I ONZE TUIN IN DE WINTER Een Zoeklicht ZATERDAG 31 JANUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 cs&lftrecl Spanning zijn handelsmerk v OP DE BOEKENMARKT TWEE EENZAMEN Zou er onder de filmmakers een betere vakman bestaan dan Alfred Hitchcock? Het is nauwelijks aan te nemen. Wij kunnen geen naam noemen van een regisseur, die zó zijn vak beheerst. Die zó zijn mensen, het beeld en het geluid weet te hanteren. Bijna volmaakt. Met een schier feilloze intuïtie maakt hij ze tot een soepele harmonie, al spreken zij ieder hun eigen taal. Hitchcock schept sfeer met louter filmische middelen. gesigneerd door Hitchcock, die waar dan ook in elke film even in het beeld moest verschijnen. Imposant Kim Novak had het toeval mee Men kent het genre films, dat hij maakt. Het heeft niet ieders onver deelde instemming. Vrijwel alle scéna rio's spelen zich af in de wereld van de misdaad. Moord en doodslag vor men de spil, waar zij om draaien. Het is meestal niet opwekkend geconfron teerd te worden met de zelfkant van het leven. Maar het meesterschap van de maker doet het gruwelijke vaak vergeten. Men wordt opgenomen in de spanning, die hu weet te creëren. Spanning is zijn handelsmerk. Zou hU niet anders kunnen? Men heeft het hem eens gevraagd. Met het sar casme, dat hem eigen is, antwoordde hy„Natuurlek zou ik een ander soort films kunnen maken, maar het publiek zou dan vragen: „Waar is nu de span ning?" Als ik Assepoester zou verfil men, zouden de mensen zeker reikhal zend uitkyken naar het lyk!" En wanneer mensen beweren, dat Hitchcock zelf een bepaald type is, dat een bepaald genre films maakt, dan vindt hü dat heus geen belediging. Menselijk opzicht is hem eigenlijk vreemd. Toen men hem vroeg naar de oorzaak van zijn bijzondere interesse in het misdadige, gaf hij met een engelachtige glimlach op zijn dik ge zicht het volgende antwoord: „Omdat ik mij als een Godvrezende kleine Jongen met mijn eigen zaken bemoeide. Ik had een uitlaatklep nodig voor mijn verwrongen gevoelen." Eén hobby Hitchcock leeft voor zijn werk. Hij doet niets anders en niets liever dan films maken. Wanneer hem gevraagd zou worden, wat hij het liefste zou doen naast zijn gewone werk, wanneer men hem zou vragen, wat voor hobby hij heeft, het antwoord zou steeds het zelfde zijn: films maken! Hij heeft een prachtig zwembad, gebouwd in Romeinse stijl.... maar hU zwemt nooit. Hij heeft een zeer fraaie „speel kamer", voorzien van alle denkbare spelen.... maar hij speelt nooit één spelletje. Hij hei Hij heeft een privé-tennisbaan maar hij speelt nooit tennis. Hij bezit vijf auto'smaar hij kan zelf niet chaufferen. Zijn „Bel-Air"-huis in Los Angeles heeft een wonderlijk mooie tuin maar hij heeft nooit één bloem in zijn eigen tuin geplant. Voor al dergelijke .hobby's" heeft hij geen belangstelling, hU wil er geen „Zelfs als ik Assepoester zou verfilmen, zouden de mensen nog uitkijken naar het lijk had. Hij versterkte hiermede zijn posi tie en algemeen werd Hitchcock toen reeds erkend als Engelands belangrijk ste regisseur. Van de films, die Hitch- cook voor Gaumont British maakte (van 1934 tot 1937) noemen wij hier „The 39 steps", welke definitief zijn beste Engelse film was. Zijn naam werd een begrip over de gehele wereld en de aanbiedingen uit Hollywood begonnen binnen te komen. „Jamaica Inn" naar de roman van Daphne du Maurier was de laatste film, die hij in Engeland maakte. In de zomer van 1939 vertrok hjj naar Amerika met zijn vrouw, zijn dochter en zijn secretaresse. Twee maanden later reeds was hij volop géwikkeld in de voorbereidingen van „Rebecca", die van een heel ander gehalte was van zyn produkten uitzijn Engelse periode, het was eigenlijk de eerste manifesta tie van de rijpheid van een groot talent. „Rebecca" verwierf terecht een Oscar voor de beste film van het Jaar. Vele sterren Daarna heeft hij talrijke films ge maakt met vele bekende sterren, als Gregory Peck, Cary Grant, Joseph Cotton, Teresa Wright, Robert Mont gomery, Joan Fontaine, Carole Lom bard, Ray Milland, Grace Kelly, Michael Wilding en niet te vergeten vele malen met Ingrid Bergman. Waarschijnlijk heeft deze bekende Zweedse actrice als filmster nimmer meer een niveau bereikt als in „Noto rious", die overigens als film niet zo'n daverend onthaal heeft gekregen. „Spellbound", „Rope", „Under Capri corn", „I confess", „Dial M for Mur der", „Rear window", The man who know to much" en „To catch a thief", deze titels zeggen de liefhebbers vol doende. Het zijn evenvele herinnerin gen aan voortreffelijke thrillers, steeds tijd voor maken. Laat men daaruit echter niet concluderen, dat Hitchcock eenzijdig is. Integendeel! Ook buiten zijn werk is zijn interesse zeer ruim. Voor allerlei zaken. Maar het eigen aardige is, dat men al die dingen, waarvoor hij wel belangstelling heeft, vroeg of laat in zijn films zal kunnen terugvinden. Een voorbeeld kan men weer vinden in zijn nieuwste film „Vertigo". Hitchcock heeft altijd een grote voorliefde aan de dag gelegd voor San Fransisco. Hetgeen de overige bewoners van Los Angeles niet zo erg leuk vinden want de naijver tussen deze twee steden Is spreekwoordelijk. Maar Hitchcock houdt nu eenmaal van de „Golden Gate"-stad, hU geniet ervan door de straten te wandelen en langs het water, hU bezoekt graag de betere restaurants en de fraaie winkels. De liefde voor deze stad kan men in .Vertigo" terugvinden, waar in de schoonheid van de stad een belang wekkend onderdeel vormt. Poelierszoon De nu 59-Jarige Alfred, zoon Van een welvarende Londense poelier, ont ving zijn opleiding op een school van paters Jezuïeten en daarna aan de Londense universiteit, waar hij voor ingenieur ging studeren. In een avondcursus ontwikkelde hij zich op het terrein van de kunst. Toen hij van de universiteit kwam, was zijn eerste baantje die van assistent-layoutman van de reclame-afdeling van een Lou dens warenhuis. Van die tijd reeds dateert zijn voorliefde voor de film. In 1920 kreeg hij een baantje als titel- schrijver bij het Engelse filiaal van Famous-Players-Lasky (de maat schappij. waaruit later de Paramount ontstond) en hiermede had Hitchcock zijn eerste schrede in het filmbedrijf gezet. Hij kreeg gelegenheid zich ver der te bekwamen en op te klimmen. In 1922 maakte Michael Ba Icon hem assistent-regisseur en toen Balconbe- gon met een Engels-Duits coproduc tie-systeem was de Jonge Alfred van zelfsprekend de aangewezen man om naar Berlijn gezonden te worden, waar hij o.a. „The pleasure garden (1925) en „The mountain eagle" (1926) regis seerde Hoe verdienstelijk deze films ook waren. Hitchcocks eerste belang rijke werk, waarmede hij werkelijk suoce6 oogstte, was „The Lodger (1926), tevens zijn eerste thriller, waarin Ivor Novello nog de hoofdrol ^Hiermede vestigde Hitchcock zijn naam, die daarna alleen nog maar aan belangrijkheid heeft gewonnen. In 1926 trad Hitchcock in het huwelyk met zyn assistent-regisseuse Alma Reville, een zeer bekwame vrouw, die nog altijd zijn rechterhand is en hem terzijde «taat als schrijfster, adviseuse en algemeen assistente. In 1929 maak- te hij de eerste Britse geluidsfilm jtoëbzafi». <Sts> ma - Het is een imposant oeuvre, dat Hitchcock op zijn naam heeft staan. Nu is daar weer „Vertigo" aan toege voegd, een film, die volgende maand ook in ons land uitgebracht wordt. De hoofdrollen in deze film worden ver tolkt door James Stewart en Kim Novak, die zich in minder dan vier jaar tijd van fotomodel tot beroemde „ster" ontwikkeld heeft. Dezer dagen nog bracht zij het Witte Huls in op schudding, toen zij met Perry Como president Eisenhower gouden lid kwam maken van een artiestenvereniging. Alle vrouwelijke bewoners van dit be roemde Huis liepen uit om Perry te zien, terwijl de mannen zich haastten om Kim met eigen ogen te aanschou wen. Toch is het nog niet zo lang geleden toen Kim nog een zeer onbelangrijk fotomodel was. dat het werk deed om wat te verdienen, maar er bepaald niet veel plezier in had. Want van de school, die haar daarvoor had moeten opleiden, was ze weggelopen. Maar in de zomermaanden werkte ze voor een wasmachinefabriek en die stuurde haar met drie andere meisjes op een propagandatoer. Vla een impresario van fotomodellen kreeg ze toen een kans om met veertien andere meisjes op te treden in de film „The French Line". En zowaar, Kim trok de aan dacht en belandde bij een impresario. Het toeval wilde, dat zij met deze man zat te praten, toen Maxwell Amow binnen kwam, die voor Columbia op zoek was naar nieuwe krachten. Hij zag Kim en drie weken later had zij een contract in haar bezit. Haar eigen lijke voornaam was toen nog steeds Marilyn, maar daar er reeds een op vallende Marilyn (Monroe) was, werd ze herdoopt en van dat moment heette ze dus Kim. Het geluk bleef aan haar zijde, want ze kon meteen in een hoofdrol stappen. Zelfs zonder enige ervaring. Het ging haar goed af, want ze bleef aan het werk. Zo kwam ze terecht in „Picnic", „The Eddy Duchin Story" en „The man with the golden arm". In twee jaar tijd was haar naam door de wereld gegaan. Door tal van filmcritici werd zij de populairste ster van Hollywood genoemd.. Haar gemakkelijk, zelfs ietwat bru taal en uitdagend bewegen, haar goede figuur en haar champagnekleurig haar zijn er oorzaak van, dat waar zij ook verschijnt zij steeds de opvallendste figuur is. Op een filmfestival van Can nes verwerkte zij bij het toch wel ver wende publiek een ware sensatie. Maar desondanks, Kim zegt van zichzelf: „Ik hoop mij steeds meer te ontwikke len tot een werkelijk goed actrice". De dubbelrol, die zü in „Vertigo" kreeg te spelen, was daartoe een flinke stap in de goede richting. Zeker daar de regie In handen was van een man als Alfred Hitchcock. Hij weet zijn materiaal voortreffelijk te hanteren. Ook zijn mensenmateriaal Als het niet te hard vriest, kan kan men nu eigen tuin ook nog wel zo het een en ander doen: heesters en bomen kunnen ge snoeid worden en doe dat met overleg. Knip of snoei niet zo overal maar takken weg; het model van boom en struik gaat er door verloren en dat moet men zien te voorkomen. Snoeien lijkt een vrij moei lijk werk, doch het valt toch wel mee. Men dient alleen het te snoeien materiaal te kennen. U moet dus eigenlijk weten op welk hout de heester bloeit. Er is namelijk jong en oud hout en om het u nu maar eens op een voudige en populaire wijze dui delijk te maken: oud hout wil zeggen: takken die verleden jaar of jaren daarvoor zijn ge groeid en jong hout wil zeg gen: de takken, die deze zomer nog moeten groeien, die zich dus straks nog moeten vormen. Bekijk nu de dikke bloem knoppen maar eens van de to- Vaderlijk geeft regisseur Alfred Hitchcock de jonge Kim Norak nog enkele aanwijzingen Aandachtig luistert het sterretje toe. Deze uiterst bekwame routinier kan haar nog veel leren. SLECHTS ÉÉN HOBBY: FILMS MAKEN KNAPSTE VAKMAN ONDER FILMERS Pierre H. Dubois „In staat van be schuldiging". Nijgh en van Dit- mar. 's-Gravenhage 1958. J. D. Salinger. „Puber" (The Catcher in the Rye) Ad Donker Rotter dam 1958. Eenzaamheid is gestoorde aanpas sing, zegt de psychiatrie, maar het komt op hetzelfde neer. De mens, die zich niet kan overgeven aan het con tact met zijn. medemensen. Zelfs niet in de innigste verhoudingen. En omdat hij dat niet kan, gaat hij de mogelijk heid tot contact hoe langer hoe meer uit de weg. Dit is de gesteldheid van de man van middelbare leeftijd, ge naamd Lucas, uit Pierre Dubois' nieuwste roman „In staat van beschul diging". En au fond is het ook de hou ding van de jongen Holden uit de Amerikaanse roman „The Catcher in the Rye (Puber). Mutatis mutandis zou men zich kunnen voorstellen, dat de jeugd van deze Lucas inwendig veel overeenkomst gehad moet hebben met die van Holden. Minder fel, minder opstandig, minder bezeten zelfs. Maar met dezelfde levensrem. Dit is de enige overeenkomst tussen deze beide boeken, een overeenkomst dus in de mentaliteit van de hoofd persoon. Frappant is dat het zulk een belangrijke overeenkomst is. Verder lijken de geschriften van Dubois en Salinger niets op elkaar. De werkwijze is zo verschillend als zon en maan. De Nederlander Dubois plaatst zijn figuur in het isolement van de comtemplatie. Zijn Lucas heeft zijn geboorteland ver laten uit vrees dat het verleden, in de vorm van een vrouw, die hij eens heeft liefgehad en die thans beschuldigd wordt van moord op haar kind, hem te na zal komen. Alleen ln een onbe kende stad tracht hij in lange denk- periodes en herinneringen te komen tot een inzicht in de eigen gemoeds gesteldheid. beter nog in het eigen karakter. Hij tracht de bron van zijn onlustgevoelens aan te boren in de hoop tot een zuivering te kunnen ko men. Hij overdenkt zijn vroegere be staan, waarin hij alles wat hem tot le ven had kunnen brengen, heeft weg geschoven onder de dwang van die onlust, die onbeheersbare angsten. Lu cas is een Westeuropeaan en dus groeit uit zijn levensafkeer schuldgevoel Heeft hij de oorspronkelijke zuiverheid in zijn liefde voor EditJh bezoedeld of hebben de omstandigheden dat ge daan? Had hij zijn verhouding met Cora tot helderheid kunnen brengen of was het wederom het noodlot, van hun beider getrouwd zijn ditmaal, dat het hem belet heeft? En waarom in naam van al wat verward en duister is, is hij ooit met Katherine getrouwd? Lucas kan zijn problemen niet aan. Enkele jobstijdingen, die nog uit zijn oude ont vluchte bestaan doorkomen, zijn vol doende om hem de dood te doen zoe ken, waarheen hij eigenlijk reeds op weg was. De roman van Dubois is meer be schouwing dan verbeelding. Hij volglj Lucas' gedachten op de voet en laaft de buitenwereld een oplichter, een toevallig sexueel contact, de zee, een eiland slechts schimmig doorkomen. „In staat van beschuldiging" is dan ook meer de roman van een zielspro ces dan van een mens. De Amerikaan Salinger, schrijver van de roman, die in het Nederlands niet ten onreohte .Puber" heet, heeft zijn roman de vorm van een dynamische biecht gegeven. De zestien jarige Hol den Caulfield, een Amerikaanse jongen in hart en nieren, vertelt zijn eigen ervaringen. Positief is zijn afkeer te gen iedereen en alles. Waaghalzerij is zijn jacht op ervaring, op het senti mentele af zijn gevoeligheid. Hij is lang niet dom. Zijn, wild geformuleerde protest gaat uit tegen de maatschap pelijke regels, tegen zijn ouders, tegen de femelende school, tegen de bekrom pen meisjes uit zijn omgeving, tegen zijn brute leeftijdgenoten, tegen de misdadigheid van willekeurig met hem in aanraking komende vreemden. Hij is van zijn zoveelste school weggestuurd en zwerft eenzaam door New York, omdat hij niet thuis wil komen vóór zijn ouders het bericht gekregen heb ben. Het is een hoogst merkwaardig boek. Enerzijds geeft het de lezer een walging van de Amerikaanse toestan den, zoals die hier geschilderd worden. Maar anderzijds kan men moeih'k enige sympathie voelen voor de jongen, die zich in een mateloze zelfoverschat ting een kolossaal ego voor ieder een en alles te goed acht. Het wonderlijke is deze belde boeken achter elkaar te lezen. Twee kreten van eenzamen van de in zichzelf ge keerde tot bijna zwijgen getemperde Europeaan, die de schuld ln zichzelf tracht te vinden en van de bruusk brullende Amerikaan, die iedereen de schuld geeft van zijn eenzaamheid be halve zichzelf. Waar wringt hem de schoen, gaat men zich afvragen nu deze klacht uit twee zo volkomen verschil lende werelden komt. Of is het altijd zo geweest? CLARA BQGINK Als de hazelaar bloeit verhazelaar. Als het open weer is. staat deze heester ai in volle bloei en dan zal het u wel dui delijk zijn, dat er nu niet ge snoeid moet worden. Alle tak ken met bloemen zouden dan weggeknipt worden. Dat geldt dus ook voor andere heesters, die de bloemknoppen op het oude hout gevormd hebben. U kunt dat ook duidelijk zien aan de dikke knoppen van de serin gen. Als die nu gesnoeid wor den, zou u alle bloemknoppen kwijt zijn. Dat geldt trouwens ook voor de meidoorn: de Ja panse kers en vele andere soor ten en niet te vergeten de gou den regen: allemaal heesters, die op het oude hout bloeien. Over het algemeen is het zo. dat heesters, die op het oude hout bloeien, dat vroeg in het voorjaar en in de voorzomer doen. Moeten zulke heesters nu helemaal niet gesnoeid worden? Jawel, doch men zal moeten volstaan met het wegnemen van slechts enkele takken: en kele dikke takken en dan al leen als het nodig is om de struik te verlongen en mis schien ook enkele takken, die een verkeerde riohting uitgroei en. De eigenlijke snoei van zul ke. op het oude hout bloeiende heesters moet in de zomer ge beuren: dus liefst direct na de bloei. Dan kan men ook veel beter zien welke takken wel en welke niet gemist kunnen wor den. Heesters, die op het jonge hout bloeien dat zijn er niet zo veel doen dat dus op de takken, die ze nog deze zomer moeten vormen en vanzelfspre kend kunnen die niet vroeg in de voorzomer bloeien, doch zij doen dat in de zomer en in de herfst. De vlinderstruik behoort ertoe en eigenlijk ook uw struikrozen, want die bloeien ook op de takjes, die ze deze zomer nog moeten vormen. G. KROMDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 14