Fa. C. D. L1GTV0EI SCHOON SCHONER Roberto RossellinVs werk blonk uit op Venetiaans filmfestival Trouwauto's? „Bijlibo" WimJt (^jsïn TH. G. BARTHEN LEIDSCHE SPAARBANK foto v. VLIET Zoekt U een (HEM. WASSERIJ! ebr de No bel In het land der blinden Maar het echte neorealisme van 1945 nu kunstmatige achtergrond Voor le-klas spuitwerk: FOTO'S OP ELK GEBIED Hard- en Zachtboard De Houthal OMLIJSTINGEN 7s u/erk van LIFO - Leiden Opening andere rubrieken, bijv. autorijscholen e.d. is mogelijk SLIJPERIJ „VLIJM" Fa. A. Hogenes Zonen FRITS DE GOEDE ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1959 (Van onze Romeinse correspondent) Veertien films is voor een festival niet veel en naar het heet zijn ze voor Venetië dan ook met uiterste zorg gekozen: films van zeer bijzondere kunstwaarde. De drie heren, die voor die keuze verant woordelijk zijn, moeten echter wel een hoogst persoonlijke opvatting hebben over wat de kunstwaarde van een film uitmaakt. Totnutoe maar een oud gebruik wil, dat de belangrijke films op de laatste dagen worden vertoond zagen we negen films, doch slechts één, en niet meer dan één, film, die op festivalpeil staat. Waarmee nog niet gezegd is, dat het om een meesterwerk gaat, ook al wordt verwacht, dat hij wel de „Gouden Leeuw" zal krijgen. Het verheugende is, dat die belangrijke film het werk is van een regisseur van wie men meende, dat hij niet meer meetelde, Roberto Rossellini. Vittorio de Sica nu weer als kunstenaar Rossellini's „Rome, open stad" is niet alleen* **e film geweest, waarmee Italië onmiddellijk na de oorlog de eerste plaats ging innemen under de filmpro- ducerende landen van Europa, de film waarmee het .neorealisme" begint, het is ook tot nu toe de beste film, die ooit door een Italiaans regisseur is gemaakt. Onmiddellijk daarop volgde „Piase" en dan komt er een inzinking in het werk van Rossellini, zo plotseling en zo vol ledig, dat hij vergeten zou zijn als niet zijn huwelijksavontuur met Ingrid Berg man had gemaakt, dat er toch voortdu rend over hem geschreven en gesproken werd. Met zijn nieuwe film „Generaal Delia Rovere" heeft hij zich hervonden. Het verhaal over Anteos, de mythologische figuur luidt, dat hij onoverwinnelijk was zolang zijn voeten de grond, de aarde, raakten. Op diezelfde wijze nu heeft Rossellini kennelijk de atmosfeer van partisanen en verzetsbeweging no dig om een goede film te maken. „Gene raai Delia Rovere" is een op waarheid berustend, prachtig gegeven voor een film (en ook voor een toneelstuk, dat weldra volgen gaat). We danken het aan Indro Montanelli, een bekend Italiaans journalist, die in 1944/45 met de „Gene raal Delia Rovere" te Milaan een gevan geniscel heeft gedeeld. Inhoud In het kort is de inhoud als volgt: in Genua opereerde in 1944 een vroegere tuchthuisboef, een man met een inne mend voorkomen en een rappe tong, die op de meest gemene wijze geld wist te kloppen uit families, die een bloedver want in Duitse gevangenschap hadden. Hij gaf voor hoge personen te kennen van de S.S, die tegen redelijke betaling ervoor zorgden dat de betrokkene niet zou worden gefusilleerd. Het geld, dat hij op die manier „verdient", verspeelt hij in het Casino van San Remo. Maar op een dag loopt het mis. Hij vraagt een flink bedrag om het leven te bescher men van een welgesteld Genuees, wiens vrouw echter al weet dat haar man te rechtgesteld is. De boef wordt aange- ROBERTO ROSSELLINI koning in het land der blinden. geven en gearresteerd. In diezelfde da gen is een zeer vooraanstaand leider van de partisanen, generaal Delia Rovere, uit bevrijd Italië komend, aan de kust van Ligurie aan land gegaan met de be doeling in het noorden contact op te nemen met de leiders van het verzet. Die generaal wordt door de Duitsers gepakt en gefusilleerd. Nu wordt de Genuese oplichter voor de commandant van de S.S. in Milaan gevoerd, die sterk onder de indruk komt van de toneelspelersta lenten van die man. En de boef kijgt een opdracht. Hij zal in de gevangenis te Milaan worden opgesloten als „generaal Delia Rovere" en moet dan, door ge sprekken met de politieke gevangenen te weten zien te komen wie het geheim zinnige hoofd is van de verzetsbeweging en waar die persoon zich bevindt. Zo doet dus de oplichter als „generaal Del- la Rovere" zijn intrede in de gevangenis, waar hij door de politieke gevangenen met grote onderscheiding wordt behan deld als een der voornaamste leiders. Rol houdt op En langzamerhand, door alle verhalen van onrecht en leed die hij hoort, door de mishandelingen die zijn medegevan genen ondergaan (en ook hijzelf, om geen argwaan te wekken) houdt hij op een rol te spelen: hij wordt generaal Delia Rovere. Al heel gauw geeft hij de Duitsers weinig of geen inlichtingen meer. En dan komt het supreme mo ment. De S.S. besluit een dertigtal ge vangenen uit „vergelding" voor een ge pleegde aanslag, te laten neerschieten. Onder die gijzelaars mengt men „de ge neraal", enerzijds om hem schrik in te jagen en te doen praten en anderzijds omdat men er op rekent dat eventuele hoge verzetsleiders, die zich onder de gevangenen bevinden, zeker zullen trachten afscheid van „de generaal" te nemen voor deze sterft en daardoor zichzelf zullen verraden. Maar het won der gebeurt: de vroegere tuchthuisboef en oplichter speelt het spel van de Duit sers niet meer mee. Hij treedt de dood tegemoet alsof hij werkelijk de grote ver zetsheld was, met de onverschrokken heid van een Garibaldijn en tot de grootste verbazing van de S.S.-comman- dant. - Boeiend verfilmd Rossellini heeft dit, zoals gezegd his torische, gegeven (generaal Delia Rovere is Inderdaad bij Tossolo in het helden graf der vermoorde partisanen bijgezet en Montanelli is de eerste geweest die zijn ware identiteit heeft onthuld) op bijzonder boeiende wijze uitgebeeld. Maar hoe groot de verdiensten van deze film ook zijn (de geluidsstrook is al even goed als het beeld), ze blijven ver beneden „Rome, open stad". Er zijn vijf tien jaar voorbijgegaan. Wat we hier VITTORIO DE SICA eindelijk weer kunstenaar. Geen blaam voor verzekeringsmaatschappij (Speciale berichtgeving) Dezer dagen publiceerden wü een be richt over een beslissing van een ver zekeringsmaatschappij om geen uitke ring te doen aan een inwoner van Har- lingen, die by een geslaagde poging om een kind te redden uit het water, schade opliep. Hierin werd voorts de indruk ge wekt, alsof de betrokken verzekerings maatschappij ten onrechte de uitkering voor schadevergoeding heeft geweigerd. Vermeld werd namelijk dat de vader van het geredde kind verzekerd was tegen wettelijke aansprakelijkheid en dat de vader derhalve bij de verzekeringsmaat schappij om schadevergoeding had aan geklopt voor de koene redder die bij zijn reddingspoging horloge en schoenen bedierf. zien is een Genua en Milaan in oorlogs tijd, opgenomen in de „studio", terwijl in 1945 Rossellini met zijn camera de straat op ging. Er zijn echte toneel spelers bij betrokken en geen typen van de straat. Het neorealisme van 1945 is nu min of meer een met veel piëteit gere construeerde kunstmatige achtergrond waartegen het gebeuren zich afspeelt, terwijl het in „Rome, open stad" en meer nog in „Piasa", de hoofdzaak was. De „generaal" wordt gespeeld door Vittorio de Sica, die na in tal van com merciële films niets anders te zijn ge weest dan een goed acteur, in deze film weer kunstenaar is. Die rehabilitatie van Rossellini en De Sica is het meest verheugende wat tot nu toe over dit fes tival te melden valt. Matige rest Het begon met een kinderlijk-zoete Engelse film „The Boy and the Brigde" (de beste acteur is een getemde meeuw) en liet ons verder een retorische Russische praatfilm zien en nog een hele reeks van onbeduidende werkjes. „Hunde wollt Ihr ewig leben", een West duitse film over de „Hel van Stalingrad", kwam iets boven het lage gemiddelde uit. En Polen verraste ons met „De Nachttrein" van Jerzy Kawalerowicz, een film Vol spannende episoden, die zich allen afspelen in een slaapwagen. Helaas is het einde, wanneer alle reizi gers als één man de trein uit springen om de politie te helpen, die een ont vluchte moordenaar (een der reizigers) achtervolgt, onaanvaardbaar. Veel verwachtte men van een Spaans- Mexicaanse coproduktie van de regis seur Juan Antonio Bardem, de man van „Calle Mayor". Het werd een barre te leurstelling. Zijn „Sonata" is een melo dramatisch gebeuren, onhandig van re gie, maar prachtig van kleur en foto grafie. Van de zyde van de voorlichtings commissie uit het schadeverzekerings bedrijf deelde men ons het volgende mede: „De betrokken verzekeringsmaat schappij heeft zich volkomen terecht op het standpunt geplaatst, dat in dit geval geen schadevergoeding op grond van de polis voor W.A.-verzekering kon worden gedaan. Deze verzekering dekt zoals de naam reeds duidelijk zegt de wet telijke aansprakelijkheid van de parti culier, dus ook de wettelijke aansprake lijkheid van de vader ten opzichte van de handelingen van zijn kinderen. In dit geval was er van wetteleijke aansprake lijkheid van de vader echter geen sprake, zodat er van een uitkering uit hoofde van de W.A.-verzekering ook geen sprake kon zijn. Waar het zonder meer vast staat, dat op de verzekeringsmaatschap pij geen enkele verplichting tot het doen van een uitkering rustte, ligt de conclu sie voor de hand, dat het niet op de weg kon liggen van de betrokken verzeke ringsmaatschappij om door het doen van een volkomen onverplichte uitkering de dankbaarheid van de vader voor de redding van zijn kind tot uitdrukking te brengen. De redding betrof een geval van menslievendheid, een morele verplich ting waarvoor geen enkele vorm van verzekering bestaat. De publikatie van het bericht in de vorm waarin dit ge schiedde, heeft volkomen ten onrechte een blaam gelegd op de betrokken ver zekeringsmaatschappij en het verzeke- rings bedrijf in zijn geheel". Pijnlijk misverstand De Zweedse schilder O. Fahlström, die dezer dagen van vakantie is te ruggekeerd, is tot een merkwaardige ontdekking gekomen. Op de onlangs in Stockholm ge opende tentoonstelling „Rondom de spontaniteit"in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, is ook een „werk" van de kunstenaar geëxposeerddat naar Fahlström zegt, een stuk karton is waarop hij zijn penselen placht af te strijken!! Hij had het karton gébruikt om de verpakking van twee van zijn wer ken, die hij wilde tentoonstellen, te verstevigen. De organisator van de tentoonstel ling en doctor in de kunstgeschie denis, Aaström, geeft de artiest de schuld. Want wij hadden gedacht, dat Fahlström een nieuwe stijl wilde brengen". Professor Carlin, de secretaris van de Koninklijke Academie, zegt in de tien dagen die de tentoonstelling nu al open is niets bijzonders of vreemds gezien te hébben aannemers Voer NIEUWBOUW - VERBOUW en ONDERHOUDSWERKEN Pieter de la Courtstr. 9 Tel. 21249 afhaaldienst Oude Rijn 56 - Bevrijdingsplein 7 Oegstgeest, Geversstraat 46 Onze afhaaldienst biedt U gelegenheid weke lijks of maandelijks een vast bedrag aan huis te laten afhalen. Geen kosten. Minimum f 1.— per week of f 4.per maand. autoverhuur Dan de gekroonde CHRYSLER van GEBR. DE JONG - Hogewoerd 164 vanouds DE STALHOUDERIJ TEL 20239—23656 autospuitinr. LEIDSEWEG 402, Telefoon k 1710—24003 VOORSCHOTEN, k 1710—24609 HET adres voor HERSTEL van Uw OVERHEMD is „BEBO", bovenkraag 1.85 hele kraag 2.50 kledingreparatle Pieterskerkkoorsteeg 30 Lelden - Telef. 31369 AUTOSPUITINRICHTING FIRMA J. VAN MUIDEN ZOON LEVEND A AL 176—178 TELEF 31826 fotografen Haarlemmerstraat 248 Telefoon 21555 chem. wasserijen Chem Wasserh en Ververij. Stoppage, Plisseren, enz OUDE VES1 189 Telefoon 24214 HAARLEMMERSTR 42A telefoon 21797 Het betere werk leveren wi) DE KROON, Geregracht 3-9, tel. 24032 MORSSTRAAT 41 - TELEFOON 26918 P. KERKKOORSTEEG 30 TELEFOON 31369 doe het zelf Op maat en aan de plaat frormica, tegelboard, diverse soorten en kleuren plasticband, taps gedraaide poten, Uzerwaren, gereedschappen, verf Alles voor doe hetzelf H. JANSE, uw adres - Haarlemmerstr 129, tel. 21808 GRATIS THUISBEZORGING door geheel Leiden HOGEWOERD 99 TELEFOON 22536 heeft net weJ voor U om zeil te timmeren met hout-board of triplex. LADDERS EN TRAPPEN om veilig op te werken glas in lood fi"IFDFM Gl CEDENU-EN JUBLEUMRAMEN OUDE RUN 104 i£IDEN TEL.Oi.a90 lichtdruk LICHTDRUK- EN FOTOKOPIE NIEUWE RIJN 22 - TELEFOON 26706 licht - krachtinst. BOTERMARKT 25 Voor onderhoud en aanleg van LICHT- EN KRACHTINSTALLATIES TECHNISCH BUREAU C. L. M. VAN CLEEF TEL 22669 LEIDEN Een oud en bekend adres voor lompen, papier en metalen, enz. H. v. WEEREN CO.. BAKKERSTEEG 16, bij de Kaiserstraat, telefoon 21538 Desgewenst aan huls te ontbieden Reparaties van brillen vakkundig en oiilijk BRILLEN SPECIALIS1 VAN MUYEN Lelden - Hooigracht 54 Telefoon 20251 Noordwijk - Tel. 2949 Pr Bernhardstraat 51 restaurant H.H. STUDENTEN Voor goede, goedkope, warme en koude maal tijden naar Nieuwe Beestenmarkt 12 Telefoon 25437 H.H. STUDENTEN De unieke gelegenheid om CHINEES te eten is „AKADEMEIA", Oude Rijn 15 - Tel. 30117 c 1IIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiilii S. VAN WEESEL LOODGIETER ERKEND INSTALLATEUR voor gas, water en sanitair HOGEWOERD 112 Telefoon 20354 metselbedrijven Wilt Uw gang, Keuken, douchecel, badkamer of schoorsteenmantel BETEGELD hebben Dan is het adres: J. v. d. BROEK Narmstr. 18 Tel. 30966 Voor al het loodgiêterswerk KRAAIERSTRAAT 10 TEL. 22356 Terweeweg uv, tel. 23815 OEGSTGEEST. voor het slijpen van ai Uw gereedschappen, etc. KOREVAARSTR. 25 Telefoon 21844 Gaat U verhuizen? Dan naar S. A. v. LEEUWEN Eveneens vakkundige verzorging van Emigratieverpakkingen. Zoeterwoudseweg 7. tel 25773 VERHUIZINGEN met gratis beperkt personenvervoer JAN VAN DUUREN Middelstegracht 36, Leiden Telefoon 25468 Na 6 uur 30292 EMIGRATIE VERPAKKINGEN Leiden - Volmolengracht 21—23 - Tel. 22108—21256 SNELVERVOER: LEIDEN - DEN HAAG DELFT - ROTTERDAM GOUDA - HAARLEM NOORDWIJK - KATWIJK met alle tussen- en om liggende plaatsen. Open en gesloten wagens van diverse tonnenmaat voor transporten door geheel Nederland beschikbaar schoonheidssalons L. VAN TONGEREN neeft de RANI-PERMANENT. Dit is de vorstin der permanenten. LEVENDAAL 104 Tel. 23612 - Leiden en Rijksstraatweg 709. Wassenaar KAMPEEKTENTEN EN HUISJESTENTEN JACHTZE1LEN BOOTKLEDEN lanvossensteeg 37 Telefoon 20607 Vooi SiOI-t-EKEN en REPAREREN van Uw MEUBELEN C. VAN WELZEN Hulsadres: AIJEHSTRAA1 b5A Werkplaats, tel 31402 OOSTHAVENSTRAAT 7 Laat vakmensen Uw matrassen en meubelen repareren. Behangerij stoffeerderU. Complete woninginrichting. JAN VONK, HAARLEMMERSTRAAT 81 Telefoon 22580

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 12