hand, haar weg maar moet weten te vinden. En daarbij helaas op het ver keerde pad terecht komt. Het zijn vrien delijke, aardige scholieren. Het is niet het kwaad, dat zij zoeken. Zij weten alleen met hun ontluikende volwassen heid geen raad. En wanneer zij dan met de consequenties van hun onbedacht zame daden geconfronteerd worden, grijpen zij in hun wanhoop naar een af grijselijk wanhoopsmiddelmoord op het ongeboren leven. Maar zelfs deze ellendige gang van zaken mag de ouders de ogen nog niet geheel openen. Een nieuwe schok is nodig om te begrijpen, dat de jeugd niet vraagt naar een uit gestippelde levensbaan, maar naar be grijpend advies bij het gaan van haar eigen gekozen weg. De Amerikaanse makers van deze film hebben de realiteit onverbloemd op het witte doek gezet. Drie jeugdige krachten Carol Lynley, Marsha Hunt en Brandon de Wilde kregen hierbij hun kans. Niet altijd waren hun creaties aan vaardbaar, maar de spontaniteit en kin derlijke naïveteit vergoedden veel. Het is geen opwekkend verhaal en de waarde van zo'n film als waarschuwing is uiter aard dubieus, maar ongetwijfeld geeft deze rolprent weliswaar niet vrij van overdrijving waardoor de totaal in druk wat verzwakt wordt toch te denken. Haven der hartstochten Melodrama in havenstad Rex De Duitse stad Hamburg schijnt bijzonder in trek te zijn bij de Europese filmindustrie. Ook deze Fran se film: „La fille de Hamburg", dat de Nederlandse titel „Haven der harts tochten" kreeg, wordt de bioscoopbezoe ker verplaatst naar deze bekende haven plaats. Het verhaal wordt omgeven door liet lawaai van het nachtleven. De niet bijster originele geschiedenis begint in een krijgsgevangenenkamp in Hamburg waar Franse soldaten te werk worden gesteld. Pierre ontmoet daar een Duits meisje. Maria, die hem sigaretten en voedsel brengt. Dat meisje is nooit uit zijn gedachten geweest en wanneer later zijn schip Hamburg aandoet, gaat hij onmiddellijk op zoek naar haar. Hij ontmoet haar heel toevallig in een nachtolub. Zij heeft tijdens de oorlog haar ouders verloren en is aan lager wal geraakt .Van het lieve 17-jarige meisje is niet veel meer over. Zij is ver bitterd. Pierre doet al het mogelijke haar op te beuren. Hij geeft zelfs het geld. dat een van zijn vrienden hem heeft geleend voor haar uit. Wat deze vrienden natuurlijk niet nemen. Zij hebben zich nogal duur geamuseerd en eisen hun geld terug. De ruzie loopt zo hoog, dat zij Pierre neersteken. Maar die heeft nog net voldoende adem over om zijn geliefde Maria te bereiken, die een te grote dosis slaaptabletten heeft ingenomen. Deze twee doden vormen het melodramatische slot van een te leurstellende film. Klassieke film van Lang Studio Een van de eerste geluids films van de beroemde regisseur Fritz Lang „M. een stad zoekt zijn moorde naar" draait deze week in het intieme theater boven Lido. En die intieme sfeer van dit theater is wel de juiste om dit klassieke filmverhaal intens mee te be leven. Hoewel de filmische middelen, waarover men in de tijd dat de geluids film nog in haar kinderschoenen stond beschikte, slechts zeer gering waren, heeft Lang van „M" een film gemaakt, die heden ten dage nog met de beste thrillers kan wedijveren. Sommige scenes zullen de moderne mens wel ietwat ouderwets en langdra dig aandoen (de dialoog heeft dan verre RAAD VAN ARBEID Tot chef van de buitendienst van de Raad van Arbeid is benoemd de heer C. Dusoswa en tot plaatsvervangend chef de heer J. Belt. EXPOSITIE BOERHAAVEZALEN Van 15 t/m 28 februari wordt in de Boerhaavezalen een expositie gehouden van werken van Christa van Santen, Henk Kouwenhoven en Jac. Wassenaar. MUSEA-BEZOEK IN 1959 Het bezoek aan de hier ter stede ge vestigde rijksmusea was in 1959 als volgt: Prentenkabinet 1.443 (in 1958 3.374), Museum van Oudheden 23.105 (20.547), Museum voor Volkenkunde 43.521 <36.085), Museum voor de geschie denis der Natuurwetenschappen 647 (2.582). Dit laatste museum was in 1959 slechts een half jaar geopend. Het Mu seum van Natuurlijke Historie had ook in 1959 geen expositieruimte. Advertentie Stop met kneedbaar bont van Ceta-Bever „De voorlichting op medisch gebied door tv is ongevraagd" Het hoofdartikel van het vandaag uit gekomen nummer van „Medisch Con tact" bespreekt „medische voorlichting door televisie". Het herinnert vooreerst aan de gretigheid, waarmee een groot deel van het publiek zich 's avonds naar de beeldbuis richt, ook als een onder richtend onderwerp op het scherm komt. „Als het om ongevraagde medische voorlichting gaat" zo vervolgt het ar tikel „mag deze wel even op haar effect worden bekeken. In medische kringen slaat men de ontwikkeling van met name die voorlichting, zo al van wezenlijke voorlichting kan worden ge sproken, met zorg gade". „In dergelijke uitzendingen spelen nieuwsgierigheid, sensatie, schrik, af keer en huivering zozeer mee, dat men de verantwoordelijkheid voor het bieden van dergelijke televisieuitzendingen niet zwaar genoeg kan tillen". Na op enkele recente uitzendingen nader te zijn ingegaan besluit het ar tikel: „Wellicht is. wat hier een voor lichtingsprobleem schijnt, in het geheel geen probleem, wanneer men er oog voor heeft, dat medische voorlichting aan het publiek binnen vormen en grenzen van algemeenheid moet blijven. Over die grens heen gaande voert men het publiek, dikwijls tot zijn schrik en schade, binnen de muren van operatie zalen, waarin de sfeer van wetenschap pelijke bekwaamheden en spanningen niet gedoogt, dat er een camera-oog ge tuige van is anders dan ten behoeve van diegenen, die voor eigen weten schappelijke vorming of voor de ont wikkeling van de wetenschap in het algemeen kennis daarvan willen nemen". Advertentie Goede voorlichting over jaloezieën bij de vakman Off. Dealer D. LADAN MOLENSTEEG 27 bU de Doezastraat. TELEFOON 21375 LEIDSE MARKIEZENFABRIEK. de overhand). Maar toch weet Lang ook in deze film vaak met slechts enkele knappe beelden, waarbij het geluid hoegenaamd geen rol speelt, bijzonder veel te suggereren. Deze beelden doen nog steeds modern aan. Ëen kindermoordenaar slaat telkens opnieuw in de wereldstad toe. De politie doet a'l het mogelijke om hem te grij pen. Als haar pogingen blijven echter zonder resultaat. De moordenaar wordt een obsessie. En dan slaat hij weer toe... In enkele rake flitsen laat Lang zien hoe het meisje verdwijnt. Eerst een op name van kinderen op een grauwe bin nenplaats, die „de boze" man spelen. Dan de moeder, die zich bezorgd af vraagt waar haar dochtertje blijft. We zien het kale trappenhuis, dat totaal verlaten is. de binnenplaats, die onbe haaglijk leeg is. Dan in een flits de moordenaar, die het meisje een ballon geeft. Meteen daarop een simpele, maar juist daarom juist bijzonder beklem mend beeld van de ballon, die in tele graafpalen verstrikt is geraakt en de bal van het meisje, die doelloos weg rolt tussen de struiken... Heel langzaam voert Lang de span ning, die op het juiste ogenblik door fijne humoristische trekjes wordt gebro ken. op. Een spanning, die naarmate de film vordert, steeds beklemmender wordt. Een spanning, die resulteert in de achtervolging van de moordenaar door de gehele onderwereld van de stad, die het recht tenslotte in eigen hand wil nemen. Di<- achtervolgingsscene vormt een van de hoogtepunten van de film, die wat dit betreft wel iets weg heeft van „The third man". Peter Lorre als de kindermoordenaar speelt in deze film naar onze mening een van de beste rollen van zijn leven. Hoe weerzinwekkend hij ook is. Men krijgt uiteindelijk toch wel medelijden met hem... The naked and the dead (Helden zonder glorie) Keihard realisme CASINO Reprise van een keiharde oorlogsfilm, naar de beroemde roman van Norman Mailer. Mededogen mag de soldaat niet kennen, of....? Aldo Ray Cliff Robertson en Raymond Massey le ren U, met tallozen anderen, wat oor log inhoudt. De strijd tussen de Amerikanen en de Japanners, waarin de meedogenloze en gehate sergeant Croft een grote rol speelt, een man zelfs die „het prettig vindt om te doden", speelt hierin een grote rol. Een patrouille krijgt onder leiding van sergeant Croft een belangrijke, doch welhaast onnoemelijk zware opdracht. Deze valt als eerste slachtoffer. De pa trouille bewijst tenslotte haar diensten, want de Amerikanen kunnen een door de Japanners bezet eiland bezetten. Na tuurlijk is in deze film ook aan de lief de een belangrijke plaats ingeruimd want waar zoveel mannen zijn, zijn ook vrouwen. De reprise van dit belangrijke en to nadenken stemmende grootse film wei: zal zeker velen welkom zijn. Beroemd Leids student Snikken en grimlachjes Het had aanvankelijk heel wat voeten in de aarde eer Frans, die in die tijd zijn vrienden reeds vermaakte met zijn pun tige, humoristische gedichtjes, bereid was iets van zijn werk in het studenten jaar boek te publiceren. Pas toen zijn beste vriend. Van der Kaay, voorstelde dat indien de redactie een vreselijke „draak" van zijn hand op nam Frans zijn voorbeeld zou volgen, stemde deze toe. Zijn bijdrage bestond uit een viertal. „Immortellen", „De bleeke jongeling", „Liefdewraak" en „Aan den Kamper poëet F. T. C. Steinmetz", ge dichten die eerst veel later te weten in 1867 ook buiten de studentenwe reld bekend werden. In dat jaar ver scheen namelijk de eerste druk van „Snikken en grimlachjes", welke bundel zijn naam voor het nageslacht zou bewa ren. (Speciale berichtgeving) Morgen is het 125 jaar geleden, dat Frangois Haverschmidt meer bekend onder zijn pseudoniem Piet Paaltjens in Leeuwarden geboren werd. Waarschijnlijk heeft deze predikant-dichter de waarheid van zijn eigen woorden niet ten volle beseft toen hij in een inleiding tot zijn levensschets van Piet Paaltjens, zijn dubbelganger, schreef: „Er zijn levensgeschiedenissen, die zich uiterst moeilijk laten schrijven". Was de levensgeschiedenis van de dichter Piet Paaltjens voor hem zelf reeds moeilijk te schrijven ,nog moeilijker is het voor ons om deze samen te voegen tot een onverbrekelijk geheel met de biografie van de predikant Haverschmidt. Vergalde levensavond Dertig jaren, tot aan zijn dood in 1894, bleef hij in deze stad. Hij maakte naam, niet alleen als predikant, maar ook als voordrachtskunstenaar. Hij schreef nog steeds gedichten, maar nimmer meer be reikte hij het hoge humoristische peil van zijn studententijd, de tijd waarin „snikken en grimlachjes" geboren werd. De erfelijke neiging tot zwaarmoedig heid verergerde en vergalde zijn levens avond. Het werd tenslotte zo erg, dat Haverschmidt zenuwziek in een inrich ting opgenomen moest worden. Later, weer terug in Schiedam, deed zijn ziekte hem de hand aan zich zelf slaan. Nederland rouwde om de man die haar een glimlach geschonken had DE CChle, PIJNSTILLER Wéér die pijn?... dit, maar ook die andere plagende pij nen vaagt u snel weg met WITTE KRUIS. Tabletten, poeders of cachets! VAN DEZE WEEK: Dominees-geslacht Reeds als 7-jarig kind wist de kleine Fransje stellig te vertellen dat hij „domi nee wilde worden". En eigenlijk was dit niet vreemd. In anderhalve eeuw tijds waren uit zijn voorgeslacht reeds 12 predikanten voortgekomen. Toch heeft het feit dat Fransje van zijn vierde tot zijn achtste jaar de zomervakanties bij zijn grootvader, predikant te Dantuma- woude, doorbracht, ongetwijfeld ertoe bij gedragen dat de knaap na zijn gymna siumtijd nog steeds niet van gedachten veranderd was. In 1852 werd de nu 17-jarige Frans dan ook ingeschreven aan de Leidse Univer siteit. Aan de zes jaren, die hij in de Sleutelstad doorbracht, hebben wij het bestaan van de dichter „Piet Paaltjens" te danken. In deze zes jaren ook wist Haverschmidt zich een .apart" plaatsje in de Nederlandse letterkunde te ver werven. ken naar een vriendenkring. De in deze tijd gemaakte vriendschappen bleken op den duur dan ook het hechtst te zijn: de vrienden ontmoeten elkaar niet alleen in het „Bierhuis van vader Müller", maar kwamen regelmatig op de kamer van een van hen bijeen om „een boom op te zet ten" of maakten gezamenlijk lange wan delingen. In deze tijd rijpte de humor van de gevatte Frangois, die door zijn vrienden bijzonder graag gezien werd. Op een van hun uitstapjes, naar Haar lem, ontmoetten zij in een koffiehuis op de Groote Markt een vreemdeling, die zich in het gezelschap van de studenten niets op zijn gemak voelde. Op Haverschmidts vraag „met wien zij de eer hadden kennis te maken" ant woordde de man: „Piet Paaltjens". Het was vreemd maar allen voelden dat de man niet zijn eigen naam noemde. Pas in 1856 nam de „haas", zoals de watervlugge Haverschmidt door zijn vrienden genoemd werd, het pseudoniem Piet Paaltjens aan. ,,De mandie verdicijnen moest" Marine-officieren in Hilversum beëdigd Gistermiddag zijn door de comman dant van het Marine-Opleidingskamp te Hilversum, kapt. ter zee J- N. J. van der Meij, tien beroepsofficieren en 19 officieren behorende tot de Koninklijke Marine Reserve beëdigd. Aanwezig bij deze plechtigheid waren onder meer de commandant van de Marine Luchtvaartdienst, kapt. ter zee H. G. Holtz. die per helikopter op het vliegveld Hilversum, vlak bij het MOK. arriveerde, de hoofdintendant Zeemacht schout bij nacht van de administratie C. P. van der Berg, en commandeur E. Leertouwer, inspecteur van de vlieg technische dienst. Na de inspectie be- edigde kapt. ter zee Van der Meij de nieuwe officieren door het afnemen van de uit drie gedeelten bestaande eed: ten eerste trouw aan de Koningin, ten tweede trouw aan de wetten en ten derde onderwerping aan de krijgstucht. De plechtigheid werd besloten met een défilé voor de pas beëdigde officieren, onder wie luit. ter zee 3e klasse KMR, G. de Niet uit Wassenaar, luit. ter zee der elektrotechnisohe dienst der 3de klasse ir. J. J. Verhoeven uit Wassenaar en luit. ter zee van speciale diensten der 3de klasse KMR, J. A. Brongers uit Leiden. TRIANON Een film van Hitch cock kan in één opzicht geen verras sing zijn. Men weet immers, wat men van de master of suspense" te venoachten heeft. Spanning is zijn handelsmerk. Maar toch verwondert men zich iedere keer weer over de weergaloze wijze, waarop deze begaafde vakman spanning weet op te roepen. Men staat telkens weer verbaasd over de feilloze intuïtie, waarmede hij zijn middelen weet te kiezen, de geraf fineerde manier, waarop hij deze ge bruikt en de schier volmaakte harmo nie, die hij bij combinatie bereikt. Zo is b.v. het geluid, waar zovele fil mers nauwelijks raad mee weten, bij Dit plaatje werd gemaakt bij de opnamen voor de film „De man die verdwijnen moest Regisseur Alfred Hitchcock geeft de jonge Eva Marie Saint op het station van Chicago nog enkele aanwijzingen. hem een wezenlijk onderdeel van de handeling. Het helpt mee aan het be reiken van het uiteindelijke doel van alle beelden: sfeer creëren. In de be perking toont zich de meester. Op een bepaald moment valt het geluid hele maal weg. Juist dat gemis, die mate loze stilte, is welsprekender dan welk geluidje ooit zou kunnen zijn. In de val Dat gebeurt ongeveer halverwege de film. Onze held (Cary Grant) is dan in een val gelokt en staat te midden van eindeloze vlakten op een kruis punt. Men weet, dat ergens het ge vaar loert, maar naar alle kanten kan j men kijken. En dan komt de onver- wachte aanval toch. Maar door die be klemmende stilte, welke dat nietige 1 figuurtje omgeeft, wordt de toeschou- u er weer naar een van die verrassende I hoogtepunten gedragen. En zo zouden wij kunnen doorgaan. Met de camera's, met de kleuren, met het geluid, met het décor, met de mon tage, met alles jongleert Alfred Hitch cock op ongelofelijke wijze. Steentje voor steentje, of beter nog beeld voor beeld, bouwt hij de spanning op. Wij hebben het al eens meer gezegd, niet alleen het dode materiaal weet hij feil loos te hanteren, ook de acteurs en actrices zet hij nauwgezet naar zijn hand. Toch persoonlijkheid Hoewel de dichter zelf zijn studenten tijd eens de „tijd van de kluchtigen ernst, de tijd der dwaasheid, de tijd van het Io Vivat noemde", voelde hij zich aan vankelijk in de studentengemeenschap niet op zijn gemak. Eenzaam Het studentenleven viel hem tegen, hij voelde zich eenzaam en was er de figuur niet naar om urenlang op Socië teit Minerva te blijven plakken. Zijn behoefte aan gezelligheid deed hem zoe- Heimwee Nooit heeft Haverschmidt zjjn studen tentijd meer kunnen vergeten en zijn aangeboren neiging tot zwaarmoedig heid maakte het hem al niet gemakke lijker om „de mooiste tijd van zijn leven" als voorbij te kunnen beschouwen. Hij had heimwee, vooral de eerste jaren na zijn proponents-examen toen hij predi kant was in het Friese Foudgum en Raard, waar hij zoals hij zelf schrijft „zowat begraven was". Trouw las hij in die jaren de Oprechte Haarlemsche Courant om toch in elk geval te weten wanneer een van zijn vrienden trouwde, een kind had gekre gen of gestorven was. In 1862 kwam aan de kwelling een einde. Haverschmidt werd beroepen in Den Helder. Het jaar daarop trad hij in het huwelijk met de Utrechtse Johanna Maria Osti en weer een jaar later volg de zijn overplaatsing naar Schiedam. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN houwer A. Hettema ontworpen beeld, vooraf wordt geëxposeerd op een in te richten tentoonstelling van beeldhouwwerken. Het beeld is in een Haarlemse bronsgieterij reeds gegoten. Het kan haast niet anders. Hitchcock beweert immers altijd, dat zijn films gereed zijn voor de opnamen beginnen. Dan staat elke scène, elk beeld uit die scène en elke beweging in dat beeld precies omschreven. De „meester" blijft bij de opnamen om supervisie te houden, maar alles is zo nauwkeurig omschreven, dat het in feite nauwelijks nodig is. Maar toch, ergens blijft de persoon lijkheid van de medespelenden be waard. Cary Grant kan elke voorge schreven beweging maken, de emotie, de gevoelens van de reclameman, die zich plotseling in een maalstroom van spionage en contra-spionage ziet op genomen, moet toch van binnenuit komen. Hij is de hoofdpersoon van een ver haal. dat zich nauwelijks laat naver tellen. Spionnen zien hem aan voor een man, die contra-spionage geschapen heeft, maar die in werkelijkheid niet bestaat. Alles stellen zij in het werk om hem uit de weg te ruimen. Heen en weer geslingerd door dit door James Ma son gehanteerde noodlot, komt Cary Grant dan een niet bijster knappe maar gevoelige en lieftallige vrouw tegen. Het is de kleine blonde Eva onderscheiding verwierf met een bijrol Marie Saint, die zes jaar geleden een in Mario Brando's ,,On the waterfront", maar wier ster daarna snel is gestegen. Niet ten onrechte, zoals ook weer blijkt in deze fascinerende Hitchcock. Wellicht zullen er zyn, die „Vertigo" knapper vonden ongetwijfeld zat er iets meer tempo in maar ook deze „Man, die verdwijnen moet" is een eehte, typische Hitchcock met alle ver diensten van dien. GEBOREN Rudie Lucas Johannes, zn van L. de Ro- miJ n en J. P. van Noord, Peter Hans, zn van G. P. Goudberg en A. M. L. Faber, Cornells, zn van H. J. P. Staphorst en C. Lardée. ONDERTROUWD E. W. Baumann en C. J. Schouten, I. BelJ en A. J. Sommeling, F .Dubach en J. M. Pieete, H. van Leeuwen en B. Dijkman B C. Heilbron en M. C. P. Wallaart, D. J. Derogee en G. J. J. Stremmelaar, A. Loolj en M. C. Verwelj, P. Bekooil en C. Heruer, J. P. van Kempen en J. Ie Feber, A. J. Baartwijk en A. S. Vlele, N. de Geus en J. C. Holtkamp, A. van Hal en J. Ravens- bergen, T. J. van de Water en M. H. L. M. Hazenoot, R. P. Hulsmann en C. Roo- zendaal D. Roman en R. Qulspel. OVERLEDEN J. Boerman, 20 jaar, zoon, A. Wijling, 72 Jaar, man, P. Schippers. 75 jaar. echt genote van A. C. Zuiderduin, G M. Heij- nen, 54 Jaar, echtgenote van J. Roden burg. Over enkele maanden zal in Leiden - in de omgeving van de Frederik van Eedenlaan - een bronzen beeld van Piet Paaltjens worden ge plaatst. Het ligt in de bedoeling, dat dit door de Amsterdamse beeld-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 3