SPAANS „Kunstvervalsing even strafbaar stellen als muntvervalsing T Prof. Van Bemmelen: Tweedaags colloquium over schi Iderijenverva Ising FILMS Sophia Loren in haar bekroonde creatie „De zwarte Orchidee" P. II. v. ULDEN „ANTARIS" 165.- Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 31 oktober 1959 Tweede blad no. 29887 „Het is merkwaardig, dat de waarden waarheid en schoonheid niet of nauwe lijks beschermd worden door het strafrecht; onwaarheid spreken is niet strafbaar en eeuwenlang was in het hele wetboek van strafrecht geen enkel artikel te vinden dat kunstwerken beschermde tegen vervalsing. Pas in 1912 werd in het wetboek van strafrecht artikel 326bis opgenomen tegen vervalsing, zij het nog maar slechts in zeer beperkte zin. Het vervalsen van een kunstwerk is namelijk niet strafbaar, doch het vervalsen van de signatuur wel", aldus sprak gisteravond prof. J. M. van Bemmelen, hoogleraar in het strafrecht en directeur van het Strafrechtelijk en Criminologisch Instituut te Leiden, in de grote filmzaal van de Leidse Universiteit tijdens een colloquium over schilderijenvervalsing, dat hedenmorgen voortgezet is. Er bestond voor dit collequium grote belangstelling van diverse zijden. Naast verscheidene hoogleraren, museumdirecteuren en -conservators, waren ook ver tegenwoordigers van het Openbaar Ministerie aanwezig. Het is in de huidige tijd zeer de vraag of er niet krachtig moet worden opgetreden tegen kunstvervalsing, al dus prof. Van Bemmelen. Hen meende, dat kunstvervalsing even strafbaar moest worden gesteld als munt- en schriftvervalsing. Prof. Van Bemmelen leidde hierna de eerste spreker van het colloquium in, namelijk prof. dr. H. van de Waal, hoogleraar in de kunstge schiedenis en directeur van het Pren tenkabinet, die sprak over: „De ver valsing als stilistisch probleem". Hij begon met erop te wijzen, dat de vervalsing geen uitzondering betekent op de algemene wet, dat menselijke cul tuurvormen het stempel dragen van de tijd waarin ze zijn ontstaan. Hierdoor is een bepaald soort vervalsingen gevaarlijk voor de eigen generatie, terwijl een vol gende reeds gemakkelijk het onechte ka rakter doorziet. Op de vraag wat vervalst men, ant woordde dr. Van de Waal: Datgene wat van waarde wordt geacht en waaraan gebrek is. Hij meende, dat nationaal res sentiment en persoonlijke frustratie mis schien nog meer dan materiële winzucht de drijfveren van de artistieke of de we tenschappelijke falsaris zijn. Vervalsingen in de moderne zin van het woord treden vooral op, waar een verzamelaarswezen bestaat, dat waarde' hecht aan de artistieke individualiteit (wel in Rome, China, India en Perzië, doch niet in het Westeuropa van de middeleeuwen). Er bestaat dan ook een nauwe relatie tussen de opvattingen om trent plagiaat en vervalsing. Nog bij Van Mander, in het begin van de 17de eeuw heeft de term vervalsen uitsluitend betrekking op gebruik van slecht, ondeugdelijk materiaal. De heer sende gilde-opvattingen waakten wel over materialen en meestertekens, doch niet over de geestelijke eigendom van de beeldende kunstenaars. Eerst in 1735 werd in Engeland op aandrang van de succesvolle graveur Hogarth een wet aangenomen, die het nadrukken van prenten verbood. Aan deze omstandigheden is het toe te schrijven, zo vervolgde prof. Van de Waal, dat er in tal van gradaties van originaliteit replieken en kopiën bestaan, die thans ten onrechte naar voren ge schoven kunnen worden als oorspronke lijke werken, maar die zonder enige be doeling tot bedrog zijn vervaardigd. Bij El Creco's dood waren er in zijn atelier, blijkens de door zijn zoon opgestelde in ventaris, van de meeste schilderijen 4 of 5 replieken in diverse formaten aanwe zig: sommige daarvan worden uitdruk kelijk als eigenhandig vernield. Nieuw werk Prof. Van de Waal bracht vervolgens die gevallen ter sprake, waarin een mo dern kunstenaar een geheel nieuw werk schept, dat bedoeld is als een produkt van enkele eeuwen geleden. De Italiaan Bartianini vervaardigde in het midden van de 19de eeuw een aantal portretbus ten, die opvielen door hun levendigheid en die moesten doorgaan voor werken van de Italiaanse Renaissance. Thans gelooft niemand meer daaraan. Hoe is dit verschijnsel te verklaren? De hoog leraar gaf als het ware een bewijs uit het ongerijmde, door een illustratie te vertonen uit een in 1881 geschreven boek, dat de toestand in het jaar 1952 beschrijft. Voor de tijdgenoot waren de prentjes vreemd, niet-eigentijds; voor ons zijn ze ondanks alle moeite om een andere wereld op te roepen typerend voor de tijd van hun onstaan. Ook bij ethnische verschillen vallen deze ver schijnselen aan te wijzen (het portret van de Amerikaanse Commodore Perry in 1852 door een Japanner geschilderd, valt ons op door zijn Japanse gelaats trekken). Soortgelijk mentaal gezichtsbedrog is volgens prof. Van de Waal in het spel wanneer dit soort van vervalsin gen geheel aansluiten bij de voorstel ling die een bepaalde generatie zich gevormd heeft omtrent de kunst vaif het verleden. Na de verhandeling van prof. Van de Waal volgde een levendige discus sie. Het colloquium wordt vandaag: voort gezet. VAIN DEZE WEEK: 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin LUXOR Het loas met deze viede door haar echtgenoot Carlo Poiiti geproduceerde film ..De zwarte or chidee". dat Sophia Loren vorig jaar op het filmfestival van Venetië de hoogste eer verwierf als de „beste actrice". Onze Romeinse correspon dent spralc daar indertijd al zijn ver wondering over uit. Bij het zien van de film kunnen wij deze verbazing beter begrijpen. Niet. dat Sophia ge- Advertentie. LESSEN: Corr., Conv., Lit. Rijksgedipl. tolk PLANTSOEN 65 Vertaler, beëd. TEL. 26558 Annie Impink Moflinette Nederland 1959 faald heeft. Ongetwijfeld heeft haar spel in haar Amerikaanse tijd aan kracht gewonnen, maar de creatie van d" vmnrte orchidee" Icriint toch Vele Leidse modinettes woonden feest bij Gisteren was het de dag der Neder landse modinettes en in het bijzonder van de 23-jarige Annie Impink uit Me- demblik, die in het Concertgebouw te Amsterdam temidden van 2000 van haar collega's met de titel van „Modinette Nederland 1959" niet alleen de briljan ten modinette-ring, maar bovendien een uitgebreide, complete garderobe won. Ondanks het uitbundig enthousiasme van circa 200 modinettes uit Leiden en omgeving heeft onze stadgenote, Tinie Heymans, het deze avond niet verder dan een zevende plaats weten te bren gen. Als draagster van de gouden mo dinette-ring - zij was de favoriete in Zuid-Holland - dong zij mede naar de titel Modinette-Nederland. Het heeft niet zo mogen zijn Tegen middernacht stond Annie Im pink op het podium van een uitver kochte zaal en wist zij van blijdschap niet of ze huilen of lachen moest. Nadat de echtgenote van de Amsterdamse bur gemeester haar in het bezit had gesteld van de briljante ring, werd ze door de veertien andere finalisten van deze lan delijke verkiezing, waarvoor 40 voorron den zijn gehouden, onder omhelzingen bedolven, terwijl persfotografen en film operateurs haar onder vuur namen. Ze poseerde temidden van de weelderige nieuwe garderobe, die zomaar uit de vloer van het podium omhoog rees en ze koesterde dankbaar het bosje bloemen, dat haar ietwat met de situatie verlegen zijnde vriend uit Medemblik haar bui ten het protocol om op het podium in de handen drukte. Een dol-gelukkige Annie Impink neemt de vele toejuichingen in ontvangst. Rechts Mies Bouwman, die de quiz leidde. Annie Impink heeft dit succes te dan ken,, aan de jurk, die ze zelf vervaardig de en die haar dankzij de waardering van een deskundige jury gisteravond bij de laatste drie bracht. De andere twee waren de 22-jarige Annie Heerholz uit Amsterdam (die tweede werd) en de 23- jarige Jopie Buys uit Vught «derde prijswinnares). Dit drietal werd door quiz-miss Mies Bouwman aan een geva rieerde quiz onderworpen, waarbij rap heid meer dan intellect gewicht in de schaal legde. Het modinette-concours was georgani seerd door het Sociaal Werkgevers Ver bond voor de Confectie-industrie, die de drie prijswinnaars in de nieuwe kleren zette. De modinettes waren uit alle delen van het land in de loop van de dag naar Utrecht gebracht, waar haar een diner werd aangeboden. Daarna kwa men ze in 32 bussen naar de hoofdstad, die het hele Museumplein bezetten. In het Concertgebouw begon daarna een feestavond, waaraan bekende sterren, o.w. Teddy Johnsson en Pearl Carr, prijswinnaars van het Eurovisie Song festival 1959 medewerkten. Uniek mag genoemd worden, dat de drie bekende radio-zangeressen Corry Brokken. Rita Reys en Mieke Telkamp voor het eerst in hun leven samen voor de microfoon een lied zongen en wel het nieuwe Nederlandse mode-lied van Wil ly van Hemert (tekst) en Harry de Groot (muziek). ÓUHHIA LOREN als de steeds in het zwart gestoken weduwe in „De zwarte orchidee" eigenlijk eerst aan het einde van de vele meters celluloid enige diepgang. Wellicht heeft zij in dit gedeelte dè jury kunnen overtuigen, maar voor ons blijft haar uitbeelding acepta- bel, maar sporadisch imponerend. Het gegeven is vrij simpel. De „zwarte orchidee" is de treurende jonge weduwe, die in haar naïeve hang naar de vergan- kelijke ijdelheden van het leven haar echtgenoot naar het gangsterdom en zijn dood heeft gedreven. Zij ontmoet een weduwnaar, die zich gaarne over haar lot zal ontfermen. Maar zijn doch- I ter, die op het punt van trouwen staat, en haar zoontje, die wegens kleine mis- grepen in een opvoedingsgesticht zit, verzetten zich tegen een echtverbintenis. De kinderen veroorzaken nogal wat moeilijkheden, die veel begrip en tact I vragen, dat de ouderen maar moeilijk kunnen opbrengen. Martin Ritt, die j thans in Amerika beschouwd wordt als een van de meest succesvolle regisseurs, niet alleen op filmgebied, maar ook in de theaterwereld en voor de televisie, heeft een lange aanlooptijd nodig, eer I hij enige vaart in het verhaal kan bren- gen. Maar als hij eenmaal zover is, ver telt hij in vloeiende filmbeelden een dra matisch verhaal en bouwt hij de film logisch op naar een ontroerende climax. Als tegenspeler van Sophia Loren fun geert Anthony Quinn, sympathiek en menselijk in de rol van wat oudere we duwnaar. Diens dochter wordt gespeeld door de 22-jarige Ina Balin. „De zwarte orchidee" was haar filmdebuut. Naar aanleiding van haar spel in deze film heeft Paramount haar een con tract aangeboden voor twee films per jaar. Hetgeen men bij het zien van haar gevoelige vertolking als de liefhebbende dochter, die haar vader koste wat het kost voor een misstap wil behoeden, kan begrijpen. C. J. v. Mastrigt over vrijere loonvorming De huidige loonpolitiek is niet de onze, maar wij moeten wel bevorderen, dat deze slaagt. Aldus de nieuwe voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakver bond, de heer C. J. van Mastrigt, op een gisteravond in het Gebouw voor Chr. Sociale Belangen te Leiden gehouden kadervergadering. De vakbondleider sprak n.l. over een actueel onderwerp: de vrijere loonvorming zoals die thans bezig is zich te ontwikkelen. Spreker begon zijn inleiding met er op te wijzen, dat er op het ogenblik een meer gedifferentieerde loonpolitiek bin nen het oude verband gevoerd wordt. Hij schetste vervolgens de situatie van enige tijd geleden en die van nu. waar bij iedere overeenstemming tussen werk nemers en werkgevers, evenals in de pe riode van de geleide loonpolitiek, door het College van Rijksbemiddelaars moet worden goedgekeurd. De regering heeft op 31 juli van dit jaar nieuwe aanwij zingen gegeven, welke bestemd waren voor de Rijksbetmiddelaars. De Stichting van de Arbeid ging met deze aanwijzin gen akkoord. Op duidelijke wijze vertelde de heer Van Mastrigt wat deze aanwij zingen nu eigenlijk wel inhouden, om. dat loonsverhogingen toegestaan zijn binnen het kader van de opvoering der produktiviteit, welke aanwijsbaar is. Met grote nadruk zei de heer Van Mas trigt dat geen prijsstijgingen uit loons verhogingen mogen voortvloeien. Hij wijdde voorts aandacht aan de moeilijk heden, die korte tijd geleden zijn ont staan over de berekening van de pro duktiviteit en aan de breuk in de Stich ting van de Arbeid. Wat het afwijkende standpunt van het NVV betreft zei spre ker van oordeel te zijn, dat deze kwes tie op den duur wel zal blijken mee te vallen. Volgens hem kan de gedifferen tieerde loonpolitiek zeer wel slagen mits de regering aan het bedrijfsleven haar vertrouwen volledig schenkt en het be drijfsleven op zijn beurt zich volkomen bewust is van zijn verantwoordelijkheid. OPENING HUIZE GROENHOVEN De officiële opening van het bejaar dencentrum „Groenhoven" aan de Witte Rozenstraat zal dinsdag 10 november 's middags om 3 uur plaats vinden. Mevr. Ovis heeft thans een warme stal en prachtige wei in „Lchlse Hout Nu een nieuwe veemarkt. De kleine schrijfmachine voor privé gebruik met grote mogelijkheden. KANTOORMACHINEBEDRIJF Reparatie-inrichting Verhuur van kantoormachines. HAARLEMMERSTR. 167— LEIDEN. Op naar Hollywood Kolder en parafrase Casino Dean Martin en Jerry Lewis de moderne Amerikaanse komieken, de waardige opvolgers van Laurel en Hardy hebben in korte tijd met een respectabel aantal kolderfilms een goede reputatie opgebouwd. Deze reputatie wordt voort gezet in „Op naar Hollywood", waarin het vooral Jerry is. die met zijn. vaak onnavolgbare soms wel eens wat flauwe mimiek de meest kolderieke situaties en verwikkelingen weet te verwekken. In de film wordt de spot gedreven met de bioscoopfan. die op een bijna ziekelijke wijze dweept met een beroemde filmster. Gangsters, gokkers, lieve meisjes, dolle achtervolgingen in filmstudio's, die ge paard gaan met het schier onvermijde lijke omwerpen van decors, volgen el kaar snel op. Soms rake scènes, waarbij men \an hartelust kan lachen, vaak wel eer.? «at langdradige en flauwe momen ten. Al met al zal men ook aan deze Martin en Lewisfilm volop plezier kun nen beleven. „Vlammen over de Philippijnen" Verwrongen beeld Rex „Vlammen over de Philippij nen" geeft een verwrongen beeld van het guerrillastrijdgewoel, dat zich lange tijd op de vele eilandjes in de Stille Zuidzee heeft voorgedaan. Westerse stoerheid en Oosterse wreedheid staan tegenover elkaar en natuurlijk wint het eerste. Voor liefhebbers vaneen filmpje, waar flink in gevochten, gebrandsticht wordt en het bloed rijkelijk vloeit, is „Vlam men over de Philippijnen" ongetwijfeld iets speciaals. Dat is dan ook zijn enige verdienste. „Zolang er mensen zijn" (Imitation of life) Twee conflicten Trianon Met alle denkbare Ame rikaanse „glamour" is de film „Zolang er mensen zijn" (Imitation of life") ge regisseerd. Twee gegevens kruisen elkaar, dat van de ambitieuze vrouw, die haar verlan gen om een groot actrice te worden laat prevaleren boven de liefde en dat van de dochter van een negerin, die door alles heen omdat zij ëen halfbloed is en men dit uiterlijk niet aan haar kan opmerken voor een blanke wil door gaan. Dit laatste is specifiek een probleem voor Amerika. De dochter verloochent van jongst af aan door dik en dun de moeder, die haar ondanks deze hou ding, tot het bittere einde blijft liefheb ben en tot steun wil zijn. Totdat de doohter. wanneer zij van het sterven der moeder hoort, hevig berouw krijgt. j Maar dèn is het helaas te laat j Met groot raffinement, ook wat de kleuren betreft, zijn deze beide gege vens. waarin de sentimentaliteit een grote rol kan spelen, van welke factor dan ook het hoogste profijt is getrok ken. uitgewerkt. Geen middel werd onbeproefd gelaten om het gevoelselement te prikkelen. Wie daarvoor open staat, zal deze film geen moment onverschillig laten. De schrijfster van ..Imitation of life" Fanny Hurst heeft wèl geweten, hoe zij de gemoederen moet bespelen. En. ge zien het wereldsucces dat tevens de naar de roman gemaakte film oogstte, zijn ook miljoenen filmliefhebbers door al deze roerende, zo men wil. ontroe rende gebeurtenissen gegrepen. Interessant is het speciaal de met veel pracht en praal geënsceneerde be grafenis van de oud en moe geworden en tenslotte door verdriet gestorven ne gerin mee te maken, nadat men in de kerk schrijnend-weemoedige treurzang heeft kunnen beluisteren. „Zolang er mensen zijn" zullen zich conflicten als deze op de wereld afspe len. Gelukkig loopt het voor de ambi tieuze vrouw tenslotte nog goed af: zij trouwt de man, die haar al tien jaar trouw lief had. Het andere probleem vindt geen op lossing: er blijft slechts smart over Is het niet diep tragisch, dat een meisje uit drang naar zelfbehoud zó denkt te moeten handelen in een maat schappij. die haar verstoot, wanneer zij achter de „waarheid" komt? Gelukkig ons land. waar de noodzaak daartoe niet. aanwezig is! Lana Turner en John Gavin in de hoofdrollen van deze veel omvattende Sinds gistermiddag heeft mevr. Ovis, het vijf-miljoenste schaap, in de Leid se Hout een prachtige wei en een warme stal, waar zij al spoedig vriend schap sloot met een jong, wit geitje. Voordat mevr. Ovis echter kon uit rusten van de emotievolle dag, was zij tegenwoordig wij schreven daar gis teren reeds in het kort over bij de feestelijk ontvangst in de materialen- loods van het veemarktterrein. Onder de genodigden, die haar hier begroetten, waren met de burgemeester aanwezig de wethouders, mr. J. Drijber en S. M. Stolp, tal van hoofden van dienst, leden van de Commissie van Markt- en Ha vendienst, raadsleden, de heer N. A. Commandeur, inspecteur van de veeart- senijkundige dienst, de heer L. A. Men nes, oud-directeur van de Markt- en Ha vendienst en vele vertegenwoordigers uit het landbouworganisatiewezen. Nadat de burgemeester, gelijk gisteren in een deel van onze oplage reeds ge meld, dit vijf-miljoenste schaap als me vrouw Ovis had „gedoopt", schonk wet houder mr. J. Drijber aandacht aan de grote betekenis van de Leidse veemarkt, waar het vorig jaar ruim 180.000 stuks vee, waaronder 90.000 schapen, werden aangevoerd. Spreker achtte het niet uit gesloten, dat dit jaar nog het 100.000ste schaap wordt aangevoerd. Een aantal, dat een belangrijke bijdrage aan onze export levert. Gezien de centrumpositie, welke de Leidse veemarkt inneemt, verwachtte mr. Drijber, dat „Den Haag" nu ook spoedig akkoord zou gaan met de Leidse plannen voor een nieuwe overdekte vee markt, met een moderne outillage. Het is, aldus spreker, niet alleen een Leids, doch ook een nationaal belang! Een uit spraak, welke even later nog eens dik werd onderstreept door mr. Bakker, secretaris van 't Produktschap voor Vee en Vlees en de heer Joh. Karens, voor zitter van de Zuidhollandse Bond vai Veehandelaren. Mr. Bakker wees er verder op, dat ons land met de schapenpeil (500.000 ton per jaar) veel eer inlegt, doch dat het te vens aanbeveling verdient, dat de Ne derlandse huisvrouw in het vervolg meer schapevlees op tafel brengt. OUDERAVOND DA COSTASTRAAT—SCHOOL De oudercommissie van de Openbare Lagere School aan de Da Costastraat hield donderdag haar jaarlijkse ouder avond. Het eerste gedeelte van de agenda kon door de voorzitter vlot worden afgedaan, aangezien alle punten zonder enige dis cussie werden aanvaard. Na de pauze hield de heer Hes een inleiding over „Aanleg, school- en beroepskeuze". Advertentie LUST U GRAAG EEN BORRELTJE Zorg dat Uw adem fris blijft. Een paar Pottertje» in da mond helpen U snel. Potter's Linia is ook een probaat middel tegen kriebelhoest en opkomende ver koudheid. In handig platte doosjet 55 cent „Moutarde van Sonaansee" Toon Hermans blijft nog Lido „De film wordt een commer cieel succes!" Deze verzekering had men ons reeds gegeven voor de eerste film van Toon Hermans „Moutarde van Sonaansee" nog maar nauwelijks goed in circulatie was. „Want welke bezwaren er ook tegen dit filmdebuut worden aange voerd, het blijft Toon Hermans, die op het witte doek verschijnt en de mensen zullen ongetwijfeld kennis willen maken met zijn escapades op het filmpad". Het ziet er naar uit. dat onze zegsman gelijk krijgt. In de meeste van de twaalf plaatsen, waar de door Henry Rust gemonteerde twee kilometer van de veertig kilometer film. die Toon heeft geschoten, werden getoond, is de ver toning geprolongeerd. Ook in Leiden. Men heeft dus nog zeker een week de gelegenheid om te zien. hoe Toon Her mans bij zijn eerste schreden op het glibberige filmpad diverse malen is uit gegleden. We schreven het vorige week al. deze knappe artiest is er niet in geslaagd een echte film te maken. Als de dromerige, fantaserende dichter- antiquair Moutarde amuseert hij vaak en ontroert soms. Maar hij ergert ook wel eens door de banaliteiten en flau witeiten. Over het algemeen kan men echter wel zeggen, dat hy een aardige nieuwe éénmans-show heeft gemaakt en die op de filmband heeft vastgelegd. Maar een lopend, logisch opgebouwd verhaal, uitgewerkt en omgebouwd tot een „film", heeft hij niet kunnen ver vaardigen. Alleen in het begin komt hij op dit terrein tot, zeer acceptabele resul taten. En juist dit begin rechtvaardigt het vertrouwen, dat Toon in zijn aange kondigde volgende produktie iot betere filmische resultaten zal komen. Voor lopig kan men zich dus amuseren met een Toon Hermans, zoals men vroeger al heeft leren kennen, n.l. als een zeer bekwaam en kostelijk cabaretier. Bracht de heer Karens „in Leiden is een best schaap te koop" hulde aan het college van B. en W. voor zijn stre ven Leiden nu spoedig aan een nieuwe veemarkt te helpen, wederkerig dankte wethouder mr. Dryber de schapenfok kers en de handel voor het aandeel, dat zij hebben in de groei van de Leidse veemarkt. Een woord van dank, waarin hij ook de directeur van Markt- en Ha vendienst, de heer M. Weima en de di recteur van V.V.V., de heer G. van Weel den, die een groot aandeel had in de organisatie van deze dag, betrok. Advertentie Stop met kneedbaar hout v^n Ceta-Bever NIEUWE LECTOR Mr. H. A. Drielsma uit Heemstede, van wiens benoeming tot lector in het belastingrecht aan de Leidse Universi teit wij gisteren melding maakten. Ouderavond openbare kleuterschool Lorentzkade Gisteravond vond in de aula van de school aan de Du Rieustraat een ouder avond plaats van de Openbare Kleuter school aan de Lorentzkade. De hoofd leidster mevr. J. de Graaf-van Katwyk opende de avond met een hartelijk woord van welkom en sprak er om. haar voldoening over uit, dat zo vele ouders door hun aanwezigheid blijk gaven een grote belangstelling voor hun kleuter school te koesteren. Spreekster richtte een speciaal woord van welkom tot de Gem. Inspecteur van het Onderwijs, de heer S. Swanenburg, die wederom van zijn belangstelling blijk gaf. De voorzitter van de oudercommis sie. de heer L. H. Piek, dankte de hoofd- leidster en haar staf voor alles wat zij in het afgelopen jaar in het belang van de school en de kleuters hebben gedaan. Wegens uitstedigheid van de secretaris, dr. J. Goudoever, gaf de penningmeester van de oudercommissie, de heer H. T. van Beest een verslag van de activiteit van deze commissie. Uit het financieel verslag bleek, dat het Schoolfonds een zeer behoorlijk batig saldo heeft. Aan gezien hun kleuters naar de lagere school waren gegaan, moesten mevr. M. van Ginkel-Zier, dr. J. van Goudoever en de heer L. H. Piek, reglementair aftreden als leden van de oudercommissie, terwijl mevr. H. Teunissen aftrad, omdat zij Leiden binnenkort gaat verlaten. Nadat de voorzitter de met hem aftredende le den had bedankt voor het vele werk, dat zy in het belang van de school hadden verricht, dankte de penningmeester de voorzitter voor diens bijdrage in dat werk. Mevr. M. Piek-v. d. Velden die tij dens de pauze van de ouderavonden steeds zorgt voor koffie, ontving als blijk van waardering een prachtig boeket bloemen. Als nieuwe leden van de oudercom missie werden met algemene stemmen gekozen: mevr. F. M. T. Entzinger-van der Groot, mevr. C. van Welzen-Oost- veen, de heer M. W. Hoek en de heer L. van Werkhoven. Nadat de hoofdleidster een praatje over het komende St. Nicolaasfeest had gehouden, volgde een zeer geanimeerde rondvraag. e In de pauze konden de ouders de werkstukken van hun kleuters bewonde ren. Na de pauze voerden de leidsters een poppenspel op. Geveilde percelen Ten overstaan van Notaris W. S. Jongs- ma te Leiden. Herenhuis te Leiden Hu- go de Vriesstraat 79 in bod: f20.000.— koper: T. Beeuwkes te Leiden, q.q. voor: f23.600,—. Herenhuis te Leiderdorp Anna van Burenstraat 2 in bod: f25 600.— is niet verkocht. Ten overstaan van Notaris M. P Kap- tein te Leiden. Beneden en bovenwoning te Leiden Paul Krugerstraat 12 hoek Pres. Stevn- straat 2 in bod: f4.900,— is uit de hand verkocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3