Ken de mannen krokodil, ONS MENU zonder kringen ZATERDAG 7 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de ivand DIE UW MODE MAKEN (I) inwrijven laten drogen afborstelen Van een Verhaal voor de kleintjes die uit tivee stukken bestond VAN DE WEEK - SIEMENS STOFZUIGER STANDARD SLEDE Vst 201 DE MAN, DIE een leraar voor de gehele wereld werd VARIA Parijs, februari '59. Hun namen kent u. En juist in deze tijd hier in Parijs worden immers momenteel de nieuwe voorjaarscollecties getoond ziet en hoort u hun namen weer dagelijks. Maar weet u ook wie zich achter die namen, en de nieuwe lijnen, die daarbij horen, verschuilen? Kent u de mannen, die uw mode maken, weet u iets van hun hobbies, hun carrière af, weet u of ze jong zijn of oud?. BALENCIAGA, Frankryks en 's we relds grootste modevorst, over wie u het minst hoort (omdat hy zich niet voor publiciteit leent, zijn zaak weigert uit te breiden en de aanlokkelijkste aanbiedingen van de confectie van de hand wyst), is de eigenlijke aanstich ter van de meeste modenieuwtjes en derhalve zelf de mode altijd enkele jaren vooruit met zyn sobere, strenge, maar toch zeer elegante en mondaine creaties. Christobal Balenciaga was couturier in Barcelona, vluchtte naar Parijs toen de Spaanse burgeroorlog uitbrak en vestigde zich daar in 1937 als couturier. Hy behoort tot die mode- vorsten, die zelf het vak van de kleer maker tot in de kleinste geheimpjes kennen, en vandaag, nu hy aan het hoofd staat van een 400 employé's, zet hy soms nog eigenhandig een ontwerp in elkaar. Hy brengt behalve zyn haute couture modellen ook hoeden, kousen en parfums onder eigen naam uit. BALMAIN, die van seizoen tot sei zoen zyn styi en zelfs zyn lyn hand haaft, heeft met een hoogst elegant, uiterst vrouweiyk en gedistingeerd genre draagbare kleding zyn naam in de Paryse Haute Couture verworven. Als Jong provinciaaltje studeerde hy architectuur in Parys (hy heeft zelf het interieur van zyn modehuis ont worpen), doch gaf zyn studie op ter- wille van de mode. En nadat hy by Molyneux en Lelong had gewerkt, opende hy in 1945 een eigen modehuis. Pierre Balmain staat vandaag aan het hoofd van zeshonderd man personeel, is 44 jaar oud, en biedt behalve cou ture ook hoeden, pelteryen en par fums, terwyl hy voor een Engelse en een Amerikaanse fabrikant confectie collecties ontwerpt, zyn hobbies: bal let, theater, antiek en oude meubelen. Zijn tydverdryf: hij schildert en speelt piano. CARDIN, die met vyfendertig jaar tot de meest begaafde en creatieve Franse modevorsten hoort, is de „pa tron" van een klein huis, dat van sei zoen tot seizoen in afmeting en belang toeneemt. In zijn ateliers vinden een 125 zielen werk. Pierre Cardin, door zijn ouders voorbestemd om architect te worden, had als jong provinciaal maar één doel: de mode en Parys. De Duitse bezetting barricadeerde de weg naar beide. En by gebrek aan beter, leerde de jonge Pierre in onbezet Frankrijk de kneepjes van het kleer makersvak, totdat hij achter de be vrijding aan de stad der mode binnen slippen kon. Hy werkte daar by Schia- parelli en Dior en begon in 1948 zelf standig. Vandaag staat zyn naam niet meer op één etage van een modehuis, maar op twee, en bovendien nog op een boutique voor heren, op kousen en op een eerste parfum, zyn liefhebbery de mode en historische kostuums. DESSES, geboren in Egypte, van Griekse nationaliteit en 54 jaar oud, is in zyn Paryse modehuis de baas over 400 zielen. De diplomatieke loonbaan, welke zyn toekomst en de rechten studie, die daarvan het fundament had moeten zyn, brachten de Jonge Jean naar Parijs. En Parijs bracht hem in de mode. Hy opende in 1937 zyn eigen modehuis, nadat hy in andere het vak had geleerd. Vandaag brengt hy naast een haute couture collectie ook hoeden, lingerie en een confectiecollectie on der eigen naam uit, terwyl hy boven dien een „boutique" voor heren bezit. Zyn liefhebbery en: watersport, golf en dans, reizen en het verzamelen van tapyten en Oosterse shuisteryen. DIOR. Het modehuis, door Christian Dior in 1947 gesticht en dat na zyn plotselinge dood bleef voortbestaan, is het grootste en het meest bekende van alle Paryse modehuizen. Het biedt werk aan twaalfhonderd paar handen. Het omvat, behalve de gebruikeiyke boutique, ook een boutique voor heren, en ook een exquis schoenenwinkeltje, waar Roger Vivier uit naam van Dior ongelofelyk sierlyke schoentjes aan dure voeten meet. Verder biedt het huis Dior bontwerken, lingerie, acces soires, parfums en kousen. Terwyl elk half jaar in Amerika een collectie Dior wordt uitgebracht, en de naam Dior eveneens verbonden is aan de luxe collectie, die een Engels confec- tionneur en de truitjes, die een Schots fabrikant uitbrengt. Christian Dior, die nu officieel door de jeugdige Saint Laurent is opgevolgd, werd met zyn New Look in één dag beroemd. Hy was toen 42 jaar, en een man, die po litieke wetenschappen had gestudeerd, die een kunsthandeltje had gedreven, die lang ziek was geweest en toen met modetekenen de tyd had verdreven, die de eerste oorlogsjaren in het leger door had gebracht en pas na zyn demobilisatie een kans kreeg in de mode: als tekenaar by Piguet. Na de Bevryding was hy als ontwerper by Lelong, totdat een Frans katoenfabri kant hem op het paard hielp en zyn korte, maar hevige carrière begon. GIVENCHY, een van de jongeren onder de grote couturiers, behoort tot de weinige avant-garde modevorsten van Parys. Met zyn soms exotische en zeker futuristische scheppingen, die van een creatieve geest getuigen, staat hy dichter by Balenciaga dan by Dior. Hubert de Givenchy, 31 Jaar geleden in Frankrijk geboren, werkte by Fath, Lelong en Schiaparelll en waagde van daar de sprong naar zelfstandigheid. In 1952 begon hy met een minimum aan contanten, een aantal goede en hulpvaardige mannequins en een hoe veelheid goedkope stof, zijn eigen on derneming. Zyn eerste collectie was een daverend succes. En uit de onder nemende jongeman, die alles wat hy te verspelen had waagde in één origi nele, tintelende, maar niet heel rijke collectie, is een van Parys' grootste couturiers gegroeid, een die met Car din en Laroche nieuw bloed, moderne kunstzin, bracht in de Paryse handel van Jurkjes en jasjes. Groot is de Givenchy niet alleen figuuriyk, maar ook letterlyk: met zyn slanke twee meter-zes-centimeter lengte raakt hy nooit verloren tussen zyn honderd- vijftig man personeel. (Volgende week: Griffe, Heim, Lan- vin Castillo, Laroche en Patou). (Advertentie) ir*»sr O he'Pt direct te2en etensvlekken, vet, Cm I teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz. verwijdert vlekken Royale tube f.1.95 LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Imp. v. Polycolor-K2r-Placentubex-Margret Astor-Mouson-Blendax Yoghurt wordt in de fabriek bereid door de melk een bepaalde bewerking te doen ondergaan, die ze zo lekker dik, zuur en fris smakend maakt. Yoghurt is, wat voedingswaarde betreft, dus op één lyn te stellen met melk. Door het zuur- wordingsproces hebben bepaalde omzettingen plaats gehad, waardoor de yoghurt zelfs nog lichter verteerbaar is geworden. Dit zuivelprodukt is daarom bij uitstek geschikt voor slechte eters en al diegenen, die geen zwaar verteerbare kost kunnen verdragen. MAANDAG koud vlees, knolraap, gebakken aardappelen; yoghurt met beschuit. DINSDAG bieten met spek en aardappelen; zoet macaronischoteltje. WOENSDAG t uien gevuld met gehakt, ryst, schuimige bessesappudding. DONDERDAG eieren in kaassaus, knolselderijsla, aardappelen; ryst met krenten en rozynen. VRIJDAG t gebakken visfilets, veldsla, aardappelpuree; appelkoekjes of: bruine bonen met spek, uien en aardappelen; appelkoekjes. ZATERDAG stamppot boerenkool met worst; fruit. ZONDAG kopje kaassoep; roastbeef met spruiten en aardappelen; citroenvla. Er was eens een dier, dat uit twee stukken bestond. Dat kwam omdat het dier eerst 'n sprookjesdier was ge weest, een sprookjeskrokodil uit een verhaaltjesboek. Er stond in dat boek een tekening van de krokodil, die twee hele bladzijden in beslag nam: een krokodil is nu eenmaal een lang beest en daarom heeft hy twee bladzyden nodig. Het voorste stuk van de kro kodil met zyn kop en zyn voorpo ten stond op de rechter bladzy, het achterste stuk krokodil met zyn staart en zyn achterpoten stond op de linker bladzy. En met de dieren in het bos ging het net als met de mensen: ook zy meenden dat een grote krokodil een naar beest moest zijn. Een klein ko- nyn kwam eerst de krokodil, of liever: de twee stukken krokodil, op het brede bospad tegen. „Goedemorgen", zei het voorste stuk krokodil, maar het kleine konyn hoorde dat niet eens, het vluchtte zo 6nel als het kon het bos in. Even later zag Uil de stukken kro kodil en omdat Uil vleugels had en veilig in een tak boven het pad zat, was hy niet bang. Hy zag de krokodil denken moest. Dat wist Alexander Vqs evenmin toen hy een paar minuten later het achterstuk van de krokodil zag lopen het voorste stuk was Juist achter een struik verdwenen. „Weet je, wat ik gedroomd heb?,, vroeg Alexander aan Uil. „Ik droomde dat ik een achterstuk van een krokodil tegen kwam, hoe vind je dat?" En hy schrok verschrikkehjk. zodra Uil hem vertelde, dat hy niet had ge droomd. maar dat er, heus, twee stuk ken krokodil door het bos liepen. Het nieuws dat er een krokodil-in- twee-stukken in het bos verbleef, ging Recept: Citroenvla. Sap van 2 citroenen, 4 dl. water, 50 g. griesmeel, 100 g. suiker. Het water met een citroenschilletje aan de kook brengen, de droog door een geroerde suiker en griesmeel erin strooien en blijven roeren totdat de griesmeel gaar is. Het citroensap eraan toevoegen, het geheel iets laten bekoe len, het schilletje er uit halen en de vla met een goed vertinde garde op kloppen tot ze mooi luchtig is gewor den. Recept: Eieren in kaassaus. 2 eieren, 2dl. melk, 16 g. bloem 16 g. roomboter, 25 g. geraspte kaas, zout, peterselie. De eieren hard koken, pellen, over langs doorsnijden en met de platte kant naar beneden op een schotel leg gen. Van boter, bloem en melk een mooie gladde saus maken, de geraspte kaas en zo nodig wat zout er door doen en de saus dan over de eieren gieten. Wat gehakte peterselie erover strooien. Zo liepen dus die twee stukken krokodil, die toch niet twee kroko- dillen waren, het bos in. Grote zuigkracht f. 148.- Gering gewicht Vraag Uw leverancier En toen die sprookjeskrokodil op eens een echte krokodil werd en dat kan natuurlyk in de sprookjeswereld, daar kan immers alles toen BLEEF hy in twee stukken. Een voorstuk en een achterstuk. Zo liepen dus die twee stukken krokodil, die toch niet twee krokodillen waren, het bos in. Het waren twee heel vriendelyke en vredelievende stukken krokodil, dat stond ook in het sprookjesboek. Maar mensen vinden het vaak moeiiyk oim te geloven dat er vriendelijke en vre delievende krokodillen bestaan, omdat ze er niet vriendeiyk en vredelievend uitzien. Daar kunnen ze niets aan doen, die krokodillen, zo worden ze ge maakt. Maar het is erg vervelend voor naderen, hy zag hoe de krokodil onder hem op het pad ging en toen pas zag Uil dat de krokodil uit twee stukken bestond! Uil viel byna van de tak van ver bazing, hy knipperde met zyn zware oogleden en keek nog eens en nog eens en het was heus waar zag Uil de krokodil had twee delen, die kalm achter elkaar op het bospad liepen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Het voorste stuk krokodil liep wat vlugger dan het tweede, daar om keek het voorste suk zo nu en dan eens achterom en het wachtte op het achterstuk, dat biy en dankbaar zwaaide met zyn grote staart. „Wel, wel", zuchtte Uil en hy sohud- de zyn kop. Hy wist niet wat hy er van 1. Heinrich Pestalozzi, een schuchter en onaanzienlijk knaapje was veelal het slachtoffer van de plagerijen van zijn schoolkameraden. Van zijn leraren moest hij gedurig horen, dat hij voorbestemd was om het tot niets te brengen en toen hij in 1769 met de 8 jaar oudere Anna Schultess in het huwelijk trad, vroegen haar ouders haar: „Wat zie je toch in deze onbelangrijke en lelijke „Pestluis"? „Ik wil alleen hem hébben", antwoordde Anna. „Zijn uiterlijk interesseert me niet, maar ik houd van zijn ziel". 2. Pestalozzi stichtte een school in Neuhof en schreef in 1787 „Lienhard und Gertrud", dat later het meest gelezen boek in alle Duitssprekende landen zou zoorden. De Franse Republiek benoemde hem in 1792 tot ereburger en toen hij in 1802 in contact kwam met Napoleon, kreeg hij vele waarderende woorden te horen over het grote werk, dat hij had verricht voor de wezen van het kleine plaatsje Stans, dat gedurende de revolu tie in vlammen was opgegaan. 3. Pestalozzi bouwde zijn ondenoijs- systeem op op de grondslag van het aan schouwelijke onderricht. Zijn leerlingen moesten datgene ivaarover zij werden onderwezen, met hun zintuigen omvat ten en geen enkel onderwerp werd losge laten voordat alle leerlingen in staat wa ren, het volkomen duidelijk weer te ge ven. Onderwijsmensen uit geheel Euro pa kwamen bij hem in Burgdorf in de leer. In 1803 werd een Deense onderwijs- autoriteit door zijn Koning naar Zwit serland gezonden om Pestalozzi's onder wijsmethode te bestuderen. Hij schreef daarover „Van alle mannen, die ik ont moet of van wie ik gehoord heb, kan niemand vergeleken worden met Pesta lozzi". 4. In 1805 moest Pestalozzi zijn werk in Burgdorf beëindigen. Hij stichtte vervol gens een school in Yverdon, waar hij 20 jaar lang werkte, maar niet dan onder voortdurende tegenwerking van bepaal de kringen, die het met zijn systeem niet eens waren. Later keerde hij terug naar Neuhof, waar hij zijn zoon een te huis voor ouderloze kinderen liet op richten. Hij zelf, die op dat tijdstip 80 jaar oud was, nam als metselaarsknecht aan deze arbeid deel. Tijdens zijn leven werd hij in zijn vaderland verguisd, maar na zijn dood werd in Zürich een fraai standbeeld opgericht. als een lopend vuurtje van dier tot dier. „Een krokodil heeft een lange sterke staart", zei moedertje Haas huiverend van angst. „Pff, 't mocht wat", snoefde Muis. „die heb ik ook", en hy begreep niet waarom de dieren allemaal om hem lachten. „En hy heeft sterke tanden, waar mee hy hard kan byten", zuchtte moe dertje Haas. „Die heb ik ook", sei Harold Haas en hy ontblootte zijn lange voortan den. Alexander Vos zei 6lim dat je, hoe dan ook, voor een krokodil die uit twee stukken bestond, niet zo bang hoefde te zyn als voor een echte krokodil uit één 6tuk! „En bovendien", zei Uil wys, „is het nog niet gezegd dat iemand boos by ten of met zyn staart wil slaan omdat hy toevallig grote tanden en een sterke staart heeft". Dat was heel verstandig gezegd van Uil. En het was waar ook: de twee stukken krokodil dachten er niet aan iemand pijn of kwaad te doen. Het voorste stuk krokodil liep tevreden langs de bloemen in de berm te snuf felen en aan het achterste stuk kwis pelde de staart vol behagen in de warme zon. Zó behaagiyk vond het achterste stuk krokodil het in het bos, dat het in het gras ging liggen en toen het voorste stuk krokodil dat zag. ging het er naast zitten. De ogen vie len dicht en het duurde niet lang, of het voorste stuk krokodil sliep. Het werd wakker van stemmen: daar stonden de dieren van het bos, Alexander Vos en Uil voorop. „Wy wilden U vragen", begon Uil en toen wachtte hy even, omdat hy toch schrok van die heel grote krokodille- kop. Daarom sprak Alexander Vos verder: of U van plan bent ons pyn te doen en te plagen en hy deed een paar passen achteruit toen hy dat gevraagd had. „Welnee", zei het voorste stuk kro kodil verbaasd. „Ik denk er niet aan. Ik ben een heel vriendelyke krokodil uit een sprookjesboek en ik besta uit twee stukken, omdat ik zo getekend ben, op twee bladzyden. Als Jullie het boek lezen ik heb het helaas niet by me zul Je zelf kunnen zien dat ik geen vlieg kwaad doe". Toen waren alle dieren gerustge steld, zelfs de kikkers uit de bosvyver. die hadden gevreesd dat de krokodil hen opeten zou. En de twee stukken krokodil leefden lang en gelukkig in het bos, zoals dat in sprookjes be taamt. M. F. B. Mogelyk een wereldrecord, maar in elk geval een Noors record is de fooi, die de 46-jarige Noorse taxi chauffeur Eilert Rognerud ontvan gen heeft - namelyk een huis ter waarde van 30.000 Noorse kronen. Toen Rognerud voor de tweedemaal een dame van 70 jaar naar de stad bracht, liet zy hem onderweg stop pen. Dat was by een huis. Ze vroeg of hy het een aardig huis vond „Byzonder aardig gaat u het i'o- pen?", antwoordde Rognerud, >l!e vervolgens te horen kreg, 'at zijn „vrachtje' niet om geld gat en hem het huis cadeau deed als blijk van dankbaarheid. De raad van Rognerud aan alle collega's: wees voorkomend tegen je klanten, want Je kunt nooit weten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13