ELATH» troef van Israël tegen van Suezkanaal Egypte's blokkade VRIJ IN HET LEVEN STAAN] IN DE ZOMERMAANDEN DRAAIT ZWEDEN OP HALVE KRACHT.... Binnen vijf jaren zal aantal inwoners tot vijftienduizend gegroeid zijnzo verwacht men Onbewoond, maar zeer rijk achterland WOORD VAN BEZINNING Niet alleen een groot aantal bedrijvenmaar zelfs hele steden komen stil te liggen VARIA Het begint al in eind april Zelfs (le reisbureaus kunnen met vakantie Zaterdag 27 Juni 1959 Elath's smalle kuststrook aan de Rode Zee (Van onze correspondente in Israël) Het Deense vrachtschip de „Inger Toft" was gedurende de afge lopen maanden het derde schip, dat zijn aan boord bevindende Israëlische lading niet door het Suezkanaal mocht vervoeren. Kolonel Nasser heeft besloten de economische blokkade tegenover Israël te verscherpen in een periode, dat Israëls nieuwe vriendschapsbanden met nieuwe handelspartners in Afrika en Azië grote economische perspectieven openden. Het tijdstip voor een verscherping der blok kade heeft Egypte met trefzekerheid en politieke intuïtie gekozen. Sedert de Egyptisch-Israëlische Sinaï-oorlog van 1956, heeft Egypte de doorvaart van Israëlische goederen door het Suezkanaal oog luikend toegestaan. Blijkbaar achtte kolonel Nasser het politieke tijd stip nu gunstig aangezien geen der grootmogendheden Nasser door een berisping in de armen van Rusland zou willen drijven. geb-woestijn, die 57 procent van Is raëls totale oppervlakte in beslag neemt en waar slechts 0.7 procent van de totale bevolking woont. Zonder de kolonisatie van de Negeb, zijn de kos ten van een spoorlijn tussen Israëls woestijnhoofdstad Beersjeba en het 237 km verwijderde Elath niet lonend. Zon der de spoorverbinding met Elaths achterland, blijven de ontwikkelings mogelijkheden voor Elaths haven ech ter gering. De Negeb is waarschijnlijk het enige gebied ter wereld, waar bodemschatten zoals bromide, chlorine, magnesium, fosfaten en potas in grote kwantiteiten gezamenlijk voorkomen. De exploitatie is zonder kolonisatie van de Negeb onmogelijk, de industrialisatie zonder de bewuste spoorlijn tevens niet lo nend. De vicieuze cirkel rondom Elath scheen eindeloos gecompliceerd om zijn eigen as te blijven draaien. Egypte's hernieuwde blokkade van het Suez kanaal heeft de regering doen beslui ten, die cirkel te doorbreken en als uitgangspunt aan te nemen, dat won deren in de toekomst niet onmogelijk zyn. Sedert de Sinaï-oorlog van 1956 ont wikkelde Israëls zuidelijkst gelegen ko lonisatie-punt aan de Rode Zee, Elath, zich van een slaperige militaire voor post tot een havenstadje met ruim zes duizend inwoners. Slechts tien kilo meter grondgebied bezit Israël aan de oever van de Rode Zee. Dit is echter voldoende om tezamen met Jordanië, Saoedi-Arablë en Egypte een directe zeeweg naar de Atlantische en Indi sche Oceaan te bezitten. Akaba, Jorda- nië's havenplaatsje aan de Rode Zee ligt op ruim een halve kilometer af stand van Elath vandaan aan de baai, welke de Israëliërs met chauvinistische trots de Baai van Elath noemen. Elaths haven kan sedert kort tege lijkertijd twee schepen van resp. drie duizend vijfhonderd ton en zeven duizendvijf honderd ton bedienen. De in allerijl na de Sinaï-oorlog aangelegde olie-pijplijn van acht cm, welke de olie van Elath naar Beersjeba en vandaar uit naar de olie-raffinaderijen van Htifa oppompt, zal binnenkort door een 16 cm pijplijn vervangen worden. Vanaf 1956 heeft men ruim 50 miljoen Israëlische ponden (een Israëlisch pond is 2,10 gulden) in Elath geïnves teerd. Het onlangs door het parlement goedgekeurde vijfjarenplan voor Elath slaat alle tot dusverre goedgekeurde ontwikkelingsplannen. Desondanks heeft Ben Goerion in de afgelopen weken zowel sterke diploma tieke als politieke druk uitgeoefend teneinde de Egyptische economische blokkade te doorbreken. Hij heeft zelfs op tegenacties gezinspeeld, welke ver strekkende militaire gevolgen kunnen hebben. Gaat het hier om een politiek steek spel als onderdeel van het Egyptisch- Israëlische dispuut of heeft de Suez- kanaal-blokkade voor Israël grote na delige gevolgen zowel op politiek als economisch gebied? Vicieuze cirkel De haven van Elath is nog niet in staat van Haifa die goederen over te nemen, welke via het Suez-kanaal naar de Afro-Aziatische wereld onder neu trale vlag vervoerd kunnen worden. De blokkade torpedeert derhalve menig handelsproject voor Israël. De greep van een algemene Arabische econo mische blokkade is opnieuw benau wend sterk. Dankzij de hernieuwde eco nomische blokkade, zal Elath echte] zonder twijfel in verbazingwekkend tempo als Israëls troef tegen Egypte uitgespeeld worden. Elaths bestaan is mede afhankelijk van zUn verbinding mei hel noorden: en door het ontbreken van de haven belastingen in Egypte, ook een goed koper traject naar Japan. De „vloot" van vrachtwagens verhoogt de ont wikkelingsmogelijkheden van Elath. Het aantal in vaste dienst werkende havenarbeiders is sedert de blokkade van tachtig tot honderd verhoogd. Drie kwart miljoen pond kosten de nieuwe haven-installaties, die binnen een jaar in bedrijf zullen komen. Een nieuwe steiger voor schepen van twaalfdui zend ton capaciteit is in aanbouw. Bin nen vijf jaren hoopt men het inwoner tal in Elath tot vijftienduizend zielen op te voeren. „Neemt de regering niet al te grote risico's? Uiteindelijk kunnen Saoedi- Arabië of Egypte gemakkelijk de vrije doorvaart van Israëlische schepen door de Rode Zee verhinderen", vroegen wij een hooggeplaatste regeringsambte naar. „Dat is dan oorlog", luidde prompt het antwoord. „Maar sinds wanneer beschouwt u eigenlijk Elath als Israëls grote troef tegenover Egypte?" hielden wij vol. „Sedert gisteren", kwam even prompt en lakoniek het antwoord. En daarmede gaf deze Israëliër te kennen, dat de politieke slag om het Suez kanaal Israël deed besluiten in Elath binnen afzienbare tijd het schijnbaar onmogelijke te bereiken. EEN bekend Nederlands schrijfster vertelt ergens, dat de schrik van haar kinderjaren het alziend oog van God is geweest. De gedachte overal bespied te worden was haar onverdraaglijk. Deze jeugd ervaring is waarschijnlijk het gevolg geweest van een benepen en bekrompen z.g. christelijke opvoeding. Maar al te veel wordt er geschermd met het argu ment: God ziet alles, dus je moet heel braaf zijn. In dit soort opvoeding wordt God ge degradeerd tot een hoger soort politiewezen, die over geheime middelen beschikt om een vertrouwend doet opzien naar zijn hemelse Vader. Hoeveel mensen leven er niet met het benauwende gevoel on begrepen te zijn in dit leven, worden niet geremd in hun ver houding tot de medemens, om dat ze niet vrijstaan tegenover daar aanleiding toe gegeven hebben. Toch is het waarachtige geloof voor de mens een bevrij ding. Wanneer we werkelijk ernst maken met de waarheid, dat God in Jezus Chrustus de zonde der wereld weggedragen heeft, dan wordt het leven weer blij. Jezus zegt: „Ik ben geko men opdat ze leven hebben en overvloed". Dat is de rijkdom van het geloof. Daar is weer ruimte en spontaneïteit. Mensen, die in dit geloof le ven, staan ook tegenover hun medemens vrij. Het samenleven van mensen wordt maar al te veel bepaald schuldige daad onmiddellijk te signaleren. Deze krenterige op vatting heeft het christendom veel kwaad gedaan. Het kweekt huichelaars of onverschilligen. Wanneer de dichter om Psalm 139 bidt: doorgrond mij en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten, dan heeft dit gebed als achtergrond een blijde zekerheid en een diep geworteld gevoel voor geborgenheid. De dichter weet zich gekend en be grepen, ook daar waar hy zich zelf niet kent en begrijpt. In zijn verhouding tot God wordt hij niet beheerst door angst, en het alziend oog van God achter volgt hem niet, maar rust op hem, hij wordt in het oog ge houden. Een mens, die zo in het leven staat, leeft uit een inner lijke rust, die hem kinderlijk Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, toets mU en ken mijn gedachten. (Ps. 139 23). zichzelf. Verborgen schuldge voelens, verdrongen verlangens, kwellen hen, en maken dat hun leven nooit spontaan is. In Psalm 139 beluisteren we een echt kinderlijk geloof, dat sterk is, in ongeschokt vertrou wen op God, die alles van de mens weet, begrijpt en vergeven wil. Er bestaat bij niet-christenen vaak het misverstand, dat het geloof remmend werkt op het mens-zijn. Een ervaring, zoals van de genoemde schrijfster kan (Van onze correspondent in Stockholm) Korter en goedkoper De volgende prestatie werd afgelo pen februari geleverd teneinde Japan te tonen, dat indien een geregeld ver voer gegarandeerd zou zijn. de aankoop van fosfaten in Egypte niet nodig en hetv ervoer van potas en fosfaten niet door het Suezkanaal maar door Elath sneller en goedkoper is. Een „vloot" van vrachtwagens vervoerde meer dan duizend ton potas van Sodom (aan de Rode Zee) naar Elath. Iedere vracht wagen met een capaciteit van 53 ton werd in vijf minuten volgeladen. Het vrachtschip had een drie dagen kortere Soms heeft de mens geluk door kleine oorzaken. Een inbreker in Londen besloot zijn geluk eens te proberen bij een grote bankinstelling. Tot zijn grote verwondering behoefde hij he lemaal niet de uiterste voorzichtig heid te betrachten, want wat hij ook deed, de alarminstallatie begon niet te loeien. Zodoende kreeg hij ruimschoots de tijd om een bedrag van enkele tienduizenden guldens bij elkaar te roven. Daarna vertrok hij weer even kalm als hij gekomen was en ook nu trad de alarminstallatie niet in werking. De volgende mor gen werd duidelijk waarom de sire nes geen geluid gaven. Een vogel had zyn nest op een vitaal punt in de installatie gebouwd en daardoor werd het contact! verbroken. Het is vier uur 's ochtends. De ramen staan wijd open. In volle teugen genieten wij van de jonge dag, die ons reeds twee uur geleden zo lief lijk heeft gewekt. Het is zomer. Volop zomer. Dat is hier in het hoge noorden meer dan een jaar getijde. Het is de tijd om weer in contact te komen met de natuur en het is eigenlijk een zonde om nu op een kantoor te zitten. Het begint eigenlijk al op 30 april. Als de Nederlanders bij elkaar zijn om de verjaardag van de Koningin te vieren, zetten alle Zweden, die in hun jeugd eindexamen h.b.s. hebben gedaan, de witte muts op en gaan naar buiten, om met alle andere ex-h.b.s.-ers het „Valborgsmassoafton"-vuur aan te steken. Het is weer een van die vele Zweedse feesten, die een mengelmoes zijn van geloof en bijgeloof en van oeroude tradities. Walborg of Walpurga heette een Duitse abdis, die in 779 is overleden en later heilig werd verklaard. Haar geboortedag 1 mei, viel evenwel samen met de gevreesde nacht, waarop de heksen naar hun verzamelplaats trokken. In Duitsland had men de „Hexentanzplatz" op de Broeken, de hoogste berg van de Harz. In Zweden sprak men van de Blocksberg. Om de boze geesten te weren, werden vuren ontstoken. En dit gebruik leeft nog in Zweden voort. Bovendien verkleden alle jonge meisjes die thans geen vervol/ing meer hebben te vrezen zich als heksen. Ze hebben een bezem en een koffiekan bij zich, waarin zy geld ophalen en zy beloven, de gever gedu rende het volgende jaar niet lastig te vallen. De warmte komt plotseling. Maar door tal van tradities is men op de komst van wat men dan zomer noemt voorbereid. In Nederland denkt u misschien aan Pasen - Hemelvaart - Pinksteren, als over de etappes wordt gesproken, die naar de zomer leiden. Al kent de Zweed óók deze kerke lijke feesten, er zijn toch nog andere, niet te ver waarlozen tradities, die vooral de maand mei vlugger doen omgaan. Bovendien worden de straten in mei opgevrolijkt door alle hoogste klas- sers. die op hun zwarte schoolmuts de meest eigenaardige leuzen hebben geborduurd. „Ben een kurk drijf boven". Of „ik kan het noodlot niet ontgaan". Of „roem schenkt moed", en ga zo maar door. Het zijn de jon gens en de meisjes, die hun schrifte lijk examen hebben gedaan en nu nog het monderlinge moeten afleggen al vorens de witte pet te mogen opzetten. Er is ook nog een geheime code, die de wel-ingelichten vlug verklapt, hoe veel tienen en hoeveel negens of ach ten men heeft gehaald. Hel mlddemaohteltfk g van avond gloren en dageraad door de vrees voor elkaar en voor het oordeel, dat de ander zal hebben. Dat brengt allerlei spanningen en maakt het leven saai en stroef. Psalm 139 in zijn opgetogen heid over Gods kennis van ons leven neemt ook de vrees voor elkander weg. Wat anderen van ons zeggen wordt geheel onbe langrijk tegen het licht van Gods beschermende liefde. Ons leven is geborgen en vei lig in Gods hoede. Werkelijk vrij in het leven staan die mensen, die er gerust op zijn, dat God hen in het oog houdt, zoals de Vader uit de gelijkenis van de verloren zoon. D. H. OIJSBERS, Jeugdpredikant te Leiden, herv. pred. te Leimulden. Maar niet alleen deze groep toont een anders ongekende baldadigheid. Ook de overig© scholieren doen er aan mee. Het is buitengewoon hard blokken geweest. Van kerstdag heeft men zich haast geen pauze gegund. Met nerveuze spanning heeft iedere klas de schriftelijke proeven tegemoet gezien. Deze zijn over geheel Zweden haast hetzelfde en ieder opstel b.v, moet worden opgestuurd aan het con trolerend hoofdbestuur der scholen. Ai deze spanning ls echter de twee de helft van mei afgelopen, want be gin juni beginnen de vakanties. Deze duren dit jaar tot 81 augustus. Hel zijn dus haast drie maanden! Niet alleen de scholen sluiten. Ook avond-cursussen, verenigingen, orga nisaties en dergelijke beëindigen het „lente-halfjaar" in mei. Dan worden de bloemetjes buiten gezet, dan wordt nog een lentefeest gegeven of op an dere wijze aangetoond, dat men eerst in september weer de draad wil op nemen. Gedurende de zomer is men nu eenmaal een ander mens. Op deze wyze komen niet alleen hele bedrijven, maar ook hele steden stil te liggen! Als alle fabrieken ge durende drie weken tegelijkertijd de poorten sluiten, zoals nu het geval is, is er ook voor de winkelier niets te doen. Zelfs het reisbureau kan vakan tie nemen. Er is toch niemand. Moeilijkheden voor toerisf Dat brengt natuurlijk moeilijkheden voor de toerist mee. Er zijn echter ge noeg oudere scholieren die gedurend© een gedeelte van hun vakantie er iets bij willen verdienen zodat het.zaakje nog net loopt. Maar het ls een feit, dat Kopenhagen juist 35 dancings en andere vermaak-gelegenheden toe stemming heeft gegeven om tot vijf uur 's ochtends open te zijn, terwijl men in Stockholm met moeite 23 (restaurants tot 1 uur geopend kan ihouden! Welke Zweed zou zich ook In juli in een dancing willen zetten? Ieder een is immers buiten. Een bezoek aan de stad betekent das, geperste broek, colbertjasje. Een bezoek aan de stad betekent nagellak, poeder, kapper, diepvries-eten. discipline in het ver keer en het ben-in-dienst-m ask er. Buiten echter ,waar nagenoeg ie dere Zweed zijn huisje heeft, neem! men er zijn gemak van. De vers uit 'I water gehaalde vis wordt gezouten en in boterhammen papier boven open vuur geroosterd. Men haalt water uil de pomp, laat het elektrische scheer- toestei met opzet thuis om weer eens lekker de kwast te gebruiken en draagt shorts. 's Avonds wil men niet naar bed, omdat de nachten zo mooi zfln. En 's ochtends is men al om 3 of 8 uur aan de gang, omdat het in bed niet uit te houden is. Zonde ook van die mooi dag. De een timmert aan zijn huisje, een ander bouwt een radio-toestel, een derde plukt aardbeien. Iedereen doet dat, waar hy toevallig zin in heeft. Maar hij doet het kalm. Er is tijd genoeg. De dagen zfln immers zo lang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13