FILMS™ De concentratie in de toneelwereld KerkeliJ'k L Schromelijke achterstelling van „de provincie" even DIACONESSENHUIS Nederlands Dans Theater gaf blijken van vernieuwingsdrang DEZE WEEK: „Kat op een heet zieken dak" Een cadeau voor hef gehele gezin ZATERDAG 21 NOVEMBER 1959 „De afkeer van de huidige vorm van toneelspretding, die elk jaar in toneel kringen groter wordt, heeft thans geleld tot een plan tot „concentratie van talent" door de Haagse Comedie en de Nederlandse Comedie. Beide groepen willen vanaf september 1960 gaan spelen met een enkelvoudig gezelschap, dat zich in de eerste plaats richt tot de eigen standplaatsen Den Haag en Amsterdam en wat de provincie betreft tot een veertiental belangrijke plaatsen". Dit was de aanhef van een artikel in niet op schromelijk wijze te kort ge- een der Amsterdamse bladen, dat ik kort geleden onder de ogen kreeg. Maandag jJ. gaf het Leidsch Dagblad eveneens een bericht over deze aange legenheid. dat in zoverre uitvoeriger was dat daarin niet veertien, maar zestien provincale plaatsen genoemd werden. Het zyn: Haarlem, Rotterdam. Breda, Hilversum, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Heerlen, Maastricht, Den Bosch, Deventer, Zwolle, Enschede, Gro ningen en Leeuwarden. Leiden, academiestad van bijna 100.000 Tilburg met 138.000, en Apeldoorn met 100.000 inwoners komen op deze lijst niet voor. Ofschoon de gehele inhoud van de ge publiceerde plannen van de Haagse en Nederl .ïdse Comedie tot nadenken stemt, moet ik toegeven dat eerst nadat het bestuur van de Leidsche Schouw burg vergadering bij monde van zijn voorzitter, prof. Kuenen op een met de Leidse pers belegde bespreking, dit laat ste feit ook uit andere bron slechts kon bevestigen en daarover verontrust was, mijn belangstelling in hoge mate werd opgewekt. De Nederlandse Comedie wil 330 voor stellingen per seizoen geven, waarvan 100 in de grote provinciesteden, resteren 230 in Amsterdam waarin vermoedelijk 40 matinees zyn begrepen. Blyven 190 avondvoorstellingen. Dat zou neerkomen op bijna vyf voorstellingen per week, wat zeer onwaarschijnlijk lykt. Of wil men een of twee voorstellingen per week uitwisselen met de Haagse Comedie? Vermoedelijk zijn de plannen van de Haagse Comedie in volledige overeen stemming daarmede. Wordt op deze wijze de „provincie" Kynologenver. .Rijnland" Op uitnodiging van de Kynologenver. „Rijnland" hield de heer H. Wensink, wachtmeester bij de Haagse politie, gisteravond in de goed gevulde boven zaal van „Zomerzorg" een boeiende le zing over „Omgang met honden". De heer Wensink, die over een rijke ervaring beschikt op het gebied van de opleiding van honden voor speciale ta ken. zoals verdediging bewaking, het opsporen van lekken in ondergrondse gasleidingen e.d. wees er nadrukkelijk op dat het van het grootste belang is zich te verplaatsen in de gedachtenwe- reld van de hond. Men moet zich voort durend afvragen: waarom doet de hond zo en niet anders? Men moet het vol ledige vertrouwen van het dier winnen en wederkerig moet men geheel en al op de hond kunnen vertrouwen. Slaan of ongedurig optreden is daarbij uit den boze. Na de pauze werd er een zeer druk gebruik gemaakt van de gelegenheid om vragen te stellen. Bij ontstentenis van de voorzitter, dr. ir. I. C. Lindenbergh, sprak het be stuurslid mevr. C. C. van Buuren-Vee- nenbos uit Leidschendam woorden van welkom en dank. Geveilde percelen Ten overstaan van: notaris N. W. Holtkamp te Leiden. Rijndykstraat 94 in bod: f 3.200 koper: P. Rijvers te Leiden voor: f3.950. Hoge Rijndijk 28 (Zoeterwoude) in bod: f18.200.koper: J. van den Bosch te Leiderdorp, q.q. voor: f 20.600. Witte Rozenstraat 38/38a in bod: f 10.600.is uit de hand verkocht. Koddesteeg 16/16a in bod: f3.800.is niet gegund. Notaris W. S. Jongsma te Leiden. Warmonderweg 5 in bod: f32.500. koper: B. J. Huurman te Leiden, q.q. voor: f36.700. Hooigracht 4 in bod: f4.700.— koper: H. Eikelenboom te Voorschoten, q.q. f5.700.—. Kruisstraat 12 in bod: f3.550.— koper: C. J. L. Coster te Wassenaar, c.s. voor: f 3.550.—. Morsweg 110 in bod: f34.400.koper: D. Groenewegen te Leiden voorf 37.800. Willemstraat 40 in bod: f3.150.ko per: J. Bleyie te Leiden, q.q. voor: f3.500.—. Oosterdwarsstraat 9 en Hugo de Groot straat 6, resp. in bod: f7.420.en f 12.200.— zyn niet gegund. Hooigracht 1 en 3, Hooigracht 5, Hooi gracht 5a, Hooigracht 7, Nieuwe Rijn 64, Nieuwe Ryn 64a, Nieuwe Rijn 65/65a resp. in bod: f 11.000—, f29.200.—, f 10.400 f8.200.—, f 11.400.—f20.000.— en f21.600.— zyn uit de hand verkocht. daan? Dat de Haagse- en Amsterdamse Co medie streven naar opvoering van het spelpeil, kan iedere Nederlandse toneel- minnaar slechts verheugen. Maar dat het overgrote deel van het Nederlandse volk van deze hogere kunstui tingen praktisch verstoken zal blijven, is onbil lijk. Amsterdam en Den Haag tellen sa men 1.477.000 inwoners. De grote pro vinciesteden met inbegrip van de zonder meer overgeslagen plaatsen Leiden, Til burg en Apeldoorn bijna het dubbele, n.l. 2.791.000. De rechten van Amsterdam en Den Haag op een eigen uitgelezen gezelschap zijn onbetwistbaar. Maar in hoge mate aanvechtbaar zou het zijn als de Haagse en Nederlandse Comedie bovendien naar believen konden uitwisselen, ten koste van de provinciesteden. Zou aan die rechten te kort gedaan worden wanneer zowel Amsterdam als Den Haag per week 3 avondvoorstellin gen en één matinee van het eigen gezel schap te aanschouwen krijgen? Dat zijn dan, globaal genomen, 170 voorstellingen per seizoen. Maar dan blijven toch per gezelschap 160 avonden vrij voor de pro vincie? Indien de Amsterdamse Come die aan Den Haag geen voorkeur geeft boven de provincie, en ook de Haagse Comedie schakelt Amsterdam met de provincie gelijk, dan zijn er twintig ge meenten waarover de 2x160 is 320 avon den te verdelen zijn, wat neerkomt op een gemiddelde van 16 avonden per ge meente. Zonder te durven beweren dat een dusdanige regeling de instemming van alle provinciesteden zou hebben, zou zjj althans de indruk hebben gevestigd van een ernstig streven naar een redelijke oplossing. Hierbjj is afgegaan op de juistheid van de publikaties dat in de kleinere provin ciecentra de belangstelling voor toneel aanzienlijk is verminderd. Indien de verschenen publikaties een Advertentie juist overzicht geven van de bij het De partement van O. K. en W. voorgelegde plannen, wekken deze de indruk dat de inzender zich bij het opstellen niet vol ledig bewust zijn geweest van hun ver antwoordelijkheid jegens de gehele Ne derlandse bevolking. B.H. NED. HERV. KERK Advertentie Voor de nieuwbouw van het ontvangen: tot 1 oktober: f. 441.601.78 gedurende oktober f. 5.189.93 totaal f. 446.791.71 DIT MOET ÉÉN MILJOEN WORDEN. Actiecomité DIACONESSENHUIS, Secr. W. de Zwjjgerlaan 41, Oegstgeest Postrekening 533001 Film over jeugdmisdaad Oorspronkelijk tot een zware gevange nisstraf veroordeeld wegens moord, roof en een reeks andere misdrijven, wordt een jongen na grote moeite van een idealistische directeur van een opvoe dingsgesticht in zijn inrichting geplaatst, aldus de Amerikaanse film ,3ad boy", die gisteren in „Het Boshuis" aan de HofLaan tijdens een wijkgemeenteavond van de Nederlands Hervormde Gemeen te door de Vereniging Rekkense Inrich tingen vertoond werd. Met de plaatsing in de opvoedingsinrichting begint men een felle strijd om de jongen weer te re- valideren, voor de maatschappij ge schikt te maken, doch niets baat; de jongen blijft verbitterd, onhandelbaar. Niemand slaagt erin om het kwade, harde karakter te doorgronden. Doch men aanwaardt het niet; het kan nu eenmaal niet, dat iemand zonder oor zaak zo slecht is. Hoe de bewuste jon gen tot zijn huidige misdadige staat is gekomen, begrijpt de toeschouwer na een lange „fash-back", die het verleden van de jongen laat zien. „Ontspoord", zoals de film in het Ne derlands heet, laat dan zien hoe de jon gen aanvankelijk niets verbetert, in tegendeel: hij voegt nog een misdaad toe aan de vele, die hij al begaan heeft. Tot het keerpunt komt, het onvermijde lijke keerpunt, zouden wij haast zeggen. Verrassend en toch met enig psycholo gisch inzicht te voorzien. De film „Bad boy" is een van de vele, die de laatste jaren aan het probleem van de „zielsgeïsoleerde" jeugdmisdadi- ger gewijd zyn. Te veel films zijn aan dit probleem gewijd, meenden wij wel eens, doch „Bad boy" is beslist geen overbodige geweest. Deze film gaf van dit tijdsprobleem een openhartig beeld, terwijl ze daarnaast tevens een frisse en psychologisch verantwoorde aanpak laat zien. Voor kinderen was er 's middags in „Het Boshuis" een filmvoorstelling. ,De geheimzinnige wildstroper" heeft de kin deren een boeiende middag bezorgd. Badminton-nieuws Het competitieprogiramma voor de (komende) week luidt: Maandag: Smash 5P.V. Stadhuis 1 Dinsdag: Drop-shot 2Smash 2. Dins dag: S.M.L. 1Smash 4. Farah Diba vandaag naar Perzië teruggekeerd De 21-jarige Farah Diba is heden ochtend. vroeg uit Parijs, waar zij een uitzet heeft gekocht, naar Teheran teruggekeerd om waarschijnlijk voor Kerstmis nog met de Sjah in de echt te worden verbonden. Voor haar vertrek verklaarde zij, dat de verloving mogelijk een week of twee na haar aankomst in de Per zische hoofdstad zou worden bekend gemaakt Farah Diba had 51 koffers zij zich. De waarde van haar uitzet, die zij in drie weken in Parijs kocht, wordt ge schat op ruim een half miljoen gulden. De bruidsjapon is door Yves St. Lau rent, de opvolger van Christian Dior, ontworpen. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN r.EBOREN Adrians Caroline, dr. van L. Truljers en A Dijksman: Catharina Maria Elisabeth, dr van J M. van Zoen en C M. Rekel- hof; Rudolf Jacobus, zn. van J. Beekman en \V. de Moon; Marcel Josephus, zn. van J G. C. van Spaandonk en H. D. Wlg- gers; Cornells Antonlus, zn. van A. C. E. Schenk en H. W. de Haas; Maarten Marle zn. van L. Schaap en H. M. Krufjt. ONDERTROUWD C. de Vos en M. Berenfenger; W. RUs- dam en I. E. Laman; L. J. Duijndam en H. M. Verheul; T. F. Bonnet en J. H. M. Zonderop; H. Hollebeek en M. A. M. Bo ting; D .J. Bonnet en H. M. A. van der Heyden; G. Lafeber en G. Mink; H. J. van de Weerthof en W. J. Tlmmers... H. S. Noppen en G E. Knllff; J P. Chaudron en J ligt voet: C G. M. C. W. M. Soontiëns. OVERLEDEN L. Koekebakker, 72 jr., man; D. Wasse naar. 66 Jr., man; O. H. Voorma, 48 Jr., man; H. W. Kruymel. 80 Jr., weduwe van R. Seller. Panrdekoope en In de Leidsche Schouwburg: Volmaakte en minder goede presentaties Het zonder een enkele subsidie werkende Nederlandse Danstheater, met de coryfeeën Marianne Hilarides en Jaap Flier presenteerde zich, onder de auspiciën van K. en O. voor het eerst in onze stad, met een mengeling van traditionele en hyper-moderne choreografiën, waaruit de prijzenwaardige drang naar vernieuwing van de balletkunst duidelijk bleek. De artistieke leider Benjamin Harkarvy is daarvan de inspire rende mentor. Het is duidelijk, dat het op het kleine podium van de Leidse Schouwburg moeilijk dansen is. Het kan niet uitblijven, dat men in de bewegingen beperkt blijft. Des te meer waardering voor de moed en de durf, waarmee de zaken aangepakt werden en men toch tot succesvolle realisaties kon komen. Wat de genoemde coryfeeën betreft: wij zagen hen in „De maan in de tra peze", een nieuw ballet in de choreo grafie van Hans van Manen op muziek van Benjamin Britten (diens opus 28) en de „Grand pas de deux" op de No- tenkrakermuziek van Tsjaikofsky, in de choreografie van Lev Ivanof. In het eerste wordt tussen de clown en de maan eveneens een „pas de deux" uitgevoerd: een tedere, met originele, soms te geforceerd aandoende bewegin gen. Marianne Hilarides in de rol van de maan demonstreert in dit spel van „droom en werkelijkheid" niet veel méér dan formidabel knap uitgevoerde acro batiek, waarvan in de grond een soort show gegeven wordt. Van een „poëtisch droomspel" op de rand van de werke lijkheid blijft op zo'n manier niet veel over. Wel kan er bewondering zyn voor de grote technische beheersing waar mee deze moderne „pas de deux" werd uitgevoerd. Jaap Flier als de onbeholpen partner, die de maan tenslotte weer treurend moet afstaan, vervulde naast haar een heel wat minder dankbare rol. In de schitterend gedanste klassieke „pas de deux" na de pauze kon onze bewondering naar beiden uitgaan, zó sierlijk en volmaakt kwam zij tot haar recht. Hulde daarvoor! Het ballet „Giovanezza", in de choreo grafie van Rudi van Dantzig en op de muziek van Vivaldi, onderscheidde zich door de gratie van lijn en vorm, waar mee deze oud-Italiaanse dansen tot uitvoering kwamen. Het leek alsof schil derijen van Botticelli bloeiend voor ons opengingen, in een stylistisch smaakvol verzorgd artistiek décor en welgekozen kostuums van Toer van Schaijk. „Four times six" van de hand van Benjamin Harkarvy groeide uit tot een portret van vier dansscènes, vol blijde, Jeugdige en geestige levenslust. Ondeugende speelsheid uitte zich in een ononderbroken stroom van oor spronkelijke uitdrukkingskracht, onder steund door de waarlijk charmant-luch- tige muziek van Walter Moulant. De drie paren namen deze luchtigheid ten volle over. elk met een zeer per soonlijke signatuur. Een staaltje van frisse, typisch Amerikaanse vloeiende bewegingskunst, waarvan een hoogst aantrekkelijke bekoring uitging. Wy had den er graag een herhaling van gezien en gehoord, omdat de muziek hier har monisch en zwierig met de dans ver weven was. Het veel te lang uitgesponnen „Feest- gericht" tenslotte gaf een macabere de monstratie van een deel der huidige jeugd, welke men als de „nozemjeugd" zou kunnen bestempelen. Het ging hier wild toe en het „feestgericht" ont aardde in een .jnoordgericht" op het meisje, naar wier gunst twee jonge mannen, van wie één dit ook al met de dood bekopen moet, dingen. Het meisje Stella werd realistisch uitgebeeld door Willy de la Bije, Aart Verstegen en Jaap Flier waren de rivalen in de liefde. Een suggestieve presentatie, waarin de „tijdgeest" een geducht woord meesprak. Met balletkunst had dit alles overigens niet veel te maken, terwijl het geheel naar ons gevoel nog een te dilettantis tisch karakter droeg, om er over te jui chen. Luctor Ponse schreef er een rit misch puntige en sterke muziek bij. Vernieuwingsdrang is goed: men moet zich by de tijd aanpassen. Doch zy mag niet afzakken tot een verward en langdradig allegaartje, waar door het balletniveau volgens hoge es thetische normen, afzakt naar een peil, dat in dit opzicht zeker slechts weinigen bevrediging kan geven. Moord en doodslag komen tegenwoor dig in het werkelijke leven al zoveel voor, dan dat zy bij voorkeur niet ook nog ten tonele gevoerd behoeven te worden. Tenzy men daar bepaald een genoe gen in schept! Maar dan gaat onze persoonlijke voor liefde toch beslist uit naar de ware schoonheid van het klassieke ballet. Verschilende vrouwelijke medewer kenden zyn met fraaie bloemen gehul digd. De belangstelling, zowel 's middags als 's avonds was byzonder groot. Het nieuwe gezelschap is met grote hartelyk- heid en veel applaus ontvangen. De balletkunst blykt gelukkig ook in onze stad veel geïnteresseerde aanhan gers te bezitten! De middagvoorstelling was, evenals de Franse toneelmiddag van eergisteren, mede georganiseerd door de Leidse Jeugdactie. Beroepen te Zype (N.-H.) (toez.) H. D. Homan te Maasbommel. Aangenomen naar Uitwlerda A. L. Lapré te Groningen; naar Utrecht (vac. A. J. Brinkman» S. Gerssen te Huizen (N.-H.). Bedankt voor Opheusden J. Bakker te Glessendam; voor Ommen dr. J. de Bruljn te Leeuwarden; voor Oudeschoot A. E. D. A. Ravesloot te Steenwy kerwold. GEREF. KERKEN Beroepen te Kootw(jkerbroek H. Kre- mer, kand. te Eén (Dr.); te Wassenaar O. Jager te Almelo. Aangenomen naar Neder - horst den Berg P. Sytsma. kand. te Am sterdam, die bedankte voor Reltsum en voor Rutten (N.O.P.). Bedankt voor Am sterdam-zuid (Slotervaart) W. Griffioen te Nijkerk; voor Dieren (vac. H. v .d. Plaat) W. Griffioen te Nijkerk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Benthuizen en voor Veen Chr. van Dam te Rotterdam-zuid. NED. HERV. KERK CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmerwoude C. van der Weele te Lelden; te Schiedam J. C. van RavenswaalJ te Schevenlngen. Litteris Sacrum speelde voer Pro Juventute in Delft De Kon. Ver. „Litteris Sacrum", de bekende Leidse toneelvereniging, speel de gisteravond in Delft op een toneel avond georganiseerd door en ten bate van de vereniging Pro Juventute. Telken jare organiseert de afdeling Delft van deze vereniging een avond met een speciaal karakter. Dit keer werd het een Spaanse avond. In dit verband had men onze stadgenoten uit genodigd de voorstelling, die zij aan het eind van het vorige seizoen in Leiden speelden de twee-acter „De vrouwen krygen hun zin" van de gebroeders Quintero en het spel in één bedryf „De brief van Don Juan" vain Luisa Treves, in Delft te herhalen. Hoewel deze voorstelling viel tussen de serie opvoeringen van „Pas op voor paddestoelen", welke deze vereniging thans in Leiden speelt, gaf „Litteris" gaarne gehoor aan dit vererende ver zoek. Het werd een groot succes. PROF. DR. J. RIDDERBOS 80 JAAR Dinsdag viert prof. dr. J. Ridderbos te Kampen, rustend hoogleraar van de theologische hogeschool aldaar, zyn 80ste verjaardag. iiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinill Zege van het positieve op het negatieve Trianon Tennessee Williams' „Kat op een heet zinken dak" heeft indertijd als toneelstuk een schokkende herinnering achtergelaten. Niet minder zal dit de zo mogelijk nog schokkender verfilming onder de regie van Richard Brooks doen. Zij is onverbloemd vrijmoedig en realistisch, men zal er de drama tische suggestie diep van ondergaan. Een familiefilm vol hevige conflicten, zoals deze in vele families kunnen voor komen, voerend naar een hevige climax, waarin „de kat op haar pootjes terecht komt". Althans: zo wil het de illusie van alle betrokkenen, ook die van de toeschouwer. Of die illusie in vervulling zal gaan, vertelt de geschiedenis niet. Men hoopt het en.vertrouwt er op! „De kat op een heet zinken dak" is de naar liefde hunkerende vrouw, zy ontvangt die liefde van haar man niet. Deze man is een dronkaard geworden. Hij walgt van alles om zich heen. in de eerste plaats van zichzélf. Daar liggen gecompliceerde, psychische oorzaken aan ten grondslag. In het byzonder de zelfmoord van zyn grote en trouwe vriend Skipper heeft hem döep getroffen. Diens heengaan bete kende het wegvallen van alle steun. Brick is tot een onverantwoordelyke slappeüng verworden. Zyn huwelyk met Maggy van wie hij vermoedt.dat zy mede sohuldig is aan de dood van zyn vriend Skipper en die hy daarom verafschuwt, bleef kinderloos Daar is de vader, Big Daddy (Grote Papa). Van hem ontving hy nooit liefde. De dood van Grote Papa wordt ieder ogenblik verwacht.. Hy lydt immers aan een ongeneeslyke kwaal? De erfenis lykt voor de deur te staan. En als Grote Papa, zelf onkundig van zyn moordende ziekte, uit het ziekenhuis terugkomt, zyn het speciaal zyn oudste zoon Cooper en diens vrouw Mae, die hem trachten in te spinnenom de enorme erfenis. Grote Papa doorziet hun spel, dat zy met hun walgelyk stel „nekloze" kin deren voor hem spelen. Dan volgt de ontmoeting met zyn zoon Brick. De zoon, van wie hy het meeste houdt. Althans dénkt te houden. En tydens het volgende dispuut, komt klles uit. De waarheid, niets dan de naakte, vraselyke waarheid. De leugens en de leugenachtigheid rond hem, ver- dwynen. Hij ziet zichzelf nu óók als de man, die alles rond zich verzamelde wat in het ryk der materie hoort. Liefde, welke hy zelf wél van zyn arme vader, de zwerver ontving, gaf hy aan niemandEn ook Brick komt door de elkaar opeenvolgende ophelde ringen tot het bewustzyn, dat misver standen tussen hem en zijn vrouw aan hun totale verwydering ten grondslag lagen. Zy was onschuldig aan Skippe's zelfmoord, wél Brick indirect zélf. Hij vindt de weg terug naar zyn vrouw, gelyk Grote Papa die naar Grote Mama terugvindt. De film suggereert, dat nu alles in orde is. Zou alles werkelijk vergeten zijn? Zelfs de grote vriendsohap voor Skip per? Men tast daaromtrent in het duister. Doch de „happy ending" wordt ge noegzaam duidelyk gemaakt, om er in te willen geloven. Elizabeth Taylor als Maggie, de vrouw van Briok. De typisch op Marlon Brando gelijkende Paul Newman als Brick. Maar vooral en boven alles uit Burl Ives als ..Big Daddy": zij gedrieën dragen in dringend dit spel van snydend-bittere conflicten naar een uitzichtvoller einde - en misschien .,een nieuw begin" -, dan men na alle ellende had kunnen ver moeden. In deze film voltrekt zich een aaneen schakeling van innerlijke en uiterlijke spanningen, een strijd om het her winnen van liefde, zonder welke het leven ondragelijk is. Het gaat hier in menig opzicht anders toe dan in het veelbesproken toneel stuk. Maar zeker niet minder aangrypend. Zo mogeiyk zelfs méér: in hoge mate sterk als aller spel is. Ook de regie, die vele suggestieve close-ups toepast. Daarbij mogen zeker Grote Papa" (Burl Ives). Maggie (Elizabeth Taylor) en Brick (Paul Newman) in een der scènes. niet de by voortduring pakkende dialogen vergeten worden. Men „ondergaat" het schrynende ge beuren, dat U geen moment los laat, alsof ge het meebeleeft. Tot aan de ontroerende climax. Men zou het min of meer goede einde als de overwinning van het positieve op het negatieve kunnen noemen: de vader, die met zijn ver beten wilskracht tegen de naderende dood nog juist bytijds zijn zoon voor de ondergang behoedt, met behulp van zyn moedige schoondochter, wier liefde voor de echtgenoot, ondanks alles, ongebroken blyft. Onstuimige driften Dwaas meisje ontdekt eindelijk ware geluk Lido Heel wat films hjden aan „teveel": er komen details in voor, die voor de gang van het verhaal niet strikt noodzakelyk zyn, of er is een al te breedsprakige poging gedaan de hoofd figuren psychologisch tot hun recht te laten komen, wat dan weer niet aan de doorzichtigheid van het werk ten goede komt. Dat dit Franse werk, waarin hier en daar ook weer teveel overhoop ge haald wordt, niettemin boeit, is vooral te danken aan het voortreffelyke werk van de cameramensen, die door geraffi neerde belichting t»l van scènes tot ju weeltjes van filmkunst wisten te maken, ot de prestaties der spelers op een hoger niveau brachten. In het kort komt de inhoud hierop neer, dat de zoons van twee families, die een mosselkwekery hebben in Zuid- Frankryk, zeer uiteenlopende mensen typen zyn: Guillaume is een dromer, aanvankelyk een maatschappelijke mis lukkeling, die veel geld verspilt, Henri is een actieve bedrijfsleider, knap van uiterlyk, maar niet al te kieskeurig in zijn moraal. Er ontstaat een spannende situatie, als Guillaume, tegen de hoop van zyn familie in, terugkeert en een kennisje meebrengt (Belinda Lee), dat de oorzaak wordt van dramatische ge beurtenissen. Ofschoon deze jonge dame, met een uiterst dubieus verleden, aan vankelijk in de armen van Henri ver zeild raakt, huwt zij Guillaume, wanneer Henri wegens doodslag in de gevangenis zit. Eenmaal teruggekeerd in de mossel kwekerij tracht hij Guillaume zijn vrouw te ontfutselen. Het lijkt erop. dat hij hierin slagen zal, maar op het laatste ogenblik komt de jonge vrouw tot ander inzicht en zy blyft bij haar echtgenoot. De rol van deze laatste (Guillnume) werd op uitnemende wyze vertolkt door Daniel Gélin. Vooral de slotscènes zyn van hoog gehalte: na de onstuimige driften komt de inkeer en die verstilling is op meesterlyke wyze door de camera in beeld gebracht. Welke bezwaren men mag hebben tegen een verhaal, dat hier en daar al te volledig wil zijn, die ta- frelen aan het eind vergoeden veel: er gaat van die toch niet overdreven boet vaardigheid zelfs een verkwikkende in vloed uit: de jonge vrouw ziet eindelijk, na de vele dwaasheden van haar jeugd en na de fout waarin zy dreigt te vallen, waar haar werkehjk geluk ligt: by haar echtgenoot Guillaume. EEN KOFFERSCHRIJF MACHINE in lederen tas met ritssluiting. KOLIBRI f 265. KANTOORMACHINEBEDRIJF HAARLEMMERSTRAAT 167- LEIDEN The captain's table Kostelijke reprise Casino „The captain's table" is snel In Leiden teruggekeerd. Het is maar net drie maanden geleden, dat deze koste lijke kleurige Rankfilm voor de eerste maal in onze stad getoond werd. Maar er zyn altyd nog mensen, die niet in de gelegenheid waren om dat uiterst plezierige zeetripje mee te maken aan boord van een modern passagiersschip. Het zeekasteel vaart onder commando van een kaptein, die zyn 22 voorafgaan de levensjaren op vrachtschepen heeft doorgebracht. Hy is allerminst een sa lon artiest en dreigt byna te verdrinken in de stroom van sociale functies, die hij heeft te vervullen. Maar de ergste plaag voor deze verstokte vrygezel wordt gevormd door de amoureuze attenties van de talrijke mooie jonge vrouwen, waarmede dit filmschip royaal is ver sierd. En zy houden hun charmes be paald niet verborgen. Het is een uit bundig, vroiyk en vlot vaartochtje met tal van dolle, en soms pikante situaties. „Het Pantermeisje" Als Tarzan soms een vrouw zoekt Rex Als Tarzan, die in Luxor deze week de menselyke baviaan uithangt, soms eens ruzie mocht krygen met d'al- oude Jane en een andere vrouw gaat zoeken, kunnen we hem adviseren eens naar de film „Het pantermeisje", die deze week in Rex draait, te gaan kyken. Tar- zans voorliefde voor lianenslingerpar- tyen, het ravotten met (liefst zwarte) panters en krokodillen en het leven ver zuren van altoos in het oerwoud rond slenterende slechtaards, kennend, kun nen wy hem met gerust hart het „pan termeisje" als dé ideale echtgenote aanbevelen. Doch hy moet niet denken, dat hy nog langer de baas in het bos is. Want mocht Tarzan by echtelyke twis ten zijn apen te hulp roepen, het „pan termeisje" hoeft maar met haar slanke vingers te knippen of er komt een reus van een olifant trompettend aansprin- ten. Het behoeft geen betoog, wie na af loop van de ruzie de sleutel van de boom woning in de zak heeft. Het „panter meisje" natuurlijk, hetgeen ze zich ook wel bewust is. Want parmantig loopt het supermeisje door het bos, doodt linksen rechts wilde dieren en dryft een bende diamantdieven tot wanhoop. Zy heeft daarby weliswaar hulp van een gerouti neerde Jager, doch dat mag geen naam hebben. Er wordt verder in deze persi flage- (doch niet als persiflage bedoelde) oerwoudfilm veel en hard gevochten. En steeds één goede tegen twee slechten. En wonderlyk genoeg wint steeds de goede. Een film dus met een moraal! Bontwerkerij en Pelterijenhandel WM Tarzan en zijn vijanden Verbeterde uitgave Luxor Het schynt het streven van de Amerikaanse filmindustrie te zyn om niet alleen zogenaamde verbeterde Wes terns af te leveren, zoals „Shane", „High Noon" en „Hanging tree", maar ook ver beterde Tarzanfilms, waarvan „Tarzan en zyn vyanden" een goed voorbeeld is. Dit is dan voornamelyk te danken aan de regie en de wyze, waarop het overi gens vry simpele verhaal is uitgewerkt. Want wat lichaamsbouw betreft lykt Gordon Scott als twee druppels water op zijn voorganger Lex Barker, het geen tevens van beider spelprestaties kan worden gezegd. Die zyn namelyk omgekeerd evenredig met de omvang van hun respectievelijke lichamen. Scott is vroeger stoker, lijfwacht en cowboy geweest. Beroepen, die ertoe heb ben bijgedragen ,dat hy tegen een stootje kan. Én dat moet dan ook wel in deze film. Het gaat er vaak heel rauw toe. De scènes, waarin een flink robbertje wordt geknokt, zyn bijzonder realistisch in el kaar gezet. Lang niet al die scènes zijn geheel getruceerd. Er wordt wel degelijk af en toe een flinke klap uitgedeeld. Opmerkelyk is, dat de „moderne" Tar zan lang niet zo'n „Übermensch" is als de „ouderwetse" Tarzan. Hij moet er heel wat moeite voor doen eer hij vier ban dieten en een slechte vrouw letterlijk en figuurlijk is het stof doet bijten Hy moet heel wat tegenslagen incasseren, hetgeen ertoe bydraagt, dat het aantal onwaar- schyniyke situaties tot een minimum wordt beperkt. Dat is een winstpunt voor wat dit genre betreft. Tevens zijn winst punten de vaak rake beeldinstelling en de authentieke opnamen in de wildernis van Kenya. Onder meer wordt op in dringende wyze de jacht van een leeuw op een hert in beeld gebracht. Hoewel men na enige meters celluloid zo ongeveer de afloop kan raden, is de film van begin tot eind zeer boeiend. Niet alleen de liefhebbers van dit genre zullen hun plezier aan „Tarzan en zyn vyanden" beleven. Waarschyniyk zullen de vyanden van de Tarzanfilms ook wel iets goeds ln deze rolprent ontdekken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 4