Blouse en rok voor ONS MENU VARIA Muzikale nieuwlichter zorgde voor veel vrolijkheid, maar zei niets Mi zittendebaan een ZATERDAG 3 JANUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 DE MAN, DIE zo oud wilde u-orden ols Methusalem VAN DE WEEK Michel Magne in Parijs Muzikant smijt met borden en een pistool wordt afgeschoten 3. Toen Parr 142 jaar oud geworden was, vroeg Koning Karei I hem hoe hij het had klaargespeeld om zo oud te wor den. Parr antwoordde dat hij zulks toe schreef aan zijn ascetische leefwijze. Toen hij in 1625 Londen bezocht, werd hij aan zovele feestbanketten genodigd, dat hij een ernstige maagziekte opliep, welke in 1635 oorzaak werd van zijn dood. Zijn stoffelijk overschot werd bij gezet in Westminster Abbey. Hij werd zowel door Rubens als door Van Dijck geschilderd. 4. Nog ouder dan Parr werd de Schotse visser Henry Jenkins, die leefde van 1501 tot 1670. Op zijn grafsteen in de kerk van Bolton on Swales staat gebeiteld „Wees trots, marmer, dat gij de herinne ring aan Henry Jenkins levendig moogt houden, die de ongehoorde ouderdom van 169 jaar bereikte". De Noor Drakenberg leefde van 1626 tot 1772, maar het record berust bij de Hongaar Petrarz Czartan, die 172 jaar oud werd. Hij was gedurende liefst 147 jaar met Sara Dessen in de echt verbon den, die zelf „slechts" 164 jaar werd 1. Velen hébben in de loop der tijden ernaar gestreefd zo oud te worden als Methusalem. Een van hen, de Engels man Thomas Parr bereikte de ouderdom van 152 jaar. Parr had gehoord van het bestaan van de Venetiaan Luigi Cornaro die in zijn boek „Een leven van matig heid" schetst hoe hij als 40-jarige man door zijn losbandig leven aan de rand van het graf zweefde. Daarna had hij volkomen Spartaans geleefd. Doordat hij per dag slechts 2 glazen wijn en 350 gram vaste voeding tot zich nam, be reikte hij nog de leeftijd van 104 jaar. 2. Thomas Parr, een boer, die aan het einde van de 15de eeuw leefde, besloot eenzelfde leefwijze te volgen en zo mo gelijk zijn leermeester Cornaro te over treffen. Hij leefde heel voorzichtig, werkte hard en dronk slechts zelden een slok bier. Op 80-jarige leeftijd trouwde hij een jonge vrouw, bij wie hij twee kin deren kreeg, die beiden ouder werden dan 100 jaar.' Toen zijn vrouw na een bijna 40-jarig huwelijk stierf, trouwde hij opnieuw en kreeg in zijn tweede hu welijk een zoon Michael, die 123 jaar oud werd. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand de make-up, die zo gemakkelijk sporen dellen, waarop de belangrijkste garne- op de blouse achterlaat, te behoeven worden aan- en uitgetrokken. Claartje negeert blouses zonder sluiting daarom toch niet, en ze trekt ze aan en uit, nadat ze om gezicht en kapsel een dun, voile sjaaltje heeft gebonden. De beste kantoorblouses, zegt Claartje zijn simpel, flatteus, modieus en „representatief" en, ondanks de mode, die in de blouses vaak het ac- De eerste week van januari is een echt moeilijke week! We zijn allemaal danig uitgetroefd na al die feestmaaltijden, die we moesten samenstellen en klaarmaken, zodat er beslist niet veel animo is te bespeuren om alweer de pot ten en pannen ter hand te nemen! En daarbij hebben we dan ook nog met het feit te maken, dat we ons de feestdagen toch allemaal een beetje vergaloppeerd hebben en onze portemonnaie nu leger is dan hij eigenlijk hoorde te zijn! Toch moet er worden gegeten en waarom zouden we die eerste saaie weken van janu ari, waarin we de terugslag van de kerst- en nieuwjaarsviering nog voelen, niet wat opvrolijken met goedkope en toch lekker smakende gerechten! Zoals b.v. de volgende: MAANDAG stoofschotel, kool, aardappelen, kaas, yoghurt (tutti frutti in de week zetten). DINSDAG spaghetti, tomatenragoüt, gefruite uien, tutti frutti. WOENSDAG spaghettirolletjes, spruitjes, aardappelen, stoofpeertjes. DONDERDAG casseler rib, zuurkool, aardappelpuree, vanillevla met rest stoofpeertjes. VRIJDAG kapucijners met spek, aardappelen, appelmoes, havermout pap. ZATERDAG kapucijnersoep, griesmeelsoufflé met gember. ZONDAG kop bouillon van blokje met stukjes toost, verscholen eieren koud in plakken gesneden en versierd met takje peterselie., Brusselslofsla, aardappelen, koffieschuim. Recept: Koffieschuim. 1 1. melk, 2 lepels koffie-extract, 1 pakje vanillesuiker, 2 lepels suiker, 2 eieren, 2 lepels maizena. De maizena en eidooiers met koude melk aanmengen. De rest van de melk koken en al kloppende bij de aange- gemengde maizena gieten. Het geheel op het vuur onder voortdurend klop pen even na laten binden en er van het vuur af voorzichtig het stijfgesla- gen eiwit door scheppen. Garneren met waaierbiscuits of lange vingers. Recept: Spaghetti-rolletjes plakken ham dik met geraspte kaas bestrooien; de gaar gekookte spaghetti (over van de vorige dag) opleggen tot ongeveer de dikte van een croquette verkregen is, de ham eromheen rollen, het rolletje door ei en paneermeel halen en in roomboter in de koekepan goudbruin bakken. De mijnwerker Kenneth Cherryholme en zijn vrouw houden meer van hun honden dan van hun huis. Zij wil len er met hun vijf Yorkshire ter riers uittrekken indien de plaatse lijke autoriteiten vasthouden aan een verordening, dat er slechts één hond per woning kan worden toe gestaan. len heiligt. We zouden het alleen over de omschrijving van dat doel ééns moeten zien te worden. Doch mis schien had Magne zijn doel toch al wel bereikt, want zijn naam was in een zekere sector van het Parijse pu bliek. die geografisch ongeveer door de wijk van Saint,-Germain gedekt wordt, op slag gemaakt en gevestigd als nieuwlichter, avant-gardist en misschien zelfs wel als een soort Ber lioz versie 1956. die zijn overstelpende vizioenen in de superlatief overtref fende trap poogde zo niet wist te realiseren. Michel Magne is nu opnieuw voor voor het voetlicht getreden. Hij had het wat bescheidener opge zet en aangepakt door dit keer .slechts' de Salie Gaveau af te huren, terwjjl ook de instrumentalisten en koristen op het podium iets minder talrijk aanwezig waren. Niettemin moet de avond hem nog dik miljoen franken hebben gekost, waarmee de winst, die zijn samenwerking met Fran«;oise Sagan had opgeleverd, zegt men, nu weer is uitgegeven, maar in elk geval heeft h}j zijn publiek wél een vrolijke avond bezorgd, en scheen hijzelf zich ook allerminst te vervelen. Magne presenteerde zijn nieuwe produktie zelf en verzekerde zijn ge hoor dat hij het afgelopen jaar zijn uiterste best had gedaan om een se rieus componist te worden. Hij somde ook de namen op van zijn voornaam ste medewerkers, die. zo onderstreepte hij, de beste solisten waren, waarop Parijs vandaag kan bogen. Inderdaad stonden de instrumentale soli, speci aal van enkele jazz-musici, op een aanzienlijk hoger plan dan zijn eigen prestaties als dirigent, om van de componist Magne dan nog maar niet eens te spreken. Bij gebrek aan mechanische solis ten. had hij dit keer een aantal jazz- In één opzicht heeft Magne in de concertzaal misschien nog iets nieuws vertoond. Hij heeft hier met name een soort humor geïn troduceerd die men tot dusver slechts in de variété-theaters ont moette. Een geslaagd voorbeeld in deze richting was zijn opus „Self Ser vice", en ook zijn „Symphonie en noir et blanc" bevatte een aantal goede gags. Het eerste stuk begint met een imitatie door het slagwerk van vaatwerk, lepels en vorken die worden afgewassen en in dit ge luidsdecor voltrekt zich dan de verder muzikale handeling van gierende blazers en jankende violen. Het nummer wordt besloten door een muzikant die, staande op een stoel, een stapel borden op de grond smijt, terwijl gelijktijdig een pistool wordt afgeschoten. Attracties van verwant allooi, doch nu met een licht blasfemi sche inslag, gaf hij in zijn nieuwe symfonie ten beste, waar pseudo- gregoriaanse passages van het koor met de wildste jazz-fragmenten worden afgewisseld, welke bestand delen de dirigent-componist dan verbindt met een eigen exclusieve solo waarbij men hem dus gedu rende enige minuten, zonder hoor baar effect in de ruimte ziet acte ren. Men heeft dus wél plezier gehad En wanneer óók Magne geen spijt heeft van zijn (kostbare) avond, dan kunnen we elkander dus al leen maar dankbaar zijn. FRANK ONNEN Parijs, januari '59 Claartje heeft een „zittende" baan en tijdens haar dagelijkse bezig heden draagt ze haar jasschort of stofjas. Ze zweert bij rok en blouse, omdat die een betrekkelijk voordelig werktenue vormen en, voor hetzelfde geld, meer variatie toestaan dan een beperkte serie japonnen, terwijl zo'n tweedelig tenue bovendien gemakkelijker fris en net gehouden kan worden en met minder kosten, mits de blouse wasbaar is. Claartje zweert bij blouse en rok en omdat ze een zit tende baan heeft, kiest ze niet zomaar een blouse en zomaar een rok, want ze wil van haar werktenue, dat presentabel, aantrekkelijk, modieus en praktisch is, het volle rendement hebben. En de ervaring heeft haar geleerd hoe ze die verkrijgt. Voor de blouse kiest ze blouse katoen, popeline, zefier, flanel, viyella in het halfwollen genre, en wollen mousseline uit de zuiver wollen weef sels, daar al die stoffen gemakkelijk gewassen en gestreken kunnen worden. Ze waardeert die moderne blouse katoentjes, die na het wassen zoge naamd niet gestreken hoeven te wor den (maar toch wel baat vinden bij een boutje), aangezien die haar week einde- en avondwerk besparen. Voor een wollen-blouse-ter-afwisseling kiese ze uitsluitend stof die niet kreukt. Uit materiaal dat kreukt, zelfs al kreukt het maar een beetje, neemt ze nooit een blouse-over-de-rok, omdat die na één ochtend zittend over de maag de lelijkste plooien vertonen zou. En voor zo'n blouse-over-de-rok neemt ze nooit een model, dat streng getailleerd is en nauw om maag en taille valt (tenzij wollen jersey de grondstof is). Want niet alleen kreukt zo'n blouse aan de voorkant teveel, maar bovendien hebben de figuur naadjes zoveel te lijden, dat kerfbare stof er niet tegen bestand is. 0 Ook kiest ze voor haar zittend werk niet zo'n overigens flatteuze en hoogst moderne rechte blouse, die op een heupband ineengerimpeld of geplooid is, aangezien zo'n model heel on elegant bloest als de draagster achter haar bureau zit. 0 Aan een heel lange jak-blouse stelt ze de eis, dat hij niet te lang is (en op zijn hoogst tot op enkele centi meters van de stoelzitting reikt), ter wijl ze bovendien de voorkeur geeft aan een model, dat splitjes in de zij naden heeft om te voorkomen, dat de voorkant van de blouse in de (ver keerde) vouw gaat zitten. Haar blouses-in-de-rok zijn in de taille, met behulp van figuurnaadjes of elastiek precies passend gemaakt, op dat ze bij het zitten niet steeds maar uit de rok kruipen. Ze beweert, dat doorknoopblouses, vooral als ze niet na een dag dragen gewassen worden, het gemakkelijkst zijn, daar ze niet over hét kapsel en cent ter hoogte van de maag legt, kiest ze heel geraffineerd altijd mo ring hoog zit „zodat die boven de schrijfmachine uitkomt". Ze is verguld van de zo moderne, even van de hals afstaande kragen, die weinig of geen last hebben van „een vette rand in de nek" en die bij gevolg waswerk besparen en minder aan slijtage onderhevig zijn. 0 Dezelfde voorkeur heeft ze voor halsopeningen, die aan de voorkant niet hoog zijn, niet 'tegen kin of hals vallen, aangezien deze bewaard blijven voor ontsierende make-up vlekken. En last but not least: een kan toorblouse is alleen praktisch als hij driekwart of korte mouwen heeft, want zo'n blouse vrijwaart voor vroegtijdig vuile manchetten (envuil worden we gauw genoeg). 0 Ook aan het onderwerp rok stelt Claartje hoge eisen. Allereerst staat ze op solide, stevig geweven stof, die niet kreukt en elke rechte rok, beweert ze, dient met dunne zijde gevoerd te zijn. Door zo'n voering leeft hij langer en beter: hij zit niet uit, krijgt minder snel „knieën" en plooien op de schoot. O Een rechte, nauwe rok, die keurig staat wanneer hij staat, doch minder keurig zit, mag nooit te nauw en niet te kort zijn, wanneer hij voor zittend werk is bestemd. De beste rok voor achter bureau of werktafel is de rok van middel matige wijdte, die glad om de heupen valt en aan de zoom iets ruimer is. De heel wijde klokrok verdient geen aanbeveling, want tenslotte is er goedkopere textiel in de handel voor het dweilen van de vloer rondom de kantoorstoel. (Van onze Parijse correspondent) l ichel Magne is de jonge componist van het veelbesproken en -omstreden ballet „Le rendez-vous manqué" van Fran£oise Sagan dat intussen al in (welverdiende) vergetelheid schijnt te zijn geraakt. Enkele jaren geleden stelde Magne zich het eerst voor aan het Parijse publiek met een programma dat uitsluitend aan het eigen oeuvre was gewijd en waarvoor hij de grootste zaal van de Franse hoofdstad, het Palais Chaillot, had afgehuurd. Aan ambities heeft het Magne nooit ontbroken, en het instrument der publiciteit en der sensatie hanteert hij met treffende bedrevenheid. Magne die zich uitgeeft als een leerling van Messiaen, met wie hij muzikaal en vooral geestelijk toch helemaal niets gemeen heeft, had toen voor zijn eerste concert een ko lossaal orkest en masale koren in stel ling gebracht ter uitvoering van een .symphonie humaine" waarvoor óók nog een machtige batterij elektro nische apparaten nodig was, want de componist scheen een soort synthese O De moderne, hoog opgewerkte rok ken met stijf maagstuk, mogen flat teus zijn en nog zo modieus, praktisch zijn ze niet voor haar, die er chro nisch, èn voorovergebogen, mee zit: het stijve maagstuk is niet alleen op- prettig, maar raakt onherstelbaar uit zijn model. En, zegt Claartje, de laatste voor waarde: een rok die simpel is, een voudig van lijn, klassiek van model, neutraal van kleur en stof, opdat hij bij zoveel mogelijk blouses past. J. V. tussen „normale" (of directe) èn „concrete" (of althans ingeblikte) mu ziek voor ogen en oren te staan. Ik herinner me zo dat hij ook een frag ment uit een rede van Hitler in zijn oeuvre had verwerkt had, en waarom ook eigenlijk niet? Een toondichter behoeft zich in onze dagen immers geen enkele „geluidsbron" of enig „objet sonore" meer te ontzeggen, na- demaal ook hier het doel alle midde- musici tegenover het „symfonische" orkest opgesteld, waarbij derhalve het klassieke principe van het concer tino in het concerto grosso werd toe gepast. Het was intussen zeker niet de eerste maal dat men een combina tie, of synthese, tussen muziek van symfonische en van- jazz-orgine be proefde, maar zelden heeft mij per soonlijk het resultaat zo weinig vol doening gegeven. In beide domeinen onderscheidde, zo ik dat woord ge bruiken kan, Magne zich namelijk als epigoon die muzikaal helemaal niets te vertellen had of zelfs mee te delen. In de klassieke fragmenten kwamen we vooral Rachmaninof, Tschaikofsky en Strawinsky uit de neo-classistische periode tegen, zodat men van Bach een kopie van een kopie kreeg te horen. Als „jazzist" kwam Magne ook technisch wel beter toegerust ten to nele. en in zijn „rhytm-section" ging het met animo toe, al had in het bij zonder voor de vele gestopte trompet- interventies de grote Duke Ellington dan ook wel overduidelijk model ge staan. Maar naast een Gerhswin en zelfs een Robert Bergmann die vroeger deze weg in Parijs ook wel bewandelde, bleek Michel Magne toch een figuur die in het niet verzinken moest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13