D.
bedrijfs
automobielen
Dr. F. H. Sobels bezet in Leiden een
voor ons land unieke leerstoel
Bela Siki: aparte persoonlijkheid
in wereld der pianistische groten
Studie van stralingseffecten op
erfelijkheid en mutaties
Prof. Oud <->Prof. Samkalden
Scholieren zagen Duits toneelstuk
Warmbloedigebezielde Chausson
87»ta jaargang
Vrijdag 13 februari 1959
Tweede blad no. 29670
Uitvloeisel van atoomtijdperk
Met de proefexplosies van A~ en H-bommen en de vreedzame toe
passing van atoomenergie zijn wij het atoomtijdperk ingegaan. De hele
wereldbevolking is thans aan de straling van de fall-out door de
proefexplosies onderhevig. Omdat de hoeveelheid nadelige mutaties
evenredig is aan de dosis straling, moeten wij verwachten, dat nu al
een groot aantal nadelige mutaties opgewekt wordt, gerekend over
de totale wereldbevolking.
Dit is de mening van dr. F. H. Sobels wetenschappelijk hoofdambte
naar bij het Genetisch Instituut van de Rijksuniversiteit te Utrecht,
wiens benoeming te verwachten is tot buitengewoon hoogleraar in de
stralingsgenetica aan de medische faculteit van de Leidse Universiteit
zoals wij gisteren reeds meldden. Deze leerstoel is de eerste van deze
aard in ons land.
In vergelijking tot de natuurlijke stra.
lieigsbronnen is de straling veroorzaakt
door proefexplosies tot nu toe gering.
Immers, ongeveer een vijfde deel van de
mensheid krijgt een nieuwe mutatie, een
nadelige erfelijke eigenschap dus, door
spontaan optredende oorzaken. De na
delige gevolgen van de kunstmatige
radio-actieve fall-out bedragen tot nu
toe slechts ongeveer een driehonderdste
van de mutaties ontstaan door natuur
lijke stralingToch is het te hopen, aldus
dr. Sobels, dat het aantal mutaties niet
toeneemt. Want onvermijdelijk zal ieder
geslacht, dat door welke oorzaken dan
ook een nadelige erfelijke eigenschap
door straling heeft verkregen, uitsterven.
Daar is geen ontkomen aan, hoewel dood
of steriliteit door mutaties zich soms pas
na honderden of duizenden jaren zullen
manifesteren. Fall-out van 1959 kan ste
riliteit, ziekte of dood tengevolge hebben
tot in, en voorbij het dertigste geslacht!
Hoe de wetenschap hier achter, is ge
komen? In hoofdzaak door het waarne
men van mutaties, kunstmatig opgewekt
'bij de bananenvlieg en bij muizen, door
bestraling of door andere ingrepen.
Eigenlijk doet dr. Sobels de laatste jaren
niet anders dan het bestuderen van de
erfelijke eigenschappen van dit, onder de
microscoop gezien, wondermooie vliegje.
Internationale scholing
In september 1940 begon de heer So
bels, thans 36 jaar oud, zijn studies in de
biologie aan de Utrechtse universiteit. Na
de maatregelen van de bezetter onder
brak hij ziijn studie. Na de oorlog hield
hij zich onder meer bezig met de weder
opbouw van de Utrechtse studenten
sociëteit PHRM. Tijdens het lustrum
van 1946 was hij president. In 1948 legde
hij zijn doctoraal examen af en spoedig
daarna vertrok hij naar Zürich, waar hij
ongeveer een jaar assistent was op het
laboratorium, dat onder leiding stond
van prof. Hadorn. Onder diens leiding
begon de heer Sobels met zijn proeven op
bananen vliegen.
Teruggekeerd in Nederland kwam de
heer Sobels als assistent en later als
hoofdassistent op het Zoölogisch Labora
torium van prof. dr. Chr. P. Raven te
Utrecht. Hij kreeg er veel vrijheid om
zijn nieuwe vak te beoefenen. Op dit la
boratorium bewerkte hij zijn dissertatie,
waarop hij in 1952 promoveerde. De titel
van zijn dissertatie was „Genetics and
morphology of the genotype assymme-
tric". Hierin behandelde hij de erfelijk
bepaalde segmentatieafwijkingen bij de
'bananenvlieg.
Mutatie-onderzoek
Kort na zün promotie werd dr. Sobels
benoemd tot wetenschappelijk ambte
naar eerste klas aan het toenmaals
nieuw opgerichte Genetisch Instituut
dat onder leiding staat van prof. dr. C.
L. Riimkc.
In 1953 kreeg dr. Sobels van de British
Council een scholarship, waarmee hjj
naar Edinburgh vertrok, om daar een
jaar te werken op het grote Institute of
Animal Genetics bij dr. Charlotte Auer-
bach. Dr. Auerbach was de eerste die
Dr. SOBELS
in zijn laboratorium tijdens be
studering van een kweek van
bananenvliegjes.
ontdekte, dat chemische stoffen zoals
mosterdgas erfelijke veranderingen kun
nen opwekken. In Engeland kwam dr.
Sobels voor het eerst in aanraking met
de problematiek van het mutatie-onder
zoek.
In de afgelopen vijf jaar heeft dr. So
bels gewerkt op het Genetisch Instituut
dat onder leiding staat van prof. Riimke.
Hij kreeg hier zeer veel faciliteiten bij
zUn onderzoekingen van de chemische
processen, die een rol spelen bü de mu
tatie-inductie door röntgenstraling en
door chemische stoffen bij de bananen
vlieg. Ook werd financiële steun hier
voor ontvangen van de Gezondheids
organisatie T.N.O.
In 1955 nam dir. Sobels een uitnodi
ging aan, om een congres over zijn vak
in Amerika bij te wonen. Hij heeft daar
veel genetische instituten bezocht, on
der meer het laboratorium van prof.
H. J. Muller, de man die voor het eerst
ontdekte dat röntgenstraling erfelijke
veranderingen kan veroorzaken. Voor
deze ontdekking kreeg prof. Muller de
Nobelprijs.
Deze ontdekking is van groot belang
geweest, omdat wij nu toeneming van de
straling verwachten door de proefexplo
sies, door toepassing van kernenergie
voor vreedzame doeleinden en door
medische röntgenstraling.
Overervingsproblemen
In 1958 bracht dr. Sobels bezoeken
aan Canada en de Verenigde Staten,
waar hij enige tijd werkte op het labo
ratorium, dat onder leiding staat van
prof. Muller.
In de afgelopen jaren hield dr. Sobels
vaak voordrachten over het nadelige
effect van stralingen op de erfelijke
constitutie van ons nageslacht.
Het genetisch onderzoek met bananen-
vliegen van de Amerikaanse school van
Morgan heeft ook zeer belangrijke re
sultaten gehad met betrekking tot de
overerving bij de mens. De bij deze vlieg
jes vastgestelde wetmatigheden hebben
het bijv. mogelijk gemaakt van te voren
te bepalen, dat uit het huwelijk van Ko
ningin Elizabeth met Prins Philip geen
kinderen zouden voortkomen, die erfe
lijk belast waren met bloederziekte, een
ziekte die in het Engelse koningshuis
erfelijk voorkwam.
Ook de overerving van kleurenblind
heid kan men thans door de onderzoe
kingen met de bananenvlieg nauwkeu
rig voorspellen. Verder kan men er mee
vaststellen, dat bepaalde chemische stof
fen, atoomstraling en röntgenstraling
nadelige erfelijke mutaties bij de mens
verwacht mogen worden. Gunstige mu
taties doorstraling bij de mens, zijn na
genoeg uitgesloten, zo meent dr. Sobels.
Als de kernproeven dit jaar gestaakt
worden, dan zal de straling door de fall
out van de eerstvolgende dertig jaar ten
gevolge hebben, dat bü benadering
250.000 gevallen met nadelige eigen
schappen ontstaan. Deze mutaties zullen
overgeërfd worden totdat alle aange
taste geslachten óf door de dood, óf door
steriliteit geëlimineerd zijn.
Dit cijfer, aldus dr. Sobels, is geba
seerd op schattingen van prof. Crow uit
Wisconsin.
AFVAARDIGING
DS. W. A. BIJLEFELT
In een zondagavond in de N. H. Kerk
te Aalten te houden avonddienst zal ds.
W. A. Bijlefeit, die binnenkort met zijn
gezin naar Noord-Afrika zal vertrekken
om daar, zoals bekend nieuwe wegen voor
het evangelie te zoeken in de wereld van
islam als zendingspredikant worden uit
gezonden.
Advertentie
P. v. d. A. ondemocratisch
Vrüdagavond 9 u. voor V.A.R.A. (402 m.)
Dank zij samenwerking
tussen K. en O. en L. J. A.
Dank zü de samenwerking tussen K. en O. en de Leidse Jeugd Actie was het
gisteren weer een hoogtydag voor de leerlingen van de middelbare scholen, die
ditmaal tydens de middag- en avondvoorstelling hun parate kennis van de Duitse
taal konden toetsen aan de opvoering van „Der zerbrochene Krug", gegeven door
„Das Schauspiel" uit Remscheid in Westfalen.
Dat de bovengenoemde organisaties
hiermede niet alleen baanbrekend, doch
tevens zeer nuttig werk verrichten staat
wel vast. Men behoefde tijdens de voor-
Stelling slechts af en tooe een blik te
richten op de in gespannen aandacht
luisterende en medelevende jeugdige
toeschouwers, om van de grote opvoed
kundige waaide van dit experiment ten
volle overtuigd te worden.
,De gebroken vaas", blijspel in één
groot ononderbroken bedrijf van Hein-
rich von Kleist verraadt ondanks een
niet te miskennen wijdlopigheid, de
meesterhand. Het stuk speelt zich 3
4 eeuwen geleden af, merkwaardiger
wijze in een dorp in de omgeving van
Utrecht. De dorpsrechter Adam is ver
liefd op Eve, de dochter van Martha
Ruil, die na het overlijden van haar
man de dorpsherberg drijft. De dorps-
rechter brengt Eve een slinks bezoek om
haar voor zich te winnen. Zij wijst hem
af, want zij heeft zich verloofd met
Ruprecht, een boerenzoon, die haar 'te-
zelfder tijd zal ontmoeten. Als hij
verschijnt, gelukt het de dorpsrechter,
niet erkend, door een sprong uit het
venster te ontsnappen, waarbij hij een
waardevolle vaas, waarin hij zijn pruik
gelegd had, van het kozijn afstoot, waar
door deze breekt.
Eve's moeder denkt dat Ruprecht de
dader is; na zijn ontkenning brengt zij
de zaak voor de dorpsrechter. Eve, die
natuurlijk weet dat niet Ruprecht, doch
de dorpsrechter zélf de schuldige is,
wordt door leatstgenoerr het zwijgen
opgelegd op straffe van uitzending van
Ruprecht als soldaat naar Indië. De
sluwe dorpsrechter zou het nog wel ge
klaard hebben, ware niet juist de „Ge-
richtsrat" voor ambtelijke controle aan
gekomen. Nu valt hy, mede door de be
lastende verklaring van de eerzuchtige
griffier Licht, door de mand.
De regisseur Wilhelm Mund heeft het
ensemble, waarin meerdere goede krach
ten voorkomen, met vaste en vakkundige
hand geleid, waarvan de bijna vijf mi
nuten „stil spel" direct bij de aanvang
een opmerkelijk bewijs was. Bovendien
speelde hij de griffier Licht met raak-
getroffen en gevariëerde beweeglijkheid,
geestig en amusant. Fronzl Patser ty
peerde de met al zyn sluwheid toch
domme dorpsrechter trefzeker, terwijl
Albert Lichtenfeld de Gerichtsrat Wal
ter juist genoeg overwicht gaf om tot
verloop der rechtszitting in handen te
houden. Blanca Blacha gaf een uitste
kende uitbeelding van de niet op haar
mondje gevallen herbergierster en Sigrid
Bode, was een lieve, ingetogen Eve. Veit
Tümpel, een boer en zijn zoon Ruprecht
werden door Rudi Gerder en Ar-
min Servaes met juist begrip gespeeld.
Van de overige rollen noem ik Isa
Rüggsberg en Carla Strüder, die als de
beide dienstmaagden Liese en Gretezich
goed van haar taak kweten.
Het fraaie decor was ontworpen door,
en vervaardigd onder leiding van Dieter
Bode, die tevens de sfeervolle belichting
voor zijn rekening nam.
Het jeugdige publiek dankte de ar
tiesten met enthousiaste byval.
I B. H.
De mens in het heelal
ZONDAGMORGEN BIJEENKOMST
BIJZONDER KERKEWERK
Onder de schriftelijke vragen, die ter
inleiding van het vraaggesprek m de
veertiendaagse zondagmorgenbijeenkom
sten in het Luxor-theater worden inge
diend, was onlangs ook de vraag: „Hoe
denkt U erover? Als men op de plane
ten leven aantreft, kom ik dan niet in
moeilijkheden als ik het scheppingsver
haal in de Bijbel lees?"
Deze vraag, hoe gebrekkig ook gefor
muleerd, is een vraag die onder vele
Luxorbezoekers leeft.
De commissie voor Bijzonder Kerke-
werk der Leidse hervormde gemeente
heeft dan ook besloten zondagmorgen
speciaal de vragen over moderne ont
dekkingen in de sterrenwereld te bespre
ken, in vergelyking met het scheppings-
geloof volgens de bijbel.
Ook de vragen op dit terrein, door de
ruimtevaart-experimenten zo actueel
geworden, zullen zondag aan de orde
komen.
Spreker is prof. dr. H. C. v. d. Hulst
van de Leidse Sterrenwacht. Hij hoopt
een uitvoerige inleiding te houden onder
de titel: „De mens in het heelal".
Concert Toonkunst-orkest
DIDACTISCH KARAKTER
Op 10 maart a.s. zal het Leidse Toon
kunstorkest onder directie van Louis
Stotijn een concert geven ln de foyer
der Stadsgehoorzaal.
Het programma luidt als volgt:
1. Concert in A majeur Antonio Vi
valdi (1675—1741); 2. Cello concert Luigi
Bocoherini (17431805); solist Enne van
Ham; 3. Sinfonia, J. Chr. Bach (1735
1782); 4. Serenade nr. 11 in Es dur W.
A. Mozart (1756—1791), voor 8 blazers;
5. Drei Balletstücke, J. Ph. Rameaut
(1683—1764).
De heer Stotijn zal een korte toelich
ting geven op de te spelen werken. Zijn
deskundige toelichting zal er zeker toe
bijdragen, dit concert zeer leerzaam te
doen zijn.
Het didactische karakter van dit con
cert, te geven door toegewijde en kundi
ge amateurs, o.w. de cellist Enne van
Ham, zal speciaal van grote betekenis
zijn voor de Leidse bedrijfsjeugd en de
leden der Leidse Jeugd Actie.
CORRESPONDENTIE
G. A. te Leiden Den Haag Frei
burg (Zwarte Woud) 763 k.m.
Ijsbaan hedenmiddag
en
-avond gesloten
Het bestuur van de Leidse IJsclub
heeft besloten de baan vanmiddag en
vanavond gesloten te houden, opdat de
vorst gelegenheid krijgt het ys met het
oog op het weekeinde voldoende sterk
te maken. Zaterdagmiddag en -avond is
de baan, vanzelfsprekend bij doorgaande
vorst, weer open, mèt muziek en koek-
en-zopie.
Juridische voordracht
In het kader van de voordrachten
voor afgestudeerde juristen van de Ne
derlandse Universiteiten, die mede toe
gankelijk zijn voor notarissen, kandi
daat-notarissen, bestuursambtenaren,
ambtenaren van de belastingdienst en
andere belangstellenden, spreekt woens
dag 25 februari des avond om 7.45 uur in
het Academiegebouw prof. mr. W. L. G.
Lemaire over het onderwerp:
„Gevolgen van de wederrechtelijke
„onderbeheerstelling" van de Neder
landse bedrijven in Indonesië, beschouwd
tn het licht van het internationaal pri
vaatrecht".
Meesterconcert K. en O.
Bij thuiskomst, na door de winterse kou gegaan te zijn, zong ons
Chausson's warmbloedige, melodische gespannenheid van diens Sym
fonie in Bes gr. t. opus 20 de enige, die hij schreef nog altijd
in het oor: even warmbloedig en romantisch-bezield door Eduard
Flipse als slotclimax gedirigeerd op het vierde concert der Meester-
serie van K. en O.
In een der uitspraken over Ernest Chausson, eens leerling van de
grote en door hem zo geliefde César Franck hetgeen in deze sym
fonie in haar cyclische vorm en met haar nauwe thematische verwant
schap wel sterk tot uiting komt wordt ervan gewaagd, dat zijn
muziek „volstrekt decadent" is. Wij voor ons hebben die decadentie
in deze met groot élan gespeelde vertolking, waaraan zowel dirigent
als orkest hun hoogste bezieling legden, niet kunnen ontdekken.
Het idioom van César Franck ligt over
deze symfonie, waarin het koper zulk
een sonoor-orgelende rol speelt, heenge-
spreid. De gesignaleerde thematische
verwantschap gaat zover dat er af en
toe zelfs van letterlijke citaten sprake is.
Al blijft Chausson qua structurele op
bouw de mindere van zijn leermeester,
er gaat van deze gepassioneerde melo-
diek een hevige suggestie uit, waarin
men van het begin tot het eind gevan
gen blyft.
In deze symfonie was het Rott. Philh.
Orkest op z'n best: er bestond geen
'twijfel aan de kleurige, fascinerende
klankschoonheid met een voortreffelijk
cellist als Samuel Brill in enkele ge-
inspireerd geschreven en even geïnspi
reerd gestreken passages, met een bia-
zersgroep van speciale klasse en een or
kest, dat zonder reserves deze Chaus
son, aan wie elke banaliteit vreemd is,
in het hart besloten had.
Bravo voor deze spontane verklan
king!
Voor de pauze was 't de pianist Béla
Siki (oorspronkelijk Hongaar), die met
Beethovens Derde Pianoconcert opnieuw
sterk de aandacht trok. Wij herinneren
ons nog terdege diens eerste optreden in
onze stad in '55 (met Mozart), gevolgd
door een optreden bij de Kunstkring.
Béla Siki is een aparte persoonlijkheid
onder de pianisten: zelden hoorden wij
er een met helderder, transparanter en
vér-dringender toucher, gehouden in het
volmaakte evenwicht, dat hij van zijn
leermeester, de diepbetreurde Dinu Li-
patti overnam. Zelden ook iemand, wiens
absoluut van binnen-uit komende visie
zó gespitst is op de poëtische, fijnzinnige
gevoeligheid, waarvan een sterke ont
roering uitgaat.
In deze Beethoven had Béla Siki te
vens gelegenheid tot markanter ont
plooiing van zijn verstelde wezen, dat
alle op uiterlijk effect gerichte virtuo
siteit verafschuwt. Hij stelt zich bij
voortduring in dienst van het werk, richt
zich op geestelijke verheffing, realiseert
de muzikale waarden als hoogste doel.
Dit alles stempelt hem tot een der wer
kelijk artistieke „groten". Hij houdt zich
aan een volkomen acceptabele Beetho
ven-stijl, ook in de authentieke cadenz,
met technisch meeesterschap gehanteerd.
Zijn visie werd door Flipse en het
orkest perfect opgevangen!
Er ontstond die gewenste verzorgde
samenwerking en het begrip voor elkaar,
BURGERLIJKE STAND
VAN LEIDEN
GEBOREN
Francina. dr. van P. Slingerland en J.
van Eok; Jan, zn. van J. Kappers en H.
A. Schut; Gijsbertus, zn. van G. Delineer
en P. Bavelaar; Johannes Marintis, zn. van
J. M. de Jong en M. E. Offenman; Anna
Sophia Hedwig. dr. van P Z. Dubbelaar
en N. van Leeuwen; Rudolf Erik. zn. van
A. J. van der Kleijn en C. J. de Jong; Ro-
naldus Petrus Maria. zn. van P. J. L.
Postma en M. C. van Barneveld.
GETROUWD
G. J. Sleeuwenhoek en E. L. Hajek; J.
van Bergen en C. A. Verhoeven; A. Mon-
tanus en M. Bakker; K. F. van den Broek
en E J. van der Blom; C. van den Heuvel
en A. Dregmans.
OVERLEDEN
C. Schuiling, 11 weken, dochter C. van
den Nagel, 56 Jr., vrouw; A. van den Hoek
57 Jr., vrouw.
waarvan de toehoorder genieten kan en
waarover Béla Siki zich niet beklaagd
zal hebben.
Het grootse applaus zal de sympa
thieke Béla Siki overtuigd hebben van
de warmgestemde waardering voor zijn
terugkomst.
De opening was aan Strawinsky's Di
vertimento ,Le baiser de la fée" (De
kus van de fee), van 1928. Gelegenheids-
muziek voor het ballet, waarbij, ondanks
alles, naar ons gevoel, dat ballet toch
wel zeer gemist wordt.
De kundige verwerking van de Tsjai-
kowsky-melodieën, aangevuld door tal
van originele vondsten, getuigt van het
hoogste vakmanschap.
Maar Strawinsky maakte er toch geen
„eeuwigheidsmuziek" van: daar was het
onderwerp niet naarRaak, geestig
en melodieus-romantisch is dit spel,
waarin alle instrumenten volledig aan
hun trek komen, waarom het zo graag
door de orkestleden gespeeld wordt, wél.
Wat echter niet betekent, dat zij het
steeds in hoogste perfectie deden. Vooral
in de aanvang liep het nog te weinig
geacheveeerd en wat stroef van stapel,
wat aan Strawinsky's geniale instru
mentatiekunst helaas afbraak deed. Met
uitzondering alweer van Brill, wiens
cello heerlyk zong, terwijl ook de flui
tisten zich kranig deden gelden.
Gelukkig heeft het orkest zich na
dien in Chausson volkomen gerevan
cheerd en bewezen, wat 't in werke
lijkheid waard is.
Het is mogelijk, dat men aanvan
kelijk wat moeite had, er op deze
koude winteravond onmiddellijk in te
komen.
Bovendieni een écht Frans werk als
de Chaussonsymfonie is Flipse „op het
lijf geschreven".
Dat heeft ook het enthousiast ge
stemde K. en O.-gehoor stellig on
derkend!
H.
Advertentie
Behaaglijk en veilig douchen j
met PHILIPS
douchecelverwarming
2 stralers van 375W zijn
ideaal. Prijs per stuk (incl.
armatuur) f29*
Vraag nadere Inlichtingen bij
uw installateur of een folder bij
Philips Nederland n.v. Eindhoven
Jaarvergadering Mij.
voor Toonkunst
Nog steeds voorwaarts
In de Muziekschool „Toonkunst"
vond de algemene jaarvergadering
plaats van de Maatschappij voor
Toonkunst Leiden, onder voorzitter
schap van jhr. ir. A. G. von Weiier.
Deze heette de aanwezigen welkom,
waarna de notulen, het jaarverslag
en het financieel verslag werden goed
gekeurd. De aftredende bestuursleden
de dames Teebaal en Coebergh (resp.
secretaresse en tweede secretaresse),
alsmede ir. W. H. B. van Dunnè, vice-
voorzitter, die aan de beurt van af
treden waren, werden als zodanig bü
acclamatie herkozen. De penningmees
ter, de heer L. Molijn werd dank ge
bracht voor zün beheer en décharge
verleend. Tot leden der kascommissie
werden benoemd mr. J. C. van Eek
en mr. P. J. Teebaal.
Nadat enige vragen beantwoord
waren, sloot de voorzitter de verga
dering).
Aan het jaarverslag '57'58 van de
penningmeesteresse, mevrouw H H. J.
TeebaalHulsekamp ontlenen wij, dat
daarin hulde wordt gebracht aan de
vroegere voorzitter, wijlen de heer
Grijpma, die zich o.a. in hoge mate be
ijverd heeft voor een verbetering van de
financiële positie der leerkrachten van
de muziekschool. De woorden „ik zal
niiet rusten voor de positie van de
leraren finantieel grondig is verbeterd"
heeft hij helaas niet bewaarheid mogen
zien. Met hem ls een edel mens en een
aminente voorzitter der Maatschappij
heengegaan Het aantal leden der
Maatschappy bedroeg op 31 augustus
'58: 472. Het nog steeds stijgend aantal
leerlingen der muziekschool op die da
tum: 1431. Onder hen niet minder
dan 277 pianoleerlingen. 103 viool, ope
retteklas 115 en ballet 400.
In de volgende vakken werd onder
wijs gegeven: piano, viool, cello, con
trabas. kerkorgel, fluit, klarinet, hobo,
trompet, trombone, fagot, hoorn, gitaar,
accordeon, zang, declamatie, muziekge
schiedenis. theorie, blokfluit (ook klas
sikaal). A.V.O.M.. operetteklas. koper
blazersklas en ballet.
Er waren op 1 januari '58 401 buiten
leerlingen. Verschillende buitengemeen
ten reageerden gunstig op het verzoek
tot het verlenen van e>en subsidie.
De directeur der sohool, de heer Henk
In Boshuizerwijk
Spoedig bouw van
herv. wijkcentrum
Eindelük is het zover, dat er een
bouwvergunning is afgekomen voor
het tijdelijk wijkcentrum van de her
vormde wijkgemeente „Boshuizerkade"
in Leiden-zuidwest.
Reeds sinds haar oprichting op 1
januari 1958 heeft de wykgemeente drin
gend behoefte aan een eigen wükcen-
trumwaar het werk geconcentreerd
kan worden. Daar de bouw van een defi
nitief stenen wijkcentrum nog (ver) in
het verschiet ligt, heeft men een tyde-
lijke voorziening trachten te vinden.
Deze is gevonden in een houten gebouw
tje, dat zich goed voor dit doel leent.
Er komt een grote zaal met podium, ge
schikt voor wijksamenkomsten en twee
flinke kamers, geschikt voor catechisa
ties, spreekuur en kleinere vergaderin
gen. In het centrum van het gebouw
komt een keukentje en vindt men de
toiletten. De hal is tevens garderobe.
Het gebouwtje zal verryzen op het
open terrein op de hoek van de Hoflaan
en de Telderskade, juist achter de laat
ste eengezinswoningen van de Hoflaan.
Men hoopt zo spoedig mogelijk te begin
nen met de werkzaamheden ter voorbe
reidingen van de bouw, zoals het opho
gen van het terrein. Daarna zal de bouw
zelf een aanvang kunnen nemen. De
hervormde wykgemeente is zeer verheugd
een onderkomen te hebben gevonden,
zü het dat ook dit nog een tijdelijk
karakter draagt.
Geiraaert, werkte evenals vorige jaren
met een enorme toewijding en veel ent
housiasme voor zijn sohool. Steeds
meer trachtte hij het gezamenlijk musi
ceren door de leerlingen te bevorderen.
De Toonkunstconcerten oogstten veel
succes. Er was grote belangstelling, mede
doordat aan de scholieren, die voor de
jeugdooncerten 's middags geen piaats
meer hadden kunnen krijgen, gelegen
heid werd geboden 's avonds de concer
ten der Maatschappy te beluisteren.
Aan alle aanvragen van de scholen
kon niet worden voldaan.
Ook de concerten van het Toonkunst
koor. onder leiding van Iskar Aribo.
trokken veel belangstelling
Verklaard kan worden, dat het met
de muziekschool „sempre crescendo"
gaat.