EVOLUTIE angrijpende beeldreportage uit tijd van de FRANSE Jacques-Louis David ivas de eerste foto-reporter )g lang voor de uitvinding der fotografie Washington, stad der ambtenaren, tijdelijk bezet door geleerden g e moderne techniek heeft verscheidene nieuwe beroepen doen 1 taan. Dat schijnt ons zó vanzelfsprekend, dat wij er ons niet eens verbazen. Zo'n beroep is bijvoorbeeld dat van fotoreporter. Het i Int zozeer gebonden aan de uitvinding van de fotografie, dat er i voorlopers van zijn aan te wijzen. De moderne journalist ge- kt een schrijfmachine voor het vastleggen van zijn reportages, y rvóór bediende hij zich van een vulpen. Nóg vroeger van een jeveer. Maar voor het grijpen van de seconde-flits van actuele nirtenissen op het ogenblik dat ze zich voordoen, en om er een tnig visueel beeld van te geven, dat ook wie er niet bij was ze 1 .beleeft, is de moderne fotografische camera onmisbaar. Toch Bat er een weinig bekend voorbeeld van een actuele „foto", die halve eeuw vóór de uitvinding van de fotografie tot stand kwam. foto-reporter, die haar maakte heette Jacques-Louis David. En onderwerp was Marie-Antoinette. kunnen in onze dagen de geïl- ierde tijdschriften nauwelijks uit leven wegdenken. De actuele re- I ge in fotografische beelden speelt ii belangrijke rol in. Ook het mo- J i dagblad kan men zich niet meer I itellen zonder de actuele by dra - I ran de fotoreporter. «fantaseerde reportages I lussen is het geïllustreerde tijd- I ft een blad dus dat zijn zwaarte- I zoekt in beeldreportages nog I eng. Als oudste geldt de „Illustra- l/ondon News", die in 1842 begon. Bneden vormden er de hoofdscho- i en het onmiddellijke contact actuele gebeurtenissen was meest- r te zoeken. Bijna altijd ging het nin of meer gefantaseerde recon- fties achteraf, niet om het recht- ks vastleggen van de „seconde- f die de moderne fotoreporter weet j maren. ii tekenaars-fantasieën waren i zeer knap en indrukwekkend, meestal weinig authentiek. De jaar vulde uit zijn eigen verbeel de schaarse en niet altijd he fbare gegevens aan. En waar wel te was van een rechtstreeks con- tussen de beeldreporter en zijn hveip. ging het veelal om leven- Voorwerpen waarbij de tekenaar de tijd kon gunnen Zo in een van einige illustraties uit „The Times" Vroeger dagen, een houtsnede van Ikkoets voor Nelson, afgedrukt in «ar 1806. Oorlogstaferelen en uit- jingen van gruwelijke misdrijven j ook vóór de verschijning van de E rated London News" bij het gro- iliek al zeer geliefd berustten l steeds op een stoutmoedige, maar lijk te controleren fantasie, i Franse Revolutie een der meest gen perioden van de geschiedenis Inensheid, zou hedendaagse foto- fters heel wat stof hebben opge ld. Tal van gebeurtenissen uit die tijn ook inderdaad dóór tijdgenoten eeld gebracht. Tekenaars met re- ïrsbloed hebben ons bijvoorbeeld tidingen nagelaten van zulke dra- fche en bloedige gebeurtenissen Ie onthoofding van Lodewijk XVI éarie-Anitoinette. De tekeningen thenen in „vliegende blaadjes" en vrsbladen van die dagen. »ar alwéér: er kan geen twijfel aan ten, dat ze achteraf en soms tevoren! werden gemaakt. Vaak hadden de pseudoreporters de uitge beelde gebeurtenissen niet eens zelf bijgewoond, laat staan naar het leven getekend. Het bewijs? Men vergelijke eens de prenten van de historische terecht stellingen. die in de tijd van de terreur werden uitgebeeld. En men lette daar bij op één enkel onderdeel: het lugu bere toestel dat er de hoofdrol in de gevolgtrekking, dat de tekeningen niet op de plaats van de terechtstel ling werden gemaakt. Ontroerende actualiteit Geheel anders bij een aangrijpend document dat Jacques-Louis David ons heeft nagelaten. Het is een pennekrab- bel die Marie-Antoinette voorstelt, ge- op de „charebte", de beuls-kar, haar op de „charette", de beults-kar, haar laatste gang ging. Hier vinden wij wer kelijk de actuele seconde-flits, die kenmerkend is voor het werk van de moderne fotoreporter. En hier hebben wij waarschijnlijk het oudste-, en zeker het meest ontroerende voorbeeld van een beeldrepontage, lang vóór de uit vinding van het fototoestel. Jacques-Louis David is een belang rijke figuur in de beeldende kunst. Als schilder in grote stijl is hij de grond legger van het zogenaamde classicisme in Frankrijk. De schilderijen, die hem al vóór de Franse revolutie vermaard heid bezorgden, kozen onderwerpen uit de klassieke oudheid: ,De eed der Horatiërs", ,3rutus en zijn zonen", Paris en Helena", „De dood van So crates". Actueel kan men ze moeilijk noemen. Toch bevatten ze, afgezien van hun kunstgehalte, in hun bijna pathe tische bewogenheid iets van dezelfde elementen welke de besite voortbren- selen van de moderne fotoreporter kenmerken. David was als het ware ook toen al een foto-reporter Maar bij gebrek aan een camera en aan actuele gebeurtenissen volgde hij het gangbare recept van zijn tijd: hij fantaseerde reportages achteraf. Daarbij deed het weinig ter zake, dat hy soms twintig of meer eeuwen in de geschiedenis terug ging. roert. Deze tekening is geladen van tra giek. Men behoeft de eenvoudige krab bel slechts te plaatsen naast het ano nieme schilderij dat Marie-Antoinette als 15-jarig meisje voorstelt, om heel dit tragische vrouwenleven van de on bekommerde, bloeiende jeugd tot de uiterst^ beproevingen van een al te vroege ouderdom te omspannen. Niets is er in deze pentekening van de plat vloerse spot, waarmee zoveel andere tekeningen van die tijd de politieke ge beurtenissen weergeven. Dit is het le ven zelf, het leven op de drempel van de dood. Veelzeggend bijschrift Een paar maanden later zou David zelf worden gearresteerd. Toen hij de laaitste afbeelding tekende, die ooiit van Marie-Antoinette werd gemaakt, was hy de voormalige Jacobijn, zeker geen anti-royalist. Dat bewijst zijn bij schrift bij de tekening: .Portrait de Marie-Antoinette, reine de France, contuite au supplice, des- siné la plume par David, spectateur du convoi, et placé une fenétre avec la ciitoyenne Jullien épouse du repré sentant Jullien" (portret van Marie- Antoinette, koningin van Frankrijk, ter terechtstelling geleid, getekend door David, ooggetuige van de stoet, en staande bij een venster met burgeres Jullien, echtgenote van de volksverte genwoordiger Jullien). David noemt Marie-Antoinette ko ningin van Frankrijk, niet „burgeres Capet" gelijk bij de revolutionairen ge- Welk een contrast is er tussen dit anonieme schilderij van de 15-jarige Marie-Antoinette en het laatste portret van de 38-jarige koningin van Frankrijk, dat David weinige minuten vóór de terechtstelling maakte! Van Ferdinand van Bulgarije gaat het verhaal, dat hy een afkeer van fotoreporters had. Hij vreesde name lijk. dat zo'n fotografische camera een bom zou kunnen verbergen. En toen Sir Philip Gibbs de fotografen eens tegenover tsaar Ferdinand in bescher ming nam, zei de vorst: „Fotograferen is geen beroep, het is een ziekte". Jacques-Louis David wist van fotogra feren nog niets af. Desondanks was hij om met tsaar Ferdinand te spreken, door de ziekte der fotoreporters aan getast. En die „ziekte" heeft een vroeg hoogtepunt van de beeld-reportage opgeleverd dat met de verfijndr.e kleinbeeldcamera's van onze tijd niet gemakkelijk te overtreffen is. Spinnen kunnen horen met hun knieën en vissen zijn intelligenter clan men denkt (Van onze Amerikaanse correspondent) De grote Amerikaanse organisatie voor de bevordering der wetenschap (AAAS) heeft haar 125ste jaarlijkse congres gehouden in de hoofdstad der Verenigde Staten. Vijfduizend beoefenaars der wetenschap waren daarvoor naar Washington gekomen en wat de sprekers onder hen naar voren brachten kon ook vele leken interesseren: spinnen kunnen horen met hun knieën vissen zijn intelligent en gevoelig voor kleur in de kosmos schynt enige vorm van leven voor te komen de mens verloor zijn lange kaak toen hij meer zijn handen ging gebruiken mieren zijn niet altijd ijverig de Amerikaanse vloot zou Amerika in de tweede wereldoorlog hebben gebracht de Amerikanen moeten meer over Rusland en het Verre Oosten leren enz. Drie zoölogen van de Cornell-universiteit zijn tot de conclusie gekomen, dat de spin een soort oren heeft in de knieën. Niet alleen namelijk reageert de spin op trillingen van het web, maar ook geluiden schijnt het dier met de knieën te kunnen horen. Voor de mens, die honderd maal meer kan horen geen reden om jaloers te zijn, maar voor de sprinkhaan, die honderd maal minder hoort, om uit zijn vel te springen van afgunst. Mens verloer lange kaak door gebruik van handen De onthoofding van Marie-Antoinette op 16 oktober 1793, naar tekeningen uit die tijd. speelde, de guillotine Er zijn duidelijke verschillen in de constructie van de guillotine op de afbeelding van de terechtstelling van Lodewijk XVI en op die van het einde van Marie-Antoi nette. Toch weten wy uit de nauwge zette mémoires van het beulsgeslachit Sanson, dat in beide gevallen wel de gelijk één-en-dezelfde guillotine dienst deed Er blijft du-s slechts ruimte voor *n ontroerend document, equivalent van wat wij tegenwoordig foto- porfa^e" zouden noemen. De ongelukkige Marie-Antoinette in het waad der veroordeelden op de kar, die haar naar de guillotine breng onder hH voorbijrijden door, David getekend Schilder van grote gebeurtenissen Dan komt het jaar 1789. Aan opwin dende gebeurtenissen die een reporter tot de actualiteit kunnen brengen is nu voorlopig geen gebrek. Jacques- Louis David sluit zich aan bij de Jaco- bynen. Hy is een bewonderaar van Ma- rat. En hij maakt verscheidene be roemd gebleven schilderyen, die hun stof vinden in gebeurtenissen van die tijd: „De eed in de kaatsbaan", „De dood van Lepelletier". „De dood van Marat". Dit laatste weik vooral bewijst Davids diepe bewogenheid en zijn ver mogen om zich in dramatische gebeur tenissen „journalistiek" in te leven. Bijna wordt David zelf een slacht offer van de revolutie. In 1794 wordt hij in hechtenis genomen Alleen de val van Robespierre redt hem van de guillotine. Onder Napoleon wordt hij hof-schilder. Hij schildert de kroning van Bonaparte in de Notre Dame, de uitdeling van de adelaars en soortge lijke taferelen, die de actuele beeld reportage nabij komen. Al werd de le vens-echtheid van deze schilderijen sterk bevorderd doordat David de ge beurtenissen zelf bijwoonde, toch ont stonden de afbeeldingen uiiteraard ook hier achteraf. Met reportage-foto's kan men ze moeilijk vergelijken. Maar van een brandende actualiteit, echter en directer dan de beste actuele foto van onze tijd, blijft vooral die éne pennekrabbel van Marie-Antoinette by haar laatste gang. Het is het meest levende, dat °oit uit Davids handen kwam. Toch behoort het vreemd ge noeg tot de vrywel onbekende werken van de kunstenaar. De dood gaat voorbij... Op 16 oktober 1793 staat David voor het raam van de woning van zyn vriend, de volksvertegenwoordiger Jul lien. De beuls-kar ratelt door de straat. In die ruwe, tweewielige kar zit de ko ningin van Frankrijk Het is een aan grijpend beeld van vernedering en waardigheid tegelyk. Marie-Aratoinette is gekleed in het povere gewaad der veroordeelden. Haar handen zyn ge bonden op de rug. Een witte muts staat op de slordig afgeknipte haren. Zij heeft de ogen neergeslagen. Nog geen 38 jaar en toch al een oude vrouw. Maar haar houding is vorstelijk. En David, kunstenaar en reporter, grijpt de pen en legt de seconde-flits vast die ons nog na zoveel Jaren ont- bruikelijk was, zelfs niet ex-koningin. En het is een'zó volledig gedocumen teerd byschriflt, dat een modern jour nalist het moeilijk zou kunnen verbe teren. Jacques-Louis David toonde zich in deze unieke pentekening de eerste ,jfoto"-verslaggever op hoog niveau, lang voordat iemand aan het beroep van fotorepopter kon denken. Volgens prof. Paul E. Fields, een psycholoog van de universiteit van Washington, zijn vissen soms intelligen ter dan katten en honden. zy maken onderscheid tussen gekleurde lichten en hebben een goed ontwikkeld reuk orgaan. Fields houdt zich voornameiyk bezig met zalmen. In tien keer leerden zyn vissen cm op de juiste lichtgevende kncp te drukken (onderscheid tussen rood en groen). Een druk op een van beide lichten werd beloond met wat voedsel. De korte .leertijd" wijst volgens Fields op een behoorlijke intelligentie. Zelfportret van Jacques-Louis David, de talentvolle schilder van groot-opgezette historische taferelen. Staande voor een raam maakte hij de laatste tekening van Marie-Antoinette, tijden* haat gang naar het, schavot. Alles wat met ruimtevaart en ruimte verkenning in verband staat, trekt thans zeer de belangstelling. Ook op dit congres van de AAAS. Microbiologen verkondigden de opvatting, dat micro- organisanen in het heelal in leven kun nen biyven, ondanks de intensieve radiatie in regionen buiten de damp kring. Aldus konden deze organismen verwante vormen van leven tot ontwik keling gebracht hebben op dóverse pla neten. Toen het congres te Washington aan de gang was, verscheen er juist in de kranten een bericht uit Florida, waar de astronoom William M. Sinton met zekerheid vastgesteld meende te hebben, dat de planeet Mars op somimige plaat sen begroeid is. Het is een oude Nederlandse zegs wijze, dat „wie zyn hoofd niet gebruikt, zyn benen moet gebruiken", maar prof. E. Lloyd DuBru'l van de universiteit van Illinois heeft daar thans een variant op gegeven: „Wie zijn handen gebruikt, geeft zyn kaken minder te doen". DuBrul verklaart namelijk het kleiner worden van de menselyke kaak als hef gevolg van het feit, dat de mens voed» sel ging verzamelen en toebereiden me( zyn handen. Volgens het Oude Testa* ment moet de luiaard tot de imieren gaan om wys te worden. Wanneer hy echter in een hete maand) bepaald# mieren in Florida zou gaan bezoekei^ zou de luiaard niet veel goeds leren. Al(- het te warm wordt staken deze mieree hun nyver gedoe en beginnen ze een zomerslaap. Meer kennis over Rusland en Verre Oosten nodig Een historicus van het Amerikaanss leger, Louis Morton, heeft de aanvecht bare stelling verkondigd, dat de Ameri kaanse vloot in feite Amerika in de tweede wereldoorlog heeft gebracht. Japan zou by voorkeur alleen Engels en Nederlands gebied hebben veroverd, doch durfde dit niet te doen zonder de kans uit te schakelen van een flank- aanval, waar de Amerikaanse vloot, ge stationeerd in Pearl Harbor, toe in staat zou zyn geweest. Vandaar de aanval op Pearl Harbor, die Amerika in de oorlcg bracht. Morton gaf toe, dat de aanwezigheid van de Amerikaanse vloot oorlog be oogde te voorkomen. Maar mag men er dan indien dat niet gelukt is die vloot er de schuld van geven, dat Am rika in de oorlog betrokken werd? Van verschillende kanten werd er tydens dit congres op aangedrongen, dat de Amerikanen, op scholen en universi teiten, meer moesten gaan leren over Rusland en de landen van het Verre Oosten. Wat men tot dusverre wereld geschiedenis noemt, is meestal Europese geschiedenis. De wereld buiten Europa komt hierbU alleen in het geding, wan neer Europeanen daarin koloniseren. In de wereld zoals zy zich thans ontwik kelt zullen de Euraziatische Sovjet unie, alsmede China, India en wellicht Afrikaanse staten zo mee gaan spreken, dat een nieuwe harmonie en een objec tiever beschouwing in het geschiedenis onderwijs moet worden gezocht, zo meenden velen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 7