Roland Petit
KOKEN
ZATERDAG 2 MEI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
SIEMENS
STANDARD
iedereen
ziet u
met
andere 1
ogen!
DIE VROUW, DIE de godin van de Rede werd
„vertaalde" Rostand's
Cyrano tot ballet
Nieuw waagstuk van beroemde
kunstenaar ten dele geslaagd
V
MET UÊL JOKE
maïzena
D U RYEA
SLEDE-STOFZUIGER
licht gewicht aaq
grote zuigkracht l« IHO,"
3. Op 10 november 1793 werd de Notre
Dame als tempel van de nieuwe godin
ingewijd. In het midden van de kathe
draal had men een podium gebouwd,
ivaarop een Griekse tempel met het op
schrift ..Aan de wijsbegeerte"De tem
pel iverd bekroond met de borstbeelden
van Voltaire, Rousseau, Franklin en
Montesquieu. Het maakte een diepe in
druk op de aanwezigen toen Mile Mail-
lard uit deze tempel trad om de hulde
der Republikeinen in ontvangst te ne
men.
4. Een dergelijke plechtigheid vond ge
lijktijdig plaats in drie andere kerken.
Maar geen van de actrices, die hier de
rol van de godin der Rede vervulden,
werd zo bekend als Mile Maillard en een
van hen, Mile Aubry, viel kort daarna
van een balkon in de Opera en brak ar
men en benen. Mile Maillard daarente
gen is als godin van de Rede de geschie
denis ingegaan. Zij trok zich in 1813 uit
de Opera terug, beroemd geworden door
haar zang en haar schoonheid en stierf
op 16 oktober 1818.
(Van onze Parijse correspondent)
Roland Petit verstaat de kunst en hij heeft de moed via het ene
avontuur naar het volgende waagstuk voortdurend hoog spel te
spelen. Een hoog spel, dat hij winnen of verliezen kan, maar waar
mee hij in elk geval voldoet aan die hoogste en heilige wet der
levende kunst: de wegen der routine en van het gemakkelijke succes
te vermijden.
Als solodanser van de Parijse Opera (waar hij nu door minister
André Malraux als directeur van het ballet weer is binnengehaald)
legde hij, terstond na de laatste oorlog, die hoge en wereldwijd be
geerde functie neer om, nauwelijks meerderjarig, een eigen troep te
kunnen stichten, die sedertdien al wel drie, vier keer ontbonden
werd, omdat Petit op een verkeerd paard had gewed. Maar hoeveel
rasdieren heeft hij in die tijd niet eveneens voor laten draven: Le
Loup, Carmen, Croqueuse de diamant, Les blanchisseuses. Roland
Petit en zijn vrouw Zizi Jeanmaire hebben, tussen die Parijse voor
stellingen door, ook in Hollywood en op Broadway gewerkt, en nog
altijd zweeft hem als ideaal voor ogen een originele Franse musical
te monteren, een doelwit waarnaar hij in september aanstaande met
een operette van Marcel Aymé en Marius Constant, een nieuwe
worp zal wagen.
Experiment, dat alle
aandacht verdient
Maar lopen we niet op de gebeurte
nissen vooruit: dit keer had Roland
Petit de spanning al weer torenhoog
weten op te voeren vanwege zyn nieu
we ballet Cyra/no de Bergerac, waar
voor 'hij het meest gespeelde en gelijk
namige drama uit het romantische
repertoire van Edmond Rostand als
inspiratiebron, of, zo men wil, tot aan
leiding gekozen had. Is het experiment
geslaagd? Mislukt? Laat ik van remise
mogen spreken.
Het waagstuk was inderdaad weer
niet miniem. Bij zijn herdichting van
opera tot ballet van Carmen, hebben
vooral de muzikale kringen van heilig
schennis geschreeuwd, en het was
zeker wèl waar dat Bizet toen nog al
wat veren laten moest. Met Cyrano,
waarvan de artistieke eeuwigheids
waarde ook wel even verschillend mag
worden getaxeerd, lagen de stukken
echter weer heel anders. In tegenstel
ling met de Carmen waarvan de (mis
handelde) muziek indertijd gehand
haafd werd, had Petit nu bij de
Cyrano het oorspronkelijke medium, de
taal, immers geheel uitgeschakeld.
Alleen het verhaal, de intrige, en een
aantal situaties nam hij over van
Rostand, om die door de middelen van
het ballet, de dans, de mime en de
acrobatiek dus in een ander toneel
vocabularium te vertalen. Zélf had hij,
voor de première, nog verklaard dat
hij zijn nieuwe vertoning het liefst
geheel los van Rostand's Cyrano be
schouwd en gewaardeerd zou willen
zien. Maar die wens is natuurlijk nogal
academisch, nademaal de Fransen hun
klassieken (bijna) op hun duimpje
kennen, zodat vergelijkingen erg moei
lijk te ontlopen waren.
Veel te bewonderen
Er is in deze voorstelling, die een
hele avond duurt en uit zeven breed-
opgezette en uitgewerkte bedrijven be
staat intussen veel te zien, te beleven
en ook wel te bewonderen. Ten eerste
de verbluffend-knappe en soms ont
roerende hoofdrol van Petit-zelve.
Cyrano, die met zijn esprit, zijn bra-
vour en zijn dapperheid zo hartstoch
telijk de schone Roxane bemint en
begeert, van wie hij niettemin wéét,
dat ze, vanwege zijn eigen lange en
ontsierende neus (een bezwaar dat,
dank zij de esthetische chirurgie, van
daag gemakkelijk te verhelpen zou
zijn!) tóch nooit voor hem zal zijn
weggelegd. Na Le Loup is deze Cyrano
zeker wel de hoogste prestatie die de
danser-acteur Roland Petit in zijn
rijkgevarieerde carrière tot dusver ooit
geleverd heeft. Als metteur-en-scène-
choreograaf vuurt hij zo mogelijk even
meesterlijke pijlen af in de tafrelen
over de belegering van Atrecht, waarin
sabelgevechten geleverd worden van
een furie, die zelfs de Opera van
Peking hem nauwelijks verbeterd zou
hebben.
Advertentie
1. Tijdens de Franse Revolutie, ivaarin
zoveel oud voor het nieuwe moest wijken,
kwamen de fanatieke patriotten op het
denkbeeld om ook een nieuwe godsdienst
in te voeren, waarin de Rede als een
godheid zou worden vereerd.
Velen waren tegen deze radicale breuk
op de beroemde opera-ster Maria The-
rèse Daveux, Mile Maillard genaamd. Zij
was op dat tijdstip 27 jaar oud. Zij zag
er uitermate bekoorlijk uit en haar intel
ligentie lag ver boven het middelmatige.
Zij scheen werkelijk geschapen om de
godin van de Rede te vertegenwoordigen.
't Is soep geblazen
Het Voorlichtingsbureau voor de
Voeding meldt:
In de keuken is het vooral de
groente, die ons laat merken dat het
voorjaar is. Maar ook bij het brouwen
van soepen zult U wel met de seizoe
nen meegaan: een wintergroentesoep
ziet er toch wat anders uit dan een
zomersoepje. U kunt er nu al op het
laatst zeer fijn gesneden peterselie,
kervel of spinazie door roeren, over
een paar weken verse worteltjes, peul
tjes, stukjes asperge of tomaat. Ook
een vermicelli-, rijst- of dunne witte-
bonensoep wordt door verse groente of
tuinkruiden opgefleurd.
Maak bijvoorbeeld eens een
Kervelsoep van
1 liter bouillon van vlees, vis of
(bouillon)blokjes, 50 gr. (5 eetlepels)
rijst, een stukje foelie, ui, aardappel
of maizena, kervel, desgewenst stuk
jes hardgekookt ei of balletjes ge
hakt.
De bouillon aan de kook brengen
met wat foelie en een stukje ui. De
rijst wassen en toevoegen en in bouil
lon gaar koken in ongeveer 20 minu
ten. Een weinig aardappelmeel of mai
zena aanmengen met water en de soep
ermee binden. De ui en foelie uit de
soep nemen. 2 3 lepels kervelgroen
zeer fijn snijden en op het laatst door
de soep roeren. Desgewenst stukjes el
of balletjes gehakt (en 's zomers blok
jes tomaat) als vulsel in de soep ge
bruiken.
Omdat kooknat van groente voe
dingsstoffen bevat (mineralen en vi
tamines) kunt U het beter benutten
in een soepof saus, dan het in de
gootsteen te laten verdwijnen.
Gaat b.v. een bloemkoolsoep zonder
meer vervelen, maak dan van het
bloemkoolnat eens een groente-, torna,
ten of kerriesoep.
Spinaziesoep wordt het lekkerst
wanneer U er slechts ten dele het
groentenat voor gebruikt en verder
melk toevoegt. De soep wordt dan
zachter van smaak en kleur. Ter voor
koming van zand in de soep kunt U
het spinazienat voorzichtig in een
schone pan óverschenken op een bo
dempje nat na.
Niet aan seizoenen gebonden is een
pittige
Niersoep
Een varkensnier of een kwart run
dernier, 50 gr. boter of margarine,
een stukje ui, laurierblad (tijm). 50
gr. (5 eetlepels) bloem, 1 liter water
of bouillon, zout, nootmuskaat of
peper (pikante saus).
De nier afspoelen en desgewenst
even aan de kook brengen in ruim
water. Het vlees in blokjes snijden pn
zouten. Het niervet zachtjes uitsmel
ten, de boter of margarine toevoegen
en de blokjes nier in het hete vet aan
alle kanten bruin bakken. De ui snip
peren en eveneens lichtbruin bakken.
Nier en ui uit het vet nemen. De
bloem bij het vet voegen en onder
steeds roeren lichtbruin laten worden.
Bij scheutjes tegelijk het water of de
bouillon toevoegen, de massa steeds
even aan de kook laten komen alvo
rens er opnieuw vloeistof bij te schen
ken. Nier, ui, zout, laurierblad (en
tijm) in de soep doen en deze een
kwartiertje laten trekken. De soep op
smaak afmaker, met nootmuskaat of
peper (en pikante saus) en desgewenst
zeven of het laurierblad eruit nemen.
Wie de smaak vande ze soep wat sterk
vindt, kan er een scheut melk door
roeren.
Roland Petit en zijn vrouw Zizi Jeanmaire in het ballet Cyrano de
Bergerac.
4. Dan roeren we even door het koud
geworden mengseltje en vormen er
met 2 theelepels balletjes van. die
niet eens mooi rond behoeven te
zijn, hoor! Probeer het maar eens
Jan. opnemenovernemen, af
laten glijden. Laat ze bij enige
tegelijk in een kommetje met een
mengsel van cacao en poedersuiker
of in een kommetje met chocolade-
hagel en draai dat in het rond tot
de balletjes helemaal bedekt zijn.
Die klaar zijn leggen we netjes op
een schaaltje. Kijk maar!
met het verleden, maar tenslotte kwam
men toch overeen, dat men een symbool
voor de toekomstige godheid zou zoeken.
2. Dat dit symbool een vrouw moest
zijn, daarover bestond algemene over
eenstemming. Maar wie? De keuze viel
Voortreffelijke medewerkers
Als decorateur toont de jonge
Basarte zich een begaafd discipel van
Carzou, en de kostuums van het won
derkind Yves Saint Laurent bewijzen,
dat van deze 23-jarige opvolger van
couturier Dior ook voor het theater
nog veel verwacht mag worden. In de
rangorde der positieve indrukken volgt
dan een partituur van Marius Con
stant, die men, over de ganse lyn, mis
schien oorspronkelijker en vooral ge-
inspireerder had willen wensen, maar
die anderzijds volledig beantwoordt
aan haar doel: een muziek, die haar
fantasie meer in ritmische en
orkestrale details en effecten dan in
een melodische lyriek onthult, doch die
een zeer hechte basis leverde voor de
verwezenlijking van Petit's choregra-
fische intenties. En tenslotte is er dan
nog een goede rol van Georges Reich
als de knappe Christian, die zijn
amoureuze successen niettemin vooral
aan Cyrano's regie te danken heeft.
En hun balkonscène, tezamen met
Zizi-Roxane, is don ook werkelijk
een her-schepping geworden, waarbij
Rosland's literair-romantische fanta
sie door Petit in visuele bewegings-
beelden ten minste gelijkwaardig werd
omgedicht.
Gelukkige keus
Als debetpost moet daarentegen wel
de keuze worden genoteerd van Zizi
Jeanmaire als Roxane. Ze is nog altijd
aanbiddelijk, en haar spitzen zijn even
volmaakt als haar benen, maar deze
incarnatie van de Parijse Titi met het
tintelen van spotzucht over de grote
wereld in haar zwarte ogen, is toch
óók wel de antipode van de romanti
sche minnares, wier karakter tenslotte
de sleutel biedt van de complete dra
matisch handeling. Er zyn. over het
geheel, ook enkele lengten die zonder
bezwaar gecoupeerd zouden kunnen
worden, en die het evenwicht voor en
na de pauze en de zeventien jaar
tussenruimte van het stuk versto
ren. En dan zal het de zuivere ballet-
3. Kokkie breek jij het ei en scheid
de dooier van het wit. Dat is een
moeilijk werkje! Kijk Kokkie de
kunst maar af, jongens! Nu de
dooier en de poedersuiker er door
geroerd, Kok en dan jongens
een hele tijd wachten tot de massa
koud en stijf is.
Advertentie
tomanen natuurlijk wel verdrieten, dat
er maar weinig pure danskunst te ge
nieten wordt geboden. Maar dezulken
hebben zich, dunkt me, dan maar tot
de Marquis de Cuevas te wenden.
Kostbaar geschenk
Roland Petit had het zich dus nog
maals niet gemakkelijk gemaakt. In
een interview vergeleek hij onlangs
het publiek met zijn zesjarig dochter
tje Valentine. Soms denkt hij haar te
kunnen verblijden met een nieuwe
pop, en daar kijkt ze dan niet eens
naar om. Hoe zal Parijs nu op het
cadeau reageren, dat Petit hier met
deze Cyrano heeft aangeboden? Het
was althans een bijzonder kostbaar
geschenk, en Petit heeft ook nog ont
huld, dat hij zyn carrière weer van de
grond af aan zal moeten opbouwen
wanneer de Paryzenaars voor deze
balletopvoering ongelukkigerwijs de
fijne neuzen mochten ophalen. De op
merking (of bedreiging) van de choreo
graaf doet wèl even denken aan een
stok achter de deur, en bovendien
heeft Roland Petit inmiddels onder
dak in de opera gevonden.
Doch hoe dan ook: trots aanmer
kingen en kritiek op enkele hoofd
zaken en verscheidene onderdelen,
verdient, als experiment, zijn Cjrano
zeker de volle en hartelijke belang
stelling van een ieder die de ontwik
keling en de toekomst van het ballet
en van het toneel ter h^rte gaat.
FRANK ONNEN.
1. Zeg, zullen we eens chocoladetruf
fels gaan maken? We kregen van
Mammie elk een reep dat is dus
vier repen (plm. 125 gr.). Mammie
wist wel, dat we ook plantenvet
nodig hadden en sneed van haar
pak een dikke reep van 50 gr. af.
Dolf leg jij je eitje eens in dat
kopje, anders valt het. Kokkie, jij
strijkt straks 3 lepels poedersuiker
glad af. Zo dadelijk hebben we ook
een lepel melk nodig en later wat
chocoladehagel of een mengseltje
van cacao en poedersuiker.
CHOCOLADETRUFFELS
Het blüft uw eigen geheimpje:
't Is verbazingwekkend, wat mooi, glan
zend, fleurig haar verbetert aan uw ver
schijning. 't Is wonderlijk hoe eenvoudig
u dat kunt bereiken met POLYCOLOR-
Kleurshampoo. Gewoon, thuis zelf uw
haar wassen: De kleur wordt véél mooier,
een grijs haartje verdwijnt!
kleurshampoo
't hoort bij uw make-up!
2.
Nu aan do slag, jongens! Jan, breek
jij de repen in stukjes en zet ze
met een lepel melk op de verwar
ming of op de stoom van de ketel
tot. ze allemaal gesmolten zijn.
Dolfje breekt de reep vet in stukjes
en doet die bij de chocolade en
dan maar roeren. Dolf tot al de
witte klontjes (vet) verdwenen
zijn!
LAHNEMANN - Uren N.H. - Postbus 18. Imp. van Polyeolor K2r Placentubex Mouson Margrec Astor Blendax
Tube 1.9"
Keus uit 20 tin
Doe 't zelf - óók de crème behandeling -
met de POLYCOLOR Haarkuur. Vraag
het uw drogist of parfumerie. (1.95)
maakt Uw groenten zo lekker.