HAY LEY WINT EEN BEER Vóór en na het bad: badstof ZATERDAG 25 JULI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 BRITS FILMKIND MAAKT FURORE DOCHTER VAN BEKENDE OUDERS Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ONS MENU VAN DE WEEK TSïte*' VARIA Van dat alles had Haylev echter geen last tijdens de opnamen voor „Tiger Bay". John Mills zou onge twijfeld opgetogen zijn als zijn doch ter meer succes oogstte dan hij (het geen zij wel schijnt te doen) en Horst Buchholz kon het echt niet schelen, want zijn populariteit was toch boven elke twijfel verheven. Bovendien mag hij Havley bijzonder graag. Daarbij kwam nog. dat Hayley stormender hand de genegenheid en bewondering veroverde van alle betrokkenen, van technici, van spelers, van regisseur en van producer. Ze was nooit vermoeid, of ongeïnteresseerd en hield zich stipt aan alle voorschriften. Ze luisterde steeds met gespannen aandacht naar de regisseur en dan. als een routinier, gaf hem precies dat spel. wat hij ver langde En bij een bepaalde ge legenheid zelfs meer dan hij ver wachtte. Echt acteren Want steeds had Hayley hem ge vraagd: „Wanneer mag ik nu eens acteren?" De regisseur had het beter gevonden dat Hayley als de eenzame kleine Gillie zich zo rustig mogelijk hield en volkomen natuurlijk bleef. Maar. zo had hij haar beloofd, er zou een scene komen, waarin zij wer kelijk zou kunnen acteren. De scene, waarin zij voor poli tie--inspecteur Gra ham gespeeld door haar vader de moordenaar, die zij aan het werk gezien heeft, nadoet. Lee had het plan de scene in een aantal zeer kleine stukjes op te ne men. voornamelijk spelend op de re acties van de inspecteur, dus John Mills. Maar Hayley speelde de scene zo onbevangen en zo treffend, dat zij geheel anders werd opgenomen Toen het stuk proefdraaide (waar Hayley nooit naartoe mocht) stonden de technici met open mond toe te kij ken Opvallend De vrolijke Hayley met haar bekende vader, John Mills. De telefoon rinkelde kortgele den in de Elmhurst Ballet School in het Britse plaatsje Camberley. Het was een gesprek bestemd voor de 13-jarige Hayley Mills. Het was haar moeder. Die ver telde haar, dat ze een zilveren beer had gewonnen. ,,Oh, dat is prachtig. Wat is het?" was het commentaar van het verbouwe reerde meisje, dochter van de be kende filmacteur John Mills en de bijna even bekende toneel schrijfster Mary Hayley-Bell. Het bescheiden, kleine blonde doch- tje van beroemde ouders - haar crea tie In de film „Tiger Bay" had de Britse filmcritici voor de moeilijke taak geplaatst nieuwe superlatie ven te ontdekken, toen de film enke le maanden tevoren in première was gegaan wist. dat de organisatoren van het Berlijnse filmfestival de Rank Organisatie hadden uitgenodigd om haar film in te sturen. Hartveroverend Maar voordat zij aan de telefoon werd geroepen wist zij niet, dat de Jury op de Berlinale haar een speciale prijs een zilveren "beer - had toe gekend voor haar hartveroverend spel in die film, waarin zij speelt naast haar vader en de Duitse acteur Horst Buchholz. De critici in Berlijn waren unaniem van mening, dat het dit dertienjarige meisje was, dat de film redde van het niveau van een dood gewone thriller. Haar spel deed zelfs hun doorgewinterde harten sneller kloppen en dat wil wat zeggen. De internationale jury bevestigde hun indruk en die van van de Engel se critici, die haar „het fascinerende fiimkind in de Britse films van na de oorlog" hadden genoemd. Natuurlijk is haar moeder erg inge nomen met het daverend succes van haar Jongste dochter haar 16-jarige andere dochter Juliet heeft kortgele den een zeer goede pers gekregen met haar vertolking in het toneelstuk „De vijfvinger oefening" maar mama Mills zal nog gelukkiger zijn, wan neer haar Jongste spruit een ander succes boekt n.l. het slagen voor haar eindexamen. Speciaal voor de wis kunde houdt zij het hart vast: „Het was altijd mijn grootste struikelblok en het schijnt bij Hayley precies het zelfde te zijn". Niet knap In de eerste plaats .als het kind goed is heeft men een goede kans, dat het met alle eer gaat strijken en het publiek geen oog meer heeft voor andere spelers en speelsters. Boven dien is het tijdens de opnamen vaak moeilijk werken met kinderen. Ze zijn snel moe. houden zich niet aan de voorschriften en hebben het vaak te druk met andere dingen. Een van Hayley's opvallendste eigen schappen was het gemak, waarmede zij in een oogwenk in en uit het ka rakter van de uit te beelden persoon stapt. Ze kon een dramatische scene met ernstige aandacht spelen, maar op het moment, dat Lee het stopsein gaf hervatte ze een gesprek precies daar. waar het was afgebroken voor de sce ne begon .Zelfs haar vader stond stomverbaasd over zoveel natuurlijke aanleg: „Hayley weet intuïtief, waar ik 25 jaar hard werken voor nodig had om het te leren De toekomst is voor Hayley eeen vraagteken. Ze wil wat ze altijd heeft gewild. ...actrice worden. Na ar.e maanden hard werken voor „Tigcr Bay" is daar niets aan veranderd. En dat zegt voldoende. Want heel veel mensen koesteren in het hart de wens om voor de film te spelen. Het goud lokt blinkend Maar het zeer vroege opstaan (de opnamen beginnen altijd vroeg in de ochtend), de lange dagen, de zenuwslopende inspanning en het enorme geduld, dat men moet bezitten, doen de glans van dit bestaan maar al te snel verble ken. Maar het heeft Hayley niet kun nen afschrikken. Nog steeds wil zij actrice worden. Regisseur Lee Thompson leidde de jonge Hayley bij de eerste schreden op het filmpad naar een zilveren beer. Op maat Het was J. Lee Thompson, die voor stelde Hayley de rol van Gillie te ge ven. Hij regisseerde zijn vriend John Mills in een andere film- Toen hij het verhaal van .Tiger Bay" had gelezen, meende hij onmiddellijk, dat John een uitstekende inspecteur en zijn dochtertje een goede Gillie zou zijn. De tekst, die hij nam van Hayley bewees, dat het meiske kon acteren. En dus verliet Hayley voor enkele ma len de boerderij in Kent, waar de fa milie Mills woont. Ze groeide daar op tussen de paarden, zodat zij bijna even goed rijdt als ze loopt. Voor het overige houdt zij van de dingen, waar de meeste jonge meisjes van houden. Het is een vrolijk, onbezorgd en on bedorven meisje, dat echter als de voortekenen niet bedriegen haar weg in de filmwereld wel zal vinden. Advertentie! Parijs, juli '59 U zwemt als de zon lekker warm is en het water niet te koel. U zwemt misschien alleen in de grote vakantie, omdat de zee of de plas dan uw dagelijkse omgeving is. In jaren heeft U misschien niet meer gecrawld, gedoken, niet meer sinds de tijd dat baan of huishouden een eind maakte aan de dagelijkse fietstochten naar een druk, naar chloorriekend zwembad. Maar het zwemmen bent u desniettemin niet verleerd en de lust er in heeft u niet verloren. Voor de vakantie van deze zomer ligt uw badpak klaar. Hayley Mills is een klein, lenig meisjes met vlasblond haaT en blauwe ogen. Niet bijzonder knap om te zien. Maar haar gevoelig, levendig gezicht je en haar natuurlijke charme maken haar desondanks bijzonder aantrekke lijk .Men had moeilijk een betere keus kunnen maken voor de rol van Gillie in .Tiger Bay". Ofschoon dit haar allereerste rol is. is zij opge groeid met en tussen de films. Daar naast bezit zij enkele eigenschappen, die haar uitermate geschikt maken voor het filmwerk: ze is intelligent en gedisciplineerd. Nooit behoefde regis seur J. Lee Thompson haar iets twee maal te vertellen. Zijn aanwijzingen begreep zij meteen en kon daardoor steeds zeer spontaan s/pel leveren. Niet gewenst De meeste artiesten hebben er een hartgrondige hpkel aan. wanneer er een kind in de film meespeelt. Maar heeft u er ook al iets bij Iets dat u over uw vochtige badpak aan kan trekken, wanneer het te koel is om in de zon te drogen, iets dat u over uw droge pak aan kan schieten, wanneer u niet in zwemkostuum tus sen de meer geklede strand- en boule vardkostuums van uw medevakantie- gangsters rond wilt lopen? Voor het geval dat u zo iets nog niet heeft, zijn hier enkele suggesties: modelletjes voor deze zomer, praktisch aan de waterkant, en gemaakt uit badstof, effen, gestreept, bedrukt met bloemen of geometrische patronen. Badstof is niet alleen handig, omdat het vocht opneemt, maar bovendien is het een „modestof" voor al die oorden waar gebaad wordt en de mode niet verstek laat gaan. En uit die modestof worden tegenwoordig allerhande aar dige modellen gemaakt, die geen van alle ook maar iets gemeen hebben met de fantasieloze badjas (voor dames èn voor heren) die tegenwoordig niet verder meer komt dan de badkamer. U denkt er natuurlijk wel aan dat u badstof (een kledingstuk, zowel als een handdoek) na het wassen nooit strijkt, aangezien dit het absorptie vermogen zou verminderen: dat u het na het wassen nooit uitwringt, doch luchtigjes uitknijpt en dan uitslaat, en dat u het tenslotte, voordat het helemaal droog is, luchtigjes opwrijft (badstof tegen badstof) om het weer lekker zacht en soepel te maken. Onze modelletjes van badstof zijn: 1. een blauwe jumper met grote schouderkraag, die desnoods bij wüze van capuchon om het hoofd gedra peerd kan worden. De jumper, van effen badstof, is recht, lang en mouw loos, en kan over een badpak of over shorts worden gedragen. 2. een rechte blouse zonder mouwen en met ronde halsopening, die ge maakt wordt van gestreepte badstof in twee of meer kleuren. Inplaats van stof-van-het-stuk kunnen ook twee identieke handdoeken voor een derge lijke blouse dienen en in dit laatste geval kunt u zelfs een heel aardig effect verkregen door de ingeweven rand van de handdoeken aan de zoom van de blouse intact te laten. En niet alleen gestreepte baddoeken, maar ook effen met een aardige, ingeweven ran' kunnen een go» resultaat geven 3. een rood capuchonjasje, waarvan de capuchon in een punt met kwast eindigt. Het model heeft driekwart mouwen met manchet en bezit een brede overslag, welke wordt vastgezet met één knoop links onder de schou der en één knoop rechts onderaan, die wel of niet door de grote, opge naaide zak wordt gehaald. 4. een badjurk van effen materiaal, waarvoor echter ook gepatroneerde badstof zou kunnen dienen. De Jurk kan op twee manieren worden gedra gen, dank zij de schuif met doorgere gen fantasielint, die even onder de taille is aangebracht. Wordt het lint niet aangetrokken en worden de uit einden ervan aan de voorkant losjes over elkaar geslagen, dan is het model als een geheel rechte zakjapon, met dwarse insnijding voor de hals en armsgaten, die in het verlengde van de zijnaden vallen. In de tweede ver sie is het een Jurk, die een bloesend lijfje heeft: hiertoe wordt het lint door de schuif, precies om de taille, strak aangetrokken, het lijfje wordt dan bloesend en de rok iets korter. Deze jurk, die weinig meer is dan een dubbelgenomen, rechte lap badstof, kan tevens als baddeken dienen. 5. een gebloemde, korte cape, welke aan de bovenkant voorzien is van een brede schuif met doorgeregen koord of lint. Dank zij dit koord of lint wordt de halsopening op de gewenste maat ineengerimpeld. De cape is geheel recht en dus van boven even wijd als van onderen. Hij is rondom gesloten en bezit aan de voorkant twee splitten voor de handen, die met katoenen bies zijn afgewerkt. J. V. Als de weersverwachtingen juist blaken te zijn, zullen ons nog heel wat mooie zomerdagen te wachten staan, dagen waarop de behoefte aan een koele drank bijzonder groot is. Een vruchtenbowl is, vooral bij fees telijke gelegenheden, dan wel een drank bij uitnemendheid, maar ook op „gewone" dagen kan een eenvoudig toebereide bowl er ingaan als koek. Het is n.l. helemaal niet nodig, dat bowl altijd met wijn wordt afgemaakt en met dure blikjes geconserveerd fruit wordt bereid. Neem ook eens stukjes appel, pruimen, meloen, bessen, frambozen, kersen, banaan, enz. en daarbU appelsap of rivella. U zult zien dat deze bowl misschien nog wel ver kwikkender is, want U houdt er het hoofd beslist koel bij. MAANDAG: kaasomelet, sla, aardappelpuree; pruimen. DINSDAG: gebakken bloedworst, andijvie, aard appelen; karnemelkvla met sinaas appel. WOENSDAG: aardappelkoekjes, hardgekookt ei met kaassaus, komkommersla; be schuit met kruisbessencompóte. DONDERDAG: nierragoüt in rijstrand, gebakken bloemkool; hangop. VRIJDAG: bloemkoolsoep; gebakken bokking, aardappelen, snijbonen, óf paprika's gevuld met gehakt, aardappelen, tomatensla. ZATERDAG: Huzarensla; fruit. ZONDAG: Jullennesoep (gemaakt van allerlei jonge groenten), kalfsfricandeau, verse kapucijners, aardappelen; kruisbessenvla. Recept: Vruchtenbowl. 500 g. gemengde vruchten in kleine stukjes gesneden, 7^4 dl. appelsap, 3 dl. spuitwater óf 1 grote gezinsfles rivella in plaats van sap spuitwater, 75 g. bas terdsuiker. De vruchten met de suiker 1 uur laten staan. Het sap erbij doen en nog 1 uur goed in laten trekken. Vlak voor het opdoen het spuitwater erbij gieten. Recept: Schuimige kruisbessenvla. 500 g. kruisbessen, 100 g. basterd suiker, 5 blaadjes witte, 1 blaadje roze gelatine, 3 dl. melk of kof fiemelk, 2 eiwitten. De bessen schoonmaken en door een zeef wrijven. De melk koken, van het vuur nemen, de suiker en de geweekte gelatine erin oplossen. Zodra de melk drillig gaat worden de vruchtenmoes erbij doen. De eiwitten stijfslaan en voorzichtig door de vla scheppen. Overdoen in een vlaschaal en game ren met achtergehouden kruisbessen. Speciaal voor het even-vlug- doen van een fijn wasje tijdens de vacantie, brengt White Rose een handige REIS VERPAKKING 6 sachets in etui f 1.25 verkrijgbaar bij: drogisterijen, parfu merieën. lingerie-, dames- en heren modezaken Soms raait Vrouwe Fortuna de mens met haar vinger aan. In Engeland werd een muziekstudent negen jaar geleden door een ongeval getroffen waardoor hij kreupel werd. Dat had uiteraard niets met het geluk te maken. Integendeel zelfs, maar zo doende werd de student gedwongen om op straathoeken te gaan spelen om zijn vioolstudie te bekostigen. Dat werd wel zijn geluk, want een bekende componist-dirigent trok zioh zijn lot aan en gaf hem een grote kans om in een van Londens grootste concertzalen een recital te geven .Het werd nog een succes bo vendien en nu is het kostje van de muziekstudent wel gekocht. Soms staat de mens aan ontzettende gevaren bloot zonder dat hij er wat van af weet. Vlak bij een Italiaanse school bleek een onontplofte bom te liggen ,die nog uit de oorlogstijd stamde. Het toeval wilde namelijk dat het gevaarte in de armen van een grijper van een kraan terecht kwam. Toen de machinist zag dat hij zo'n gevaarlijk projectiel in zijn bak had zitten, schrok hij dermate dat hij in zijn schrik een handel overhaalde waardoor de grijper openklapte. De bom smakte op de maar wonder boven wonder barstte hij niet. De school werd ijlings ont ruimd, de machinist kreeg grijze haren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13