Frederick Ashton Een Zoeklicht ZA TER DAG 7 NO T'EMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 Choreograaf van Royal Ballet Engela tuis Air. Ballet Niets verraadt de begaafde kunstenaar v OP DE BOEKENMARKT J DE EIGENAARDIGHEDEN VAN DE MENSELIJKE GEEST ■n De portiers van de Londense Covent Garden die schitteren de tuinen, waarin het beroemde Royal Opera House staat ken nen vrijwel alle mensen, die daar werken. Hoe kan het anders? Zij zien ze immers iedere dag. Zij kennen hun eigenaardigheden. De een herkennen zij aan de lan ge haardracht, de ander aan de wagen, welke hij bestuurt. En er komen beroemdheden, die men wel moet herkennen door het opzien, dat hun verschijnen telkens weer baart. Met Frederick Ashton gaat dat echter niet zo gemakkelijk. Die kunnen zij niet zonder meer klas- sificeren. Hij heeft zo weinig ken merkends. In niets herkent men de begaafde kunstenaar, de officiële choreograaf van het befaamde Koninklijke Ballet. Op het eerste gezicht denkt men aan een goed gesalarieerde boekhouder van een of andere handelsfirma of iets in die geest. Want Frederick Ashton is geen Bohemien. Geen opvallende kledij. Integendeel. Hy maakt een ietwat bur gerlijke indruk. Een keurig net smette loos streepjespak. Een eenvoudige feilloos gestrikte stropdas. Glanzend gepoetste schoenen. Een stijf hagelwit boordje. Een pochet uit het borstzakje. In niets valt hij op. Niets verraadt Iets anders dan een routinemens, mee gesleept in de sleur van het leven. Het komt eigenlijk als een verras sing, wanneer men hem voor de eerste maal ontmoet en men heeft tevoren reeds balletten van hem gezien. Want men zou een vrolijke, sprankelende geest verwachten met tintelende ogen, wanneer men de tumultueuze mimiek van zijn „Cinderella" over zich heen heeft laten gaan. Of men zou een langdurige dromer kunnen verwachten na de reine schoonheid van beweging van zijn ,.Odine". Maar zeker niet deze man, die er uitziet als een kantoorbediende. Als een mens, die men zou verwachten vastgeroest achter zijn bureau op een kantoorkruk, terwijl hij zijn door cijfers en briefjes afgesleten pen diep in de inkt doopt. VARIA TV-onderwijs uit een vliegtuig In onderwijskringen in het midden westen der Verenigde Staten bestaan plannen om eind 1960 televisieprogram ma's ten behoeve van het onderwijs uit te zenden vanuit een vliegtuig. Dank zij financiële steun van de Ford-Stich ting zal tot aankoop kunnen worden overgegaan van een passagiersvliegtuig, een DC-7, dat tijdens de uitzending over een gebied van zes staten zal vlie gen: de programma's bereiken op deze wijze een gebied, met naar schatting 13 000 scholen en inrichtingen voor ho ger onderwijs. Het vliegtuig relayeert de programma's, die worden samenge steld door Purdue University in In diana. Volgens de voorlopige plannen zal be gonnen worden met het uitzenden van 24 lessen van een half uur per dag; de bedoeling is te komen tot een totaal van 72 lessen per schooldag. De meeste cursussen zullen opgenomen worden op video-tape, die is opgenomen aan bovengenoemde universiteit of instel lingen die hun medewerking hebben toegezegd. De plannen zijn daarom van zo grote betekenis omdat nu ook de gebieden die tot dusver van t.v.-onderwijs verstoken bleven, omdat zij door de bestaande zenders niet bestreken worden, van dit soort uitzendingen kan profiteren en ook omdat over het algemeen de kwa liteit en de inhoud van de programma's belangrijk verbeterd kunnen worden. Met het vliegtuig kunnen grote delen van de staten Illinois, Indiana, Ken tucky. Michigan, Ohio en Wisconsin worden ingeschakeld. Ook andere voordelen kunnen ge noemd worden; zo zullen de openbare 6cholen hun budget kunnen verlagen omdat dank zij de uitzendingen per t.v. de lasten worden verlaagd en tege lijkertijd zal het onderwijzend perso neel beter in staat zijn zich te concen treren op .het mondeling onderwijs Kleine scholen, vooral die op het plat te land, die niet de middelen hebben voor de inrichting van natuur- en schei kundelokalen en dergelijke, kunnen nu de proeven via de beeldbuis aan de leerlingen demonstreren. Zij zullen nu ook in staat zijn hun lesrooster uit te breiden met onderwijws in muziek, kunst en vreemde talen. Reeds eerder zijn proeven genomen met uitzendingen vanuit een vliegtuig. Van 1945 tot 1948 heeft de Westing- house Electric Corporation program ma's uitgezonden vanuit een vliegtuig dat over Pittsburgh en het omliggende gebied in de staat Pennsylvania vloog. Restant Misschien is dat echter een restant van vroegere tijden. Want vreemd ge noeg, het is zo begonnen. Een middel matig betaald baantje als kantoorbe diende bij een scheepvaartmaatschap pij. Frederick leek gelukkig.. Iedereen zei het en men meende het ook, Frede rick hoorde in een dergelijke omgeving thuis. Net als zijn vroegere school kameraadjes, die allemaal in soortge lijke baantjes op soortgelijke kantoren terecht waren gekomen. Uiterlijk verschilde Frederick in niets van hen. Toch moet hij anders geweest zijn. Want hoe zou men het anders kunnen verklaren, dat hij op een goede dag ineens tweederde van zijn weekgeld nam en dat neertelde voor een ballet les bij Massine Maar toch als men wat dieper zou graven in Frederick Ashtons leven zou men de oorzaak wel kunnen ontdek ken. Want op veertienjarige leeftijd zag de gevoelige jongen in Lima, de hoofdstad van Ecuador, waar hij ge boren werd. de beroemde Pavlova dan sen. Dit optreden en haar imponeren de persoonlijkheid hebben wellicht meer invloed gehad op de geest van Ashton dan al die jaren, dat de Domi nicaner monniken bezig geweest zijn aan zijn opleiding. Want in zijn hart zaaide Pavlova de liefde voor het bal let. Een liefde, die de jaren heeft kun nen trotseren.. Die hij meedroeg tijdens zijn reis naar Engeland, gedurende zijn verdere studiejaren en die bestand bleek tegen de eentonigheid van het kantoorbestaan. Het zaadje, dat Pavlova in zijn jongenshart had ge zaaid, ontkiemde tegen de verdrukking in. Het groeide verder en kwam ten slotte met Massine's hulp tot volle wasdom. Verbazing Want Frederick Ashton werd tot ver bazing van zijn vroegere kennissen kring danser.. Geen onverdienstelijk danser. Maar zijn carrière zou nooit zo groot geworden zijn, wanneer hij daar naast niet een aangeboren begaafdheid voor het arrangeren van balletten aan de dag had gelegd. Pavlova zag een van zijn korte stuk ken in het Londense Scalatheater en nu was het haar beurt om geïmponeerd te zijn. Zij liet de jonge arrangeur bij haar komen en zorgde ervoor, dat hÖ als vaste choreograaf zijn intrede zou kunnen doen in haar gezelschap. Helaas, enkele maanden later stierf de grote danseres. Het oontract van Fre derick werd geannuleerd. Dat gebeurde in 1935. Hij was toen 29 jaar oud. Maar dit korte incident had zijn weg naar succes toch ge- effend. Hij kwam bij het Sadler's Wells gezelschap terecht en later bij het nog beroemder Royal Ballet... En thans draagt hij meer dan iemand anders de artistieke verantwoordelijkheid voor de prestaties van het ballet. Vruchtbaar Waarschijnlijk kan men Ashton de vruchtbaarste balletschrijver van onze tijd noemen. „Ondine", een ballet van drie acten, welk ballet de hoofdschotel vormt van de Rankfilm „The Royal Ballet", was zijn zestigste werk Toch heeft Frederick Ashton geen pretenties en kent hij geen vooroor deel. Integendeel.. Hij is niet in het minst dogmatisch. Hij staat open voor de mening van een ieder en wil graag zijn opinie geven voor een betere. Hij spreekt met een rustige, be schaafde, wat geaffecteerde stem, die volkomen misplaatst lijkt, wanneer hij door de luidsprekers galmt met in structies voor de balletleden op het gigantische toneel. Tijdens de repetities zit Frederick zeer rustig in een gemakkelijke stoel, de microfoon losjes in de hand. Niets ontgaat hem. Hij ziet alles, wat er op het toneel gebeurt. En niets laat hij passeren, wat zijn volledige goedkeu ring niet kan wegdragen. Twintig of dertig keer op een ochtend staat hij op en wandelt kalm naar het toneel om iets nader te verklaren aan een van de leden van het ballet. Daar na wandelt hy weer even- rustig naar zijn stoel terug. Zelf dansen doet hij niet meer. Althans nauwelijks, want een enkele maal stapt hij zelf het toneel op om een danser of een danse res iets voor te doen. Om te laten zien, wat hy precies wenst.. Hij overdrijft dan alles zeer sterk als een filmregis seur, die er op uit is om een bepaalde scène zeer nadrukkelijk bij een „ster" erin te stampen. Want het kaliber, het motief en het karakter van de balletten van het Royal Ballet komen, voor een groot deel rechtstreeks van hem af. Modern klassicisme Zijn stijl? Een soort modern klassicisme. Geen psychologische inhoud. Weinig emotie. Geen jazz. En vanzelfsprekend geen rock 'n roll. Het heeft er veel van weg, dat alleen de vriendelijke dingen zijn overgebleven. Maar met dat „vriende lijke" overblijfsel vormt hij balletten, die hem als choreograaf een zeer voor aanstaande plaats in de balletwereld van vandaag hebben bezorgd. Frederick Ashton tijdens een korte pauze in gesprek met Dame Mar~ got Fonteyn, de eerste danseres van het Royal Ballet. Slechts voor een zeer korte tijd is hij eens uit de band gesprongen. Het was tijdens de laatste wereldoorlog.. Hij was bij de Luchtmacht als officier bij de informatiedienst. In die tijd schreef hij een drietal hoogst moderne, bijna sur realistische balletten. Maar daar is hij bij gebleven. Nu geven zijn balletten meer een verhaal dan een boodschap. Klassieke schoon heid van lijn en beweging in plaats van abrupte effecten. Liefde, maar geen lusten. Romantiek en geen reali teit. In de meeste van zijn werken combineert hij een tintelende actie met de sierlijk, gracieuze schoonheid van lijn. Het kan zijn een boodschapsloos, ja bijna inhoudsloos stuk „Symphonic Variations", waarin zes dansers een serie prachtige modellen dansen. Of een ballet als „Ondine", dat het verhaal vertelt van een waternimf, die met een man trouwt, wat de man ten slotte het leven moet kosten. In zulke werken heeft de kunstenaar Ashton zich uitgeleefd. Over het algemeen een levendige actie. Maar dan plotseling, volkomen onverwacht stopt hij. De figuren op het toneel verstarren als het ware. Voor een ogenblik maar. Voor een fractie van een seconde. Maar in dat moment, in dat korte ogenblik toont hij een beeld van zuivere sta tische schoonheid. S. Vestdijk. De Ziener. De Bezige By. Amsterdam 1959. In deze, zijn nieuwste roman, treedt Vestdijk meer nadrukkelijk naar ik meen over de grenzen van wat men met dat akelige woord (ik weet geen ander) „het normale" pleegt te noe men. Hij spreekt duidelijker over de afwijkende kant van een van zijn fi guren als afwijking. Daarnaast, en wat ik nu ga zeggen lijkt welhaast een tegenspreken van het zojuist opge merkte, treft mij deze roman door een element dat ik zachtmoedigheid, bijna vertedering, zou willen noemen. Vestdijk heeft dit boek De Ziener ge noemd. Wellicht ware beter geweest De Kijker. Want de figuur Pieter le Roy is wat wij met een Frans woord een „voyeur" plegen te noemen. Hij is dit echter niet in de Franse zin, want hij is niet „vicieux". Pieter is een een zaam jong, dat contact zoekt met zijn medemens door hem te bespieden bij zfjn verborgen bezigheden. Dat hij niet „vicieux" is en dus zijn afkeer van deze dwanghandeling niet kwijt is, blijkt uit het feit dat hij een grote voldoening er vaart wanneer z\jn slachtoffer hem een solide afrossing geeft. Deze vreemde Le Roy is evenwel niet zozeer de hoofdpersoon van de roman als wel de motor voor de gebeurtenis sen. Door zijn dwarse wijze van contact zoeken, door zijn averechtse poging om mensen voor wie hij een soort bewon dering voelt de lerares juffrouw Rappange en de leerling Dick Thieme Backer tot elkaar te brengen, ont ketent hij in de stad van him inwoning een van die hoogst gevaarlijke laster campagnes, die de vernietiging van de slachtoffers tot gevolg kunnen hebben. De onhandige gerenverseerde „weldoe ner" tracht tot slot de zaak te redden door op te biechten. Men krijgt echter duidelijk de indruk dat ook zonder de bemoeiingen van Le Roy, juffrouw Rappange en Dick geen leven gehad zouden hebben, in hun onschuld. Hoewel Vestdijk naar gewoonte geen blad voor de mond neemt, maakt zijn gehele analyse van de situatie een in- i druk van grote kiesheid. Kiesheid, niet om de lezer te sparen, maar kiesheid tegenover zijn sujetten zelf. Hij ziet hen menselijker, minder als kwaad aardige insecten. Hij geeft hun als het ware zijn genegenheid. Persoonlijk heb ik grote bewondering voor dit nieuwe element in Vestdijks werk er waren i trouwens al eerder sporen van waar te j nemen want deze benaderingswijze toont dat hij behalve een formidabele mensenkenner ook een verfijnde kan zijn. Rico Bulthuis. De Vergeten mede minnaar. De Salamander, Que- rido. Amsterdam 1959. In De Vergeten Medeminnaar, heeft schrijver goed volgbaar en aanvaard baar althans voor de leek het ge nezingsproces beschreven van iemand die zijn geheugen verloren heeft. In de inrichting waar zulke gevallen behan deld worden en waar hij via de politie, die in hem een simulant ziet, terecht is gekomen, ondergaat de figuur die .Dries" genoemd wordt bij gebrek aan beter, verschillende levensfases in versneld tempo om tenslotte zichzelf terug te vinden. Zoals ik reeds zei is deze Driesfiguur merkwaardig en tot in bijzonderheden volgehouden. De ontknoping echter aan het eind waarin de gebeurtenissen vóór de Driesperiode snel beschreven wor den, is minder overtuigend. Maar aan gezien ik niet op de hoogte ben van dergelijke persoonsverwisselingen en deszelfs mogelijkheden, wil ik niet be weren dat een en ander onmogelijk zou zijn. Ik ga dan ook niet verder dan te zeggen dat de schrijver mij met de ont raadseling niet heeft kunnen overtui gen. En daar gaat het toch om bij een roman. Maurits Dekker. Het Andere. A. W. Bruna en zoon. Utrecht z.j. Maurits Dekker is een schrijver met een krachtige realiteitszin. Hem is de werkelijkheid fantastisch genoeg dan dat hij er nog wat aan toe zou moeten voegen. Hij verdiept zich in mensen en baseert zijn romans dikwijls op een gedachte, een stelling. Hij gaat uit b.v. van de verhouding mens-maatschappij, mens-grootindustrie, het verzet, mens misdaad en demonstreert dan het prin cipe aan de levensgang van mensen. In Het Andere benadert hij zoiets neteligs als de occulte wetenschap van de menselijke zijde. De hypnotiseur Brog ontmoet de jonge werkster Sophie Klint, die beheerst wordt door een on gevaarlijke vorm van hoogmoedswaan. Brog ontdekt Sophie's somnambulis- tische kwaliteiten en weet op den duur omgeving en pers te overtuigen van het feit dat deze Sophie tot in bijzon derheden nauwkeurig weet te vertellen hoe zU drie eeuwen geleden geleefd heeft als een gravin. Dit gegeven klinkt zo beschreven wat kitschachtig men gaat zich bijvoorbeeld afvragen waar om er nooit eens rasechte gravinnen opduiken die haarfijn weten te ver tellen hoe zij drie eeuwen geleden werkster waren maar het verloop van de handeling is dat totaal niec. Dekker heeft met grote beheersing zijn sujetten precies die dosis geloofwaar digheid meegegeven die hun toekomt. Want deze Brog is geen charlaten al leen. Hij beschikt wel degelijk over iets dat „buiten het meetbereik van ons denken" valt. En Sophie is ook geen bedriegster maar een onschuldige fan tasie die toevallig in omstandigheden raakt waardoor speciale eigenschap pen van haar, en nog niet eens ver keerde, hun kans krijgen. Het Andere is een onderhoudend en amusant ver haal, juist door dat realistische even wicht tussen echt en niet echt, dat Dekker op bewonderenswaardige wijze heeft weten te houden. Clara Eggink. Heesters en bomen moet u eigenlijk min of meer als de grote meubelen van de tuin beschouwen. In een kleine kamer zet men geen grote stukken. In een kleine tuin kan men ook geen grote bomen of brede heesters poten. Toch wil men graag iets hebben, dat op een kleine boom lijkt en dus zoekt men dat in de lage heesters en die zijn er voldoende. Van het geslacht Berberis of zuur- bes komen heel wat soorten voor; ze jijn bijzonder mooi. Sommige, omdat :a zo vroeg in de voorzomer al zo rijk runnen bloeien en andere, omdat er :ulke mooie bessen op volgen. Sommige soorten zijn bovendien nog groenblijvend, zodat ze ook in de win terse tuin als een blijvende attractie beschouwd kunnen worden. Over het algemeen laten de Berbe rissoorten zich maar met moeite ver planten. Het is dus wel nuttig direct 3e goede plaats voor ze te zoeken. Welke is dat? De zuurbes heeft de volle ;on nodig, want sommige soorten la ten in de herfst hun kleine blaadjes bijzonder mooi verkleuren en daar ïebben ze zon voor nodig. Berberis thunbergii wordt niet veel iioger dan anderhalve meter en dat is één van de mooiste soorten voor de kleine tuin. Deze soort bloeit met hel- 3er gele bloemen, die in de herfst ;evolgd worden door koraal-rode ruchtjes. De fijne blaadjes verkleu- en in de herfst prachtig rood; echt ets bijzonders. De groei is maar ma tig. U behoeft dus echt niet bevreesd te zyn, dat uw tuin binnen enkele ja ren te klein zal zijn. Berberis thunbergii atropurpurea heeft vrijwel alle goede eigenschappen van voornoemde soort, doch met dit verschil, dat de blaadjes bloed-rood zijn; terwijl ze in de late herfst schar lakenrood van tint worden. Deze soort wordt wel wat hoger, doch kan toch ook mooi breed uitgroeien. Hoofdzaak is dat ze voldoende vrij staat; dan groeit ze niet zo hoog op. Berberis agregata is één van de mooiste besheesters. Ze bloeit in mei- juni met helder gele bloempjes, die gevolgd worden door een keur van doorschijnende, oranjerode berijpte vruchtjes. Echt iets bijzonders. Deze takjes kan men ook prachtig in herfst- tukjes verwerken; de bloemist-winke- ier werkt er ook veel mee. G. KROMDIJK. 29c8o(<a<»0ls»<M!*SS<!8a<»cScl<wac»<saSci<»c«a(ï»!M<as8a8<*«»a6ct<e<5gsiﻫ3a£8^l^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 14