camera s LA DOLCE VITA ROND EN VOETLICHT Enkele sterren van ,'t heerlijke leven' t» ZATERDAG 13 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 nieuwste film van Federico Fellini Record recettes „La dolce vita!" Zo heet de nieuwste film van de Italiaanse regisseur Federico Fel lini. welke dezer dagen in Rome zijn wereldpremière beleefde. „Het heerlijke leven", zo zouden we de titel kunnen vertalen. Alleenzo heerlijk is het Romeinse leven niet, dat Fellini in zijn door de Italiaanse pers uit stekend ontvangen film heeft ge schilderd. Integendeelhet verhaal speelt zich af achter de schermen van het le ven in de Romeinse nachtclubs en dat is in al zyn facetten niet altijd even verheffend. De scenaristen hebben zich verwoed op de zomer van 1958 in Rome verwor pen. De Eeuwige Stad was in die da gen vol van luidruchtige personages, banale schandaaltjes, dubieuze attrac ties en daar vanzelfsprekend en on ontkoombaar mee verbonden de pe rioden van diepe wanhoop en uitzicht loze ellende Voor talrijke films schreef hij de scenario's. Zo was hy verantwoorde lijk voor de scenario's van de films, die hij met Roberto Rossellini maakte: „Rome. open stad", „Païsa" en „Euro pa 1951". Voor de eerste twee scena rio's kreeg hij Amerikaanse Oscars. In 1943 trouwde Fellini met Giuilietta Masina, de actrice, die wereldver maardheid verwierf met de prachtige rol van Gelsomina in „La Strada" en haar ontroerende creatie in „De nach ten van Cabiria". Voor deze beide films ontving het duo Fellini-Masina trouwens zo'n 240 internationale prij zen Want zes jaar na zyn huwelijk de buteerde Federico Fellini als regisseur met „Luci del variété,", gemaakt in sa menwerking met Alberto Lattuada daarna volgde „Lo sceicco bianco" (de witte sheik) (op het festival te Venetië in 1952 bekroond» en vervolgens „I vi- telloni", „La strada", „II bedone" en „De nachten van Cabiria". Het aantal bekroningen, dat Fellini met zijn films op alle mogelijke festi vals heeft verworven, bewijst wel, dat de faam, die hij heeft veroverd, te recht is. De Italiaanse pers heeft nu zijn jongste produktie „La dolce vita" met bijval ontvangen. Het bioscooppu bliek wacht in spanning CHARLTON HESTON nog eelt op handen Het is inmiddels wel in alle hoeken en gaten doorgedrongen: voor een van de spectaculaire hoogtepunten uit de film zorgen de wagenrennen. Een adembenemende race tussen vierspan nen met een strijd op leven en dood tussen Ben Hur en zijn grote rivaal Messala. Het zjjn vijftien beklemmen de minuten film. Een kwartiertje maar dus in de bioscoop, maar dat kwartier tje heeft een jaar voorbereidingen, zes maanden oefenen en drie maanden opnamen gekost. Charlton Heston vertelt hoe hij zes weken voor de opnamen begonnen ook in de arena moest verschijnen. De paarden waren toen al heel lang in training en gehoorzaamden nauwgezet cp alle comman',o's en handbewegin gen. Tegen de tijd, dat de acteurs er aan te pas moesten komen, waren zij van alles op de hoogte en konden zij elke manoeuvre feilloos uitvoeren. „Op een oefenbaan, geheel identiek met de arena, waar gefilmd zou wor den. moesten wij telkens zo'n 3,5 kilo meter afleggen. Gedurende zes weken lange repetities bereikten we een to taal van ongeveer 320 kilometer! En ik heb nog eeltplekken in mijn han den. die bewijzen, dat het mennen van een vierspan in volle vaart, heel wat kracht vereist", zo vertelt Heston. SPONTAAN SLOT Vijf camera's namen aan de opna men deel. Twee ervan waren gemon teerd op ruim dertig meter hoge stalen torens. Een andere nam op door een spleet in een obelisk, die deel uitmaak te van het decor. Weer een andere was gemonteerd op een kraanwagen, die achter de negen vierspannen over de baan reed. De arena zelf was een van de groot ste filmdecors, ooit gebouwd. Twaalf maanden voor de camera's draaiden, begonnen de werklieden al met. de bouw. De lengte van de baan bedroeg ruim 450 meter, rond een middentri- bune. waarop ruim tien meter hoge bronsfiguren waren aangebracht. De baan zelf was gefundeerd op rotsbo dem, bedekt met 40.000 ton wit zand. aangevoerd van een nabijgelegen strand. Charlton Heston besluit zijn verhaal met een brede glimlach. ..Ik zal nooit de laatste dag van de opnamen ver beten. De tienduizend figuranten, die de tribune bevolkten, stroomden de arena binnen, ondanks de door de as- sistenregisseurs geschreeuwde com mando's. Voor ik wist wat er gebeur de. namen ze mii o£ de schouders en droegen mij in de richting van de nrenanoort. Het stond persé niet in het draaiboom maav het was zó snon- taan. dat William Wvler de camera's liet doordraaien. De scène is later de montage in de film opgenomen Hoofdrolvertolker Marcello Mas- troianni met Anouk Aimee in La dolce vita". De Zweedse actrice Anita Ekberg speelt in „La dolce vita" zoals ze werkelijk is: de diva, die overal waar zij zich vertoont omringd wordt door mannen met klikkende camera's. Overigens. Anita is bereid om nagenoeg alles te doen als ze zich maar actricemag noemen. Ze was zelfs bereid in een dun jurkje op een grimmig koude winteravond onder een van de Romeinse fonteinen te gaan staan. De camera's snorden. Anita liep blauw aan van de kou. Maar ze klaagde niet MAGALI NOËL JACQUES SERNAS NADIA GRAY Verhaal Het verhaal Er is nauwelyks een verhaal! De hoofdpersoon - Marcello Mastroianni - neemt aan alles deel, wat het leven - lees hierRomeinse leven - hem te bie den heeft. By de dingen van lager al lure probeert hij zijn geweten te sus sen. Maar hij weigert zich aan iets of iemand te verplichten. Zij zoekt een weg naar een diepere zin in zijn leven, maar kiest toch steeds de gemakkelyk begaanbare zijpaadjes. Fellini zelf zegt: „Eigenlijk zijn het tien films bij elkaar!" „Trouwens het voornaamste pro bleem bij zo'n film, die uit werkelijk gebeurde episoden bestaat, is te voor komen dat het verhaal de vorm of het karakter van een kroniek krijgt". „Ik heb in deze film de benauwen de toon van de barre realiteit wat wil len verzachten. Ik wilde ei*iets lichts, iets elegants van maken. De dingen, die ik gefilmd heb, hebben wy hier in Rome allemaal ondervonden. Zy geven het leven weer, zoals wij het onder gaan!" Niet strak Daarom heeft Fellini zich niet strak aan het draaiboek gehouden. Natuur lijk heeft hij zo'n draaiboek, maar het geeft alleen de bedoelingen aan. In bij zonderheden is het vaag. „Die maak ik zelf. Op de plaats en op het moment van filmen", zegt Fellini. In de hoofdrollen van zijn „La dolce vita" komen wij de namen tegen van Anita Ekberg, Anouk Aimee, Lex Bar ker, Yvonne Foureaux, Magali Noel. Jacques Sernas en Nadia Gray. Vele nationaliteiten dus. Federico Fellini had ze nodig. Zoals hij Anita Ekberg nodig had in een rol, zoals zy nooit gespeeld had en vermoedelijk nooit meer zal spelen ook: nl. zichzelf. Ze was er niet bijster enthousiast voor. Maar we zeiden het reeds: Fellini had haar nodig. En dan krygt hy meestal, wat hij wil. Er was heel wat overre dingskracht voor nodig, maar het ge lukte hem toch de „Zweedse ysberg" te ontdooien. Avontuurlijk De thans vermaarde Federico Fellini werd geboren in Rimini, ten noorden van de Adriatische Zee. Reeds vroeg was dat plaatsje te benauwd voor hem. Het avontuur zat hem in het bloed en hij meende dat te kunnen vinden in een circus, waar hij als clown werd aangenomen. Hij was toen twaalf jaar Na een maand was hij weer terug in Rimini. Zijn ouders hadden hem door een foto van het circus kunnen opspo ren. Ze zorgden voor een warme ont vangst! Toch heeft deze korte episode een sterke indruk op hem gemaakt. Het avontuur bleef in hem broeien. Hij doorloopt vele baantjes. Op aller lei gebied doet hij ervaring op. In Rome bijv. werkte hij als karikatuur tekenaar. Dan komt hij terecht in de wereld van de musichalls. Aldo Fabrizi neemt hem aan als tekstschrijver voor zijn toneel- en ca baretgroep. Hij schrijft schetsjes en liedjes, treedt op als choreograaf, schrijft radioteksten en raakt hoe lan ger hoe meer bekend in de filmwereld. Federico waagt dan de stap en wordt scenarioschrijver en regisseur. KAPITALEN Wanneer wy dan het verhaal lezen, dat de hoof drol vertolker Ch. Heston opdist over zijn ervaringen met en in een vierspan, dan begrypen wij iets van de kapitalen, die er met zo'n rol prent gemoeid moeten zyn. Het scenario werd zo opgebouwd uit gebeurtenissen, die öf gebeurd waren óf onafwendbaar zouden gebeuren. Frederico Fellini met zijn echtgenote Giuiiezta Masma. die zicht baar ontroerd was tijdens de galapremière van „La dolce vita" in Rome. We schreven het hier al eens. Metro Goldwyn Mayer heeft alle hoop geves- tigd op William Wylers verfilming van Sen Hur. Daarom is het maar gelukkig voor deze maatschappij, d'at het tot- nutoe zo .goed gaat. Record-bezoeken, en (wat voor haar nog belangrijker is» record-recettes. Begin januari was de eerste miljoen dollar al bereikt. Met de voorverkoop erbij naderde men reeds het dubbele. En dan dient men daarbij te beden ken, dat de film tot dat moment slechts in twaalf Amerikaanse theaters draair'e. Tezamen zo'n vijftienduizend zitplaatsen, maar die zyn van de eerste voorstelling af praktisch steeds bezet. Vier theaters begonnen hun voorstel ling van „Ben Hur" op 24 november, de andere acht volgden met Kerstmis. In Londen beleefde deze monster- produktie op 16 december zijn Euro pese première. En daar zijn de erva ringen precies hetzelfde. Avond aan avond uitverkocht en als logisch ge volg: een enorme voorverkoop. In de komende maanden gaat de film in nog twaalf steden over de ge hele wereld in première. Maar het zal nog wel tot het najaar duren eer deze trots van M.G.M. naar ons land komt. Vermoedelijk zal de vertoning wel tot het. Astatheater in Den Haag beperkt blijven, de enige bioscoop met ge schikte apparatuur voor deze zo dure produktie. Valentyndag is in het grote Amerika al lang een begrip gewor den. „Dag der vriendschap" wordt het ook wel genoemd en hier krijgt men voor deze aardige instelling ook hoe langer hoe meer belang stelling. Men moet naar de Middel eeuwen terug gaan om de werkelijke geschiedenis te achterhalen: Valen- tyn, een monnik, kweekte allerlei mooie bloemen. Aan elk jeugdig paartje, dat langs de kloostertuin kwam, werd een schone bloem aan geboden. Indien U iemand uw erkentelijkheid wilt betuigen, kunt U dat doen door middel van bloe men om een mooie plant:- de man aan zijn vrouw; de jongen aan zijn meisje, doch ook de student aan zijn hospita en zo zouden nog aller lei voorbeelden te geven zijn. De bloemist-winkelier heeft al op die dag gerekend. Er zijn allerlei aardige stukjes en hoe kan het anders? er is een hart in verwerkt; het hart, dat de vriendschap heeft aan te bieden. Vooral de kleine stukjes doen het aardig. Men heeft ze van gele trom petnarcissen en blauwe druifjes ge maakt met hier en daar een paar wilgekatjes. Gok de rode tulpen en de witte anjers kunnen het samen goed vinden, vooral indien er nog een groen plantje bij gebruikt is. Als de bloemen allang weg zijn, heeft U nog jaren plezier van die mooie sierbladplantcn. De kleurige freesia's kunnen ook gebruikt worden. Vooral de gele tinten zullen in combinatie met de mooie azuurblauwe druifjes goed in de smaak vallen. Overigens wil dat helemaal niet zeggen, dat alleen dit soort bloemen gebruikt zou kunnen worden. St.-Valentijn kweekte ook allerlei soorten bloemen. Op de dag der vriendschap mogen het dus allerlei soorten bloemen zijn. mits er maar een smakelijk geheel van gemaakt wordt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 12