PELSJAS HITTEGOLF 1I\ Met Enrico de Nicola verloren de Italianen een bijzondere figuur ZATERDAG 10 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Van zoutvaatje naar zeehondevlees Anthony Quinn (100.000 dollar per film) ivil gaan schilderen en schrijven.... Eerste president der republiek ivcis een groot advocaat en een nog groter politicus Vijfde „Amerikaanse" Sophia is blond Het was op een van die vele dagen in de voorbije zomer, dat het kwik in de thermometers bo ven de 25 graden was geschoten. De gloeiende zon stond een zaam in een strakke, diepblauwe hemel. Geen wolkje te zien. Een hittegolf danste over hethete beton. Een meisje viel flauw. Be vangen door de warmte. „Wat een weertje om Eskimo-pelsjas sen te dragen", verzuchtte de Amerikaanse acteur Anthony Quinn in de Pinewood Studio's in Londen. En de Japanse actrice Yoko Tani kon niet anders doen dan beamen, terwijl ze zich bette met wat ijs Want zij en Anthony droegen pelsjassen! Bloemen prijkten in al hun schoonheid in de tuinen van de studio's. Meisjes zaten te tik ken voor de wijdopen kantoor- ramen. Zij droegen fleurige zo merse toiletjes. Mannen trokken hun jasjes uit en deden hun strop dassen af. Maar Yoko en Anthony moes ten hun pelsjassen aanhouden! Wat een weer om opnamen te maken voor een film, die zich afspeelt op de bevroren vlakten van Eskimoland. En toch deed men dat! Het grootste gedeelte werd „on loca tion" gemaakt. Ter plaatse, binnen de poolcirkels. De mensen bevroren er bijna. IJs en nog eens ijs aan hun ho rizon. Maar niet alles kon daar ge maakt worden. Voor de laatste op namen moest men de studio's in. Daarom droegen Anthony Quinn en Yoko Tani die pelsjassen, gemaakt om iemand warm te houden bij een tem peratuur van dertig graden onder nul inplaats dertig erboven. Voorspelling Yoko's voorspelling is uitgekomen. Toen ze gedurende de wintermaanden in een dun jurkje moest filmen in Ber lijn, zei ze gekscherend tegen journa listen „U zult het zien. Van de zomer draag ik bont". Hoe waar is het gebleken? Wat nu beter is: te bevriezen in een dun jurk je in de winter of te smelten in pel zen in de zomer? Yoko heeft geen voorkeur. Ze vindt het beide even erg. Zoals ze ook nog gruwelt van het Es kimo-eten. De waarheid getrouw na bootsen, dat wil de filmwereld. En ook Nicolas Ray, de maker van "The sa- vage Innocents". Dus moest Yoko met Anthony in een van de scenes een maaltijd van rauw zeehondevlees ge bruiken. Er moest menigmaal gerepe teerd worden. Toen herhaalde opna men eer Nicolas Ray het goed oor deelde. En iedere keer moesten Yoko en An thony een stukje rauw vlees van en kele vierkante centimeters kauwen en doorslikken. Tegen de tyd. dat men klaar was. voelde Yoko zich niet zo lekker: Het kauwen ging nog wel, maar het doorslikken ughh". Trouwens, Anthony had ook een vreemd gevoel in de maag. „De Eski mo's kunnen ons veel leren maar niet wat voedsel betreft", merkt hy op. Een zoutvaatje Over voeding gesproken, de nu zo be faamde Anthony Quinn heeft heel wat te danken aan een maaltijd. Of mis schien beter nog, aan een simpel zout vaatje bij die maaltijd Nu ja, zo simpel was het ook weer niet. Het was een mooi zilveren zoutvaatje. Bijna een kwart eeuw geleden sierde het de tafel van de filmgrootvorst Ce cil B. Demille. De toen 20-jarige An thony was voor een etentje uitgeno digd. De talentvolle, maar eenvoudige jongeling, was aan zo'n rijk gedekte tafel niet gewend. Hij had nog nooit een zoutvaatje gezien, althans niet zo een. De maaltijd liep ten einde, de koffie werd rondgebracht .Anthony deed en kele flinke scheppen van wat hy dacht, dat suiker was, in zijn koffie. Het bleek zout te zijn! „Het smaakte verschrikkehjk. Ontzet tend". Hy huivert nog. Bij de herinne ring alleen al. „Maar ik dronk het op. Ik deed myn uiterste best om niets te laten merken. Ik wilde myn gastheer niet in verlegenheid brengen". Anthony speelde deze ongewilde rol in derdaad uitstekend. De grote Cecil merkte niets. Maar de kleine Kathe- rine ontging niets. Die kleine was de dochter van de grote. Ze had dit stille drama van het begin tot het einde ge volgd. Ze was geïmponeerd. Ze had diepe bewondering voor de wyze, waar op de jongeman zyn „smakelyke" ne derlaag slikte. „Hartig" incident Met meer interesse dan normaal nam zy hem op. En hoedt u man als de vrouw u met belangstelling opneemt! Dat bemerkte Anthony. Dit kleine „hartige" incident werd de ouverture tot een nadere kennismaking, welke uitmondde in een echtverbintenis. Een huwelijk, waarop de Hollywoodse rod delblaadjes geen vat hebben gehad. Het duurt nu al meer dan 22 jaar. Er werden 4 kinderen uit geboren. Overi gens zal Katherine zeker op financiële gebied geen spijt gehad hebben van haar besluit om de verre van mooie Anthony te trouwen. Haar man maak te furore op het witte doek. Hy kan zich nu veroorloven 100.000 dollar te vragen voor een film. Men heeft het er voor over als zijn naam als hoofdrol speler met de film meekan. Op zyn erelystje komen twee Oscars voor. Het lydt geen twyfel. Anthony Quinn is een gevestigd acteur. Het doet vreemd aan zo iemand te horen beweren er binnen vyf jaar mee op te zullen hou den. Anthony speelt zelden als „jeune premier". Hij lijdt niet aan de „leef tijd-ziekte", die zoals wij enige tyd geleden schreven zo ernstig heerst in de filmwereld, zyn rollen passen by zijn leeftijd. Daarom heeft hij als ac teur zeker nog een goede toekomst. Niet op juiste plaats Maar daar gaat het hem ook niet om. Anthony Quinn wil zich geheel gaan wyden aan het schilderen en het schrijven. Tenminste, dat vertelde hij. „Sommige van myn beste vrienden hebben my voorgehouden, dat ik nog steeds niet op de juiste plaats zit". „Ik heb nog nooit in een film gespeeld, waarin ik my geheel heb kunnen uit levenEn dat zegt een man, die tot de zes beste acteurs van Hollywood gerekend wordt en die twee films per jaar maakt!" Maar hij voegt er aan toe: „Er zyn dingen, die men alleen acterend kan uitbeelden. Maar er zijn ook din gen, die men alleen schrijvend gestalte kan geven. Ik heb al eens wat aan schrijven gedaan, hoewel niet serieus. Het is nu eenmaal iets, waaraan je je zelf geheel moet wyden". „Ik wil een jacht kopen, de Oceanen bevaren en al myn tyd benutten aan schilderen en schryven tot ik de beste uitdrukkings- wyze voor mij zelf heb gevonden. Schilderen is voor my meer dan schoonheid alleen of een hobby, het is mijn commentaar. Dat trachtte ik ook altyd in myn acteren te leggen. Zoals in deze film. Een commentaar op onze hedendaagse beschaving. Het gaat hier om primitieve Eskimo's. Maar toch, hun eenvoud, hun waarde en hun ge hele instelling tegenover het leven maakt hun gemeenschap niet zo som ber als het onze. Zij hebben geen psy chiatrische zorg nodig. Daarom zijn zij mij zo sympathiek. Van deze gevoelens kan ik veel uitdragen in de film. Maar niet alles. Er blijft zoveel over, dat naar myn gevoel alleen beschreven of geschilderd kan worden. En binnen vijf jaar ga ik het ook op deze manier proberen". Pen en penseel Hoewel men er ongetwyfeld goed aan doet kritisch te staan tegenover derge lijke uitlatingen reclame maakt een integrerend deel uit van het filmbe- dryf men kan bij een figuur als de integere Anthony Quinn nooit weten En mocht het zo zijn, dat hij de film de film laat en zich verder wijdt aan pen en penseel, dan zal hij daarvoor ook onderwerpen vinden in een andere film, die hij vóór zyn Engelse uitstapje nog in Hollywood maakte. „Heller with the gun" is het schilder achtige en avontuurlyke verhaal over het wel en wee van een toneelgezel schap „The Healy Dramatic Company" dat omstreeks 1880 in het oude westen van Amerika rondreisde en waarvan de belevenissen misschien het best getypeerd worden door het overbeken de gezegde „The show must go on". Onder de moeilijkste en enerverende omstandigheden moest de voorstelling doorgaan. De regie was in handen van George Cukor, die daarvoor met Anna Magnani en ook Anthony Quinn „Wild is the wind" maakte. Blonde Sophia „Heller with the gun" betekende ook de vijfde Amerikaanse film voor Sophia Lor en, die zich voor deze gelegenheid hoogblonde lokken had laten aan meten. Het moet gezegd, het waren vijf sterk uiteenlopende rollen. Van dramatiek tot komedie („Houseboat"). „Ik wil niet tweemaal dezelfde soort rol spelen", verklaarde de voormalige Italiaanse ster. „Er zijn mensen, die beweren, dat het publiek graag een ac teur of een actrice wil identificeren als een bepaald type, maar dat geloof ik niet. Wat mij betreft steeds maar weer hetzelfde doen zou me dodelijk vervelen. Ongetwijfeld zal de huidige bioscoopbezoeker er net zo over den ken. De wereld is te druk, te goed ont wikkeld vandaag de dag om genoegen te nemen met een tweemaal verteld verhaaltje". Verschil „Een van de prettige dingen van deze film is het absolute verschil met de hedendaagse rollen. Ik ben in het theaterleven geplaatst in de West, toen een voorstelling in een stad nog het evenement van het jaar was. Vogel vrijen en Indianen hadden in die da gen een knap druk bestaan, maar al tijd maakten ze tyd om deze gebeurte nis mee te maken. Daar moet men in deze tyd eens om komen." Het zal wel waar zyn, dat Sophia het leuk vindt eens een stap in het ver leden terug te doen en in de prachtige Sophia Loren in haar vijfde Ame~ rikaanse film "Heller with the gun". Voor de eerste keer met blonde pg lokken. japonnen van die dagen rond te lopen, Het kan zelfs heet zijn in een igloo. maar vast staat, dat het bioscoopgaan- 7- r de publiek zeker in ons land niet Zeker wanneer zo n tLs zoveel enthousiasme kan opbrengen woninkje tijdens een hittegolf staat voor die beelden uit de oude doos. Films, die door de critici uitstekend worden ontvangen, „doen" het niet in de roulatie. Waarom? Een theaterex ploitant gaf ons het antwoord: „Die ouderwetse kledy! Daar schynt men niets aan te vinden". En „men" is uiteraard de gemiddelde bioscoopbe zoeker, waar hy het van moet hebben en die ook het filmproduktieschema bepaalt. in een filmstudiowaar de sterke lampen voor wat extra graden warmte zorgdragen. Tijdens een korte pauze tussen de opnamen helpt Anthony Quinn met een char mant gebaar zijn tegenspeelster Yoko Tani aan wat verkoeling. (Van onze Romeinse correspondent) Italië heeft in de dezer dagen overleden Enrico Nicola, de eerste president der Italiaanse republiek, een wel zeer bijzonder man ver loren. Het is onmogelijk voor deze uiterst integere figuur geen bewon dering te hebben. Wij hebben hem enkele malen mogen ontmoeten, juist in zijn laatste levensjaren. En dat was niet zo moeilijk. Toen hij in 1948 afgetreden was als president keerde hij terug naar Napels en heropende zijn advocatenkantoor, ook al beperkte hij zich gezien zijn hoge leeftijd tot zaken in het hof van cassatie. Op een bepaald uur kon men hem dicht bij de Napclitaanse beurs bij de autobushalte zien staan wachten; hij nam dan de bus naar Torre del Greco, twaalf kilometer ten zuiden van Napels, waar hij in een bescheiden villaatje woonde. Een eigen auto heeft deze grote advocaat en nog groter politicus nooit bezeten. Nooit een eent voor zichzelf aangenomen Het eigenaardige van „Don Enrico", zoals de Napolitanen hem noemden, was namelijk, dat eerzucht en winstbe jag twee dingen waren, die hij niet ken de. Voor een politicus is vooral volledig gebrek aan eerzucht iets heel bijzonders. De Nicola heeft nooit enig ambt oe- geerd. Het zijn altijd anderen geweest die hem de hoogste ambten hebben op gedrongen. Bij het bekleden van onver schillig welk ambt, was hij dermate nauwgezet en trouw in het naleven van al zijn plichten, dat hij vaak na enige tijd, wanneer hij oordeelde dat er iets onrechtmatigs gebeurde, aftrad, en meestal was zulk een besluit definitief. Deze man kon geen onrecht verdragen, onverschillig door wie gepleegd, en hij eiste van allen hetzelfde strenge plichts besef, dat hemzelf kenmerkte. Hoewel uiterst vriendelijk en voorkomend, was De Nicola dus niet altijd een gemakke lijk man, zeker niet in een land waar men geneigd is de zaken een beetje op hun beloop te laten. Veelzijdig man Op 9 november 1877 werd De Nicola geboren, natuurlijk te Napels, want een man met zo buitengewone geestesgaven, van een zo onkreukbare eerlijkheid en zo sublieme beschaving kan alleen maar Napolitaan zijn (de oppervlakkige toe rist vindt doorgaans Napels een smerige stad vol boefjes en oplichters; dat is de buitenkant. In werkelijkheid zijn de Napolitanen de meest eerlijke, oprechte en toegewijde mensen, die men zich maar denken kan en werken zij veel harder dan wij ons dit in ons noorden kunnen voorstellen!). De Nicola paarde de eruditie van een hooggecultiveerd man van letteren aan de antieke wijs heid van een Grieks denker uit de tijd m Pericles. Hij was journalist, schrij ver, advocaat en politicus. Als advocaat heeft hij reeds in zijn jeugd triomfen gevierd en hij behoorde ook thans, meer dan tachtig jaren oud, nog tot „de prin sen van het Napolitaanse forum". In 1909 werd hij voor het eerst op de libe rale lijst gekozen als lid van het Ita liaanse parlement en tot 1924 vertegen woordigde hij onafgebroken het kiescol lege van Napels. Hij heeft steeds gewei gerd minister of zelfs eerste minister te worden, hoewel hem dit vooral in de moeilijke jaren tussen 1919 en 1922 meermalen is aangeboden. Wel was hij in die jaren en tot 1924 voorzitter van de Kamer, iets heel eigenaardigs, daar het in Italië in die dagen regel was, dat alleen een oud-mi nister voor die taak werd gekozen. Als voorzitter was hij een voorbeeld van werkzaamheid voor allen en van een zeldzame onpartijdigheid. Een keer slechts heeft hy gezegd wat hij over het fascisme dacht: er moest een ge denksteen worden ingewijd voor de ty- dens de wereldoorlog gesneuvelde Ka merleden. De Nicola moest daarbij de rede uitspreken in het bijzyn van Mus solini, die het parlement aan banden had gelegd. Hij eindigde met deze woorden: „Parlementen kunnen wel worden verduisterd, maar zij kennen geen ondergang. Waar eenmaal het licht der vryheid werd ontstoken, kan het nooit meer worden gedoofd". Grote dienst In 1924. toen zyn mandaat was afge lopen, stelde hij zich niet opnieuw ver kiesbaar. De Koning benoemde hem kort daarop tot Senator voor het leven, maar hij heeft nooit aan de zittingen deelgenomen. Van 1924 tot 1943, dus tot na de val van het fascisme, stond De Nicola buiten het politieke leven en wijdde zich aan zijn advocatenpraktijk. Maar in 1943. in een zeer moeilijk ogen blik, heeft hij Italië een bijzonder grote dienst bewezen. Het land was voor drie vierden door de Duitsers bezet; in het zuiden bevond zich de uit Rome ge vluchte Koning. De regering-Badoglio had te kampen met grote moeilijkheden, daar enkele der meest vooraanstaande politici onmiddellijk de republiek wil den uitroepen; voor hen was Victor Emanuel III de man die in 1922 de Grondwet had geschonden. De Nicola was een voorstander van de monarch!?, maar hij begreep dat de oude Koning niet zonder meer kon wor den gehandhaafd. Na overleg met Be nedetto Croce en graaf Sforza (beiden voor de republiek) wist hy de buiten gewoon eigenzinnige Koning te overre den zonder afstand te doen van de troon zijn zoon Umberto tot stadhouder te benoemen. Dank zy deze maatregel, die alleen een zo tactvol man als De Nieola kon doorzetten, is het gelukt in het bevrijde deel van Italië een burger oorlog tussen royalisten en republikei nen te voorkomen en de beslissing over het vraagstuk, monarchie of republek, uit te stellen tot een volksstemming na de algehele bevrijding van het land. Voorlopig staatshoofd Toen dat plebisciet in juni 1946 werd gehouden, was de uitslag anders dan De Nicola had gehoopt. Maar de republiek had met een zeer geringe meerderheid gewonnen en het leek nog alsof er een burgeroorlog zou uitbreken tussen het republikeinse noorden en het konings gezinde zuiden. Al gauw ging het ge rucht, dat De Nicola de enige persoon was om als „voorlopig staatshoofd" op te treden terwijl de grondwetgevende vergadering haar werk verrichtte. Hij voelde daar heel weinig voor en gaf te verstaan, dat hij er alleen toe bereid was, wanneer men er niet in zou slagen een andere persoon te vinden, die het gevaar voor burgeroorlog zou kunnen bezweren. Met een overgrote meerder heid van stemmen werd hy door chris ten-democraten, socialisten en commu nisten tot „voorlopig staatshoofd" geko zen en toen de royalistische bevolking van Torre del Greco, het stadje ten zuiden van Napels waar hy woonde, hem toejuichte met de kreet „Leve Don Enrico en leve ook de republiek" was dat woordje „ook" voor hem beslissend. Hij begreep, dat men de republiek zou dulden indienhet hoofd van staat een royalist was. Natuurlijk is de toe stand nu anders, maar in die dagen was het een geweldig probleem. Uit eigen zak betaald Zo keerde dus De Nicola terug naar Rome en nam zyn intrek in het som bere paleis Giustiniani, zonloos en triest. Hij weigerde in het Quirinaal te gaan wonen, „het paleis van de Koning". Hij weigerde ook een hofstoet en stelde zich tevreden met een paar bedienden, die hij uit eigen zak betaalde, daar hjj nooit een lire uit 's Rijks kas heeft wil len aannemen („het is de plicht van ieder burger het land te dienen op de plaats waartoe hij wordt geroepen"). Zelfs de postzegels voor de correspon dentie van het staatshoofd betaalde hij zelf en de enkele keer, dat hij naar Na pels ging betaalde hy niet alleen de benzine, maar ook de verblijfkosten van de chauffeur! Op 1 januari 1948 kon hij de nieuwe grondwet afkondigen en daarmee hield hij tegelijk op „voorlopig staatshoofd" te zijn en werd president der republiek. Enkele maanden later in mei, was zijn ambtstijd verstreken en „om niet het slechte voorbeeld te geven van een president die wanneer zijn tijd voorbij is, zich beschikbaar stelt voor een nieuwe ambtsperiode" trok hij zich terug te Torre del Greco. Bij de nieuwe presidentskeuze kreeg hij tot tweemaal toe de stemmen van alle Kamerleden en Senatoren, maar hij kwam niet terug op zijn besluit. Daar zijn spaarduitjes door dat dure presidentschap vrijwel op waren, moest hy opnieuw zijn advo catenpraktijk openen. Voorbeeldig leven President Einaudi benoemde hem tot Senator voor het leven. In 1956 werd hij voorzitter van de constitutionele raad, het hoogste rechtslichaam van Italië en hij heeft veel werk gedaan om oude fascistische wetten, die in stryd zyn met de grondwet, te doen afschaffen en in Italië de rechtsstaat metterdaad te herstellen. Maar toen hij bemerkte, dat op andere wijze het onrecht, dat hij be streed, toch weer wettig of onwettig zegepraalde, legde hij dit ambt in 1958 neer en hervatte opnieuw zijn praktijk als advocaat in Napels. Een voorbeeldig leven is tot een einde gekomen. Daar hij ongehuwd was, laat „Don Enrico" alleen neefs en achtemeefs na.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 16