DE VROLIJKE TEKENAAR
KINDERMAAT
KOKEN
ZATERDAG 18 APRIL
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
C STANDARD
SIEMENS licht gewicht "\AQ
DE MA IV, DIE domino om een vrouw speelde
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
DE GROTE MODE liV
Verhaal voor de kleintjes
ONS MENU
VAN DE WEEK
III
MET Mi JOKE
Vf SLEDE-STOFZUIGER
grote zuigkracht IHOj"
4. Vele jaren gingen voorbij. Als rei
zend fotograaf slaagde Petulengro erin
zich een goed bestaan te verschaffen. Hij
verdiende veel met zijn arbeid. Op zekere
dag kwam hij weer in het dorp, waar hij
eens domino gespeeld had om de hand
van Annie. Juist was hij bezig een slager
te fotograferen, toen zij voorbijkwam,
achter een kinderwagen en met een paar
kleine kinderen aan de hand.
5. Zij herkenden elkaar dadelijk. Petu
lengro kreeg medelijden met haar, want
het was duidelijk te zien, dat zij in ar
moedige omstandigheden verkeerde. Uit
oude vriendschap gaf hij haar een goud
stuk. Zij nam het aan en vroeg hem bij
het invallen der duisternis op het kerk
hof te komen.
6. 's Avonds kwam Annie naar de afge
sproken plaatsmaar zij wachtte
tevergeefs. Petulengro kwam niet, hij
was naar een ander dorp vertrokken.
Want toen Annie het geldstuk had aan
genomen en hem voorgesteld had, dat zij
elkaar diezelfde avond zouden ontmoe
ten, had deze schijnbaar zo onbelang
rijke gebeurtenis hem tot nadenken ge
bracht. Eén ding wist hij zeker: een
vrouw uit zijn eigen volk zou dit nooit
hebben gedaan. En daarmee verbande
hij elke herinner eng aan de vrouw, om
wie hij als jonge man domino gespeeld
had.
Parijs, april '59.
Ook de kleintjes, de meiskes tussen drie en ruim genomen
vijftien jaar, vinden in de voorjaarsmode die onlangs in Parijs werd
gelanceerd, heel wat dat haar leuk zal staan, heel wat dat maar wat
aardig is in kindermaat. Menige chemisierjurk bijvoorbeeld hoeft
alleen maar verkleind te worden om een snoezig, heel niet ouwelijk
kinderjurkje te worden. De blazer, die in de grote mode aan de orde
van de dag is, is op zijn beurt natuurlijk op en top geschikt voor allen
die nog niet volwassen zijn. Alleen, terwijl moeder er een rechte rok
bij draagt, zal bij de blazer van haar dochter een plooirokje horen.
De fijne, witte katoenen blouse (van organdi, zakdoekenbatist of
dergelijke) kan al niet minder goed in de kindergarderobe terecht,
of hij nu wel of niet met Engels broderie is gegarneerd, en.of hij
nu wel of niet wordt gemaakt uit een ,,nog zo goed" versleten over
hemd van vader. Menig wit garnituurtje voorts en in de grote
mode wemelt het ervan! kan zö in de kindermode worden geadop
teerd, ter versiering van een daags katoentje, een wollen voorjaars
toiletje, of een feestelijk gelegenheidsjurkje. Ook de „marinière", de
rechte (zeemans)blouse, die opnieuw in Parijs in tel is, slaat in kin
dermaat een uitstekend figuur aangevuld althans met een plooi
rokje inplaats van de rechte rok die de „marinière" in volwassen
maat begeleidt. En hier dan zijn enkele van die heel modieuze
modelletjes in kindermaat:
kraag is op het jurkje gehecht en
raakt de halsopening niet: op de rug
is hij enkele centimeters onder het
decolleté bevestigd, en aan de voor
kant eindigt hij halverwege het lijfje
boven een kleine organdi-strik. Bij
heel feestelijke gelegenheden kan de
stoffen ceintuur worden vervangen
door een ceintuur van zwart fluwelen
lint, waarvan de uiteinden, onder een
kleine strik, tot aan de rokzoom af
hangen.
A la Nina Ricci is het marine
blauwe blazerjasje van de derde fi
guur. De rechte rok uit het originele
model is door een plooirokje in kin
dermaat vervangen, doch het jasje is
als het grote voorbeeld: het heeft een
wit blesje langs kraag, overslag, zoom
en zakingangen.
Pierre Cardin leverde het detail voor
het volgende, marineblauwe jurkje. En
dat detail is de opstaande, ronde
schouderkraag, die gegarneerd is met
een geappliceerd wit biesje, dat mid
denvoor in een strik eindigt. De kraaa
is wat minder breed dan in het oor
spronkelijke model voor volwassenen,
en siert een mouwloos jurkje met
ruime, aangerimpelde rok en een stof
fen of blauwe leren ceintuur Het mo
delletje kan zowel van dunne wol
(crêpe) als katoenen materiaal worden
gemaakt.
A la Maggy Rouff zijn de blouse van
witte zakdoekenbatist, gegarneerd met
stroken van Engels broderie, en de
wijde, gerimpelde rok van een zwart
en wit zijden ruitje. Blouse en rok
worden door een zwarte, fluwelen
ceintuur van elkaar gescheiden en op
de rok is boven de zoom een zwart
fluwelen bandje geappliceerd. Zoals
De schrijfster zei, dat de tekenaar
die kaboutertjes moest tekenen, drie
op een rij. Ze hoorden bij een verhaal
dat de schrijfster geschreven had. De
tekenaar zei, dat het goed was en hij
las het verhaal en hij schraapte zijn
keel. Hij vond het verhaal niet erg
kabouters van de schrijfster terug!"
En dat kreeg hij ook.
En wat deed hij toen? Hij pakte een
héél groot vel wit tekenpapier en zond
dat leeg aan de schrijfster. „De kabou
ters zijn weggelopen, omdat ze geen
plezier mogen hebben", schreef hij op
Héél voorzichtig rolde de schrijfster
haar boze kabouters op. Ze zei tegen
de tekenaar, dat het haar speet, van
haar onvriendelijke woorden en zo en
de tekenaar zei, dat het niets hinder
de. helemaal niets. En hij glimlachte
haar vriendelijk toe. De schrijfster
pakte haar fiets en ze reed naar haar
huis terug, haar kwaadaardige kabou
ters hield ze tegen zich aangeklemd,
alsof het kostbare schatten waren.
En de tekenaar? Hij stak een sigaret
op, ging héél hard lachen en tekende
toen. zó maar voor z'n plezier, zeven
zonnige kabouters op een rij. O zo!
M. F. B.
Drie kabouters met kwaadaardige gezichtennare mopperige
kabouters ze leken precies op de schrijfster.
leuk, want de drie kabouters waren
nare, kwaadaardige baasjes en de
tekenaar hield niet van nare, kwaad
aardige baasjes. En daarom kon hij ze
niet goed tekenen. Hoe hij z'n best
ook deed, het lukte niet.
De schrijfster zei, dait de kabouters
mopperig en gemelijk door het bos
liepen en de tekenaar probeerde ge
willig om ze zó op het papier re zetten,
maar hij kon het niet. De kabouters
keken blij en ze stapten op stevige
voetjes opgewekt de wereld in en dat
was helemaal de bedoeling niet, zei de
schrijfster knorrig. De tekenaar zucht
te en hij stak een sigaret op en hij
keek even blij als de kabouters, die hij
tekende. Hij deed z'n uiterste best om
nare kabouters te maken en toen hij
er wéér drie op het vel wit papier had
geschetst, stopte h\j ze in een grote
enveloppe en stuurde ze de schrijfster
toe.
Maar twee dagen later vond hij de
zelfde enveloppe en dezelfde kabouters
weer in de brievenbus met een briefje
van de schrijfster er bij: „Het lijkt
naar niks", schreef de schrijfster.
„Deze kabouters hebben plezier",
schreef ze, j.en de mijne hebben geen
plezier. Nooit".
De tekenaar moest daar om lachen,
want hij was een vrolijk man en hij
nam een potlood en tekendedrie
vrolijke kabouters. Die duwde hij in
een enveloppe en hij schreef er bij:
„Nu hebben ze het wel!" Terwijl hij de
enveloppe naar de brievenbus bracht,
dacht hij: „Ik krijg vast morgen m'n
de rand en toen werd de schrijfster
boos op de tekenaar.
„Hij houdt me voor de gek", dacht
ze. en ze werd nog véél bozer en ze
stapte op haar fiets en ze ging naar
de tekenaar toe. Haar haren stonden
recht overeind van de wind. Maar het
leek alsof ze rechtop van woede ston
den. En haar ogen blonken van boos
heid en zelfs haar vuurrode oren leken
kwaad.
„Ik vind het geen manier", zei ze
tegen de tekenaar. „Jij denkt maar,
dat je kunt doen wat je wilt, jij denkt
dit en jij denkt dat
O, wat was die schrijfster kwaad!
Ze wond zich vreselijk op. ze stamp
voette zelfs en de tekenaar vond
het wel grappig. Er was een spottend
lachje om zijn mond. Zonder dat de
schrijfster het merkte, greep hij een
potlood en begon te tekenen. Wat
tekende hij?
Drie kabouters met kwaadaardige
gezichten, nare mopperige kabouters
ze leken precies op de schrijfster!
„Nu kan ik het, zo kan ik het",
mompelde de tekenaar en hij keek
aandachtig naar de schrijfster en hij
tekende gauw haar boze ogen in het
hoofdje van een kabouter.
Nog vóór de schrijfster uitgesproken
was, had de tekenaar zijn tekening
klaar en: „Alstublieft", zei hij tegen
de schrijfster. Haar mond viel open
van verbazing. Ze was dadelijk niet
boos meer. Ze zag er meteen heel
anders uit het was dus maar goed,
dat de tekenaar zo Vlug gewerkt had!
Advertentie.
3. Dit spelletje domino werd gespeeld
voor de herberg van Thomson. Annie
volgde het spannende spel met grote be
langstelling. Jack won en de zigeuner
aarzelde niet zich neer te leggen bij
deze ongewone beslissing. Hij gaf een
rondje en wenste zijn tegenstander veel
geluk.
het grote model uit de Rouff-collectie
zo is ook dit blouse-rok geheel voor
kleine meisjes gekleed. Het kan ech
ter heel goed een ensemble voor elke
dag zijn, want ook gewone katoenen
stof leent zich voor het rokje en past
bij de witte katoenen blouse.
Op zijn Dior's is het laatste geheel:
een marinière van wollen ratiné (of
ander wollen of katoenen materiaal).
Terwijl Dior de rechte blouse voor
moeder van driekwart mouwen voor
zag, gaven wij het kindermodel korte
mouwtjes, en waar Dior een rechte
rok bij de blouse voegde, daar kreeg
het model in kindermaat een plooi
rokje. In het oorspronkelijke model
van de grote Parijse modevorst ligt
onder de diepe V-hals van de blouse
een wit, gebreid vestje met boothals
onder de blouse van het kindermodel
kan een wit truitje worden gedragen,
desnoods een waarvan de taille tekort
werd of de mouwen het begaven
J. V.
1. Als jonge man was de forsgebouiode
zigeuner Petulengro op de knappe Annie
verliefd geraakt, de dochter van de her
bergier Thomson. De jongelui hadden el
kaar leren kennen op een oogstfeest,
waar ze tot diep in de nacht met elkaar
gedanst hadden.
2. Intussen had Annie een andere be
wonderaar, de vriendelijke Jack. Tijdens
een uitstapje in het bos kregen de man
nen meningsverschil over de vraag, wie
van hen de losgeraakte veter van een
van Annie's schoenen zou mogen vast
strikken. De sterke zigeuner duwde Jack
opzij, maar Annie scheen de voorkeur te
geven aan Jack en opperde daarom, dat
haar beide vereerders een partij domino
om haar hand zouden spelen.
Een kievitsei is een ware delicatesse
maar gezien de voedingswaarde ook een
echt luxe gerecht. Maar waarom niet
eens één enkele keer zoiets, wat vol
komen buiten het kader van het nor
male dagelijkse voedsel valt, gegeven?
Het is haast opwindend om zonder dat
er een bepaalde aanleiding is met zo'n
gerecht even uit de dagelijkse sleur te
stappen. Maar zo'n kievitsei verdient
het dan ook werkelijk om feestelijk te
worden opgediend. Eerst worden de
eieren acht minuten gekookt (liefst
met wat radijslof op de bodem van de
pan) en dan warm op een bedje van
sterrekers, gegarneerd met radijsjes,
opgediend.
Men kan ook een nestje spuiten van
kruidenboter waar de koude eieren in
worden geschikt. Ook in dit geval zor_
gen radijs en sterrekers voor de fleu
rige noot.
MAANDAG:
koude tong, witlofsla, gebakken aard
appelen; wentelteefjes.
DINSDAG:
Julianapasteitjes, spinazie, aardap
pelen; gebakken appel.
WOENSDAG:
gepocheerde eieren, kropsla, aardap
pelpuree; Jan in de Zak.
DONDERDAG:
gestoofde kalfsnieren, aardappelen,
andijvie; kamemelkpudding.
VRIJDAG:
vleeskoekjes, aardappelschotel, rode
kool
of
pan vis, peentjes, aardappelschotel;
vanillevla met bitterkoekjes.
ZATERDAG:
kerrierijst; yoghurt.
ZONDAG:
kievitsei, ossetong, zure eiersaus, dop
erwtjes, aardappelen; grapefruit met
slagroom.
Recept: Jan in de Zak.
150 g bloem, 10 g gist, 1 ei, 10 g sui
ker, 1 dl lauwe melk, iets zout, 75 g
krenten, rozijnen en sukade.
De gist met de suiker roeren, een
kuiltje in de bloem maken, de gist hier
in schenken, het losgeklopte ei, de
melk en het zout toevoegen alles goed
dooreen mengen en beslaan tot zich
luchitblazen gaan vormen. De gewassen
krenten, enz. toevoegen en het deeg
toegedekt op een lauw warme plaats
laten rijzen Het gerezen deeg in een,
in warm water uitgespoelde en met
bloem bestoven doek binden, zó dat er
voldoende ruimte overblijft voor het
rijzen en 3 uur in een pan met ruim
kokend water (met op de bodem een
schoteltje om aanbranden te voorko
men) laten koken. De doek verwijde
ren, de koek even uit laten dampen en
met een stevig draadje in plakken
snijden. Opdienen met stroopsaus of
bruine basterdsuiker.
Recept: Kamemelkpudding.
1 karnemelk, sap van 2 citroenen,
geraspte schil van 1 citroen, 200 g sui
ker, 30 g gelatine (waarvan 5 g rode
gelatine), 3A dl water.
De geweekte gelatine en de suiker in
het hete water oplossen en door de
karnemelk, waaraan het citroensap en
de citroenrasp zyn toegevoegd, roeren.
De massa, zodra ze drillig gaat wor
den, in een met water omgespoelde
vorm overbrengen. De pudding keren,
desgewenst garneren met wat slagroom
en een geconfijt vruchtje en er een
vanillesaus bijgeven.
V.lm.r.: De chemisierjurk in kinder
maat. Moeder zou met precies het
zelfde model zeer in de toon van de
mode zijn. En terwijl zij er wellicht
soepele zijde voor kiest, kan ze het
voor haar vier-, acht- of twaalfjarige
dochter evengoed uit katoen vervaar
digen. Het model heeft korte mouw
tjes, een brede overslag met dubbele
knoopsluiting, welke op de rok door
loopt ,een stoffen ceintuur, en een
ruime rok, die alleen op de heupen
ineen gerimpeld is. Een effen wit
kraagje of een kraagje van de japon-
stof doen het beide
Geïnspireerd op Dior is de grote,
witte organdi-kraag, die het tweede
jurkje siert en die zo nodig van een
simpel zomerjurkje een heel feestelijk
gelegenheidsjurkje kan maken, voor
bruiloft of huwelijksfeest. Het jurkje,
van zijde of heel mooie katoen, en al
dan niet bedrukt, heeft korte mouw
tjes,e en brede, ondiepe boothals en
een wijd, aangerimpeld rokje. De witte
EEN LEKKER HAPJE VOOR DE
POPPEN VIS ITF
Aan Mammie heb lk een kopje ge
wone havermout gevraagd en dat
precies onder water in een glazen
schaaltje gezet. Zo heb ik het de
hele nacht laten staan.
Nu is de havermout zacht en dik ge
worden. Kokkie (met de muts) doet
er twee kopjes yoghurt bij en ik roer
alles zachtjes door elkaar.
Door dit papje roeren we dan nog één
dessertlepel aardbeienjam en een
klein schepje basterdsuiker. Wat
irdt het nu een mooie roze vla.
De vla smaakt nu precies alsof er
nootjes doorheen zitten. Met een
droog biscuitje zullen we er met
ons poppenbezoek lekker van smul
len.