laddervrije MAILLOTS! H. WALENKAMP ZONEN WARSCHAU VANDAAG: Europees trefpunt vau het Oosten en Westen SCHAATSEN.... Adverteren doet verkopen! Wie uit Amsterdam komtzegt: armelijke boel maar in het rode kader een stimulerende stad 67S 775 87S 975 als ST.-NICOLAASCADEAU Ook bij felle discussies kijkt niemand over zijn schouder naar een man-in-leren -''as.... VRIJDAG 13 NOVEMBER 1959 TF KUST FN TF KFUR 1 Opwindende kleurtjes! Night blue, true blue, cherry pop, dark green, tan beige en deep black. Prachtige HELANCAs-t - r-e-t-c-h nylon. NU GEHEEL LADDERVR IJ l Dus ook daarover thans geen zorgen meer. Kom, kies en koop: kindermaten teenagers damesmaten uw Modehuis M X - w v w v u WW v v w V.J, v u U w ******#********#*******####****#**#****#*#55ï;55ï#*ïï#lS£222£2ïSï£2ïïï£Sïïï— (Van onze reisredacteur, W. L, Brugsma) Veel huispersoneel Men mag de Poolse regering zwaar vallen over zulke dingen en er zijn Polen en Westelyke waarnemers die dat doen. Zy maken ook terecht bezwaar tegen het feit dat lang niet alle Polen een paspoort voor het buitenland kunnen krijgen. Maar sommige Westelijke waar nemers trekken hun liberalisme toch wel zeer in het formele en irreële wan neer zij Polen voortdurend aan Weste lijke in plaats van aan Oostelijke lan- Warschau's leeshonger: niet alleen in de boekwinkels maar ook in stal letjes op straat ligt de wereldlitera tuur te koop. Het welkome geschenk voor jong en oud. »- De beste merken in alle maten voorradig. Uff££FTWLEUGEiS! STALEN KUNSTSCHAATSEN van: Nooitgedagt \ls U rijdt op onze schaatsen Polar, Stürmer, Hudora, vanaf f 13.75 Import: „BALLANGRUD" Noren met schoenen. De beroemde Hollandse Noren VIKING 1 en model BROEKMAN. Populaire NOREN met schoenen 157.50. NOOITGEDAGT HOUTEN NOREN, model STEEHMAN, een buitenge wone schaats voor lange tochten met leerwerk f 28.75 KINDERSCHAATSEN geheel gemonteerd, vanaf f 4.75 HOCKEYSCHAATSEN met en zonder schoenen ZEER VOORDELIG. Alle soorten SCHAATSSCHOENEN voorradig in elke maat. ROLSCHAATSEN, het supermerk HUDORA, vanaf f 23.25 Ziet etalages HAARLEMMERSTRAAT 1 PRINSESSEKADE 2 Toonkamer: TURFMARKT 8 Warschau, november De indruk welke Warschau op de Westelijke reiziger maakt, wordt bovenal bepaald door zijn punt van herkomst. Vertrok hij uit Amsterdam dan ziet hij een arme lijke stad met veel ruïnes, met de neo-klassieke nieuwbouw van de volksdemocratieën en een enigszins mottige koopwaar in de winkels, die men in zijn welvarende vaderlandje aan de straatstenen niet kwijt zou kunnen. Hij gaat als onberispelijk vrij democraat onmiddellijk op zoek In Warschau's honderden boekenwinkels liggen werken uit Oost en West elkaar dagelijks tegen te spreken. In de theaters gaan voortdurend Westelijke stukken, niet alleen verplichte klassieken als Shakespeare (die men hier gemakshalve soms als „Szekspir" aankondigt) maar ook Miller of de koddige Fransen. In Warschau's bioscopen draaien niet alleen de beste en nieuwste films uit de hele wereld, maar het Kino Moskwa presenteert ook Tommy Steele in „Wrytmie rock and rolla", een vertoning waaraan overigens alleen een formidabel affiche enige artistieke luister by zet. Merkwaardig verschijnsel: in dit socialistisch land bloeit de kunst van de reclameplaat als in weinig andere, men kijkt zijn ogen uit naar de officiële affiches, maar ook naar de met de hand gepenseelde aankondiging dat het studentenorkest „The Vistula Stompers" zich voorneemt een dixieland- concert te geven. De pluche leugen van het „socialistisch realisme" is verdwenen, in Warschau's expositiezalen hebben non-figuratieven en surrealisten de blij moedige prentbriefkaarten van de naar een nieuwe toekomst opgeheven bloem- boeketten en kinnebakken de kelders ingeveegd. dent de mooiste ter wereld blijven. Gaat het Warschau dan ook materieel ge sproken meer naar den vleze dan Praag of Boedapest? Integendeel, en zeker niet naar den vleze, want Polens latente economische crisis, die juist nu weer eens scherpe vormen heeft aangenomen, komt het pijnlijkst tot uiting in de half lege slagerswinkels! Maar waar de Poolse maag tekort komt, daar\kan de Poolse geest zich troosten met het sa menstel van vrijheden en fatsoenlijk heden. d?t de „Poolse oktober" v - De koeien zijn opgegeten, varkens zijn in de partij" De bezoeker raakt daardoor in zijn schik. Hij ziet met innig genoegen, dat er op de puinvlaktes van een stad, die voor 85 percent in de oorlog werd ver woest, allerwegen nieuwe gebouwen ver rijzen en dat de mensen alweer beter gekleed gaan dan twee jaar geleden, vooral de vrouwen die naar het beschei den oordeel van.uw bereisde correspon- naar inbreuken op de persoonlijke vrijheid, vindt er ook wel een paar en schudt daar somber het hoofd over. Akkoord. Laat nu die man op weg naar Warschau een kleine omweg maken, over Praag of Boedapest bijvoorbeeld: tien tegen een, dat hij Jnwendig jubelend door de Nowy Swiat, de Marszalkowska of de Aleja Jerozolimskie wan delt en Warschau een van Europa's stimulerendste steden gaat vinden! 1956 werd gewonnen en nu al drie jaar vrijwel onverkort is gehandhaafd. Komende uit de steriele ja èn amen- atmosfeeer van het gehoorzaam gewor den Boedapest luistert men met verruk king naar de Warschauer discussies, talrijk en bewogen, scherp en bitter vaak, realistisch en positief soms. Men praat zich de tong uit de mond over Sjolochof en Sartre, Hemingway en Pasternak, over filosofen, marxistische en niet-marxistische, over Eisenhowers nieuwe lijn en over Kroesjtsjef, wiens uit 1956 daterende onbemindheid gaan deweg is vervangen door een algemene populariteit. Men betrekt zonder aarzelen de bui tenlander in zijn gesprekken en zegt zonder over zijn schouder te kijken of er soms een man in een leren jas mee luistert de scherpste dingen, zoals: „Weet je waarom het vlees zo schaars is? de koeien zijn opgegeten, de ossen werken, de schapen zitten in de rege ring en de varkens in de party". Dat mag in dit Polen, waar sinds 1956 onaf hankelijke rechters een fatsoenlijke rechtspraak uitoefenen en waar niemand zelfs voor zijn wildste politieke overtui gingen gevangenis of concentratiekamp ingaat. Gematigde censuur Het regime-Gomoelka regeert met schone handen, al legt het wel een aan tal beperkingen op aan het geschreven woord, vooral aan de massa-pers, die haar aanvankelijke' vrijheid uit 1956 verloor en nu onder een, overigens ge matigde censuur staat. Vooral vanwege de vrees dat Polens economische crisis politieke consequenties zou kunnen krij gen, maar ook omdat afwijkende stel lingen door het Westen met meer vreug- en door hot Oo-t?n met m-c- arg waan worden b egroet, dan Polens delicate positie kan verdragen. De rege ring houdt ook een oogje in het zeil bij film, toneel en letterkunde, treedt d&ar echter slechts bij uitzondering corrige rend op. De rest: beeldende kunst, mu ziek en bovenal cultureel contact met het Westen zijn vrij. Wel is er vaak sprake van enige zelfbeperking, maar men krijgt soms het gevoel dat die en de officiële restricties, de noodzaak tot een zekere mate van koorddansen in het intellectueel verkeer, daaraan een soort stimulerende spanning geven. Spanning, maar in veel scherper vorm, doet zich voor in de verhouding tussen regime en rooms-katholieke kerk, die hoewel veel beter dan in enig an der communistisch land nog steeds niet ideaal is. Er zijn vooral in de pro vincie voortdurend wrijvingen, plage rijen en conflicten tussen priesters en plaatselijke autoriteiten. En in de afge lopen weken heeft Warschau de affaire gehad van „het mirakel van Nowolipky- straat". De toren van de St.-Augustinus- kerk aan de rand van het ghetto gele gen, maar door de oorlog al wonderlijk gespaard, begon plotseling lichtgevende effecten te vertonen. Het Poolse rooms- katholicisme is mystiek, op het primi tieve af: duizenden mannen en vrou wen trokken avond aan avond zingend en biddend in een snijdende wind door het puin om de kerk, en meenden in de schijnsels de trekken van de madonna te zien! Een weifelmoedige afwijzing van het wonder door de kerk baatte niet, na tuurkundige verklaringen dat het schijn sel slechts een weerspiegeling van de gouden bol op de spits of een kwestie van statische elektriciteit was, hielpen evenmin. De Polen hebben in deze tjj- den behóéfte aan een wonder, zei een Westelijk diplomaat. Toen de avondlijke bedevaart massale vormen ging aan nemen, lieten de autoriteiten eerst de lumineuze spits dofzwart schilderen, hetgeen een beetje hielp, en tenslotte door de politie de omliggende straten afzetten, hetgeen uiteraard nog beter hielp. den toetsen. Er zijn ook Polen die over de goede oude tijd spreken en hun ge sprekken illustreren met het enige dat er van over is: vergeelde foto's van cavalerie, buitenhuizen en jachtpartijen. Een lieve, oude dame zei mij dat zij zeer pro-Westers is. En waarom? „Nu, u heeft toch zeker nog veel huispersoneel daar?" Men moet het Poolse „liberalisme" tenslotte niet verkeerd interpreteren: het verlangen naar Westelijke cultuur is bepaald geen drang naar de NAVO, de hevige economische ontevredenheid der arbeiders geen heimwee naar de „goede, oude tijd". Maar het Polen, dat Warschau's oude markt, geheel herbouwd, een juweel van oude Poolse architectuur. Maar 's avonds luistert de Poolse jeugd er in kel ders nqor tnodernp jazz. Warschau's straatbeeld: de Ale je Jerozolimskieen de kunst der reclame. een regering heeft met schone handen, waarin men zoveel gelijkgestemde cul turele ambities ontmoet, biedt wan neer de nieuwe tendens naar co-exis tentie zich voortzet vruchtbare raak vlakken voor Oost en West. Het duidelykst blijkt dat in de na oorlogse generatie, de Poolse jeugd die het haar kamt als de onze, ook de broeken bij de kleermaker liet vernau wen, in de kelder van de „Manekin" bjjeenkruipt om er naar jazz te luiste ren en er met herkenbare vrienden een schuilplaats zoekt tegen een wereld die zij verwerpt. Tegen de bombardementen van gisteren en de wereldbeschouwelijke en wercldsplitsende grote woorden van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 21